Bauer Media Group in the Polish media market, 1991–2019

Authors

  • Olga Dąbrowska-Cendrowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Keywords:

foreign media empires in Poland since 1989, Bauer Media Group, market strategies and practices, segmentation of the magazine-publishing market

Abstract

Over the last three decades the German Bauer Media empire has systematically invested in the Polish media market. Due to a well-devised business strategy Bauer Media Group not only have built up a strong market position but continued to expand despite the global decline of the print industry. While successfully broadening its offer to new readers, the company managed to hold on to its key segments, i.e. women’s press, entertainment and TV magazines, teen and computer magazines. This article examines Bauer Media’s presence in Poland since 1991. It combines an outline history of its Polish operations with a close analysis of the company’s key market expansion decisions, quantitative transformations of its print offer and its response to the new, more digital and more social, media environment.

References

Adamczyk W., Kapitał zagraniczny w polskich mediach w latach 1989–1995, „Problemy Humanistyki” 1998, z 3.

Adamik-Szysiak M., Grupa Bauer Media w Polsce. Działalność i kierunki rozwoju, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, pod red. L. Pokrzyckiej, Lublin 2012.

Bajka Z., Kapitał w polskiej prasie — lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1/2.

Bajka Z., Rynek mediów w Polsce, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2012.

Cira K., Zagraniczne koncerny prasowe na polskim rynku dzienników regionalnych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 1/2.

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja i dywersyfikacja produktów i usług — działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.

Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza, upowszechnianie treści, sposoby oddziaływania na czytelników, Warszawa 2009.

Dąbrowska-Cendrowska O., Press offer of concerns with foreign capital on the Polish printing media market. Diagnosis after 25 years of publishing, [w:] Społeczne i historyczne konteksty funkcjonowania mediów, pod red. M. Kaczmarczyka, D. Rotta, M. Boczkowskiej, M. Koszembar-Wiklik, Sosnowiec – Praga 2015.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zagraniczni wydawcy polskiej prasy kobiecej i młodzieżowej — zagrożeniem dla polskich rodzin?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2019, nr 1.

Doktorowicz K., Koncentracja mediów — aspekt zagraniczny, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Warszawa 2018.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1/2.

Flankowska J., Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych — próba systematyzacji problemu, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Gierula M., Jachimowski M., Kapitał zagraniczny w mediach polskich w opiniach społecznych, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Golka B., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), pod red. A. Słomkowskiej, t. 24, Warszawa 1994.

Klimkiewicz B., Krajobraz medialny w Polsce: struktura własności i pluralizm mediów, [w:] Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, pod red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005.

Kowalski T., Ekonomia polityczna obecności kapitału zagranicznego w mediach w Polsce, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–1997, Kielce 1998.

Oniszczuk Z., Ekspansja niemieckiego kapitału na rynku prasowym Węgier, Polski i Czech, „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1/2.

Oniszczuk Z., Kapitał niemiecki w polskich mediach. Polityczne implikacje tego zjawiska, [w:] Stosunki polsko-niemieckie w okresie przemian ustrojowych, pod red. P. Dobrowolskiego, Katowice 1997.

Pokrzycka L., Polskie inwestycje koncernów Orkla/Mecom i Polskapresse, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, pod red. L. Pokrzyckiej, Lublin 2012.

Ratajczak M., Kapitał szwajcarski w polskich mediach drukowanych, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 5.

Sokół Z., Rynek polskich czasopism kobiecych w latach 1990–2002, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2003, z. 1.

Sokół Z., Wydawnictwo H. Bauer w Polsce w latach 1991–2002. Część I: Czasopisma dla kobiet, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2004, z. 2.

Published

2020-12-29

How to Cite

Dąbrowska-Cendrowska, O. (2020). Bauer Media Group in the Polish media market, 1991–2019. Yearbook of the History of Polish Press, 23(4), 75–92. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/9962

Issue

Section

Articles & Papers