Ekologia w edukacyjno-rozrywkowym dyskursie prowadzonym na łamach prasy przeznaczonej dla dzieci i ich rodziców („Kukbuk Dzieciaki” 2017–2021)

Autor

  • Bogumiła Staniów Uniwersytet Wrocławski

Słowa kluczowe:

ekologia, czasopisma dla dzieci, Kukbuk Dzieciaki, pisma lifestylowe

Abstrakt

Tematyka ekologiczna jest obecna współcześnie zarówno w książkach, jak i w czasopismach dla dzieci. W latach 2017–2021 „Kukbuk Dzieciaki”, jako pismo kształtujące postawę świadomego i wytrawnego odbiorcy kulinariów, a także promujące edukację i dobrą zabawę zamieszczało również materiały dotyczące proekologicznych zachowań. Artykuł ukazuje strategie wydawcy, który próbuje godzić komercyjny charakter pisma z misją popularyzowania ochrony planety i prawidłowych nawyków żywieniowych.

Bibliografia

Goleman D., Bennett L., Barlow Z., Sly C., Eco literate: how educators are cultivat-ing emotional, social, and ecological intelligence, San Francisco 2012.

Mediating nature: the role of technology in ecological literacy, ed. by S.I. Dobrin, S. Morey, [S.l.] 2021.

Habiak J., Staniów B., Książki o tematyce kulinarnej dla dzieci w Polsce w latach 1989–2015: analiza repertuaru wydawniczego, [w:] Inspiracje czytelnicze w życiu młodego pokolenia, red. nauk. M. Antczak, Warszawa 2017, s. 139–160.

Has-Tokarz A., Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945–1989: teksty – funkcje – konteksty, Lublin, 2016.

López A., Ecomedia literacy. Integrating ecology into media education, New York, N.Y. 2021.

Nieć M., Pisma opinii i czasopisma life style — dwie koncepcje rynkowego dziennikarstwa (analiza „Polityki”, „Wprost”, „Elle”, „Playboya” i „Twojego Stylu”), „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, R. 53, s. 7–29.

Niesporek-Szamburska B., Czasopisma dla dzieci i młodzieży, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), t. 2, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2009, s. 27–45.

Orr D.W., Ecological literacy: education and the transition to a postmodern world, Albany, N.Y. 1992.

Piecuch E., W gąszczu dziecięcych potrzeb — znaczenie edukacyjne tekstów kultury popu-larnej na podstawie czasopisma dla dzieci pod tytułem „Świerszczyk”, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja” 2019 (16), nr 2, s. 131–132.

Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, red. nauk. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński i M. Zając, Warszawa 2008.

Staniów B., Od konsumenta do fachowca (o tendencjach we współczesnej książce kulinarnej dla młodych czytelników), „Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture” 2022, vol. 66, nr 1, s. 25–38.

Staniów B., Książki dla małych celiaków — poradniki zachowania zdrowia, psychicznego wsparcia i społecznej inkluzji, „Czy Tam/ Czy Tu: Literatura Dziecięca i jej Konteksty” 2021, nr 1–2, s. 69–83, http://www.ctct.polonistyka.uj.edu.pl/documents/122190295/135839310/CTCT_2021.pdf/0037cca0-3278-485e-82fc-f4abcf230b64 [dostęp: 16.09.2022].

Staniów B., Biernacka-Licznar K., The press without children, children without press?: modern magazines for children in Poland, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2013, nr 2 (11), s. 49–67.

Stone M.K., Smart by nature: schooling for sustainability, California 2009.

Tabaszewska J., Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie” 2018, nr 2, s. 11.

Pobrania

Opublikowane

2023-04-23

Jak cytować

Staniów, B. (2023). Ekologia w edukacyjno-rozrywkowym dyskursie prowadzonym na łamach prasy przeznaczonej dla dzieci i ich rodziców („Kukbuk Dzieciaki” 2017–2021). Rocznik Historii Prasy Polskiej, 26(1), 87–102. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10928

Numer

Dział

Materiały i miscellanea