Problematyka pedagogiczna na łamach czasopisma „Bluszcz” (1905–1918)
Słowa kluczowe:
„Bluszcz”, wychowanie, szkolnictwo, edukacja, nauczyciel, higiena, zdrowieAbstrakt
„Bluszcz” jako czasopismo kobiece dużo uwagi poświęcał bieżącym problemom pedagogicznym. Przemiany modernizacyjne i społeczne, rozwój nowych technologii, postępowe kierunki w sztuce i nauce zmieniały także pedagogikę. Czasopismo, zgodnie z najnowszymi trendami, postulowało, by wychowanie opierać na znajomości psychiki dziecka, a więc wymagało od rodziców elementarnej wiedzy na ten temat, a od instytucji szkolnych znacznej demokratyzacji. Kształtowanie charakteru młodych pokoleń Polaków publicyści czasopisma „Bluszcz” widzieli jako zadanie dla całego społeczeństwa i element patriotycznego zaangażowania w budowanie przyszłości narodu. Artykuł ma charakter przeglądowy, jego celem było ukazanie zagadnień z zakresu pedagogiki podejmowanych na łamach czasopisma „Bluszcz” w latach 1905–1918. Odnotowano poruszane przez publicystów treści dotyczące rozwoju dziecka, problematyki edukacyjnej, edukacji dziewcząt i kobiet oraz wizerunku nauczyciela/ pedagoga. W tekście wykazano, że na łamach czasopisma często relacjonowano dyskusje na temat kształtowania systemu wartości dzieci i młodzieży, poruszano zagadnienia dotyczące zdrowia i higieny, treści z zakresu pedagogiki specjalnej oraz komentowano najnowsze trendy dotyczące wychowania dzieci i młodzieży. Artykuł prezentuje zagadnienia edukacji zawodowej i emancypacji przygotowującej kobiety do wymuszonej przez modernizm zmiany roli, jaką miały odegrać w nowoczesności. Założonym przez autorkę celem było wskazanie, jak na łamach „Bluszczu” starano się przekonać czytelniczki, że celem wychowania jest przygotowanie młodego człowieka do samodzielnego życia, do spełniania pożytecznej roli zarówno w społeczeństwie, jak i do samospełnienia, odkrywania swoich talentów, rozwijania pasji i zainteresowań. Poruszane na łamach „Bluszczu” zagadnienia dotyczyły szeroko rozumianych problemów dostępu do edukacji, organizacji szkolnictwa, udziału rodziców w wychowaniu i nauczaniu dzieci, ale także organizacji czasu wolnego najmłodszych, ich edukacji zdrowotnej czy higieny. Przegląd tej tematyki ukazany w artykule może być wskazówką pozwalającą na wykorzystanie tego źródła prasowego. Pismo miało ambicje, by wpływać na społeczne zaangażowanie kobiet i mobilizować je do walki z wykluczeniem edukacyjnym, patologiami społecznymi czy zaniedbaniem dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych. W tekście wykorzystano metodę jakościowej analizy prasy.
Bibliografia
Babik M., Edukacja seksualna małych dzieci w koncepcji Izabeli Moszczeńskiej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, nr 39, s. 101–112.
Bednarz-Grzybek R., Emancypantka i patriotka. Wizerunek kobiety przełomu XIX i XX wieku w czasopismach Królestwa Polskiego, Lublin 2010.
Bednarz-Grzybek R., Kwestia kobieca — rodzina — wychowanie — edukacja. Bibliografia adnotowana zawartości czasopisma „Bluszcz” (wybór za lata 1865–1905), Lublin 2016.
Bednarz-Grzybek R., Zofia Seidlerowa (1859–1919) i „kwestia kobieca” na łamach „Bluszczu”, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2015, z. 1, s. 157–179.
Bołdyrew A., Działalność lekarek i pedagożek w Królestwie Polskim na początku XX wieku na rzecz popularyzacji wiedzy o nowoczesnym macierzyństwie, „Przegląd Pedagogiczny” 2021, nr 1, s. 110–124.
Bołdyrew A., Dziecko w rodzinie robotniczej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku. Warunki życia i normy wychowania, „Wychowanie w Rodzinie” 2013, t. 7, nr 1, s. 181–213.
Bołdyrew A., Falkowska J., Koncepcje nowoczesnego wychowania społeczno-moralnego w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2022, t. 41, z. 4, s. 7–21.
Bołdyrew A., Nawrot-Borowska M., Nowoczesność a dziecko — Dziecko w nowoczesności. Recepcja nowego podejścia do dzieciństwa w teorii i praktyce wychowawczej w Królestwie Polskim na początku XX w., „Colloquium” 2022, nr 4, s. 23–38.
Bołdyrew A., Krakowiak M., Obszary działalności edukacyjnej i opiekuńczej Kościoła Katolickiego wobec dzieci i młodzieży w Królestwie Polskim i na Kresach zaboru rosyjskiego na początku XX w., „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” 2019, t. 20, z. 1, s. 23–55.
Bołdyrew A., Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w., [w:] Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim: od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815–1918, red. H. Markiewiczowa, I. Czarnecka, Warszawa 2016, s. 216–226.
Bołdyrew A., Wałęga A., Edukacja zawodowa młodzieży a wyzwania modernizacji w dyskursie prasowym w Królestwie Polskim w latach 1905–1918, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2022, nr 1, s. 35–54.
Centnerszwerowa R., O wspólnym obu płci kształceniu w szkole średniej, Warszawa 1905.
Chwastyk-Kowalczyk J., „Bluszcz” w latach 1918–1939: tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003.
Dormus K., Koedukacja — teoria i praktyka na ziemiach polskich na początku XX wieku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2004, t. 43 s. 53–92.
Dormus K., U źródeł polskiej prasy kobiecej — pierwsze redaktorki, wydawczynie, dziennikarki (ok. 1820–1914), [w:] Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism, red. A. Łysak, E. Zierkiewicz, „Zeszyt Kół Naukowych” 2010, nr 6, s. 8–38.
Edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w czasopiśmiennictwie społeczno-kulturalnym Królestwa Polskiego w latach 1905–1918. Bibliografia adnotowana. Część 1. Redakcja naukowa R. Bednarz-Grzybek, A. Bołdyrew, M.M. Kacprzak, Łódź 2023, s. 134–259; https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/edukacja-i-wychowanie-dzieci-i-mlodziezy-w-czasopismiennictwie-spoleczno-kulturalnym-krolestwa-polskiego-w-latach-1905-1918-2/.
Franke J., Polska prasa kobieca w latach 1820–1918. W kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa 1999.
Franke J., Wokół buntu i pokory. Warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905–1918, Warszawa 2000.
Kizwalter T., Polska nowoczesność. Genealogia, Warszawa 2020.
Męczkowska T., Nauczanie wspólne, [w:] Encyklopedia wychowawcza, t. 7, Warszawa 1909, s. 544–558.
Męczkowska T., Szkoły mieszane (koedukacja), Kraków 1906.
Moszczeńska I., Zdradne sieci. Przestroga dla dziewcząt, Warszawa 1912.
Nawrot-Borowska M., Sprawy tajemne i nieczyste. Rola rodziny w wychowaniu seksualnym dzieci w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku w świetle poradników. Zarys problematyki, „Wychowanie w Rodzinie” 2013, t. VII, s. 127–162.
Samsel A., Koedukacja w szkołach średnich w Polsce i na świecie w latach 1918–1939 — świadomy wybór czy zło konieczne?, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2004, nr 3–4, s. 79–87.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rocznik Historii Prasy Polskiej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.