“The wicked witch in iron shoes”: The representation of the war in the children's week-ly Świerszczyk in 1945–1946

Authors

  • Marcin Zaborski SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny

Keywords:

Polish press in the 20th century, World War II narrative, victims and heroes, children’s magazines

Abstract

This article reconstructs the vision of World War II in the 1945-1946 issues of the children's weekly Świerszczyk. The looks for answers to the following questions: How did the authors of the Świerszczyk texts build the narrative of the war that had just ended? In what way did they bring to the attention of their readers the victims of the war and the war heroes, and in what terms did they describe their victimhood and heroism respectively?  

References

Dudek A., Grunwald w PRL, [w:] Grunwald. Walka 600-lecia, pod red. A. Chylak i M. Horodniczego, Warszawa 2010, s. 101–109.

Frycie S., Czasopisma dla dzieci i młodzieży okresu powojennego (1945–1970), „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1977, nr 3, s. 49–73.

Grelowska W., Twórczość językowa w procesie poznania i psychoterapii dzieci w klasach 0–III, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: Kwartalnik dla nauczycieli” 2008, nr 4, s. 26–30.

Kącka K., Polityka historyczna: kreatorzy, narzędzia, mechanizmy działania — przykład Polski, [w:] Narracje pamięci: między polityką a historią, pod red. K. Kąckiej, J. Piechowiak-Lamparskiej i A. Ratke-Majewskiej, Toruń 2015, s. 59–80.

Mrozek J., Funkcje polskich czasopism dla dzieci, [w:] Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, pod red. H. Krauze-Sikorskiej i M. Klichowskiego, Poznań 2017, s. 119–124.

Niesporek B., Wiersze dla dzieci jako komunikat w prasie (na przykładzie „Świerszczyka”), „Język Artystyczny” 1987, t. 5, s. 97.

Niesporek-Szamburska B., Rogoż M., Czasopisma dziecięco-młodzieżowe w latach 1945–1989, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (1945–1989), t. 3, pod red. K. Heski-Kwaśniewicz i K. Tałuć, Katowice 2013, s. 219–252.

Ostasz M., Oblicze powojennej krytyki literatury dla dzieci i młodzieży 1945–1956, Kraków 1999, s. 32–33.

Papuzińska J., Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1981.

Rogoż M., Czasopisma dla dzieci i młodzieży Instytutu Wydawniczego „Nasza Księgarnia” w latach 1945–1989. Studium historycznoprasowe, Kraków 2009.

Rogoż M., Polska literatura dla dzieci i młodzieży w okowach cenzury. Oceny wydawnicze książek z lat 1948–1956, „Roczniki Biblioteczne” 2012, nr 56, s. 58.

Zaborski M., Grunwald a legitymizacja władzy. Miejsce pamięci jako narzędzie instrumentalizacji historii, [w:] Wspólne czy osobne? Miejsca pamięci narodów Europy Wschodniej, pod red. W. Śleszyńskiego, Białystok – Kraków 2011, s. 237–255.

Zaremba M., Wielka trwoga. Polska 1944–1947. Ludowa reakcja na kryzys, Kraków 2012.

Żebrowska D., Wartości edukacyjne współczesnych polskich czasopism dziecięcych, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2009, t. VI, s. 72–88.

Published

2021-08-24

How to Cite

Zaborski, M. (2021). “The wicked witch in iron shoes”: The representation of the war in the children’s week-ly Świerszczyk in 1945–1946. Yearbook of the History of Polish Press, 24(3), 65–88. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10000

Issue

Section

Articles & Papers