The second funeral of Henryk Sienkiewicz and the 1924 Quo vadis film in Poland: Press reports

Authors

Keywords:

literature and film, Henryk Sienkiewicz’s state funeral 1924, the 1924 Quo vadis film in Poland, silent film, movie theatre business in 1920s

Abstract

In October 1924, as the coffin with the ashes of Henryk Sienkiewicz returned to Poland from Switzerland huge crowds came out to pay their respects for their beloved national writer in cities along the train's route and at the state funeral in Warsaw. This article is an account of the national funeral ceremony which, as it happened, was followed by a six-months' run in Polish cinemas of a recent screen adaptation of Quo Vadis. In Warsaw, however, its showing was suspended after Sienkiewicz's heirs, appalled by the film's lurid scenes, obtained an appropriate court order. The article throws light on that sensational twist and examines all the circumstances — including the functioning of the movie theatre business, publicity, advertisements and press reviews — connected with the arrival of that silent movie spectacular in Poland. The main focus is on the daily newspapers as they were the primary information channel about cinema repertoire for the mass audience.

References

Allen J.K., Screening Europe in Australasia. Transnational Silent Film Before and After the Rise of Hollywood, Exeter 2022.

Czempiński J., „Na Ojczyzny łono”… Opis przewiezienia zwłok nieśmiertelnego duchowego przywódcy narodu, genialnego pisarza Henryka Sienkiewicza z Vevey, gdzie zmarł, do Warszawy oraz pogrzebu w stolicy i uroczystości żałobnych, Warszawa 1927.

Hendrykowska M., Meandry i paradoksy międzywojennej cenzury w Polsce, „Images” 2016, t. XVIII, nr 27, s. 63–86.

Hendrykowska M., Pierwszy spektakl dla mas. „Quo vadis” Enrica Guazzoniego na ziemiach polskich (1913–1914), „Iluzjon” 1995, nr 1–4, s. 109–118.

Hendrykowski M., Na dnie oka. „Dziesiąta Muza” z perspektywy stulecia, „Przestrzenie Teorii” 2022, nr 37, s. 145–157.

Irzykowski K., Dziesiąta Muza. Zagadnienie estetyczne kina, Kraków 1924.

Kosętka H., Sienkiewicz na ekranie. Dokumentacja recepcji filmowej, Kraków 2012.

Kurz I., Wspólnota obrazów. Sienkiewicz na ekranie, [w:] Sienkiewicz ponowoczesny, red. B. Szleszyński, M. Rudkowska, Warszawa 2019 (aneks na s. 299–301 zawiera wykaz wszystkich ekranizacji dzieł pisarza).

Maśnicki J., Niemy kraj. Polskie motywy w europejskim kinie niemym (1896–1930), Gdańsk 2006.

Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009.

Miller-Klejsa A., „Quo Vadis?” by Enrico Guazzoni and „Quo Vadis?” by Gabriellino D’Annunzio: Production — Dramaturgy — Reception, „Panoptikum” 2017, nr 18 (25), s. 246–260.

Otto W., Literatura i film w kulturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2007.

Scodel R., Bettenworth A., Whiter „Quo Vadis? Sienkiewicz’s Novel in Film and Television, Oxford 2009.

Skwara E., „Quo vadis” on Film (1912, 1925, 1951, 1985, 2001). The Many Faces of Antiquity, „Classica. Revista brasileira de estudos clássicos” 2013, vol. 26, n. 2.

Słodowski J., Filmowe adaptacje „Quo vadis?” Henryka Sienkiewicza, [w:] Sienkiewicz i film, red. L. Ludorowski, Kielce 1998, s. 101–110.

Włodek R., 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie, Tarnów 2013.

Woźniak M., Biernacka-Licznar K., Rybicki J., 120 lat recepcji „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza we Włoszech, Warszawa 2020.

Published

2024-07-16

How to Cite

Stępnik, K. (2024). The second funeral of Henryk Sienkiewicz and the 1924 Quo vadis film in Poland: Press reports. Yearbook of the History of Polish Press, 27(2), 29–55. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10583

Issue

Section

Articles & Papers