
T. XXIII (2020) Z. 1 (57) 
ISSN 1509-1074 

DOI 10.24425/rhpp.2020.133417 

The German Broadcasting 
Corporation (Reichs- 

-Rundfunk-Gesellschaft)  
and Poland (1923–1939)  

Instytut Dziennikarstwa 
Uniwersytet Śląski w Katowicach 

ul. Bankowa 11  
PL 40-007 Katowice 

e-mail: sebastian.fikus@us.edu.pl 
https://orcid.org/0000-0002-1155-2762 

KEY WORDS: 
history of broadcasting in Poland and Germany 

in the Interwar period, Polish-German relations in 
the Interwar period, Polish Radio and the German 

Broadcasting Corporation, politics and radio in 
Upper Silesia and the Free City of Gdańsk, 

German Radio at the outbreak of World War II, 
the Gleiwitz incident  

ABSTRACT 
This article surveys the relations between the 

Polish Radio and the German Broadcasting 
Corporation (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft) in 

the interwar period. In its early phase the 
relationship was overshadowed by disputes over 

programmes on Upper Silesia and the takeover by 
a German company of the radio station in the Free 

City of Gdańsk (Danzig). After Hitler became 
chancellor in 1933 there was a marked improve-
ment in relations: the two parties even made an 

agreement to relay each other's programmes. 
However, in September 1939 the German radio 

network (RRG) actively aided the German army 
in its invasion of Poland.   

ROCZNIK  
HISTORII PRASY POLSKIEJ  

Programy Reichs- 
Rundfunk-Gesellschaft 
w Polsce (1923–1939) 

Sebastian  
FIKUS 

SŁOWA KLUCZOWE:  
traktat wersalski, II wojna, okres międzywojenny, 
kompanie prasowe, prowokacja gliwicka,  
radiofonia w Gdańsku, radiofonia we Wrocławiu, 
historia radia   

ABSTRAKT 
Artykuł omawia trudne relacje pomiędzy polską 
i niemiecką radiofonią w okresie  
międzywojennym. Zaczęły się one od sporów  
o treści programów na Górnym Śląsku i przejęcia 
kontroli przez stronę niemiecką nad rozgłośnią  
w Gdańsku. Po dojściu Hitlera do władzy  
relacje te się poprawiły, a nawet wzajemnie 
retransmitowano programy. Ostatecznie  
niemiecka radiofonia odegrała podczas  
inwazji Wehrmachtu we wrześniu 1939 roku 
bardzo niechlubną rolę, w istotny sposób  
przyczyniając się do ubezwłasnowolnienia  
społeczeństwa polskiego.  



Streszczenie 

Relacje pomiędzy polską i niemiecką radiofonią (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft, RRG) w okresie międzywo-
jennym nie były łatwe. Niemcy czuli się traktatem wersalskim oszukani i żądania zwrotu części Górnego Śląska były 
w pierwszych latach istnienia niemieckiej radiofonii wiodącym tematem. Wyrażano przy okazji wiele negatywnych 
opinii na temat polskiej polityki i gospodarki. Programy RRG były w województwie śląskim znakomicie słyszalne 
i budziły zrozumiałą irytację. W miarę upływu lat pojawiło się jednak wiele pozytywnych elementów. Głównym 
zwolennikiem polsko-niemieckiego zbliżenia był sam dyrektor Polskiego Radia, Zygmunt Chamiec. Dzięki jego 
działaniom na płaszczyźnie międzynarodowej udało mu się ograniczyć wzajemne ataki. Paradoksem jest zapewne, że 
te relacje tak naprawdę poprawiły się dopiero po dojściu hitlerowców do władzy. Podpisano nawet porozumienie 
o wymianie programów, transmitowano koncerty, które odbywały się w kraju sąsiada. Ostatecznie próby zbliżenia 
zakończyły się dramatyczną katastrofą. Niemiecka radiofonia zaczęła emitować prowokacyjne audycje dla 
mniejszości niemieckiej w Polsce, a później także do społeczeństwa polskiego. RRG gorliwie uczestniczyła 
w propagandowym przygotowaniu agresji na Polskę. Kompanie prasowe, przejmując milknące polskie rozgłośnie we 
wrześniu 1939 roku, kontynuowały ich polskojęzyczny program na tych samych częstotliwościach. Dla siania 
zamętu i lęków w programach tych posługiwano się polskim sygnałami dźwiękowymi. Początkowo zamierzano na 
terenach zajętych przez Wehrmacht zbudować polskojęzyczną, czy przynajmniej dwujęzyczną radiofonię. Potem 
władze w Berlinie od tych koncepcji odeszły, a język polski na długo na antenie RRG został zakazany. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

70 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Programy Reichs-Rundfunk-Gesellschaft 
w Polsce (1923–1939) 

Relacje między polską i niemiecka radiofonią w okresie międzywojennym nie 
były łatwe i zdeterminowane były napięciami wynikającymi z postanowień traktatu 
wersalskiego. W połowie lat trzydziestych wydawało się, że dojdzie między nimi do 
przyjaznej współpracy. Ale ostatecznie zakończyła się ona próbami wzajemnego 
szkodzenia sobie i dyskredytacji sąsiada. Dramatycznym finałem tej współpracy 
okazał się wybuch II wojny, kiedy to niemiecka radiofonia aktywnie uczestniczyła 
w agresji na Polskę. Celem niniejszego tekstu jest właśnie analiza niemieckiej 
polityki radiofonicznej wobec wschodniego sąsiada w okresie międzywojennym. 

Niemiecka radiofonia rozpoczęła swoją działalności w 1923 roku z inicjatywy 
komercyjnego przedsiębiorstwa Berliner Radio-Stunde A.G. Od tego momentu 
w różnych regionach Niemiec powstawały spółki z udziałem kapitału prywatnego, 
które kolejno otrzymywały zezwolenia na emisje programów radiowych w po-
szczególnych regionach Niemiec. Wówczas to powstały Mitteldeutsche Rundfunk 
(2 marca 1924) z siedzibą w Lipsku, Nordische Rundfunk (2 maja 1924) z siedzibą 
w Hamburgu, Schlesische Funkstunde (26 maja 1924) z siedzibą we Wrocławiu, 
Ostmarken Rundfunk (10 października 1924) z siedzibą w Królewcu oraz 
Westdeutscher Rundfunk (10 października 1924) z siedzibą w Monastyrze. Później 
siedziba tej rozgłośni przeniesiona została do Kolonii i pod tą samą nazwą (WDR) 
istnieje do dziś, podobnie zresztą jak Mitteldeutsche Rundfunk (MDR)1. Dopiero 
trzy lata później, w 1926 roku regionalne ośrodki połączono w jedną organizacje — 
Reichs-Rundfunk-Gesellschaft (dalej RRG)2. Przy okazji dokonano przemian 
kapitałowych rozgłośni, w wyniku których 51% RRG znalazło się w ręku poczty, 
a tym samym rządu Rzeszy3. Pod koniec 1929 roku niemiecka sieć radiofoniczna  

1 K. Brei tkopf, Rundfunk. Faszination Hörfunk, Heidelberg 2007, s. 25. 
2 H.J. Koch, Wunschkonzert. Unterhaltungsmusik und Propaganda im Rundfunk des Dritten 

Reichs, Graz 2006, s. 26; S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy. Studium ideowego zniewolenia, Katowice 
2018, s. 19; O radiofonii niemieckiej w okresie międzywojennym pisze również Eugeniusz Cezary Król: 
E.C. Król, Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919–1945. Studium 
organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999, s. 281–291. 

3 H. Riedel, Lieber Rundfunk. 75 Jahre Hörergeschichte(n), Berlin 1999, s. 27. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 71 



składała się z 10 rozgłośni regionalnych i 17 lokalnych4. W ciągu kilku lat ukształ-
towała się znacząca publiczność słuchająca tego programu. W 1930 roku w Niem-
czech zarejestrowanych było już 30 000 odbiorników radiowych. Ich właścicielami 
byli w tym czasie przede wszystkim przedstawiciele wpływowej klasy średniej5. 

Od samego początku RRG było też członkiem Międzynarodowej Unii 
Radiofonicznej. Było to dobrowolne porozumienie, którego celem miał być między-
narodowy podział fal radiowych6. Była to też organizacja, która stawiała sobie za cel 
tworzenie pozytywnej atmosfery współpracy pomiędzy poszczególnymi krajami. 
Starała się przeciwdziałać emisji materiałów ingerujących w życie polityczne 
sąsiada, a tym bardziej ich obrażających7. Nie zawsze to się jednak udawało. 

Polska radiofonia, która rozpoczęła nadawanie programu w kwietniu 1926 roku, 
skonfrontowana była od samego początku z fatalnymi relacjami polsko-niemieckimi. 
W Warszawie byli jednak ludzie, którym zależało na zbliżeniu pomiędzy obydwoma 
państwami. Należał do nich niewątpliwie pierwszy dyrektor Polskiego Radia, 
Zygmunt Chamiec. To właśnie on na płaszczyźnie Międzynarodowej Unii 
Radiofonicznej podejmował wysiłki na rzecz polepszenia tych relacji. Jego starania 
zjednywały mu wiele sympatii8. 

Głównym przedmiotem polsko-niemieckiego sporu w owych czasach był Górny 
Śląsk. Wszystkie kolejne rządy Republiki Weimarskiej domagały się rewizji decyzji 
o podziale tej ziemi. Starano się wymusić jej zmianę zarówno dyplomatycznymi, jak 
i ekonomicznymi zabiegami. Konflikt znajdował swoje odzwierciedleni również na 
falach eteru. Wrocławska rozgłośnia Schlesische Funkstunde emitowała audycje, 
które docierały na polski Górny Śląsk i długo był to jedyny program, jaki był tu 
słyszalny. Sygnał radiowy z Warszawy bowiem początkowo w ogóle tu nie docierał9. 
W audycjach rozgłośni wrocławskiej wiele mówiło się o konieczności rewizji granic 
metodami pokojowymi. Wskazywano w nich również na rzekome fatalne 
konsekwencje gospodarcze wynikające z podziału regionu, które to miały się 
przekładać na zmniejszenie poziomu życia tu mieszkających ludzi. 

Niemiecki monopol na obecność w eterze był dla polskich elit na Górnym Śląsku 
irytujący. Stąd też już 27 grudnia 1927 roku uruchomiona została rozgłośnia 
Polskiego Radia w Katowicach. I od razu była to jedna z najsilniejszych rozgłośni 
w tej części Europy. Swoim zasięgiem obejmowała bez trudu zarówno Śląsk 

4 K. Brei tkopf, Rundfunk…, s. 22. 
5 D. Langewische, H. Tenorth, Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, Bd. 5, München 

1989, s. 386. 
6 M. Kwiatkowski, Ojciec polskiego radia, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1987, nr 2, 

s. 99. 
7 Schreiben Reichsinnenminister an Reichsvertreter in den politischen Ueberwachungsausschuß 

der RRG (15.05.31), BA R 55/1276, bez numeracji kart. 
8 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich, München 1980, s. 293. 
9 M. Kwiatkowski, Ojciec polskiego radia..., s. 101. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

72 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Opolski, jak i Cieszyński10. Emitowane tu treści miały zupełnie inny wydźwięk niż 
programy niemieckie i wywoływały naturalną irytację we Wrocławiu i Berlinie. 
Osobą, która spory te próbowała łagodzić był właśnie Zygmunt Chamiec. Od swoich 
redaktorów domagał się wstrzemięźliwości. Również na arenie międzynarodowej 
podejmował starania, by ograniczać ostrość sporów i napięć. Uwieńczeniem jego 
wysiłków było porozumienie, jakie Polskie Radio podpisało z RRG w dniu 31 marca 
1931 roku. Obie strony zobowiązywały się do powstrzymywania się od ataków na 
kraj sąsiada. Partnerzy deklarowali, że emitowane audycje we wszystkich obszarach 
— politycznym, konfesyjnym, gospodarczym, intelektualnym i artystycznym 
wspierać będą duch porozumienia11. Układ ten był niewątpliwie wielkim, osobistym 
sukcesem Zygmunta Chamca. Zmienił on bowiem charakter audycji emitowanych na 
polsko-niemieckim pograniczu. 

Objęcie władzy przez narodowych socjalistów 30 stycznia 1933 roku było dla 
Niemiec w oczywisty sposób przełomowym momentem. Z demokratycznego pań-
stwa zmieniły się one w zbrodniczą dyktaturę. W zdumiewający sposób rządy Adolfa 
Hitlera cieszyły się w niemieckim społeczeństwie dużą popularnością. Wynikało to 
dalece z trafnej polityki informacyjnej. Jej kształtowaniem miało się zajmować nowo 
powołane Ministerstwo Oświecenia Publicznego i Propagandy (Reichsministerium 
für Volksaufklärung und Propaganda, dalej RMVP). O jego powołaniu zadecydo-
wano na posiedzeniu rządu już 11 marca 1933 roku12. Zarządzenie to dawało 
kanclerzowi również prawo do samodzielnego decydowania o kompetencjach 
i zadaniach przyszłego ministerstwa13. 

Trochę później — 30 czerwca 1933 roku — kanclerz wydał rozporządzenie, 
które nosiło nazwę „Verordnung über die Aufgaben des Reichsministeriums für 
Volksaufklärung und Propaganda“14. Dokument ten odbierał władzom regionalnym 
wszystkie uprawnienia w zakresie radiofonii stwierdzając, że jest ona ważnym 
instrumentem rządzenia państwem i dlatego pozostanie w kompetencjach RMVP15. 
Rozporządzenie przekazywało Josephowi Goebbelsowi wszelkie kompetencje 
w zakresie kształtowania opinii społecznej i zabiegów na rzecz akceptacji 
narodowosocjalistycznej ideologii. Nowe ministerstwo miał być również odpowie-
dzialne za kreowanie obrazu Niemiec za granicą16. 

10 Tamże. 
11 Schreiben Reichsinnenminister an Reichsvertreter… 
12 Protokoll der Ministerrat Besprechung (11.93.33), BA R 43 II/1149, k. 5 i nn. 
13 Reichsgesetzblatt 1933, Bd. I, s. 104. 
14 Tamże, s. 449. 
15 Rundschreiben Reichskanzler an die Reichstaatshalter (26.07.33), BA R 43 II/1149, bez 

numeracji kart. 
16 „Verordnung über die Aufgaben des Reichsministers für Volksaufklärung und Propaganda“ 

z 30.06.1933. Dokument przedrukowany w: G. Rühle, Das Dritte Reich. Dokumentarische Darstellung 
des Aufbaus der Nation. Das erste Jahr 1933, Berlin 1934, s. 64. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 73 



Konsekwencją tej polityki było stworzenie centralistycznych struktur zarzą-
dzania. Znalazło to również odbicie w zmianie nazw rozgłośni regionalnych. Od 
1 kwietnia 1934 roku stały się filiami RRG i przyjęły nazwę Reichssender17. 
Redaktorem naczelnym RRG został wówczas 29-letni Eugen Hadamovsky. Był on 
członkiem NSDAP od roku 1928 i od początku blisko związany z Gobbelsem18. 
Interesujący jest fakt, że Hadamovsky podczas swoich oficjalnych, publicznych 
wystąpień deklarował się jako polski (!) arystokrata19. Pracował w aparacie 
partyjnym od 1931 roku, w którym pełnił różne funkcje. Po roku 1933 wyrósł 
Hadamovsky na pewien czas na druga najważniejszą osobę kształtującą polityką 
radiofoniczną III Rzeszy20. 

Paradoksalnie przejęcie władzy w Niemczech przez narodowych socjalistów 
początkowo poprawiło stosunki polsko-niemieckie. Adolf Hitler miał nadzieję, że 
uda mu się pozyskać Polskę do krucjaty na Związek Radziecki. Wyrazem zmiany 
tej polityki była Polsko-Niemiecka Deklaracja o niestosowaniu przemocy, którą 
26 stycznia 1934 roku podpisali niemiecki minister spraw zagranicznych Konstantin 
von Neurath i polski poseł, Józef Lipski. Poprawiła ona dalece relacje pomiędzy 
obydwoma krajami21. 

Miesiąc później oba kraje wypracowały traktat o mediach (Pressevereinbarung), 
który został podpisany 24 lutego 1934 roku. W dokumencie tym obie strony 
zadeklarowały, że nie będą emitować programów, które by budziły uczucia niechęci 
wobec sąsiada. I zobowiązywały się do takiego kreowania polityki programowej, 
która by wspierała przyjazne i dobre sąsiedztwo. Ustalono też, że przeprowadzona 
zostanie analiza emitowanych na antenie radia programów i usunięte zostaną z niego 
możliwie wszystkie drażliwe treści. Postanowiono, że obie radiofonie powinny 
wymieniać się programami. Wypracowanie szczegółów takiej współpracy pozos-
tawiono już samym rozgłośniom22. W porozumieniu tym wyrażono zgodę na 
zakazany dotąd nieskrępowany kolportaż czasopism z kraju sąsiada. Miało to służyć 
normalizacji stosunków i wiarygodności doniesień prasowych23. Układ ten był 

17 K. Dussel, Deutsche Rundfunkgeschichte…, s. 75. 
18 D. Münkel, Produktionssphäre, [w:] Zuhören und Gehört werden I. Radio im Nationalismus. 

Zwischen Lenkung und Ablenkung, hrsg. I. Marßolek, A. Saldern, Tübingen 1998, s. 52. 
19 H. Pohle, Der Rundfunk als Instrument der Politik. Zur Geschichte des deutschen Rundfunks 

1923–1938, Hamburg 1955, s. 176. 
20 D. Münkel, Produktionssphäre…, s. 52; S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy..., s. 56. Polityka 

programowa niemieckiej radiofonii i jej ciągłe ataki na Polskę wywoływała w Rzeczpospolitej irytację, 
czego wyrazem był dla przykładu tekst J. Gutsche, Czy kontrpropaganda jest potrzebna w „Dzienniku 
Poznańskim” (5.05.1933, s. 1). 

21 J. Krasuski, Polska Niemcy, stosunki polityczne od zarania po czasy współczesne, Poznań 
2003, s. 266. 

22 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 292. 
23 G. Wolls te in, Vom Weimarer Revisionismus zu Hitler, Bonn 1973, s. 284. Porozumienie to 

przyniosło również regulacje dotyczące prasy, książek, spektakli teatralnych i kinowych oraz 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

74 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



w dużej mierze zasługą polskiej dyplomacji, która wiele wysiłku wkładała 
w deeskalację konfliktu. Starała się konsekwentnie doprowadzić do zaniechania 
agresywnej i oszczerczej propagandy we wzajemnych stosunkach. 

Stąd też nie dziwi, że ustalenia z lutego 1934 roku stały się tematem dalszych 
negocjacji, które w Warszawie w dniu 14 czerwca tegoż roku prowadził sam minister 
RMVP, J. Goebbels. W ich wyniku podpisano kilka miesięcy później, 13 paź-
dziernika 1934 roku, umowę między obydwoma rozgłośniami. Podpisana została 
przez Z. Chamca i redaktora naczelnego RRG, E. Hadamovsky’ego24. Stwierdzono 
w niej, że strony pragną budować relacje między obydwoma krajami na zasadach 
partnerskich i wzajemnego szacunku.  

Radiofonii przypisywano wyjątkowe możliwości prezentacji własnej kultury. 
Miała się w niej rzekomo artykułować dusza narodu. Umowa zawierała również 
konkretne rozwiązania na płaszczyźnie redakcyjnej. Planowano zarówno bezpo-
średnią wymianę informacji, jak i umożliwienie dziennikarzom dokonywania nagrań 
w kraju sąsiada bez żadnych ograniczeń. Zagranicznym reporterom przyznano nawet 
prawo do prowadzenia samodzielnych relacji na żywo z wydarzeń politycznych, 
sportowych i kulturalnych. By zapobiec przypadkowości tych relacji wyznaczono 
odpowiedzialnych dziennikarzy, których głównym zadaniem miała być realizacja 
materiałów o kraju sąsiada. Wprowadzono tu nietypową regulację, która zakładała, 
że dziennikarza tego wskaże radiofonia partnera. Postanowiono emitować zarówno 
audycje prezentujące dorobek literacki kraju sąsiada, jak i słuchowiska oparte na 
tłumaczeniach. Zakładano comiesięczne transmisje koncertów muzyki klasycznej, 
operowej, kościelnej, ludowej, a nawet koncertów muzyki nowoczesnej. Porozu-
mienie znosiło wszelkie ograniczenia dla występowania poszczególnych artystów 
w radiofonii kraju sąsiada. Podpisaniu tej umowy nadano, zwłaszcza w mediach 
III Rzeszy, znaczą rangę. Znalazło to swój wyraz w licznych komentarzach oraz 
informacjach prasowych i radiowych. A w dniu podpisania umowy radiofonia 
niemiecka wyemitowała obszerny wywiad z Zygmuntem Chamcem25. 

Kilka dni później miała miejsce pierwsza transmisja niemieckiego wydarzenia 
muzycznego przez polską radiofonię. Odbyła się drogą kablową. Wykonano utwór 
Sigmunda Graffa „Die endlosse Strasse” w radiowym opracowaniu dra Herberta 
Englersa. Wprowadzenie do niego wygłosił sam Intendant26 Reichssender Breslau, 
Hans Kriegler. Audycje retransmitowały wszystkie polskie rozgłośnie, oprócz 

manifestacji publicznych. Ustanawiało też ochronę osoby kanclerza Rzeszy i Prezydenta RP. Patrz: 
E. Rudziński, Dokumenty o porozumieniu prasowym polsko-niemieckim z 1934 r., „Rocznik Historii 
Czasopiśmiennictwa Polskiego” 1965, nr 2, s. 171–178. 

24 Mitteilung RRG, (17.11.34) DRA Frankfurt, Archivnummer: RRG 3/001. 
25 Der Rundfunk als Kulturattasche. Zum Abschluss des deutsch-polnischen Rundfunkabkom-

mens, „Die Sendung“ 1934, nr 43, s. 767. 
26 Intendant jest określeniem funkcji dyrektora naczelnego i artystycznego w niemieckich 

instytucjach medialnych i artystycznych. Pojęcie powszechnie używane do dziś. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 75 



katowickiej. W Berlinie potraktowano ten koncert jako radiową i muzyczną kartę 
wizytową (Funkvisitenkarte) niemieckiej radiofonii27. 

Również polskie audycje emitowane były przez radiofonię niemiecką. Pierwsza 
taka transmisja miała miejsce 20 lutego 1935 roku. Wówczas to rozgłośnie w Ham-
burgu, Frankfurcie nad Menem, Kolonii i Monachium transmitowały uroczystość 
poświęconą Chopinowi, która miała miejsce w Muzeum Narodowym 
w Warszawie28. Przypomnieć warto, że niemiecka radiofonia transmitowała 17 maja 
1935 roku z Warszawy na żywo przebieg uroczystości pogrzebowych marszałka 
Piłsudskiego. Trzy dni później ogólnoniemiecka rozgłośnia Deuschlandsender na 
falach długich poświeciła pamięci marszałka dłuższą audycję29. Latem 1935 roku 
doszło do rozmów między kierownictwem niemieckiego Hitlerjugend a polskim 
harcerstwem. Ich celem miała być wspólna produkcja całej serii audycji mło-
dzieżowych. Kilka z nich rzeczywiście zrealizowano. Opierały się one na prezentacji 
pieśni i tańców ludowych. Prezentowano w nich również rozmowy z młodymi ludzi 
na zajmujące ich wówczas tematy30. 

Relacje między radiofoniami obu krajów były w niemieckich rozgłośniach 
poważnie traktowane. Polskie audycje były zapowiadane i później omawiane. 
Ostatecznie współpraca nie przybrała jednak jakichś poważniejszych rozmiarów. 
Liczba niemieckich programów i transmisji wzrosła z trzech w 1933 roku do trzy-
dziestu dwu w roku 1938. Ale stanowiło to zaledwie 3% niemieckich audycji 
emitowanych w innych europejskich radiofoniach. Zdynamizowania tej współpracy 
służyć miała wizyta, jaką złożyła delegacja Polskiego Radia 18 lutego 1936 roku 
w Berlinie. Przewodniczył jej nowy dyrektor, Roman Starzyński. W trakcie rozmów, 
które toczyły się w głównej siedzibie niemieckiego radia, Haus der Rundfunk, 
okazało się jednak, że obie radiofonie dzielą bariery nie do pokonania31. Były to już 
czasy, kiedy narodowosocjalistyczny rząd przyjmował coraz bardziej restrykcyjną 
politykę wobec środowisk polskich w Niemczech. Wywoływało to liczne interwen-
cje Związku Polaków w Niemczech u ówczesnego ministra spraw wewnętrznych 
w Berlinie. Sprawa była szeroko poruszana w polskich mediach i niezmiernie 
szkodziła wizerunkowi Rzeszy w Polsce32. I niemieckie audycje z czasem budziły na 
polskiej antenie więcej irytacji niż zainteresowania. 

27 Sendung nach Polen — Die endlose Straße, „Der deutsche Rundfunk“ 1934, nr 50, s. 67. 
28 Mitteilung der RRG, (09.02.35.) DRA Frankfurt, Archivnummer: RRG 3/001. 
29 Geschäftsbericht Internationale Programaustausch 1935/1936 BA R 78/16, bez numeracji kart. 
30 Mitteilung der RRG, (09.02.35.) DRA Frankfurt, Archivnummer: RRG 3/001. 
31 Mitteilung der RRG, (25.02.36.) DRA Frankfurt, Archivnummer: RRG 3/001. 
32 Aufzeichnung des Vortragenden Legationsrates Schliep, 09.06.1938; Telegramm Aschmann an 

die Botschaft in Warschau, 09.06.1938; Aufzeichnungen des Staatssekretärs Weizsäcker, 13.06.38, 
Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes (dalej PAAA), R 29684 (Büro Staatssekretär, Polen, 
Band 2). 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

76 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Jedną z najpoważniejszych chyba przeszkód we współpracy polskiej i niemieckiej 
radiofonii był jednak spór wokół programów radiowych w Gdańsku. Tu RRG 
wykorzystała swoją technologiczną przewagę w pierwszych latach istnienia radia. 
Podczas kiedy w 1926 roku polska radiofonia stawiała dopiero swoje pierwsze kroki, 
w Niemczech była ona już rozbudowanym przemysłem. W Berlinie zauważono dla 
siebie szansę i zaproponowano Gdańszczanom przyjęcie już gotowego programu na 
bardzo korzystnych finansowych warunkach. I rzeczywiście 1 lipca 1926 roku Urząd 
Pocztowo-Telegraficzny Gdańska podpisał z rozgłośnią w Królewcu (Ostmarken- 
Rundfunk) umowę zezwalającą na retransmisję programu tej rozgłośni w Gdańsku33. 
Emitowanie w Gdańsku programu radiowego produkowanego przez RRG było 
oczywistym politycznym i międzynarodowym nadużyciem. By uniknąć ewentual-
nych protestów ze strony polskiego rządu nadano tej umowie charakter prywatno- 
-handlowy. Niecałe dwa miesiące później, 20 września 1926 roku rozgłośnia gdańska 
rozpoczęła emisję regularnego programu radiowego w oparciu o program króle-
wiecki34. 

Umowa z niemiecką rozgłośnią przewidywała, że w Gdańsku powstanie redakcja 
informacji, która samodzielnie produkować będzie wiadomości. Nad tymi progra-
mami Senat Gdańska chciał zachować kontrolę. Pozostałe programy miały być re-
transmitowane. Nie była to co prawda usługa darmowa, niemniej RRG sprzedawała 
swój program Gdańszczanom znacznie taniej niż swoim własnym obywatelom35. 
Miesięczny abonament za użytkowanie odbiornika radiowego w Rzeszy wynosił 
5 reichsmarek36. Tymczasem Gdańszczanie za użytkowanie programu musieli płacić 
zaledwie 1 reichsmarkę za ten sam okres37. Cena była tak atrakcyjna, iż można by 
powiedzieć, że program radiowy został Gdańszczanom nieomal podarowany. 
Politykę przykupywania Senatu Gdańska w następnych latach kontynuowano po-
przez systematyczne obniżanie ceny programu dalece poniżej rachunku ekonomicz-
nego38. A sama radiofonia gdańska popadała w coraz większą zależność organi-
zacyjną i programową od RRG. Wymownym przykładem tego jest fakt, że 
transmitowała ona 30 stycznia 1933 roku, podobnie jak inne rozgłośnie w Rzeszy, 
uroczystości związane z przejęciem władzy przez Adolfa Hitlera39. Podobna sytuacja 
miała miejsce po wyborach do Senatu Gdańska w dniu 27 maja 1933 roku. Wówczas 

33 Abkommen Post und Telegrafenverwaltung der Freien Stadt Danzig und Ostmarken Rundfunk, 
z 01.07.1926, BA R 78/617, bez numeracji kart. 

34 Briefwechsel Reichsministerium des Inneren, politische Überwachungsausschuß des Ostmar-
ken Rundfunks und Senat der Freien Stadt Danzig 15.11. 1926 – 17.01. 1927, BA R 78/617 bez 
numeracji kart. 

35 Abkommen Post und Telegrafenverwaltung der Freien Stadt Danzig… 
36 Zakłada się, że 1 reichsmarka odpowiada dzisiejszej wartości około 4 euro. 
37 Abkommen Post und Telegrafenverwaltung der Freien Stadt Danzig… 
38 K. Brei tkopf, Rundfunk…, s. 38. 
39 Wyłamała się wówczas jedynie rozgłośnia monachijska wychodząc z założenia, że jest to 

partyjna impreza, której radiofonia nie będzie transmitować. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 77 



to narodowi socjaliści zdobyli w nim 38 z 72 miejsc. Wydarzenie to uczczono 
podobnymi okolicznościowymi przemarszami z pochodami. Uroczystości te były 
relacjonowane na żywo przez gdańską radiofonię40. Po 1933 roku integracja 
gdańskiej radiofonii z RRG postępowała coraz dalej. Nie pomagały polskie, ani 
międzynarodowe protesty. Liga Narodów okazała się zbyt słaba, żeby wymusić 
przestrzeganie konstytucji Gdańska41. 

Z czasem RRG zrezygnowało nie tylko z wszelkich opłat za transmisję progra-
mu, ale również wspierało finansowo cały szereg produkcji realizowanych samo-
dzielnie poprzez rozgłośnię gdańską42. Ceną za te świadczenia było podporządko-
wanie się polityce programowej i personalnej RRG. Kiedy dochodziło do 
nieporozumień, kierownictwo w Berlinie bez żadnych oporów uciekało się do szan-
tażu. Na początku 1936 roku do Gdańska oddelegowano dla przykładu Kurta 
Erdmanna. RRG zamierzało mu powierzyć stanowisko redaktora naczelnego roz-
głośni gdańskiej. W Berlinie upatrywano w nim skutecznego propagatora niemiec-
kiej kultury. Był on również zaangażowanym eksponentem narodowosocjalistycznej 
ideologii. Na stanowisko dyrektora technicznego rozgłośni zaproponowano jedno-
cześnie Curta Bennewitza. Na obie te kandydatury Senat Gdańska nie chciał się 
początkowo zgodzić. Wówczas kierownictwo RRG zagroziło wprost, że nominacje 
te są warunkiem retransmisji programu z Rzeszy i dalszej współpracy. Senat Gdań-
ska nie miał innego wyjścia i musiał ustąpić. Tego typu naciski były tym bardziej 
skuteczne, że rozgłośnia gdańska tkwiła permanentnie w tarapatach finansowych. 
Wynikały one głównie z realizacji wielkich i kosztownych produkcji radiowych, 
których celem było propagowanie wyższości kultury niemieckiej. Koszty tych 
produkcji były tak ogromne, że RRG nie potrafiło ich finansować nawet z własnego 
budżetu i musiało na nie otrzymać dodatkowe środki z Ministerstwa Propagandy43. 

W roku 1937 w radiofonii niemieckiej zaszły daleko idące zmiany. Minister 
RMVP stworzył nowe stanowisko dyrektora generalnego RRG i powołał na nie 
dotychczasowego Intendanta rozgłośni kolońskiej, Heinricha Glasmeiera. Otrzymał 
on tytuł Reichsintendant des Deutschen Rundfunks. Była to bardzo poważna funkcja. 
Podporządkowano mu wszystkich intendantów regionalnych. Był też przełożonym 
wszystkich działów techniki, administracji i programowych. W ten sposób dotych-
czasowy szef programowy Hadamovsky został sprowadzony do roli podwładnego, 
ale zachował swój tytuł i oficjalne stanowisko44. 

40 Danziger Regierungskundgebung — Reichssendung „Ostpreussen“, „Der deutsche Rundfunk“ 
1933, nr 27, s. 62. 

41 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 257. 
42 Mitteilungen der RRG (21.12.33), DRA Frankfurt, Archivnummer: RRG 3/001. 
43 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 257. 
44 H. Pohle, Der Rundfunk als Instrument…, s. 210 i nn.; S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy..., 

s. 78. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

78 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



Zmiana nastąpiła również na stanowisku dyrektora departamentu radiofonii RMVP. 
Został nim teraz dotychczasowy Intendant rozgłośni wrocławskiej (Reichssender Bres-
lau), Hans Kriegler45. Nowym Intendantem we Wrocławiu został 40-letni Carl Gunzer, 
członek NSDAP od 1927 roku. Gunzer nie był dziennikarzem, tylko inżynierem. 
Po 1933 roku był szefem propagandy NSDAP (Gaupropagandaleiter) na Śląsku46. 

Zmiany te dotknęły również rozgłośnię gdańską. Nowy Reichsintendant Glas-
meier powołał 12 kwietnia 1937 roku Reginalda Busse na nowego Intendanta tej 
rozgłośni47. Ten były aktor kierował poprzednio rozgłośnią w Lipsku. Ponieważ 
i tym razem obawiano się oporów ze strony elit politycznych Gdańska, zaplanowano 
cały szereg manipulacji, celem których miało być „odkrycie” Busse przez senatorów 
miasta. Stworzono sytuację, w której to oni sami zaproponowali go na to stanowisko. 
Ostatecznie Reginald Busse objął tę funkcję już 9 czerwca 1937 roku48. 

Nie utrzymał się on jednak na tym stanowisku zbyt długo, ponieważ nie zyskał 
on akceptacji Alberta Forstera. Ostatecznie na kolejnego Intendanta powołano 
dotychczasowego zastępcę dyrektora Departamentu Radiofonii RMVP, Wolfganga 
Diewerge. Zmiana ta jest dowodem na to, jak poważnie traktowano obsadę 
kierownictwa rozgłośni gdańskiej. Zadaniem Diewerge było przygotowanie roz-
głośni do sytuacji wojny z Polską. Planowano cały szereg różnych, później nie 
zrealizowanych, działań prowokacyjnych. Przygotowywano rozgłośnię również do 
emisji programów w języku polskim po rozpoczęciu działań wojennych. Rozgłośnia 
Gdańska w pierwszych dniach wojny była też szczególnie aktywna. Jako pierwsza 
poinformowała słuchaczy o rozpoczęciu działań wojennych 1 września 1939 już 
o godzinie 4.45. Natomiast jeszcze przed przemówieniem Hitlera w Reichstagu 
i przed wiadomościami o godzinie 10.00 Rozgłośnia Gdańska zapowiedziała się 
słuchaczom jako Reichssender Danzig49. 

Rozgłośnia w Gdańsku nie była jedyną, która intensywnie przygotowywała się 
do wojny. Zwłaszcza stolica Dolnego Śląska, ze względu na położenie geograficzne, 
stała się centrum produkcji audycji skierowanych do Niemców mieszkających poza 
granicami Rzeszy. Od początku 1935 roku wprowadzono na antenę Reichssender 
Breslau cykl audycji „Deutsche im Ausland, hört zu” (Niemcy za granicami, 
słuchajcie). I rzeczywiście wśród słuchaczy poza granicami Niemiec cieszyła się 
dużą popularnością50. 

45 H. Pohle, Der Rundfunk als Instrument…, s. 266. 
46 H. Heis ter, Die Doppelintendanz Deutschlandsender Berlin, „Der deutsche Rundfunk“ 1937, 

nr 19, s. 8; S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy…, s. 80. 
47 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 204. 
48 Personalien. Reginald Busse in Danzig, „Das Archiv“ 1937, s. 313. 
49 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 261. 
50 H.R. Fr i tsche, Nationalismus und Widerstand im Schlesischen Rundfunk, [w:] Nationalso-

zialismus und Widerstand in Schlesien, hrsg. L. Bossle, G. Keil, J. Menzel, E. Schulz, Sigmaringen 
1989, s. 131. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 79 



Natomiast od czerwca 1939 roku rozgłośnia wrocławska opracowywała formaty 
redakcyjne w języku polskim. Ich celem miała być demobilizacja nie tylko 
społeczeństwa polskiego, ale również polskiej armii. Audycji takich domagał się 
między innymi niemiecki MSZ (Das Auswärtige Amt, dalej AA). Okazało się 
jednak, że niemiecka poczta nie posiadała technicznych możliwości emisji 
programów, które byłyby w Polsce dobrze słyszalne51. Problemy te zostały jednak 
szybko rozwiązane i już od 4 lipca 1939 roku z Wrocławia i Królewca emitowano 
codziennie 20-minutowe wiadomości w języku polskim w godzinach 20.15–20.35. 
Była to pora, która wówczas uchodziła za najlepszy czas antenowy. Wiadomości te 
były powtarzane o 22.15. Rozgłośnia wiedeńska (Reichssender Wien) emitowała 
natomiast codzienną 10-minutową audycję w języku ukraińskim o godzinie 19.5052. 
Krótko potem stworzono kolejną audycję, tym razem po niemiecku, skierowaną do 
środowisk mniejszości niemieckiej w Polsce. Emitowana była ona o godzinie 19.55 
z Wrocławia. „Schlesische Heimatdienst” była audycją pełną agresywnej, antypol-
skiej propagandy53. Między innymi na potrzeby tej audycji poproszono ambasadę 
Niemiec w Warszawie o zbieranie dowodów na antyniemieckie ekscesy w Polsce54. 
Polska radiofonia nie pozostawała tu bezczynna i również emitowała podobne 
audycje w języku niemieckim. Starano się informować niemieckich słuchaczy 
o wszystkim tym, o czym milczały niemieckie media55. 

Ważnym elementem w przygotowaniach do wojny była organizacja kompanii 
prasowych Wehrmachtu. W ich skład wchodziły osoby, które w cywilnym życiu 
pracowały w mediach i do produkcji programów radiowych były znakomicie przy-
gotowane. Stąd też audycje radiowe przygotowywane przez kompanie prasowe były 
w pełni profesjonalne56. Formalnie kompanie prasowe były one częścią struktur 
Wehrmachtu i zorganizowane w struktury obowiązujące jednostki wojskowe. Ich 
członkowie nosili regularne mundury i posiadali odpowiednie stopnie wojskowe. 
Wszelkie decyzje personalne dotyczące tych oddziałów podejmowało jednak 
RMVP57. Na początek powołano 4 takie jednostki. Organizowano im specjalne 

51 Aktennotiz Abteilung Wehrmachtspropaganda (21.06.39), BA-MA RW 4/301, bez numercji 
kart. 

52 Polnische und ukrainische Rundfunksendungen, „Das Archiv“ 1939, s. 517. 
53 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 298. 
54 Der Staatssekräter Weizsäcker an die Botschaft in Warschau, (13.08.39), PAAA, R 104122 

(Politische Abteilung, Az. Polen Po 2 E: Politische Beziehungen zu Polen — Gegenseitige 
Minderheitenerklärungen, Band 2). 

55 Niemieckojęzyczny komentarz polskiego radia (26.08.39), DRA Ffm 76 U 3445/3, cyt za: 
A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten..., s. 298. Polityka ta z niepokojem obserwowana była w Polsce, 
czego przykładem może być tekst H. Werner, Na falach powietrznych wojna, „Czarno na białem” 
1939, nr 33 (13.08.1939). 

56 O. Buchbender, Das tönende Erz. Deutsche Propaganda gegen die Rote Armee im Zweiten 
Weltkrieg, Stuttgart 1978, s. 15. 

57 Tamże, s. 19. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

80 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



ćwiczenia, które miały przyzwyczaić dziennikarzy radiowych do warunków 
frontowych. Mieli się oni też nauczyć realizacji materiałów dziennikarskich 
w sytuacji bezpośredniego zagrożenia58. Na wyposażeniu kompanii prasowych 
znajdowały się również mobilne nadajniki radiowe. Prace nad ich zbudowaniem 
rozpoczęto już w 1932 roku. Mogły one emitować programy zarówno na falach 
długich, jak i średnich. Taki mobilny nadajnik zamontowany był na kolumnie 
kilkunastu 10-tonowych ciężarówek. Pierwsze mobilne nadajniki miały moc 20 kW. 
Posiadały one również własne generatory prądotwórcze i maszty nadawcze 
o wysokości 50 m59. 

Ponieważ wizja kolejnej wojna w społeczeństwie niemieckim w 1939 roku budziła 
wielką niechęć i obawy, elity narodowosocjalistyczne zadecydowały o całkowitej 
reinterpretacji jej przyczyn. To nie Niemcy miały napaść na Polskę, tylko armia polska 
miała zaatakować Niemcy. I tak to też zostało niemieckiemu społeczeństwu przed-
stawione. W wiadomościach nadanych 1 września 1939 roku o godzinie 6 rano roz-
głośnie RRG poinformowały słuchaczy, że polska armia dokonała inwazji na Rzeszę. 
W ten sposób Wehrmacht został zmuszony do podjęcia działań obronnych. Godzinę 
później wyemitowano tekst odezwy Adolfa Hitlera do niemieckich żołnierzy. Kanclerz 
wezwał wszystkich niemieckich żołnierzy do obrony ojczyzny przed polską agresją. 

Tu dodać trzeba, że w polskim dyskursie publicystycznym często wracają 
wydarzenia, które przeszły do historii pod nazwą prowokacji gliwickiej. Tymczasem 
z dzisiejszej perspektywy możemy z bardzo dużym prawdopodobieństwem powie-
dzieć, że inicjatywa ta zrodziła się w Gliwicach, a nie w Berlinie. Chociaż w polskiej 
pamięci historycznej wydarzenie to nabrało dużego znaczenia, to w ówczesnych 
mediach niemieckich nie znalazło prawie żadnego odzewu60. Nie było na jego temat 
żadnych informacji czy komentarzy w programie ogólnoniemieckim61. Nie była to 
jednak jakaś świadoma zmowa milczenia, ponieważ niszowa „Berliner Lokal- 
Anzeiger” odnotowała dla przykładu to wydarzenie62. Krótkie notatki na ten temat 
pojawiły się również w prasie lokalnej. Informowano w nich, że polskie słowa na 
antenie niemieckiego radia miały wywołać panikę w powiecie gliwickim w obawie 
przez inwazją polskiej armii na terytorium Rzeszy63. 

58 H. Wedel, Propagandatruppen der deutschen Wehrmacht, Neckergemünd 1962, s. 21 i nn. 
59 Tamże, s. 66. 
60 H.R. Fr i tsche, Was am Vorabend des zweiten Weltkrieges in Gleiwitz wirklich geschah, 

„Fernseh-Informationen“ 1979, Nr. 14, s. 337– 339; Nr. 15, s. 359–361, Nr. 16, s. 381–383. Patrz także: 
A Spiess, H. Lichtenstein, Das Unternehmen Tannenberg, der Anlass zum zweiten Weltkrieg, 
Wiesbaden 1979, s. 129–155. 

61 K. Wagenführ, Die Septemberereignisse im Rundfunk, „Der deutsche Rundfunk“ 1939, 
Nr. 37, s. 2. Patrz także: S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy..., s. 83. 

62 Sender Glewitz besetzt, Polen drangen in den Senderaum ein – Blutig hinausgeworfen, 
„Berliner Lokal-Anzeiger“ 1939, nr. 209, s. 1 (01.09.1939). 

63 K. Wagenführ, Die Septemberereignisse im Rundfunk, „Der deutsche Rundfunk“ 1939, 
Nr. 37 s. 2. 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 81 



Niemniej radiofonia niemiecka uczestniczyła aktywnie w działaniach wojennych. 
Po 1 września 1939 roku zwiększyła w sposób zasadniczy liczbę audycji w języku 
polskim. Emitowano apele do społeczeństwa polskiego o zachowanie spokoju 
i podporządkowanie się nowej niemieckiej administracji. Wyrażano też podziw dla 
postępu niemieckich wojsk64. Po kilku dniach, kiedy zaczęła się rysować jedno-
znaczna przewaga Wehrmachtu nad armią polską, w audycjach tych można było 
najczęściej słyszeć groźby przeprowadzenia nalotów bombowych i użycia ciężkiej 
artylerii w przypadku oporu. Zawierały również apele do Ukraińców w polskich 
mundurach, żeby zachowywali się lojalnie wobec niemieckiej armii65. 

Kiedy polscy technicy i dziennikarze zmuszeni byli opuszczać kolejne rozgłośnie 
regionalne radia, starali się urządzenia nadawcze demontować, a nawet niszczyć. 
Słusznie obawiano się, że niemieckiej władze wojskowe będą się chciały nimi 
posłużyć dla wywołania zamieszania wśród ludności cywilnej i dezorientacji pol-
skich dowódców.  

Działania te na niewiele się zdały, ponieważ kompanie prasowe Wehrmachtu 
posiadały, wspomniane wcześniej, własne nadajniki radiowe zamontowane na samo-
chodach. Stąd w przypadku zamilknięcia rozgłośni polskiej, nieomal natychmiast, na 
tych samych częstotliwościach, usłyszeć można było program produkowany przez 
kompanie prasowe Wehrmachtu. Były to często audycje, które udawały, że są dalej 
wytworami polskiej radiofonii. Program kompanii prasowych Wehrmachtu opatry-
wano dla przykładu charakterystycznym hejnałem z wieży Mariackiej w Krakowie, 
czy pieśnią legionów „My pierwsza brygada”. W ten sposób kompanie prasowe sy-
mulowały polskie rozgłośnie w Łodzi, Krakowie, Toruniu, Lwowie, czy Poznaniu. 
W ramach tych programów tworzono zupełnie nowe „wojenne” formaty skierowane 
do polskich żołnierzy, a których celem była ich demobilizacja. Stanowiło to ewidentne 
naruszenie prawa międzynarodowego, które wszystkich tych praktyk zakazywało66. 

Ministerstwo Propagandy i Oświecenia Publicznego z działalności kompani pra-
sowych było zadowolone. Tym bardziej, że oprócz uruchamiania kolejnych dawnych 
polskich stacji radiowych realizowały one profesjonalne materiały frontowe 
z toczonych walk i sprawnie przekazywały je do rozgłośni w Rzeszy67. 

Przejęcie dawnych polskich rozgłośni przez kompanie prasowe Wehrmachtu miało 
charakter przejściowy. RMVP jeszcze przed rozpoczęciem działań wojennych uzyskało 
gwarancje, że to ono będzie odpowiedzialne za kształtowanie programu na trenach 
okupowanych68. Nad programem emitowanym przez dawne polskie rozgłośnie 

64 Breif Abteilung Wehrmachtpropaganda an RMVP (03.09.39), BA-MA, RW 4/283, bez 
numeracji kart. 

65 H. Groscurth, Tagebücher eines Abwehroffiziers 1938–1940, Stuttgart 1970, s. 266 i n. 
66 L. Dobroszynski, Die legale polnische presse im Generalgouvernement 1939–1945, 

München 1977, s. 14 i n. 
67 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 402. 
68 Tamże. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

82 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 



regionalne miał początkowo sprawować nadzór Ferdinand Türmer, który został przez 
RMVP mianowany ich redaktorem naczelnym. Otrzymał on jednocześnie w Berlinie 
szczegółowe instrukcje, jak ów przyszły program w Polsce ma wyglądać. Oddelego-
wano go do Warszawy z większym zespołem dziennikarzy, tłumaczy i muzyków. 
Zamierzano poszukać nowych współpracowników i to nie tylko w środowisku mniej-
szości niemieckiej. Zakładano, że Türmer współpracować będzie również 
z dziennikarzami dawnej polskiej radiofonii. 

Pierwszym zadaniem, jakie postawiono przed Türmerem, była produkcja 
10-minutowych wiadomości w języku polskim. Od 11 września 1939 roku były 
one tłumaczone i emitowane również w językach ukraińskim, białoruskim 
i litewskim. Produkowano także po polsku relacje frontowe. Na program emitowany 
przez dawne rozgłośnie regionalne składać miały się informacje agencyjne oraz 
stosunkowo ambitny program muzyczny posiłkujący się archiwami RRG. W dalszej 
kolejności grupa Türmera miała przygotować fundamenty pod produkcję kursów 
języka niemieckiego, które miałyby być emitowane przez radio oraz audycji 
przeznaczonych dla szkół. Dla celów tych rozpoczęto w Berlinie nawet werbowanie 
nauczycieli języka polskiego69. 

Stosunkowo najszybciej RRG udało się uruchomić regularny program w Ka-
towicach. Oddelegowano tam redaktora naczelnego rozgłośni lipskiej, Carla Stubera 
wraz ze sztabem dziennikarzy i techników. Swoją działalność w Katowicach rozpoczął 
już dnia 6 września 1939 roku. Rozgłośnia katowicka nazywała się teraz „Deutscher 
Sender Kattowitz” i już w tym samym dniu wznowiła emisję programu radiowego70. 
Program opierał się głównie na retransmisji produkcji z Opawy. Był w połowie 
w języku polskim, w połowie w języku niemieckim71. Na początku października 1939 
roku rozgłośnia w Królewcu nadawała po polsku o 20.15 i o 22.15 dwudziestominu-
towe audycje informacyjne i jedną publicystyczną audycję wieczorną o niemieckim 
tytule „Plauderei” (Swobodne rozmowy) o godzinie 23.05. Natomiast rozgłośnia we 
Wrocławiu emitowała po polsku w godzinach: 6.40, 11.40, 14.30, 17.10 oraz 22.20 
dziesięciominutowe audycje informacyjne72. W dniu 30 września 1939 roku RRG 
przejęło rozgłośnię warszawską, której kierownictwo objął Eberhard Taubert73. 

Na początku października RRG dokonało jednak radykalnej zmiany swojej 
dotychczasowej liberalnej polityki wobec społeczeństwa polskiego. W dniu 16 paź-
dziernika 1939 roku wprowadzono całkowity zakaz używania języka polskiego na 
antenie radia i emisji jakichkolwiek odniesień do polskiej kultury. Programy 
muzyczne, emitowane przez dawne polskie rozgłośnie regionalnie, zdominowane 
zostały odtąd przez niemieckie tańce, marsze i pieśni. Audycje te miały się 

69 Tamże. 
70 J.M. Kwiatkowski, Polskie Radio w konspiracji, 1939–1944, Warszawa 1989, s. 92. 
71 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 400. 
72 Program radiowy, „Der deutsche Rundfunk“ 1939, nr 40, bez numeracji stron. 
73 J.M. Kwiatkowski, Polskie Radio w konspiracji..., s. 8. 

Sebastian Fikus PROGRAMY REICHS-RUNDFUNK-GESELLSCHAFT W POLSCE (1923–1939) 83 

TOM XXIII (2020), ZESZYT 1 (57) 



dostosować wyłącznie do gustów i oczekiwań żołnierzy Wehrmachtu74. Polskim 
słuchaczom natomiast zakazano posiadania odbiorników radiowych, co miało być 
elementem kulturalnej dyskryminacji środowisk polskich. Niemcy mieli się teraz 
w Polsce pokazać od najczarniejszej strony. 

Bibliografia 

Brei tkopf  K., Rundfunk. Faszination Hörfunk, Heidelberg 2007. 
Buchbender  O., Das tönende Erz. Deutsche Propaganda gegen die Rote Armee im 

Zweiten Weltkrieg, Stuttgart 1978. 
Dil ler  A., Rundfunkpolitik im Dritten Reich, München 1980. 
Dobroszynski  L., Die legale polnische presse Im Generalgouvernement 1939–1945, 

München 1977. 
Dussel  K., Deutsche Rundfunkgeschichte, Konstanz 2010. 
Fikus S., Radiofonia w III Rzeszy. Studium ideowego zniewolenia, Katowice 2019. 
Fr i tsche H.R., Nationalismus und Widerstand im Schlesischen Rundfunk, [w:] Nationalso-

zialismus und Widerstand in Schlesien, hrsg. L. Bossle, G. Keil, J. Menzel, E. Shulz, 
Sigmaringen 1989, s. 131. 

Fr i tsche H.R., Was am Vorabend des zweiten Weltkrieges in Gleiwitz wirklich geschah, 
„Fernseh-Informationen“ 1979, nr 14, s. 337– 339; nr 15, s. 359–361, nr 16, s. 381–383. 

Hasso W., Propagandatruppen der deutschen Wehrmacht, Neckergemünd 1962. 
Koch H.J., Wunschkonzert. Unterhaltungsmusik und Propaganda im Rundfunk des Dritten 

Reichs, Graz 2006. 
Krasuski  J., Polska Niemcy, stosunki polityczne od zarania po czasy współczesne, Poznań 

2003. 
Król  E.C., Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919–1945. 

Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999. 
Kwiatkowski  J.M., Polskie Radio w konspiracji, 1939–1944, Warszawa 1989. 
Kwiatkowski  J.M., Ojciec polskiego radia, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1987, nr 2. 
Langewische D., Tenorth H., Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, Bd. 5, 

München 1989. 
Münke l  D., Produktionssphäre, [w:] Zuhören und Gehört werden I. Radio im 

Nationalismus. Zwischen Lenkung und Ablenkung, hrsg. I. Marßolek, A. Saldern, 
Tübingen 1998. 

Pohle  H., Der Rundfunk als Instrument der Politik. Zur Geschichte des deutschen Rundfunks 
1923–1938, Hamburg 1955. 

Riedel  H., Lieber Rundfunk. 75 Jahre Hörergeschichte(n), Berlin 1999. 
Spiess  A., Lichtenstein H., Das Unternehmen Tannenberg, der Anlass zum zweiten 

Weltkrieg, Wiesbaden 1979. 
Wolls te in  G., Vom Weimarer Revisionismus zu Hitler, Bonn 1973. 

74 A. Dil ler, Rundfunkpolitik im Dritten Reich…, s. 404. 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 

84 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 




