Czasopisma hobbystyczne w Polsce — próba zdefiniowania zjawiska

Autor

  • Aleksandra Lubczyńska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Słowa kluczowe:

czasopisma hobbystyczne, definicja czasopism hobbystycznych, współczesny rynek prasowy, badania prasy

Abstrakt

Jednym z subsegmentów prasy polskiej, charakteryzującym się dość dużą liczbą wydawanych tytułów — o czym świadczą chociażby półki w księgarniach i w salonach z prasą — są czasopisma hobbystyczne. Jak się jednak okazuje, czasopisma te — jako jeden z subsegmentów polskiego systemu medialnego — nie cieszyły się dotąd większym zainteresowaniem badaczy. Celem niniejszego artykułu jest próba redefinicji tego zjawiska w kontekście współczesnego rynku czasopism hobbystycznych oraz nakreślenie planu badań tego segmentu.

Bibliografia

Driscoll K., Professional Work for Nothing: Software Commercialization and „An Open Letter to Hobbyists”, „Information & Culture” 2015, Vol. 50, Issue 2, s. 257–283, https://link.springer.com/article/10.1007/s12109-018-9592-1 [dostęp: 1.12.2021].

Dzierżyńska-Mielczarek J., Częstochowskie współczesne czasopisma naukowe, fachowe, hobbystyczne i firmowe (1989–2007), „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy”, t. 2/13 (2010).

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek prasowy w Polsce w latach 1990–2010, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 2.

Dziki S., Fisher B., Czasopismo, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Dziki S., Typologia prasy. Wprowadzenie, [w:] Dziennikarstwo i jego konteksty, red. Z. Bauer i E. Chudziński, Kraków 1991.

Dziki S., Typologia wytworów drukowanych, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1976.

Dziki S., Wstęp do typologii współczesnej prasy polskiej, Kraków 1989.

Encyclopedia of International Media and Communications, ed. D.H. Johnston, New York 2003, s. 101, https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/3-s2.0-B0123876702001771/first-page-pdf [dostęp: 3.12.2021].

Filas R., O badaniach rynku prasy. Z doświadczeń oldboya Ośrodka Badań Prasoznawczych, [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Praca zbiorowa, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz i A. Hess, Kraków 2018.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku – rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1–2.

Flangan K., Find Your Niche, „The Writer” 2020, Vol. 133, Issue 12, s. 22–27, https://www.scribd.com/issue/482483830/December-2020 [dostęp: 1.12.2021].

Kolasa W.M., Prasa komputerowa w Polsce — historia i statystyka, „Annales Academiae Paedagogicae Craco-viensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, 2 (2001), s. 109–135

Kolasa W.M., Współczesne czasopismo popularnonaukowe. Studium analityczne na przykładzie „Wiedzy i Życia” oraz „Świata Nauki”, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 1998, z. 1–2

Pisarek W., Typologia prasy, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Pobrania

Opublikowane

2022-08-30

Jak cytować

Lubczyńska, A. (2022). Czasopisma hobbystyczne w Polsce — próba zdefiniowania zjawiska. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 25(2), 83–99. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/10035

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy