Prasa kobieca w Polsce w latach 1989–2017 — próba diagnozy rynku

Autor

  • Olga Dąbrowska-Cendrowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Słowa kluczowe:

magazyny kobiece, segmentacja prasy, koncerny prasowe

Abstrakt

W latach 1989-2017 prasa kobieca była ważnym elementem polskiego rynku mediów zdominowanym przez zagranicznych wydawców. Do najważniejszych z nich należą: Bauer Media, Edipresse Polska, Burda International. Każdego roku koncerny wprowadzały nowe czasopisma. Łącznie ich liczba oscylowała w okolicach 100. Większość z nich zadomowiała się na polskim rynku prasowym i dzięki dobrej pozycji na rynku odbiorców i reklamy, generowała przychody swoim wydawcom. Autorka starała się uchwycić ilościowe przeobrażenia w segmencie prasy kobiecej, przeanalizować zaangażowanie wydawców z zagranicznym kapitałem w tę część rynku prasowego oraz uwypuklić najistotniejsze tendencje.

Bibliografia

Adamczyk W., Kapitał zagraniczny w polskich mass mediach w latach 1989–1995. Szanse i zagrożenia, „Problemy Humanistyki” 1998, z. 3.

Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków 2003.

Bajka Z., Kapitał zachodni w prasie, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), t. 24, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1994.

Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Pięciolecie transformacji mediów (1989–1994), t. 25, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1995.

Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie — lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1–2.

Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie, [w:] Transformacja mediów (1989–1995), t. 26, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1996.

Bajka Z., Rynek mediów w Polsce, [w:]: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2004.

Dąbrowska-Cendrowska O., Coraz więcej specjalizacji, czyli działalność koncernów z zagranicznym kapitałem na polskim rynku prasowym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 1–2.

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja produktów i usług. Działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.

Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza — upowszechnianie treści — sposobny oddziaływania na czytelników, Warszawa 2009.

Dziki S., Typologia współczesnej prasy polskiej, Kraków 1989.

Fidler R., Mediamorposis: Understending New Media, California 1997.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1/2.

Flankowska J., Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych — próba systematyzacji problemów, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Foster M., West B&F., Rancescucci A., Exploring social media user segmentation and online brand profiles, „Journal of Brand Management” 2011, nr 19.

Golka B., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), t. 24, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1994.

Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Kraków 2015.

Korucu J., Dokąd zmierza kobieta. Wydawcy konkurują o wierność czytelniczek, „Press” 2017, nr 11/12.

Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.

Oniszczuk Z., Kapitał niemiecki w polskich mediach. Polityczne implikacje tego zjawiska, [w:] Stosunki polsko-niemieckie w okresie przemian ustrojowych, pod red. P. Dobrowolskiego, Katowice 1997.

Patrzałek W., Segmentacja rynku prasowego, Wrocław 2002.

Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2006.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-20

Jak cytować

Dąbrowska-Cendrowska, O. (2018). Prasa kobieca w Polsce w latach 1989–2017 — próba diagnozy rynku. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 21(4), 27–44. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/9858

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy