Drugi pogrzeb Henryka Sienkiewicza — Quo vadis w kinie. Świadectwa prasowe
Słowa kluczowe:
pogrzeb Henryka Sienkiewicza 1924, Quo vadis w kinie, protest rodziny Sienkiewicza, reklamy i recenzje prasowe, biznes kinematograficznyAbstrakt
W październiku 1924 r. odbyła się wielka manifestacja narodowa wywołana powrotem do Polski z Vevey trumny Henryka Sienkiewicza. Celem artykułu jest opis zbiegających się w czasie uroczystości pogrzebowych pisarza z następującą po nich półroczną obecnością w kinach polskich najnowszej ekranizacji Quo vadis (1924). Jednym z epizodów tej zbieżności była sensacyjna sprawa wstrzymania projekcji tego filmu w Warszawie wskutek sądowego protestu spadkobierców pisarza. Autor opisał okoliczności towarzyszące wyświetlaniu Quo vadis w kinach miast polskich i zinterpretował dotyczące tego dzieła treści reklam i recenzji prasowych. Wskazał też na pewne aspekty funkcjonowania biznesu kinematograficznego w Polsce. Pod uwagę wzięta została prasa codzienna, gdyż dla masowego widza to ona była najpoważniejszym kanałem informowania o aktualnym repertuarze filmowym.
Bibliografia
Allen J.K., Screening Europe in Australasia. Transnational Silent Film Before and After the Rise of Hollywood, Exeter 2022.
Czempiński J., „Na Ojczyzny łono”… Opis przewiezienia zwłok nieśmiertelnego duchowego przywódcy narodu, genialnego pisarza Henryka Sienkiewicza z Vevey, gdzie zmarł, do Warszawy oraz pogrzebu w stolicy i uroczystości żałobnych, Warszawa 1927.
Hendrykowska M., Meandry i paradoksy międzywojennej cenzury w Polsce, „Images” 2016, t. XVIII, nr 27, s. 63–86.
Hendrykowska M., Pierwszy spektakl dla mas. „Quo vadis” Enrica Guazzoniego na ziemiach polskich (1913–1914), „Iluzjon” 1995, nr 1–4, s. 109–118.
Hendrykowski M., Na dnie oka. „Dziesiąta Muza” z perspektywy stulecia, „Przestrzenie Teorii” 2022, nr 37, s. 145–157.
Irzykowski K., Dziesiąta Muza. Zagadnienie estetyczne kina, Kraków 1924.
Kosętka H., Sienkiewicz na ekranie. Dokumentacja recepcji filmowej, Kraków 2012.
Kurz I., Wspólnota obrazów. Sienkiewicz na ekranie, [w:] Sienkiewicz ponowoczesny, red. B. Szleszyński, M. Rudkowska, Warszawa 2019 (aneks na s. 299–301 zawiera wykaz wszystkich ekranizacji dzieł pisarza).
Maśnicki J., Niemy kraj. Polskie motywy w europejskim kinie niemym (1896–1930), Gdańsk 2006.
Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009.
Miller-Klejsa A., „Quo Vadis?” by Enrico Guazzoni and „Quo Vadis?” by Gabriellino D’Annunzio: Production — Dramaturgy — Reception, „Panoptikum” 2017, nr 18 (25), s. 246–260.
Otto W., Literatura i film w kulturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2007.
Scodel R., Bettenworth A., Whiter „Quo Vadis? Sienkiewicz’s Novel in Film and Television, Oxford 2009.
Skwara E., „Quo vadis” on Film (1912, 1925, 1951, 1985, 2001). The Many Faces of Antiquity, „Classica. Revista brasileira de estudos clássicos” 2013, vol. 26, n. 2.
Słodowski J., Filmowe adaptacje „Quo vadis?” Henryka Sienkiewicza, [w:] Sienkiewicz i film, red. L. Ludorowski, Kielce 1998, s. 101–110.
Włodek R., 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie, Tarnów 2013.
Woźniak M., Biernacka-Licznar K., Rybicki J., 120 lat recepcji „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza we Włoszech, Warszawa 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rocznik Historii Prasy Polskiej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.