Ecology in the edutainment discourse in children's and parenting magazines (Kukbuk Dzieciaki, 2017–2021)
Keywords:
Childrens' and parenting magazines, environmental education, lifestyle magazines, Kukbuk DzieciakiAbstract
Ecological themes have now become a major topic in children's books and magazines. In 2017–2021 the learn-and-play magazine Kukbuk Dzieciaki (Cookbook Kids), aimed at educating a more aware and knowledgeable food consumer, also gave a lot of attention to the promotion of eco-friendly habits. The article analyzes the publisher's strategy of combining the didactic purpose ('saving the planet' and teaching good dietary habits) with the commercial side of his enterprise.
References
Goleman D., Bennett L., Barlow Z., Sly C., Eco literate: how educators are cultivat-ing emotional, social, and ecological intelligence, San Francisco 2012.
Mediating nature: the role of technology in ecological literacy, ed. by S.I. Dobrin, S. Morey, [S.l.] 2021.
Habiak J., Staniów B., Książki o tematyce kulinarnej dla dzieci w Polsce w latach 1989–2015: analiza repertuaru wydawniczego, [w:] Inspiracje czytelnicze w życiu młodego pokolenia, red. nauk. M. Antczak, Warszawa 2017, s. 139–160.
Has-Tokarz A., Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945–1989: teksty – funkcje – konteksty, Lublin, 2016.
López A., Ecomedia literacy. Integrating ecology into media education, New York, N.Y. 2021.
Nieć M., Pisma opinii i czasopisma life style — dwie koncepcje rynkowego dziennikarstwa (analiza „Polityki”, „Wprost”, „Elle”, „Playboya” i „Twojego Stylu”), „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, R. 53, s. 7–29.
Niesporek-Szamburska B., Czasopisma dla dzieci i młodzieży, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), t. 2, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2009, s. 27–45.
Orr D.W., Ecological literacy: education and the transition to a postmodern world, Albany, N.Y. 1992.
Piecuch E., W gąszczu dziecięcych potrzeb — znaczenie edukacyjne tekstów kultury popu-larnej na podstawie czasopisma dla dzieci pod tytułem „Świerszczyk”, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja” 2019 (16), nr 2, s. 131–132.
Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, red. nauk. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński i M. Zając, Warszawa 2008.
Staniów B., Od konsumenta do fachowca (o tendencjach we współczesnej książce kulinarnej dla młodych czytelników), „Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture” 2022, vol. 66, nr 1, s. 25–38.
Staniów B., Książki dla małych celiaków — poradniki zachowania zdrowia, psychicznego wsparcia i społecznej inkluzji, „Czy Tam/ Czy Tu: Literatura Dziecięca i jej Konteksty” 2021, nr 1–2, s. 69–83, http://www.ctct.polonistyka.uj.edu.pl/documents/122190295/135839310/CTCT_2021.pdf/0037cca0-3278-485e-82fc-f4abcf230b64 [dostęp: 16.09.2022].
Staniów B., Biernacka-Licznar K., The press without children, children without press?: modern magazines for children in Poland, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2013, nr 2 (11), s. 49–67.
Stone M.K., Smart by nature: schooling for sustainability, California 2009.
Tabaszewska J., Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie” 2018, nr 2, s. 11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yearbook of the History of Polish Press
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.