Luxury magazine ‘Uroda Życia’ as a source of information on politicians (2014-2021)

Authors

Keywords:

Polish women's magazines, glossy highlife magazines, political showcasing, Edipresse

Abstract

An analysis of the state of research on the women's press as part of the press sector has shown that there is a lack of research on contemporary luxury women's magazines as sources of information on politicians. This article attempts to fill the gap in research on the content of the women's press in terms of the presentation of politicians and female politicians. For the analysis, the youngest luxury magazine, ‘Uroda Życia’, which debuted on the Polish press market in October 2014, was deliberately selected. The magazine expanded the offer of Edipresse Polska.

               The main objective was to characterise the youngest luxury magazine existing on the Polish media market. The main objective was supplemented by three specific objectives 1) to discuss the most important events in the history of the existence of ‘Urody Życia’; 2) to determine its place in the group of luxury magazines existing on the Polish press market; 3) to try to answer the question to what extent the studied magazine was a source of information about politicians. The research was conducted using the content analysis method (quantitative and qualitative). The time frame is the years of the magazine's operation on the Polish press market, i.e. 2014-2021.

References

Opracowania

Adamik-Szysiak M., Grupa Bauer Media w Polsce. Działalność i kierunek rozwoju, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, red. L. Pokrzycka, Lublin 2012, s. 51-96.

Bulisz E., Gatunkowe ukształtowanie prasy kobiecej, Lublin 2022.

Bussy-Genevios D., Aproximación metodológica a la prensa paramujeres en Espana (1931-1936), [w:] La prensa de los siglos XIX y XX. Metodologia, ideologia e información. Aspectos económicos y tecnológicos: I Encuentro de la Historia de la Prensa, red. C. Garitaonandia, T.M. de Lara, Bilbao 1996.

Ciszewska K., List czy e-mail do redakcji? Zmiana gatunku na podstawie analizy tekstów w „Wysokich Obcasach Extra” i portalu foch.pl, [w:] Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. Młode dziennikarstwo, t. 1, red. G. Filip, M. Patro-Kucab, R. Słabczyński, Rzeszów 2016, s. 63-73.

Dąbrowska-Cendrowska O., Jak żyć? Poradnikowe funkcje periodycznych mediów adresowanych do kobiet w Polsce w XXI wieku, Warszawa 2018.

Dąbrowska-Cendrowska O., Krystyna Kofta jako reprezentantka felietonistów „Twojego Stylu” w latach 1990-2009, [w:] Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011, s. 61-73.

Dąbrowska-Cendrowska O., Sylwetki polityczek i polityków na łamach „Wysokich Obcasów Ekstra” (2010-2019), „Media i Społeczeństwo” 2021, nr 15, s. 169-183.

Dąbrowska-Cendrowska O., Wysokonakładowe magazyny lifestylowe w Polsce w pierwszej dekadzie XXI w. — kryzys, stagnacja czy rozwój?, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2013, nr 16, s. 119-136.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość prasy kobiecej w Polsce w latach 1989-2019, Kielce 2020, s. 106-107.

Filas R., Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989-1999). Propozycja periodyzacji, „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 1-2, s. 40.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku — rozwój czy kryzys, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1-2, s. 7-41.

Kłusek O., Trywializacja feminizmu. Pop-feminizm, latte-feminizm i girl power w kobiecej prasie ilustrowanej segmentu luksusowego, Gdańsk 2017.

Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

Maj E., Dziennikarki prasy dla kobiet w Polsce 1918-1939. Portret zbiorowy na podstawie publicystycznego samoopisu, Lublin 2020, s. 173-251.

Maj E., Wzorzec parlamentarzystki w prasie dla kobiet w Polsce międzywojennej, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych 2019, nr 1, s. 73-104. Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007.

Sokół Z., „Kobieta i Życie” (1945-2002), „Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej” 2005, t. 9, s. 63-94.

Walczak-Szwed A., Obraz wyborów kontraktowych na łamach prasy dla kobiet, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2019, nr 1, s. 151-170.

Walczak-Szwed A., Prasa jako narzędzie społecznej i politycznej aktywizacji kobiet w latach 1989-1992. Polska prasa dla kobiet w czasie transformacji ustrojowej, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2020, nr 2, s. 110-137.

Walczak-Szwed A., Redaktorki polskiej prasy dla kobiet w latach 1989-1992, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2022, nr 1, s. 145-167.

Zierkiewicz E., Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn — (pozorna) opozycja dla prasy kobiecej, „Studia Socjologiczne” 2008, nr 1, s. 45-75.

Netografia

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/magazyn-uroda-zycia-debiutuje-na-rynku [dostęp: 10.09.2013].

http://www.press.pl/tresc/37160,%E2%80%9Euroda-zycia%E2%80%9D-wejdzie-na-rynek--10-pazdziernika [dostęp: 12.10.2013].

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/magazyn-uroda-zycia-debiutuje-na-rynku [dostęp: 10.09.2013].

https://www.press.pl/tresc/61247,ruszyl-serwis-internetowy-magazynu----uroda-Zycia [dostęp: 24.07.2023].

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koniec-uroda-zycia-znika-z-rynku [dostęp: 21.03.2024].

Published

2024-12-06

How to Cite

Dąbrowska-Cendrowska, O. (2024). Luxury magazine ‘Uroda Życia’ as a source of information on politicians (2014-2021). Yearbook of the History of Polish Press, 27(4), 87–107. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/11232

Issue

Section

Articles & Papers