Women’s magazines in 1989–2017: A market analysis

Authors

  • Olga Dąbrowska-Cendrowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Keywords:

Poland’s women’s magazines 1989–2017, market analysis, international media groups

Abstract

In 1989-2017 women’s magazines were an important segment of Poland’s media market dominated by international publishing houses like Bauer Media, Edipresse Polska and Burda International. Each year they launched new leads (a total of about one hundred in that period). Most of them were successful in terms of sales and ad revenue. This article tries to chart the quantitative changes and major trends in the women’s magazines market as well as analyze the role of foreign capital in its development.

References

Adamczyk W., Kapitał zagraniczny w polskich mass mediach w latach 1989–1995. Szanse i zagrożenia, „Problemy Humanistyki” 1998, z. 3.

Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków 2003.

Bajka Z., Kapitał zachodni w prasie, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), t. 24, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1994.

Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Pięciolecie transformacji mediów (1989–1994), t. 25, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1995.

Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie — lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1–2.

Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskiej prasie, [w:] Transformacja mediów (1989–1995), t. 26, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1996.

Bajka Z., Rynek mediów w Polsce, [w:]: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2004.

Dąbrowska-Cendrowska O., Coraz więcej specjalizacji, czyli działalność koncernów z zagranicznym kapitałem na polskim rynku prasowym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 1–2.

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja produktów i usług. Działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.

Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza — upowszechnianie treści — sposobny oddziaływania na czytelników, Warszawa 2009.

Dziki S., Typologia współczesnej prasy polskiej, Kraków 1989.

Fidler R., Mediamorposis: Understending New Media, California 1997.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1/2.

Flankowska J., Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych — próba systematyzacji problemów, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Foster M., West B&F., Rancescucci A., Exploring social media user segmentation and online brand profiles, „Journal of Brand Management” 2011, nr 19.

Golka B., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), t. 24, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1994.

Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Kraków 2015.

Korucu J., Dokąd zmierza kobieta. Wydawcy konkurują o wierność czytelniczek, „Press” 2017, nr 11/12.

Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.

Oniszczuk Z., Kapitał niemiecki w polskich mediach. Polityczne implikacje tego zjawiska, [w:] Stosunki polsko-niemieckie w okresie przemian ustrojowych, pod red. P. Dobrowolskiego, Katowice 1997.

Patrzałek W., Segmentacja rynku prasowego, Wrocław 2002.

Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2006.

Published

2018-12-20

How to Cite

Dąbrowska-Cendrowska, O. (2018). Women’s magazines in 1989–2017: A market analysis. Yearbook of the History of Polish Press, 21(4), 27–44. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/9858

Issue

Section

Articles & Papers