Hobby magazines in Poland: An attempt at defining the hobby press segment

Authors

  • Aleksandra Lubczyńska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Keywords:

hobby magazines, defining hobby magazines, current press market

Abstract

Hobby magazines represent a segment of the Polish press characterized by an undiminishing diversity — as shown by their eye-catching presence on library and press saloon shelves. However, that subsection of the Polish media has so far attracted little attention from reserchers. The goal of this article is to examine the phenomenon of the hobby magazines in the context of the current market conditions and to outline a research plan of the field.

References

Driscoll K., Professional Work for Nothing: Software Commercialization and „An Open Letter to Hobbyists”, „Information & Culture” 2015, Vol. 50, Issue 2, s. 257–283, https://link.springer.com/article/10.1007/s12109-018-9592-1 [dostęp: 1.12.2021].

Dzierżyńska-Mielczarek J., Częstochowskie współczesne czasopisma naukowe, fachowe, hobbystyczne i firmowe (1989–2007), „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy”, t. 2/13 (2010).

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek prasowy w Polsce w latach 1990–2010, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 2.

Dziki S., Fisher B., Czasopismo, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Dziki S., Typologia prasy. Wprowadzenie, [w:] Dziennikarstwo i jego konteksty, red. Z. Bauer i E. Chudziński, Kraków 1991.

Dziki S., Typologia wytworów drukowanych, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1976.

Dziki S., Wstęp do typologii współczesnej prasy polskiej, Kraków 1989.

Encyclopedia of International Media and Communications, ed. D.H. Johnston, New York 2003, s. 101, https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/3-s2.0-B0123876702001771/first-page-pdf [dostęp: 3.12.2021].

Filas R., O badaniach rynku prasy. Z doświadczeń oldboya Ośrodka Badań Prasoznawczych, [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Praca zbiorowa, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz i A. Hess, Kraków 2018.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku – rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1–2.

Flangan K., Find Your Niche, „The Writer” 2020, Vol. 133, Issue 12, s. 22–27, https://www.scribd.com/issue/482483830/December-2020 [dostęp: 1.12.2021].

Kolasa W.M., Prasa komputerowa w Polsce — historia i statystyka, „Annales Academiae Paedagogicae Craco-viensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, 2 (2001), s. 109–135

Kolasa W.M., Współczesne czasopismo popularnonaukowe. Studium analityczne na przykładzie „Wiedzy i Życia” oraz „Świata Nauki”, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 1998, z. 1–2

Pisarek W., Typologia prasy, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Published

2022-08-30

How to Cite

Lubczyńska, A. (2022). Hobby magazines in Poland: An attempt at defining the hobby press segment. Yearbook of the History of Polish Press, 25(2), 83–99. Retrieved from https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10035

Issue

Section

Articles & Papers