Gazeta Polska between an opinion-forming weekly and a tabloid

Authors

  • Jarosław Dobrzycki Uniwersytet Śląski w Katowicach

Keywords:

Polish opinion-forming magazines, right-wing press, Gazeta Polska, tabloidization

Abstract

This article examines the tabloidization of Gazeta Polska, one of Poland's leading right-wing weeklies. An analysis of the contents of the issues published in 2020 shows that the magazine meets all five criteria of tabloidization, i.e. colloquialism, emotionalism, sensationalism, personalization and visualization. The findings of this article can be treated as a contribution to current debates about the ongoing tabloidization of opinion weeklies.

References

Bauer Z., „Twój głos w Twoim domu”. Cztery typy tabloidyzacji, [w:] Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2010.

Bartmiński J., Styl potoczny, [w:] Potoczność w języku i kulturze, red. J. Anuszkiewicz, F. Nieckula, Wrocław 1992.

Burger H., Mediensprache: eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien, Berlin – New York 2005.

Höke J., Sun vs. Bild. Boulevardpresse in Grossbritannien und Deutschland, Saarbrücken 2007.

Kępa-Figura D., Językowe wymiary tabloidyzacji — studium przypadku, [w:] Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2010.

Kozielski P., Casus krzyża na Krakowskim Przedmieściu — wprawka do analizy dyskursu prasowego „Gazety Polskiej”, [w:] Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.

Kozielski P., O wojnie naszej, którą wiedziemy z Tuskiem, Unią i propornograficzną seksedukacją... czyli spieniony grzbiet drugiej fali wylewającej się z „Gazety Polskiej”, [w:] Maski dziennikarstwa: księga poświęcona prof. dr hab. Wiktorowi Peplińskiemu, red. A. Kalinowski- Żeleźnik, A. Lusińska, J. Maćkiewicz, Pelplin 2012.

Kozielski P., O chorobie Rzeczypospolitej, jaką jest propornograficzna seksedukacja — wprawka do analizy dyskursu prasowego „Gazety Polskiej”, „Ars Educandi” 2014, vol. 11.

Kurtz H., Media Circus — The Trouble with America’s Newspapers, New York 1993.

Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2009.

Lubaś W., Słownictwo potoczne w mediach, [w:] Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice 2000.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka. Warszawa 2007.

Mielczarek T., Tabloidyzacja prasy opinii, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2016, t. 8/19.

Mielczarek T., Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości, Kraków 2018.

Opiłowski R., Bildlinguistische Aspekte in der Medienkommunikation, [w:] Text und Stil, red. A. Maca, Z. Bilut-Homplewicz, M. Smykała, I. Szwed, Frankfurt am Main 2010.

Ożóg K., Człowiek — język — świat według współczesnych polskich tabloidów, [w:] Tabloidy. Język, wartości, obraz świata, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekota, M. Poprawa, Wrocław 2011.

Piontek D., Tabloidyzacja dziennikarstwa, [w:] Polubić dziennikarstwo, red. S. Zakrzewski, Poznań 2009.

Spodenkiewicz P., Brukowiec: warsztat reporterski w praktyce, Łódź 2006.

Wicenty D., Katastrofa smoleńska a przemiany na rynku tygodników konserwatywnych, [w:] Materiały Konferencyjne. II Konferencja Smoleńska, 21–22.10.2013, red. R. Witakowski, Warszawa 2014.

Wojtak M., Głosy z teraźniejszości: o języku współczesnej polskiej prasy, Lublin 2010.

Zielińska K., Wyznaczniki tabloidowości, [w:] tejże, Druga twarz tabloidu? Językowe działania autoprezentacyjne podejmowane przez dzienniki „Fakt” i „Bild-Zeitung” jako przedmiot badań mediolingwistyki porównaw¬czej, Warszawa 2016.

Zielińska K., Personalizacja, [w:] tejże, Druga twarz tabloidu? Językowe działania autoprezentacyjne podejmowane przez dzienniki „Fakt” i „Bild-Zeitung” jako przedmiot badań mediolingwistyki porównawczej, Warszawa 2016.

Published

2022-08-30

How to Cite

Dobrzycki, J. (2022). Gazeta Polska between an opinion-forming weekly and a tabloid. Yearbook of the History of Polish Press, 25(2), 101–127. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10037

Issue

Section

Articles & Papers