Parenting issues in the illustrated weekly Bluszcz (1905–1918)
Keywords:
Polish press in the early 20th century, women's magazines, parenting issues, opinion shaping, educational and emancipatory misssionAbstract
Launched in 1865, Bluszcz [Ivy] was an illustrated women’s weekly which featured topical parenting issues in the context of ongoing social and cultural changes, the arrival of new technologies and modern tendencies in the arts and science. In tune with the latest trends in education, the weekly propagated a new approach to parenting and schooling. While upbringing should be based on at least elementary knowledge of the child’s psychology, educational institutions should open up to democratic reforms. The whole society need to be involved in the process of character shaping of the young generations of Poles. It was a task, the writers of Bluszcz insisted, inherent to a patriotic commitment to the future of the nation. The article presents a qualitative analysis of the parenting themes featured in Bluszcz in 1905–1918, notably child's development, parenting problems, education of girls and women and the character of a good teacher/educator. Apart from regular health and hygiene advice, information on children with special care needs and presentation of latest educational trends, the magazine would also publish discussions about the ways of inculcating desirable values in children and young people. The special focus of this article is, however, on its presentation of vocational education and its handling of the situation of women being pushed to find new roles for themselves in a modern world. The author shows how Bluszcz tried to convince its female readers that the purpose of upbringing was to prepare a young person for a life that combines self-reliance, a useful role in society and self-realization, i.e. developing one’s own talents, passions and interests. Inspired by that mission, the editors and writers wrote about access to education (in the broad sense of the word), the role of parents in the nurturing and education of their children, in organizing small children’s free-time activities and taking care of their hygiene and health. Undoubtedly, Bluszcz had the ambition to stimulate the social engagement of its women readers and encourage them to break down educational barriers, fight social pathologies and find the right approach towards children with special needs.
References
Babik M., Edukacja seksualna małych dzieci w koncepcji Izabeli Moszczeńskiej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, nr 39, s. 101–112.
Bednarz-Grzybek R., Emancypantka i patriotka. Wizerunek kobiety przełomu XIX i XX wieku w czasopismach Królestwa Polskiego, Lublin 2010.
Bednarz-Grzybek R., Kwestia kobieca — rodzina — wychowanie — edukacja. Bibliografia adnotowana zawartości czasopisma „Bluszcz” (wybór za lata 1865–1905), Lublin 2016.
Bednarz-Grzybek R., Zofia Seidlerowa (1859–1919) i „kwestia kobieca” na łamach „Bluszczu”, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2015, z. 1, s. 157–179.
Bołdyrew A., Działalność lekarek i pedagożek w Królestwie Polskim na początku XX wieku na rzecz popularyzacji wiedzy o nowoczesnym macierzyństwie, „Przegląd Pedagogiczny” 2021, nr 1, s. 110–124.
Bołdyrew A., Dziecko w rodzinie robotniczej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku. Warunki życia i normy wychowania, „Wychowanie w Rodzinie” 2013, t. 7, nr 1, s. 181–213.
Bołdyrew A., Falkowska J., Koncepcje nowoczesnego wychowania społeczno-moralnego w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2022, t. 41, z. 4, s. 7–21.
Bołdyrew A., Nawrot-Borowska M., Nowoczesność a dziecko — Dziecko w nowoczesności. Recepcja nowego podejścia do dzieciństwa w teorii i praktyce wychowawczej w Królestwie Polskim na początku XX w., „Colloquium” 2022, nr 4, s. 23–38.
Bołdyrew A., Krakowiak M., Obszary działalności edukacyjnej i opiekuńczej Kościoła Katolickiego wobec dzieci i młodzieży w Królestwie Polskim i na Kresach zaboru rosyjskiego na początku XX w., „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” 2019, t. 20, z. 1, s. 23–55.
Bołdyrew A., Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w., [w:] Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim: od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815–1918, red. H. Markiewiczowa, I. Czarnecka, Warszawa 2016, s. 216–226.
Bołdyrew A., Wałęga A., Edukacja zawodowa młodzieży a wyzwania modernizacji w dyskursie prasowym w Królestwie Polskim w latach 1905–1918, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2022, nr 1, s. 35–54.
Centnerszwerowa R., O wspólnym obu płci kształceniu w szkole średniej, Warszawa 1905.
Chwastyk-Kowalczyk J., „Bluszcz” w latach 1918–1939: tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003.
Dormus K., Koedukacja — teoria i praktyka na ziemiach polskich na początku XX wieku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2004, t. 43 s. 53–92.
Dormus K., U źródeł polskiej prasy kobiecej — pierwsze redaktorki, wydawczynie, dziennikarki (ok. 1820–1914), [w:] Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism, red. A. Łysak, E. Zierkiewicz, „Zeszyt Kół Naukowych” 2010, nr 6, s. 8–38.
Edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w czasopiśmiennictwie społeczno-kulturalnym Królestwa Polskiego w latach 1905–1918. Bibliografia adnotowana. Część 1. Redakcja naukowa R. Bednarz-Grzybek, A. Bołdyrew, M.M. Kacprzak, Łódź 2023, s. 134–259; https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/edukacja-i-wychowanie-dzieci-i-mlodziezy-w-czasopismiennictwie-spoleczno-kulturalnym-krolestwa-polskiego-w-latach-1905-1918-2/.
Franke J., Polska prasa kobieca w latach 1820–1918. W kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa 1999.
Franke J., Wokół buntu i pokory. Warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905–1918, Warszawa 2000.
Kizwalter T., Polska nowoczesność. Genealogia, Warszawa 2020.
Męczkowska T., Nauczanie wspólne, [w:] Encyklopedia wychowawcza, t. 7, Warszawa 1909, s. 544–558.
Męczkowska T., Szkoły mieszane (koedukacja), Kraków 1906.
Moszczeńska I., Zdradne sieci. Przestroga dla dziewcząt, Warszawa 1912.
Nawrot-Borowska M., Sprawy tajemne i nieczyste. Rola rodziny w wychowaniu seksualnym dzieci w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku w świetle poradników. Zarys problematyki, „Wychowanie w Rodzinie” 2013, t. VII, s. 127–162.
Samsel A., Koedukacja w szkołach średnich w Polsce i na świecie w latach 1918–1939 — świadomy wybór czy zło konieczne?, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2004, nr 3–4, s. 79–87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yearbook of the History of Polish Press
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.