Women's empowerment and blurring the boundaries between the public and the private: A study case of the lifestyle magazine Viva! (1997–2001)
Keywords:
women's magazines, people magazines, 'Viva!', social roles, public sphere, private sphereAbstract
This article attempts to present the social constructs of women's empowerment in the lifestyle magazine Viva! in 1997–2001. The focus is on the blurring of boundaries between the public and the private sphere in the context of the general trend towards the revision of traditional family and work models and the role of the media in that process.
Combining the approach of discourse analysis with the methodology of content analysis, this study shows that the blurring of boundaries is effected by highlighting women successfully managing both family and work roles in ways that challenge the traditional separation of the private and the public. Drawing on the media studies concepts of gatekeeping and framing, it also argues that Viva! both reflected the new socio‑economic trends triggered by the 1989 political revolution and pushed for a new lifestyle. An important aspect of the blurring of boundaries was an obsessive interest in private lives, including intimate details, which were then served to the readers in displays of media voyeurism or exhibitionism. The magazine's partiality for photos of mothers proudly displaying their babies can as also be treated an encouragement of that form of exhibitionism which later acquired a name of its own, i.e. sharenting.
References
Źródła
„Viva” 1997-2001
Opracowania
Balczyńska-Kosman A., Udział kobiet w mediach a problematyka stereotypów płci, „Przegląd Politologiczny” 2011, nr 2, s. 113-120, http://hdl.handle.net/10593/6165 [dostęp: 12.08.2024].
Białek-Szwed O., Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce, Toruń 2012.
Błasiak A., Sharenting — współczesną formą rodzicielskiej narracji, „Horyzonty Wychowania” 2018, nr 42, t. 17, s. 125-134, doi:10.17399/HW.2018.174209.
Brosch A., Sharenting — nowy wymiar rodzicielstwa?, [w:] Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, red. H. Krauze--Sikorska, M. Klichowski, Poznań 2017, s. 379-399.
Bulisz E., Realizacje konwencji gatunkowych w polskiej prasie typu people (na przykładzie dwutygodnika „Viva!”), „Acta Humana” 2015, nr 6, s. 67-85, doi:10.17951/ah.2015.6.67.
Dąbrowska A., Zacieranie granic między sferą prywatną i publiczną. Seksafera w „Samoobronie”, „Oblicza Komunikacji” 2009, t. 2, s. 41-47, https://wuwr.pl/okom/article/view/3155 [dostęp: 12.08.2024].
Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość polskiej prasy kobiecej (1989-2019), Kielce 2020,
Gajlewicz-Korab K., Konflikty celebrytów w polskiej prasie typu people jako przykład brutalizacji przekazu, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2017, t. 9/20, s. 135-150, https://rbp.ujk.edu.pl/rocznik/view/357 [dostęp: 12.08.2024].
Gładys-Jakóbik J., Kobiety w przestrzeni publicznej, „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace” 2012, nr 3, s. 55-72, https://cor.sgh.waw.pl/handle/20.500.12182/426 [dostęp: 12.08.2024].
Głażewska E., Asymetria w kulturowej ewaluacji płci — podstawowe dychotomie: natura/ kultura, sfera prywatna/sfera publiczna, reprodukcja/produkcja, [w:] Zrozumieć płeć. Studia interdyscyplinarne II, red. A. Kuczyńska, E. K. Dzikowska, Wrocław 2004, s. 218-231.
Held D., Models of Democracy, Cambridge 1986.
Jachimowski M., Przestrzeń medialna a przestrzeń polityczna: krótkie wprowadzenie do problemu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009, s. 73-87.
Kijewska B., Kobieta w przekazie telewizyjnym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2009, z. 3/4, s. 45-53, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/doccontent?id=65977&dirids=1 [dostęp: 12.08.2024].
Kotlarska-Michalska A., Kobiety polskie w przestrzeni pozadomowej, „Studia Sociolo-gica” 2019, nr 11, vol. 1, s. 113-132, doi:10.24917/20816642.11.1.7.
Kotlarska-Michalska A., Społeczne role kobiet, „Edukacja Humanistyczna” 2011, nr 1 (24), s. 25-35, https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Edukacja_Humanistyczna/ Edukacja_Humanistyczna-r2011-t-n1_(24)/Edukacja_Humanistyczna-r2011-t-n1_(24)--s25-35/Edukacja_Humanistyczna-r2011-t-n1_(24)-s25-35.pdf [dostęp: 12.08.2024].
Kuna-Broniowska A., Postawy wobec ról rodzaju w planie kwestionariuszowych badań międzykulturowych, „Kultura - Historia - Globalizacja” 2015, nr 18, s. 151-164, https:// k-h-g.pl/numery/numer-18-2015/postawy-wobec-rol-rodzaju/ [dostęp: 12.08.2024].
Malinowska E., Płeć kulturowa a przestrzeń społeczna, „Kultura i Społeczeństwo” 2008, nr 3, s. 79-90, doi:10.35757/KiS.2008.52.3.5.
Melosik Z., Modernizm, postmodernizm, feminizm. Teoretyczne konfrontacje, [w:] Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową, red. R. Chomczyńska-Rubacha, Łódź 2007.
Mill J. S., O wolności, Warszawa 1999.
Molek-Kozakowska K., O wizerunkowości sfery publicznej i jej analizie retorycznej, [w:] Retoryka wizerunku medialnego, red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Koza-kowska, Warszawa 2016, s. 5-21.
Ochman A., Medialna sfera publiczna według Jurgena Habermasa, „Studia Paradyskie” 2015, t. 25, s. 147-168, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element. desklight-bc8b467d-e19f-4fb3-97ec-447544081381 [dostęp: 12.08.2024].
Ogonowska A., Voyeuryzm telewizyjny. Między antologią telewizyjną a rzeczywistością telewidza, Kraków 2006.
Parsons T., Bales R.F., Family, socialization and interaction process, New York 1955.
Rawls J., Liberalizm polityczny, Warszawa 1998.
Relacje praca-życie pozazawodowe. Droga do zrównoważonego rozwoju jednostki, red. R. Tomaszewska-Lipiec, Bydgoszcz 2014.
Roca-Sales M., López Garc^a G., Contemporary Portrayals of Women and Femininity. A Case Study of Lifestyle Blogs in the U.S., „Journal of Research in Gender Studies” 2017, nr 7 (2), s. 186-210, doi:10.22381/JRGS72201710.
Sałek W., Role społeczne kobiet w przestrzeni publicznej i prywatnej w prasie typu people na przykładzie magazynu „Viva!” w latach 1997-2001, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2023, nr 2 (15), s. 163-183, doi:10.15290/cnisk.2023.02.15.09.
Sławek-Czochra M., Kobiety w kulturze medialnej, „Roczniki Kulturoznawcze” 2016, t. VII, nr 3, s. 195-214, doi:10.18290/rkult.2016.7.3-11.
Solarska M., Kobiety w sferze publicznej/politycznej — wyzwania historiograficzne, [w:] Drogi kobiet do polityki (na przestrzeni XVIII-XXI wieku), red. T. Kulak, M. Dajnowicz, Wrocław 2016, s. 445-457.
Uram P., Reiter M., Graf O., Sharenting — kreowanie i ochrona wizerunku dzieci w social mediach, „Pedagogika Społeczna” 2020, nr 2 (76), s. 153-164, doi:10.35464/1642-672X. PS.2020.2.09.
Zatwarnicka-Madura B., Wizerunek kobiet w przekazach o charakterze informacyjnym, „Marketing i Zarządzanie” 2016, nr 4 (45), s. 413-421, doi:10.18276/miz.2016.45-37.
Żyrek E., Polski wymiar peopolizacji. Casus dwutygodnika VIVA!, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, t. 60, nr 3 (231), s. 612-632, doi:10.4467/22996362PZ.17.037.7334.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yearbook of the History of Polish Press

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.