
T. XXIV (2021) Z. 3 (63) 
ISSN 1509-1074 

10.24425/rhpp.2021.137742  

The press in the Diaries of 
Michał Römer (Mykolas Ro-

meris), 1911–1945. 
Part I: January 1911 –  

April 1920 

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN 
ul. Podchorążych 2 
PL 30-084 Kraków 

(Prof. em.) 
e-mail: panprofessor@op.pl 

https://orcid.org/0000-0002-7626-6118  

KEY WORDS: 
Polish press in the early 20th century, political press 

targeting the young generation  

ABSTRACT  
Judging by his private diaries, which he kept for 34 

years, the press as such was hardly a major concern for 
Michał Römer (1880–1945), a Polish-Lithuanian aca-

demic and politician who occasionally took on the role 
of editor and journalist. Nonetheless the diaries are an 

important contemporary source and a veritable mine of 
information about the multilingual press published in 

Wilno between 1911 and 1915. In the second part of that 
decade Römer ceased to be an active player in that 

scene, but he kept a watchful eye over it and continued 
to analyze and comment on the dramatic shifts in 

Poland's and Lithuania's multilingual press market, a 
process driven by the changing fortunes of war and its 

political consequences. 

ROCZNIK  
HISTORII PRASY POLSKIEJ 

Zagadnienia prasowe  
w dziennikach Michała 
Römera z lat 1911–1945 
Część 1: styczeń 1911 – 
kwiecień 1920 

Krzysztof  
WOŹNIAKOWSKI 

SŁOWA KLUCZOWE:  
prasa polityczna, prasa młodzieżowa, historia,  
Polska, XIX–XX wiek 

ABSTRAKT 
W spisywanych przez 34 lata prywatnych dziennikach 
Michała Römera problematyka prasowa nigdy nie 
dominowała, zapiski diarysty (okresowo także redaktora 
i publicysty) mogą wszakże stanowić istotne  
uzupełnienie przede wszystkim wiedzy  
o różnojęzycznej prasie wileńskiej lat 1911–1915, 
czynnie przez autora współtworzonej. W latach  
późniejszych stanowią świadectwo bardzo rozległych 
lektur prasowych piszącego, starającego się krytycznie 
śledzić i subiektywnie komentować burzliwe  
przeobrażenia wielojęzycznych gazet i czasopism Polski 
i Litwy okresu 1915–1920 na tle ówczesnych  
przeobrażeń politycznych, ustrojowych  
i wojennych.  



Streszczenie  
Obejmujące lata 1911–1945 polskojęzyczne Dzienniki polsko‑litewskiego prawnika i publicysty Michała 

Römera (1880–1945) zostały wydane z rękopisu przez Ośrodek „Karta” w 6 tomach w latach 2017–2018. Proble-
matyka prasowa nigdy w nich nie dominowała, niemniej ze względu na liczne powiązania autora z wieloma perio-
dykami różnych czasów (zwłaszcza polskimi i litewskimi) mogą one stanowić także istotne źródło dla historyków 
prasy. Römer m.in. zapisywał informacje o własnej działalności dziennikarsko‑publicystycznej czy redakcyjnej oraz 
oceniał poszczególne periodyki lub pojedyncze publikacje, niemal wyłącznie stosując kryterium krajowości (całko-
witej równości narodów ziem litewsko‑białoruskich), której to idei był współtwórcą i zagorzałym zwolennikiem, 
uważając jednocześnie Litwę za swoją jedyną ojczyznę, ostro sprzeciwiał się wszelkim tendencjom nacjonalistycz-
nym i klerykalnym, a będąc Polakiem, bezwzględnie opowiadał się za przynależnością Wilna do Litwy. 

Największą aktywność dziennikarsko‑publicystyczną utrwaloną w dziennikach uprawiał w latach 1911–1915 
jako współtwórca „Przeglądu Wileńskiego”, „Głosu Wileńskiego” i „Kuriera Krajowego”, mimo szczegółowych 
zastrzeżeń uznając te pisma za najbliższe programowi krajowości. W latach późniejszych, w czasie swojej służby 
w Legionach Polskich (1915–1917) i pracy w sądownictwie Kolna i Łomży (1917–1920), pozostał zachłannym 
czytelnikiem (a także krytykiem) prasy ocenianej przede wszystkim poprzez stosunek do niepodległości Polski 
i Litwy, przy czym tą ostatnią kwestią interesował się coraz intensywniej i z coraz większym krytycyzmem wobec 
polityki Józefa Piłsudskiego. W kwietniu 1920 r. definitywnie rozstał się z Polską i na stałe osiadł na Litwie 
Kowieńskiej. 

22 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



1. 

Publicysta i prawnik, profesor oraz trzykrotny rektor Uniwersytetu Witolda 
Wielkiego w Kownie Michał Pius Paschalis von Römer (w wersji litewskiej: Myko-
las Pijus Römeris) nie jest u nas postacią szerzej znaną (może poza badaczami 
czasów I połowy XX w.) ani popularną, gdyż określając się zawsze i konsekwentnie 
jako Polak, jednocześnie trwale związał swoje losy i karierę z Litwą, którą uważał za 
właściwą ojczyznę i której interesom poświęcał działalność1. Wywodził się ze spo-
lonizowanego rodu Niemców bałtyckich od XVII w. związanego z Koroną i Litwą. 
Urodził się na Litwie etnograficznej 17 V 1880 r. w majątku Bohdaniszki (Bagdo-
niškis) w ówczesnym powiecie jezioroskim (Zarasai) guberni kowieńskiej (dziś rejon 
rokiski Republiki Litewskiej) jako syn Michała Kazimierza i Konstancji z Tukałłów. 
Od dzieciństwa właściwie dwujęzyczny i dwukulturowy, władający jako ojczystymi 
zarówno językiem polskim, jak i litewskim, w późniejszych latach opanował jeszcze 
języki rosyjski, białoruski, niemiecki i francuski. Sam określał się jako „Polak litew-
ski”, różniący się zarówno od Polaków z Kongresówki (poprzez utożsamienie się 
z Litwą jako właściwą i jedyną ojczyzną), jak i etnicznych Litwinów (poprzez utrzy-
mywanie związków z kulturą polską i językiem). Po ukończeniu I Gimnazjum w Wil-
nie w roku 1892 kształcił się jako słuchacz Cesarskiej Szkoły Prawa w Sankt 
Petersburgu, placówki łączącej ze sobą wyższą szkołę prawniczą ze szkołą ogólno-
kształcącą typu gimnazjum klasycznego. Po uzyskaniu dyplomu I stopnia podjął 
dalszą naukę zrazu na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego 
(1901/1902), a później od jesieni 1902 r. na Wydziale Ekonomii Społecznej Wolnej 
Szkoły Nauk Politycznych w Paryżu, Wydziale Prawa Uniwersytetu Paryskiego 
i stworzonej przez emigrantów rosyjskich Wolnej Wyższej Szkole (ostatecznie 
jednak z powodu niezłożenia jednego z egzaminów nowego zagranicznego dyplomu 
nie otrzymał). 

1 Informacje biograficzne, przedstawione w tym miejscu jedynie bardzo zwięźle, za: R. Miknys, 
L. Zasz towt, Michał Römer i jego metryka [wstęp do:] M. Römer, Dzienniki, t. 1: 1911–1913, 
Warszawa 2017, s. 9–47 (tamże zarówno polska, jak litewska szczegółowa literatura przedmiotu; w ję-
zyku polskim m.in. częściowa monografia książkowa: Z. Solak, Między Polską a Litwą. Życie i działal-
ność Michała Römera 1880–1920, Kraków 2004; także studium: J. Sawicki, Michał Römer a problemy 
narodowościowe na ziemiach byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego, Toruń 1998). 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 23 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



W roku 1905 wrócił na ogarniętą już wrzeniem rewolucyjnym Litwę i zajął się 
wydawaniem, a rychło też redagowaniem krótko istniejącego dziennika „Gazeta Wi-
leńska” (II–VIII 1906), co później uznawał za jedno z najważniejszych przedsięwzięć 
w życiu, w którym zarazem najpełniej i najtrwalej wyraziły się — w dalszych latach 
już luźniejsze — jego osobiste związki z prasą i działalnością dziennikarską2. Był 
jednym z głównych ideologów i liderów niewielkiego ugrupowania radykalno-
‑demokratycznego tzw. krajowców, opowiadających się — w największym uproszcze-
niu — za całkowitym równouprawnieniem wszystkich narodowości ówczesnych ziem 
litewsko‑białoruskich (bez jakiegokolwiek wyróżniania którejś z nich)3 i poglądom 
tym pozostał potem — coraz bardziej osamotniony — w zasadzie wierny do końca 
życia, przeciwstawiając się jednocześnie wszelkim formom nacjonalizmu polskiego, 
litewskiego i białoruskiego. 

Zagrożony aresztowaniem i zesłaniem, uciekł do Galicji, gdzie m.in. w Krakowie 
napisał, a we Lwowie wydał książkę Litwa. Studium o odrodzeniu narodu litewskiego 
(1908). Od roku 1909 powrócił na Litwę (po wpłaceniu kaucji pozostał na wolności 
i uzyskał korzystne dla siebie orzeczenie sądowe) i ostatecznie osiadł w Wilnie, 
podejmując pracę pomocnika adwokata, wstępując do masonerii, aktywnie uprawia-
jąc publicystykę w nawiązującym do tradycji „Gazety Wileńskiej” „Przeglądzie 
Wileńskim” (1911–1915) oraz udzielając się w tamtejszych litewskich organizacjach 
kulturalnych i naukowych.  

Już w czasie I wojny w maju 1915 r. (tuż po uzyskaniu formalnych pełnych 
uprawnień adwokackich) okrężną drogą przedostał się ponownie do Galicji, gdzie 
zaciągnął się do Legionów Polskich pod przybranym nazwiskiem Mateusza Rzym-
skiego. Służył w I Brygadzie (na własne żądanie wyłącznie w stopniu szeregowca) 
do 1917 r. Po kryzysie przysięgowym został zwolniony z obozu w Szczypiornie 
i dzięki zabiegom przyjaciół podjął pracę sędziego pokoju w Kolnie, a później 
sędziego okręgowego w Łomży. W kwietniu 1919 r. na prośbę Józefa Piłsudskiego 
udał się z tajną (nieudaną) misją dyplomatyczną do Kowna, aby przekonać Litwinów 
do związku państwowego z Polską.  

W kwietniu 1920 r., rozgoryczony nastawieniem strony polskiej na siłowe roz-
wiązywanie sprawy przynależności państwowej Wilna, poprzez linię demarkacyjną 
definitywnie opuścił Polskę i osiadł w Kownie, niemal całkowicie odchodząc od 
polityki, poświęcając się pracy prawniczej (jako sędzia tamtejszego sądu okręgowe-

2 O „Gazecie Wileńskiej” zob. bliżej: R. Jurkowski, „Gazeta Wileńska” i „Głos Kijowski”. 
(Z dziejów polskiej prasy radykalno‑liberalnej na Litwie i Ukrainie w 1906 roku), „Kwartalnik Historii 
Prasy Polskiej” 1987, nr 4, s. 59–84; T. Zienkiewicz, Informacje o litewskim życiu kulturalnym 
w „Gazecie Wileńskiej” (1906), [w:] W kręgu kultury litewskiej, red. nauk. W. Piłat, Olsztyn 1991, 
s. 117–127. 

3 Por. m.in.: A. Smalianczuk, W poszukiwaniu idei narodowej. „Krajowość” początku XX w. 
jako próba ideologii „Polaków litewskich”, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa” 2017, nr 49, 
s. 1–11. 

24 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



go), a wkrótce i naukowej. Zdecydowanie potępił farsę „Litwy Środkowej” oraz 
ostateczne włączenie Wilna do Polski i w obszernym prywatnym liście do Józefa 
Piłsudskiego z maja 1922 r. bardzo ostro napiętnował jego politykę wobec Wilna 
i Litwy. Niemniej nadal starał się oddziaływać łagodząco na konflikty polsko-
‑litewskie (w tym na stosunek Litwinów do ówczesnej polskiej mniejszości na Ko-
wieńszczyźnie), nie znalazł jednak zrozumienia u żadnej ze stron. Od 1922 r. został 
zatrudniony na organizującym się od podstaw Wydziale Prawa Uniwersytetu 
Kowieńskiego, początkowo jako docent, a później profesor i kierownik Katedry 
Prawa Konstytucyjnego. Prace naukowe z tego zakresu publikował niemal wyłącznie 
w języku litewskim, szybko wyrabiając sobie pozycję czołowego na Litwie znawcy 
zagadnienia i wybitnego konstytucjonalisty cenionego również za granicą. Jego naj-
ważniejsze publikacje książkowe to Reprezentacija ir mandatas [Reprezentacja 
i mandat, 1926], Administacinis teismas [Sąd administracyjny, 1928], Konstitucines 
ir teisto teisės pasieniuose [Okolice prawa konstytucyjnego i sądowego, 1931], 
Dabartines konstitucijos [Współczesne konstytucje, 1932]4, Svarbiausios valstybinė 
problemos italų fašizme ir sovietuose [Główne problemy państwowe włoskiego fa-
szyzmu i sowietów, t. 1–2: 1934–1935], Lietuvos konstitucinės teisės paskaitos 
[Litewska ustawa konstytucyjna. Wykład, cz.1: 1937], Konstitucinės institucijos, 
t. 1: Suveriniteitas [Instytucje konstytucyjne, t. 1: Suwerenność, 1939]. Trzykrotnie 
(1927–1928, 1933–1936, 1936–1939) wybrano go na rektora Uniwersytetu Kowień-
skiego. Zdecydowanie krytycznie odnosił się do dyktatorskich rządów prezydenta 
Antanasa Smetony (od 1926 r.), ale przeciw nim osobiście nie występował jako 
naukowiec, odsuwając się już od bieżącej polityki. W latach 1932–1933 brał udział 
w pracach Międzynarodowego Trybunału w Hadze i sesjach Ligi Narodów w Gene-
wie, z powodzeniem reprezentując stronę litewską w sporze z Niemcami o Kłajpedę. 
Zaangażowanie naukowe cały czas łączył z aktywnością w wielu litewskich orga-
nizacjach naukowych i kulturalno‑oświatowych, okazjonalnie parał się również 
publicystyką.  

Po ataku Niemiec na Polskę, przyłączeniu Wileńszczyzny do Republiki Litew-
skiej i w konsekwencji likwidacji Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie oraz 
powstaniu na jego miejsce Litewskiego Uniwersytetu Wileńskiego pod koniec 
1939 r. objął na nim przeniesioną tu z Kowna wraz z całym Wydziałem Prawa Ka-
tedrę Prawa Konstytucyjnego5. Na stanowisku tym był coraz bardziej biernym świad-
kiem kolejnych przeobrażeń państwa litewskiego aż do proklamowania Litewskiej 
SRR i włączenia jej do Związku Radzieckiego. Mimo narastającego krytycyzmu 

4 Będąc już profesorem zwyczajnym za wybitne osiągnięcia naukowe na podstawie książek z lat 
1926–1932, w 1932 r. uzyskał tytuł doktora prawa bez konieczności składania egzaminów i publicznej 
obrony. 

5 Römer (który poparł likwidację USB) aspirował także do stanowiska rektora nowej uczelni, 
otrzymanie tej funkcji było dla niego jednak niemożliwe, ponieważ nie wyrzekł się polskiej przynależ-
ności narodowej. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 25 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



wobec nowych władz radzieckich (a zwłaszcza postępującej rusyfikacji kraju) 
zachowywał nadal pełną lojalność, jakkolwiek podobno zagrożony był wywózką. 
Po agresji hitlerowskiej na ZSRR, mimo daleko idących podejrzeń i zagrożeń tym 
razem ze strony nowych okupantów, pozostał formalnie nadal na uczelni do począt-
ków 1943 r., kiedy został zwolniony przez Niemców (podobno nie bez inspiracji 
skrajnych litewskich nacjonalistów i klerykałów), a sama uczelnia zlikwidowana. 
Osiadł w rodzinnych Bogdaniszkach, gdzie egzystował do końca wojny. Stronił od 
administracji okupacyjnej, nie utrzymywał również kontaktów z żadnym z bardzo 
zróżnicowanych kierunków podziemnego ruchu oporu — litewskiego, radzieckiego 
czy polskiego. W miarę możliwości starał się za to nadal prowadzić swoje studia 
z zakresu prawa konstytucyjnego, pisząc do szuflady.  

Jesienią 1944 r. po wyparciu Niemców i ponownym wkroczeniu na Litwę Armii 
Czerwonej powrócił na dawne stanowisko kierownika Katedry Prawa Konstytucyj-
nego na restytuowanym Uniwersytecie Wileńskim. Mimo bardzo daleko posuniętego 
krytycyzmu wobec nowych porządków zachowywał w dalszym ciągu lojalność 
wobec władz LSRR i uznawał, że w zaistniałych realiach należy popierać tych 
litewskich komunistów, którzy starają się o utrzymanie możliwie najszerszej auto-
nomii Litwy w ramach ZSRR. Jednocześnie boleśnie odczuwał doświadczaną na 
uczelni atmosferę pewnej nieufności, a nawet szykan ze strony niektórych czynników 
radzieckich. Nigdy jednak nie brał pod uwagę możliwości opuszczenia Litwy. Zmarł 
w wyniku zastarzałej choroby serca 22 II 1945 r. w wieku 65 lat, pochowano go na 
wileńskim cmentarzu Rossa. 

Po wojnie osoba Michała Römera nie została usunięta w LSRR z powszechnej 
świadomości, niemniej wyraźnie marginalizowana, przy jednoczesnym — trwającym 
zresztą bodaj do dziś — przemilczaniu jego polskiej identyfikacji narodowej. Rene-
sans popularności uczonego nastąpił od lat 90. po odzyskaniu przez Litwę niepod-
ległości. Wznowiono niektóre jego prace, imię prawnika otrzymała też jedna z nowo 
powstałych uczelni wileńskich — Uniwersytet Michała Römera (założony w 1990 r., 
pod obecną nazwą od 2004 r.). 

Poza pracą naukową i publicystyczną wielką pasją uczonego było systematyczne 
prowadzenie w języku polskim prywatnego dziennika, w którym starannie i drobiaz-
gowo dokumentował życie osobiste i rodzinne (co czynił niekiedy z ogromną szcze-
rością), kontakty i rozmowy (w tym z wieloma znanymi osobami ze świata nauki, 
polityki i kultury różnych narodów), spostrzeżenia i opinie dotyczących bieżących 
wydarzeń, przeważnie takich, w których osobiście brał udział. Powstała w ten sposób 
gigantyczna kronika życia przede wszystkim Litwy (w mniejszym zakresie także 
Polski i innych krajów, w których bywał) I połowy XX w. Diarystyką zajmował 
się Römer od najwcześniejszego dzieciństwa (podobno od 1888 r. czy 1889 r.), ale 
ocalałe do dziś w rękopisach dzienniki składają się z 39 woluminów prowadzonych 
przez 34 lata od 1 I 1911 r. do 19 II 1945 r. (ostatni zapis powstał trzy dni przed 
śmiercią autora). Zostały wydane drukiem staraniem i nakładem Ośrodka „Karta” 

26 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



w Warszawie w latach 2017–2018 w sześciu ogromnych tomach (t. 1 1911–1913, t. 2 
1914–1915, t. 3 1916–1919, t. 4 1920–1930, t. 5 1931–1938, t. 6 1939–1945) liczą-
cych w sumie ponad 4100 stron6.  

2. 

W swoich ogromnych objętościowo dziennikach Michał Römer nigdy nie czynił 
zagadnień prasowych kluczowymi dla swoich zapisków, niemniej dowodzą one, że 
był gorliwym czytelnikiem licznych gazet i czasopism (przeważnie wydawanych 
w języku polskim, litewskim i białoruskim), z wieloma z nich bardziej lub mniej 
systematycznie współpracował, utrzymywał też osobiste kontakty z redakcjami i po-
szczególnymi dziennikarzami (sam zresztą, jak wspomniano, też okresowo pełnił 
funkcje redaktorskie), notował opinie o poszczególnych tytułach i ich publikacjach. 
Nigdy jednak nie miały one charakteru gruntownej całościowej oceny, przeważnie 
były to — niekiedy bardzo subiektywne — impresje związane z własnymi publika-
cjami prasowymi albo jego osobistym punktem widzenia na kwestie narodowe, 
polityczne i społeczne, wynikającym z koncepcji krajowości. Pojawiały się też z róż-
ną częstotliwością — najobficiej w latach 1911–1915 — mniej licznie w latach 
późniejszych do roku 1920, sporadycznie jedynie po osiedleniu się na stałe na Litwie 
Kowieńskiej i zajęciu się przez Römera przede wszystkim uniwersytecką pracą nau-
kową i dydaktyczną. Ze względu na ogromne zróżnicowanie i liczebność zapisków 
na tematy prasowe odnoszących się przeważnie do periodyków polskich, litewskich 
czy białoruskich z różnych lat i faz ich istnienia, sytuowanych zwykle na tle uwa-
runkowań i trendów społeczno‑politycznych (także kulturalnych) danego miejsca 
i czasu — ich drobiazgowa prezentacja wykracza zarówno poza rozmiary niniejszego 
szkicu, jak i niewystarczające kompetencje piszącego (zwłaszcza w zakresie czaso-
piśmiennictwa i życia społeczno‑politycznego litewskiego oraz białoruskiego). Ogra-
niczymy się zatem do rejestracji ogólnych spostrzeżeń, uwag i ocen Michała Römera, 
nie próbując konfrontować ich z zawartością samych pism (w znacznej mierze 
zresztą obecnie w Polsce niedostępnych), nie analizujemy również bliżej notatek 
diarysty o jego własnych publikacjach prasowych i toczonych przez niego polemi-
kach w różnych kwestiach.  

6 W dalszym tekście w przypisach stosujemy następujące oznaczenia dla poszczególnych tomów 
Dzienników: t. 1: 1911–1913, Warszawa 2017 = D I; t. 2: 1914–1915, Warszawa 2017 = D II; t. 3: 
1916–1919, Warszawa 2018 = D III; t. 4: 1920–1930, Warszawa 2018 = D IV; t. 5: 1931–1938, 
Warszawa 2018 = D V; t. 6: 1939–1945, Warszawa 2018 = D VI. Po skrócie oznaczenia tomu podajemy 
stronę oraz dzienną datę zapisu. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 27 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



Jak już wspomniano, sam Römer za kulminację swoich związków z prasą (a za-
razem jedną z najważniejszych kart swego życia) uważał krótki okres ukazywania się 
„Gazety Wileńskiej” (II–VIII 1906 r.), której był wydawcą i redaktorem. W czasie 
gdy się ukazywała, nie prowadził jednak systematycznie dzienników albo też się one 
nie zachowały. Niemniej najczęściej pełne sentymentalnego wzruszenia wzmianki 
o tym periodyku możemy spotkać z różną częstotliwością na kartach zapisów z lat 
późniejszych: 1911–1914, 1918, 1920, 1923, 1934, 1939–1940. Zwykle pojawiały 
się one z okazji spotkań po latach (lub pogrzebów) ludzi bardziej lub mniej syste-
matycznie związanych z redakcją, epizodycznych wspomnień z dziejów pisma oraz 
refleksji o jego znaczeniu w budowaniu mostów polsko‑litewskich. W sumie jednak, 
jak z goryczą przyznawał już w roku 1923, idące w kierunku krajowym starania 
i nadzieje „Gazety Wileńskiej” poniosły klęskę w obliczu rozbuchanych nacjona-
lizmów: 

Wszystkie wysiłki tak zwanego stanowiska krajowego, uczepione u nas począwszy od 
mojej „Gazety Wileńskiej”, które zmierzały do uczynienia z Polaków litewskich obywa-
teli i synów Ojczyzny Litwy, mogących przez to samo stać się mostem zbliżenia Litwy 
z Polską jako dwóch równych i wolnych krajów — prysły. Realna się natomiast wykazała 
walka wzajemna i rozdział bezwzględny, w którym Polacy litewscy grają rolę katego-
rycznego rowu dzielącego oba kraje nienawiścią7. 

W zachowanej części Dzienników najwcześniejsze notatki dotyczące zagadnień 
prasowych pochodzą ze stycznia 1911 r. i odnoszą się do — przezwyciężonych 
ostatecznie pozytywnie — wahań diarysty, czy może wejść w skład redakcji „Rocz-
nika Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Wilnie”, zdominowanej personalnie przez obce 
mu politycznie osoby o przekonaniach nacjonalistycznych8. 

W latach 1911–1914 (do momentu wybuchu wojny) zainteresowania prasowe 
Michała Römera koncentrowały się przede wszystkim wokół różnojęzycznej miej-
scowej prasy wileńskiej, ze szczególnym uwzględnieniem trzech (częściowo współt-
worzonych przez siebie i aktywnie wspieranych autorsko) periodyków polskich, 
w których — przy wszystkich zastrzeżeniach ze swojej strony — upatrywał pewnej, 
choćby częściowo opartej na radykalno‑demokratycznych i postępowych zasadach 
krajowości, ciągłości ideowej w stosunku do swojej ukochanej „Gazety Wileńskiej”. 
Periodykami tymi były „Przegląd Wileński” (1912–1915), efemeryczny przedwybor-
czy „Głos Wileński” (1912 r.) oraz „Kurier Krajowy” (1912–1914). Römer notował 
w dzienniku przede wszystkim informacje o własnych publikacjach (niekiedy krótko 
podając ich zawartość), ale odsłaniał także wiele detali kuchni redakcyjnej, mniej lub 
bardziej szczegółowo relacjonował posiedzenia i decyzje zespołów redakcyjnych, 

7 D IV, s. 379, 14 XII 1923 r. 
8 D I, s. 51–52, 5 (18) I 1911 r.; s. 58–59, 20 I (4 II) 1911 r. 

28 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



charakteryzował osobowości twórców prasy, wewnętrzne spory i konflikty, dokony-
wał też arbitralnych, choć niekiedy zdawkowych ocen wybranych numerów lub 
całych pism mierzonych zawsze kryterium krajowości, demokratyzmu oraz odpor-
ności na pokusy wszelkich nacjonalizmów.  

W latach 1911–1913 najwięcej zapisków prasowych i uwag diarysty dotyczyło 
„Przeglądu Wileńskiego”, który (z różną szczegółowością) był wzmiankowany 
w Dziennikach tego czasu aż 85 razy9. Uwagi i notatki Römera na ten temat można 
podzielić z grubsza na trzy fazy. Najwcześniejsza obejmowała okres od maja 
do grudnia 1911 r. i odnosiła się do najwcześniejszych prac koncepcyjnych i przy-
gotowawczych periodyku, zarysowywania jego profilu, pozyskiwania współ-
pracowników i udziałowców, poszukiwania formalnych wydawców, drukarni, 
ogłoszeniodawców i reklamodawców, a także sporów wokół statusu i częstotliwości 
ukazywania się (wahano się między dziennikiem, tygodnikiem, dekadówką a mie-
sięcznikiem), co zaowocowało ostatecznie — po uzyskaniu stosownych zezwoleń 
władz — edycją numeru próbnego w listopadzie 1911 r. i — po burzliwych sporach 
— ustaleniem ostatecznego kształtu prospektu pisma. Diarysta był w te kwestie 
ogromnie zaangażowany, wchodząc zresztą w liczne spory i konflikty w grupie 
inicjatywnej, na przemian składając i wycofując swoją dymisję z przyszłego zespołu 
redakcyjnego, energicznie werbując współpracowników (m.in. osobiście pozyskał 
Ludwika Krzywickiego jako korespondenta z Warszawy10). Mimo poprawnych oso-
bistych stosunków z innym wybitnym krajowcem Ludwikiem Abramowiczem kry-
tykował jego postawę polityczną (uznawał go za „nadto prawicowego” i zbyt 
ciążącego ku polskiemu nacjonalizmowi), ostro przeciwstawiał się kandydaturze 
Abramowicza na kierownika zespołu i ostatecznie spowodował to, że Abramowicz 
objął co prawda funkcję redaktora naczelnego, ale nie wszedł do kolegium redakcyj-
nego i został zobowiązany do przestrzegania jego decyzji11. Wielokrotnie niechętnie 
oceniał też, skądinąd przez siebie zwerbowanego na współpracownika, Benedykta 
Hertza, uznając go za zdolnego literata i dziennikarza, ale faktycznie mimo związ-
ków z ruchem socjalistycznym bezideowca zainteresowanego jedynie kwestiami 
finansowymi12.  

Faza druga obejmowała w zasadzie niemal cały rok 1912 — pierwszy właściwy 
rok ukazywania się „Przeglądu Wileńskiego”, z którym Römer aktywnie współpra-
cował autorsko, początkowo w miarę systematycznie odnotowując dość życzliwie 

9 O „Przeglądzie Wileńskim” zob. bliżej: J. Sawicki, „Przegląd Wileński” w latach 1911–1915, 
cz. 1–2, „Zapiski Historyczne” 1994, z. 4, s. 41–56; 1995 z. 1, s. 30–62. Dzienniki Michała Römera 
wnoszą tu dodatkowo sporo informacji o dziejach wydawniczych, pracy redakcji i wewnętrznych spo-
rach w obrębie zespołu. 

10 D I, s. 191, 29 IX (12 X) 1911 r. 
11 M.in.: D I, s. 174, 19 VIII (1 IX) 1911 r.; s. 196–197, 4 (17 X) 1911 r.; s. 199–200, 10 (23 X) 

1911 r., s. 220–221, 13 (26 XI) 1911 r.; s. 221,14 (27) XI 1911 r. 
12 M.in. D I, s.191, 28 IX (11 X) 1911 r.; s. 206, 19 X (1 XI) 1911 r.; s. 215, 31 X (13 XI) 1911 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 29 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



edycje kolejnych numerów (oraz kolejne konfiskaty, do których po części także przy-
czyniał się własnymi tekstami), ale jednocześnie rejestrując wzloty i kłopoty finanso-
we periodyku, wahania nakładu oraz niektóre głośne ówczesne spory i polemiki 
z udziałem „Przeglądu” (jak np. spór wokół jego własnego artykułu Nacjonalizm 
a kresy odebranego przez czynniki oficjalne jako atak na spoistość państwa rosyj-
skiego13 czy kwestia ekspozycji na wystawie sztuki litewskiej niefortunnej rzeźby 
Petrasa Rimšy, odebranej jako jaskrawa prowokacja antypolska14 i inicjującej z kolei 
antylitewskie kampanie części strony polskiej). Jednocześnie jednak coraz częściej 
zaznaczał dystans wobec niektórych publikacji i pomysłów zespołu, zwłaszcza zaś 
Ludwika Abramowicza, co bodaj najostrzej sformułował w październiku 1912 r.: 

Ludwik Abramowicz ignoruje zupełnie dziedzinę społeczną, trąci antysemityzmem, litwi-
nofobią, nacjonalizmem, jest płytki; cała postępowość jego streszcza się, zdaje się, li tylko 
w ujadaniu się z księżmi. Jest to umysł jałowy, publicysta frazesowy. Jego też przymioty 
osobiste są nader ujemne. Jest ciężki dla współpracowników, strasznie arbitralny, zarozu-
miały, pełny jakiejś nadętej próżności i fałszywej miłości własnej, jak purchawka. Zaczepki 
osobiste, grubiaństwo są ulubionymi środkami polemicznymi w artykułach jego. Ten czło-
wiek zraża jeno wszystkich, do których się zbliży i pismo prowadzone przez niego, do ludu 
nie trafi, a wzbudzi jego niesmak. W dziedzinie zaś społecznej jest nieukiem15. 

Zapewne z tego powodu mniej więcej od października 1912 r. zdecydował się na 
radykalne rozluźnienie kontaktów z „Przeglądem Wileńskim”: 

Postanowiłem nie łączyć się zbyt ściśle z tym pismem. […] Pisywać zapewne będę 
i tylko. Dość mi było należenia do komitetu redakcyjnego „Przeglądu”. Wszystko, co 
pisywał „Przegląd”, a z czym się nie zgadzałem, musiałem poniekąd sankcjonować jako 
należący formalnie do redakcji. Wolę mieć czyste ręce16. 

W ten sposób rozpoczęła się ostatnia faza związków Römera z „Przeglądem 
Wileńskim” i stosownych nielicznych już zapisków na ten temat, obejmująca rok 
1913. W zapiskach z tego okresu znajdujemy notatki o kolejnych konfiskatach 
periodyku, a także dalszą, jakkolwiek cokolwiek złagodzoną, krytykę postawy 
Ludwika Abramowicza: 

[…] Ludwik stracił busolę orientacji ideowej i rzeczywiście jest na rozdrożu, nie umiejąc 
pogodzić wyczuwanych przezeń ideałów narodowych z realnym ustosunkowaniem czyn-

13 D I, s. 260, 24 I (6 II) 1912 r.; s. 260, 26 I (8 II) 1912 r.; s. 263, 31 I (13 II) 1912 r.; s. 264, 5 (18) 
II 1912 r.; s. 265, 6 (19 II) 1912 r.; s. 266, 7 (20) II 1912 r. 

14 M.in. D I, s. 323, 20 V (2 VI) 1912 r. 
15 D I, s. 411–412, 1 (14) X 1912 r. 
16 Tamże, s. 412. 

30 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



ników rozwojowych w naszym kraju. Bodajże to nie jest tylko świadomym zaprzań-
stwem ideałów społeczno‑ludowych, jak sądziłem, ale istotnie kryzysem ideowym jego 
przekonań. Co zaś zwłaszcza gmatwa kryzys ideowy Ludwika, to zupełny brak u niego 
wiary w hasła społeczne, które są mu obce w całym znaczeniu tego słowa17. 

Römer z oburzeniem odnajdował w „Przeglądzie” (jeszcze w 1912 r.) inspiro-
wane przez Abramowicza akcenty antysemickie18 oraz w 1913 r. skandaliczne ataki 
na postępowe pismo rosyjskie „Večernaja Gazeta”19 i jednoznacznie negatywnie 
opiniował w dzienniku mający miejsce u schyłku 1913 r. sojusz grupy „przeglądow-
ców” z elementami „neonacjonalistycznymi”. Na przełomie 1913/1914 r. całkowicie 
zerwał wszelkie kontakty z „Przeglądem Wileńskim”, egzystującym jeszcze w no-
wym układzie do 1915 roku. 

W ostatnim kwartale 1912 r., coraz bardziej rozczarowując się do „Przeglądu 
Wileńskiego”, Michał Römer skupił się na aktywnej współpracy i współredakcji 
efemerydy prasowej „Głos Wileński”, stworzonej doraźnie (7 numerów od 24 IX do 
1 X) na potrzeby kampanii wyborczej obozu radykalno‑demokratycznego do Rady 
Miejskiej Wilna. Nie będąc początkowo pewnym swoich umiejętności pisania do 
pisemka agitacyjnego na bardzo popularnym poziomie, w pełni utożsamił się z gazetką 
osiągającą od 3 do 5 tys. egzemplarzy nakładu i wydał jej bardzo wysoką ocenę: 

„Głos Wileński” sprawia wrażenie. Wydawanie tego pisma było, jak się okazuje, zna-
komitym pomysłem.[…] Efekt pisma jest duży […] pomimo przeciwdziałania kleru 
rozchodzi się bajecznie […]. Pismo jest redagowane dobrze, żywo, z wielkim tempera-
mentem. Jako organ przemawiający popularnie pod hasłem ludu pracującego, zdobywa 
sympatie ulicy, choć w sferach dewotek i sfanatyzowanej garści ludu ma opinię dzieła 
szatańskiego […] Przeciwnicy są zdumieni i stropieni siłą energii naszej […] Podziwiają 
nas, że kładziemy tyle zapału w sprawę, która zwyciężyć nie zdoła20. 

Mniej więcej w tym samym czasie, w listopadzie 1912 r., związał się także 
z nowo powstałym „Kurierem Krajowym”, z którym zaczął łączyć duże nadzieje 
jako nowym ośrodkiem krystalizacji wileńskiej „demokratycznej prasy krajowej” 
(obok białoruskiego periodyku „Naša Niva” i rosyjskojęzycznego „Večernaja Gaze-
ta”)21 i po stronie którego opowiedział się zrazu zdecydowanie w jego sporze z „Prze-
glądem Wileńskim”22. Pierwsze wrażenia Römera o „Kurierze Krajowym” były 
pozytywne: 

17 D I, s. 541–542, 28 III (10 IV) 1913 r. 
18 D I, s. 436, 19 XI (2 XII) 1912 r. 
19 D I, s. 638, 21 X (3 XI) 1913 r. 
20 D I, s. 406, 17 IX (10 X) 1912 r. 
21 D I, s. 435–436, 8 (21 XI) 1912 r. 
22 D I, s. 442–444, 25 XI (8 XII) 1912 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 31 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



Wygląda nieźle, choć w tonie trochę brak temperamentu. Widać, że pismo nie czuje się 
mocno i nie może sobie pozwolić na wyrazistość. Biedne pismo, szczerze mi go żal, bo 
jest sympatyczne w założeniu i w tendencjach, a zrodzone w okolicznościach nader 
ciężkich. Musi się ono nie tylko oglądać na wrogów z prawicy […], ale i na współtowa-
rzyszy demokratycznych z naszej grupy przeglądowej, która też z rezerwą i pewną po-
dejrzliwą niechęcią na powstające pismo spogląda. Szczerze i serdecznie życzę mu 
powodzenia i wytrwania. Popularny dziennik demokratyczny — to placówka wagi nie-
pospolitej23. 

Uznając nowy periodyk za swego rodzaju kontynuację linii swojej dawnej 
„Gazety Wileńskiej” (co pod jego piórem było ogromną pochwałą), w marcu 
1913 r. zdecydował się wejść w skład redakcji „Kuriera Krajowego”24. Niemniej 
stosunkowo szybko zaczął dostrzegać słabości pisma, niefunkcjonowanie w praktyce 
czteroosobowego komitetu redakcyjnego i de facto redagowanie go jednoosobowo 
przez pełnego najlepszych chęci, ale płytkiego Józefa Mańkowskiego, wreszcie nie-
konsekwencje linii redakcyjnej w niezwykle ważnych dla Römera sprawach narodo-
wościowych: 

Teraz kierunek w ręku Mańkowskiego jest dość nieokreślony, chwiejny, czasem nawet 
wewnętrznie niekonsekwentny. W zasadzie wyznawane jest stanowisko krajowe demok-
ratyczne, polegające na stwierdzeniu potrzeby współpracownictwa demokracji krajowej 
wszystkich narodowości. Zasada ta jest w piśmie przestrzegana starannie, ale skądinąd 
w zakresie na przykład stanowiska narodowego polskiego, które musi być wyraźnie 
i dobrze ustalone w stosunku do zasad krajowości, są jaskrawe niekonsekwencje. W nie-
których artykułach, dotyczących zwłaszcza stosunku do Rosji czy spraw międzynarodo-
wych, uderza nawet szowinizm, natomiast w innych artykułach jest przesada w kierunku 
odwrotnym i pismo posuwa się do zalecania jakiegoś zaparcia się przez Polaków ich 
potrzeb i interesów własnych i do jakiejś platonicznej ofiarności na rzecz Litwinów, 
Białorusinów i Ukraińców, co oczywiście jest nonsensem, bo nie można żądać od narodu 
żywego, aby zaparł się siebie i stał się jakąś ofiarą czy Donkiszotem dla innych. To nie 
mieściło się nawet w najbardziej humanitarnym i rycerskim haśle narodowym polskim 
XIX wieku — „Za naszą i waszą wolność”. A dalej tego hasła iść niepodobna i nie 
potrzeba. Jestem za tym, aby nie taić żadnego faktu krzywdy, jeżeli się takowe ze strony 
Polaków wyrządzi Litwinom czy Białorusinom. Nie jestem wyznawcą „egoizmu naro-
dowego” i nie będę zalecać walki demokracji polskiej z litewska, rozumiejąc, że w tym 
kraju cała demokracja musi być i jest w istocie solidarna. Ale nie można wzywać Pola-
ków do zaparcia się praw swoich, jak nie można byłoby wzywać do tegoż czy to Litwi-

23 D I, s. 449–450, 1(14) XII 1912 r. 
24 D I, s. 525–526, 28 II (13 III)1913 r.; s. 530–531, 28 II (13 III) 1913 r.; s. 534–535, 13 (26 III) 

1913 r. 

32 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



nów, czy Białorusinów. W „Kurierze Krajowym” są takie niekonsekwencje, a niewątpli-
wie szkodzą one pismu25. 

Diaryście, mimo że nie uważał się za ponuraka, niezbyt przypadł do gustu też 
primaaprilisowy dowcip Mańkowskiego polegający na wydrukowaniu sensacyjnego 
a całkowicie zmyślonego opisu rzekomego napadu bandyckiego na siedzibę redak-
cji26, a także wprowadzenie na łamy „Kuriera” rysunkowych karykatur odnoszących 
się do aktualnych stosunków wileńskich27. W listopadzie 1913 r. odnotował zmianę 
redaktora naczelnego (Józefa Mańkowskiego zastąpił Józef Jankowski, z czym 
Römer łączył przypuszczenie, że pismo „wyporządnieje”)28, ale już na początku 
1914 r. zdecydował się na opuszczenie zespołu redakcyjnego w związku z tzw. 
sprawą Antoniego i Iwana Łuckiewiczów, wybitnych działaczy białoruskich, swois-
tych patronów „Kuriera”, posądzanych o kontakty z niemieckimi hakatystami29.  

Römer był oczywiście bardziej lub mniej systematycznym czytelnikiem (a okaz-
jonalnie i współpracownikiem) także innych polskich gazet i czasopism wileńskich 
tego czasu, niemniej nie zajmowały już w jego zapiskach tyle uwagi i miejsca, 
jak „Przegląd Wileński”, „Głos Wileński” czy „Kurier Krajowy”. W 1911 r. mimo 
różnic światopoglądowo‑politycznych nawiązał przyjazne kontakty z (upadającym 
zresztą) „Tygodnikiem Wileńskim” (1910–1911) Ferdynanda Ruszczyca i Wacława 
Gizberta‑Studnickiego30. Życzliwie odniósł się do wydanej w marcu 1912 r. jed-
nodniówki socjaldemokratycznej „Praca” — „balonu próbnego wileńskiej 
embrionicznej grupki esdeków”31, w 1913 r. wyraził zgodę na objęcie stanowiska 
„kierownika literackiego” kwartalnika ekonomicznego „Przegląd Handlowo-
‑Przemysłowy”32. 

Zachowywał natomiast nieprzejednanie wrogie stanowisko zwłaszcza wobec 
takich tytułów, jak „Kurier Litewski” (1905–1910, 1912–1915) i okresowo zastępu-
jący go „Kurier Wileński” (1910–1912) oraz „Gazeta 2 Grosze” (1910–1911) czy 
będąca jej kontynuacją „Gazeta Codzienna” (1911–1915). Pisma te uważał za filary 
polskiego szowinizmu narodowego, szlacheckiego konserwatyzmu, reakcji endeckiej, 
dewocji i klerykalizmu, antysemityzmu i agresywnej, formułowanej z „pańskich” 
pozycji antylitewskości, de facto służące interesom zaborczych władz rosyjskich, 
posługujące się nagminnie kłamstwami i demagogią w zwalczaniu obozu demo-

25 D I, s. 543, 29 III (11 IV) 1913 r. 
26 D I, s. 546–547, 1 (14 IV) 1913 r. 
27 D I, s. 618–619, 14 (27 IX) 1913 r. 
28 D I, s. 653, 13 (26 XI) 1913 r. 
29 M.in. D II, s. 20–21, 31 I (13 II) 1914 r. 
30 D I, s. 53, 8 (21) I 1911 r.; s. 80, 5 (18 III) 1911 r.; s. 89, 20 III (2 IV) 1911 r.; s. 109, 21 IV 

(4 V) 1911 r. 
31 D I, s. 278, 14 (27) III 1912 r.; s. 279, 16 (29) III 1912 r.; s. 280–282, 17 (30) III 1912 r. 
32 D I, s. 656–657, 15 (28) XI 1913 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 33 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



kratyczno‑postępowego. Reprezentatywnego miejscowego działacza „narodowego”, 
bardzo czynnego dziennikarza i publicystę Józefa Hłaskę (z którym był wielokrotnie 
w konflikcie) nazywał szyderczo w 1911 r. endeckim „namiestnikiem na Litwę i Bia-
łoruś”33, a w 1913 r. „szefem klerykalno‑szlachecko‑ugodowej endecji”34. W II po-
łowie 1913 r. Römer kąśliwie odnotował w dzienniku prace przygotowawcze do 
wprowadzenia na rynek wileński dwóch nowych tygodników ilustrowanych, po któ-
rych nie spodziewał się nic dobrego i wartościowego. O „Wiadomościach Ilustrowa-
nych” (1913–1914), sądząc po projektowanej obsadzie zespołu, pisał, że nowy tytuł 
„ma być ultraendecki, katolicki, antysemicki, wojujący oczywiście z Litwinami, sło-
wem — arcynacjonalistyczny i pod wszelkimi względami wsteczny”35, natomiast 
o „Naszym Kraju” (1913), że  

będzie bezbarwny i mało obiecujący, ale w każdym razie […] umiarkowawszy od po-
przedniego […] frazesowo „patriotyczny” […] „chrześcijański”, aczkolwiek bez zacięcia 
klerykalnego, antysemityzmu uwydatniać jaskrawie nie będzie. […] Słowem — jakaś 
letnia woda, nieokreślonej barwy i niewiadomego stanowiska36.  

Jakkolwiek do wybuchu wojny uwaga Michała Römera skupiała się głównie na 
wileńskiej prasie polskojęzycznej, jako przekonany krajowiec był również gorliwym 
czytelnikiem (a także okazjonalnym współpracownikiem) miejscowych gazet i cza-
sopism wydawanych w innych językach. Z periodyków litewskich najbliższe więzi 
i systematyczna lektura łączyły go z czasopismami o orientacji demokratyczno-
‑ludowej, takimi jak przede wszystkim „Lietuvōs Žinios” (Wiadomości Litewskie, 
1909–1915) i „Lietuvōs Ūkininkas (Gospodarz Litewski, 1905–1915) a bliskie oso-
biste kontakty z osobami współtworzącymi te periodyki, jak Felicija Bortkevičene, 
Juzefa Mikuckaitė‑Višinskienė czy Mykolas Sleževičius37. W czerwcu 1914 r. za-
ofiarował periodykowi „Lietuvōs Žinios” stałą i regularną współpracę, co zostało — 
jak odnotował — „bardzo chętnie i skwapliwie przyjęte”38. Życzliwie oceniał nau-
kowy nieregularnik poświęcony badaniu litewskiej przeszłości i teraźniejszości „Lie-
tuvių Tauta” (Naród Litewski, 1907–1911, 1913–1915)39, czytywał też miesięcznik 
„Visúomene” (Społeczeństwo, 1910–1911). Natomiast miał bardzo złe zdanie 
o redagowanym ówcześnie przez Antanasa Smetonę czasopiśmie „Viltis” (Nadzieja, 

33 D I, s. 52, 5(18) I 1911 r. 
34 D I, s. 572, 28 V (10 VI 1913 r. 
35 D I, s. 610, 25 VIII (7 IX) 1913 r. 
36 D I, s. 611, 21 VIII (7 IX) 1913 r. 
37 W swoich dziennikowych zapiskach z lat 1911–1945 Römer konsekwentnie używał nazwisk 

litewskich niemal wyłącznie w formie spolszczonej, pisał więc np. Felicja Bortkiewicz, Józefa Wy-
szyńska czy Michał Ślażewicz. 

38 D II, s. 71, 19 V (1 VI) 1914 r. 
39 D I, s. 597–598, 17 (30) VII 1913 r. 

34 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



1907–1915), z którym kilkakrotnie polemizował i któremu zarzucał agresywny na-
cjonalizm i fobie antypolskie40. 

Bardzo bliskie były też stosunki autora dziennika ze środowiskiem białoruskiego 
tygodnika „Naša Niva” (1906–1915, wydawanego w części nakładu alfabetem łaciń-
skim, w części cyrylickim), o którym m.in. pisał entuzjastycznie w 1911 r.: 

Kółko redakcyjne „Naszej Niwy” jest dla mnie jednym z najsympatyczniejszych środo-
wisk w Wilnie. Jest u nich wielka szczerość woli, wielkie przywiązanie do dzieła, którego 
nie uważają za tylko mechaniczną robotę, za fach swój, lecz za żywą twórczość, za 
całkowita emanację ich życia, ich energii, ich woli. Są oni zupełnie wcieleni w swe 
dzieło, w nim całkowicie żyją. Wszyscy są zarazem ludźmi wyraźnie zarysowanymi, 
z charakterystycznymi indywidualnościami. Brak w nich zupełnie szablonu zbiorowości. 
Ta ich koścista indywidualność tłumaczy się właśnie tym szczerym, rzetelnym stosunkiem 
do dzieła. W żywym czynie indywidualności bynajmniej się nie niwelują pod szablon, lecz 
właśnie się rozwijają i uplastyczniają, dochodząc do pełni wyrazistości […]41. 

W opinii Römera z 1912 r. „Naša Niva” stanowiła zawsze trwały fundament 
wileńskiej „demokratycznej prasy krajowej”42. 

Wilno przed 1914 rokiem było też istotnym ośrodkiem prasy wydawanej w urzę-
dowym języku rosyjskim, także przez diarystę czytanej, po części realizującej wiel-
komocarstwową i szowinistyczną politykę władz carskich, w pewnym stopniu 
zaspokajającej też potrzeby rosyjskojęzycznej części miejscowej społeczności 
żydowskiej. Römer traktował gazety i pisma rosyjskie z dużą rezerwą i niechęcią, 
wyjątek czyniąc jedynie dla założonego w 1912 r. demokratycznego i postępowego 
dziennika „Večernaja Gazeta” (1912–1915), którego narodziny przywitał z radością, 
tym bardziej że zaangażowali się tu m.in. wysoko cenieni przez Römera Białorusini 
z „Našej Nivy” (Antoni Łuckiewicz)43. Energicznie bronił pisma przed atakami 
swoich dawnych współtowarzyszy z „Przeglądu Wileńskiego”, zarzucając im nie-
zrozumienie roli demokratycznej propagandy wśród wilnian posługujących się na co 
dzień rosyjskim a skazanych wyłącznie na urzędową prasę wielkorosyjską44. Ofi-
cjalny lokalny organ rządowy „Vilenskij Vestnik” (1864–1916) uznawał za element 
„akcji rusyfikatorskiej rządowej” i kontynuatora „tradycji murawjowowskiej”45. 
Ostro piętnował także redagowany przez Łukiana Sołoniewicza negujący odrębność 
narodową Białorusinów periodyk „Belorusskaja Žizń” (po zmianie tytułu: „Severo-
‑Zapadnaja Žizń”, 1911–1915), uznając go za organ „najczystszego nacjonalizmu 

40 M.in. D I, s. 120, 9 (22) V 1911 r.; s. 177, 22 VIII (4 IX) 1911 r. 
41 D I, s. 66–67, 7 (20) II 1911 r. 
42 D I, s. 435–436, 8 (21 XI) 1912 r. 
43 D I, s. 417, 11 (24) X 1912 r. 
44 D I, s. 638, 21 X (3 XI) 1913 r. 
45 Tamże. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 35 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



rosyjskiego” i realizatora „nowego kursu nacjonalizmu rosyjskiego, najszkodliwsze-
go dziś w kraju kierunku operującego pod maską quasi‑białoruską i quasi-
‑demokratyczną”, jakkolwiek odnotował, że spotkany kiedyś przypadkowo 
w pociągu ultraszkodliwy w swoich działaniach redaktor Sołoniewicz prywatnie 
wydał mu się osobiście człowiekiem kompetentnym w sprawach wileńskich, kultu-
ralnym i miłym46. Wydawane przez Nikołaja Radina periodyki „Vilenskij Kur’er — 
Naša Kopejka” (1909–1915) i „Severo‑Zapadnyj Gołos” (1905–1915) zostały z kolei 
przez Römera określony pogardliwie jako „«postępowe» pisemka geszefciarsko-
‑żydowsko‑rosyjskie”, równie szkodliwe, jak periodyk Sołoniewicza47. 

W początkach 1914 r. Michał Römer w celu „uobywatelnienia i ukrajowienia 
Żydów jako narodu” podjął także — jak się zdaje jedyną w swoim życiu — próbę 
nawiązania współpracy z wileńską prasą w języku jidysz, ponieważ jednak nie znał 
tego języka ani nie orientował się dokładniej w stosownych realiach redaktorsko-
‑wydawniczych, zapis tego wydarzenia w dzienniku jest ogromnie nieprecyzyjny 
i nie pozwala ustalić, o co właściwie chodziło48.  

Wybuch I wojny światowej w sierpniu 1914 r. spowodował poważne przesunię-
cia w zapiskach diarysty dotyczących prasy. Uwaga Römera wyraźnie przesunęła się 
od lokalnej prasy wileńskiej (choć nie przestał jej śledzić) na pisma ogólnorosyjskie, 
prasę polską różnych orientacji z Królestwa Polskiego oraz przenikające na Wileń-
szczyznę polskie tajne gazetki. W pierwszych dniach wojny sytuację prasową 
charakteryzował następująco: 

Wszystkie wiadomości mamy tylko z ramienia i łaski cenzury wojennej, która nadaje im 
taki wyraz, jest potrzebny dla wytworzenia animuszu i „patriotycznych” nastrojów na rzecz 
Rosji i przeciwko Niemcom i Austrii. Cenzura ta jest bezwzględna i działa w sposób 
najbrutalniejszy […] Gazety są obecnie li tylko przedrukiem depesz urzędowej Petersbur-
skiej Agencji Telegraficznej. Depesz innych oprócz agencyjnych dawać nie można, a nawet 
skracanie agencyjnych depesz zależy od sankcji wojennego cenzora. Wszelkie artykuły są 
zaś dopuszczalne tylko o tyle, o ile są pisane w duchu tak zwanego hurrapatriotyzmu […] 
Żadnych artykułów krytycznych, żadnej analizy — cenzura wojenna nie dopuszcza49. 

Charakteryzując sierpniową prasę wileńską i dostępną sobie oficjalną prasę war-
szawską zauważał: 

46 M.in. D I, s. 78, 27 II (12 III) 1911 r.; s. 125, 17 (30) V 1911 r. 
47 D I, s. 638, 21 X (3 XI) 1913 r. 
48 D II, s. 14–15, 23 I (5 II) 1914 r. Römer zapisał, że w odpowiedzi na prośbę redakcji wysłał 

artykuł do „pewnego pisma żargonowego w Wilnie”, którego tytułu nie zapamiętał, redagowanego 
przez dziennikarza posługującego się pseudonimem Niger. Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku 
(t. III: 1865–1918, wol. 1, Warszawa 2000) odnotowuje dwa jidiszowe periodyki wileńskie redagowane 
przez tę osobę („Literariše Monatsšriftn” 1908 i „Pinkos” 1911/1912), żaden z nich jednak nie wycho-
dził w 1914 r. 

49 D II, s. 102, 29 VII (11 VIII) 1914 r. 

36 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



Prasa wileńska przekształciła się cała w świstki agencji petersburskiej i „hurapatriotyz-
mu”. Nic poza tym. Najgłośniej zaś i najpatriotyczniej (chciałem powiedzieć — najhis-
teryczniej) wrzeszczy … prasa rosyjsko‑żydowska. Radinowska „Nasza Kopiejka” 
i „Siewiero‑Zapadnyj Gołos” odchodzą od przytomności i aż się zachłystują od wrzasku 
„patriotycznego” […] Niewiele lepiej zachowuje się prasa endecka polska, szczególnie 
najtrywialniejsza brukowa, antysemicka, katolicka i bojkotowa z warszawską „Gazetą 
Poranną 2 Grosze” na czele. Ten rosyjski „patriotyzm” państwowy jest zaprawiony i zmie-
szany z polskim, jak groch z kapustą, ozdobiony szczuciem nie tylko już na Prusy ale też 
na Austrię […] Z pism wileńskich najprzyzwoiciej zachowują się „Kurier Litewski” 
i „Wieczerniaja Gazieta”. Oczywiście, że i one ulegają cenzurze wojennej, muszą głosić 
patriotyzm państwowy rosyjski, ale bądź co bądź miarkują go ile mogą i przemycają jakiś 
cień myśli krytycznej — czy to narodowej, czy społecznej. Są przyzwoite przynajmniej 
o tyle, że nie są „patriotyczne” więcej niż to, co wymaga cenzura wojenna50. 

Römer bardzo negatywnie zareagował na nagłaśnianą przez prasę (również pol-
ską w Cesarstwie Rosyjskim) słynną odezwę naczelnego dowódcy armii rosyjskiej 
wielkiego księcia Mikołaja skierowaną do Polaków: 

Obłuda moskiewska kojarzy się w odezwie z moskiewską głupotą. Rozpoczął się flirt 
z Polakami, raczej zaloty nowego, ale już bardzo starego oblubieńca, który dotąd był 
tyranem […] na jaką naiwność obliczona jest ta słodkawa i pełna frazesów a pozbawiona 
zgoła konkretnej treści odezwa?51 

Z obrzydzeniem pisał o gazetach rosyjskich zachwycających się przejściowym 
zdobyciem części Galicji: 

Cała prasa rosyjska, nie wyłączając świstków liberalnych, pełna jest artykułów „patrio-
tycznych” o świętej misji „odzyskania rosyjskiej Rusi Przykarpackiej”. Cała też brzęczy 
prawosławiem. Liberalizm i humanitarne zasady sprawiedliwości, wolności ludu i naro-
dowości poszły w zapomnienie wobec tej orgii, tej istotnej zarazy państwowego mo-
skiewskiego patriotyzmu52. 

Poprzez redakcję zaprzyjaźnionego periodyku wileńskiego „Večernaja Gazeta” 
uzyskał dostęp do tajnego cyrkularza władz rosyjskich dla gazet rosyjskich w Mos-
kwie, zabraniającego pisać o ewentualnej przyszłej autonomii Polski, a więc de facto 
obnażającego pokazowy jedynie i czysto propagandowy wymiar odezwy naczelnego 
dowódcy do Polaków53. Z tym większą nienawiścią, nie przebierając w słowach, 
atakował w dzienniku prorosyjską polską prasę endecką, także z Królestwa Polskiego 

50 D II, s. 102–103, 29 VII (11 VIII 1914 r. 
51 D II, s. 105, 4 (17) VIII 1914 r. 
52 D II, s. 113, 16 (29) VIII 1914 r. 
53 D II, s. 114, 16 (29) VIII 1914 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 37 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



oraz okupowanej przez Rosjan Galicji, zwłaszcza zaangażowaną w propagowanie 
ochotniczego Legionu Polskiego u boku armii rosyjskiej, mając na myśli zwłaszcza 
takie tytuły, jak lwowskie „Słowo Polskie” (nazwane „lejborganem narodowej de-
mokracji w Galicji Wschodniej i we Lwowie” oraz „nawróconym świeżo pod knutem 
moskiewskim na moskalofilski pakt łączący naszą rodzimą Targowicę z państwowoś-
cią rosyjską”54) czy pisma warszawskie „Gazeta Warszawska” („patentowane pismo 
endeckie”) i „Gazetę Poranną 2 Grosze” („paskudną”)55. Nieco łagodniej oceniał 
inne tytuły warszawskie — „Dziennik Polski”, „Kurier Warszawski” i „Kurier Po-
ranny”, które — jak pisał — „ostygły” w entuzjazmie dla Legionu Polskiego po 
szybkim zorientowaniu się o niepopularności tego pomysłu. 

Jeśli chodzi o prasę wileńską lat 1914–1915, napiętnował „Kurier Litewski” za 
propagowanie rzekomo „sielankowej” polityki rosyjskiej w okupowanej Galicji56 

oraz poinformował w dzienniku o dalszym zacieśnieniu swoich osobistych i autor-
skich związków z zawsze mu sympatycznym demokratyczno‑ludowym czasopismem 
litewskim „Lietuvōs Žinios”, wznowionym po krótkiej przerwie w wydawaniu57. 

Römer zauważył też, że po wybuchu wojny zaczęły szybko przenikać do Wilna 
konspiracyjne pisemka niepodległościowe z Warszawy: 

Pisma tajne z Warszawy stają się strawą codzienną, która coraz bardziej się upowszech-
nia. Do tej akcji garną się oczywiście elementy najgorętsze, ale elementy rozmaitych 
stanowisk społecznych i rozmaitych barw przekonaniowych58. 

W dzienniku odnotował kontakt z trzema takimi wydawnictwami: w 1914 r. 
z „Wiadomościami Wojennymi”59, w 1915 r. z „Niepodległością” (którą uznał za 
inicjatywę prywatną i warcholską)60 i „Podchorążym”61. 

3.  

Okres od maja 1915 do kwietnia 1920 roku, kiedy Michała Römer służył w Le-
gionach Józefa Piłsudskiego (1915–1917), a następnie pracował w sądownictwie 
Kolna i Łomży (1917–1920) — a więc poza litewskimi stronami rodzinnymi — 
spowodował oczywiste zmiany w kontaktach autora dzienników z gazetami i czaso-

54 D II, s. 217, 3 (16) I 1915 r.; s. 218, 4 (17) I 1915 r. 
55 D II, s. 237, 18 (31) I 1915 r. 
56 D II, s. 258–260, 7 (20) II 1915 r. 
57 D II, s. 134, 15 (28) X 1914 r.; s. 301, s. 300, 4 (15) IV 1915 r.; s. 301, 3 (16) IV 1915 r. 
58 D II, s. 216, 3 (16) I 1915 r. 
59 D II, s. 114, 16 (29) VIII 1915 r. 
60 D II, s. 236–237, 18 I (31 I) 1915 r. 
61 D II, s. 303, 7 (20) IV 1915 r. 

38 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



pismami. Pierwszymi przedsięwzięciami prasowymi diarysty po opuszczeniu Litwy 
było zawiązanie, jak się zdaje, jedynie incydentalnych kontaktów z „Wiedeńskim 
Kurierem Polskim” (1914–1919)62 i bardziej trwałych oraz systematycznych z wy-
dawanymi wówczas w Piotrkowie Trybunalskim pismami Naczelnego Komitetu 
Narodowego — „Wiadomościami Polskimi” (1914–1919) i „Dziennikiem Narodo-
wym” (1915–1939): te dwa tytuły pojawiały się w jego zapiskach z czasów legio-
nowych bodaj najczęściej. Wszedł w bliższe służbowe i po części osobiste kontakty 
z ówczesnym kierownikiem biura prasowego przy Departamencie Wojskowym NKN 
oraz redaktorem „Wiadomości Polskich” Stanisławem Kotem, o którym napisał, że 
jest to „zdaje się, człowiek niegłupi i sprytny, słabego zdrowia, […] znam tylko tę 
jego cechę, że lubi się pieścić”63. 

Zwrócił uwagę na osobliwości niemieckiej polityki prasowej na zajętych przez 
nich obszarach Królestwa Polskiego: 

[…] nie dopuszczają prasy legionowej, prócz normalnych stałych dzienników gali-
cyjskich, jak na przykład „Nowa Reforma”, stojących też na legionowym gruncie. Ale 
na przykład „Wiadomości Polskich”, organu Departamentu Wojskowego przesyłać ani 
przewozić tam nie można. Trzeba przemycać, jak za dawnych czasów niewoli moskiew-
skiej, mimo, że przecież stoją na gruncie walki zbrojnej z Rosją, z którą Niemcy wojnę 
prowadzą […]. 
Utrzymuje się więc taki na przykład dziwaczny paradoks, że dopóki Wilno jest w ręku 
rosyjskim, prasa legionowa i „Wiadomości Polskie” dochodzą do niego prawie, że regu-
larnie drogą nielegalną, ale już ustaloną, a z chwilą, gdy zostanie z rąk rosyjskich wy-
jarzmione, to będzie tej prasy pozbawione, przynajmniej do czasu, gdy nowy nielegalny 
kolportaż i nowymi drogami się nie zorganizuje64. 

Z różną systematycznością śledził prasę wydawaną w okresie wojny na obsza-
rach Królestwa opanowanych już przez Niemcy i Austro‑Węgry, okazjonalnie także 
prasę galicyjską, traktowaną przez Römera przede wszystkim jako źródło bieżących 
informacji polityczno‑wojennych (ze szczególnym uwzględnieniem zawsze go naj-
bardziej interesujących wydarzeń na froncie wschodnim). Sporadycznie notował 
uwagi o poszczególnych tytułach, ocenianych zrazu w dzienniku według ich stosun-
ku do Legionów i kwestii niepodległości Polski oraz spojrzenia na kwestie narodo-
wościowe. Wyraźnie — choć nie wymieniając tytułu — dystansował się od słynnej 
łódzko‑warszawskiej „Godziny Polskiej” (1915–1918) pozostającej pod opieką szefa 
cenzury niemieckiej w Warszawie Georga von Cleinowa65, ze szczególną zaś sym-

62 D II, s. 330, 19 VII 1915 r. 
63 D II, s. 343, 25 VII 1915 r. 
64 D II, s. 362, 5 VIII 1915 r. 
65 D II, s. 366, 7 VIII 1915 r. Cleinowa nazwał tu „narzędziem antypolskich tendencji w okupa-

cyjnym systemie niemieckim Hindenburga”. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 39 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



patią kilkakrotnie wspominał np. o entuzjastycznie nastawionej do Legionów i kwes-
tii niepodległości „Ziemi Lubelskiej” (1906–1931)66. Jednoznacznie negatywnie oce-
niał działalność uważającego się za Austriaka Wacława Grzesickiego, gorliwie 
zwalczającego w Legionach „wszystko, co się wyłamuje z austriackich tendencji” 
i z tego punktu widzenia ostro cenzurującego NKN‑owski „Dziennik Narodowy”67. 
Sporadycznie czytywał Römer z zainteresowaniem krakowski socjalistyczny „Na-
przód” (1892–1939)68 i nielegalny periodyk PPS‑Frakcji Rewolucyjnej „Łodzianin” 
(1915–1918)69. Zajmował natomiast konsekwentnie wrogie stanowisko wobec pism, 
które uznawał za bliskie endecji i otwarcie lub pośrednio moskalofilskie. Krakowski 
„Głos Narodu” (1893–1939) charakteryzował jako „najbliższy duchowo endekom 
i antysemitom warszawskim oraz klerykalnemu tak zwanemu centrum ludowemu 
w Galicji i Podolakom trzymającym z endecją”70. Szyderczo komentował exodus 
działaczy, dziennikarzy i redaktorów Narodowej Demokracji spowodowany militar-
nymi klęskami rosyjskimi z 1915 r.: 

Uciekli najpierw przywódcy moskalofilstwa ze Lwowa, sztab tamecznej endecji z redak-
cji „Słowa Polskiego”. Ta ucieczka była musowa, bo Lwów jest miastem austriackim 
i oni poddanymi austriackimi, toteż ze stanowiska państwowego odpowiadaliby za zdradę 
Austrii w czasie wojny na rzecz wroga. […] Potem uciekli przywódcy Narodowej Demo-
kracji z Warszawy. […] Teraz dowiaduję się, że i z Wilna miał miejsce exodus partii71. 

Odnotował — z drugiej ręki — powstanie moskiewskiego dziennika „Gazeta 
Polska” (1915–1918) stworzonego przez dobrze sobie znanych przeciwników z cza-
sów wileńskich: 

Przeczytałem dziś w pismach, że w Moskwie powstaje nowy dziennik polski pod nazwą 
„Gazeta Polska” pod redakcją Hłaski i [Antoniego] Sadzewicza; jako wydawca ma pod-
pisywać pismo [Stanisław] Brzostowski. Dowiaduję się więc stąd, że Hłasko, bo oczy-
wiście to nie kto inny, jak Józef, jeden ze sztabowców endecji, redaktor „Kuriera 
Litewskiego” i „namiestnik” Narodowej Demokracji na Litwę, opuścił Wilno przed 
wkroczeniem do niego Niemców. Że Wilno jest od niego wolne, to mnie tylko cieszy 
[…]. Jego wpływ byłby w Wilnie szkodliwy, bo potrafiłby on tysięcznymi sposobami 
utrzymywać moskalofilstwo, szkodząc. […] fermentowi niepodległościowemu. […] Że 
więc wyjechał — niech mu tam droga na wschód otworem stoi72. 

66 D II, s. 366, 7 VIII 1915 r.; s. 446, 18 X 1915 r. 
67 D II, s. 368, 9 VIII 1915 r. 
68 D II, s. 381, 16 VIII 1915 r. 
69 D III, s. 33, 13 II 1916 r. 
70 D II, s. 388, 19 VIII 1915 r. 
71 D II, s. 479, 12 XI 1915 r. 
72 D II, s. 478, 22 XI 1915 r. 

40 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



Z niesmakiem i przygnębieniem zauważał nazwisko cenionego przez siebie 
Stefana Żeromskiego na liście współpracowników krakowskiego miesięcznika 
„Rok Polski” (1916–1919), który nazwał „organem niedobitków narodowych endecji 
galicyjskiej”73. W 1916 r. konstatował z satysfakcją erozję w potężnym wcześniej 
obozie endecko‑moskalofilskim, co ilustrował meandrami warszawskiej, zawsze 
budzącej w nim wstręt, „Gazety Porannej — 2 Grosze”: 

Do jakiego jednak stopnia moskalofilstwo jako prąd polityczny na początku wojny tak 
powszechny w Warszawie traci grunt pod nogami, tego oznaką może być pozawczorajszy 
artykuł wstępny w tak zwanej „Dwugroszówce” czyli „Gazecie Porannej”. Gazetka ta, 
o najgorszej w dziejach brukowej prasy warszawskiej przeszłości, łącząca wszystko 
najgorsze z klerykalizmu ze wszystkim najgorszym z endecji, mająca w tradycji swojej 
wawrzyny najniższego antysemityzmu i moskalofilstwa, zaprawionych najbezwzględ-
niejszą demagogią, dziś oświadcza wreszcie, że program polski z początków wojny 
(czytaj: program klasycznego moskalofilstwa) nie może się już obecnie ostać wobec 
zaszłych faktów i wobec dojrzewania narodowej woli polskiej i że przeto musi ulec 
rewizji. Zastrzega się, że gdyby nawet mieli wrócić Moskale, to już Polacy nie mogą 
się zadowolić tym, czym się zadowalali na początku wojny. 
Ten zwrot w obozie endeckim jest charakterystyczny i symptomatyczny, wskazuje, że 
nawet […] ci najwierniejsi i najbardziej przekonani rzecznicy moskalofilskiego programu 
i doktryny zmuszeni są skapitulować dla salwowania swego stanowiska w Polsce i wpły-
wów politycznych74. 

Równolegle, od tegoż 1916 r., w dziennikach zaczął Römer wstawiać zapiski 
świadczące także o jego rodzącym się dystansie wobec gazet i czasopism nieendec-
kich, popierających generalnie idee legionowo‑niepodległościowe. Skrytykował pra-
cę dziennikarską Adama Zagórskiego w NKN‑owskim „Dzienniku Narodowym”, 
zrewidował in minus swoje wcześniejsze wrażenia o tym publicyście, zauważając, 
iż pisze on „po amerykańsku, reklamowo i tandetnie […], co kładzie piętno na całym 
piśmie”75. Przede wszystkim jednak dostrzegł przejawy agresywnego nacjonalizmu 
w publikacjach „Dziennika” (i samego Zagórskiego) w odniesieniu do delikatnej 
kwestii ukraińskiej: 

Jego agresywny ton wobec Rusinów, jego zaczepna drażniąca niezgoda są przedsmakiem 
traktowania przez polityków […] zawiłych i ciężkich spraw narodowościowych w przy-
szłej ewentualnie Polsce, gdyby miała ona ogarniać kraje narodowo mieszane […]. Nie 
uważam bynajmniej, że Polacy muszą, jak potulne baranki, znosić wszelkie napaści 
Ukraińców […]. Owszem, odpierać napaść należy i robić to z godnością […]. Złą się 

73 D III, s. 65–66, 10 IV 1916 r. 
74 D III, s. 140, 3 XI 1916 r. 
75 D III, s. 71, 19 IV 1916 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 41 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



zaś usługę oddaje sprawie, jeżeli się Ukraińcom odpłaca takąż monetą, jaką oni stosują, 
bo to nie siły swojej i racji ale tylko namiętności i chciwości dowód daje76. 

Z drugiej strony, zauważał jednakowoż, zarówno w krakowskiej „Nowej Refor-
mie” (1882–1928), jak i warszawskim „Kurierze Polskim” (1898–1939)77, notatki 
i artykuły życzliwie i rzetelnie informujące o kwestiach białoruskich78. Z „Nowej 
Reformy” dowiedział się pośrednio Römer o założeniu w Wilnie nowego pisma 
białoruskiego „Homan” (1916–1918), które przywitał zrazu z radością79, by jednak 
w okresie późniejszym, kiedy zapewne periodyk trafił do jego rąk, wyraźnie ostygnąć 
w entuzjazmie i uznać, że jest to tytuł „schlebiający Niemcom i politycznie wrogo do 
Polaków w ogólności — usposobiony”80. Sporadycznie zaglądał także do warszaw-
skiego „Tygodnika Ilustrowanego” (1859–1939), gdzie z niesmakiem znalazł artykuł 
przeciwstawiający korzystnie warszawską młodzież akademicką młodzieży garnącej 
się do Legionów i tam się wykrwawiającej81. Życzliwie zaś wzmiankował nowy 
tygodnik warszawski Wincentego Rzymowskiego „Widnokrąg” (1915–1918), o któ-
rym pisał, że „zdołał wywalczyć sobie w pełni swobodę wyrażania kategorycznego 
programu niepodległościowego”82. 

W listopadzie 1916 r. Michał Römer brał udział w przygotowaniach do urucho-
mienia pisemka żołnierskiego mającego nosić tytuł „Głos Żołnierza”, brakuje jednak 
informacji o jego dalszych losach i prawdopodobne jest, że pomysł nie został osta-
tecznie sfinalizowany83.  

Kariera wojskowa autora dzienników zakończyła się ostatecznie w sierpniu 
1917 r. i dalsze jego obserwacje i notatki dotyczące prasy pisane już były z pozycji 
cywila, pracownika sądownictwa „królewsko‑polskiego” organizującego się w ra-
mach stworzonego przez Niemców po akcie 5 XI 1916 r. kadłubowego Królestwa 
Polskiego. Pracując w Kolnie, a potem w Łomży, Römer stale narzekał na kłopoty 
z napływem prasy do tych niewielkich miejscowości, co dla oczekującego teraz 
przede wszystkim na najnowsze wieści z ojczystej Litwy było poważnym proble-
mem. Prawdopodobnie jedynie ze słyszenia znał stworzony przez okupantów nie-
mieckich, a wychodzący kolejno w Tylży, Białymstoku i Kownie litewski periodyk 
„Dabartis” (Teraźniejszość, 1915–1918), ale był o nim najgorszego zdania („jest 
organem służącym tendencjom okupantów, wydawanym przez Litwina pruskiego 

76 D III, s. 72, 19 IV 1916 r. 
77 „Kurier Polski” oceniał jako pismo „szczerze niepodległościowe”, ale „zachowujące rezer-

wę w politycznej ocenie Legionów” — D III, s. 158, 21 VII 1916 r. 
78 D III, s. 56–57, 3 IV 1916 r. 
79 D III, s. 56–57, 3 VI 1916 r. 
80 D III, s. 606, 2 IX 1918 r. 
81 D III, s. 109, 29 V 1916 r. 
82 D III, s. 158, 21 VII 1916 r. 
83 D III, s. 228, 2 XI 1916 r., s. 228–229, s. 3 XI 1916 r. Bibliografie nie notują tego tytułu. 

42 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



Steputaitisa za niemieckie pieniądze”84), żywo zaś zareagował na wiadomość, że 
znany mu dobrze z przedwojennych sporów Antanas Smetona uruchomił w Wilnie 
dziennik „Lietuvōs Áidas” (Echo Litwy, 1917–1919), który potraktował jako „pier-
wszy narodowy organ Litwinów” i natychmiast postanowił go w Kolnie zaprenume-
rować85. Nie przestał czytywać dochodzących na prowincję z kłopotami gazet 
polskich (często już teraz niewymienianych z tytułów) traktowanych jako źródło 
najnowszych informacji (głównie o działaniach Rady Regencyjnej i wydarzeniach 
rewolucyjnych w Rosji, do których odnosił się z życzliwością), ale skupił przede 
wszystkim zainteresowanie na wiadomościach z wybijającej się na niepodległość 
Litwy, czerpanych zarówno z gazet polskich, jak i litewskich i bardzo mocno emo-
cjonalnie przeżywanych przez Römera. Przeczytawszy w „Kurierze Polskim” wia-
domości o powołaniu Litewskiej Rady Krajowej, wysłał do Wilna entuzjastyczną 
depeszę z pozdrowieniami dla „naszej ukochanej Ojczyzny Litwy”86. W prenumero-
wanych przez siebie w 1918 r. liberalnym piśmie warszawskim „Nowa Gazeta” 
(1906–1919) i wileńskim tygodniku socjaldemokratycznym „Darbo Balsas” (Głos 
Pracy, 1917–1919) z niepokojem odnajdywał doniesienia o represjonowaniu i zamy-
kaniu przez Niemców pism litewskich, takich jak „Lietuvōs Áidas” czy klerykalny 
„Tevynės Sargas” (Strażnik Ojczyzny, 1896–1904, 1917–1926), nie był jednak w sta-
nie sprawdzić prawdziwości tych doniesień87. Oburzały go także — poznawane 
głównie za pomocą „Nowej Gazety” — informacje o gwałtach, terrorze i znęcaniu 
się polskich żołnierzy z korpusu gen. Józefa Dowbora‑Muśnickiego nad ludnością 
białoruską, a samego dowódcę nazywał bardziej „policjantem interesów obszarni-
czych na Białej Rusi i w ogóle reakcji niż rycerzem niepodległości”88.  

W listopadzie 1918 r. — otrzymawszy po przerwie nową porcję pism litewskich 
— obszerniej analizował bieżącą sytuację Litwy w oparciu o skonfliktowane ze sobą 
periodyki Taryby „Lietuvōs Áidas” (wyrażającego teraz tendencje uznane przez 
Römera za reakcyjne) i socjaldemokratyczny „Darbo Balsas”. Rozczarowany do 
witanej początkowo z entuzjazmem Taryby opowiadał się po stronie socjaldemo-
kratów dążących do „samorzutnego tworzenia budowy państwowej i władz z ludu” 
oraz dopuszczania do współpracy mniejszości narodowych, przeciwko zaś wyrażanej 
w „Lietuvōs Áidas” linii Taryby „zdyskredytowanej, skompromitowanej swoim mo-
narchizmem i ugodowością do Niemców” i starającej się „w kostniejących rękach 
utrzymać ster Litwy”89.  

11 XI 1918 r. z radością powitał proklamowanie niepodległości Polski, o czym 
dowiedział się „z ostatnich gazet, które jeszcze dziś nadeszły”, w pewien sposób 

84 D III, s. 485, 11 IX 1917 r. 
85 Tamże. 
86 D III, s. 497–498, 26 IX 1917 r. 
87 D III, s. 602, 15 VIII 1918 r. 
88 D III, s. 606–608, 2 IX 1918 r. 
89 D III, s. 618–619, 7 XI 1918 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 43 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



uczestniczył w przejmowaniu władzy od Niemców w Kolnie, ale zarazem umocnił 
się w przekonaniu, że jego właściwe miejsce jest na ziemi litewskiej90. Z zaintereso-
waniem, a zarazem niepokojem obserwował — z dystansu lub podczas krótkiego 
osobistego pobytu w Wilnie — spory i rozbieżności w obozie wileńskiej socjalde-
mokracji, wiązał pewne nadzieje z organizującym się dopiero rosyjskojęzycznym 
pismem „Novaja Era” (1918–1919), organem Socjal‑Demokratycznej Robotniczej 
Partii Litwy i Białorusi, wiedział też o zdobywającym popularność bliżej nieokre-
ślonym nielegalnym pisemku komunistycznym91. Podczas pobytu w Wilnie otrzymał 
propozycję objęcia stanowiska redaktora naczelnego demokratycznego pisma pol-
skiego przygotowywanego pod auspicjami kręgu Witolda Abramowicza, brata Lud-
wika. Pomysł uruchomienia pisma uznawał za trafny i dodatni (przeciwwaga dla 
prasy endeckiej), ale propozycji nie przyjął ze względu na zastrzeżenia do „niewy-
raźności” i „oportunizmu” tej grupy politycznej wobec kwestii państwowości litew-
skiej92. Z drugiej strony, nie przyjął również propozycji objęcia redakcji stojącego na 
gruncie tejże litewskiej państwowości projektowanego polskojęzycznego organu 
Taryby „Nowiny Litewskie”, nie podzielając w tym przypadku konserwatyzmu 
społecznego środowisk bliskich Tarybie93. 

Od grudnia 1918 r. Michał Römer przebywał znowu głównie w Łomży (jak sam 
pisał „jak na wygnaniu”94), swoje prasowe zapiski w dziennikach odnosząc wszakże 
niemal wyłącznie do spraw wschodnich i litewskich poznawanych poprzez doniesie-
nia prasowe z dostępnych mu periodyków. Współpracę z miejscowymi mediami 
ograniczył jedynie do lokalnego periodyku „Ziemia Łomżyńska” (1918–1921), do 
którego przygotował materiał sprawozdawczy z wyborów do polskiego Sejmu Usta-
wodawczego z racji powierzonej mu funkcji przewodniczącego komisji wyborczej 
okręgu łomżyńskiego95. Przede wszystkim jednak śledził burzliwe wydarzenia poli-
tyczne i wojskowe na ziemiach litewskich, a zwłaszcza w przechodzącym z rąk do 
rąk Wilnie, ubolewając nad krystalizowaniem się „trzech Litw” (nacjonalistycznej 
Litwy Taryby wspomaganej przez Niemców, równie niesamodzielnej komunistycz-
nej Litwy radzieckiej kierowanej przez szanowanego zresztą przez Römera i mimo 
różnicy poglądów uważanego za uczciwego Litwina Vincasa Mickevičiusa‑Kapsu-
kasa, uzależnionej tym razem od młodej Rosji radzieckiej i — bodaj budzącej wtedy 
w diaryście największe obawy — „Litwy Polaków litewskich, Litwy Polsce podpo-
rządkowanej”)96. Z zapisków dziennikowych wynika, że trafiały wówczas Römerowi 
do rąk prześladowane zresztą przez władze polskie wileńskie tytuły litewskie, jak 

90 D III, s. 620–621, 11 XI 1918 r. 
91 D III, s. 640, s. 639–640, 26 XI 1918 r.; s. 644, 30 XI 1918 r. 
92 D III, s. 640–642, 27 XI 1918 r. 
93 D III, s. 645–647, 2 XII 1918 r.; s. 647–649. 
94 D III, s. 652, 4 XII 1918 r. 
95 D III, s. 665, 7 II 1919 r. 
96 M.in. D III, s. 671–672, 2 III 1919 r. 

44 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



„Nepriklausomoji Lietuva” (Niepodległa Litwa, 1919–1920)97 czy polskojęzyczny 
„Głos Litwy” (1919)98. 

W lutym 1920 r. zawarł w swoim dzienniku niezwykle gwałtowną negatywną 
ocenę polskiej polityki wobec Litwy i Litwinów i jej pozbawionego bliższej znajo-
mości aktualnych realiów odzwierciedlenia w prasie polskiej, obwiniając przede 
wszystkim Leona Wasilewskiego: 

O błędach polityki polskiej na Wschodzie, o jej niekonsekwencjach i o szkodliwości 
opierania tak odpowiedzialnej akcji na ludziach tego pokroju, co Leon Wasilewski dużo 
można by mówić. Dlaczego na przykład prasa polska, i to nie tylko endecka, jawnie 
i konsekwentnie nacjonalistyczna i zaborcza, ale ta niby lepsza „demokratyczna”, ta niby 
popierająca program Piłsudskiego, wciąż insynuuje Litwie wysługiwanie się Niemcom, 
kiedy Litwini dawno już z Niemcami zerwali […], opierają się o Anglię, a wreszcie 
zwołują Konstytuantę, likwidując już ostatecznie formację Taryby? Dlaczego Polacy nie 
kwestionują stolicy Łotwy w Rydze, a Estonii w Rewlu, choć miasta te są w większości 
niemieckie? Dlaczego nie kwestionują wcielenia do Polski Grudziądza, który jest nie-
miecki, i pożądają niemieckiego Gdańska, przyznają Łotwie tak zwane Inflanty Polskie 
z Dyneburgiem, choć ten ostatni ma chyba jeszcze mniej Łotyszy niż Wilno Litwinów, 
a natomiast zwalczają zaciekle, jako wyraz dążeń zaborczych, wszelkie pretensje Litwy 
już nie tylko do stolicy — Wilna, ale do każdego skrawka terytorium na pograniczu 
polsko‑litewskim lub poza obecną linią demarkacyjną polsko‑litewską na Ziemi Wileń-
skiej? Dlaczego?99 

W tym samym miesiącu, mimo trwałej i zadawnionej niechęci do konserwatyw-
nego środowiska polskich ziemian na Kowieńszczyźnie, z pewnym uznaniem powi-
tał poznaną za pomocą polskojęzycznego wileńskiego „Echa Litwy” (1919–1920) 
deklarację wybranych przedstawicieli tej grupy, że „ziemianie Polacy w Ziemi Ko-
wieńskiej uważają się za prawowitych obywateli Litwy, stoją mocno na gruncie 
niepodległości ze stolicą Wilnem”100. 

Niewiele później, wkrótce po przyjrzeniu się uroczystym obchodom rocznico-
wym oswobodzenia Wilna od bolszewików (traktował je z rezerwą, dopatrując się 
w nich akcentów nacjonalistyczno‑klerykalnych i podskórnie antylitewskich)101, zde-
cydował się ostatecznie zrealizować dojrzewającą w nim od dłuższego czasu decyzję 
ostatecznego rozstania się z Polską, w której czuł się coraz bardziej obco, i osiedlenia 
na Litwie Kowieńskiej. 

97 D III, s. 748, 2 VI 1919 r.; s. 788, 22 VIII 1919 r. 
98 D III, s. 795, s. 13 IX 1919 r.; s. 802, 5 X 1919 r.; s. 805, 26 X 1919 r. 
99 D IV, s. 26–27, 21 II 1920 r. 
100 D IV, s. 28, 22 II 1920 r. 
101 D IV, s. 39–40, 18 IV 1920 r.; s. 40–41, 19 IV 1920 r. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 45 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 3 (63) 



Bibliografia 

Römer M., Dzienniki, t. I –VI, Warszawa 2017–2018. 
Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, t. III: 1865–1918, wol. I, Warszawa 2000, wol. 

III, Warszawa 2017.  
Jurkowski  R., „Gazeta Wileńska” i „Głos Kijowski”. (Z dziejów polskiej prasy radykalno-

‑liberalnej na Litwie i Ukrainie w 1906 roku), „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1987, 
nr 4, s. 59–84. 

Paczkowski  A., Prasa polska w latach 1918–1939, Warszawa 1980. 
Sawicki  J., Michał Römer a problemy narodowościowe na ziemiach byłego Wielkiego 

Księstwa Litewskiego, Toruń 1998. 
Sawicki  J., „Przegląd Wileński” w latach 1911–1915, cz. 1–2, „Zapiski Historyczne” 1994, 

z. 4, s. 41–56; 1995, z. 1, s. 30–62. 
Smal ianczuk A., W poszukiwaniu idei narodowej. „Krajowość” początku XX w. jako 

próba ideologii „Polaków litewskich”, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa” nr 49 
(2017), s. 1–11. 

Solak Z., Między Polską a Litwą. Życie i działalność Michała Römera 1880–1920, Kraków 
2004. 

Zienkiewicz T., Informacje o litewskim życiu kulturalnym w „Gazecie Wileńskiej” (1906), 
[w:] W kręgu kultury litewskiej, red. nauk. W. Piłat, Olsztyn 1991, s. 117–127. 

Žurnalistikos enciklopedija, Vilnius 1997. 

46 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 


	Streszczenie
	1.
	2.
	3.
	Bibliografia

