Najwięksi wydawcy czasopism w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku. Strategie przetrwania w cyfrowym świecie

Autor

  • Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Słowa kluczowe:

rynek czasopism, przychody wydawców, cyfrowa transformacja działalności prasowej

Abstrakt

Artykuł jest analizą sytuacji finansowej największych wydawców czasopism w Polsce i strategii radzenia sobie w sytuacji spadku sprzedaży egzemplarzowej i przychodów reklamowych. Wydawcy czasopism są największymi — pod względem liczby tytułów, nakładu globalnego i osiąganych przychodów ze sprzedaży — producentami prasy w Polsce. Zmiany zachodzące na tym rynku na skutek konkurencji ze strony Internetu powodują jednak, że tylko w ostatnim dziesięcioleciu produkcja magazynów spadła o około 50 proc., a przychody reklamowe zmniejszyły się o około 60 proc. Spadek czytelnictwa dotknął wszystkie segmenty czasopism, a więc zarówno wydawców tzw. magazynów rozrywkowych czy hobbystycznych, jak też pism określanych mianem informacyjnych i opiniotwórczych. Strategie wychodzenia z kryzysu okazały się jednak odmienne. Jedni zwiększyli ofertę swoich tytułów, próbując dostosować ją do potrzeb odbiorców, a tym samym zachować stan posiadania. Inni wybrali cyfrową transformację zamykając drukowane magazyny lub przenosząc je do Internetu.

Bibliografia

Babbie E., Podstawy badań społecznych, przeł. W. Betkiewicz, Warszawa 2009.

Biblioteka Narodowa, Ruch wydawniczy w liczbach, http://www.bn.org.

Branża czasopism w Europie — statystyki i fakty, https://www.statista.com/topics/1265/magazines/.

Branża magazynów w USA — statystyki i fakty, https://www.statista.com/topics/1265/magazines/ .

Chwastyk-Kowalczyk J., Rynek czasopism literacko-artystycznych w Polsce po 1989 r., „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2013, t. 5/16 , s. 83–117.

Compaine B.M., Consumer Magazines at the Cross-roads: A Study of General and Special Interest Magazines, White Plains, NY 1974.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość polskiej prasy kobiecej 1989–2019, Kielce 2020.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Oblicza polskiego rynku medialnego, Kielce 2013.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Warszawa 2018.

Dzierżyńska-Mielczarek J., The Magazine Market in Poland, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2017, nr 9/20, s. 13–24.

Dziomdziora W. i in., Strategii rozwoju rynku medialnego w Polsce 2015–2020, http://sztukamediafilm.pl/wp-content/uploads/2014/09/SMF-Strategia-rozwoju-rynku-medialnego-w-Polsce-2015-2020.pdf.

Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989–2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3–4, s. 27–54.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku: rozwój czy kryzys? „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1–2, s. 11–50.

Grzegorczyk P., Analiza zagranicznego kapitału w Polsce, http://jagiellonski24.pl/2015/09/14/czy-musimy-repolonizowac-media-analiza-zagranicznego-kapitalu-w-polsce/.

IWP, Rynek prasy, https://www.iwp.pl/rynek-wydawcow/ .

Klimkiewicz B., Krajobraz medialny w Polsce: struktura własności i pluralizm mediów, [w:] Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, pod red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005.

Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.

Lawrence R.G., Radcliffe D., Schmidt T.R., Practicing Engagement: Participatory journalism in the Web 2.0 era, http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2017.1391712.

Littau J., Threadreaderapp.com/thread/1088503510184927233.html.

Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.

Mielczarek T., Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości, Kraków 2018.

Naisbitt J., Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Poznań 1997.

Polskie Badania Czytelnictwa, „Audyt ZKDP rozpowszechnianie prasy”; I–IX 2019, I–IX 2020 rok.

Press Club, Rejestr Dzienników i Czasopism, http://pressclub.pl/rejestr-dziennikow-i-czasopism/.

Szetela M. i in., Struktura własności mediów w Polsce. Prasa, radio, telewizja (stan na maj 2017), https://cmwp.sdp.pl/download/struktura-wlasnosci-10-02-18/.

Total market circulation of magazines in the United Kingdom (UK) 2011–2018, https://www.statista.com.

WAN-IFRA, The building blocks of a reader revenue tech stack, https://wan-ifra.org/insight/the-building-blocks-of-a-reader-revenue-tech-stack/.

Watson A., Number of magazine brand readers in the United Kingdom 2019–2020, https://www.statista.com/statistics/379051/magazine-reach-by-sector-and-nation-uk/.

Żabiński R., Tendencje na rynku czasopism w Polsce w XXI wieku, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2012, z. 1, s. 133–148.

Pobrania

Opublikowane

2021-08-24

Jak cytować

Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2021). Najwięksi wydawcy czasopism w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku. Strategie przetrwania w cyfrowym świecie. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 24(3), 135–153. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10003

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy