Financial stability of the print media market in Poland

Authors

Keywords:

Polish press in the 21st century, printed media crisis, publishers' dilemmas, downsizing, cost-cutting, barriers to digital transformation

Abstract

The erosion of the printed press segment are unanimously blamed on technological change and changing patterns of media consumption. The steep decline in print circulation and advertising revenue have wiped out the publishers' profits and forced them to drastic cost‑cutting. The publishing companies have hardly the financial resources of their own to invest in digital transformation while the prospects of attracting an outside investor are rather dim. Some publishers have already failed, others are fighting back as best they can by downsizing (reducing the number of publications), regrouping through merger and acquisition, and ever new rounds of job cuts.

References

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 2017.

Grieco E., U.S. newsroom employment has dropped by a quarter since 2008, with greatest decline at newspapers, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/07/09/u-s--newsroom-employment-has-dropped-by-a-quarter-since-2008/ [dostęp: 22.01.2020].

Grzenkowicz N., Kowalczyk J., Kusak A., Podgórski Z., Analiza finansowo-ekonomiczna jako narzędzie oceny kondycji przedsiębiorstwa, Warszawa 2017.

GUS, Kultura w 2016 oraz Kultura i dziedzictwo narodowe w 2021 r.

GUS, Liczba pracujących w sektorze wydawniczym (dane przygotowane przez GUS na wniosek autorki).

IWP, Rynek prasy, https://www.iwp.pl/rynek-wydawcow/ [dostęp: 13.09.2023].

Kania J., Wycena wartości rynkowej tytułów prasowych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2006, nr 1-2, s. 121-126.

Kątnik J., Analiza i ocena wskaźników pomiaru rentowności przedsiębiorstwa jako instrument jego rozwoju, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2011, nr 863.

KCI SA, Strategia działalności inwestycyjnej na lata 2019-2030, http://kcisa.pl/index.php/ discover/dokumenty-korporacyjne [dostęp:13.09.2023].

Kowalski J., Prasa lokalna z 30-proc. spadkiem sprzedaży, 50 proc. mniej z reklam. Wydawcy apelują do czytelników, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prasa-lokalna-z--30-proc-spadkiem-sprzedazy-50-proc-mniej-z-reklam-wydawcy-apeluja-do-czytelnikow [dostęp:16.09.2023].

Makarenko V., Digital News Report 2023 Poland, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/ digital-news-report/2023/poland [dostęp:16.09.2023].

MAT, Czarny piątek w mediach. Agora, Burda i RASP ogłaszają zwolnienia, https://www. press.pl/tresc/73475,czarny-piatek-w-mediach_-agora_-burda-i-rasp-oglaszaja--zwolnienia [dostęp:16.09.2023].

P.P., Burda zwolni 71 pracowników. Będą dodatkowe odprawy https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/zwolnienia-burda-media-polska-odprawy-likwidacja-magazynow-koniec [dostęp: 13.09.2023].

Print Advertising - Worldwide, https://www.statista.com/outlook/amo/advertising/ print-advertising/worldwide [dostęp:16.09.2023].

PwC, Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020, https://www. pwc.pl/pl/pdf/raport-media-outlook-pwc-2016.pdf [dostęp: 13.09.2023].

PwC, Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2022-2026, https://www. pwc.pl/pl/pdf-nf/Raport-PwC-Perspektywy-rozwoju-branzy-mediow-i-rozrywki-w--Polsce-2022-2026.pdf [dostęp: 13.09.2023].

Starcom/Publicis Group e, Rynek reklamy w Polsce.

Szynol A., Multimedialny kombajn - status współczesnego dziennikarza, „Gospodarka Rynek Edukacja” 2014, nr 3, s. 23.

Tobitt Ch., Print ad revenue halves in six years as three tech giants make $400bn annually, https://pressgazette.co.uk/marketing/global-print-advertising-market-halves-in-six-years--but-publishers-struggling-to-compete-with-online-oligopoly/ [dostęp:16.09.2023].

Winners F., Los ers M., The COVID-19 Pandemic’s Dramatic and Unequal Impact on Independent News Media, Reuters Institute Report, October 2020, https://reutersinstitute. politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-11/Nielsen_et_al_COVID19_Pandemics_Im-pact_on_Independent_News_Media_FINAL.pdf [dostęp:16.09.2023].

Published

2024-11-17

How to Cite

Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2024). Financial stability of the print media market in Poland. Yearbook of the History of Polish Press, 27(3), 181–199. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10555

Issue

Section

Materials and miscellanea