
T. XXIII (2020) Z. 2 (58) 
ISSN 1509-1074 

DOI 10.24425/rhpp.2020.133427 

Polish Section of Radio Free 
Europe: Attitudes  

of its target audience  
in the 1950s and 1960s  

(based on RFE's  
own research)  

Wydział Dziennikarstwa,  
Informacji i Bibliologii 

Uniwersytet Warszawski 
ul. Bednarska 2/4 

PL 00-310 Warszawa 
e-mail: ka.kaminska@uw.edu.pl 

https://orcid.org/0000-0002-6082-0444 

KEY WORDS: 
Radio Free Europe (Polish Section), the Cold War, 

audience and public opinion research,  
Jan Nowak-Jeziorański (1914–2005)  

ABSTRACT 
This article re-examines the material collected  

by the RFE Audience Research Department between 
1958 and 1961 among Polish refugees and temporary 

visitors from Poland in the West. The aim  
of this analysis is to gain fresh insight into the attitudes 
and opinions about the Polish Section of the Radio Free 

Europe expressed by its listeners. 

ROCZNIK  
HISTORII PRASY POLSKIEJ  

Rozgłośnia Polska Radia 
Wolna Europa w ocenie  
Polaków zza żelaznej 
kurtyny w latach 50.  
i 60. XX wieku  
(w świetle badań własnych 
radiostacji) 

Kamila  
KAMIŃSKA-CHEŁMINIAK 

SŁOWA KLUCZOWE:  
Rozgłośnia Polska RWE, radio, zimna wojna, 
Jan Nowak-Jeziorański, Dział Badania Słuchalności 

ABSTRAKT 
Celem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie,  
w jaki sposób Polacy zza żelaznej kurtyny oceniali 
Rozgłośnię Polską RWE. W artykule przeanalizowano 
wyniki badań przeprowadzonych przez Dział Badania 
Słuchalności RWE w latach 1958–1961 wśród osób 
przebywających na Zachodzie — uchodźców oraz 
czasowo odwiedzających państwa Europy Zachodniej. 



Streszczenie  

Artykuł jest próbą określenia, jakie znaczenie dla Polaków zza żelaznej kurtyny miała Rozgłośnia Polska Radia 
Wolna Europa. Postawione w ten sposób pytanie wiąże się również z problematyką słuchalności, wiarygodności oraz 
skuteczności radiostacji. W celu odpowiedzi na pytanie wykorzystano wyniki badań prowadzonych przez RWE od 
końca lat 50. XX w., opracowywanych w postaci raportów, przez Dział Badania Słuchalności. W artykule 
wykorzystano raporty przygotowane na podstawie wywiadów przeprowadzonych w grupie 1320 Polaków, którzy 
opuścili kraj — w celach turystycznych, służbowych lub na stałe — między kwietniem 1958 a marcem 1961 roku. 
Grupę badawczą stanowili emigranci ze Wschodu znajdujący się w obozach dla uchodźców, zarejestrowani 
w biurach emigracyjnych, turyści lub inne osoby czasowo przebywające w Europie Zachodniej.  

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

112 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Niniejszy artykuł jest próbą określenia, jakie znaczenie dla Polaków zza żelaznej 
kurtyny miała Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa (RWE). Postawione w ten 
sposób pytanie wiąże się również z problematyką słuchalności, wiarygodności oraz 
skuteczności radiostacji. W celu odpowiedzi na pytanie — jak Polacy w kraju 
oceniali Rozgłośnię Polską RWE — wykorzystano wyniki badań prowadzonych 
przez RWE od końca lat 50. XX w., opracowywanych w postaci raportów, przez 
Dział Badania Słuchalności (The Audience Analysis Section). Powstała w 1954 roku 
w strukturze organizacyjnej Radia Wolna Europa sekcja o nazwie The Audience 
Analysis Section przygotowywała raporty dotyczące skuteczności RWE1. Sekcja 
opracowywała na użytek kierownictwa RWE kilka rodzajów raportów: miesięczne, 
podsumowujące opinie słuchaczy oraz reakcje władz komunistycznych na audycje 
RWE w takich krajach, jak Polska, Węgry, Bułgaria, Czechosłowacja i Rumunia oraz 
raporty przygotowywane co cztery do sześciu miesięcy, w których publikowano 
wyniki badań prowadzonych wśród słuchaczy radiostacji przebywających (czasowo 
lub na stałe) na Zachodzie. Grupę badawczą stanowili emigranci ze Wschodu 
znajdujący się w obozach dla uchodźców, zarejestrowani w biurach emigracyjnych, 
turyści lub inne osoby czasowo przebywające w Europie Zachodniej. W badaniach 
uwzględniano również anonimowe źródła informacji zza żelaznej kurtyny, z którymi 
utrzymywano kontakt korespondencyjny2. W raportach przygotowywanych co cztery 
miesiące analizowano również reakcje władz komunistycznych na poszczególne 
audycje RWE, przytaczano dane na temat liczby zarejestrowanych radioodbiorników 
w państwach bloku oraz weryfikowano skalę zmian pożądanych postaw wśród 
słuchaczy3. Badania prowadzone przez Dział Badania Słuchalności RWE miały 
charakter empiryczny, a opracowywane na tej podstawie raporty prezentowały 
„surowe” dane opatrzone minimalną liczbą komentarzy. W raportach uwzględniano 
takie aspekty działalności radiostacji, jak: profil demograficzny jej słuchaczy, wpływ 
zagranicznych radiostacji na ludność danego kraju, poglądy polityczne słuchaczy, 
częstotliwość słuchania, ocena wiarygodności programów oferowanych przez RWE 

1 R.T. Holt, Radio Free Europe, Minneapolis 1958, s. 122. Na temat działalności Działu Badania 
Słuchalności w latach 50. XX w. zob. również: R.C. Sorensen, Radio Free Europe and Its Audience– 
Publics, „The Midwest Sociologist” 1956, vol. 18, no. 2, s. 16–19. 

2 Open Society Archives in Budapest (OSA), RFE Information Items, HU OSA 300-1-2-5659, 
Radio Free Europe Broadcasts, 30 IX 1951, s. 1. 

3 R.T. Holt, Radio Free Europe..., s. 122. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 113 



oraz polityki redakcyjnej przez słuchaczy. Kierownictwu sekcji w szczególności 
zależało, aby raporty dawały odpowiedź na następujące pytania: Jaką rolę odgrywała 
radiostacja wśród docelowej grupy odbiorców? Co zyskiwała docelowa grupa 
odbiorców dzięki zachodnim radiostacjom? W jaki sposób zachodnie radiostacje 
wpływały na zachowania i postawy docelowej grupy odbiorców? Jakie mogłyby być 
konsekwencje zaprzestania nadawania przez RWE? Jakie działania i postawy 
ludności danego kraju były postrzegane przez wschodnie reżimy jako efekt 
oddziaływania zachodnich radiostacji, w szczególności RWE?4.  

W artykule przeanalizowano wyniki badań przeprowadzonych w latach 1958– 
1961 wśród osób przebywających na Zachodzie — uchodźców (refugee) oraz 
czasowo odwiedzających państwa Europy Zachodniej (visitor). Badanie dotyczyło 
wiarygodności oraz skuteczności Rozgłośni Polskiej RWE i zostało przeprowadzone 
na zlecenie Działu Badania Słuchalności RWE. Jego realizacją zajęło się kilka 
niezależnych ośrodków badania opinii publicznej w Europie Zachodniej (m.in. 
w Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji, Austrii i Danii). Jak piszą autorzy raportów 
zawierających wyniki, główną metodą zastosowaną podczas badania była analiza 
porównawcza informacji dostarczonych z różnych ośrodków badania opinii 
publicznej oraz stały dobór próby (compare and continual sampling). Rzeczona 
metoda badawcza ulegała ewaluacji. W latach 70. XX w. badania prowadzono na 
szerszą skalę niż w latach wcześniejszych. Sami ich autorzy wyrazili pogląd — 
potwierdzając tym samym, że można mieć pewne zastrzeżenia, co do ich 
reprezentatywności, a zatem i wiarygodności — że  

[…] wyciąganie wniosków dla całej populacji polskiej nie jest uprawnione ze względu na 
selektywny dobór próby. Przyszłe badania będą oparte na nowej metodzie selekcji i do-
boru próby, która powinna umożliwić, w określonych granicach, wyciągnięcie wniosków 
dla całej populacji5.  

W artykule wykorzystano raport przygotowany na podstawie wywiadów prze-
prowadzonych w grupie 1320 Polaków, którzy opuścili kraj — w celach turys-
tycznych, służbowych lub na stałe — między kwietniem 1958 a marcem 1961 roku. 
Grupę badawczą podzielono na trzy części, pierwsza (G1) składała się z 484 
respondentów, których opinię analizowano w okresie między kwietniem 1958 
a wrześniem 1960 r., 80 proc. tej grupy stanowili uchodźcy, zaś 20 proc. — osoby 
czasowo odwiedzające Zachód. Druga grupa (G2) składała się z 490 respondentów, 
którzy przebywali na Zachodzie między majem 1960 a marcem 1961 roku., 75 proc. 
tej grupy stanowiły osoby czasowo przebywające na Zachodzie, zaś 25 proc. — 

4 Tamże, s. 123. 
5 Listening Patterns and Related Attitudes of Polish Listeners to Western Broadcasts, Monachium 

1960, s. 1. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

114 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



uchodźcy6. Trzecią grupę (G3) stanowiło 320 osób, spośród których 20 proc. 
czasowo przebywało na Zachodzie, zaś 80 proc. było uchodźcami7. Wśród pierwszej 
grupy (G1) przeważały osoby poniżej 35. roku życia (68 proc.), 29 proc. były to 
osoby w wieku od 36 do 59 lat, 2 proc. — osoby powyżej 60. roku życia, zaś 1 proc. 
badanych nie udzieliło odpowiedzi8. 40 proc. respondentów miało wykształcenie 
średnie, 35 proc. — wyższe, 24 proc. — podstawowe, zaś 1 proc. nie udzieliło 
odpowiedzi. 30 proc. grupy badawczej stanowili pracownicy umysłowi (urzędnicy), 
25 proc. — pracownicy fizyczni, 24 proc. — wykwalifikowani specjaliści, 12 proc. 
— studenci, 1 proc. — rolnicy9. W drugiej grupie 60 proc. respondentów miało 
poniżej 35 lat, 38 proc. — między 36 a 59 lat, zaś 2 proc. — powyżej 60 lat. 41 proc. 
posiadało wyższe wykształcenie, średnie — 32 proc., podstawowe — 17 proc, zaś 10 
proc. nie udzieliło odpowiedzi10. Niestety brakuje informacji na temat przekroju 
socjodemograficznego trzeciej grupy.  

Wskaźniki słuchalności zachodnich 
radiostacji  

Wykres przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na przestrzeni 1959 r. 
wśród trzeciej grupy respondentów (G3), składającej się z 320 osób (80 proc. 
uchodźcy).  

Wynika z niego, że niemal 100 procent badanych słuchało zagranicznych 
radiostacji. Można jednak mieć uzasadnione wątpliwości odnośnie do wiarygodności 
wyników, które wydają się być znacząco zawyżone. Przede wszystkim, badania nie 
objęły reprezentatywnej grupy respondentów, a jedynie tych, do których udało się 
dotrzeć ankieterom RWE. Ponadto badanie objęło jedynie osoby będące w posiadaniu 
radioodbiornika, nie uwzględniając tych, którzy nie mieli do niego dostępu, a była to 
przecież niemała grupa. Zarejestrowanych radioodbiorników było w Polsce na koniec 
1959 r. 4 931 000, z czego wynika, że jeden na sześciu mieszkańców dysponował tym 
urządzeniem. Biorąc pod uwagę, że radia słuchały całe rodziny, można zakładać, że 
dostęp do niego miało 12 milionów ludzi (42 proc. populacji)11.  

6 The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s 
Effectiveness), Monachium 1961, s. 2. 

7 Listening Patterns and Related Attitudes of Polish Listeners…, s. 1. 
8 The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors…, s. 18. 
9 Tamże. 
10 Tamże, s. 19. 
11 Social research in Poland, Monachium 1962, s. 8. Na temat wpływu i roli radia w Polsce zob. 

również inne opracowania departamentu: The impact and role of the Polish radio, Monachium 1974; 
Listening to Western radio in Poland, Monachium 1975. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 115 



Wykres 2 ilustruje skalę popularności zachodnich radiostacji w Polsce. Z badań 
wynika, że 98 proc. respondentów słuchało RWE. Także i te wyniki należy uznać za 
zawyżone. Nie pokrywają się one z badaniami prowadzonymi od lat 50. XX w. przez 
Departament Badania Opinii Publicznej i Słuchaczy z Europy Wschodniej 
(Department of East European Audience and Opinion Research)12, z których 
wynika, że na początku lat 60. XX w. słuchalność RWE oscylowała w granicach 50 
proc. W 1968 r. wzrosła do niemal 70 proc., w 1970 r. do ponad 80 proc., zaś 
w kolejnych latach wahała się od 45 do 70 proc.13 Lechosław Gawlikowski, który 
analizował badania słuchalności prowadzone przez EEAOR oraz Ośrodek Badania 
Opinii Publicznej w Polsce, wskazał kilka możliwych przyczyn niedostatecznej 
wiarygodności badań prowadzonych przez Dział Badania Słuchalności RWE. 
W pierwszej kolejności była to nadreprezentacja uchodźców w grupie badawczej, 
a więc osób o ugruntowanych, zazwyczaj antykomunistycznych, poglądach, nie 
odzwierciedlających poglądów ogółu populacji. Drugą przyczyną zaburzonej 
wiarygodności wyników była zbyt mała grupa badawcza, składająca się z kilkuset 
osób (w tym wypadku z 320). Zdaniem Gawlikowskiego, dopiero kiedy grupę 
badawczą powiększono do ponad tysiąca osób oraz zmniejszono do mniej niż 10 
proc. liczbę uchodźców w badaniu, stały się one bardziej wiarygodne14.  

Wykres 2 wskazuje, że największą popularnością wśród trzeciej grupy badawczej 
(G3) cieszyła się Rozgłośnia Polska RWE, na którą wskazało 98 proc. badanych. Na 
popularność RWE w Polsce zwracali również uwagę krajowi informatorzy rozgłośni, 
z którymi utrzymywano kontakt korespondencyjny. Ich listy docierały do Mona-
chium różnymi kanałami, także nieoficjalnymi, ze względu na cenzurę koresponden-
cji (perlustrację) w Polsce. W jednym z takich listów, przysłanych do Monachium 

Wykres 1. Słuchalność zachodnich radiostacji w Polsce (dane w proc.) 

Źródło: Listening Patterns and Related Attitudes of Polish Listeners to Western Broadcasts, Monachium 1960, s. 12. 

12 Do 1981 r. Department of Audience and Public Opinion Research. 
13 L. Gawlikowski, The Audience to Western Broadcasts to Poland During the Cold War, [w:] 

Cold War Broadcasting. Impact on the Soviet Union and Eastern Europe, red. A.R. Johnson, R.E. Parta, 
Budapeszt – Nowy Jork 2010, s. 129. 

14 Tamże, s. 128. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

116 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



w apogeum stalinizmu, jego autor (określony w komentarzu do listu jako reliable 
source) informował o popularności RWE w kraju oraz różnicy między rzeczoną 
radiostacją a Głosem Ameryki:  

Radio Wolna Europa jest najpopularniejszą radiostacją w Polsce. Głos Ameryki nie jest 
tak popularny. Krytyka Głosu Ameryki dotyczy tego, że radiostacja poświęca zbyt wiele 
czasu sprawom stricte amerykańskim. To, co najbardziej interesuje Polaków to ich 
wewnętrzna sytuacja, która jest przed nimi ukrywana. Ci, którzy ryzykują więzieniem za 
słuchanie Głosu Ameryki, chcieliby usłyszeć najnowsze informacje, a nie historię 
polskich bohaterów Pułaski-Kościuszko, którzy walczyli w amerykańskiej wojnie 
o niepodległość15.   

Rozgłośnia Polska RWE miała większą swobodę w atakowaniu komunistycz-
nych reżimów niż Głos Ameryki, rządowa stacja USA, czy brytyjskie BBC. W za-
łożeniu RWE było radiem emigrantów, którzy mieli we własny imieniu występować 
na jego falach i nawiązywać kontakt z rodakami w krajach znajdujących się w ra-
dzieckiej strefie wpływów. Polacy mieli mówić do Polaków o polskich sprawach. 
W Głosie Ameryki pracowali jedynie obywatele amerykańscy, którzy dysponowali 
ograniczoną wiedzą dotyczącą Polski. Z kolei BBC realizowało swoje narodowe 
interesy i afirmowało brytyjski styl życia. Dzienniki były centralnie redagowane 

Wykres  2 . Słuchalność zachodnich radiostacji w Polsce (dane w proc.) 

Źródło: Listening Patterns and Related Attitudes of Polish Listeners to Western Broadcasts, Monachium 1960, s. 1. 

15 OSA, RFE Information Items, HU OSA 300-1-2-5659, Radio Free Europe Broadcasts, 30 IX 
1951, s. 1. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 117 



przez angielskich redaktorów, zaś kierownicy poszczególnych sekcji narodowościo-
wych pracowali jedynie w charakterze tłumaczy. Najistotniejsze były wiadomości 
związane z Wielką Brytanią i jej koloniami. Jan Nowak-Jeziorański wspominał 
w Wojnie w eterze, że irytowało go, iż sekcja polska BBC zamiast informować 
Polaków o sprawach dotyczących kraju, tak ważnych dla jego rodaków, emitowała 
programy poświęcone małym afrykańskim państewkom. Audycje przygotowywane 
przez Polaków stanowiły margines programów. Poza tym każdy materiał prasowy 
musiał być przetłumaczony na angielski i przedłożony do wglądu Gregory’emu 
Macdonaldowi, kierownikowi serwisu środkowoeuropejskiego16.  

Na znaczenie RWE dla Polaków uwagę zwrócił również Paweł Machcewicz, 
który zauważył, że dzięki poufnym badaniom słuchalności prowadzonym w kraju od 
końca lat 60. XX w. przez OBOP, można pokusić się o w miarę precyzyjne oceny 
ilościowe. W maju 1969 r. RWE miało słuchać 20 proc. Polaków, w maju 1978 r. — 
21 proc., w styczniu 1970 r. — 30 proc., w 1980 r. — 48 proc., w 1981 r. — 53 proc., 
w lutym 1989 r. — 22 proc. Zdaniem Machcewicza, słuchalność wzrastała w mo-
mentach narastania zjawisk kryzysowych i napięć politycznych, a spadała, kiedy 
sytuacja stabilizowała się. Badania OBOP — pisze Machcewicz — najczęściej 
wskazywały na RWE jako najchętniej słuchaną rozgłośnię zagraniczną w Polsce, 
niekiedy nieznacznie wyprzedzaną przez Głos Ameryki17. Badania słuchalności 
prowadzone przez RWE w latach 1958–1961 wskazują, że Rozgłośnia Polska była 
bezkonkurencyjna, nawet w stosunku do Głosu Ameryki. Miarą znaczenia rozgłośni 
były również ataki propagandowe polskich mediów wymierzone w RWE. Z raportu 
przygotowanego na zlecenie Działu Badania Słuchalności, którego podstawą 
źródłową były zapewne m.in. nasłuchy radiowe, wynika, że w okresie między 
lipcem 1956 r. a czerwcem 1957 r. tematyka dotycząca zachodnich radiostacji była 
w polskich mediach obecna 324 razy, z czego 71 proc. wszelkich wzmianek 
dotyczyło Rozgłośni Polskiej RWE18. Choć jak zaznacza autor raportu, nie wszystkie 
one miały charakter propagandowy.  

Wyrazem zainteresowania Polaków rozgłośnią były listy przysyłane przez nich 
do Monachium, których w latach 50. XX w. RWE otrzymywała kilkadziesiąt 
miesięcznie. Dla przykładu, pomiędzy majem a październikiem 1952 r. do 
Monachium dotarły 152 listy, z czego 68 było autorstwa osób, które nie ukończyły 
35. roku życia. Zakres tematyczny listów był bardzo szeroki, część nadawców 
opisywała warunki życia w Polsce, jednak niemała grupa analizowała poszczególne 
programy emitowane na antenie oraz dzieliła się swoimi spostrzeżeniami 

16 J. Nowak-Jeziorański, Wojna w eterze, Kraków 2005, s. 15. 
17 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa, Warszawa 

2007, s. 9. 
18 Radio Free Europe and its Audience, July 1956 – June 1957, b.m., s. 14. Raport jest dostępny 

na stronie internetowej Open Society Archive w Budapeszcie, zob. http://w3.osaarchivum.org/files/ 
holdings/da/bl/hoover/06_1_July_1957.pdf [dostęp: 31.10.2019]. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

118 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



dotyczącymi polityki informacyjnej polskiej sekcji19. W wielu listach powtarza się 
zapewnienie o wielkiej popularności Rozgłośni Polskiej RWE w Polsce. W jednym 
z listów młoda kobieta pisze: „[…] chcę wam powiedzieć, że ¾ Polaków słucha 
uważnie waszych słów, gdyż przynoszą nam pocieszenie i nadzieję oraz pomagają 
nam przetrwać w trudnych warunkach stworzonych przez komunistyczny reżim”20.  

Kolejny wykres (3) wskazuje, która z trzech zachodnich radiostacji — w ocenie 
respondentów — miała największy wpływ na ludność w Polsce. Dwóm grupom 
badawczym (G1 i G2) zadano pytanie: „Która z trzech radiostacji — RWE, BBC czy 
Głos Ameryki — ma największy wpływ na ludność Państwa kraju?”21.  

Najliczniejsza grupa respondentów (G1 — 55 proc.; G2 — 43 proc.) uznała, że 
spośród trzech zachodnich radiostacji, Rozgłośnia Polska RWE ma największy 
wpływ na ludność w Polsce. Na RWE wskazała grupa pierwsza, której 80 proc. 
stanowili uchodźcy, jak i druga — choć w tym przypadku odsetek był o 12 proc. 
niższy — składająca się w 75 proc. z osób czasowo odwiedzających Zachód i za-
mierzających wrócić do kraju.  

Uzupełnieniem powyższego wykresu jest kolejny (4), który prezentuje dane 
dotyczące słuchalności Radia Wolna Europa, BBC i Głosu Ameryki wśród po-
szczególnych grup wiekowych oraz osób posiadających wykształcenie podstawowe, 

Wykres  3 . Słuchalność zagranicznych radiostacji w Polsce (dane w proc.) 
Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 12. 

19 Letters form Poland, ZNiO, Archiwum Jana Nowaka-Jeziorańskiego, sygn. 7/99. 
20 Tamże, s. 3. 
21 The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors.., s. 12. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 119 



średnie i wyższe. Badanym zadano pytanie, która z trzech radiostacji ma największy 
wpływ na ludność w ich kraju?  

Z wykresu wynika, że spośród trzech zagranicznych radiostacji największą popu-
larnością wśród słuchaczy w Polsce cieszyła się Rozgłośnia Polska Radia Wolna 
Europa. Wskazali na nią respondenci ze wszystkich grup wiekowych oraz legitymujący 
się każdym rodzajem wykształcenia. Najczęściej RWE słuchały osoby powyżej 60. roku 
życia — choć jak wykazało badanie, informacje czerpały również z BBC — posiadające 
wykształcenie podstawowe (60 proc.) oraz średnie (58 proc.). Mimo iż rzeczone grupy 
wiekowe zdecydowanie przeważają, to radiostacja cieszyła się popularnością również 
wśród młodszych słuchaczy, nieprzekraczających 35. roku życia. Rozgłośnia Polska 
RWE mogła im zaoferować, oprócz rzecz jasna serwisów informacyjnych, programy 
stricte rozrywkowe, np. Każdy ma swoje hobby, audycję emitowaną w latach 1958– 
1967, poświęconą sposobom spędzania wolnego czasu (wędkarstwo, campingi, 
radioamatorstwo); słuchowiska z udziałem wybitnych aktorów (Teatr wyobraźni, 
emitowany w latach 1952–1960 lub słynny Podwieczorek przy mikrofonie, emitowany 
w latach 1952–1963); audycje muzyczne (m.in. Zakazane piosenki oraz Muzyka obala 
granice, audycje emitowane w latach 50. XX w., obydwie prowadzone przez 
kompozytora Romana Palestra) oraz kabarety (Kabaret Hemara, emitowany w latach 
1952–1968, Kabaret Wiktora Budzyńskiego, emitowany w latach 1952–1956)22.  

Wykres  4 . Słuchalność zagranicznych radiostacji z podziałem na wiek i wykształcenie (dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 28. 

22 Wykaz audycji emitowanych na antenie Głosu Wolnej Polski/Rozgłośni Polskiej RWE 
znajduje się [w:] L. Gawlikowski, Pracownicy Radia Wolna Europa. Biografie zwykłe i niezwykłe, 
Warszawa 2015, s. 809–838. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

120 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Jan Nowak-Jeziorański był zdania, że jednym z ważniejszych celów rozgłośni 
jest kontakt z młodym pokoleniem Polaków. W liście do Lewisa Galantiere’a, 
doradcy politycznego RWE, pisał:  

Zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że młode pokolenie dorastające w sowieckiej 
rzeczywistości traci swój pęd ku wolności, tak jak zwierzę wychowywane w klatce. Tak 
było w przypadku generacji młodych Rosjan urodzonych po Rewolucji [październiko-
wej], która nie znała innego życia, jak te pod sowieckim reżimem. Gdyby wówczas 
istniała wolna radiostacja, nadająca do Rosjan w latach 1917–1945, ich spojrzenie na 
rzeczywistość byłoby zapewne zupełnie inne niż obecnie. […] W związku z tym, jednym 
z najważniejszych zadań Głosu Wolnej Polski jest podtrzymanie kontaktu z młodym 
pokoleniem, aby w przyszłości nie straciło ono swojego pragnienia wolności23.   

Wykres 5 prezentuje skalę odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego RWE, BBC oraz 
Głos Ameryki mają największy wpływ na ludność Państwa kraju?”. Badanie 
przeprowadzono w grupie pierwszej (G1), której 80 proc. respondentów składało się 
z uchodźców, zaś 20 proc. z czasowo odwiedzających państwa zachodnie.  

Wykres  5 . Wykres przedstawiający przyczyny popularności zachodnich radiostacji w Polsce  
(dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 28. 

23 List J. Nowaka-Jeziorańskiego do L. Galantiere’a, 3 X 1955 r., ZNiO, Archiwum Jana 
Nowaka-Jeziorańskiego, sygn. 7/99. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 121 



W ocenie 39 proc. respondentów RWE miało wpływ na ludność kraju ze 
względu na zróżnicowany program nadawany przez cały dzień oraz łatwą dostępność 
emitowanych audycji, 36 proc. uznało, że wpływ na ludność kraju ma związek 
z popularnością stacji oraz umiejętnością udzielania przezeń właściwych odpowie-
dzi, zaś 21 proc. ze względu na polski charakter, co można interpretować jako 
zainteresowanie polskimi sprawami.  

Wykres 6 przedstawia główne zadania Rozgłośni Polskiej RWE wobec Polaków, 
na jakie wskazali respondenci dwóch grup badawczych (G1 i G2). Grupy objęte 
badaniem miały możliwość wskazania kilku odpowiedzi, więc wyniki nie sumują się 
w obrębie 100 procent. Z raportu Działu Badania Słuchalności wynika, że res-
pondenci wskazywali rzeczywiste zadania RWE wobec słuchaczy w kraju, jak i te, 
które ich zdaniem, winna realizować rozgłośnia. A zatem, grupy badawcze infor-
mowały ankieterów zarówno o swoich oczekiwaniach, jak i opiniach dotyczących 

Wykres  6 . Wykres przedstawiający główne zadania RWE wobec Polaków w kraju (dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 3, 20. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

122  



stanu faktycznego. Z wykresu wynika, że najistotniejszą funkcją Rozgłośni Polskiej 
RWE miało być/było dostarczanie informacji — rzetelnych, zgodnych z prawdą 
i obiektywnych — zarówno na temat Polski, jak i świata. Odpowiedzi respondentów 
wskazują, że krajowe środki masowego przekazu nie były w ich ocenie wiarygodnym 
źródłem informacji. 41 proc. pierwszej grupy badawczej i przeszło 1/3 drugiej 
(składającej się w 75 proc. z osób stale mieszkających w Polsce, które jedynie 
czasowo znalazły się na Zachodzie), odpowiedziała, że zadaniem RWE powinno być 
demaskowanie komunistycznych kłamstw. Jak zinterpretowali to twórcy raportu, 
respondenci w obydwu grupach położyli nacisk na antykomunistyczny charakter 
rozgłośni, podkreślając, że ważnym zadaniem RWE jest „korygowanie komunis-
tycznych kłamstw i obrazu zniekształconego przez krajowe media oraz walka 
z komunizmem”24. Z wykresu wynika, że respondenci czuli się odcięci od informacji 
spoza bloku socjalistycznego, gdyż zadania RWE upatrywano w informowaniu 
o Zachodzie, w tym prezentowaniu amerykańskiego punktu widzenia, informowaniu 
o zachodnich nowinkach technologicznych, postępie w nauce oraz podtrzymywaniu 
kontaktów między Polakami w kraju i za granicą. Na funkcje rozrywkowe zwróciło 
uwagę jedynie 10 proc. pierwszej grupy badawczej i 6 proc. drugiej.  

Uzupełnieniem powyższego wykresu, jest kolejny (7) wskazujący, że respon-
denci dostrzegali antykomunistyczny charakter rozgłośni i byli zdania, że jej program 
wpływa na przyrost liczby przeciwników komunizmu w kraju.  

Zdecydowana większość respondentów (niestety autorzy raportu przeanalizowali 
jedynie odpowiedzi grupy numer jeden, liczącej 484 osoby) — 74 proc. — była 
zdania, że Rozgłośnia Polska RWE przyczynia się do przyrostu liczby osób o po-

Wykres  7 . Wpływ RWE na przyrost liczby osób o poglądach antykomunistycznych  
(dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 6. 

24 The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors…, s. 4. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 123 



glądach antykomunistycznych. Osoby, które pozytywnie odpowiedziały na posta-
wione w badaniu pytanie, zostały również poproszone o uzasadnienie swojej 
odpowiedzi. Poniżej znajduje się wykres przedstawiający wyniki ankiety.  

33 proc. respondentów uznało, że Rozgłośnia Polska RWE przyczynia się do 
przyrostu liczby osób krytycznie ustosunkowanych wobec komunizmu, ze względu 
na skuteczne demaskowanie kłamstw mediów krajowych oraz antykomunistyczny 
przekaz. 20 proc. badanych stwierdziło, że RWE posiada zdolność przekonywania, 
zaś 17 proc., że dzięki informacjom usłyszanym na antenie radiostacji znacznie lepiej 
rozumieją otaczającą rzeczywistość. Wyniki badania są zbieżne z wynikami 
przedstawionymi na wykresie 6 dotyczącym głównych zadań RWE wobec Polaków 
w kraju. Obydwie grupy respondentów uznały wówczas, że największym atutem 
rozgłośni jest przekazywanie zgodnych z prawdą i obiektywnych informacji, de-
maskowanie komunistycznych kłamstw i prostowanie obrazu zniekształconego przez 
krajowe media.  

Najpopularniejszym programem w trzeciej grupie badawczej był Podwieczorek 
przy mikrofonie (Radio Tea Party) (39 proc. respondentów). Audycję, na którą 
składały się skecze, satyry polityczne, komentarze i monologi, emitowano w latach 
1952–1963, raz w tygodniu, a jej autorem był znany i lubiany dziennikarz Radia 

Wykres  8 . Wpływ RWE na przyrost liczby osób o poglądach antykomunistycznych  
(dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 24. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

124 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Lwów — Wiktor Budzyński. Audycja nawiązywała do niezwykle popularnego przed 
wojną programu pt. Wesoła Lwowska Fala, emitowanego w latach 30. XX w. na 
antenie Radia Lwów, którego pomysłodawcą i twórcą był Budzyński. W ciągu 11 lat 
Rozgłośnia Polska RWE wyemitowała 563 audycje, ok. 2000 piosenek, 1000 
dialogów i 550 wierszy na aktualne tematy25.  

Popularnością cieszyły się również programy o charakterze informacyjnym i pu-
blicystycznym (Informacje — 36 proc., Komentarze — 21 proc., Panorama — 17 
proc., Przegląd prasy — 14 proc.). Niewątpliwie serwis informacyjny był mocną 
stroną rozgłośni, co potwierdzają powyższe statystyki. Rozgłośnia Polska RWE co 
godzinę nadawała dziesięciominutowe dzienniki, a dziennikarze przygotowując je 
wykorzystywali jedynie wiarygodne i sprawdzone źródła. Podawano informacje 
potwierdzone przez co najmniej dwie agencje prasowe lub dwa niezależne źródła. 
Ważnym punktem dzienników były wiadomości z Polski. W RWE zajmowały one 
więcej miejsca niż w Głosie Ameryki czy BBC. Rozgłośnia Polska konkurowała 
również z innymi radiostacjami, a zwłaszcza z Polskim Radiem, pod względem 
aktualności emitowanego serwisu. Dla polskiego zespołu, wyprzedzenie radia 
w Warszawie pod względem szybkości podawanych newsów było punktem honoru. 
RWE jako pierwsze podało wiadomość o chorobie Stalina, który zanim umarł stracił 
przytomność. 4 marca 1953 r. o godzinie piątej nad ranem radziecka agencja prasowa 
TASS poinformowała o chorobie Stalina. Rozgłośnia Polska RWE natychmiast 

Wykres  9 . Najpopularniejsze programy emitowane na antenie Rozgłośni Polskiej RWE  
(dane w proc.) 

Źródło: Listening Patterns and Related Attitudes of Polish Listeners to Western Broadcasts, Monachium 1960, s. 12. 

25 L. Gawlikowski, Pracownicy Radia Wolna Europa…, s. 831. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 125 



przerwała audycję i już dwie minuty później zacytowała TASS. Rozgłośnie Europy 
Wschodniej milczały. Radio w Warszawie poinformowało o tym o godzinie 1126.  

Równie ważne miejsce na antenie zajmowały programy polityczne. Komentując 
sprawy dotyczące Polski radio korzystało z kilku źródeł: korespondentów prasy 
zachodniej przebywających przez pewien czas w Warszawie, uciekinierów z PRL 
i — najważniejsze — nasłuchu radia warszawskiego. Każde słowo wypowiedziane 
w radiu warszawskim było nagrywane na taśmę i przepisywane natychmiast na 
maszynie. Codziennie rano wszyscy redaktorzy otrzymywali biuletyn nasłuchu. 
Dzięki nasłuchowi Rozgłośnia Polska RWE komentowała najnowsze informacje 
dotyczące Polski, nadawała również — za radiem w Warszawie — prognozę pogody, 
a nawet wyniki totolotka. Kiedy umarł Stalin Rozgłośnia Polska RWE zawiesiła 
wszystkie audycje, z wyjątkiem dziennika, i zorganizowała studio specjalne. 
Nadawano wówczas komentarze, w tym prasy światowej, analizy sytuacji, wypo-
wiedzi polityków. Zgromadzeni przy tzw. okrągłym stole redaktorzy dyskutowali na 
żywo przed mikrofonem. Poproszono również o komentarz Wiktora Sukiennickiego, 
sowietologa, autora wielu monografii poświęconych historii Związku Radzieckiego, 
profesora Uniwersytetu w Oksfordzie i Instytucie Hoovera w USA. Radio 
w Warszawie ograniczyło się do propagandowych panegiryków. Podobnie było 
podczas zajść w Poznaniu. Rozgłośnia Polska RWE już 29 czerwca poinformowała 
o demonstracjach i zorganizowała program specjalny, z udziałem naocznych 
świadków, którzy przebywali w Poznaniu z okazji Międzynarodowych Targów 
Poznańskich i tego dnia opuścili kraj27. Radio w Warszawie milczało.  

Niewątpliwym sukcesem Rozgłośni Polskiej RWE było również wyemitowanie 
cyklu 141 audycji z udziałem Józefa Światły, wicedyrektora X Departamentu 
Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, który był odpowiedzialny za inwigilację 
członków partii (zbierał materiały obciążające najważniejsze osoby w partii). Światło 
należał do wąskiego grona zaufanych ludzi Bieruta, posiadał ogromną wiedzę na 
temat mechanizmów funkcjonowania partii i życia prywatnego członków PZPR, znał 
najpilniej strzeżone partyjne tajemnice. W grudniu 1953 r., najprawdopodobniej 
w obawie o własne życie w związku z nadciągającymi czystkami w partii, 
zdecydował się uciec do USA. Audycje pt. Za kulisami bezpieki i partii z jego 
udziałem emitowano codziennie na antenie rozgłośni od września do grudnia 1954 r. 
Bezpośrednim rezultatem audycji było zniesienie Ministerstwa Bezpieczeństwa 
Publicznego i powołanie Komitetu ds. Bezpieczeństwa Publicznego, część agend 
MBP (Milicja Obywatelska, Wojska Ochrony Pogranicza, Korpus Bezpieczeń-
stwa Wewnętrznego) została wcielona do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych28. 

26 Szerzej pisze na ten temat J. Nowak-Jeziorański we wspomnieniach, zob. J. Nowak- 
-Jeziorański, Wojna w eterze…, s. 106 i n. 

27 R.T. Holt, Radio Free Europe.., s. 176. 
28 J. Nowak-Jeziorański, Wojna w eterze…, s. 153. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

126 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Zdegradowano Stanisława Radkiewicza, ministra bezpieczeństwa publicznego, 
przeprowadzono czystkę w dawnej bezpiece oraz odesłano do Związku Radzieckiego 
dwóch najgroźniejszych funkcjonariuszy sowieckich (płk. Dymitra Wozniesienskie-
go i płk. Antoniego Skulbaszewskiego). Ważnym skutkiem audycji Światły było 
przyśpieszenie procesu odwilży w Polsce, zwolnienie części więźniów i znaczna 
poprawa warunków, w jakich przebywali29.  

26 proc. respondentów wskazało, że ich ulubionym programem była Odwrotna 
strona medalu (Other Side of the Coin), nadawana w latach 1952–1966. W audycji, 
początkowo emitowanej sześć razy w tygodniu, Wiktor Trościanko i Stanisław 
Zadrożny demaskowali komunistyczne kłamstwa i manipulacje.  

Popularnością cieszył się również Kabaret Hemara (Hemar Cabaret), emitowany 
w latach 1952–1968, na który wskazało 14 proc. respondentów. Kabaret Hemara był 
przez lata, obok Podwieczorku przy mikrofonie, jedną z najpopularniejszych audycji 
RWE30. Tytułem dygresji warto zauważyć, że sukces Rozgłośni Polskiej RWE tkwił 
również w fakcie, że wśród pracowników i współpracowników rozgłośni znaleźli się 
najwybitniejsi twórcy polskiej kultury, zarówno krajowej, jak i emigracyjnej. Włą-
czając RWE można było usłyszeć głosy luminarzy polskiej kultury, przebywających 
na emigracji, o których w Polsce milczano, a ich twórczość w kraju skazano na — jak 
ujął to niegdyś Kisielewski — „zatopienie w niepamięci”. Audycje kulturalne 
redagowali m.in.: Kazimierz Wierzyński, Gustaw Herling-Grudziński, Jan Lechoń, 
Zygmunt Nowakowski, Marian Hemar, Tymon Terlecki, Tadeusz Nowakowski oraz 
Jerzy Stempowski. Na antenie RWE emitowano fragmenty Dziennika i wspomnień 
Witolda Gombrowicza, czytane przez autora oraz omawiano twórczość Czesława 
Miłosza. Z Rozgłośnią współpracował, od momentu wyjazdu z Polski w 1965 r., 
Leopold Tyrmand. Fragmenty jego książek były czytane w radiu, a on sam komen-
tował często bieżące wydarzenia kulturalne i polityczne w Polsce oraz USA.  

Kolejny, 10. wykres odnosi się do wizerunku Rozgłośni Polskiej RWE. 
Członków pierwszej grupy badawczej (G1) poproszono, aby wskazali, czy dany 
przymiotnik/zdanie odnosi się do radiostacji.  

55 proc. respondentów z grupy numer jeden (G1) było zdania, że Rozgłośnia 
Polska RWE jest odpowiedzialna, co można interpretować jako zachowanie 
wstrzemięźliwego stanowiska w okresie tzw. poznańskiego czerwca, czego 
wyrazem było niepodsycanie „powstańczych” emocji i skupienie się na solidnym 
serwisie informacyjno-publicystycznym. Także w październiku 1956 roku, kiedy 
kraj znalazł się na skraju wybuchu społecznego, a perspektywa radzieckiej 
interwencji stała się coraz bliższa, Głos Wolnej Polski (taka nazwa radiostacji 
obowiązywała do 1958 r.) apelował o umiar i samoograniczenie, ostrzegając 
przed możliwością zbrojnej interwencji lub puczem neostalinowskiego Natolina 

29 Tamże. 
30 L. Gawlikowski, Pracownicy Radia Wolna Europa…, s. 819. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 127 



wspieranego przez ZSRR31. Doradcy polityczni RWE, z którymi Jan Nowak- 
-Jeziorański był w stałym kontakcie oraz ustalał z nimi linię programową 
radiostacji, byli zdania, że powstanie w Poznaniu, które rozpoczęło się 29 czerwca 
1956 r. nie doprowadzi do wycofania wojsk radzieckich z Polski. W najlepszym 
wypadku zakończy się niepotrzebnym rozlewem krwi, zaś w najgorszym 
poważnymi represjami wymierzonymi w jego uczestników. Jedna z pierwszych 
wytycznych skierowanych do dziennikarzy monachijskiej radiostacji, po rozpo-
częciu powstania, zawierała ostrzeżenie:  

Rozumiemy i doceniamy motywacje, które skłoniły robotników Poznania do użycia 
takich desperackich środków. Jednakowoż, powstania i rewolucje nie są najlepszymi 
środkami, aby poprawić sytuację w Polsce, mogą stanowić okazję dla policji do użycia 
siły, co tylko pogorszy stan rzeczy. Żaden rząd, który swoją siłę opiera na czołgach 
i bagnetach, nie może przetrwać. Polacy muszą oszczędnie gospodarować swoją siłą 
i zachować ją na czas wolności32.  

W pierwszym programie specjalnym skierowanym do Polaków w kraju, 
wyemitowanym na antenie rozgłośni 29 czerwca postawiono pytanie: „Czy 
poznański holocaust poprawi sytuację ludzi?”. Odpowiedź brzmiała:  

Wykres  10. Wizerunek Rozgłośni Polskiej RWE w oczach Polaków zza żelaznej kurtyny  
(dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 23. 

31 R. Habielski, P. Machcewicz, Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa w latach 1950– 
1975, Wrocław 2018, s. 73. 

32 R.T. Holt, Radio Free Europe.., s. 175. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

128 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Nie miejmy złudzeń. Incydenty takie jak ten są na rękę Ochabowi oraz jego stalinowskiej 
klice, którzy chcą powrotu terroru oraz represji. Walka o wolność musi zakończyć się 
zwycięstwem, gdyż żaden reżim oparty na ucisku nie przetrwa. Ale w tej walce 
niezbędna jest roztropność. I dlatego w imię żarliwego pragnienia wolności Polski, 
wspólnego nam wszystkim, musimy wezwać ludzi do zachowania spokoju i powstrzy-
mania się od rozpaczy33.  

Jan Nowak-Jeziorański uważał, że więcej osiągnie na polu edukacji politycznej 
Polaków, jeżeli zrezygnuje z nachalnej propagandy opierającej się na przekazywaniu 
gotowych instrukcji działania. W liście do Lewisa Gallantiere’a pisał:  

Aby być skutecznym, przekaz propagandowy musi pozostać niewidzialny. Planując 
naszą aktywność w dłuższej perspektywie czasowej, większy nacisk trzeba położyć na 
informacje oraz edukację polityczną. Aktywność propagandowa [Głosu] Wolnej Polski 
powinna skoncentrować się przede wszystkim na odpowiedniej selekcji, prezentacji 
i interpretacji faktów, a nie nawoływaniu, dawaniu rad czy instrukcji34.   

Podobnie wysoki odsetek respondentów uznał, że RWE ma charakter 
informacyjny (54 proc.), mówi prawdę (49 proc.), przemawia do słuchaczy ich 
językiem (47 proc.) i jest niezawodna (43 proc.).  

Uzupełnieniem powyższego wykresu jest kolejny (11) dotyczący wizerunku 
Rozgłośni Polskiej RWE. Respondentom wskazano osiem możliwych odpowiedzi, 
a każdy z nich mógł wybrać kilka wariantów. Żaden z respondentów nie wybrał 
odpowiedzi „inne”, więc nie uwzględniono jej w wykresie.  

57 proc. badanych uznało, że rozgłośnia koncentruje się na sprawach dotyczących 
Polski. 45 proc. określiło RWE jako skuteczną, a więc osiągającą zamierzone cele, 
takie jak dostarczanie rzetelnych i sprawdzonych (pochodzących z różnych źródeł) 
informacji, przeciwdziałanie krajowej propagandzie, wpływanie na postawy antyko-
munistyczne w kraju oraz pomoc w utrzymaniu więzi pomiędzy Polakami w kraju i na 
emigracji35. Niemal 1/3 badanych (30 proc.) uznała, że Rozgłośnia Polska jest 
precyzyjna (dokładna), choć niestety nie wyjaśniono, jak twórcy ankiety rozumieli 
owo pojęcie. Można jednak zakładać, że chodzi o pryncypialne podejście do pewnych 
standardów w zakresie rzetelności dziennikarskiej (np. weryfikacja informacji w kilku 
źródłach, sieć korespondentów na Zachodzie)36.  

33 Tamże. 
34 List J. Nowaka-Jeziorańskiego do L. Galantiere’a, 3 X 1955 r., Zakład Narodowy im. 

Ossolińskich we Wrocławiu (ZNiO), Archiwum Jana Nowaka-Jeziorańskiego, sygn. 7/99. 
35 Na temat skuteczności RWE zob. m.in.: The reliability of Radio Free Europe, Monachium 

1970. 
36 Stałych korespondentów polskich rozgłośnia zatrudniała w Londynie, Paryżu, Rzymie, 

Berlinie, Wiedniu, Sztokholmie oraz Brukseli, natomiast sieć korespondentów dorywczych 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 129 



Kolejny, 12. wykres dotyczy profilu politycznego Rozgłośni Polskiej RWE. 
Respondentów grupy pierwszej (80 proc. tej grupy stanowili uchodźcy, 20 proc. — 
osoby czasowo odwiedzające Zachód) poproszono o określenie profilu politycznego 
rozgłośni, sytuując ją na osi lewica-prawica. Respondentom zadano pytanie: „Jak 
scharakteryzowałbyś profil polityczny RWE?”.  

44 proc. respondentów nie było w stanie scharakteryzować opcji politycznej 
Rozgłośni Polskiej RWE. Autorzy badania słusznie tłumaczą tak wysoki odsetek 
niezdecydowanych możliwymi problemami w interpretacji pojęć „lewica” i „pra-
wica”, które w okolicach Października funkcjonowały odmiennie od ich klasycznych 
znaczeń. W okresie odwilży w Polsce rewizjoniści byli określani mianem 
komunistycznej lewicy, nastawionej proreformatorsko, dążącej do pewnym zmian 
w łonie partii i większej niezależności w polityce zagranicznej, z kolei stalinistów 
(dogmatyków) określano mianem prawicy. W tym samym czasie w propagandzie 
komunistycznej określenie „prawicowy” funkcjonowało na prawach epitetu. Być 
może w systemie pojęciowym respondentów nadal funkcjonowały rzeczone 
schematy, uniemożliwiające precyzyjne określenie linii politycznej RWE.  

Wykres  11. Wizerunek Rozgłośni Polskiej RWE w oczach Polaków zza żelaznej kurtyny  
(dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 9.. 

i współpracowników obejmowała wszystkie kraje osiedlenia Polaków, Notatka o Rozgłośni Polskiej 
Radia Wolna Europa dla P. A. Bregmana, ZNiO, Archiwum Jana Nowaka-Jeziorańskiego, sygn. 51/99/ 
2, k. nlb. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

130 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



26 proc. badanych było zdania, że rozgłośnia ma charakter umiarkowanie 
prawicowy, zaś 14 proc., że sytuuje się w centrum. Respondenci zostali również 
poproszeni o wyjaśnienie swoich odpowiedzi. Także i w tym przypadku owe 24 proc. 
respondentów, którzy określili radiostację jako umiarkowanie prawicową nie potrafiło 
uzasadnić swojego zdania. 22 proc. badanych stwierdziło, że RWE jest prawicowa ze 
względu na „treści programowe” — co w gruncie rzeczy niewiele nam mówi — oraz 
na antykomunizm (12 proc.). 13 proc. respondentów było zdania, że o prawicowości 
RWE świadczy reprezentowanie przez nią zachodnich wartości. Respondenci, którzy 
usytuowali rozgłośnię w centrum uznali, że jest neutralna, obiektywna i informuje 
zgodnie z prawdą (31 proc. badanych). Jednak i w tym przypadku 23 proc. wska-
zujących na jej centrowość nie było w stanie uzasadnić swojego zdania. Za skrajnie 
prawicowe uznało RWE 9 proc. badanych, z czego 40 proc. wskazała na anty-
komunistycznych charakter rozgłośni, a 38 proc. na „treści programowe”. Wyniki 
badania wskazują, że respondenci mieli problem zarówno z określeniem profilu 
politycznego rozgłośni, jak i z uzasadnieniem swoich opinii. Próbując określić przy-
czyny takiego stanu rzeczy należy wziąć również pod uwagę możliwy brak poglądów 
politycznych respondentów oraz/lub nikłe zainteresowanie sprawami politycznymi, 
czego efektem mogły być problemy orientacyjne w materii stricte politycznej.  

Wykres  12. Profil polityczny RWE (dane w proc.) 

Źródło: The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s Effectiveness), Monachium 
1961, s. 8.. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 131 



Wnioski   

Choć wiarygodność powyższych badań budzi pewne wątpliwości ze względu na 
ich niedostateczną reprezentatywność, czego wyrazem była chociażby zawyżona 
liczba uchodźców wśród respondentów, to nawet jeśli uznamy, że słuchalność 
Rozgłośni Polskiej RWE została przeszacowana, dadzą nam one szereg istotnych 
informacji na temat jej skuteczności.  

Rzeczone badania są również istotne ze względu na fakt, że nie dysponujemy 
wynikami słuchalności Rozgłośni Polskiej RWE z okresu wcześniejszego niż 1969 r., 
kiedy to Ośrodek Badania Opinii Publicznej rozpoczął analizę słuchalności zachodnich 
radiostacji nadających w języku polskim. Najwcześniejsze badania pochodzą z maja 
1969 r. i wskazują, że Rozgłośnię Polską RWE słuchało wówczas 20 proc. Polaków. 
Dla przykładu w listopadzie 1976 r. miało to być 7,5 proc., w listopadzie 1977 r. — 18 
proc., w styczniu 1979 r. — 30 proc., zaś w 1982 r. — 49 proc37. Choć w przypadku 
badań OBOP-u grupa badawcza była znacznie większa niż w badaniach prowadzonych 
przez Dział Badania Słuchalności (wynosiła ona kilka tysięcy osób), także i w tym 
przypadku można mieć zastrzeżenia co do ich wiarygodności. Jak zaznacza autor 
komunikatu OBOP-u (ze stycznia 1977 r.): „pewna część osób słuchających W[olnej] 
E[uropy] z różnych względów nie ujawnia tego faktu w spontanicznych odpowie-
dziach”38. Także w kolejnych komunikatach można przeczytać podobne opinie. 
Należy zatem założyć, że wyniki badań mogły być zaniżone ze względu na strach 
respondentów przed możliwymi represjami. Jak wykazał Paweł Machcewicz, 
analizując metody walki krajowych służb z Radiem Wolna Europa, działania 
operacyjne prowadzone przeciwko „zagranicznym ośrodkom wrogiej propagandy” 
nie ustały wraz z nadejściem détente w latach 70. XX w., co więcej, paradoksalnie na 
ten okres przypada ich apogeum. Ani wcześniej, ani później władze partii nie 
przeprowadziły tak wielkiej ofensywy, obejmującej inicjatywy dyplomatyczne, 
kampanię propagandową i operacje aparatu bezpieczeństwa, połączoną z aresztowa-
niami osób „rozsiewających plotki” zasłyszane w RWE39.  

37 J. Hajdasz, Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej RWE w Polsce, „Pamięć i Sprawiedliwość” 
2004, nr 2, s. 312. 

38 Tamże, s. 314. 
39 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”…, s. 323. Radio Wolna Europa analizowało, 

w jaki sposób ataki na rozgłośnię są odbierane w poszczególnych państwach zza żelaznej kurtyny, zob. 
Polish, Czechoslovak and Hungarian reactions to attack on RFE, Monachium 1973. Na temat represji 
wymierzonych w słuchaczy Rozgłośni Polskiej RWE oraz kontroli korespondencji w latach 60. donosił 
dyrekcji monachijskiej rozgłośni informator, w tajnej szyfrowanej wiadomości, przesłanej teleksem. Jej 
autor konstatował: „We współczesnej Polsce, nawet najmniejsza krytyka wyrażona pod adresem reżimu 
jest traktowana przez władze, jako oszczerstwo przeciwko narodowi. Ludzi są przesłuchiwani i nawet 
wytaczane są procesy sądowe za krytykowanie reżimu w tym, co uznaje się za prywatną 
korespondencję”, OSA, Free Europe Committee, HU OSA 298-1-2-47-0739, MUN-60 June Crypto 
Message, 10 VI 1965, s. 1. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

132 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Badania prowadzone w latach 1958–1961 przez Dział Badania Słuchalności 
wskazują, że Rozgłośnia Polska RWE była najchętniej wybieraną zagraniczną 
radiostacją w kraju, niekiedy wyprzedzaną przez BBC lub Głos Ameryki. Wskazali 
na nią respondenci ze wszystkich grup wiekowych oraz legitymujący się każdym 
rodzajem wykształcenia. Stałą grupą słuchaczy były osoby nieprzekraczające 35. 
roku życia. Najliczniejsza grupa respondentów była zdania, że spośród trzech 
zachodnich radiostacji, Rozgłośnia Polska RWE ma największy wpływ na ludność 
w Polsce. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy wymieniali: zróżnicowany program 
nadawany przez cały dzień, łatwą dostępność emitowanych programów, popularność 
stacji oraz umiejętność udzielania przezeń właściwych odpowiedzi.  

W ocenie respondentów, ważną funkcją Rozgłośni Polskiej RWE było 
dostarczanie rzetelnych, zgodnych z prawdą i obiektywnych informacji, zarówno 
na temat Polski, jak i świata, demaskowanie komunistycznych kłamstw i obrazu 
zniekształconego przez krajowe media, walka z komunizmem, prezentowanie 
amerykańskiego punktu widzenia, informowanie o zachodnich nowinach technolo-
gicznych, postępie w nauce oraz podtrzymywanie kontaktów między Polakami 
w kraju i za granicą. Badania RWE wskazują, że krajowe środki masowego przekazu 
nie były w ocenie respondentów wiarygodnym źródłem informacji oraz, że 
dostrzegali oni antykomunistyczny charakter rozgłośni i byli zdania, że jej program 
wpływa na przyrost liczby przeciwników komunizmu w kraju.  

Najpopularniejszym programem emitowanym na antenie rozgłośni był Podwie-
czorek przy mikrofonie. Popularnością cieszyły się również audycje o charakterze 
informacyjnym i publicystycznym, takie jak serwisy oraz przeglądy prasy, które 
z pewnością były mocną stroną rozgłośni. Respondenci docenili politykę progra-
mową radiostacji w okresie rewolty poznańskiej 1956 r., kiedy to rozgłośnia 
wzywała do zachowania umiaru, rozwagi oraz zniechęcała do rekcji „powstańczych”. 
55 proc. badanych wyraziło pogląd, że Rozgłośnia Polska RWE jest odpowiedzialna. 

Większość badanych (57 proc.) była zdania, że rozgłośnia koncentruje się na 
sprawach dotyczących Polski, jest skuteczna, osiąga zamierzone cele, takie jak 
dostarczanie rzetelnych i sprawdzonych (pochodzących z różnych źródeł) informacji, 
przeciwdziała krajowej propagandzie oraz pomaga w utrzymaniu więzi pomiędzy 
Polakami w kraju i na emigracji.  

TOM XXIII (2020), ZESZYT 2 (58) 

Kamila Kamińska-Chełminiak  ROZGŁOŚNIA POLSKA RADIA WOLNA EUROPA... 133 



Bibliografia  

Źródła archiwalne  
Open Society Archives in Budapest  
RFE Information Items,  
Free Europe Committee.   

Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu  
Archiwum Jana Nowaka-Jeziorańskiego.  

Opracowania  
Gawlikowski  L., Pracownicy Radia Wolna Europa. Biografie zwykłe i niezwykłe, 

Warszawa 2015.  
Gawlikowski  L., The Audience to Western Broadcasts to Poland During the Cold War, 

[w:] Cold War Broadcasting. Impact on the Soviet Union and Easter Europe, red. A.R. 
Johnson, R.E. Parta, Budapeszt – Nowy Jork 2010.  

Habielski  R., Machcewicz P., Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa w latach 1950– 
1975, Wrocław 2018.  

Hajdasz J., Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej RWE w Polsce, „Pamięć i Sprawiedliwość” 
2004, nr 2.  

Hol t  R.T., Radio Free Europe, Minneapolis 1958.  
Listening Patterns and Related Attitudes of Polish Listeners to Western Broadcasts, Mo-

nachium 1960.  
Listening to Western radio in Poland, Monachium 1975.  
Machcewicz P., „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa, Warszawa 

2007.  
Nowak-Jeziorański  J., Wojna w eterze, Kraków 2005.  
Polish, Czechoslovak and Hungarian reactions to attack on RFE, Monachium 1973.  
Radio Free Europe and its Audience, July 1956–June 1957, b.m.  
Social research in Poland, Monachium 1962.  
Sorensen R.C., Radio Free Europe and Its Audience–Publics, „The Midwest Sociologist” 

1956, vol. 18, no. 2.  
The Image of Radio Free Europe among Polish Refugees and Visitors (A Study of RFE’s 

Effectiveness), Monachium 1961.  
The impact and role of the Polish radio, Monachium 1974.  
The reliability of Radio Free Europe, Monachium 1970.  

Netografia  
http://w3.osaarchivum.org/files/holdings/da/bl/hoover/06_1_July_1957.pdf [dostęp: 

31.10.2019].        

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

134 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 




