Obraz innowacji cyfrowych w dziennikarstwie na podstawie projektów współfinansowanych przez Google Digital News Initiative

Autor

  • Piotr Andrusiewicz Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Słowa kluczowe:

Google, Digital News Initiative Fund, innowacje w mediach, prasa tradycyjna, dziennikarstwo cyfrowe, badanie nowych technologii, rozwój dziennikarstwa, innowacje w zakresie wiadomości cyfrowych, text mining

Abstrakt

W latach 2016-2018 Google poprzez specjalny fundusz wspierał finansowo dziennikarstwo europejskie w realizacji projektów innowacyjnych. Przedmiotem artykułu jest analiza ponad 600 opublikowanych na stronach internetowych Google Digital News Initiative opisów projektów, które uzyskały finansowanie. Badanie miało na celu uchwycenie ogólnego obrazu innowacji cyfrowych wdrażanych w ramach konkurujących projektów oraz ustalenie, czy język opisów ujawnia, jak podmioty uczestniczące w programie definiują swoją wizję innowacji cyfrowych w dziennikarstwie.

Bibliografia

Allan S., Newsy w sieci: internet i dziennikarstwo, Kraków 2008.

Beckett C., Mansell R., Crossing Boundaries: New Media and Networked Journalism, „Communication, Culture and Critique” 2008, nr 1, s. 92–104.

Carlson M., Usher N., News Startups as Agents of Innovation, „Digital Journalism” 2016, nr 5, s. 563–581.

Cyberpolicy NASK, Dyrektywa w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, URL: https://cyberpolicy.nask.pl/dyrektywa-w-sprawie-praw-autorskich-na-jednolitym-rynku-cyfrowym/ [dostęp: 15.08.2020].

Delwiche A., Jacobs Henderson J., The Participatory Cultures Handbook, Routledge 2012.

Dogruel L., What is so Special about Media Innovations? A Characterization of the Field, „The Journal of Media Innovations” 2014, nr 1, URL: https://journals.uio.no/TJMI/article/view/665, s. 52–69.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Poziom konkurencji na rynku prasy w Polsce, „Studia Medioznawcze“ 2017, nr 4, URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=616042, s. 121–134.

García-Avilés J.A., Carvajal-Prieto M., Arias F., Lara-González A. de, How journalists innovate in the newsroom. Proposing a model of the diffusion of innovations in media outlets, „The Journal of Media Innovations”, R. 5: 2019, nr 1, URL: https://journals.uio.no/TJMI/article/view/3968, s. 1–16.

Google criticised for push against EU copyright reform, „Financial Times” z 26 czerwca 2018 r., URL: https://www.ft.com/content/a8031d7a-78a0-11e8-bc55-50daf11b720d, [dostęp: 14.09.2020].

Google News Initiative, What is the DNI Fund, URL: <https://newsinitiative.withgoogle.com/dnifund/>, [dostęp: 13.08.2020 r.].

Google News Initiative, DNI Fund Report 2018, URL: https://newsinitiative.withgoogle.com/dnifund/report/ [dostęp: 13.09.2020].

Google News Initiative, Google News Initiative — Google News Initiative, URL: https://newsinitiative.withgoogle.com/ [dostęp: 15.09.2020].

Google News Initiative, About — Google News Initiative, URL: https://newsinitiative.withgoogle.com/intl/en_gb/about/ [dostęp: 17.09.2020].

Google News Initiative, Innovation Challenges — Google News Initiative, URL: https://newsinitiative.withgoogle.com/intl/pl/innovation-challenges/ [dostęp: 17.08.2020].

Journalistic Metamorphosis. Media Transformation in the Digital Age, red. J. Vázquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silva-Rodríguez, X. López-García, Singapore 2020.

Kaye J., Quinn S., Funding journalism in the digital age: Business models, strategies, issues and trends, New York 2010.

Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowania user experience, Warszawa 2015.

Nunes A.C.B., Canavilhas J., Journalism Innovation and Its Influences in the Future of News: A European Perspective Around Google DNI Fund Initiatives, [w:] Journalistic Metamorphosis. Media Transformation in the Digital Age, red. J. Vázquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silva-Rodríguez, X. López-García, Singapore 2020, s. 41–56.

OECD, Eurostat, Oslo Manual 2018, Paryż 2019.

Paranyushkin D., InfraNodus: Generating Insight Using Text Network Analysis, The World Wide Web Conference, New York 2019, s. 3584–3589.

Parlament Europejski poparł dyrektywę o prawach autorskich, „Forsal.pl” z 26.03.2019, URL: https://forsal.pl/artykuly/1405003,parlament-europejski-poparl-dyrektywe-o-prawach-autorskich.html [dostęp: 15.10.2020].

Podkański W., Wojtaś J., Prasa tradycyjna i cyfrowa. Wybrane zagadnienia, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 501, Wrocław 2017, URL: https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/68504/edition/45446?language=pl.

Posetti J., Time to step away from the „bright, shiny things”? Towards a sustainable model of journalism innovation in an era of perpetual change, Oxford 2018.

Predictive Solutions, Text Mining w 5 krokach, URL: https://predictivesolutions.pl/text-mining-w-5-krokach [dostęp: 8.07.2020].

Silva dos Santos D., Cultural journalism in a digital environment: new models, practices and possibilities, Lizbona 2016.

Storsul T., Krumsvik A.H., What is Media Innovation?, Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change, red. T. Storsul, A.H. Krumsvik, Göteborg 2013, s. 13–28.

Strategie i modele gospodarki elektronicznej, red. C.M. Olszak, E. Ziemba, Warszawa 2007.

Szynol A., Konwergencja mediów w praktyce, „Media — Kultura — Społeczeństwo” 2012–2013, nr 7–8, s. 5.

van der Haak B., Parks M., Castells M., The Future of Journalism: Networked Journalism Rethinking Journalism in the Networked Digital Age, „International Journal of Communication“ 2012, nr 6, URL: https://www.researchgate.net/profile/michael_parks6/publication/265964583_the_future_of_journalism_networked_journalism_rethinking_journalism_in_the_networked_digital_age/links/5421bb920cf238c6ea67043d/the-future-of-journalism-networked-journalism-rethinking-journalism-in-the-networked-digital-age.pdf.

Wahl-Jorgensen K., Williams A., Sambrook R., Harris J., Garcia-Blanco I., Dencik L., Cushion S., Carter C., Allan S., The Future of Journalism, „Digital Journalism” 2016, nr 7, s. 809–815.

Pobrania

Opublikowane

2021-07-15

Jak cytować

Andrusiewicz, P. (2021). Obraz innowacji cyfrowych w dziennikarstwie na podstawie projektów współfinansowanych przez Google Digital News Initiative. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 24(2), 95–118. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/9990

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy