Otwieranie danych i jego wpływ na rozwój dziennikarstwa danych
Słowa kluczowe:
dziennikarstwo danych, dziennikarstwo faktualne, otwarte dane, otwarty dostęp, otwarta treśćAbstrakt
Artykuł ukazuje proces uwalniania i otwierania danych oraz jego wpływ na tworzenie nowych typów dziennikarstwa, jak w szczególności dziennikarstwo danych. Obecnie dzięki rozwojowi technologii informacyjno-komunikacyjnych istotnie zwiększa się podaż danych. Przez lata ideologie powiązane z działaniami „uwalniającymi” i „otwierającymi” dane zataczały coraz większe kręgi, znajdując w XXI wieku silne oparcie w regulacjach unijnych, następnie implementowanych przez kraje członkowskie. Artykuł analizuje zmiany w tym zakresie i ich uzasadnienie. Wskazuje na odchodzenie od silnych uprawnień własnościowych producenta danych na rzecz prawnego zobowiązania do udostępniania danych, których powstanie związane jest z zaangażowaniem środków publicznych. W stosunku do innych danych wypracowuje się systemy zachęcające do ich współdzielenia. Już nie chodzi tylko o dostęp do informacji publicznej i „zaspokojenie ciekawości”, ale coraz szersze możliwości ponownego wykorzystywania danych, w celach zarówno niekomercyj-nych, jak i komercyjnych, dodawanie do nich nowych funkcjonalności. Mimo to zdarzają się niejednokrotnie sytuacje, gdy podmioty zobowiązane do udostępniania informacji mylą zasady tego dostępu, co w konsekwencji prowadzi do utrudnień, w tym w stosunku do dziennikarzy. Dane publicznie dostępne o potwierdzonym pochodzeniu są istotne dla tworzenia różnorodnych materiałów prasowych, w szczególności gdy na tej samej bazie mogą być tworzone odmienne, własne historie. Dziennikarze w ramach nowych specjalizacji faktualnych, jak w szczególności data journalism, stawiają dane w centrum zainteresowania i wprowadzają do swojego warsztatu innowacyjne technologie obliczeniowe, łącząc unikalne umiejętności dla uatrakcyjnienia przekazu, w tym zwizualizowania efektów. Możliwe staje się wypracowywanie przez dziennikarzy mechanizmów, pozwalających odbiorcy na łatwe zweryfikowanie danych będących bazą dla stawianych tez i przekazywanych informacji. Przy coraz większej podaży danych punkt ciężkości wysiłków dziennikarskich przenosi się z pozyskiwania dostępu na efektywne przetwarzanie, wiarygodne tłumaczenie relacji danych, przekształcanie w interesującą i zapamiętywalną informację.
Bibliografia
Benkler Y. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom, Yale University Press, New Haven and London, 2006,
Bradshow P., What is Data Journalism?, http://datajournalismhandbook.org/1.0/en/introduction_0.html
Entrepreneurial journalism in Europe (EJO Raport), „European Journalism Observatory”, 16.06.2012 r https://en.ejo.ch/digital-news/entrepreneurial-journalism-in-europe-an-ejo-report.
Fischer B., Funkcja kontrolna prasy i jej wykonywanie poprzez dostęp do informacji publicznej, [w:] Jawność i jej ograniczenia, red. nauk. G. Szpor, Tom IX: Zadania i kompetencje, red. B. Szmulik, Warszawa 2015.
Fischer B., Piskorz-Ryń A., Sakowska-Baryła M., Wyporska-Frankiewicz J., Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Komentarz, Warszawa 2019.
Fischer B., Autorskoprawne konteksty ponownego wykorzystywania danych badawczych, [w:] 100 lat prawa handlowego. Księga Jubileuszowa dedykowana prof. Andrzejowi Kidybie, Warszawa 2020.
Gay J., Datajournalism, Adding Value to Journalism, „European Journalism Observatory”, 29.11.2011; r https://en.ejo.ch/digital-news/datajournalism-adding-value-to-journalism
Goban-Klas T., System informacji w państwie a system komunikacji społecznej, „Przekazy i Opinie” 1999, nr 2.
Jastrzębski J., Chaos, baza danych i internetowe gatunki dziennikarskie, [w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman i in., Warszawa 2010.
Jaśkowska M., Jakość i spójność rozwiązań prawnych w świetle nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej, [w:] Kryzys prawa administracyjnego, pod red. D.R. Kijowskiego, P.J. Suwaj, t. l, Warszawa 2013.
Martyn P.H., The Mojo in the third millennium, „Journalism Practice” 2009, vol. 3, nr 2, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512780802681264
Meyer P., The New Precision Journalism, https://carolinadatadesk.github.io/pmeyer/book/Chapter1.htm
Nancy K., Russ-Mohl S., Dziennikarz jako przedsiębiorca − szanse i etapy rozwoju, „European Journalism Observatory”, 19.06.2012 r. https://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dziennikarz-jako-przedsiebiorca-szanse-i-etapy-rozwoju-w-usa
Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
Piskorz-Ryń A., Pojęcie ponownego wykorzystywania. Zagadnienia administracyjnoprawne, Warszawa 2018.
Rosling H., Factfulness: Ten Reasons We're Wrong About the World and Why Things Are Better Than You Think, gapminder.org
Stallman R.M., Free Software Free Society: selected essays of Richard M. Stallman, GNU Press 2002.
Szews P., Wizualizacja przekazu w dziennikarstwie. Infografika i data journalism w wybranych mediach, Łódź 2017.
Warden P., What is data journalism?, http://petewarden.typepad.com/searchbrowser/2010/10/page/3/ 2010
Wayner P., Free for All. How linux and the Free Software Movement Undrcut the Hihg-Tech Titans, http://www.devlib.org/Free-for-All_L141708
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Rocznik Historii Prasy Polskiej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.