Biggest newspaper and magazine owners in Poland in the 2010s: Survival strategies in the digital world

Authors

  • Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Keywords:

Poland's print media in the 21st century, newspaper and magazine market, revenue trends, digital transformation, online publishing

Abstract

This article analyzes the financial situation of the biggest print media in Poland and the strategies of coping with declining sales and advertising revenue.

References

Babbie E., Podstawy badań społecznych, przeł. W. Betkiewicz, Warszawa 2009.

Biblioteka Narodowa, Ruch wydawniczy w liczbach, http://www.bn.org.

Branża czasopism w Europie — statystyki i fakty, https://www.statista.com/topics/1265/magazines/.

Branża magazynów w USA — statystyki i fakty, https://www.statista.com/topics/1265/magazines/ .

Chwastyk-Kowalczyk J., Rynek czasopism literacko-artystycznych w Polsce po 1989 r., „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2013, t. 5/16 , s. 83–117.

Compaine B.M., Consumer Magazines at the Cross-roads: A Study of General and Special Interest Magazines, White Plains, NY 1974.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość polskiej prasy kobiecej 1989–2019, Kielce 2020.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Oblicza polskiego rynku medialnego, Kielce 2013.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Warszawa 2018.

Dzierżyńska-Mielczarek J., The Magazine Market in Poland, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2017, nr 9/20, s. 13–24.

Dziomdziora W. i in., Strategii rozwoju rynku medialnego w Polsce 2015–2020, http://sztukamediafilm.pl/wp-content/uploads/2014/09/SMF-Strategia-rozwoju-rynku-medialnego-w-Polsce-2015-2020.pdf.

Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989–2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3–4, s. 27–54.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku: rozwój czy kryzys? „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1–2, s. 11–50.

Grzegorczyk P., Analiza zagranicznego kapitału w Polsce, http://jagiellonski24.pl/2015/09/14/czy-musimy-repolonizowac-media-analiza-zagranicznego-kapitalu-w-polsce/.

IWP, Rynek prasy, https://www.iwp.pl/rynek-wydawcow/ .

Klimkiewicz B., Krajobraz medialny w Polsce: struktura własności i pluralizm mediów, [w:] Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, pod red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005.

Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.

Lawrence R.G., Radcliffe D., Schmidt T.R., Practicing Engagement: Participatory journalism in the Web 2.0 era, http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2017.1391712.

Littau J., Threadreaderapp.com/thread/1088503510184927233.html.

Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.

Mielczarek T., Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości, Kraków 2018.

Naisbitt J., Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Poznań 1997.

Polskie Badania Czytelnictwa, „Audyt ZKDP rozpowszechnianie prasy”; I–IX 2019, I–IX 2020 rok.

Press Club, Rejestr Dzienników i Czasopism, http://pressclub.pl/rejestr-dziennikow-i-czasopism/.

Szetela M. i in., Struktura własności mediów w Polsce. Prasa, radio, telewizja (stan na maj 2017), https://cmwp.sdp.pl/download/struktura-wlasnosci-10-02-18/.

Total market circulation of magazines in the United Kingdom (UK) 2011–2018, https://www.statista.com.

WAN-IFRA, The building blocks of a reader revenue tech stack, https://wan-ifra.org/insight/the-building-blocks-of-a-reader-revenue-tech-stack/.

Watson A., Number of magazine brand readers in the United Kingdom 2019–2020, https://www.statista.com/statistics/379051/magazine-reach-by-sector-and-nation-uk/.

Żabiński R., Tendencje na rynku czasopism w Polsce w XXI wieku, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2012, z. 1, s. 133–148.

Published

2021-08-24

How to Cite

Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2021). Biggest newspaper and magazine owners in Poland in the 2010s: Survival strategies in the digital world. Yearbook of the History of Polish Press, 24(3), 135–153. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10003

Issue

Section

Articles & Papers