Luksusowy magazyn „Urody Życia” jako źródło informacji o politykach (2014-2021)
Słowa kluczowe:
„Uroda Życia”, politycy, prasa kobieca, magazyny luksusoweAbstrakt
Analiza stanu badań nad prasą kobiecą, jako częścią sektora prasowego wykazała, że brakuje badań współczesnych, luksusowych magazynów kobiecych jako źródeł informacji o politykach i polityczkach. Niniejszy artykuł stanowi próbę uzupełnienia luki w badaniach zawartości prasy kobiecej pod kątem prezentacji polityków i polityczek. Do analizy, celowo, wybrano najmłodszy magazyn luksusowy, „Urodę Życia”, która zadebiutowała na polskim rynku prasowym w październiku 2014 r. Czasopismo poszerzyło ofertę firmy Edipresse Polska.
Celem głównym była charakterystyka najmłodszego magazynu luksusowego istniejącego na polskim rynku mediów. Cel główny uzupełniły trzy cele szczegółowe 1) omówienie najważniejszych wydarzeń w historii istnienia „Urody Życia”; 2) określenie jej miejsca w grupie magazynów luksusowych istniejących na polskim rynku prasowym; 3) próba odpowiedzi na pytanie w jakim stopniu badany magazyn był źródłem informacji o politykach. Badania przeprowadzono metodą analizy zawartości (ilościową i jakościową). Ramy czasowe stanowią lata funkcjonowania pisma na polskim rynku prasowym czyli 2014-2021.
Bibliografia
Opracowania
Adamik-Szysiak M., Grupa Bauer Media w Polsce. Działalność i kierunek rozwoju, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, red. L. Pokrzycka, Lublin 2012, s. 51-96.
Bulisz E., Gatunkowe ukształtowanie prasy kobiecej, Lublin 2022.
Bussy-Genevios D., Aproximación metodológica a la prensa paramujeres en Espana (1931-1936), [w:] La prensa de los siglos XIX y XX. Metodologia, ideologia e información. Aspectos económicos y tecnológicos: I Encuentro de la Historia de la Prensa, red. C. Garitaonandia, T.M. de Lara, Bilbao 1996.
Ciszewska K., List czy e-mail do redakcji? Zmiana gatunku na podstawie analizy tekstów w „Wysokich Obcasach Extra” i portalu foch.pl, [w:] Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. Młode dziennikarstwo, t. 1, red. G. Filip, M. Patro-Kucab, R. Słabczyński, Rzeszów 2016, s. 63-73.
Dąbrowska-Cendrowska O., Jak żyć? Poradnikowe funkcje periodycznych mediów adresowanych do kobiet w Polsce w XXI wieku, Warszawa 2018.
Dąbrowska-Cendrowska O., Krystyna Kofta jako reprezentantka felietonistów „Twojego Stylu” w latach 1990-2009, [w:] Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011, s. 61-73.
Dąbrowska-Cendrowska O., Sylwetki polityczek i polityków na łamach „Wysokich Obcasów Ekstra” (2010-2019), „Media i Społeczeństwo” 2021, nr 15, s. 169-183.
Dąbrowska-Cendrowska O., Wysokonakładowe magazyny lifestylowe w Polsce w pierwszej dekadzie XXI w. — kryzys, stagnacja czy rozwój?, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2013, nr 16, s. 119-136.
Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość prasy kobiecej w Polsce w latach 1989-2019, Kielce 2020, s. 106-107.
Filas R., Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989-1999). Propozycja periodyzacji, „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 1-2, s. 40.
Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1-2, s. 7-41.
Kłusek O., Trywializacja feminizmu. Pop-feminizm, latte-feminizm i girl power w kobiecej prasie ilustrowanej segmentu luksusowego, Gdańsk 2017.
Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.
Maj E., Dziennikarki prasy dla kobiet w Polsce 1918-1939. Portret zbiorowy na podstawie publicystycznego samoopisu, Lublin 2020, s. 173-251.
Maj E., Wzorzec parlamentarzystki w prasie dla kobiet w Polsce międzywojennej, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych 2019, nr 1, s. 73-104. Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007.
Sokół Z., „Kobieta i Życie” (1945-2002), „Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej” 2005, t. 9, s. 63-94.
Walczak-Szwed A., Obraz wyborów kontraktowych na łamach prasy dla kobiet, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2019, nr 1, s. 151-170.
Walczak-Szwed A., Prasa jako narzędzie społecznej i politycznej aktywizacji kobiet w latach 1989-1992. Polska prasa dla kobiet w czasie transformacji ustrojowej, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2020, nr 2, s. 110-137.
Walczak-Szwed A., Redaktorki polskiej prasy dla kobiet w latach 1989-1992, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2022, nr 1, s. 145-167.
Zierkiewicz E., Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn — (pozorna) opozycja dla prasy kobiecej, „Studia Socjologiczne” 2008, nr 1, s. 45-75.
Netografia
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/magazyn-uroda-zycia-debiutuje-na-rynku [dostęp: 10.09.2013].
http://www.press.pl/tresc/37160,%E2%80%9Euroda-zycia%E2%80%9D-wejdzie-na-rynek--10-pazdziernika [dostęp: 12.10.2013].
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/magazyn-uroda-zycia-debiutuje-na-rynku [dostęp: 10.09.2013].
https://www.press.pl/tresc/61247,ruszyl-serwis-internetowy-magazynu----uroda-Zycia [dostęp: 24.07.2023].
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koniec-uroda-zycia-znika-z-rynku [dostęp: 21.03.2024].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rocznik Historii Prasy Polskiej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.