Działalność firmy Bauer Media na polskim rynku medialnym w latach 1991–2019

Autor

  • Olga Dąbrowska-Cendrowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Słowa kluczowe:

koncerny prasowe, prasa kobieca, koncentracja, segmentacja

Abstrakt

W latach 1991-2019 firma Bauer Media systematycznie inwestowała na polskim rynku medialnym. Trafne decyzje przyczyniły się do wypracowania dobrej pozycji firmy, która mimo wieszczenia kryzysu prasy drukowanej wciąż rozbudowywała swoją ofertę docierając do nowych odbiorców. Podstawowym obszarem funkcjonowania była prasa kobieca, młodzieżowa, magazyny telewizyjne, prasa komputerowa. Celem artykułu była próba analizy działalności koncernu na polskim rynku medialnym w latach 1991-2019. Starano się przedstawić: historię firmy w okresie trzech dekad z uwzględnieniem strategicznych decyzji dotyczących rozbudowy firmy, ilościowe przeobrażenia w ofercie prasowej oraz zaangażowanie w inne sektory rynku mediów.

Bibliografia

Adamczyk W., Kapitał zagraniczny w polskich mediach w latach 1989–1995, „Problemy Humanistyki” 1998, z 3.

Adamik-Szysiak M., Grupa Bauer Media w Polsce. Działalność i kierunki rozwoju, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, pod red. L. Pokrzyckiej, Lublin 2012.

Bajka Z., Kapitał w polskiej prasie — lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1/2.

Bajka Z., Rynek mediów w Polsce, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2012.

Cira K., Zagraniczne koncerny prasowe na polskim rynku dzienników regionalnych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 1/2.

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja i dywersyfikacja produktów i usług — działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.

Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza, upowszechnianie treści, sposoby oddziaływania na czytelników, Warszawa 2009.

Dąbrowska-Cendrowska O., Press offer of concerns with foreign capital on the Polish printing media market. Diagnosis after 25 years of publishing, [w:] Społeczne i historyczne konteksty funkcjonowania mediów, pod red. M. Kaczmarczyka, D. Rotta, M. Boczkowskiej, M. Koszembar-Wiklik, Sosnowiec – Praga 2015.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zagraniczni wydawcy polskiej prasy kobiecej i młodzieżowej — zagrożeniem dla polskich rodzin?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2019, nr 1.

Doktorowicz K., Koncentracja mediów — aspekt zagraniczny, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Warszawa 2018.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1/2.

Flankowska J., Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych — próba systematyzacji problemu, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Gierula M., Jachimowski M., Kapitał zagraniczny w mediach polskich w opiniach społecznych, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Golka B., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), pod red. A. Słomkowskiej, t. 24, Warszawa 1994.

Klimkiewicz B., Krajobraz medialny w Polsce: struktura własności i pluralizm mediów, [w:] Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, pod red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005.

Kowalski T., Ekonomia polityczna obecności kapitału zagranicznego w mediach w Polsce, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–1997, Kielce 1998.

Oniszczuk Z., Ekspansja niemieckiego kapitału na rynku prasowym Węgier, Polski i Czech, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1/2.

Oniszczuk Z., Kapitał niemiecki w polskich mediach. Polityczne implikacje tego zjawiska, [w:] Stosunki polsko-niemieckie w okresie przemian ustrojowych, pod red. P. Dobrowolskiego, Katowice 1997.

Pokrzycka L., Polskie inwestycje koncernów Orkla/Mecom i Polskapresse, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, pod red. L. Pokrzyckiej, Lublin 2012.

Ratajczak M., Kapitał szwajcarski w polskich mediach drukowanych, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Sokół Z., Rynek polskich czasopism kobiecych w latach 1990–2002, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2003, z. 1.

Sokół Z., Wydawnictwo H. Bauer w Polsce w latach 1991–2002. Część I: Czasopisma dla kobiet, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2004, z. 2.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-29

Jak cytować

Dąbrowska-Cendrowska, O. (2020). Działalność firmy Bauer Media na polskim rynku medialnym w latach 1991–2019. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 23(4), 75–92. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/9962

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy