
T. XXIII (2020) Z. 4 (60) 
ISSN 1509-1074 

10.24425/rhpp.2020.135102 

A review of press publications 
of the Polish Eastern  

Borderlands community  
in the West (1942–2016)    

Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości  
w Ostrowcu Świętokrzyskim 

ul. Akademicka 12 
PL 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski 

e-mail: gotowiecki@wp.pl 
https://orcid.org/0000-0002-0154-7935   

KEY WORDS: 
polish press in the West in the 20th century,  

Polish emigration during and after World War II,  
Polish Eastern Borderlands, the Eastern Borderlands 

community  

ABSTRACT  
This article attempts to examine and define the functions 

and character of the periodicals and other press 
publications of Polish Eastern Borderlands community 

functioning in the structures of the Polish war refugees 
and post-war political emigration in the West.  

The author presents the origins and the various phases  
of its history, including the phase of its inexorable 

decline. In a series of concise individual profiles  
the article covers all printed materials that can be 

classified as the press publications of the Polish Eastern 
Borderlands community. 

ROCZNIK  
HISTORII PRASY POLSKIEJ  

Przegląd czasopiśmien-
nictwa emigracyjnych 
środowisk kresowych 
(1942– 2016)  

Paweł  
GOTOWIECKI        

SŁOWA KLUCZOWE:  
emigracja polska, prasa emigracyjna, Kresy Wschodnie, 
środowiska kresowe    

ABSTRAKT 
Przedmiotem artykułu jest próba zdefiniowania,  
określenia funkcji oraz charakterystyka  
czasopiśmiennictwa środowisk kresowych  
działających w strukturach wojennego uchodźstwa  
oraz powojennej emigracji politycznej na Zachodzie. 
Autor przedstawia genezę, poszczególne fazy  
rozwoju oraz okres schyłkowy tego  
czasopiśmiennictwa, przybliżając w syntetyczny  
sposób wszystkie tytuły prasowe,  
które mogą być zaliczone do kategorii  
czasopism kresowych. 



Streszczenie 

Geneza czasopiśmiennictwa kresowego wiąże się z powstaniem organizacji kresowych w strukturach 
wojennego uchodźstwa i powojennej emigracji politycznej na Zachodzie. Pierwszym chronologicznie czasopismem 
kresowym był wydawany od 1942 r. „Biuletyn Związku Ziem Północno-Wschodnich” — periodyk powstałego 
w tym samym czasie Związku Ziem Północno-Wschodnich. W okresie wojny zaczęły się ukazywać także „Listy 
Wołyńskie” i „Głos Wołynia”, związane z powstałym w 1943 r. Związkiem Ziem Południowo-Wschodnich. Od 
1945 r. obie organizacje wydawały wspólny „Biuletyn Związków Ziem Wschodnich”. 

Po zakończeniu wojny środowiska kresowe w Wielkiej Brytanii doprowadziły w 1946 r. do wydawania 
tygodnika „Lwów i Wilno” pod redakcją Stanisława Mackiewicza. Polityczne zaangażowanie redaktora naczelnego 
w emigracyjne spory było pośrednią przyczyną fiaska tej inicjatywy wydawniczej w 1950 r. W 1949 r. przestał się 
natomiast ukazywać „Biuletyn Związków Ziem Wschodnich”, zastąpiony przez nieregularnik pod nazwą „Komu-
nikat Związku Ziem Północno-Wschodnich”. 

W kolejnej dekadzie powstały dwie następne organizacje kresowe z siedzibą w Londynie — Związek Ziem 
Wschodnich (1955 r.) i Koło Lwowian (1960 r.). Wydawały one własne periodyki, które ewoluowały od 
organizacyjnych biuletynów ku czasopismom społeczno-kulturalnym. Były to: „Biuletyn Związku Ziem 
Wschodnich” (wydawany od 1957 r., w l. 1970–1998 jako „Kwartalnik Kresowy”) oraz „Biuletyn Koła Lwowian” 
(wydawany od 1961 r., w latach 1988–2016 jako „Lwów i Kresy”). 

Rozwój pozabrytyjskich struktur organizacji kresowych zaowocował powstaniem nowych, przeważnie nie-
trwałych inicjatyw wydawniczych w Skandynawii, Ameryce Północnej i Australii. Wśród nich największe znaczenie 
miały czasopisma: „Kresowiak” w RFN (1960–po 1987), „Głos Lwowa” w Szwecji (1962–1970) i „Kresowiak 
w Brytyjskiej Kolumbii” (1964–po 1969). 

W latach 80. XX w. rozpoczął się zmierzch kresowego czasopiśmiennictwa, charakteryzujący się zamykaniem 
kolejnych tytułów oraz zmniejszeniem częstotliwości wydawniczej. Zmienił się także charakter czasopiśmiennictwa, 
a wśród tematów politycznych zaczęła dominować krytyka ukraińskiego nacjonalizmu oraz polityki wschodniej 
III RP. Przykładem czasopisma kontestującego politykę wschodnią niepodległej Polski był „Merkuriusz Ziem 
Wschodnich”, wydawany w Australii (1991–1996).  

Po 2000 r. przestały się ukazywać ostatnie czasopisma kresowe — „Biuletyn Koła Samborzan” (2004), „Głos 
Emigracji i Kwartalnik Kresowy” (2005), „Biuletyn Braci Osadniczej” (2013). Być może wciąż ukazuje się periodyk 
„Lwów i Kresy”, przy czym ostatni numer został opublikowany w 2016 r. 

Czasopisma kresowe pełniły w życiu zbiorowym emigracyjnych środowisk kresowych kilka funkcji, w tym 
informacyjną i koordynacyjną. Do pewnego stopnia wpisują się one w dorobek intelektualny polskiej emigracji 
niepodległościowej na Zachodzie, stanowiąc źródło wiedzy o życiu społeczno-kulturalnym oraz koncepcjach 
ideowo-politycznych Kresowian na Zachodzie, a także istotne kompendium informacji na temat Ziem Wschodnich. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

136 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



Geneza czasopiśmiennictwa kresowego 

Procesy migracyjne w okresie II wojny światowej oraz polityczne rozstrzygnię-
cia, pozostawiające Ziemie Wschodnie II RP w granicach ZSRR spowodowały, że 
znaczny odsetek wojennego uchodźstwa, a następnie powojennej emigracji nie-
podległościowej na Zachodzie stanowili ludzie pochodzący z terenów zabużańskich. 
Część z nich, organizując się na niwie politycznej, społecznej czy kulturalnej, 
tworzyła środowiska, które można umownie określić mianem kresowych. Środowis-
ka te odgrywały dosyć istotną rolę w strukturach wychodźstwa — współtworząc 
panoramę życia zbiorowego emigracji. Istotną formą aktywności emigracyjnych 
kresowian już od pierwszych lat pobytu na emigracji była działalność wydawnicza, 
obejmująca publikowanie zarówno książek, jak i czasopism oraz wydawnictw 
periodycznych1. 

Choć czasopiśmiennictwo emigracyjne od lat pozostaje istotnym obszarem badań 
historyków i prasoznawców, a kilka ważnych tytułów doczekało się już swoich 
opracowań, mnogość emigracyjnych inicjatyw wydawniczych powoduje, że wiele 
z nich wciąż nie zostało należycie zbadanych2. Do tego grona zaliczyć należy 
szeroko rozumiane czasopiśmiennictwo kresowe3. Niniejszy artykuł, ze względu na 

1 Na potrzeby niniejszego artykułu przyjmuję, że emigracyjnymi czasopismami kresowymi były 
wydawnictwa ciągłe, w których dominowała tematyka związana z Kresami Wschodnimi (włączając 
w to pojęcie zarówno Ziemie Wschodnie II RP, jak i ziemie przedrozbiorowej Rzeczypospolitej) 
i których wydawcami były emigracyjne środowiska kresowe (tj. organizacje skupiające osoby związane 
z Ziemiami Wschodnimi i dążące do utrzymania państwowej, politycznej i kulturowej więzi 
niepodległej Polski z tymi obszarami). 

2 Najbardziej aktualny przegląd stanu badań nad czasopiśmiennictwem emigracyjnym został 
opracowany przez Rafała Habielskiego, zob. R. Habielski, Stan badań nad prasą i rozgłośniami 
emigracyjnymi. Postulaty badawcze, [w:] Emigracja polityczna 1939–1990. Stan badań, red. S. Łuka-
siewicz, Warszawa 2016. 

3 Wśród nielicznych opracowań poruszających problematykę czasopiśmiennictwa kresowego 
można wymienić: P. Gotowiecki, O Polskę z Wilnem i Lwowem. Związek Ziem Północno-Wschodnich 
(1942–1955),Warszawa 2012 (informacja na temat tygodnika „Lwów i Wilno” oraz różnych 
wydawnictw periodycznych); J. Jaruzelski, Stanisław Cat-Mackiewicz 1896–1966. Wilno – Londyn 
– Warszawa, Warszawa 1994 (informacja na temat tygodnika „Lwów i Wilno”); P. Wójtowicz, 
Biuletyn Związków Ziem Wschodnich RP, [w:] Z dziejów polskiej prasy na Obczyźnie (od września 1939 
roku do współczesności), pod red. M. Szczerbińskiego, Gorzów Wielkopolski 2002. Warto także 
wspomnieć o wyborze artykułów S. Cata-Mackiewicza z tygodnika „Lwów i Wilno”, jaki ukazał się 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 137 



ograniczoną objętość i przeglądowy charakter, nie stanowi kompleksowego 
opracowania tej tematyki, lecz ma charakter ogólnego zestawienia i charakterystyki 
emigracyjnych periodyków, mogącego służyć pomocą w badaniach zarówno nad 
dziejami środowisk kresowych na emigracji, jak i problematyką emigracyjnego 
czasopiśmiennictwa. 

Geneza, powstanie i rozwój czasopiśmiennictwa kresowego były ściśle związane 
z rozwojem organizacji kresowych poza krajem. 31 X 1942 r., podczas Zjazdu 
Wilnian w szkockim Edynburgu, powołano pierwszą tego typu organizację — 
Związek Ziem Północno-Wschodnich RP (dalej: ZZPłnW). Związek, który wśród 
swoich celów wymieniał „utrzymanie łączności pomiędzy obywatelami RP 
pochodzącymi z ziem [północno-wschodnich]”, a także „utrzymanie społeczeństwa 
na odpowiednim poziomie politycznego myślenia”, bardzo duże znaczenie przy-
wiązywał do działalności propagandowo-informacyjnej. Potrzeba dotarcia do jak 
największej liczby rodaków rozsianych po świecie spowodowała, że równolegle 
z powstaniem organizacji narodził się jej periodyk — „Biuletyn Związku Ziem 
Północno-Wschodnich”, którego pierwszy numer datowany jest na 31 X 1942 roku. 
Biuletyn, odbijany na powielaczu, ukazywał się nieregularnie, w 1–2-miesięcznych 
odstępach — do grudnia 1944 r. wydano trzynaście numerów. Przyczyną 
wydawniczej nieregularności były przeszkody natury organizacyjnej i technicznej, 
w tym wojenna reglamentacja papieru. Nakład biuletynu wahał się od 400 do 4000 
egzemplarzy, co jak na wojenne realia było liczbą niemałą4. Ponadto egzemplarze 
czasopisma, które trafiały do skupisk polskich uchodźców poza Wielką Brytanią, 
były ponownie kopiowane w trudnej do oszacowania skali.  

Powstanie w październiku 1943 r. kolejnej organizacji kresowej — Związku 
Ziem Południowo-Wschodnich RP (dalej: ZZPłdW) — pociągnęło za sobą 
stworzenie „bratniego” periodyku. Początkowo taką rolę spełniały „Listy Wołyń-
skie”, wydawane w latach 1942–1943 w Edynburgu na prawach rękopisu przez 
byłego wojewodę wołyńskiego Aleksandra Hauke-Nowaka. Pisemko to, ukazujące 
się jako miesięcznik, dosyć obszernie informowało m.in. o działaniach przygotowa-
wczych przez zjazdem założycielskim ZZPłdW5. Kontynuacją „Listów z Wołynia” 
był nieregularnik „Głos Wołynia”, wydawany w 1943 r. w Edynburgu6.  

Zbliżone cele działania, bliska współpraca kresowych organizacji, a także trud-
ności organizacyjne (np. problem z kolportażem) spowodowały, że od 1945 r. 

nakładem wydawnictwa Universitas, zob. S. Cat-Mackiewicz, Chciałbym przekrzyczeć kurtynę 
żelazną. „Lwów i Wilno” 1946–1950, oprac. J. Sadkiewicz, Kraków 2016. 

4 Instytut Polski i Muzeum im. gen. W. Sikorskiego w Londynie (dalej: IPMS), Kolekcja 
Związku Ziem Północno-Wschodnich RP, sygn. 486. Protokół Walnego Zebrania Związku Ziem 
Północno-Wschodnich RP w Edynburgu, 12 XII 1943. 

5 Zob. np., „Listy Wołyńskie” 1943, nr 2, s. 1; „Listy Wołyńskie” 1943, nr 4, s. 1. 
6 Informacja na podstawie: Bibliografia czasopism polskich wydanych poza granicami kraju od 

września 1939 roku, oprac. J. Kowalik, t. 1 (A–J), Lublin 1976, s. 210. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

138 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



wydawano jeden wspólny „Biuletyn Związków Ziem Wschodnich” (który zacho-
wał numerację „Biuletynu Związku Ziem Północno-Wschodnich”). Połączone 
czasopismo ukazywało się początkowo jako dwutygodnik, zaś od nr. 51 z 15 X 
1946 r. jako miesięcznik.  

Kolejnymi redaktorami biuletynu byli: (?) Piotrowicz, Stanisław Mackiewicz, 
Tadeusz Lubaczewski oraz Michał Kryspin-Pawlikowski (zaś nadzór nad treścią 
periodyku sprawowała kierowana przez prof. Adama Żółtowskiego połączona 
Komisja Prasowa związków). Zadania redakcyjne były chyba jednak niewspółmierne 
do talentu redaktorów naczelnych, gdyż biuletyn w dużej mierze składał się z we-
wnątrzorganizacyjnych komunikatów, sprawozdań, a także licznych apeli i rezolucji. 
Mniej więcej od 1947 r. na łamy periodyku w większym stopniu trafiały informacje 
o wydarzeniach kulturalnych i życiu codziennym kresowian na wychodźstwie. 
Ponadto czasopismo starało się informować swych czytelników o działalności licz-
nych ogniw związków „wschodnich” rozsianych po całym Bliskim Wschodzie, 
Europie, Afryce i Ameryce Północnej. Wśród najczęściej poruszanych w biuletynie 
tematów można wymienić: terror sowiecki na Ziemiach Wschodnich, działalność 
Rządu RP na uchodźstwie, politykę międzynarodową, kwestię Polskich Sił 
Zbrojnych i demobilizacji, położenie dipisów. Felietony o charakterze publicystycz-
nym, najczęściej autorstwa Stanisława Cata-Mackiewicza, z reguły dotyczyły mię-
dzynarodowego położenia Polski i Ziem Wschodnich. 

Choć biuletyn docierał drogą pocztową do najodleglejszych zakątków świata, 
problemem było nieregularne uiszczanie płatności przez abonentów. Było to 
powodem stałych napomknień w prasie związkowej, które jednak — jak można 
przypuszczać — odnosiły mały skutek. Mimo to wpływy z kolportażu biuletynu 
stanowiły około 20% budżetu kresowych organizacji — między innymi dzięki 
zakupowi kilku numerów periodyku przez emigracyjne Ministerstwo Informacji 
i Dokumentacji7. 

Biuletyn był wydawany do połowy 1949 r. (ostatnim numerem był nr 80 z 4 V 
1949 r.) Choć nigdzie nie zostało to wyartykułowane, zapewne główną przyczyną 
zaprzestania wydawania periodyku był rosnący rozdźwięk polityczny pomiędzy 
zdominowanym przez sanację i zwolenników prezydenta Augusta Zaleskiego 
ZZPłnW a proendeckim ZZPłdW. 

Niewykluczone, że licznie powstające w latach 1943–1945 pozabrytyjskie 
ogniwa związków „wschodnich” wydawały swoje własne biuletyny. Wiadomo np., 
że w okresie od 10 III do 20 V 1946 r. w Paryżu wydano sześć numerów „Biuletynu 
Związku Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej. Oddział na Francję”.  

7 „Biuletyn Związków Ziem Wschodnich” 1945, nr 27, s. 7. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 139 



„Lwów i Wilno” — tygodnik środowisk 
kresowych 

Ograniczone możliwości dystrybucji „Biuletynu Związków Ziem Wschodnich”, 
a także trudności w dostępie do łamów prasy ogólnoemigracyjnej spowodowały, że 
w 1946 r. kresowianie podjęli decyzję o wydawaniu własnego czasopisma społeczno- 
-politycznego. Wydawcą tygodnika „Lwów i Wilno” został Józef Godlewski 
(w marcu 1949 r. zastąpiony przez Stefana Tyszkiewicza), natomiast redakcję 
czasopisma powierzono Stanisławowi Mackiewiczowi8. 

Pomimo że przez osobę Godlewskiego „Lwów i Wilno” był ściśle związany 
z organizacjami kresowymi (a precyzyjnie rzecz ujmując ze ZZPłnW, który przejął 
na siebie gros zobowiązań finansowych), tygodnik formalnie pozostawał niezależ-
nym tytułem prasowym. Rada Naczelna ZZPłnW przyjęła nawet uchwałę, mówiącą, 
że „czasopismo ‘Lwów i Wilno’ nie jest organem Związku, zaś artykuły zamiesz-
czane w periodyku są odzwierciedleniem indywidualnych zapatrywań autorów”9. 
Należy przypuszczać, że takie tłumaczenie spowodowane było niechęcią do brania 
odpowiedzialności za autonomiczną linię redakcyjną Mackiewicza, w tym zwłaszcza 
za jego zaangażowaną publicystykę polityczną. 

Pierwszy numer „Lwowa i Wilna” ukazał się 10 XI 1946 r. w Londynie. Objętość 
tygodnika wynosiła zaledwie dwie strony formatu A2, co w dużej mierze prze-
sądziło, że „Lwów i Wilno” było czasopismem jednego autora — swego redaktora 
naczelnego. Cena tygodnika wynosiła 1 szyling, co — zważywszy na niewielką 
objętość pisma — było sumą dość dużą jak na standardy emigracyjne.  

Choć Mackiewicz w dużej mierze zdominował czasopismo, udało mu się 
zgromadzić wokół tygodnika wielu poczytnych autorów. Do nich zaliczał się jego 
brat Józef Mackiewicz, który zamieszczał w „Lwowie i Wilnie” eseje, reportaże 
i opowiadania osadzone w przedwojennych i wojennych realiach Wileńszczyzny. 
Wśród innych felietonistów czasopisma wymienić można: Władysława Günthera- 
-Schwarzburga, Wacława Alfreda Zbyszewskiego (piszącego pod pseudonimem 
Krzysztof Nienaski lub WAZ), Władysława Gizberta-Studnickiego, Tadeusza 
Katelbacha, Jana Niedziałkowskiego, Stefana Badeniego, Zygmunta Nowakowskie-
go, Barbarę Toporską-Mackiewicz, Tadeusza Piszczkowskiego, Zygmunta Jundziłła, 

8 Warto wspomnieć, że Stanisław Mackiewicz w początkach swego pobytu na emigracji 
redagował wznowione „Słowo”, kontynuujące tradycje przedwojennego organu wileńskich konserwa-
tystów. Paryskie „Słowo” (łącznie między majem a czerwcem 1940 r. ukazało się 21 numerów) było 
czasopismem przede wszystkim koncentrującym się na rozliczeniach z ekipą przedwrześniową, nie 
mieszcząc się — w odróżnieniu od „Lwowa i Wilna” — w kategoriach prasy kresowej. Szerzej na temat 
„Słowa” zob. M. Wojtacki, „Słowo” Stanisława Cata-Mackiewicza. Dziennik konserwatystów 
wileńskich w latach 1922–1939, Toruń 2009. 

9 Komunikat, „Lwów i Wilno” 1947, nr 13, s. 1. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

140 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



Wiktora Trościankę, poetów: Zofię Bohdanowiczową i Mariana Hemara, prozaików: 
Michała Kryspina Pawlikowskiego i Sergiusza Piaseckiego. Ten ostatni, publikujący 
w odcinkach antykomunistyczne „Zapiski oficera Armii Czerwonej”, zrezygnował 
nawet z honorarium autorskiego na rzecz Funduszu Prasowego „Lwowa i Wilna”10. 

Pomimo że znakiem rozpoznawczym „Lwowa i Wilna” była zaangażowana 
publicystyka Cata, trudno byłoby określić tygodnik kuźnicą myśli politycznej. Duże 
nagromadzenie tekstów historyczno-obyczajowych, esejów krajoznawczo-podróżni-
czych i wspomnień czyniło z organu emigracyjnych kresowian pismo w dużej mierze 
sentymentalno-gawędziarske, nastawione na odtwarzanie przeszłości. Niezadowo-
lony z takiego stanu rzeczy weteran polskiej polityki Władysław Gizbert- 
-Studnicki radził redaktorowi naczelnemu:  

Ten typ pisma jakim ono jest obecnie, nie odpowiada dzisiejszej skomplikowanej 
sytuacji. Poza świetnymi zazwyczaj Pańskimi artykułami pismo jest przepełnione felie-
tonami. Sowiecka Rosja, współczesna Polska, metody preparowania Polski i innych 
państw sowieckiej republiki, analiza sytuacji międzynarodowej, problematy restytucji 
Polski winny zapełniać pismo, pozostawiając jakieś dwie szpalty na felietony11.  

Z jeszcze mocniejszą krytyką wystąpił Melchior Wańkowicz. Czołowy polski 
reportażysta z irytacją pisał o „Lwowie i Wilnie”:  

I cóż w nim spotykamy poza ciekawymi publicystycznymi artykułami pana Mackiewicza 
bądź na tematy ogólnoświatowe, bądź na tematy techniki emigracyjnego mah – jonga? 
Same wspominki o żarciu, piciu, polowaniach, roztkliwianie się krajobrazem, 
poklepywanie po ramieniu sympatycznych, tutejszych12.  

Ale gawędziarski styl tygodnika znajdował także zagorzałych zwolenników. Star-
szy wiekiem dr Zygmunt Jundziłł był zdania, że „to pismo powinno się stać diariuszem 
naszej egzystencji na obczyźnie, naszym historycznym i sentymentalnym archiwum”13. 

To jednak nie gawędziarski styl miał się okazać największym problemem „Lwowa 
i Wilna”. Oscylujący na pograniczu dziennikarstwa i czynnej polityki Stanisław 
Mackiewicz na przełomie 1948 i 1949 r. uczynił tygodnik trybuną zaciekłej 
wewnątrzemigracyjnej polemiki z przeciwnikami obozu prezydenta Zaleskiego. 
W tym też okresie nastąpiła ewolucja pisma z organu regionalistów do politycznego, 
niemal partyjnego biuletynu. Spowodowało to falę krytyki pod adresem tygodnika, 
który, jak wynikało z tytułu, miał jednoczyć wychodźstwo w obronie praw Polski do 

10 Najpiękniejszy tytuł powieści, „Lwów i Wilno” 1949, nr 137, s. 2. 
11 W. Studnicki, List do redakcji, „Lwów i Wilno” 1947, nr 40, s. 2. 
12 M. Wańkowicz, Klub Trzeciego miejsca. Kundlizm. Dzieje rodziny Korzeniewskich, 

Warszawa 1991, s. 82. 
13 Z. Jundzi ł ł, O Fundusz prasowy dla Lwowa i Wilna, „Lwów i Wilno” 1949, nr 127, s. 2. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 141 



dwu największych kresowych miast. Endecka „Myśl Polska” zarzuciła „Lwowowi 
i Wilnu”, że tygodnik popiera grupę polityczną, która dąży do utrwalenia rozłamu 
politycznego w „polskim Londynie”14. Z kolei „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 
zaatakował Mackiewicza za uprawianie pod szyldem kresowych miast polityki niskich 
lotów:  

Niestety Pan Mackiewicz, który podczas wojny potrafił z tak pięknym patosem bronić 
spraw wielkich, dziś dał się ponieść londyńskim rozgrywkom wewnętrzno-politycznym 
i walcząc rzekomo z partyjnictwem stworzył, pod nazwą dwu pięknych miast polskich, 
pismo, które daleko odbiegłszy od problemu z miastami tymi związanych, stało się 
najbardziej zapalnym ogniskiem partyjnego zacietrzewienia i celuje w szkalowaniu 
przeciwników politycznych”15.  

Odpowiadając na zarzuty, że „Lwów i Wilno” angażuje się w gry polityczne, 
Mackiewicz wyjaśniał, że w ten sposób broni legalizmu, a z kolei „istnienie le-
galnego rządu polskiego za granicą jest właśnie najbardziej potrzebne dla sprawy 
Lwowa i Wilna”16.  

Wydawanie tygodnika „Lwów i Wilno” budziło kontrowersje nie tylko wśród 
polskiego wychodźstwa. Mocno antybrytyjską publicystyką Cata-Mackiewicza 
interesowało się Foreign Office. W pewnym momencie kresowy periodyk był 
tematem dłuższej korespondencji między ekspertem do spraw „polskich” Frankiem 
Saverym a Departamentem Północnym Foreign Office. Brytyjczycy próbowali 
bezskutecznie wpłynąć na politykę redakcyjną czasopisma między innymi za po-
średnictwem byłego ambasadora RP w Londynie Edwarda Raczyńskiego. W kul-
minacyjnym punkcie antybrytyjskiej kampanii Mackiewicza przeprowadzono nawet 
sondaż możliwości zamknięcia niepokornego czasopisma. Ze względu na możliwą 
„wrzawę polityczną” do kroku tego ostatecznie nie doszło i pismo Mackiewicza 
mogło dalej prowadzić swoje „wojny podjazdowe”17. Dodatkowo, jako tygodnik 
niskonakładowy, opierający się na tzw. autonomicznym przydziale papieru (360 kg 
na okres 4 miesięcy), „Lwów i Wilno” mógł sobie pozwolić na bardziej śmiałe 
sformułowania, niż np. pośrednio zależny od czynników brytyjskich londyński 
„Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”18. 

14 Bez zdziwienia, „Myśl Polska” 1949, nr 126, s. 2. 
15 Podsłuchane, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 30 VI 1950, nr 154, s. 2. 
16 S. Mackiewicz, Lwów i Wilno, „Lwów i Wilno” 1950, nr 170, s. 1. 
17 Por. H. Świderska, Z dziejów polskiej prasy w Anglii. Formowanie się polskiej prasy 

emigracyjnej 1946–1947, „Zeszyty Historyczne” 1999, z. 128, s. 81. 
18 IPMS, Prezydium Rady Ministrów, sygn. PRM.E,/7, Notatka W. Czerwińskiego dla premiera 

T. Arciszewskiego, 24 II 1947. Szerzej na temat „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” zob. 
J. Chwastyk-Kowalczyk, Londyński „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 1944–1989. Gazeta 
codzienna jako środek przekazu komunikatów kulturowych, Kielce 2008. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

142 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



Tygodnik „Lwów i Wilno” ostatecznie przetrwał cztery lata. Mackiewiczowi, 
pomimo niewątpliwych talentów dziennikarskich, nie udało się powtórzyć sukcesu 
wileńskiego „Słowa” i redagowane przez niego czasopismo nie było w stanie utrzy-
mać się na emigracyjnym rynku prasowym. Ostatni, 179 numer tygodnika „Lwów 
i Wilno” ukazał się 4 XI 1950 r., nie zawierając zresztą zapowiedzi upadku 
periodyku (o zamknięciu tytułu Mackiewicz poinformował czytelników na łamach 
„Orła Białego”)19. 

Czasopisma na terenie Wielkiej Brytanii  

Zaprzestanie wydawania „Biuletynu Związków Ziem Wschodnich” oraz 
zamknięcie tygodnika „Lwów i Wilno” sprawiło, że organizacje kresowe stanęły 
przed koniecznością stworzenia alternatywnego kanału informacyjnego. Drogę „na 
skróty” wybrał ZZPłdW, który — po prawdopodobnie jednorazowym wydaniu 
własnego „Biuletynu Związku Ziem Południowo-Wschodnich” (6-stronnicowy, 
odbijany na powielaczu, nie numerowany, datowany na 15 XII 1949 r.) — zaczął 
publikować swoje enuncjacje w endeckiej „Myśli Polskiej”. Z kolei władze ZZPłnW 
rozpoczęły w 1950 r. wydawanie kilkustronnicowego, odbijanego na powielaczu 
wewnątrzorganizacyjnego periodyku pod nazwą „Komunikat Związku Ziem 
Północno-Wschodnich”. Pismo przyjęło szatę graficzną i numerację „Biuletynu”, 
jednak trudności finansowo-organizacyjne spowodowały, że „Komunikat” ukazywał 
się zaledwie 2–3 razy do roku, w kilkumiesięcznych odstępach20. Treść periodyku 
stanowiły przede wszystkim — siłą rzeczy nie zawsze aktualne — informacje 
o działalności organizacji. Ostatni zachowany w Bibliotece Polskiej w Londynie 
numer „Komunikatu…” (nr 114) datowany jest na grudzień 1967 r. (tak więc przez 
17 lat opublikowano zaledwie nieco ponad 30 numerów). 

Bardzo specyficznym tytułem prasowym, pełniącym rolę miniagencji informa-
cyjnej, był „LWIL” (skrót od: Lwów i Wilno), wydawany przez emigracyjnego 
działacza społecznego i polityka Stronnictwa Pracy Stanisława Sopickiego. 
Dwustronnicowy biuletyn, redagowany wyłącznie przez Sopickiego i dystrybuowany 
bezpłatnie, poświęcony był przede wszystkim losom ludności na Ziemiach 
Wschodnich. „LWIL” ukazywał się bez numeracji w odstępie miesiąca. Pierwszy 
jego numer datowany jest na 7 XI 1957 r., natomiast ostatni opatrzony jest datą 
30 IV 1973 r. 

19 Zamknięcie tygodnika „Lwów i Wilno”, „Orzeł Biały” 1950, nr 46, s. 1. 
20 Nr 81 „Komunikatu” był jeszcze sygnowany nazwą obu związków wschodnich, nr. 82 i 83 nie 

udało mi się odnaleźć w żadnych zbiorach bibliotecznych ani archiwalnych, natomiast od nr. 84 
„Komunikat” był wydawany tylko przez ZZPłnW. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 143 



W 1957 r. zaczął ukazywać się także inny kresowy periodyk — „Biuletyn 
Związku Ziem Wschodnich”. Geneza tego czasopisma wiąże się dosyć ściśle 
z politycznymi przetasowaniami w „polskim Londynie”. Kryzys konstytucyjny 
1954 r. i będący jego następstwem 18-letni podział emigracji politycznej na zwo-
lenników „Zamku” i „Zjednoczenia” pociągnął za sobą rozłamy w niemal wszystkich 
emigracyjnych partiach politycznych i organizacjach społecznych. Dwie najważniej-
sze organizacje kresowe — ZZPłnW i ZZPłdW — poparły Akt Zjednoczenia, przy 
czym dosyć liczna grupa działaczy zwłaszcza ZZPłnW opowiedziała się za 
prezydentem Zaleskim, dokonując frondy i tworząc w 1955 r. „legalistyczny” Zwią-
zek Ziem Wschodnich RP (dalej: ZZW). W styczniu 1957 r. Związek zaczął wy-
dawać swój organizacyjny periodyk („tylko dla członków”, jak informowała strona 
tytułowa). 

„Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” był odbijany na powielaczu, jego 
objętość zmieniała się na przestrzeni lat, licząc przeciętnie ok. 20 stron. Czasopismo 
początkowo było miesięcznikiem, natomiast od 1958 r. ukazywało się jako kwar-
talnik (przy czym aż do 1970 r. zachowało numerację miesięcznika)21. Redaktorami 
biuletynu byli kolejno Xawery Glinka, Jan Kałłaur, Juliusz Sokolnicki, Stanisław 
Pola, a wśród autorów znaleźli się: zasłużony dla sprawy kresowej (acz nieposia-
dający talentów dziennikarskich) Józef Godlewski, Tadeusz Machalski, Tadeusz 
Kołaczyński czy Antoni Malatyński.  

W czasopiśmie przeważały felietony na temat polityki międzynarodowej, spraw 
narodowościowych w ZSRR, komunikaty organizacyjne, informacje o życiu 
kulturalno-towarzyskim Kresowian na emigracji, przedruki (zwłaszcza z „LWIL”). 
Stałą rubryką, noszącą tytuł „Wiadomości z ziem nam drogich”, były informacje 
z Ziem Wschodnich, najczęściej mające źródła w prasie sowieckiej lub pochodzące 
od osób z kraju. Niemal w każdym numerze znajdowały się artykuły albo chociaż 
notki wspomnieniowe, poświęcone osobom związanym z Ziemiami Wschodnimi 
(np. cały nr 11 z 1957 r. poświęcony był osobie zmarłego nagle literata i prezesa 
ZZW Xawerego Glinki)22. Istotnym kryterium przy naborze tekstów była ich „zgod-
ność z (…) ideologią wierności konstytucji”23. 

Biuletyn, choć mocno nasycony treściami historyczno-wspomnieniowymi, nie 
służył tylko i wyłącznie „pokrzepieniu serc” swych czytelników. Np. na przełomie 
1963 i 1964 r. na łamach pisma odbyła się interesująca dyskusja na temat przyszłości 
Ziem Wschodnich i polskiej polityki w tym obszarze. W publicystycznej debacie 

21 W r. 1957 wydano siedem numerów pojedynczych i dwa numery podwójne (nr 67 oraz 9–10) 
Od 1958 r. do 1969 r. wydawano numery potrójne, co de facto czyniło z „Biuletynu Związku Ziem 
Wschodnich” kwartalnik. Sytuację tę unormowano dopiero w r. 1970, kiedy po nr. 154–155–156 z 1969 
r. wydano nr 59 z 1970 r., co było usankcjonowaniem zmiany częstotliwości wydań. 

22 Por. „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” 1957, nr 11, passim. 
23 J. Laskowski, Słowo do czytelników, „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” 1968, nr 142– 

143–144, s. 33. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

144 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



były wileński dziennikarz Kazimierz Okulicz wyraził wiarę w trwałość narodowych 
republik ukraińskiej, białoruskiej i litewskiej, przy ich czasowym, komunistycznym 
ustroju oraz skrytykował bezwarunkowe hasło „nie ma Polski bez Wilna i Lwowa”. 
Dyskusja nt. referatu Okulicza toczyła się w kilku kolejnych numerach periodyku, 
przy czym tezy jego były na ogół poddawane mniej lub bardziej ostrej krytyce. Sam 
jednak fakt otwarcia tego typu polemiki i dopuszczenia pluralizmu poglądów 
w doktrynalnej dla Kresowian kwestii jest godzien zaakcentowania24. 

W 1971 r. „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” wszedł w nowy etap rozwoju 
i przekształcił się w „Kwartalnik Kresowy” (nazwa ta nie wszystkim przypadła do 
gustu – m.in. Bohdan Podoski zwracał uwagę, że jest „ahistoryczna”, a Kresy to 
„dawne dzikie pola”)25. Zmiana nie dotyczyła wyłącznie nazwy i techniki drukar-
skiej, ale i zawartości periodyku, który pod względem treści ewoluował od typowego 
biuletynu organizacyjnego w kierunku czasopisma społeczno-kulturalnego. Prze-
kształcenia te związane były z osobą dr. Wiesława S. Nowaka, działacza kresowego 
młodego pokolenia, posiadającego doświadczenie w redagowaniu prasy studen-
ckiej26. Pechowo dla ZZW, Nowak po kilku miesiącach otrzymał pracę nauczyciela 
akademickiego w Nowej Funlandii, co wiązało się z rezygnacją z funkcji redaktora 
naczelnego. Na stanowisku zastąpiła go matka, aktywna działaczka kresowa Anna ze 
Stańkowskich Nowakowa27.  

Treść „Kwartalnika Kresowego” stanowiły felietony polityczne, obszerne 
artykuły historyczne poświęcone dziejom poszczególnych miejscowości na Ziemiach 
Wschodnich (z licznymi zdjęciami, rysunkami i mapami), artykuły wspomnieniowe, 
reportaże, przeróżne „kresoviana”, listy czytelników, recenzje, a także — stanowiący 
znak czasu — coraz bardziej rozbudowany dział „Kronika żałobna”. Dużo miejsca 
poświęcano wiadomościom z życia zbiorowego Ukraińców, Białorusinów i Litwi-
nów — istniał nawet specjalny dział „Współdziałanie emigracji narodów zniewolo-
nych”. Od końca lat 70. XX w. szczególne miejsce na łamach periodyku zajmowała 
kwestia ukraińska, przejawiająca się głównie w polemikach ze stanowiskiem 
ukraińskich organizacji emigracyjnych. Wreszcie szpalty kwartalnika wypełniała 
kresowa poezja. Wśród czołowych autorów „Kwartalnika Kresowego”, oprócz samej 

24 Zob. Związkowa trybuna dyskusyjna, „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” 1963, nr 76–77– 
78, s. 15–20; Związkowa trybuna dyskusyjna, „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” 1963, nr 79–80– 
81, s. 17–20; Związkowa trybuna dyskusyjna, „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” 1963, nr 82–83– 
84, s. 15–16; Zagadnienie Ziem Wschodnich w „Merkuriuszu Polskim – Życie Akademickie”, „Biuletyn 
Związku Ziem Wschodnich” 1964, nr 85–86–87, s. 12–16; Związkowa trybuna dyskusyjna, „Biuletyn 
Związku Ziem Wschodnich” 1964, nr 88–89–90, s. 22–23; Związkowa trybuna dyskusyjna, „Biuletyn 
Związku Ziem Wschodnich” 1964, nr 91–92–93, s. 15–20. 

25 B. Podoski, Wokół pojęcia „Kresy”, „Kwartalnik Kresowy” 1971, nr 64, s. 22–23. 
26 Nowa faza rozwoju Biuletynu związkowego, „Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” 1970, 

nr 61, s. 24. 
27 Zmiana redaktora kwartalnika, „Kwartalnik Kresowy” 1971, nr 64, s. 22. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 145 



redaktorki, wymienić można jej męża płk. Stanisława Nowaka, Szymona Duźniaka, 
Zofię Byrową, Józefa Laskowskiego, Józefa Zabielskiego, Władysława Baśkiewicza. 

W dużej mierze sentymentalno-wspomnieniowy charakter czasopisma nie 
odpowiadał niektórym jego czytelnikom. M.in. działacz ZZW z Chester Jan Za-
lewski w dosyć ostrym tonie zarzucał redaktor Nowakowej, że nie broni skutecznie 
Ziem Wschodnich28. Generalnie jednak, jeżeli oceniać po treści listów do redakcji, 
przywracanie wspomnień z „kraju lat dziecinnych” było raczej pozytywnie odbierane 
przez czytelników. 

W 1960 r. do grona emigracyjnych organizacji kresowych dołączyło istniejące po 
dzień dzisiejszy Koło Lwowian w Londynie. W czerwcu 1961 r. zaczęło ono wy-
dawać półrocznik „Biuletyn Koła Lwowian”. Redaktorami jego byli kolejni prezesi 
Koła Lwowian: Stanisław Kuniczak (1961–1974), Adam Treszka (1974–1984), 
Marian Brzezicki (1984–1985), Józef Baraniecki (1985–1987).  

Biuletyn był prawdopodobnie najlepiej redagowanym (zarówno pod względem 
treści, jak i szaty graficznej) emigracyjnym czasopismem kresowym. Trzon jego 
treści stanowiły różnego rodzaju „lwoviana” — liczne artykuły historyczne, wspom-
nieniowe, materiały dotyczące życia lwowian na emigracji (w tym zwłaszcza 
obszerne relacje ze szczególnie celebrowanych kolejnych rocznic obrony Lwowa 
w 1918 r.), informacje z sowieckiego Lwowa, wiadomości organizacyjne Koła 
Lwowian, wreszcie rubryka „Z żałobnej karty”. Na łamach dosyć obszernego 
biuletynu (na przestrzeni lat liczył średnio 80–100 stron) nie zabrakło miejsca dla 
artykułów politycznych (jednak bez podejmowania tematyki polityki wewnątrz-
emigracyjnej), przeglądów prasy obcojęzycznej piszącej o Lwowie, poezji (na czele 
z utworami Mariana Hemara), a nawet „lwowskiej krzyżówki”.  

Mocną stroną „Biuletynu Koła Lwowian” byli jego autorzy. Polityczne felietony 
były domeną znanych emigracyjnych publicystów — Zdzisława Stahla oraz Stefana 
Mękarskiego, ponadto pisali do biuletynu: Stanisław Kuniczak, Adam Treszka, 
Stefan Legeżyński, Stanisław Ostrowski (Prezydent RP na uchodźstwie), Tadeusz 
Piszczkowski, Teodozja Lisiewicz, Marian Brzezicki, Mieczysław Młotek.  

Interesujący jest stosunek biuletynu do kwestii stosunków polsko-ukraińskich. 
O ile do połowy lat 70. XX w. periodyk swoją uwagę koncentrował przede 
wszystkim na sowieckiej okupacji Lwowa (m.in. podejmując akcję protestacyjną 
przeciwko ostatecznej dewastacji Cmentarza Obrońców Lwowa w 1971 r.)29, o tyle 
od drugiej połowy lat 70. częściej akcentował kwestie sporne między Polakami 
a Ukraińcami. M.in. piórem red. nacz. Adama Treszki negatywnie zareagował na 
emigracyjną deklarację polsko-ukraińską z 28 XI 1979 r. Treszka z ironią zauważał, 

28 IPMS, Kolekcja Jana Zalewskiego, sygn. 349/9, List Stanisława Poli do Jana Zalewskiego, 
24 X 1977; IPMS, Kolekcja Jana Zalewskiego, sygn. 349/9, List Jana Zalewskiego do Stanisława Poli, 
19 XII 1977. 

29 Akcja protestacyjna przeciw niszczeniu Cmentarza Orląt, „Biuletyn Koła Lwowian” 1972, 
nr 23, s. 23–25. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

146 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



że różnice pomiędzy ośrodkami emigracji ukraińskiej polegają tylko na tym, że 
umiarkowani chcą granicy z Polską na Sanie, a inni widzą ją pod Krakowem, 
Lublinem i Białymstokiem30. „Biuletyn” zaczął ponadto poruszać na swoich łamach 
kwestie mordów na Polakach na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej w czasie 
II wojny światowej31.  

Swoje biuletyny, często typowo wewnątrzorganizacyjne, miały także mniejsze 
organizacje kresowe. Przykładem może być wydawany jednorazowo w 1970 r., 
a następnie od 1982 r. „Biuletyn Koła Samborzan” — organ prasowy Koła Sam-
borzan w Londynie. Miał on charakter powielanego maszynopisu, o objętości od 50 
do ponad 150 stron, ukazującego się w nieregularnych (początkowo rocznych) 
odstępach czasu. Biuletyn stanowił swego rodzaju silva rerum treści związanych 
z Samborem — wspomnień, przedruków książek, korespondencji, sprawozdań z ży-
cia samborzan na uchodźstwie. Redaktorem periodyku był Roman Maryniak.  

Swój biuletyn wydawało także Koło Stryjan, aczkolwiek autor niniejszego arty-
kułu zdołał odnaleźć tylko jeden egzemplarz (nr 3/1973) „Komunikatu Koła 
Stryjan”32. Na kilka stron odbijanego na powielaczu biuletynu składają się komu-
nikaty organizacyjne oraz liczne varia, związane ze Stryjem. 

Rozwijały się także periodyki naukowe związane z organizacjami kresowymi. 
Do takich należały „Alma Mater Vilnensis. Prace Społeczności Uniwersytetu 
Stefana Batorego na Obczyźnie”, wydawane przez Społeczność Akademicką USB, 
podejmujące studia z zakresu przede wszystkim historii ziem byłego Wielkiego 
Księstwa Litewskiego. Łącznie w latach 1949–1973 zostało wydanych sześć zeszy-
tów tej serii, pod redakcją różnych osób33.  

W latach 1970–1979 Koło Lwowian wydawało naukowy periodyk pn. „Zeszyty 
Lwowskie”, poświęcony różnym aspektom historii Lwowa i Ziemi Lwowskiej. 
Łącznie ukazało się siedem zeszytów pod redakcją Stefana Legeżyńskiego. Z kolei 
niewielkie liczebnie, ale prężne Koło Kijowian wydało w latach 1959–1991 pięć 
zeszytów z serii „Pamiętnik Kijowski”, podnoszących kwestie związane z historią 
ziem ukraińskich. Do chlubnych tradycji Liceum Krzemienieckiego nawiązywała 

30 A. Treszka, Deklaracja polsko-ukraińska, „Biuletyn Koła Lwowian” 1979, nr 37, s. 27–28. 
31 Tenże, O pamięć ofiar morderstw na Ziemiach Południowo-Wschodnich RP, „Biuletyn Koła 

Lwowian” 1982, nr 44, s. 56–57. 
32 „Komunikat Koła Stryjan” 1973, nr 3. 
33 „Alma Mater Vilnensis”: W dziesiątą rocznicę przerwania normalnej pracy USB: 

sprawozdania i dokumenty, t. 1, red. W. Sukiennicki, Londyn: 1949; „Alma Mater Vilnensis”: 
I. Społeczność akademicka U.S.B., II. Inauguracja październikowa, III. Litwini, Białorusini i Polacy 
w dziejach kultury W. Ks. Litewskiego, t. 2, red. W. Wielhorski, Londyn 1951; „Alma Mater 
Vilnensis”: Dzieje ziem Wielkiego Księstwa Litewskiego: cykl wykładów, t. 3, Londyn 1953; „Alma 
Mater Vilnensis”: Studia i szkice przygodne: z historii i z jej pogranicza z literaturą, t. 4, red. 
S. Kościałkowski, Londyn 1956; „Alma Mater Vilnensis”: Prace zebrane, t. 5, red. S. Kościałkowski, 
Londyn 1958; „Alma Mater Vilnensis”: W.M. Kozłowski, Powstanie kościuszkowskie w Kurlandii, 
t. 6, Londyn 1973. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 147 



natomiast „Biesiada Krzemieniecka”, której trzy pierwsze zeszyty w latach 1977– 
1998 ukazały się w Londynie pod redakcją Zdzisława Jagodzińskiego, kolejne zaś 
w kraju. Wydawcą periodyku był Komitet Biesiady Krzemienieckiej. 

Czasopisma pozabrytyjskie 

W latach 50. i 60. XX w., po ustaniu procesów migracyjnych wśród polskiego 
uchodźstwa, zaczęły się kształtować pozabrytyjskie struktury organizacji kresowych 
— bądź jako zamiejscowe koła/oddziały, bądź jako niezależne zrzeszenia. Często 
(choć nie było to regułą) podejmowały one działalność wydawniczą, która jednak, 
poza nielicznymi wyjątkami, miała charakter epizodyczny i krótkotrwały.  

Jednym z najtrwalszych projektów wydawniczych okazał się być „Kresowiak” 
— biuletyn Związku Żołnierzy Kresowych w Niemczech. Związek powstał w 1956 r., 
będąc organizacją kombatancką, skupiającą byłych żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych 
zamieszkałych w RFN i innych krajach Europy Zachodniej34. W 1960 r. Związek 
zaczął wydawać nieregularnik w postaci maszynopisu odbijanego na powielaczu, 
o objętości dochodzącej w różnych okresach do 80 stron. Siedziba redakcji mieściła 
się początkowo w Itzstedt koło Hamburga, następnie zaś w pobliskim Norderstedt, 
czyli miejscach zamieszkania kolejnych redaktorów naczelnych — ppłk. Jana A. Ma-
jewskiego (zm. 1981), prezesa Związku oraz Jerzego Imieli.  

„Kresowiak” nie był typowym czasopismem kresowym, lecz raczej periodykiem 
o profilu kombatancko-społecznym, jednak liczne nawiązania do tematyki kresowej 
spowodowały, że zdecydowałem się go włączyć do niniejszego zestawienia. W cza-
sopiśmie dominowały artykuły o tematyce kombatanckiej, wspomnieniowe, przed-
ruki z prasy emigracyjnej. Ponadto „Kresowiak” dużo miejsca poświęcał kwestiom 
organizacyjnym Związku Żołnierzy Kresowych, drukował oficjalne komunikaty 
władz emigracyjnych, informował o życiu społeczno-kulturalnym Polonii niemiec-
kiej, a także innych organizacji kresowych (Związek Żołnierzy Kresowych był 
członkiem zbiorowym ZZW). Do grona czołowych autorów czasopisma można 
zaliczyć poetkę Alicję Pomian-Pożerską, Andrzeja Izdebskiego, ks. Karola Świ-
talskiego, Jana Skorobuta, Juliusza Janusza. Czasopismo ukazywało się najprawdo-
podobniej do końca lat 80. XX w.  

Powstanie Koła Lwowian w Londynie zainspirowało lwowiaków przebywają-
cych w „wolnym świecie” do podobnych inicjatyw. Na początku lat sześćdziesiątych 
bliźniacze organizacje powstały w Szwecji, Danii i Norwegii. Najprężniejszym 
z tych zrzeszeń było Koło Lwowian w Sztokholmie, które w maju 1962 r. zaczęło 
wydawać miesięcznik (z czasem nieregularny periodyk) pn. „Głos Lwowa”, 

34 Komunikat No 1/75, „Kresowiak” 1975, nr 1–4 (51–54), s. 27–28. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

148 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



w całkiem imponującym nakładzie 1000 egzemplarzy. Biuletyn był, jak wiele tego 
typu czasopism, pisany na maszynie a następnie odbijany na powielaczu (co się 
przekładało na bardzo ubogą szatę graficzną), licząc do kilkunastu stron. Periodyk 
nie informuje o składzie osobowym redakcji, można się więc tylko domyślać, że 
„naczelnym” był prezes Koła Lwowian Stanisław Tokarzewski. 

Czasopismo starało się informować swych czytelników o życiu społeczno- 
-kulturalnym Polonii szwedzkiej, przekazywało komunikaty organizacyjne Koła 
Lwowian, ponadto znalazło się w nim miejsce dla artykułów historycznych, prze-
druków (przede wszystkim z londyńskiego „Biuletynu Koła Lwowian”), komentarzy 
politycznych, a nawet poezji i kącika z humorem. Cechą charakteryzującą ten 
periodyk była duża liczba artykułów demaskatorskich, rozliczeniowych czy też 
ostrzeżeń przed konkretnymi działaczami polonijnymi. Być może wpływ na to miała 
bliskość Polski, infiltracja Polonii szwedzkiej przez agendy reżimu czy też spore 
przemieszanie emigracji niepodległościowej z podatną na wpływy propagandy PRL 
emigracją zarobkową35. Łącznie ukazało się ok. sześćdziesięciu numerów „Głosu 
Lwowa”, który wychodził do roku 1970.  

Krótszą historię miał jego bratni periodyk wydawany w Norwegii. Dwumie-
sięcznik „Głos Kresów Wschodnich” był wydawany przez Koło Lwowian – 
Norwegia. W różnych bibliotekach zachowało się raptem kilka egzemplarzy tego 
periodyku — wszystkie z 1964 r.36 „Głos Kresów Wschodnich” był odbijany na 
powielaczu, liczył kilkanaście stron, zawierał przede wszystkim wiadomości 
organizacyjne oraz artykuły poświęcone życiu społeczno-kulturalnemu Kresowian 
w państwach skandynawskich.  

Równie krótkim epizodem było funkcjonowanie „Merkuriusza Ziem Wschod-
nich Rzeczypospolitej”. Wydawcą tego pisemka, ukazującego się w latach 1968– 
1970 w Melbourne, było Koło Lwowian i Miłośników Miasta Lwowa w Australii 
(założone w 1968 r.), kierowane przez aktywnego działacza Polonii australijskiej 
Mariana Kałuskiego.  

Innym tytułem prasowym związanym ze środowiskiem lwowskim był biuletyn 
„Orlęta. Miesięcznik Polaków z Ziemi Lwowskiej”, wydawany przez Koło 
Lwowian w Chicago (choć nie stanowiący jego oficjalnego organu). Odbijane na 
powielaczu czasopismo było redagowane kolegialnie, zaś do czołowych autorów 
należeli Adam Nechay, Karol Ripa czy Józef Poniatowski. W periodyku publi-
kowano artykuły wspomnieniowe, publicystykę historyczną i polityczną, fragmenty 

35 Zob. np. Od redakcji, „Głos Lwowa” 1963, nr 9, s. 7–8; Ostrzeżenie!, „Głos Lwowa” 1963, 
nr 6, s. 4; Wiadomości lokalne, „Glos Lwowa” 1963, nr 11, s. 5; Ostrzeżenie, „Głos Lwowa” 1964, 
nr 12, s. 8. 

36 W numerze 1/16 z 1964 r. zawarta została informacja, że zarząd Koła Lwowian – Norwegia 
w porozumieniu z Zarządem Oddziału Koła Lwowian – Skandynawia postanowił wydawać dwu-
miesięcznik „Głos Kresów Wschodnich”, co sugerowałoby, że czasopismo było wydawane od r. 1964, 
por. Z życia organizacyjnego, „Głos Kresów Wschodnich” 1964, nr 1/16, s. 14. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 149 



prac literackich, poezję związaną ze Lwowem, Łącznie zachowało się czternaście 
numerów miesięcznika z lat 1955–1956. Koło Lwowian w Chicago kilka lat później 
wydawało „Komunikat Koła Lwowian Polaków w Chicago” — odbijane na 
powielaczu kilkustronicowe pisemko o charakterze biuletynu organizacyjnego, być 
może będące kontynuatorem „Orląt”. Jedyny egzemplarz, jaki autorowi niniejszego 
artykułu udało się odnaleźć (nr 4), datowany jest na rok 1960 i zawiera informacje 
z życia Koła Lwowian, felietony autorstwa Wiktora Budzyńskiego i Karola Ripy 
oraz poezję37. Zachodzą wątpliwości czy do kategorii periodyków można zaliczyć 
wydawnictwo „Cives Leopolienses”. Jedyny znany autorowi egzemplarz datowany 
jest na maj 1973 — jest to 12-stronnicowy, anglojęzyczny periodyk (broszura?), 
wydany przez Koło Lwowian — Cives Leopolienses, założone w 1969 r. w Los 
Angeles. Wątpliwości co do periodyczności „Cives Leopolienses” wynikają z za-
wartości zachowanego egzemplarza — zawiera on otwierający artykuł, dotyczący 
historii Koła Lwowian oraz przedrukowane z książek i czasopism artykuły dotyczące 
wyłącznie historii Lwowa. Jako redaktor wskazany został M.J. Mazynski. 

Dłuższy żywot wydawniczy miało czasopismo „Kresowiak w Brytyjskiej 
Kolumbii”. Geneza tego biuletynu łączy się z utworzeniem w Vancouver (w 1964 r.) 
koła ZZW z Londynu. Koło, kierowane przez Aleksandra Krymma, zaczęło w maju 
1964 r. wydawać własny biuletyn. Odbijana na powielaczu kilkunastostronicowa 
gazetka zawierała artykuły historyczne, wspomnieniowe (w większości przedruki 
z prasy emigracyjnej), a także komunikaty władz na uchodźstwie, informacje z życia 
Polonii kanadyjskiej, wreszcie wiadomości związane z działalnością ZZW i innych 
organizacji kresowych. Wśród autorów wymienić można Ludwikę Krymmową, 
Bronisława Wilińskiego, a także Narcyza Sarnę-Łopianowskiego. Biuletyn był 
bezpłatny, co niestety rodziło spore przeszkody finansowe w skutecznej działalności 
wydawniczej38. Większość zachowanych egzemplarzy czasopisma pochodzi z lat 
1964–1969, natomiast ostatni znany mi numer czasopisma datowany jest na maj 
1985 r. (nr specjalny, poświęcony 50. rocznicy śmierci Józefa Piłsudskiego). 

Zmierzch czasopiśmiennictwa kresowego 

Zmierzch kresowego czasopiśmiennictwa na emigracji rozpoczął się w latach 80. 
XX w. Zasłużony „Kwartalnik Kresowy” stał się w tym okresie właściwie rocz-
nikiem (choć z zachowaniem numeracji kwartalnika), a opóźnienia wydawnicze 
wynosiły — bagatela — kilka lat (np. nr 127–128 za rok 1990 został wydany dopiero 
w roku 1994). Przyczyna takiego stanu rzeczy leżała przede wszystkim w fakcie, 

37 „Komunikat Koła Lwowian Polaków w Chicago” 1960, nr 4. 
38 Drogi Czytelniku!, „Kresowiak w Brytyjskiej Kolumbii” 1965, nr 3, s. 12. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

150 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



że brakowało funduszy, a zespół redakcyjny ograniczony został do osoby redaktor 
naczelnej i jej męża. Następstwem tego była stale pogarszająca się szata graficzna 
„Kwartalnika Kresowego”, znacznie odbiegająca choćby od wyglądu periodyku 
wydawanego przez Koło Lwowian.  

Na przełomie lat 80. i 90. do dotychczasowego spektrum tematów podejmowa-
nych na łamach czasopisma dołączyła kwestia pomocy Polakom na Wschodzie. 
Ponadto „Kwartalnik Kresowy”, prezentując stanowisko ZZW, publikował oświad-
czenia sprzeciwiające się uznaniu powojennej granicy wschodniej przez III RP39. 
Nagła śmierć Anny Nowakowej w marcu 1992 r. (został jej poświęcony w całości 
nr 131–132 z 1996 r.)40 spowodowała dalsze utrudnienie prac redakcyjnych. Ostatni, 
specjalny numer czasopisma (nr 135–136 z 1998 r.), stanowiący kompilację arty-
kułów z kilkunastu poprzednich numerów, został wydany w 1998 r.41   

Swego rodzaju przedłużeniem żywota „Kwartalnika Kresowego” była inicjatywa 
wydawnicza podjęta przez działacza społecznego i literata Romualda Wernika. 
W 1999 r. kierowany przez niego Związek Kresowian w Wielkiej Brytanii (stricte 
kanapowa organizacja) rozpoczął wydawanie kwartalnika „Głos Emigracji”. Kiedy 
po śmierci płk. Stanisława Nowaka 19 I 2000 r. Wernik przejął prezesurę ZZW, do 
nazwy redagowanego przez siebie czasopisma dodał tytuł związkowego biuletynu. 
W ten sposób „Głos Emigracji” przekształcił się wraz z nr. 9 z 2001 r. w „Głos 
Emigracji i Kwartalnik Kresowy”. 

Kresowe czasopismo formalnie było kwartalnikiem, przy czym w ostatnim okre-
sie funkcjonowania miało charakter nieregularnego periodyku. Objętość jego zmie-
niała się od 80 do 100 stron. Redaktorem naczelnym niezmiennie pozostawał Wernik, 
z kolei wśród autorów można wymienić: Władysława Kaczana, Romana Mitruda, 
Kazimierza Nowaka, Zdzisława Jagodzińskiego, Walerego E. Choroszewskiego. 

W czasopiśmie dominowały artykuły historyczne i polityczne, koncentrujące się 
przede wszystkim na kwestii ukraińskiej. Periodyk w szczególny sposób akcentował 
problem zbrodni ukraińskich w czasie II wojny światowej, poświęcając temu 
zagadnieniu przeważnie po kilka artykułów w jednym numerze, a nawet cały 
numer42. Ponadto w czasopiśmie można było znaleźć treści polityczne, społeczne 
i kulturalne. Należy też wspomnieć o stałej, charakterystycznej dla tego periodyku 
polemice z wydawcą londyńskiego „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza”43. 

39 List otwarty Związku Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej Polskiej przeciw skandalicznemu 
wystąpieniu ministra Spr. Zagr. Krzysztofa Skubiszewskiego, „Kwartalnik Kresowy” 1990, nr 127–128, 
s. 36–38. 

40 Por. „Kwartalnik Kresowy” 1996, nr 131–132, passim. 
41 Por. „Kwartalnik Kresowy” 1998, nr 135–136, passim. 
42 Por. „Głos Emigracji i Kwartalnik Kresowy” 2003–2004, nr 17–18, passim. 
43 Zob. np. Oświadczenie czy knebel, „Głos Emigracji” 1999, nr 3, s. 56–57; R. Wernik, 

Przeprowadzka, której nie będzie, „Głos Emigracji” 2000, nr 6, s. 56–60; Agonia Dziennika Polskiego, 
„Głos Emigracji i Kwartalnik Kresowy” 2001, nr 9, s. 61–62. Szerzej genezę sporu Romualda Wernika 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 151 



Ostatni numer czasopisma (nr 20) ukazał się w maju 2005 r., bez zapowiedzi 
zakończenia działalności wydawniczej. Natomiast Romuald Wernik, jeden z ostat-
nich czynnych emigracyjnych działaczy kresowych, zmarł w 2011 r. 

W czasie, gdy „Kwartalnik Kresowy” przeżywał poważne trudności wydawni-
cze, w nową fazę rozwoju wszedł periodyk Koła Lwowian. W 1988 r. „Biuletyn Koła 
Lwowian” zmienił nazwę na „Lwów i Kresy” oraz częstotliwość wydawniczą — 
stając się kwartalnikiem. Jak się okazało, ta intensyfikacja nie wytrzymała próby 
czasu i od 1993 r. „Lwów i Kresy” ponownie stał się półrocznikiem. Redaktorami 
naczelnymi czasopisma byli kolejno: Józef Baraniecki (1988–1991), Tadeusz 
Drzewicki (1992–1995), Jadwiga Treszkowa (1995), Mieczysław Hampel (1995– 
2008), a w ostatnich latach Teresa Zagórska i Ryszard M. Żółtaniecki. Oprócz ww. 
do grona czołowych autorów czasopisma zaliczyć można: Mariana Brzezickiego, 
Rudolfa Antoniego Bortha, Zdzisława Jagodzińskiego, Tadeusza Sobolewskiego, 
Mariana Kałuskiego, Romualda Wernika, Stanisława S. Nicieję. 

„Lwów i Kresy”, podobnie jak „Biuletyn Koła Lwowian”, koncentrował się 
przede wszystkim na treściach historycznych, wspomnieniowych, informacjach na 
temat życia społeczno-kulturalnego Kresowian na emigracji oraz ruchu kresowego 
w kraju, a także o Polakach wciąż mieszkających we Lwowie i na przedwojennych 
Ziemiach Południowo-Wschodnich. Szerzej poruszana była też kwestia stosunków 
polsko-ukraińskich. 

Można mówić o stopniowej ewolucji stosunku czasopisma (i samego Koła 
Lwowian) do problematyki granicy wschodniej III RP i relacji polsko-ukraińskich. 
W artykule Samostijna Ukraina z 1991 r., przedstawiającym stanowisko redakcji 
czasopisma oraz władz Koła Lwowian, wskazywano że warunkiem nawiązania 
stosunków dyplomatycznych z niepodległą Ukrainą powinien być powrót do granicy 
ryskiej44. Jednak już wkrótce wyłom w tej kwestii poczynił sam prezes Koła 
Lwowian Józef Baraniecki, który opowiedział się za uznaniem powojennych granic 
państwowych45. Dla Koła Lwowian i „Kwartalnika Kresowego” swego rodzaju 
cezurą, która kończyła okres oficjalnych, politycznych deklaracji o nienaruszalności 
granicy ryskiej, było objęcie prezesury organizacji i redakcji periodyku przez 
Mieczysława Hampela w 1996 r. (choć także po tej dacie wielu przedstawicieli 
środowiska lwowian w Wielkiej Brytanii nie pogodziło się z rezygnacją III RP 
z Ziem Wschodnich). 

z wydawcą „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” wyjaśnia Alina Siomkajło w szkicu 
„Dyskretny urok cenzury emigracyjnej”, zob. A. Siomkaj ło, Dyskretyny urok cenzury emigracyjnej, 
[w:] I Kongres Polskich Towarzystw Naukowych na Obczyźnie. 4–7 września 2008 r., Kraków 2010, 
s. 143–176. 

44 Samostijna Ukraina (nasze stanowisko), „Lwów i Kresy” 1991, nr 68, s. 2–3. 
45 J. Treszkowa, Co myśli o sprawie Lwowa społeczeństwo w kraju i za granicą?, „Lwów 

i Kresy” 1992, nr 72, s. 1–4; Protokół z Walnego Zebrania Koła Lwowian w Londynie, „Lwów i Kresy” 
1994, nr 76, s. 66–68. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

152 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



Półrocznik „Lwów i Kresy” jako najprawdopodobniej jedyne emigracyjne czaso-
pismo kresowe jest wydawany (?) po dzień dzisiejszy. Przy czym należy zauważyć, 
że jakkolwiek Koło Lwowian w Londynie wciąż funkcjonuje i nie poinformowało na 
swej stronie internetowej o zamknięciu tytułu, ostatni numer czasopisma (nr 115) był 
opublikowany w 2016 r. 

Swoją działalność wydawniczą kontynuowało londyńskie Koło Samborzan. 
„Biuletyn Koła Samborzan” ukazywał się jako rocznik do 2004 r., ponadto nadmiar 
materiałów, które nie znalazły się w i tak obszernym biuletynie, Koło Samborzan 
publikowało w nieregularnie wydawanym periodyku „Sprawozdanie: Samborzanie 
w Wielkiej Brytanii”. Ukazywał się on w nieregularnych odstępach czasu w latach 
1992–2002, a od „Biuletynu Koła Samborzan” różnił się głównie mniejszą objętością. 

W 1991 r. doszło do wznowienia wydawania australijskiego „Merkuriusza 
Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej”, choć należałoby raczej mówić o nowym 
periodyku pod tą samą nazwą. Czasopisma łączył nie tylko tytuł, ale i osoba redak-
tora naczelnego Mariana Kałuskiego, w latach 90. XX w. występującego jako prezes 
Związku Ziem Wschodnich RP w Melbourne (niezależna organizacja kresowa 
w Australii). W „Merkuriuszu” dominowały przedruki prasowe oraz komentarze 
nt. bieżącej sytuacji politycznej, sytuacji Polaków na Wschodzie, publikowano liczne 
informacje na temat ruchu kresowego w kraju i na emigracji. Czasopismo cechowała 
polemika z polityką wschodnią III RP oraz silna krytyka litewskiego i zwłaszcza 
ukraińskiego nacjonalizmu. Autorem większości oryginalnych tekstów był Marian 
Kałuski. Łącznie w latach 1991–1996 ukazało się 30 numerów czasopisma. 

Swój wewnętrzny biuletyn wydawało ponadto Koło Lwowian w Chicago. Jedyny 
znany mi numer pochodzi z 1993 r. (nr 1), stąd trudno powiedzieć, czy „Biuletyn 
Koła Lwowian w Chicago” był wydawany także wcześniej bądź później. 
Redaktorem skromnego periodyku był prezes organizacji Rudolf Veit. 

Około 1995 r. w podlondyńskim Hillingdon zaczął ukazywać się „Biuletyn Braci 
Osadniczej” — organ Ogniska Rodzin Osadników Kresowych. Ta społeczna orga-
nizacja, skupiająca rodziny osadników wojskowych na Kresach, powstała w 1983 r. 
i miała charakter przede wszystkim towarzyski. W biuletynie ukazywały się artykuły 
wspomnieniowe, informacje o życiu zbiorowym członków organizacji, materiały o te-
matyce kresowej i sybirackiej. Publikowali przede wszystkim członkowie Ogniska: 
Henryka Łappo, Ryszard Grzybowski, Danuta Gradosielska. Ostatni numer periodyku 
(nr 36) ukazał się w 2013 r., zawierając informacje o zakończeniu działalności tak 
wydawniczej, jak i organizacyjnej Ogniska Rodzin Osadników Kresowych46. 

Nie sposób definitywnie odpowiedzieć na pytanie, czy przytoczone tytuły czaso-
pism kresowych wyczerpują listę tego typu wydawnictw. Raczej należy wskazać 

46 R. Grzybowski, W Fenton zaczęliśmy, w Fenton kończymy, „Biuletyn Braci Osadniczej” 
2013, nr 36, s. 3–4. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 153 



odpowiedź negatywną, gdyż można przypuszczać, iż niewielkie organizacje kresowe 
bądź terenowe ogniwa większych zrzeszeń posiadały swoje biuletyny wewnętrzne, 
nie zachowane w żadnych ogólnodostępnych zbiorach. Generalnie jednak można 
chyba przyjąć, że odnalezienie dodatkowych, niszowych tytułów prasowych nie 
powinno zasadniczo wpłynąć na ocenę zaprezentowanego całokształtu czasopi-
śmiennictwa kresowego47. 

Uzupełniając wywód, należy ponadto wspomnieć o obecności treści kresowych 
w czasopismach kombatancko-społecznych, zwłaszcza (choć nie tylko) wydawanych 
przez środowisko byłych żołnierzy 5. Kresowej Dywizji Piechoty. Do tej kategorii 
można zaliczyć m.in. czasopisma: „Na Szlaku Kresowej”, „Sitwa”, „Żbik. Biuletyn 
Informacyjny Koła Byłych Żołnierzy 14-go Wileńskiego Batalionu Strzelców”, 
„Semper Fidelis. Biuletyn Informacyjny Koła Żołnierzy 6. Pułku Pancernego ‘Dzieci 
Lwowskich’” czy „Komunikat Związku Lwowskich Kadetów Marszałka Józefa 
Piłsudskiego”. W bardzo szerokim ujęciu te i inne tytuły prasowe można próbować 
włączyć do czasopiśmiennictwa kresowego. 

Ponadto szereg tytułów prasowych, jak „Wiadomości”, „Myśl Polska” czy 
„Orzeł Biały”, chętnie zamieszczało artykuły odnoszące się do tematyki Ziem 
Wschodnich, a nawet publikowało na swoich łamach komunikaty organizacyjne 
kresowych stowarzyszeń. Jednakże prezentacja tego typu treści i choćby skrótowa 
charakterystyka czasopism emigracyjnych zawierających różnego rodzaju „kreso-
viana” znacznie wykraczałyby poza ramy niniejszego przeglądowego artykułu. 

Podsumowanie 

Podsumowując dorobek czasopiśmiennictwa kresowego, nie sposób tego uczynić 
bez uwzględnienia funkcji, jakie to czasopiśmiennictwo miało spełniać względem 
swych czytelników. Myślę, że można mówić o pięciu podstawowych celach prasy 
kresowej — były to: 

47 Oprócz kwerendy bibliotecznej i archiwalnej ustalenia oparto na dostępnych zestawieniach 
bibliograficznych, w tym przede wszystkim „Bibliografii czasopism polskich wydanych poza granicami 
kraju od września 1939 r.” w opracowaniu Jana Kowalika (zob. Bibliografia czasopism polskich 
wydanych poza granicami kraju od września 1939 roku, oprac. J. Kowalik, t. 1–4, Lublin 1976; 
Bibliografia czasopism polskich wydawanych poza granicami kraju od września 1939 r., oprac. J. Ko-
walik, t. 5, Lublin 1988). Dla okresu po 1989 r. pomocne było z kolei zestawienie sporządzone przez 
Władysława M. Kolasę, zob. W.M. Kolasa, Przegląd współczesnych czasopism kresowych, [w:] 
Kraków – Lwów: książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX wieku, t. 4, red. J. Jarowiecki, Kraków 1999, 
s. 366–398. Ponadto jako istotne dla badań nad czasopiśmiennictwem emigracyjnym należy wskazać 
następujące pozycje: S. Lewandowska, Prasa polskiej emigracji wojennej 1939–1945, Warszawa 
1993; J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo, [w:] Literatura polska na obczyźnie 1940–1960, red, 
T. Terlecki, Londyn 1965, s. 373–548. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

154 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



1. Informowanie o życiu zbiorowym społeczności kresowej na uchodźstwie 
(poprzez publikowanie komunikatów organizacji kresowych, informacje 
o imprezach kulturalnych, mityngach politycznych, manifestacjach publicznych); 

2. Publikowanie deklaracji politycznych i polityczno-ideowych (oficjalnych oświad-
czeń organizacji kresowych w kwestii Ziem Wschodnich, sytuacji politycznej w kra-
ju; komunikatów dotyczących życia politycznego emigracji niepodległościowej);  

3. Informowanie o bieżącej sytuacji na Ziemiach Wschodnich; 
4. Umożliwianie wewnątrzśrodowiskowej wymiany poglądów (w tym prowadzenie 

dyskusji na temat stosunku do Ukraińców, Białorusinów, Litwinów); 
5. Ewokacja miejsc utraconych.  

Funkcje powyższe zmieniały się w czasie, zyskując bądź tracąc na znaczeniu 
(np. ewokacja miejsc utraconych szczególnego znaczenia nabrała w latach 60., 70. 
i 80. XX w., kiedy możliwość powrotu w strony rodzinne stawała się coraz bardziej 
iluzoryczna), natomiast łącznie tworzyły pewien komponent zadań, jakie czytelnicy 
stawiali przed czasopiśmiennictwem kresowym. I z tego punktu widzenia, jak się 
wydaje, czasopisma kresowe — stanowiące dla przebywających na emigracji byłych 
mieszkańców Ziem Wschodnich podstawowy kanał informacyjny — spełniały swoją 
rolę. 

Inną kwestią jest ocena kresowego czasopiśmiennictwa na tle dorobku inte-
lektualnego wojennego uchodźstwa i powojennej emigracji niepodległościowej. 
W zawartości kresowych czasopism — z których większość to mniej lub bardziej 
rozbudowane biuletyny komunikacyjno-organizacyjne, a tylko tygodnik „Lwów 
i Wilno” był czasopismem społeczno-politycznym — dominowały sprawy histo-
ryczne nad społecznymi i politycznymi, a omówienia imprez kulturalno-towarzys-
kich wypierały eseistykę czy reportaż. Pomimo to, na przestrzeni kilkudziesięciu lat 
można się doszukać w czasopismach kresowych pewnej liczby interesujących analiz 
i ważnych tekstów, poruszających zagadnienia z zakresu kultury, historii, polityki 
(choć nie jest chyba przypadkiem, że np. czołowy intelektualista środowiska 
kresowego Kazimierz Okulicz swoje najważniejsze artykuły publikował w „Kultu-
rze”, nie zaś choćby w „Kwartalniku Kresowym”)48. Z pewnością więc czasopisma 
kresowe miały ambicje być — i w moim przekonaniu były — czymś więcej niż tylko 
zbiorem anegdot i wspomnień z „kraju lat dziecinnych”.  

Zresztą duże nagromadzenie różnorakich, często przyczynkarskich materiałów 
dotyczących Ziem Wschodnich, ich historii, kultury, teraźniejszości pozwala z pers-
pektywy czasu ocenić czasopiśmiennictwo kresowe nie tylko jako wyraz tęsknoty 
wilnian i lwowian, ale też jako ważne źródło do badań nad Ziemiami Wschodnimi, 
wreszcie wartościowy materiał do studiów nad tożsamością oraz sposobami 

48 Szerzej na temat zob. P. Gotowiecki, Między realizmem a nostalgią. Myśl polityczna 
emigracyjnych środowisk kresowych (1939–1991), „Pamięć i Sprawiedliwość” 2017, nr 2 (30), s. 131– 
153. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 155 



kultywowania pamięci, tradycji i wartości przez ich byłych mieszkańców. To poz-
wala mówić o czasopiśmiennictwie kresowym jako integralnej części dziedzictwa 
Drugiej Wielkiej Emigracji.  

Bibliografia 

Archiwalia 
INSTYTUT POLSKI I MUZEUM IM. GEN. W. SIKORSKIEGO W LONDYNIE 

Kolekcja Związku Ziem Północno-Wschodnich RP, sygn. 486. 
Prezydium Rady Ministrów, sygn. PRM.E/7. 
Kolekcja Jana Zalewskiego, sygn. 349/9. 

Wydawnictwa ciągłe 
„Biuletyn Koła Lwowian” (Londyn), 1961–1987. 
„Biuletyn Koła Lwowian w Chicago” (Chicago), 1993. 
„Biuletyn Koła Samborzan” (Londyn), 1970, 1982–2004. 
„Biuletyn Związków Ziem Wschodnich” (Londyn), 1945–1949. 
„Biuletyn Związku Ziem Południowo-Wschodnich” (Londyn), 1949. 
„Biuletyn Związku Ziem Północno-Wschodnich” (Londyn), 1942–1944. 
„Biuletyn Związku Ziem Wschodnich” (Londyn), 1957–1970. 
„Biuletyn Związku Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej. Oddział na Francję” (Paryż), 1946. 
„Cives Leopolienses” (Los Angeles), 1973. 
„Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” (Londyn), 1950. 
„Głos Emigracji” (Londyn), 1999–2001. 
„Głos Emigracji i Kwartalnik Kresowy” (Londyn), 2001–2005. 
„Głos Kresów Wschodnich” (Oslo), 1964. 
„Głos Lwowa” (Sztokholm), 1962–1970. 
„Komunikat Koła Lwowian Polaków w Chicago” (Chicago), 1960. 
„Komunikat Koła Stryjan” (Londyn), 1973. 
„Komunikat Związku Ziem Północno-Wschodnich” (Londyn), 1951–1967. 
„Kresowiak” (Izstedt, Norderstedt), 1960–1984. 
„Kresowiak w Brytyjskiej Kolumbii” (Vancouver), 1964–1969, 1985. 
„Kwartalnik Kresowy” (Londyn), 1971–1998. 
„Listy Wołyńskie” (Edynburg), 1943–1944. 
„LWIL” (Londyn), 1957–1973. 
„Lwów i Kresy” (Londyn), 1988–2016. 
„Lwów i Wilno” (Londyn), 1946–1950. 
„Merkuriusz Ziem Wschodnich Rzeczypospoliej” I, (Melbourne), 1968–1970. 
„Merkuriusz Ziem Wschodnich Rzeczypospoliej” II, (Melbourne), 1991–1996. 
„Myśl Polska” (Londyn), 1949. 
„Orlęta. Miesięcznik Polaków z Ziemi Lwowskiej” (Chicago), 1955–1956. 
„Sprawozdanie: Samborzanie w Wielkiej Brytanii” (Londyn), 1992–2002. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

156 MATERIAŁY I MISCELLANEA 



Publicystyka 
Cat-Mackiewicz S., Chciałbym przekrzyczeć kurtynę żelazną. „Lwów i Wilno” 1946– 

1950, oprac. J. Sadkiewicz, Kraków 2016. 
Wańkowicz M., Klub Trzeciego miejsca. Kundlizm. Dzieje rodziny Korzeniewskich, 

Warszawa 1991. 

Opracowania 
Bibliografia czasopism polskich wydanych poza granicami kraju od września 1939 roku, 

oprac. J. Kowalik, t. 1–4, Lublin 1976. 
Bibliografia czasopism polskich wydawanych poza granicami kraju od września 1939 r., 

oprac. J. Kowalik, t. 5, Lublin 1988. 
Chwastyk-Kowalczyk J., Londyński „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” w latach 

1944–1989. Gazeta codzienna jako środek przekazów kulturowych, Kielce 2008. 
Gotowiecki  P., Między realizmem a nostalgią. Myśl polityczna emigracyjnych środowisk 

kresowych (1939–1991), „Pamięć i Sprawiedliwość” 2017, nr 2(30). 
Gotowiecki  P., O Polskę z Wilnem i Lwowem. Związek Ziem Północno-Wschodnich (1942– 

1955), Warszawa 2012. 
Habielski  R., Stan badań nad prasą i rozgłośniami emigracyjnymi. Postulaty badawcze, 

[w:] Emigracja polityczna 1939–1990. Stan badań, red. S. Łukasiewicz, Warszawa 2016. 
Jaruzelski  J., Stanisław Cat-Mackiewicz 1896–1966. Wilno – Londyn – Warszawa, 

Warszawa 1994. 
Kolasa W.M., Przegląd współczesnych czasopism kresowych, [w:] Kraków – Lwów: książki, 

czasopisma, biblioteki XIX i XX wieku, t. 4, red. J. Jarowiecki, Kraków 1999. 
Kowalik J., Czasopiśmiennictwo, [w:] Literatura polska na obczyźnie 1940–1960, red, 

T. Terlecki, Londyn 1965. 
Lewandowska S., Prasa polskiej emigracji wojennej 1939–1945, Warszawa 1993. 
Siomkaj ło  A., Dyskretny urok cenzury emigracyjnej, [w:] I Kongres Polskich Towarzystw 

Naukowych na Obczyźnie. 4–7 września 2008 r., Kraków 2010. 
Świderska H., Z dziejów polskiej prasy w Anglii. Formowanie się polskiej prasy emi-

gracyjnej 1946–1947, „Zeszyty Historyczne” 1999, z. 128. 
Wojtacki  M., „Słowo” Stanisława Cata-Mackiewicza. Dziennik konserwatystów wileńskich 

w latach 1922–1939, Toruń 2009. 
Wójtowicz P., Biuletyn Związków Ziem Wschodnich RP, [w:] Z dziejów polskiej prasy na 

Obczyźnie (od września 1939 roku do współczesności), red. M. Szczerbiński, Gorzów 
Wielkopolski 2002.  

TOM XXIII (2020), ZESZYT 4 (60) 

Paweł Gotowiecki PRZEGLĄD CZASOPIŚMIENNICTWA EMIGRACYJNYCH ŚRODOWISK... 157 


