Zmiany na rynku prasowym w Polsce pod wpływem nowych technologii i Internetu
Słowa kluczowe:
rynek prasy, produkcja i konsumpcja prasy, rynek reklamy prasowej, konkurencja na rynku prasowymAbstrakt
Artykułu jest ekonomiczną analizą polskiego rynku prasy drukowanej w latach 1990-2015. Zawiera ilościową charakterystykę rynku pod względem jego wielkości (liczba wydawanych tytułów, liczba wydawców, nakład globalny, sprzedaż egzemplarzowa), struktury i efektywności. Analiza jakościowa skupia się na ocenie zmian, jakie cyfryzacja mediów wywołała w produkcji i konsumpcji prasy oraz jej wpływie na opłacalność działalności wydawniczej i pozycję rynkową wydawców prasy.
Bibliografia
Agora, World Internet Project. Poland 2013, Warszawa 2013.
Biblioteka Narodowa, Ruch wydawniczy w liczbach 2013, Warszawa 2014.
Biblioteka Narodowa, Ruch wydawniczy w liczbach 2014, Warszawa 2016.
Bubula B., Media polskie i polskojęzyczne, „Nasz Dziennik” 14.09.2014, http://www.naszdziennik.pl/mysl/97233,media-polskie-i-polskojezyczne.html,
CBOS, Korzystanie z internetu; koleje edycje badań.
Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek; koleje edy-cje raportu.
Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy papierowej i cyfrowej. Nowe platformy dostępu do treści. Transformacja prasy, badanie Millward Brown dla Izby Wydawców Prasy z września 2013 roku,
http://www.pik.org.pl/upload/files/Raport%20RYNEK%2011-02-2014%20(R)%20word%20IWP-2.pdf (10.10.2016).
Dziwisińska J., Kiedy zabraknie prasy, wywiad z Witoldem Woźniakiem, 22 sierpnia 2014, http://mediamarketingpolska.pl/artykuly/174807,kiedy-zabraknie-prasy
Filas R., Czytelnictwo prasy u progu roku 2000, „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 1–2 (161–162), s. 206–222.
Fisher F.M., Horizontal Mergers. Triage and Treatment, “Journal of Economic Perspectives” 1987, 1 (2), s. 23–40.
Gdzie my, gdzie oni. Raport: Europejski Wskaźnik Rozwoju, „Polityka” 2010, nr 44.
Grzegorczyk P., Analiza zagranicznego kapitału w Polsce, 14.09.2015, http://jagiellonski24.pl/2015/09/14/czy-musimy-repolonizowac-media-analiza-zagranicznego-kapitalu-w-polsce/.
GUS, Kultura w 1993 r., Warszawa 1994.
GUS, Rocznik statystyki międzynarodowej, Warszawa 2010.
IWP, Informacja o rynku prasy w latach 2005–2015, materiał nie publikowany, w posiadaniu autorki.
Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
Kreft J., Zagrożenie kanibalizacją w przenoszeniu zawartości gazet do ich internetowych wy-dań, [w:] J. Kall, B. Sojkin, Zarządzanie produktem. Kreowanie marki, Poznań 2010.
Legutko P., Idę po nową Polskę. Rozmowa z Pawłem Kukizem, „Gość Niedzielny” 2015, nr 30.
Mikułowski Pomorski J., Fragmentaryzacja w mediach: proces i narzędzie, „Global Me-dia Journal – Polish Edition” 2006, nr 1.
Obwieszczenie Komisji w sprawie definicji rynku właściwego dla celów wspólnotowego prawa gospodarczego (97/C 372/03), Dziennik Urzędowy C 372 , 09/12/1997 P. 0005 – 0013.
Pallus P., Wydawnictwo Bauer największym wydawcą prasy w Polsce. Za nim RASP i Pol-skapresse (raport za 2014), 2015–04–20,
Polska Izba Książki, Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce 2013–2014. Raport PIK z projektu badawczego, Warszawa 2014.
Polskie Badania Czytelnictwa, Prasę czyta ponad 90 proc. Polaków!, www.pbczyt.pl/news/items/35.html.
Ranking Rzeczpospolitej. Marki polskie, „Rzeczpospolita” 2014, http://www.rp.pl/
Shapiro C., Varian H.R., Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sie-ciowej, Warszawa 2007.
Sieradzki S., W rękach niemieckich jest już sto procent mediów regionalnych; bez pięciu tytułów, 6.09.2014, http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/212554-w-rekach-niemieckich-jest-juz-sto-procent-mediow-regionalnych-bez-pieciu-tytulow
Siwek H., Badania czytelnictwa prasy — deklaracje a rzeczywistość, „Zeszyty Prasoznaw-cze” 1997, nr 3/4.
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331, ze zm.
WAN-IFRA, World Press Trends 2015, http://www.wan-ifra.org/microsites/world-press-trends.
Zenith Optimedia, Media Consumption Forecasts, http://www.zenithmedia.pl/baza-wiedzy/article/Media-Consumption-Forecasts-4054.html (1.10.2016).
Żabiński R., Marketing na rynku prasowym, Warszawa 2010.