Stabilność finansowa rynku prasy w Polsce
Słowa kluczowe:
rynek prasy, stabilność finansowa wydawcówAbstrakt
Zmiany technologiczne i przeobrażenie w sposobach konsumpcji mediów doprowadziły do erozji sektora prasy drukowanej. Spadające czytelnictwo i malejące wpływy reklamowe obniżyły przychody wydawców prasy i zmusiły ich do drastycznych redukcji kosztów. Topniejący majątek firm wydających gazety i czasopisma oraz brak nowych inwestycji może utrudnić ich cyfrową transformację. Niska rentowność działalności prasowej już doprowadziła do upadku niektórych wydawnictw, ograniczenia liczby wydawanych tytułów, fuzji i przejęć, a także redukcji zatrud- nienia wśród dziennikarzy.
Bibliografia
Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 2017.
Grieco E., U.S. newsroom employment has dropped by a quarter since 2008, with greatest decline at newspapers, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/07/09/u-s--newsroom-employment-has-dropped-by-a-quarter-since-2008/ [dostęp: 22.01.2020].
Grzenkowicz N., Kowalczyk J., Kusak A., Podgórski Z., Analiza finansowo-ekonomiczna jako narzędzie oceny kondycji przedsiębiorstwa, Warszawa 2017.
GUS, Kultura w 2016 oraz Kultura i dziedzictwo narodowe w 2021 r.
GUS, Liczba pracujących w sektorze wydawniczym (dane przygotowane przez GUS na wniosek autorki).
IWP, Rynek prasy, https://www.iwp.pl/rynek-wydawcow/ [dostęp: 13.09.2023].
Kania J., Wycena wartości rynkowej tytułów prasowych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2006, nr 1-2, s. 121-126.
Kątnik J., Analiza i ocena wskaźników pomiaru rentowności przedsiębiorstwa jako instrument jego rozwoju, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2011, nr 863.
KCI SA, Strategia działalności inwestycyjnej na lata 2019-2030, http://kcisa.pl/index.php/ discover/dokumenty-korporacyjne [dostęp:13.09.2023].
Kowalski J., Prasa lokalna z 30-proc. spadkiem sprzedaży, 50 proc. mniej z reklam. Wydawcy apelują do czytelników, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prasa-lokalna-z--30-proc-spadkiem-sprzedazy-50-proc-mniej-z-reklam-wydawcy-apeluja-do-czytelnikow [dostęp:16.09.2023].
Makarenko V., Digital News Report 2023 Poland, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/ digital-news-report/2023/poland [dostęp:16.09.2023].
MAT, Czarny piątek w mediach. Agora, Burda i RASP ogłaszają zwolnienia, https://www. press.pl/tresc/73475,czarny-piatek-w-mediach_-agora_-burda-i-rasp-oglaszaja--zwolnienia [dostęp:16.09.2023].
P.P., Burda zwolni 71 pracowników. Będą dodatkowe odprawy https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/zwolnienia-burda-media-polska-odprawy-likwidacja-magazynow-koniec [dostęp: 13.09.2023].
Print Advertising - Worldwide, https://www.statista.com/outlook/amo/advertising/ print-advertising/worldwide [dostęp:16.09.2023].
PwC, Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020, https://www. pwc.pl/pl/pdf/raport-media-outlook-pwc-2016.pdf [dostęp: 13.09.2023].
PwC, Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2022-2026, https://www. pwc.pl/pl/pdf-nf/Raport-PwC-Perspektywy-rozwoju-branzy-mediow-i-rozrywki-w--Polsce-2022-2026.pdf [dostęp: 13.09.2023].
Starcom/Publicis Group e, Rynek reklamy w Polsce.
Szynol A., Multimedialny kombajn - status współczesnego dziennikarza, „Gospodarka Rynek Edukacja” 2014, nr 3, s. 23.
Tobitt Ch., Print ad revenue halves in six years as three tech giants make $400bn annually, https://pressgazette.co.uk/marketing/global-print-advertising-market-halves-in-six-years--but-publishers-struggling-to-compete-with-online-oligopoly/ [dostęp:16.09.2023].
Winners F., Los ers M., The COVID-19 Pandemic’s Dramatic and Unequal Impact on Independent News Media, Reuters Institute Report, October 2020, https://reutersinstitute. politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-11/Nielsen_et_al_COVID19_Pandemics_Im-pact_on_Independent_News_Media_FINAL.pdf [dostęp:16.09.2023].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rocznik Historii Prasy Polskiej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.