Prasa kobieca w Polsce w latach 1989–2017 — próba diagnozy rynku
Słowa kluczowe:
magazyny kobiece, segmentacja prasy, koncerny prasoweAbstrakt
W latach 1989-2017 prasa kobieca była ważnym elementem polskiego rynku mediów zdominowanym przez zagranicznych wydawców. Do najważniejszych z nich należą: Bauer Media, Edipresse Polska, Burda International. Każdego roku koncerny wprowadzały nowe czasopisma. Łącznie ich liczba oscylowała w okolicach 100. Większość z nich zadomowiała się na polskim rynku prasowym i dzięki dobrej pozycji na rynku odbiorców i reklamy, generowała przychody swoim wydawcom. Autorka starała się uchwycić ilościowe przeobrażenia w segmencie prasy kobiecej, przeanalizować zaangażowanie wydawców z zagranicznym kapitałem w tę część rynku prasowego oraz uwypuklić najistotniejsze tendencje.Bibliografia
Adamczyk W., Kapitał zagraniczny w polskich mass mediach w latach 1989–1995. Szanse i zagrożenia, „Problemy Humanistyki” 1998, z. 3.
Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków 2003.
Bajka Z., Kapitał zachodni w prasie, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), t. 24, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1994.
Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Pięciolecie transformacji mediów (1989–1994), t. 25, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1995.
Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie — lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1–2.
Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie, [w:] Transformacja mediów (1989–1995), t. 26, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1996.
Bajka Z., Rynek mediów w Polsce, [w:]: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2004.
Dąbrowska-Cendrowska O., Coraz więcej specjalizacji, czyli działalność koncernów z zagranicznym kapitałem na polskim rynku prasowym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 1–2.
Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja produktów i usług. Działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.
Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza — upowszechnianie treści — sposobny oddziaływania na czytelników, Warszawa 2009.
Dziki S., Typologia współczesnej prasy polskiej, Kraków 1989.
Fidler R., Mediamorposis: Understending New Media, California 1997.
Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1/2.
Flankowska J., Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych — próba systematyzacji problemów, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.
Foster M., West B&F., Rancescucci A., Exploring social media user segmentation and online brand profiles, „Journal of Brand Management” 2011, nr 19.
Golka B., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), t. 24, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1994.
Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Kraków 2015.
Korucu J., Dokąd zmierza kobieta. Wydawcy konkurują o wierność czytelniczek, „Press” 2017, nr 11/12.
Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.
Oniszczuk Z., Kapitał niemiecki w polskich mediach. Polityczne implikacje tego zjawiska, [w:] Stosunki polsko-niemieckie w okresie przemian ustrojowych, pod red. P. Dobrowolskiego, Katowice 1997.
Patrzałek W., Segmentacja rynku prasowego, Wrocław 2002.
Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Rocznik Historii Prasy Polskiej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.