The Polish leisure and gossip magazine market in 1994–2015: An overview
Keywords:
Polish press, post-1989, leisure and celebrity gossip magazines, media companies and press ownership, target audiencesAbstract
This article attempts to identify the key characteristics of the leisure and celebrity gossip magazines. Using a broad range of qualitative and quantitative methods of analysis, the author tries to answer the following questions: What media groups were most active in that market segment? Who are the target readers of the leisure and gossip press? What are the future prospects of that press segment in a rapidly changing media landscape?
References
Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie — lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1–2.
Dąbrowska-Cendrowska O., Coraz więcej specjalizacji, czyli działalność koncernów z zagranicznym kapitałem na polskim rynku prasowym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 1–2.
Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza — upowszechnianie treści — sposoby oddziaływania na czytelników, Warszawa 2009.
Dziki S., Typologia współczesnej prasy polskiej, Kraków 1989.
Dziki S., Typologia wytworów drukowanych, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław 1976.
Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1/2.
Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Kraków 2015.
Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem, Kielce 1998.
Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.
Pisarek W., Prasa nasz chleb powszedni, Wrocław 1978.
Pisarek W., Typologia prasy, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Sokół Z., Polsko-niemieckie magazyny kobiece w latach 1990–1999, Studia Medioznawcze” 2001, nr 1.
Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005.