
T. XXI (2018) Z. 1 (49)
ISSN 1509-1074

ROCZNIK 
HISTORII PRASY POLSKIEJ

wSieci: A serious 
opinion-shaping weekly 

or a political tabloid?

Instytut Dziennikarstwa i Informacji
Uniwersytet Jana Kochanowskiego

ul. Świętokrzyska 21D
PL 25-406 Kielce

e-mail: 
tomasz.mielczarek@ujk.edu.pl

KEY WORDS:
Polish press, post-1989, opinion-shaping 

weeklies, conservative Press, political tabloids

ABSTRACT
An analysis of its content and illustrations 

indicates that wSieci occupies a middle ground 
between serious opinion-shaping press and 

a political tabloid. Its taste for scandal is 
signalled first and foremost by its characteristic 

cover cartoons, a mix of crude simplification, 
brazen partisanship and unashamed xenophobia. 
Like other magazines with upmarket ambitions 

wSieci has followed the vogue for writing 
focused on sharply-drawn individuals. Its defiant 

conservatism that doesn’t mince words is both 
a political stance and a marketing strategy. The 

magazine started with a big splash, but now that 
its price has climbed up and the novelty effect 

has faded, its sales have peaked.

„wSieci”: 
tygodnik opinii 
czy społeczno-
-polityczny tabloid?

Tomasz
MIELCZAREK

SŁOWA KLUCZOWE:
tygodniki opinii, tabloid, społeczeństwo, 
polityka

ABSTRAKT
Analiza zawartości i szaty graficznej „wSieci” 
wykazała, że formuła tygodnika zawiera się 
pomiędzy prasą opinii a politycznym tabloidem. 
Uproszczenia, a nawet prowincjonalizm 
i ksenofobia uwidaczniały się zwłaszcza 
na okładkach pisma. Dotknęła je też, 
tak jak inne tygodniki opinii, personifikacja 
przekazu. Redakcja chętnie sięgała po 
tematykę społeczną podawaną poprzez 
pryzmat jednostkowych losów. Dosłowność 
i jednoznaczność konserwatywnego pisma 
miała nie tylko podłoże ideowo-polityczne, 
ale i ekonomiczne. Gdy urealniano jego cenę 
i przeminął efekt nowości, zainteresowanie nim 
znacznie zmalało.



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

66

Streszczenie

W artykule sformułowano tezę, że po katastrofie smoleńskiej z 2010 roku, klasyczne tygodniki opinii w znacznej 
mierze utraciły swe uniwersalne i analityczne właściwości. Oprócz występujących już wcześniej niepokojących cech, 
jakim była zbyt daleko idąca wizualizacja prezentowanych treści i tabloidyzacja, w prasie tej zaczęto realizować 
funkcje tożsamościowe.

Najbardziej wymownym przykładem tego zjawiska wydają się „wSieci”. Należy przy tym podkreślić, że 
formuła tego tygodnika znacznie odbiegała od pozostałych czasopism opinii. Liczna redakcja sugerowała ogro-
my potencjał periodyku, który nie zawsze udawało się odpowiednio wykorzystać. Zawartość tygodnika stanowiła 
swoistą mieszankę tekstów złożonych i niekiedy wyrafinowanych adresowanych do elit, z materiałami właściwymi 
dla tabloidów. Banalizacja, uproszczenia, odwoływanie się do utrwalonych stereotypów, a nawet prowincjonalizm 
i ksenofobia uwidaczniały się zwłaszcza na okładkach pisma. Z drugiej zaś strony wypada zauważyć, że miało 
ono niekiedy istotny wpływ na debatę publiczną.

Inną właściwością „wSieci” była rozbudowana i nieustannie aktualizowana witryna internetowa. Nacechowany 
emocją przekaz obrastał nieprzebierającymi w słowach komentarzami internatów, a to nie tylko upodobniało go, 
ale wręcz nadawało charakter tabloidu. Brutalizacja dyskusji przynosiła realne efekty, bowiem także dzięki niej 
wzrastała liczba tzw. realnych użytkowników portalu. 

Innym niepokojącym zjawiskiem, dotykającym nie tylko „wSieci”, ale całą grupę tygodników opinii, była 
sukcesywnie rosnąca personifikacja przekazu. Redakcja chętnie sięgała po tematykę społeczną podawaną poprzez 
pryzmat jednostkowych losów. By pozyskać czytelników odwoływano się przy tym do wizerunków politycznych 
celebrytów akceptowanych przez docelową grupę odbiorców.

Dosłowność i jednoznaczność konserwatywnego pisma miała nie tylko podłoże ideowo-polityczne, ale i eko-
nomiczne. Gdy urealniano jego cenę i przeminął efekt nowości, zainteresowanie nim znacznie zmalało. Erozja 
nakładów i sprzedaży jest zjawiskiem trwałym, związanym nie tylko z profilem pisma, ale i sukcesywnym spad-
kiem zainteresowania drukowaną prasą. Zapewne i dlatego stosowano różnorodne formalne zabiegi graficzne, co 
przynosiło krótkotrwałe efekty marketingowe. Niemniej jednak nadawały one pismu cechy tabloidu, co mogło 
dezorientować bardziej wymagających czytelników.



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

67

Analiza różnorodnych definicji oraz dziejów czasopism określanych mianem 
tygodników opinii zezwala na stwierdzenie, że w zależności od danej epoki histo-
rycznej koncentrują się one na realizacji odmiennych funkcji1. Jakościowa i ilościowa 
analiza zawartości tej prasy skłania też do stwierdzenia, że po katastrofie smoleńskiej 
z 2010 roku2, klasyczne tygodniki opinii w znacznej mierze utraciły swe uniwersalne 
i analityczne właściwości. Oprócz występujących już wcześniej niepokojących cech, 
jakimi były zbyt daleko idąca wizualizacja prezentowanych treści i tabloidyzacja, 
w prasie tej zaczęto realizować funkcje tożsamościowe. Najbardziej wymownym 
przykładem tego zjawiska wydają się „wSieci”. 

Pierwszy numer tego pisma wydano 26 listopada 2012 roku. Początkowo „wSieci” 
ukazywało się w cyklu dwutygodniowym w nietypowym formacie (30 × 27 cm). 
Wydawcą była spółka Fratria kierowana początkowo przez Tomasza Przybka, 
a następnie Romualda Orła3. Spółka dość szybko osiągnęła rentowność. W 2015 roku 
odnotowano 31,3 mln zł przychodu, a w 2016 roku 34 mln zł oraz 2,9 mln zł zysku 
netto, z którego to zysku 1,3 mln zł zostało podzielone przez udziałowców firmy 
w ramach dywidendy4.

Początkowo cenę pisma określono na 2 zł 90 gr. Pierwszy numer sprzedano 
w ilości 150 tys. egz., by następnie rozkolportować jeszcze 40 tys. egz. dodruku. 
Nakład kolejnego numeru zwiększono do 200 tys. egz., a numer trzeci wydano 

1 Szerzej o tym w: T. M i e l c z a r e k, Prasa opinii czy ilustrowany magazyn społeczny? „Rocznik 
Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2017, nr 9/20, s. 57–67.

2 D. W i c e n t y, Katastrofa smoleńska a przemiany na rynku tygodników konserwatywnych, [w:] 
Materiały Konferencyjne. II Konferencja smoleńska, 21–22.10.2013, Warszawa 2014, s. 327–330.

3 Fratria wydaje też miesięcznik „W sieci Historii” redagowany przez Jana Żaryna, kwartalnik 
„Fronda” założony przez Grzegorza Górnego i Rafała Smoczyńskiego oraz „Gazetę Bankową”. Jest 
właścicielem następujących portali: wPolsce, wPolityce i wGospodarce. Największym udziałowcem 
Fratrii jest agencja marketingu zintegrowanego Apella. Zajmuje się reklamą i public relations oraz 
produkcją materiałów promocyjnych. Apella wywodzi się z założonej w 2005 r. firmy Media SKOK, 
powołanej do prowadzenia obsługi Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych. Prezesem 
zarządu Apelli jest Romuald Orzeł. Szerzej o tych firmach: http://www.fratria.pl/; http://www.apella.
com.pl/o-nas.html [dostęp: 25.02.2017]. Zob. też: D. W i e l o w i e y s k a, A. N o w a k o w s k a, Wojna 
prawicowych mediów. Tym razem poszło o SKOK-i, http://wyborcza.pl/1,76842,13215381,Wojna_pra-
wicowych_mediow__Tym_razem_poszlo_o_SKOK_i.html [dostęp: 9.02.2018].

4 http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fratria-z-34-mln-zl-wplywow-i-2-9-mln-zl-zysku-netto-
w-ub-r-karnowski-przychody-z-sektora-publicznego-nie-sa-kluczowe [dostęp. 10.10.2017]. Zob. też: 
K. K a t k a, Udany skok na media, „Gazeta Wyborcza” [dostęp: 30.09.2017].



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

68

w ilości 250 tys. egz. Od numeru czwartego z 31 grudnia 2012 roku pismo było 
tygodnikiem wydawanym w standardowym formacie. 

Początki „wSieci” związane były z procesem sądowym, jaki Fratrii wytoczyła 
Gremi Media (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Uważam Rze”). Postawiono 
zarzut, że naruszono interesy Gremi Media, która dysponowała serwisem interne-
towym „W sieci opinii”. Nowy tytuł mógł wprowadzić w błąd czytelników, którzy 
wcześniej korzystali z tego serwisu. Sąd pierwszej instancji przychylił się do wnio-
sku Gremi Media i zakazał nowemu pismu używania spornego tytułu5. Dlatego też 
od numeru 10 do numeru 30 z 2013 roku tygodnik ukazał się z winietą „Sieci”. 
Później jednak powrócono do pierwotnego tytułu6. W wyniku kolejnej rozprawy 
sądowej pismo od numeru 31 z 31 lipca 2017 roku nosiło tytuł „Sieci Prawdy”, 
a w 2018 roku „Sieci”.

Na okładce pierwszego numeru „wSieci” umieszczono zdjęcie Marty Kaczyńskiej, 
która zapewniała, że Dowiem się co tam się stało. Pismo miało zatem koncentro-
wać się na tragedii smoleńskiej. Potwierdzała to inna okładkowa zapowiedź tekstu 
Cezarego Gmyza dotyczącego śladów trotylu na tupolewie (Wszystkie głupoty o moim 
tekście).

Reaktor naczelny Jacek Karnowski w artykule wstępnym (Na powitanie) stwier-
dził, że wobec selektywnego doboru informacji przez najważniejsze media, jedynym 
niecenzurowanym miejscem przedstawiana rzeczywistości jest sieć. Uznał, że 

Sieć jest światem, w którym powstał tzw. drugi obieg informacyjny. Nie tylko infor-
macyjny, ale także i komentatorski. Sieć to jednak morze informacji. Jak się w niej 
zorientować? Jak wybrać to, co naprawdę ważne? Pomagają w tym dobre portale infor-
macyjno-publicystyczne: wPolityce.pl, stefczyk.info, wNas.pl i wGospodarce.pl7. 

Ponieważ jednak zasoby sieci (Internetu) są ulotne, utworzono „dwutygodnik oso-
bistych opinii”, w którym znalazły się materiały, których „próżno by szukać w ofi-
cjalnych mediach albo [uwypukla się w nich to] co potraktowano powierzchownie”. 
Jak stwierdził redaktor naczelny, „coś z tym trzeba było zrobić” tym bardziej, że 
„sieć jest zamknięta dla tych, którzy wolą, bądź muszą, żyć poza nią”8.

5 Stanowisko Fratrii w tej sprawie: Hajdarowicz atakuje, jednak redakcja tygodnika „wSie-
ci” nie kapituluje, http://www.niedziela.pl/artykul/4183/Hajdarowicz-atakuje-jednak-redakcja [dostęp: 
23.02.2015].

6 Informacje zaczerpnięto z portalu tygodnika „Niedziela”, co zbytnio nie może zaskakiwać, 
oba pisma bowiem blisko ze sobą współpracowały. Odzyskane „W”, czyli wraca tygodnik „wSieci”, 
www.niedziela.pl/artykul/5729/Odzyskane-%E2%80%9EW%E2%80%9D-czyli-wraca-tygodnik [dostęp: 
23.02.2015].

7 J. K a r n o w s k i, Na powitanie, „wSieci” 2012, nr 1.
8 Tamże.



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

69

Początkowo w skład zespołu redakcyjnego „wSieci” weszli: Michał Karnowski, 
Jacek Karnowski, Piotr Cywiński, Jerzy Jachowicz, Dorota Łosiewicz, Marek Pyza, 
Marzena Nykiel, Igor Zalewski, Krzysztof Czabański, Krzysztof Feusette, Marcin 
Fijołek, Marcin Wikło, Paweł Burdzy, Jan Żaryn, Maciej Pawlicki, Andrzej Potocki, 
Maja Narbutt, Stanisław Janecki.

Skład zespołu redakcyjnego jednoznacznie przesądził o zawartości „wSieci”. 
Pismo nie określało się już mianem „tygodnika osobistych opinii”, ale „odważnego 
tygodnika młodej Polski”. Jak stwierdzono: „«wSieci» będzie odważnym tygodnikiem 
młodej Polski. Młodej przede wszystkim duchem, ale także skupiającym młodych 
dziennikarzy, którzy choć mogli budować system mediów prorządowych, wybrali 
własną drogę”9. Zawartość pisma podzielono na działy: kraj, kultura, opinie, histo-
ria, świat, sport. Z biegiem czasu swoistym znakiem firmowym tygodnika stały 
się felietony (działy Na początek i Na koniec) lub używając internetowej termino-
logii — blogi. Średnio w numerze publikowano ich ok. 15. Pisywali je nie tylko 
członkowie zespołu redakcyjnego, ale też m.in.: Marta Kaczyńska, Marek Król, Jan 
Pietrzak, Andrzej Zybertowicz. Teksty te koncentrowały się przede wszystkim na 
komentowaniu i recenzowaniu rzeczywistości. Zwykle liczyły około jednej strony 
znormalizowanego maszynopisu.

Innym znakiem firmowym pisma były rozmowy braci Karnowskich z reprezentan-
tami środowisk ideowych i politycznych związanych z Prawem i Sprawiedliwością. 
Zapisy tych rozmów publikowano niemal w każdym numerze, a przeprowadzono je 
m.in. z: Adamem Hofmanem, Ewą Błasik, Anną Fotygą, Antonim Macierewiczem, 
małżeństwem Karoliną i Tomaszem Elbanowskimi, Przemysławem Babiarzem, Janem 
Polkowskim i in. 

Szczególną estymą „wSieci” darzyło rodzinę Kaczyńskich. W trzecim jego nume-
rze z 2013 roku redaktor naczelny Jacek Karnowski opublikował tekst, w którym 
żegnał Jadwigę Kaczyńską. Podkreślił przy tym, że: „Rodziny Kaczyńskich z kart 
polskiej historii nie wymaże już żadna siła. Śp. Prezydent — najlepszy prezydent 
jakiego mieliśmy — spoczywa na Wawelu. Teraz odeszła jego mama. Została nam 
Marta Kaczyńska i oczywiście Jarosław. I to on napisze puentę tej arcypolskiej 
historii. Bo puenta jeszcze przed nami”10.

Dwa tygodnie później bracia Karnowscy rozpoczęli rozmowę z Jarosławem 
Kaczyńskim od następującej deklaracji: „Panie premierze, prosimy na początku 
o przyjęcie szczerych kondolencji z powodu śmierci mamy od naszej redakcji 
i naszych czytelników. Wiemy, że wielu z nich modliło się w tych dniach, dawało 
wyraz temu, że są w tym czasie z panem”.

Jarosław Kaczyński dowodził, że jego matka była osobą skromną, niemniej jednak 
zasłużyła na okazały pogrzeb. Przyczyn jej śmierci upatrywał w „potwornej kampanii 

 9 J. K a r n o w s k i, Ku wolnym mediom, „wSieci” 2012, nr 3.
10 Tenże, Matka arcypolskiej historii, „wSieci” 2013, nr 3, s. 3.



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

70

nienawiści”, która odbierała jej prawo do godnego uczczenia syna — „gdyby nie było 
Smoleńska, Mama nie doznałaby wylewu i na pewno by żyła”11. Bracia Karnowscy 
upatrywali z kolei przyczyn pogorszenia zdrowia Jadwigi Kaczyńskiej w działalności 
„przemysłu pogardy”, który zaktywizował się po katastrofie smoleńskiej12.

Centralne miejsce w przemyśle pogardy przypadło „apostołom z Czerskiej” czyli 
redakcji „Gazety Wyborczej”. Adam Michnik zazwyczaj na łamach „wSieci” był 
przedmiotem ostrych i niekiedy personalnych ataków. Zdarzały się jednak nieco 
bardziej wyrafinowane polemiki, jak chociażby ta zaprezentowana przez Grzegorza 
Górnego. Redaktor naczelny „Frondy” uważał, że już u schyłku lat sześćdziesiątych 
XX wieku Adam Michnik podzielił środowiska katolickie w Polsce na wsteczne 
i postępowe. Nie dość tego, przez ponad 20 lat funkcjonowania „Gazety” starał się 
rozbić jedność Kościoła, co było zaskakująco podobne do tego, co czynili w PRL 
komuniści. Grzegorz Górny polemizował z tezami, jakoby polski Kościół nie doj-
rzał do demokracji i dążył do państwa wyznaniowego. Redakcja „Gazety” celowo 
przejaskrawiała występujące w nim różnice popularyzując kontrowersyjnych księży, 
lub — co gorsza — osoby, które wystąpiły ze stanu duchownego. Uznanie Adama 
Michnika zyskiwali ci europejscy politycy, którzy — nawet związani z chadecją — 
podważali kanony wiary, propagowali aborcję, eutanazję, „małżeństwa” homosek-
sualne itp. Autor tego tekstu zakończył go następującym stwierdzeniem: „I to jest 
właśnie polityk chrześcijański na miarę oczekiwań «GW». Gdyby jeszcze wszyscy 
biskupi podzielali te same poglądy, można by wreszcie ogłosić, że Kościół w końcu 
dorósł do demokracji”13.

Ostra, jednoznaczna publicystyka, uproszczone prezentowanie rzeczywistości oraz 
podział społeczeństwa na zwolenników lub przeciwników PiS realizowany według 
schematu „my — oni” początkowo zyskały akceptację znacznej grupy czytelników. 
W 2013 roku średnia sprzedaż „wSieci” wynosiła 94 tys. egz. W kolejnych latach 
jednak malała i w pierwszym półroczu 2017 roku spadła do 66 tys. egz.

Redaktor naczelny „wSieci” Jacek Karnowski w portalu wirtualnemedia, przy 
okazji pierwszej i drugiej rocznicy funkcjonowania pisma, dość wszechstronnie wypo-
wiadał się o jego kondycji i miejscu na rynku. Uznał, że tygodniki opiniotwórcze 
wyraźnie podzieliły się pod względem ideowym. Na jednym biegunie znajdowały 
się — jak stwierdził — tygodniki liberalne, prorządowe, antyopozycyjne, mainstre-
amowe, których „cechą wspólną są płynące do nich ogromne transfery pieniędzy 

11 J. i M. K a r n o w s c y, Po smutnych osobistych wydarzeniach wracam do pełnej działalności. 
Podejmujemy ofensywę. Zrobimy wszystko, by przejąć władzę, „wSieci” 2013, nr 5, s. 15.

12 Określenie to wprowadził do publicznej debaty Sławomir Kmiecik. Por. S. K m i e c i k, Prze-
mysł pogardy: niszczenie wizerunku prezydenta Lecha Kaczyńskiego w latach 2005–2010 oraz po 
jego śmierci, Warszawa 2013; t e n ż e, Przemysł pogardy 2: niszczenie wizerunku prezydenta Lecha 
Kaczyńskiego w latach 2005–2010 oraz po jego śmierci, Warszawa 2014.

13 G. G ó r n y, Apostołowie z Czerskiej, „wSieci” 2013, nr 34.



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

71

ze sfery publicznej”14. Na drugim biegunie były natomiast pisma konserwatywne, 
patriotyczne, walczące o historyczną prawdę. Nie oznaczało to, że te ostatnie mówiły 
jednym głosem. Różniły się one w takich szczegółach, jak np. tragedia smoleńska, czy 
stosunek do historii. „Nie są to oczywiście jakieś przepaście, reprezentujemy wszyscy 
szeroko pojęty obóz konserwatywny. Ale najważniejsza różnica to oczywiście kapi-
tał — my budujemy na kapitale polskim, sprawdzonym, niepokomunistycznym”15.

Za dość ogólnymi deklaracjami redaktora naczelnego szły wzbudzające kontro-
wersje działania praktyczne. Jak już wspomniano, „wSieci” nie stroniło od ataków 
personalnych. Postacią ze świata polityki, która szczególnie irytowała redaktorów 
tygodnika był Donald Tusk. Wizerunek ówczesnego premiera wykorzystywano wie-
lokrotnie do różnorodnych fotomontaży umieszczanych na okładkach pisma. Okładki 
te niekiedy przypominały plakaty propagandowe. Opatrywano je zapowiedziami 
materiałów publikowanych w numerze: Smutny finał. Rachunek za pięć lat zabawy 
Tuska16, Wódz lewicy. Od rewolucji do rewolucji17. 

W podobnej poetyce utrzymany był numer 24 z 2014 roku. Tym razem na okładce 
znalazło się zdjęcie 17-letniej Marysi Sokołowskiej i zapowiedź: „Powiem wam, dla-
czego premier jest zdrajcą”18. Umieszczenie zdjęcia licealistki, która publicznie zaata-
kowała premiera zostało dostrzeżone przez konkurencyjne „Do Rzeczy”. Publicyści 
tego tygodnika Robert Mazurek i Łukasz Warzecha skrytykowali okładkę, a Rafał 
Ziemkiewicz stwierdził, że świadczyła ona o niskim — tabloidowym poziomie „wSie-
ci”. Było jedynie kwestią czasu przeniesienie tej polemiki do Internetu. Publikowano 
tam różnorodne sondy czytelnicze i przeciwstawiano Marysię Sokołowską Joannie 
Szczepkowskiej, która w owym czasie przeniosła swe felietony z „Gazety Wyborczej” 
do tygodnika „Do Rzeczy”. Jacek Karnowski napisał w portalu wpolityce.pl, że „zdu-
miewa agresja ze strony kolegów publicystów wobec tej dziewczyny. Nawet jeżeli 
uważają, że przesadziła, że Tusk nie zdradził Polski, to przede wszystkim powinni 
się cieszyć, że młoda, wspaniała dziewczyna martwi się o Polskę”19.

Donaldem Tuskiem zajmowano się też, gdy odszedł z krajowej polityki. Tym 
razem przedstawiono go na okładce z kajdankami na rękach20. Marek Pyza stwier-
dził m.in. 

14 http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-karnowski-po-roku-w-sieci-osiagnelismy-zalozone-
cele-z-naddatkiem [dostęp: 3.03.2015].

15 Tamże.
16 „wSieci” 2013, nr 4.
17 „wSieci” 2013, nr 9.
18 „wSieci” 2014, nr 24.
19 http://wpolityce.pl/smolensk/199922-rzeczywiscie-zdrade-rzadko-widac-na-biezaco-tym-razem-

jednak-widac-wyraznie-niepokojaco-wyraznie [dostęp: 4.03.2015].
20 Zob. też okładkę pisma przedstawiającą polityków PO jako oskarżonych z czarnym paskiem 

na oczach, „wSieci” 2016, nr 20.



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

72

„Oskarżony Donald T.” — tak już niedługo gazety mogą pisać o byłym polskim premie-
rze. Obecnemu szefowi Rady Europejskiej grożą zarzuty karne i widmo nawet 10-letniej 
odsiadki. To bardzo realny scenariusz, jeśli na chłodno przeanalizuje się Kodeks karny 
w kontekście decyzji podjętych przez Tuska21.
 
Autor artykułu swe wywody opierał na normach prawnych. Wypada zatem w tym 

miejscu zacytować art. 13. ust. 1. Prawa prasowego: „Nie wolno wypowiadać w prasie 
opinii co do rozstrzygnięcia w postępowaniu sądowym przed wydaniem orzeczenia 
w I instancji”. Pamiętając przy tym, że nie doszło do sformułowania jakichkolwiek 
zarzutów, a sprawa potencjalnej winy Donalda Tuska w związku z katastrofą smo-
leńską nie była nawet przedmiotem śledztwa. 

„wSieci” personalnie atakowało dziennikarzy „mainstreamowych”. Na okładce 
umieszczono m.in. rysunek przedstawiający podobiznę emerytowanego redaktora 
naczelnego „Tygodnika Powszechnego” księdza Adama Bonieckiego z podpisem 
Adwokat diabła. W numerze 41 z 2013 roku znalazło się zdjęcie Adama Michnika 
wykonane z tzw. żabiej perspektywy podczas uroczystości wręczenia mu Orderu Orła 
Białego. Pytano przy tym W co gra Michnik22. Zdecydowanie ostrzej potraktowano 
Tomasza Lisa. W październiku 2013 roku na okładce „wSieci” znalazł się fotomontaż 
przedstawiający redaktora naczelnego „Newsweeka” w mundurze gestapowca, który 
trzyma w zakrwawionej ręce różaniec23. By czytelnik nie miał żadnych wątpliwość 
fotomontaż opatrzono nagłówkiem Prawie jak Goebbels. W grudniu tego samego 
roku tygodnik opatrzył swą pierwszą kolumnę fotomontażem prezentującym Monikę 
Olejnik u boku gen. Wojciecha Jaruzelskiego. Tym razem podpis głosił Dzieci esbe-
ków i ludzie PZPR rządzą w mediach24. W lutym 2014 roku tygodnik zaprezentował 
zdjęcie anonimowej osoby za biurkiem, lecz nie pozostawił żadnych wątpliwości: 
„Mówiąc wprost gangster jest dziś redaktorem naczelnym wpływowego tygodnika”25. 
W ten oto sposób przypomniano kryminalne epizody z życia redaktora naczelnego 
tygodnika „Wprost” Sylwestra Latkowskiego. Jedynie dla formalności dodajmy, że 
niemal wszystkie zaatakowane osoby skierowały wnioski do sądu żądając ochrony 
dóbr osobistych oraz materialnego zadośćuczynienia. Część pozwów sądy uznały 
za uzasadnione26. 

21 M. P y z a, Proces Tuska?, „wSieci” 2016, nr 41.
22 „wSieci” 2013, nr 23, oraz nry 38 i 45; 2014, nr 34.
23 „wSieci” 2013, nr 41.
24 „wSieci” 2013, nr 49. Tekst zapowiadał książkę Doroty K a n i, Jerzego Ta r g a l s k i e g o, 

Macieja M a r o s z a, Resortowe dzieci: media, Warszawa 2014.
25 A. P o t o c k i, Kto stoi za Latkowskim, „wSieci” 2014, nr 7.
26 Zob. np.: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/monika-olejnik-wygrala-z-w-sieci; http://

www.wirtualnemedia.pl/artykul/okladka-w-sieci-z-ewa-kopacz-jako-terrorystka-to-glos-w-debacie-i-
karykatura-pozew-oddalony; http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-sieci-ma-przeprosic-tomasza-lisa-
za-okladke-z-nim-jako-nazista-obie-strony-zadowolone-z-wyroku [dostęp: 20.12.2016].



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

73

Swoistym uzupełnieniem tej tematyki była rozbudowana informacja Marka Pyzy 
o książce zatytułowanej Resortowe dzieci: media27. Co prawda czytelnicy z tego 
tekstu nie mogli się dowiedzieć kto tę pracę napisał i kto ją wydał, ani też o czym 
traktuje, niemniej jednak precyzyjnie poinformowano w niej o wielkości nakładu 
i sukcesie sprzedaży. Autor odniósł się do reakcji zaatakowanego środowiska przy-
taczając wypowiedź Wiesława Władyki z TOK FM, że „Przekraczane są kolejne 
granice chamówy robione przez prasę, która uważa się za odważną, niepokorną, szla-
chetną”. Nie zamierzał on czytać książki, „bo nie chce dotykać gówna”. Marek Pyza 
informował, że „dziennikarskie towarzystwo poranione publikacją chce procesować 
się z autorami i wydawcą”, a „lewacki publicysta” Jacek Żakowski żądał usunięcia 
swej podobizny z okładki książki28. Można było odnieść wrażenie, że — cytując 
wypowiadającego się w „wSieci” Tadeusza Płużańskiego — wrzawa towarzysząca 
publikacji nie była już dziennikarską dyskusją o faktach i argumentach, ale walką 
„trzeciego pokolenia AK z trzecim pokoleniem UB”29. 

Starcia pomiędzy dziennikarzami reprezentującymi różne opcje ideowe i poli-
tyczne nie wygasły w kolejnych miesiącach. W noworocznym wydaniu „wSieci” 
przedstawiono Piotra Kraśkę w żołnierskim mundurze jako prowadzącego „Dziennik 
Telewizyjny” w stanie wojennym30. Na fotomontażu wyeksponowano tytuły Medialny 
zamach stanu i Odsłaniamy kulisy ataku TVP na rząd i prezydenta, co promowało 
umieszczony wewnątrz numeru artykuł Marka Pyzy i Marcina Wikło zatytułowany 
Cel: zabić PiS. W tekście tym zgłaszano zarzuty dotyczące nierzetelnej pracy tele-
wizji publicznej.

W czerwcu 2016 roku opublikowano w tygodniku tekst Krzysztofa Feusette’a 
zatytułowany Do widzenia, do jutra. Autor stwierdził w nim m.in.: „Monika Olejnik, 
Tomasz Lis, Piotr Kraśko, Jarosław Kuźniar — bez nich platformerska propaganda 
nie zyskałaby tylu wyznawców. Wraz z wyborczą przegraną w ich karierach także 
coś się kończy, a niewiele zaczyna”31. 

Redakcja otrzymała po sześć sprostowań Tomasza Lisa i Jarosława Kuźniara oraz 
cztery od Ringier Axel Springer Polska podważających tezy artykułu. Wszystkie spro-
stowania napisano w podobnym tonie, a zajęły dwie strony tygodnika. Opublikowano 
je dlatego, że „Redakcja uznała, że czytelników nie może pozbawiać tej uciechy”32. 
Michał Karnowski dodał natomiast, że „To pokazuje pychę i zarozumiałość tych 

27 Kolejna część tej pracy pt. Resortowe dzieci: służby wyszła w 2015. Jej autorzy otrzymali 
nagrodę główną Konkursu Wolności Słowa SDP. W 2016 r. wydali oni Resortowe dzieci: politycy. 
Pracę tę reklamowano w 45. numerze „wSieci” z 2016 r.

28 M. P y z a, Strach i kontratak „resortowych dzieci”, „wSieci” 2014, nr 2.
29 Z Tadeuszem Płużańskim rozmawiają Jacek i Michał Karnowscy, „wSieci” 2014, nr 32. 
30 „wSieci” 2015, nr 52.
31 K. F e u s e t t e, Do widzenia, do jutra, „wSieci” 2016, nr 24.
32 „Do widzenia, do jutra”, „wSieci” 2016, nr 29.



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

74

ludzi oraz nieumiejętność poruszania się na wolnym rynku i niezrozumienie wolności 
słowa, która jest też prawem do oceny”33.

Media były przedmiotem zainteresowania pisma także po kampaniach wybor-
czych z 2015 roku34. Tygodnik jednoznacznie popierał Jacka Kurskiego zwłaszcza 
wtedy, gdy podjęto nieudaną próbę odwołania go ze stanowiska prezesa TVP S.A.35 
Sprawy nie sprowadzano jedynie do kwestii personalnych, ale dowodzono, że pań-
stwowa telewizja znacznie zyskała na jakości, gdy zaczął nią kierować zaprzyjaźniony 
z redakcją dawny spin doctor PiS. W opinii Stanisława Janeckiego „«Wiadomości» 
TVP wobec «Faktów» TVN są tym, czym piłkarski Real Madryt jest wobec Huraganu 
Wołomin. To inna półka, inna liga i inna klasa”. Autor tej wypowiedzi wywiódł swe 
wnioski na podstawie obserwacji prowadzonej pomiędzy 10 i 20 kwietnia 2016 roku. 
Nie wiadomo jednak jaka była metodologia tych badań i dlaczego nie uwzględnił 
w swych ocenach np. parametru oglądalności36.

W 2015 roku „wSieci” skoncentrowało się na problematyce wyborczej. 
Przedmiotem ataku był przede wszystkim Bronisław Komorowski. Pojawił się on 
w niekorzystnych ujęciach i kontekstach aż na 7 okładkach pisma. Oprócz znanych 
i eksploatowanych wątków, takich jak WSI, wprowadzono nowe — np. sprawę 
Wojciecha Sumlińskiego, któremu prezydent „urządził piekło” z powodu wydania 
książki Niebezpieczne związki Bronisława Komorowskiego37.

„wSieci” jednoznacznie opowiedziało się za kandydatem na prezydenta wysta-
wionym przez Prawo i Sprawiedliwość Andrzejem Dudą38. W przededniu wyborów 
wydano numer specjalny z jego zdjęciem i hasłem Dam radę39. Po wyborach Jacek 
Karnowski stwierdził, że nagrodzono cierpliwość. 

33 Tygodnik „WSieci” opublikował dwie strony sprostowań od Lisa, Kuźniara i RASP, http://
www.press.pl/tresc/44890,tygodnik-_w-sieci_-opublikowal-dwie-strony-sprostowan-od-lisa_-kuzniara-
i-rasp [dostęp: 20.12.2016].

34 Podczas kampanii wyborczej Fratria 22.04.2015 r. rozpoczęła wydawanie tabloidowego tygo-
dnika „ABC” (Aktualny, Bezkompromisowy, Ciekawy). Pismo koncentrowało się na ujawnianiu skan-
dali, nie stroniło od publikowania informacji dostarczonych przez anonimowych informatorów. Jego 
redaktorem naczelnym był Maciej Wośko. Pierwsze numery „ABC” wyszły podobno w nakładzie 
0,5 mln egz. Konkurencja zarzucała mu, że jest dosłowną kopią niemieckiego „Bild am Sonntag”. 
Ostatni numer tygodnika ukazał się 25.04.2016 r. Wydawca nie wyjaśnił powodów likwidacji tytułu. 
Poinformował jedynie, że jego zespół przejął inne obowiązki w ramach Fratrii. Szerzej o tym piśmie 
w portalu Wirtualne Media.

35 Zob. „wSieci” 2016, nr 9, 32, 33.
36 S. J a n i c k i, Nokaut „Wiadomości”, „wSieci” 2016, nr 17.
37 W. S u m l i ń s k i, Niebezpieczne związki Bronisława Komorowskiego, Warszawa 2015 oraz 

M. W i k ł o, Na celowniku Komorowskiego, „wSieci” 2015, nr 18.
38 Udał nam się Duda, Jacek i Michał Karnowscy rozmawiają z Jarosławem Kaczyńskim, pre-

zesem Prawa i Sprawiedliwości, tamże.
39 „wSieci” 2015, nr 20.



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

75

Andrzeja Dudy nie da się zaatakować i osaczyć środkami zastosowanymi w latach 
2005–2010. Bo to polityk niezwykle medialny. […] Kluczem do sukcesu okazały się 
cierpliwość i konsekwencja Jarosława Kaczyńskiego oraz jego wyborców. […] Już teraz 
trzeba myśleć o tym, jak skleić podzieloną Polskę, jak wyjść ze spirali odwetu. Tylko 
prawica może tego dokonać, bo tylko ona uważa nie władzę, ale wspólnotę narodową 
i państwową za wartość najwyższą40.

Po wyborach „wSieci” gloryfikowano nowego prezydenta, którego: należało 
chronić41, poparł legendarny powstaniec warszawski42, który podbijał świat. Ukazał 
to zwłaszcza numer „wSieci”, na okładce którego przedstawiono zdjęcie Andrzeja 
Dudy w otoczeniu Michelle i Baracka Obamów z podpisem „Polska wstaje z kolan. 
Prezydent Duda podbija świat”. Zdjęcie to wzbudziło szyderstwa internautów. 
Przypominano, że takie fotografie zrobili sobie wszyscy przywódcy państw, którzy 
brali udział w szczycie ONZ. Zamieszczone w tym numerze dwa teksty poświęcone 
zagranicznej wizycie prezydenta — Marcina Wikło i Grzegorza Kostrzewy-Zorbasa 
internauci uznali za przesadne i groteskowe43. Przy okazji policzono, że przez 10 mie-
sięcy 2015 roku Andrzej Duda pojawił się na okładce „wSieci” trzynaście razy.

Po wyborach pismo nadal było otwartą trybuną dla działaczy PiS sprawują-
cych funkcje państwowe. Oprócz zapowiadanych na okładkach rozmów braci 
Karnowskich z Jarosławem Kaczyńskim wielokrotnie publikowano wypowiedzi pre-
zydenta Andrzeja Dudy, premier Beaty Szydło, ministra Antoniego Macierewicza 
oraz innych prominentnych urzędników z kancelarii Rady Ministrów i prezydenta. 
Udzielano im głosu nawet wtedy, gdy dość szybko opuszczali ministerialne gabinety, 
jak to miało miejsce z Dawidem Jackiewiczem. Swoistym novum było natomiast 
pojawienie się na łamach pisma rozmów z działaczami SLD — Leszkiem Millerem 
i Magdaleną Ogórek. 

W piśmie eksponowano wątek emigrantów zalewających Europę. Na okładce 
numeru z 14 września 2015 roku umieszczono fotomontaż przedstawiający Arabów 
ustylizowanych na hitlerowców napadających na Polskę w 1939 roku z podpisem-
-hasłem Nadchodzą44. W kolejnym numerze na okładce umieszczono podobiznę pre-
mier w burce z pasem szahida i stwierdzeniem „Ewa Kopacz urządzi nam piekło na 
rozkaz Berlina”45. Ksenofobiczne wątki pojawiły się w tygodniku także w 2016 roku, 
gdy na okładce jego 7. numeru umieszczono zdjęcie białej kobiety gwałconej przez 
Arabów z podpisem-hasłem Islamski gwałt na Europie. W odpowiedzi na to witryna 
tygodnika została zablokowana przez hakerów, ale Jacek Karnowski zapewniał, że 

40 J. K a r n o w s k i, Nagrodzona cierpliwość, „wSieci” 2015, nr 22.
41 Por. „wSieci” 2015, nr 31.
42 Duda jest jednym z nas, „wSieci” 2015, nr 26.
43 „wSieci” 2015, nr 40.
44 Por. „wSieci” 2015, nr 37.
45 Tamże, nr 38.



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

76

„nie da się zastraszyć współczesnym cenzorom”46. W kolejnych numerach pisma 
dowodzono, że okładka tygodnika poruszyła międzynarodową opinię publiczną47.

Charakterystykę wybranych tekstów i okładek tygodnika warto poszerzyć o ana-
lizę statystyczną, którą przeprowadzono dla 2015 roku (zob. tab. 1).

Ta b e l a  1

Zawartość „wSieci” z 2015 roku (liczba tekstów)

Nr 
wydania

Problematyka W tym

krajowa między-
narodowa polityka ekonomia społeczeń-

stwo kultura nauka historia

 4 34 11 14 6 8 11 2 4

14 37 5 24 2 8 6 0 2

37 44 8 25 3 13 7 0 4

49 42 10 26 5 6 12 0 3

razem 157 34 89 16 35 36 2 13

w % 82 18 47 8 18 19 1 7

Źródło: opracowanie własne.

Wynika z niej, że „wSieci” w zasadzie podejmowało jedynie problematykę polską. 
Sprawy zagraniczne interesowały redakcję w niewielkim stopniu i to tylko wtedy, gdy 
miały jakieś związki z tematyką krajową. Tygodnik zdominowały treści polityczne 
pojawiające się w blisko połowie materiałów. Zawartość uzupełniały wątki społeczne 
i kulturalne, ale podejmowane w dość specyficzny sposób. Obszary te traktowane 
były jako kolejne sceny walki politycznej, z których powinny być rugowane obce 
wpływy. Uderzający był brak zainteresowania tematyką ekonomiczną podejmowaną 
niezwykle rzadko przez specjalistów z „Gazety Bankowej” lub ze SKOK. Niektóre 
z tych tekstów aż nadto przybierały charakter publikacji o charakterze public relations. 
Niekiedy opatrywano je informacją, że zostały one napisane we współpracy z fundu-
szami inwestycyjnymi lub PZU. Niewielką liczbę tekstów historycznych tłumaczyła 
natomiast edycja „miesięcznika zwycięskiej historii Polski” pt. „wSieci historii”.

Z okazji swych czwartych urodzin w 2016 roku pismo zmodyfikowało szatę 
graficzną. W czerwcu 2017 roku podniesiono cenę pisma do 6,90 zł. Reaktor naczel-
ny w okolicznościowym tekście stwierdził, że gdy powoływano „wSieci” nie było 
wielkiej nadziei na polityczne zmiany — 

46 Szerzej o tym: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwis-w-sieci-zhakowany-za-antyislamska-
okladke-jacek-karnowski-nie-damy-sie-zastraszyc-wspolczesnym-cenzorom [dostęp: 20.11.2016]. 

47 A. R y b i ń s k a, Globalna burza wokół naszej okładki, „wSieci” 2016, nr 8.



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

77

rząd PO spacyfikował współtworzone przez nasze środowisko „Uważam Rze”, z mediów 
publicznych i prywatnych wylewała się bezwstydna propaganda sukcesu. Rządzący nie 
ukrywali, że opozycję chcą po prostu zniszczyć. Tragedia smoleńska nie tylko skompro-
mitowała państwo, lecz także wywołała kolejną falę przemysłu pogardy. Coraz częściej 
poniżano polskość, coraz śmielej atakowano Kościół48. 

Obiecywał swym czytelnikom utrzymanie dotychczasowego sposobu redagowa-
nia pisma. Jedynie z kronikarskiego obowiązku zauważmy, że tygodnik nie zmienił 
zestawu swych bohaterów, nagrodą „Człowiek wolności” uhonorował w 2016 roku 
Andrzeja Dudę, a w 2017 roku Jarosława Kaczyńskiego. Do dotychczasowych wro-
gów dodano nowych: George’a Sorosa, gdy związany z nim fundusz kupił akcje 
Agory warte ok. 50 mln zł, Henrykę Krzywonos za atakowanie polityki PiS i per-
sonalnie Jarosława Kaczyńskiego, Angelę Merkel za „spiskowanie przeciw Polsce”, 
Andrzeja Rzeplińskiego, małżeństwo Annę Applebaum i Radosława Sikorskiego, pre-
zydentów Warszawy i Gdańska, szefa KOD Mateusza Kijowskiego, a także sędziego 
Wojciecha Łączewskiego. Ten ostatni, jak napisano

Zasłynął kuriozalnym wyrokiem na Mariusza Kamińskiego i jego współpracowników 
z CBA. Buduje na tym swoją legendę osaczonego i prześladowanego. Kreuje się na 
strażnika prawa, lecz z informacji, do których dotarliśmy, wynika, że sam nie jest czy-
sty […] śledztwo wszczęte po jego zawiadomieniu zmierza do wykazania, że opowieść 
sędziego jest fikcją. A to oznacza, że Wojciech Łączewski sam popełnił przestępstwo49.

Gdybyśmy chcieli sformułować opinię dotyczącą tego pisma stwierdzić można, 
że formuła „wSieci” znacznie odbiegała od pozostałych tygodników społeczno-poli-
tycznych. Liczna redakcja sugerowała ogromy potencjał periodyku, który nie zawsze 
udawało się odpowiednio wykorzystać50. Zawartość tygodnika stanowiła swoistą 
mieszankę tekstów złożonych i niekiedy wyrafinowanych adresowanych do elit, 
z materiałami właściwymi dla tabloidów. Banalizacja, uproszczenia, odwoływanie 
się do utrwalonych stereotypów, a nawet prowincjonalizm i ksenofobia uwidaczniały 

48 J. K a r n o w s k i, Mamy już cztery lata, „wSieci” 2016, nr 48.
49 M. P y z a, M. W i k ł o, Game over, „wSieci” 2016, nr 39. Zob. też: t y c h ż e, Pożegnanie 

z togą, tamże 2016, nr 9.
50 W redakcyjnej stopce wyodrębniono kategorię Autorzy obejmującą ok. 50 osób, m.in. kawalera 

orderu Orła Białego Bronisława Wildsteina, czy też prof. UMK Andrzeja Zybertowicza. To właśnie 
Zybertowiczowi zawdzięczamy pojęcie minimum patriotycznego, w myśl którego „Polska jest potrzeb-
na, jako własne państwo kierujące się interesem narodowym. Państwo polskie to najlepszy, choć nie 
doskonały gwarant bytu i swobód Polaków. Państwo trzeba wspierać, a nie rozmontowywać. Można być 
dobrym Polakiem nie będąc katolikiem, ale nie można być dobrym Polakiem nie uznając kulturowej 
i organizacyjnej roli Kościoła rzymskokatolickiego w dziejach Polski. Można być krytycznym wobec 
tradycji polskiego narodu, ale nie można się od niej odwracać”. Por. A. Z y b e r t o w i c z, III RP. Kulisy 
systemu, rozmawia Joanna Lichocka, Warszawa 2013, s. 343.



ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

78

się zwłaszcza na okładkach pisma. Z drugiej zaś strony miało ono niekiedy istotny 
wpływ na debatę publiczną, bowiem to właśnie na jego łamach już w początkach 
maja 2016 roku pojawiło się określenie „pucz” odnoszone do wszelkich działań 
opozycji51.

Inną właściwością prezentowanego pisma była rozbudowana i nieustannie aktu-
alizowana witryna internetowa (obecnie jako: wsieciprawdy.pl). Nacechowany emocją 
przekaz obrastał nieprzebierającymi w słowach komentarzami internatów, a to nie 
tylko upodobniało go, ale wręcz nadawało charakter tabloidu. Brutalizacja dyskusji 
przynosiła realne efekty, bowiem także dzięki niej wzrastała liczba tzw. realnych 
użytkowników portalu. 

Innym niepokojącym zjawiskiem, dotykającym nie tylko „wSieci”, była suk-
cesywnie rosnąca personifikacja przekazu. Nawet pobieżne analizy wykazują, że 
redakcja chętnie sięgała po tematykę społeczną podawaną poprzez pryzmat jednost-
kowych losów. By pozyskać czytelników odwoływała się przy tym do wizerunków 
politycznych celebrytów akceptowanych przez docelową grupę odbiorców.

Dosłowność i jednoznaczność konserwatywnego pisma miała nie tylko podłoże 
ideowo-polityczne, ale i ekonomiczne. Gdy urealniano jego cenę i przeminął efekt 
nowości, zainteresowanie nim znacznie zmalało. Erozja nakładów i sprzedaży jest 
zjawiskiem trwałym związanym nie tylko z profilem pisma, ale i sukcesywnym 
spadkiem zainteresowania drukowaną prasą. Zapewne i dlatego stosowano różnorod-
ne formalne zabiegi graficzne zwłaszcza na okładkach, co przynosiło krótkotrwałe 
efekty marketingowe. Niemniej jednak nadawały one pismu cechy tabloidu, co mogło 
dezorientować bardziej wymagających czytelników.

Bibliografia

Apella SA: Agencja marketingu zintegrowanego, http://www.apella.com.pl.
F e u s e t t e  K., Do widzenia, do jutra, „wSieci” 2016, nr 24.
Fratria grupa medialna, http://www.fratria.pl.
G ó r n y  G., Apostołowie z Czerskiej, „wSieci” 2013, nr 34.
J a n i c k i  S., Nokaut „Wiadomości”, „wSieci” 2016, nr 17.
K a n i a  D., Ta rg a l s k i  J., M a r o s z  M., Resortowe dzieci: media, Warszawa 2014.
K a n i a  D., Ta rg a l s k i  J., M a r o s z  M., Resortowe dzieci: politycy, Warszawa 2016.
K a n i a  D., Ta rg a l s k i  J., M a r o s z  M., Resortowe dzieci: służby, Warszawa 2015.
K a r n o w s c y  J. i M., Po smutnych osobistych wydarzeniach wracam do pełnej działalno-

ści. Podejmujemy ofensywę. Zrobimy wszystko, by przejąć władzę, „wSieci” 2013, nr 5.

51 Por. „wSieci” 2016, nr 18.



Tomasz Mielczarek „wSieci”: TYGODNIK OPINII CZY SPOŁECZNO-POLITYCZNY TABLOID?

TOM XXI (2018), ZESZYT 1 (49)

79

K a r n o w s k i  J., Ku wolnym mediom, „wSieci” 2012, nr 3.
K a r n o w s k i  J., Mamy już cztery lata, „wSieci” 2016, nr 48.
K a r n o w s k i  J., Matka arcypolskiej historii, „wSieci” 2013, nr 3.
K a r n o w s k i  J., Na powitanie, „wSieci” 2012, nr 1.
K a r n o w s k i  J., Nagrodzona cierpliwość, „wSieci” 2015, nr 22.
K a t k a  K., Udany skok na media, „Gazeta Wyborcza”, 30.09.2017.
K m i e c i k  S., Przemysł pogardy: niszczenie wizerunku prezydenta Lecha Kaczyńskiego 

w latach 2005–2010 oraz po jego śmierci, Warszawa 2013.
K m i e c i k  S., Przemysł pogardy 2: niszczenie wizerunku prezydenta Lecha Kaczyńskiego 

w latach 2005–2010 oraz po jego śmierci, Warszawa 2014.
M i e l c z a r e k  T., Prasa opinii czy ilustrowany magazyn społeczny? „Rocznik Bibliologiczno-

-Prasoznawczy” 2017, nr 9/20.
Niedziela.pl — Wiarygodna strona internetu http://www.niedziela.pl/artykul.
P o t o c k i  A., Kto stoi za Latkowskim, „wSieci” 2014, nr 7.
P y z a  M., Proces Tuska?, „wSieci” 2016, nr 41.
P y z a  M., Strach i kontratak „resortowych dzieci”, „wSieci” 2014, nr 2.
P y z a  M., Wi k ło  M., Game over, „wSieci” 2016, nr 39. 
P y z a  M., Wi k ło  M., Pożegnanie z togą, „wSieci” 2016, nr 9.
Ry b iń s k a  A., Globalna burza wokół naszej okładki, „wSieci” 2016, nr 8.
S u m l iń s k i  W., Niebezpieczne związki Bronisława Komorowskiego, Warszawa 2015.
Udał nam się Duda, Jacek i Michał Karnowscy rozmawiają z Jarosławem Kaczyńskim, 

prezesem Prawa i Sprawiedliwości, „wSeci” 2015, nr 18.
Wi c e n t y  D., Katastrofa smoleńska a przemiany na rynku tygodników konserwatywnych, 

[w:] Materiały Konferencyjne. II Konferencja smoleńska, 21–22.10.2013, Warszawa 2014.
Wi k ło  M., Na celowniku Komorowskiego, „wSieci” 2015, nr 18.
wPolityce.pl, http://wpolityce.pl.
Z Tadeuszem Płużańskim rozmawiają Jacek i Michał Karnowscy, „wSieci” 2014, nr 32.
Z y b e r t o w i c z  A., III RP. Kulisy systemu, rozmawia Joanna Lichocka, Warszawa 2013.




