
T. XVIII (2015) Z. 2 (38)
ISSN  1509-1074

ROCZNIK
HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

„Głos Ludu” 
— gazeta 
mniejszości polskiej 
na Zaolziu

Urszula 
KOLBEROVÁ

SŁOWA KLUCZOWE:
polskojęzyczna prasa, „Głos Ludu”, Zaolzie, 
Republika Czeska

ABSTRAKT
Artykuł przybliża historię „Głosu Ludu” 
w latach 1945–2012 z wyszczególnieniem 
okresów w dziejach pisma, jak: pierwsze 
lata gazety (1945–1955), okres pierwszych 
liberalizacji (1956–1969), lata „normalizacji” 
społecznej (1969–1989) i „Głos Ludu” jako 
periodyk niepartyjny (1990–2012), artykuł 
przybliża charakter gazety i najważniejsze 
zmiany, jakie zaszły w piśmie na 
przestrzeni lat. 

Głos Ludu — a newspaper 
of the Polish minority 

in Zaolzies
 

Katedra Slavistiky Odděleni polonistiky
Ostravska univerzita v Ostravě

Reálni 3
CZ 701 03 Ostrava

e-mail: urszula.kolberova@osu.cz

KEY WORDS: 
Polish press in Czechoslovakia (the Czech 

Republic) in 1945–2012, Zaolzie (the Czech part 
of the historic Duchy of Cieszyn), Głos Ludu

ABSTRACT
This is an account of the history of Głos Ludu 

[People’s Voice] in 1945–2012. It is divided 
into four sections which deal in turn with the 
fi rst ten years of the paper (1945–1955), the 

phase of halfhearted post-Stalinist liberalization 
(1956–1969), the period of ‘normalization’ in 

the aftermath of the Prague Spring (1969–1989), 
and its reinvention as a paper with no party 

affi liation. The article sketches the profi le of Głos 
Ludu and chronicles the major changes that it has 

gone through since 1945.



30

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Streszczenie

Artykuł przybliża historię „Głosu Ludu” obejmującą lata 1945–2012 z wyszczególnieniem okresów w dzie-
jach pisma, którym towarzyszy analiza danego okresu i przemian dotyczących gazety. Daty graniczne wyznaczyły 
przełomowe wydarzenia historyczne.

Lata 1945–1955 to okres narodzin i ustabilizowania się pisma. W pierwszych latach po wojnie dominują 
sprawy związane z odzyskaniem niepodległości i odbudową kraju. Zmiana polityczna w lutym 1948 roku nie 
doprowadziła w gazecie do zasadniczych zmian, jako pisma od samego początku będącego organem partii komu-
nistycznej. 

Wyraźnie natomiast można wydzielić tu okres 1950–1955, kiedy dominuje czas „radosnego budowania socja-
lizmu”. Gazeta z entuzjazmem opisuje przekraczanie planu, przybliża sylwetki wzorowych robotników. Pewna 
zmiana nastawienia i pojawienie się tematów o ogólnej treści, jak też artykułów-ciekawostek możliwa była dopiero 
dzięki zmianom na Kremlu i rozluźnieniu od połowy 1955 roku.

Kolejny okres to lata 1956–1969. Wtedy dochodzą do głosu pierwsze niepokoje w obozie socjalistycznym, 
a kierownictwo gazety popiera zmiany po plenum październikowym w Polsce, i drugi okres, Praska Wiosna, gazeta 
opowiada się za liberalizacją życia społecznego i politycznego. W czasie sierpnia 1968 na kartach gazety pojawiają 
się artykuły opowiadające się za polityką Dubczeka. Te dwa okresy przedziela okres obejmujący lata 1958–1967, 
kiedy dochodzi do utrwalania reżimu, cofnięciu korzystnych zmian odwilży. 

Kolejny okres opisuje trudne czasy „normalizacji” w latach 1968–1989. Najpierw dochodzi do rozprawy 
z polityką postyczniową (1969–1971), później następuje próba powrotu do „radosnego budowania socjalizmu” 
przypadająca na lata 1972–1979. Jest to okres wzmożonej propagandy partyjnej. Ostatnia zaś dekada trwania 
ustroju komunistycznego to początek stopniowego załamywania się bloku wschodniego (1980–1989), związany 
z powstaniem „Solidarności” i zmianami w samej Rosji. W tym czasie wiadomości z Polski komentowane są na 
bieżąco. Do drugiego ważnego wydarzenia dochodzi w połowie lat osiemdziesiątych, kiedy Gorbaczow inicjuje 
politykę pierestrojki i głasnosti. Zmiany te jednak do „Głos Ludu” docierają powoli. Równocześnie mało zdecydo-
wana postawa charakteryzuje gazetę w czasie „aksamitnej rewolucji”, kiedy nie zabrała ona głosu w toczącej się 
walce o wolność ani nie odcięła się od swej przeszłości komunistycznej po upadku reżimu.

Ostatni okres opisuje dzieje gazety jako dziennika niepartyjnego (1990–2012). Należy tu wyszczególnić dwa 
okresy, kiedy gazeta określała się w nowej rzeczywistości (1990–1991) i trudno wyzbywała się przyzwyczajeń 
nabytych w czasie komunizmu, borykała się z kłopotami fi nansowymi. Drugi okres czasów niepartyjnych to współ-
czesne czasy periodyku (1992–2012), kiedy doszło do licznych zmian w gazecie, zmienił się wydawca, częściej 
zmieniali się redaktorzy naczelni. Jest to też okres, kiedy nastąpił zwrot w kierunku spraw związanych z regionem 
i polską mniejszością, a w coraz mniejszym stopniu drukowane były doniesienia ogólnokrajowe.



31

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

1. Pierwsze lata „Głosu Ludu” 
(1945–1955)

1.1. Powstanie i stabilizacja pisma 
(lata 1945–1949)

Według informacji zamieszczonej w pierwszym numerze „Głosu Ludu” pre-
kursorem gazety było przedwojenne pismo komunistyczne „Głos Robotniczy 
i Ludowy”, którego redaktorem był Karol Śliwka, w latach 1925–1938 poseł repre-
zentujący polską mniejszość w parlamencie w Pradze. „Głos Ludu” odwoływał się 
również do pisma „Naprzód” wydawanego przez organizację komunistyczną, sku-
piającą Polaków i Czechów, od września 1944 do kwietnia 1945 r.1

Pierwszy numer gazety ukazał się w sobotę 9 czerwca 1945 roku we Fryszta-
cie w nakładzie 15 tysięcy egzemplarzy2 i kosztował jedną koronę. W podtytule 
informowano, że jest to Organ Komunistycznej Partii w Czechosłowacji, w drugim 
numerze — Tygodnik Komunistycznej Partii w Czechosłowacji, z kolei trzeci ukazał 
się jako Tygodnik Komunistycznej Partii CzSR na Śląsku (podtytuł utrzymywał się 
do końca 1946 r.). Dopiero pierwszy numer rocznika III ma podtytuł Pismo dla ludu 
pracującego na Śląsku. 

Kilka pierwszych numerów pisma ukazywało się w sobotę jako tygodnik i miało 
cztery strony. Przez pierwsze trzy tygodnie pismo fi rmował anonimowy komitet 
redakcyjny (Henryk Jasiczek, Ryszarda Kerner i Jan Krzan3). Natomiast od numeru 
czwartego redaktorem wykonawczym był Andrzej Kubisz, a redaktorem odpowie-
dzialnym Henryk Jasiczek. Ten ostatni był poetą, działaczem komunistycznego 
ruchu podziemnego i PPR, redaktorem naczelnym pisma „Naprzód”. Natomiast 
Andrzej Kubisz był synem poety Jana Kubisza, budziciela świadomości narodowej 
na Śląsku Cieszyńskim, autora pieśni Płyniesz Olzo i Ojcowski dom. Mały liczeb-

1 P. K e n i g, 150 lat prasy polskiej na Śląsku Cieszyńskim, Bielsko-Biała 1998, s. 47; H. J a s i -
c z e k, Na Śląsku Cieszyńskim, [w:] Polsko-czechosłowackie braterstwo broni, Warszawa 1960, 
s. 44–56; A. P r z y g o ń s k i, Prasa konspiracyjna PPR. Zarys, katalog, życiorysy, Warszawa 1966, 
s. 139, poz. 101.

2 K. K a s z p e r, Od „Szyndziołów” do „Jemioły”, „Głosu Ludu” 2002, nr 2, s. 5.
3 J. R a s z y k, Gazeta o sobie, „Głos Ludu” 1956, nr 156, s. 3.



32

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

nie zespół w swoich początkach jednocześnie pełnił rolę administracji, kolportował 
gazetę, zbierał ogłoszenia…4 Pierwszą siedzibą gazety był Frysztat, skąd w krótkim 
czasie została przeniesiona do czeskocieszyńskiego Hotelu Piast (wówczas Slavia)5.

Już od nr 8. rocznika I „Głos” ukazywał się dwa razy w tygodniu: w czwartek i w 
niedzielę. Wówczas pojawiły się stałe rubryki „Wiadomości ze świata” (później „Ze 
świata”), „Z naszych miast i wsi” (później „Lokalne”), wkrótce też „Różne”. Nie-
mal w każdym numerze możemy przeczytać o przygodach „Jónka z pohybu”, pisa-
nych gwarą przez Henryka Jasiczka. Nie brakowało też ogłoszeń, reklam, życzeń 
i nekrologów, ofert pracy. Wkrótce dodano rubrykę sportową oraz dział literacki. 
Zdecydowana większość artykułów początkowo ukazywała się anonimowo, spora-
dycznie zamieszczano nazwiska autorów, np.: Pawła Mistrzowskiego, Jana Zolicha, 
Karola Śliwki, Edwina Ryby i in. 

Z czasem coraz więcej miejsca zajmowały wiadomości ze świata, co pozwala 
sądzić, że mamy do czynienia nie tylko z gazetą lokalną, ale z dziennikiem o szer-
szym zasięgu. Kilka pierwszych numerów zawierało głównie artykuły propagan-
dowe oraz dotyczące zdarzeń w regionie, następnie jednak większość numerów 
przynosiła informacje ze świata, np. tytułowe strony zajmowały informacje o proce-
sie norymberskim, wynikach wyborów w Anglii i Francji, doniesienia z konferencji 
wielkiej trójki, a także przemówienia Gottwalda.

Z powyższego można wnioskować, że „Głos Ludu” miał ambicję stać się nie 
tyle pismem partyjnym, co gazetą ogólnozaolziańską, adresowaną do masowego 
odbiorcy polskiego na terenie Czechosłowacji. Zwłaszcza, że w tym czasie gazeta 
nie miała żadnego innego polskojęzycznego konkurenta prasowego na Zaolziu. 
Wydawcą pisma była partia komunistyczna, stąd na jej łamach propagowano idee 
marksistowsko-leninowskie, program partii. Pogląd ten potwierdza również były 
redaktor naczelny miesięcznika „Zwrot”, poeta zaolziański Kazimierz Kaszper, który 
jednocześnie wspomina, że Andrzej Kubisz uważał, „że ta gazeta nie formowała się 
jako pismo komunistyczne, ale jako centrum życia zaolziańskiego [...] i ma kolo-
salny wkład w zagospodarowanie pookupacyjnej białej plamy życia zaolziaków”6.

W krótkim czasie „Głos Ludu” przeżywa dynamiczny rozwój. Od nr 26. rocz-
nika II gazeta pojawiała się trzy razy w tygodniu: do numeru czwartkowego i nie-
dzielnego dołącza wtorkowy. Najczęściej poruszanymi tematami „Głosu Ludu” 
przed 1948 r. były zagadnienia związane z zakończeniem wojny, artykuły o wybit-
nych osobistościach (T.G. Masaryk, J.A. Komeński, T. Kościuszko), podkreślana 
była bratnia współpraca narodu polskiego i czeskiego. Dyskusyjnym tematem była 
sprawa przynależności Zaolzia do Czechosłowacji i związany z tym problem pol-

4 Tamże.
5 Tamże. Natomiast A. Przygoński podaje jako miejsce wydania Karwinę, s. 139.
6 Wspomnienia, rozgoryczenia, rozważania i pytania, czyli: Jubileusz Głosu Ludu oczymi redak-

torów, „Głos Ludu” 2005, nr 119, s. 4.



33

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

skiego szkolnictwa na tym terenie. O ile pierwszą sprawę, czyli przynależność 
Zaolzia do Czechosłowacji, zespół redakcyjny opisuje w artykułach w świetle 
wszechsłowiańskiej wspólnoty, to problem uruchomienia polskich szkół stał się 
trudnym tematem. „Głos Ludu” przynosił również wiele informacji, np. o działal-
ności nowo założonych organizacji polonijnych, o sprawach dnia powszechnego, 
polskich imprezach kulturalnych w regionie. Pismo publikowało również artykuły 
propagujące program polityczny Komunistycznej Partii Czechosłowacji. 

W gazecie pisano też o kryzysie rządowym, jaki dotknął Czechosłowację 
w lutym 1948 roku (w artykule pt. Lud pracujący stoi na straży — 1948, nr 22, 
s. 1), w którym za wywołanie kryzysu zostały obwinione stronnictwa prawicowe. 
Czytając w „Głosie Ludu” artykuły o wydarzeniach lutowych, możemy zauważyć 
szybkość z jaką się one dokonały. Całą historię przemian ustrojowych opisano przez 
tydzień, a w następnych dniach artykuły do owych przemian już tylko nawiązywały, 
dziękując ludowi pracującemu za wsparcie i wskazując na efektywną pracę nowego 
rządu. Czytelnik po ich lekturze odnosi wrażenie, że w Czechosłowacji przebiegły 
zmiany jak najbardziej naturalne i że państwo zostało uchronione przed wrogimi 
siłami reakcji. „Głos Ludu” nie drukował żadnych reakcji zagranicznych na te prze-
miany ustrojowe. O ile przed 1948 r. drukowano nawet nieprzychylne wzmianki 
z prasy zachodniej i komentowano je, to po zmianach mogło się wydawać, że prasa 
zagraniczna milczy. 

Po lutym 1948 roku na łamach „Głosu Ludu” częściej pojawiały się artykuły 
dotyczące nowych prac rządu i jego osiągnięć, jak również teksty propagujące 
socjalizm, donoszące o rozwoju liczbowym partii. Więcej uwagi niż dotychczas 
poświęcano górnictwu i hutnictwu, zwiększaniu wydajności pracy. Doniesienia 
z regionu to przede wszystkim informacje o działalności Polskiego Związku Kultu-
ralno-Oświatowego oraz szkolnictwa polskiego.

W kolejnym roku (1949) redakcja nawiązywała do wcześniejszych znanych 
rubryk, ale stopniowo zaznaczał się propagandowy charakter artykułów, częściej 
pisano o działaczach politycznych: Stalinie, Leninie, Marksie, Gottwaldzie. Ustalił 
się podział informacji w „Głosie Ludu”. Stronę pierwszą zajmowały najważniejsze 
wiadomości z kraju i ze świata, strona druga zawierała wiadomości lokalne o szkol-
nictwie, działalności Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego, Stowarzysze-
nia Młodzieży Polskiej, doniesienia z fabryk i hut. Strona trzecia przybliżała mniej 
ważne wiadomości z kraju i ze świata, na stronie czwartej zamieszczano wiadomo-
ści sportowe, życzenia, nekrologi, ogłoszenia i przygody „Jónka”.

W latach 1947–1949 ukazywały się „Szyndzioły” — miesięczny dodatek lite-
racki „Głosu Ludu” poświęcony kulturze i sztuce. Łącznie ukazały się 23 numery 
(4 strony formatu B4). Redaktorem naczelnym i pomysłodawcą nazwy miesięcz-
nika był Paweł Kubisz. Nazwa dodatku była znacząca: „Chcemy ożywić ducha spod 
strzechy krytej szyndziołem” pisali w pierwszym numerze miesięcznika jego auto-
rzy. Dalej dowiadujemy się, że „Tak jak szyndzioły osłaniają dom od niepogody, 



34

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

tak światły lud śląski osłania i strzeże skarbu narodowego, skarbu naszej kultury 
i języka”7. „Szyndzioły” poruszały tematy literacko-społeczne, dotyczące kultury 
polskiej i ogólnosłowiańskiej, historii regionu, badań ludoznawczych, toczyły się 
tu polemiki literackie. Dodatek był zorientowany regionalistycznie, na zaolziańską 
część Śląska Cieszyńskiego. Swoje artykuły i utwory drukowali tu pisarze, jak Hen-
ryk Jasiczek, Jan Broda, Józef Ondrusz, Gustaw Przeczek i in. W grudniu 1949 r. 
„Szyndzioły” przekształciły się w samodzielny miesięcznik kulturalno-społeczny 
„Zwrot”, którego wydawcą jest do dziś PZKO.

1.2. Zmiany w charakterze pisma po roku 
1950 — okres „radosnego budowania 
socjalizmu” (1950–1955)

Kolejnych sześć roczników (lata 1950–1955) jest do siebie mocno podobnych, 
a to za sprawą pobrzmiewających tonów „radosnego budowania socjalizmu” i dzięki 
nadrzędnej funkcji propagandowej, jaką spełniała w tym czasie gazeta. Rozpoczyna 
się okres budowania utopii, która wydaje się odnosić do przyszłości w zasięgu ręki. 
Artykuły drukowane w latach 1950–1955 przynoszą niemal wyłącznie informacje 
o przekraczaniu planów i dokonaniach człowieka socjalistycznego. Charakteryzują 
się zapałem, wiarą w lepsze jutro. Dużo pisze się o walce o pokój, przyjaźni polsko-
-czechosłowackiej, planie pięcioletnim, żniwach, obchodach święta pierwszomajo-
wego, czy święta górników, zamieszczane są przemówienia działaczy. W „Głosie 
Ludu” zaczynają pojawiać się nowe rubryki dotyczące przede wszystkim polityki 
(„Z życia partii”, „Rok szkolenia partyjnego”), literatury, kultury, przedstawiane 
jednak zgodnie z wytycznymi partii.

Wiadomości zza granicy zostały okrojone, przedstawiane są w dwojakiej per-
spektywie zależnie od przynależności do bloku państw. Kraje socjalistyczne jawią 
się jako oaza spokoju, dobrobytu i nowych osiągnięć technicznych, natomiast 
kapitalistyczny Zachód nieustannie zmaga się z kryzysami gospodarczymi, straj-
kami. Niemal codzienne czytelnicy dowiadują się o wykryciu kolejnych spisków, 
w publikowanych zaś apelach wzywani są do czujności wobec wroga klasowego. 
Od numeru 111. w roku 1950 nad tytułem gazety pojawia się hasło: „Proletariusze 
wszystkich krajów, łączcie się!”. 

Z początkiem 1953 r. redakcję gazety przeniesiono z Czeskiego Cieszyna do 
Ostrawy, a w wyniku reformy walutowej zmianie uległa cena „Głosu Ludu” 
z dotychczasowych dwu koron do czterdziestu halerzy (od nr 64.).

7 Szyndzioły, 2.03.1947, nr 1, s. 1.



35

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

W roku 1954 nastąpiła zmiana podtytułu pisma, który odtąd brzmiał: Pismo 
okręgowego komitetu KPCz w Ostrawie dla ludności polskiej w Czechosłowacji, 
jak też szaty grafi cznej pierwszej strony gazety. W konsekwencji od nr 66. z 1955 r. 
pojawia się więcej artykułów o partii i haseł politycznych. Sytuacja ta była spowo-
dowana krytyką KPCz, która stwierdziła, że „Głosu Ludu” „jest zupełnie oderwany 
od zagadnień życia partyjnego. Od tej pory każdy numer musiał mieć wstępniak 
komentujący wydarzenia w państwie i partii”8. W tym czasie zespół redakcyjny two-
rzą Henryk Jasiczek jako redaktor naczelny oraz redaktorzy Helena Brzeźniakówna, 
Władysława Krumniklowa, Janina Kubaczkówna, Jan Krzan i Józef Raszyk9.

Stopniowo na łamy gazety przedostaje się więcej zagadnień dotyczących litera-
tury. Po raz pierwszy w przeciągu ostatnich pięciu lat można zauważyć stopniowe 
zwiększenie liczby artykułów o ogólnej, neutralnej treści, co związane było z roz-
luźnieniem społecznym i ideologicznym w związku ze zmianami na Kremlu po 
śmierci Stalina, a w pełni ujawniło się krótkotrwałą odwilżą w następnych latach.

Nieodzowną częścią ciemnych kart historii Czechosłowacji początku lat pięć-
dziesiątych są procesy polityczne, w których „mit radosnego socjalizmu” sam 
z zaciętością szukał swych wrogów, by utrzymywać społeczeństwo w nieustannym 
strachu i czujności przed wrogiem narodu i partii. Głośno w „Głosie Ludu” zazna-
czył się proces z „wrogami państwa” na czele z dr Miladą Horákovą czy Rudolfem 
Slanskym.

2. Okres pierwszych liberalizacji 
(1956–1969)

2.1. Odwilż po roku 1956

W kolejnych dwóch latach (1956 i 1957), choć nadal utrzymywanych w duchu 
socjalistycznym, można zauważyć zmiany związane z XX zjazdem komunistycznym 
oraz echa odwilży po październiku 1956 r. Choć nie od razu, ale stopniowo gazeta 
zaczyna zamieszczać na swych kartach więcej informacji neutralnych, naukowych, 
ze świata kultury, a nawet mody. Zmniejszyła się liczba artykułów dotyczące zim-
nej wojny. „Głos Ludu” zaczął uwalniać się od odgórnie narzuconej funkcji propa-
gandowej.

Przykładowo rok 1956 przynosi kontynuację znanych rubryk: „Ze świata”, 
„Okienko kulturalne”, „Spacerkiem wzdłuż Olzy”, sporadycznie ukazuje się 

8 W. K r u m n i k l o w a, Polski los, „Karta” 2007, nr 53, s. 32.
9 K. S a n t a r i u s, Żurnaliści, pismaki, gryzipiórki, „Głos Ludu” 2004, nr 7, s. 4.



36

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

„Z życia partii”, „Człowiek i świat” oraz „Ciekawostki”. Nowe rubryki to „Wia-
domości lokalne”, „Z fi lmu”, „Nauka — technika — świat i życie”, „Kącik lekar-
ski”, „Kącik młodzieżowy”, „W prasie cieszyńskiej”. Pojawiają się rubryki typowo 
żurnalistyczne „Artykuł dyskusyjny” i „Nasz felieton” przybliżające najróżniejszą 
problematykę.

Rok 1956 był rokiem, w którym najwięcej doniesień zagranicznych do „Głosu 
Ludu” dotarło z bloku wschodniego, a to za sprawą XX Zjazdu KPZR, rewolucji na 
Węgrzech i wydarzeń w Polsce. Gazeta w całości przytoczyła wypowiedzi i refe-
raty czołowych przedstawicieli Partii, przede wszystkim Chruszczowa i Bułganina. 
Wtedy pierwszy raz w „Głosie Ludu” pojawiły się krytyczne wzmianki na temat 
kultu jednostki. W numerze 79. (3.07.1956) opublikowano pierwsze wzmianki 
o wydarzeniach czerwcowych w Poznaniu. Gazeta nie była przychylna strajkującym 
robotnikom, to ich winiła za przelew krwi, za „namową prowokatorów i agentów 
kapitalistycznych”, którzy „zachęcali do wystąpień przeciwko władzy ludowej”10. 
Z podobnym niezrozumieniem spotkała się rewolucja na Węgrzech, opisywana jako 
„zbrojny kontrrewolucyjny pucz przeciw ludowo-demokratycznemu ustrojowi”, 
a „przygotowywana [...] i popierana przez siły reakcji zagranicznej”11. 

W odróżnieniu od wydarzeń czerwcowych w Poznaniu i rewolucji na Węgrzech, 
polski październik znalazł poparcie u redaktorów „Głosu Ludu”. Członkostwo 
w KPCz nie oznaczało, że Henryk Jasiczek godził się z praktykami stalinizmu, 
obierając drogę tzw. rewizjonizmu12. Opowiedział się za Gomułką i odmówił nawet 
publikacji w gazecie paszkwilu skierowanego przeciw politykowi, za co został 
w 1958 r. usunięty ze stanowiska redaktora naczelnego13. 

2.2. Między odwilżą a Praską Wiosną 
(1958–1967) 

Rok 1958 to ustępująca odwilż, która zagościła w „Głosie Ludu” pod znakiem 
literatury. Drukowane są wiersze i urywki z prozy miejscowych twórców, pojawiają 
się przyczynki do twórczości Gorkiego, docierają echa z literatury polskiej. Ukazują 

10 Wypadki w Poznaniu, „Głos Ludu” 1956, nr 79, s. 2.
11 Poważne wydarzenia na Węgrzech, „Głos Ludu” 1956, nr 129, s. 2.
12 Rewizjonizm w ruchu robotniczym to kierunek ideologiczny powstały w XIX wieku. Jego teo-

retykiem był Eduard Bernstein. Postulował zmianę podejścia do zasad marksizmu – w istocie kwes-
tionował jego główne idee: rewolucję społeczną oraz dyktaturę proletariatu. Dał w zasadzie początek 
socjaldemokracji. To kierunek odrzucający marksistowską teorię walki klas i rewolucyjnego obalenia 
kapitalizmu na rzecz jego stopniowych przemian na drodze demokratycznych reform, czyli reformi-
zmu, zob. http://pl.wikipedia.org/wiki/Rewizjonizm, 22.10.2008.

13 R. D a n e l, Delikatny i twardy (2), „Głos Ziemi Cieszyńskiej” 2001, nr 50, s. 6.



37

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

się również pseudonaukowe artykuły przybliżające zagadnienia z historii, archeolo-
gii i mitologii, które stanowią przykład socjalistycznego spojrzenia na te tematy.

Kończą się jednak echa odwilży, z czym związana jest większa frekwencja arty-
kułów propagandowych, pojawiają się hasła o budowaniu socjalizmu w kraju. Do 
głosu znów dochodzi temat zimnej wojny, teraz mniej pisze się o spiskach i akcjach 
szpiegowskich znanych z początku lat pięćdziesiątych, ale więcej — po nowemu 
— jako o aktach agresji krajów zachodnich na międzynarodowej scenie politycznej.

W połowie roku „Głos Ludu” przeszedł kilka zmian. Najbardziej zasadniczą 
było usunięcie redaktora naczelnego Henryka Jasiczka za poparcie Gomułki w roku 
1956. Ofi cjalnym powodem zwolnienia stał się słaby stan zdrowia redaktora. Stano-
wisko redaktora odpowiedzialnego od nr 85. objął Jan Szurman. Samo zwolnienie 
Jasiczka wspomina Władysława Krumniklowa następująco:

Na zebraniu komórki partyjnej „Głosu Ludu” dostaliśmy zadanie odwołania Jasiczka 
z funkcji. Janina Kowalska, Jan Zolich […] oraz ja — stanęliśmy w obronie Jasiczka. 
Reszta niestety milczała. Potem głosowaliśmy. Partia tym samym umyła ręce — to 
komórka partyjna „GL” odwołała redaktora naczelnego. […] Z ramienia Komitetu Okrę-
gowego KPC przyszedł do „Głosu Ludu” nowy redaktor naczelny, Jan Szurman z Cze-
skiego Cieszyna. Mówiło się o nim — twardy, dobry komunista […]. Szurman nie miał 
pojęcia o piśmie, pilnował głównie linii wytyczonej przez partię14.

Drugą, nieco wcześniejszą zmianą, było wprowadzenie sobotniego numeru 
gazety w miejsce niedzielnego.

Koniec lat pięćdziesiątych należy do najbardziej pochmurnych okresów socja-
lizmu czechosłowackiego, a to głównie ze względu na dyktaturę polityczną oraz 
na błędne koncepcje ekonomiczne rzutujące niekorzystnie na rozwój ekonomiczno-
-społeczny w latach następnych. Jednak z kart „Głosu Ludu” spogląda na nas rzeczy-
wistość zupełnie odmienna, odsłaniająca iluzję socjalizmu. Drukowane są fotografi e 
młodych ludzi nad rzeką, zdjęcia i reklamy nowych motocykli, lodówek i radiood-
biorników, pojawiają się informacje o robotnikach, których stać na pierwsze telewi-
zory, kobiety zachęcane są do kupna najnowszych modeli sukienek. W roku 1960 
możemy zauważyć ubytek stałych rubryk zapoczątkowany w minionych dwóch 
latach. Jeżeli w związku z odwilżą ukazywało się aż dwadzieścia stałych okienek, to 
teraz pozostało ich tylko sześć. Były nimi „Ze świata”, „W skrócie”, „To ciekawe”, 
„Czytelnicy piszą”, „Nauka — wiedza — technika” i „Coś dla kobiet”. 

Kolejne lata 1961–1964 nie przynoszą zasadniczych zmian w charakterze pisma. 
W 1961 r. gazeta zmienia podtytuł na Pismo KO Komunistycznej Partii Czecho-
słowacji w Ostrawie dla ludności polskiej w Czechosłowackiej Republice Socja-
listycznej (nr 63). Do kolejnej zmiany podtytułu doszło rok później na Pismo 

14 W. K r u m n i k l o w a, Polski los, „Karta” 2007, nr 53, s. 34.



38

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Północnomorawskiego KO Komunistycznej Partii Czechosłowacji dla ludności pol-
skiej w Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej. Pojawia się więcej artykułów 
o rekordach w wydobyciu węgla, nawoływania do czynów społecznych.

W 1964 roku nastąpiła zmiana redaktora naczelnego gazety (wraz z nr 40.) 
— Jana Szurmana zastąpił na tym stanowisku po raz pierwszy redaktor „nierobot-
niczy” Tadeusz Siwek. Ofi cjalną przyczyną był niski poziom pisma. Jednak zwol-
nienie Szurmana poprzedziło ujawnienie pewnych faktów z życia naczelnego: 
w czasie okupacji miał on w niemieckim mundurze przeprowadzać rewizje miesz-
kań Polaków15. Choć na starcie nowego naczelnego gazeta dużo miejsca poświęca 
nadchodzącym wyborom, to jednak dochodzi do pewnego odprężenia. „Głos Ludu” 
zamieszcza więcej informacji z regionu, powracają wiersze i krótkie opowiadania 
miejscowych twórców, czasem polskich. Pojawiają się nowe gatunki dziennikar-
skie, takie jak felieton, recenzja, komentarz, artykuł publicystyczny czy reportaż 
terenowy. „Głos Ludu” „ożywia się”, drukuje artykuły z najróżniejszych dziedzin: 
nauki, kultury, fi lmu, sadownictwa, o książkach, lotnictwie i in. 

2.3. Okres Praskiej Wiosny (1968–1969)

W 1968 r. po dojściu do władzy Alexandra Dubčeka, w Czechosłowacji roz-
poczyna się okres liberalizacji politycznej — Praska Wiosna. Ówczesne zmiany 
polityczne i związane z tym ożywienie społeczne znajdują odzwierciedlenie także 
w polskojęzycznej prasie Zaolzia. Złagodzona cenzura i polityka „socjalizmu 
z ludzką twarzą” odniosły sukces i zyskały poparcie społeczeństwa, które interesu-
jąc się wydarzeniami w kraju, chciało być uczestnikiem i twórcą nowego kierunku. 
Dochodzi do zmiany retoryki partyjnej, przemówienia działaczy nie prezentują nad-
miernie propagandowego tonu minionych lat. Pojawiają się artykuły otwarcie kry-
tykujące cenzurę16.

Inwazja wojsk Układu Warszawskiego nie zmienia wszystkiego od razu. W trak-
cie jej trwania redaktorzy potępiają agresję sojuszników. W pierwszym tygodniu 
inwazji wydawane są bezpłatne nadzwyczajne numery „Głosu Ludu”, drukowane są 
odezwy czy dramatyczne reakcje ludzi17. 

W tym trudnym czasie w prasie czeskiej pojawiły się informacje o rzekomym 
okrucieństwie polskich żołnierzy, które miały podjudzić Czechów przeciw Pola-
kom18. W reakcji na owe artykuły „Głos Ludu” drukuje w numerze nadzwyczajnym 

15 Tamże, s. 36.
16 Cenzura jest niedopuszczalna, „Głos Ludu” 1968, nr 74, s. 1.
17 Czołgi i sumienie, „Głos Ludu” 1968, nr II wyd. nadzw., s. 1.
18 W. K r u m n i k l o w a, Polski los, „Karta” 2007, nr 53, s. 37.



39

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

z 23 sierpnia apel do wojska polskiego, w którym tłumaczy, że w Czechosłowacji 
nie przebiega kontrrewolucja. Najdobitniej tę myśl wyraża artykuł Łady Krumni-
klowej Tak bardzo nam przykro… „Głos Ludu” tamtych dni ktoś zabrał do Paryża 
i artykuł Ł. Krumniklowej ukazał się nawet w paryskiej „Kulturze”19. 

Później w „Głosie Ludu” ukazują się informacje o przebiegu rozmów 
w Moskwie20, podziękowania ludności za poparcie dla KPCz. Za Dubčekiem opo-
wiedziały się regionalne komórki partyjne, a wydawca „Głosu Ludu” KO KPCz 
uczynił to kilkakrotnie na łamach gazety21.

Oprócz artykułów wyrażających poparcie dla Praskiej Wiosny w gazecie poja-
wiają się również przedruki tekstów z „Tygodnika Kulturalnego”, „Kultury”, „Życia 
Literackiego”, a dotyczących inwazji sierpniowej. Przedrukom tym towarzyszą 
komentarze zaolziańskich dziennikarzy.

W związku ze zmianami na początku roku 1968 utrwaliła się nie tylko w gaze-
cie, ale w języku całego społeczeństwa nowa terminologia dotycząca owych prze-
mian. Podczas pierwszych ośmiu miesięcy można było często napotkać na łamach 
gazety takie terminy, jak: „odnowa”, „humanizacja”, „demokratyzacja”, „rehabilita-
cja”. W kolejnych zaś miesiącach najczęściej mowa była o „wydarzeniach sierpnio-
wych”, „inwazji”, „realności politycznej” i „normalizacji”22.

3. Lata „normalizacji” społecznej 
(1969–1989)

3.1. Rozprawa z polityką postyczniową 
(1969–1971)

Do zmiany oceny polityki postyczniowej dochodzi wraz ze zmianą kierownic-
twa KPCz i dojściem do władzy Gustáva Husáka. Natomiast zdecydowany zwrot 
w poglądach następuje dopiero w połowie roku. Postępująca normalizacja dociera 
do „Głosu Ludu”. 

Od numeru 101. (1969) dochodzi do przymusowej zmiany na stanowisku redak-
tora naczelnego, którym zostaje Stanisław Kondziołka. O fakcie zwolnienia z pracy 
redaktorzy dowiedzieli z samej gazety (nr 101)23, z artykułu pt. Zarządzenie kadrowe 

19 Tamże, s. 43.
20 Np. Stanowisko KO KPC do rozmów moskiewskich.
21 Oświadczenie komunistów ostrawskich, „Głos Ludu” 1968, nr 144, s. 1.
22 J. R u s n o k, Normalizacja – ale jaka?, „Głos Ludu” 1968, nr 112, s. 1.
23 W. C e j n a r, Skutecznie wymierzony cios, „Zwrot” 2008, nr 9, s. 27.



40

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

w związku z oceną linii politycznej Głosu Ludu za okres 1968–1969. Informowano 
w nim, że Prezydium KO KPCz w Ostrawie zadecydowało o zwolnieniu Tadeusza 
Siwka i Stefana Mamonia za pogwałcenie statusu partii i etyki dziennikarskiej, 
a Władysława Sikory, gdyż nie daje gwarancji wykonywania tej funkcji w duchu 
współczesnej polityki. Zwolnieni zostali też Łada Krumniklowa i Wilhelm Przeczek 
za złamanie etyki dziennikarskiej, Wanda Cejnar nie została utrzymana na stanowi-
sku redaktora. Redaktorami, którym udało się pozostać w redakcji w gazecie, byli 
Józef Raszyk i Jan Zolich (wkrótce przeszedł na emeryturę). Niektórzy redaktorzy, 
zwłaszcza młodsi, zostali skazani na dziennikarskie i literackie milczenie (np. Wła-
dysław Sikora i Wilhelm Przeczek). 

W nowym składzie rady redakcyjnej gazety znaleźli się: Gustaw Słowik, Józef 
Pribula, Ryszarda Jurczakowa, Gabriel Palowski, Franciszek Szopa, Stanisław Kon-
dziołka, Jan Pszczółka, Gustaw Tacina, Gustaw Pyszko, redaktorem wykonawczym 
został Antoni Sochor.

Na nowo dochodzi do przymusowego upolitycznienia treści artykułów gazety. 
Artykuły rozprawiają się działaczami okresu praskiej wiosny. Pojawia się nowa 
retoryka, mowa jest o „pracy ideologicznej”, „wierności partii”, „nowych drogach”, 
„o czystości i aktywności partii” czy „trosce o wychowanie partyjne”. W roku 1971 
zmieniono podtytuł gazety, która stała się Pismem Północnomorawskiego KO KPC 
w Ostrawie (od nr 71).

Dochodzi do swoistego pogłębienia „normalizacji”. „Głos Ludu” w sposób jed-
noznaczny staje się organem partii, propaguje obchody jubileuszu pięćdziesięciole-
cia KPCz i kolejny zjazd partyjny. Na łamy pisma powraca niemal już zapomniane 
współzawodnictwo pracy, polityka „czynów społecznych”, doniesienia z fabryk, 
regionu, kraju o tym, kto i za jaki czyn powinien być przykładem dla innych. 

Jednocześnie w tym roku rozpoczyna się w „Głosie Ludu” okres, kiedy dużo 
miejsca w gazecie zajmuje kultura polska. Do głosu dochodzi polska kinematogra-
fi a, pojawia się rubryka „Świat fi lmu”. Niezauważone nie pozostają dokonania i syl-
wetki polskich piosenkarzy. Mnożą się informacje na temat kultury, które zyskują 
oddzielny dział zatytułowany „Notatnik kulturalny”.

3.2. Próba powrotu do „radosnego 
budowania socjalizmu” (1972–1979)

Lata 1972–1979 nadal stoją pod znakiem propagandy partyjnej. Jest to okres, 
w którym dużo mówi się o gospodarce planowej, pracy inicjatywnej, szkoleniu 
partyjnym. Partia prowadzi nową „politykę zobowiązania”, z której dowiedzieć się 
można, że niemal wszystko partię, ale i prostego człowieka zobowiązuje: zaufa-
nie społeczeństwa, czyny społeczne, zwycięski luty…, ciągle pojawiają się nowe 



41

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

zadania do spełnienia. Widoczna staje się pewnego rodzaju „orderomania”, kiedy 
dużo czynów społecznych zostaje nagrodzonych, podkreślana jest jedność społe-
czeństwa, partii. Z rozmachem przypominane są w całym okresie normalizacyjnym 
lat siedemdziesiątych sztandarowe święta komunistyczne, Lenin, wojna i zwycięska 
Armia Czerwona.

Równocześnie w okresie normalizacyjnym w dalszym ciągu prowadzi się poli-
tykę okłamywania społeczeństwa, co z uwagi na ostrzejszą cenzurę staje się dla 
organów władzy łatwiejsze. Nierzadko można przeczytać artykuły o bardzo dobrym 
rozwoju gospodarki i przemysłu bloku socjalistycznego. Na nowo kwitnie trudny do 
zrozumienia język nowomowy.

W kulturze i sztuce jednoznacznie uwidacznia się kierunek propolski. Najwięcej 
drukowanej poezji stanowi ta polska, uwaga przede wszystkim młodego człowieka 
kierowana jest na polską scenę artystyczną, przybliżana jest kinematografi a polska, 
sylwetki i dokonania muzyczne np. Maryli Rodowicz czy Haliny Kunickiej.

Więcej miejsca zajmują też sprawy lokalne, PZKO. Stałe tematy znalazły swe 
miejsce w rubrykach: „Tydzień w świecie”, „W skrócie”, „Z kraju”, „Ze świata”, 
„Z życia PZKO”, „Kącik dla kobiet”, „Witryna poetycka”, „To ciekawe”, „Z drugiej 
strony Olzy”, „Czar czterech kółek”, „Z bratnich krajów” oraz sporadycznie „Porad-
nik językowy”.

Propaganda polityczna przemilczała powstanie w Polsce w 1976 r. organizacji 
broniącej praw robotnika — KOR. Odwrotnie rzecz się miała w związku z ukaza-
niem się w 1977 r. czeskiej „Karty 77”24. Tym razem sprawa została nagłośniona, 
a komuniści próbowali ją wykorzystać propagandowo. Ludzie, często nic nie wie-
dząc o dokumencie, dowiadywali się o nim z doniesień prasowych próbujących 
oczernić „chartystów”.

Zaskakująca wzmianka o wyborze Polaka na Stolicę Piotrową została zamiesz-
czona w nr 124. (19.10.1978 r.), ale na samym końcu rubryki „Ze świata”. Napi-
sano, że „świat zaskoczony został «rewolucyjnym» wynikiem, jakiego dokonało 
Konklawe wybierając na papieża Polaka”. Milczenie towarzyszyło wizycie papieża 
Jana Pawła II w Ojczyznie w następnym roku. W „Głosie Ludu” znalazła się tylko 
jedna ofi cjalna wzmianka o powitaniu papieża przez władze PRL25. Więcej informa-
cji dociera z zagranicy, niestety, najczęściej omawiane są kraje, w których dochodzi 
do wojen, zamieszek. Znów powraca temat wyścigu zbrojeń krajów kapitalistycz-
nych i pokojowej polityki ZSRR. 

Na polu kultury i sztuki do rubryki „Witryna poetycka” coraz częściej przedo-
stają się twórcy zagraniczni, przede wszystkim z bloku wschodniego, Rosjanie, Buł-
garzy, ale również twórcy z krajów takich jak Grecja. 

24 W języku czeskim „Charta 77”.
25 Wizyta Jana Pawła II w Polsce, „Głos Ludu” 1979, nr 66, s. 1.



42

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

3.3. Początek stopniowego załamywania 
bloku (1980–1989)

Druga dekada „normalizacji” społecznej nie różni się w zasadniczo od jej pierw-
szej połowy. W dalszym ciągu „Głos Ludu” propaguje aktywną postawę społeczną, 
wzorowe wywiązywanie się z zadań pięciolatki, pisze o czynach społecznych, rekor-
dach produkcyjnych. Nowością staje się komentowanie na bieżąco doniesień z Pol-
ski, gdzie w roku 1980 powstała „Solidarność”. Tym razem „Głos Ludu” nie milczy 
uparcie, ale wiadomości o nowym ruchu zyskują przewlekły charakter, a redakcja 
stara się, by ukazać je w pożądanym przez rządzącą partię świetle. Powstaje nawet 
specjalna rubryka „Sprawy polskie”, gdzie pojawiają się artykuły najczęściej utrzy-
mywane w atmosferze troski o losy Polski26.

W całej dekadzie nieco szerzej niż w latach minionych komentowane są donie-
sienia z regionu. Dużo uwagi poświęcano organizacjom zaolziańskim: PZKO, SLA, 
redakcja publikuje wiersze polskich i miejscowych poetów, drukowane są artykuły 
literaturoznawcze, zabrakło jednak informacji o przyznaniu Czesławowi Miłoszowi 
literackiej Nagrody Nobla.

Zwłaszcza pod koniec 1981 r., po wprowadzeniu stanu wojennego, wiadomości 
z Polski nabierają rozmachu. Drukowane są wypowiedzi prostych ludzi — Pola-
ków z Zaolzia, którzy popierają stan wojenny, pokładają swe nadzieje we WRON27. 
Pojawiają się artykuły na temat zdemaskowania złowrogich planów „Solidarno-
ści”28. Natomiast przemilczana zostaje interwencja milicji w kopalni „Wujek”.

Sprawy polskie znajdą się ponownie na łamach gazety w 1983 r. Najpierw 
dotarły pozytywne informacje z Polski o zniesieniu stanu wojennego, później doty-
czące przyznania Pokojowej Nagrody Nobla Lechowi Wałęsie, co komentowano 
jako znieważenie nagrody i prowokację29.

W 1984 r. Związek Radziecki i cały blok wschodni dotyka wiadomość o śmierci 
przywódcy Andropowa. W przeciwieństwie do informacji o śmierci Stalina, Got-
twalda, Breżniewa, które opisywane z patosem nie schodziły z łamów gazety przez 
kilka numerów, wiadomość o śmierci Andropowa zamieszczono tylko w dwu nume-
rach. Śmierć Czernienki w marcu 1985 roku, podobnie jak Andropowa, również 
była opisywana skromnie.

Co prawda druga połowa lat osiemdziesiątych w Rosji charakteryzuje się pod-
jęciem kroków zdążających ku reformie systemu ekonomicznego w tym kraju, 
Gorbaczow inicjuje politykę „pierestrojki” i „głasnosti”, których podstawą były zła-
godzenie cenzury oraz ograniczona liberalizacja gospodarcza i polityczna, jednak 

26 Głębokie zaniepokojenie o losy Polski, „Głos Ludu” 1981, nr 71, s. 1.
27 Konieczne pociągnięcie, „Głos Ludu” 1981, nr 149, s. 1–2.
28 Solidarność demaskuje się, „Głos Ludu” 1981, nr 146, s. 1–2.
29 Znieważenie Pokojowej Nagrody Nobla, „Głos Ludu” 1983, nr 120, s. 1–2.



43

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

zmiany te dla „Głosu Ludu”, w ogóle dla Czechosłowacji, wydają się być niezau-
ważalnie30.

W roku 1986 nadal dużą popularnością cieszą się artykuły ideologiczne, których 
liczba spada bardzo powoli. Sporo miejsca w gazecie zajęły informacje o KPCz, a to 
za sprawą wydarzeń bieżących, np. zjazdów partyjnych, w związku z czym poja-
wiają się przedruki wygłoszonych referatów Husáka, Štrougala i innych działaczy 
partii („Głos mają delegaci konferencji okręgowej KPCz”, „Wybory 1986”). Innym 
zdarzeniem, któremu „Głosu Ludu” poświęcił więcej uwagi, była rocznica powsta-
nia KPCz przed 65 laty.

Wydarzeniem roku 1986 była awaria w elektrowni atomowej w Czarnobylu. 
Pierwsza lakoniczna wzmianka w „Głosie Ludu” na ten temat pochodzi z 1 maja 
(nr 52) na drugiej stronie pisma w rubryce „Depesze z kraju i ze świata”. Kolejne 
wzmianki pojawiają się w następnych numerach i dementują zagraniczne informa-
cje o rozmiarach tragedii, oskarżając Zachód o wywoływanie paniki, następnie pisze 
się tylko o usuwaniu skutków awarii. W tym roku doszło do zmiany na stanowisku 
redaktora naczelnego: od nr 39. rozpoczyna się kadencja Henryka Kiedronia. 

Także w następnych latach 1987–1988 nie można zanotować przełomu i nasta-
nia czasów „pierestrojki i głasnosti”. Co prawda o książce Michaiła Gorbaczowa 
Przebudowa i nowe myślenie w „Głosie Ludu” można znaleźć kilka informacji, jak 
również jej fragmenty, jednak o przełomie mówić nie można. Niemniej jednak zano-
tować można spadek liczby artykułów promujących czyny społeczne i produkcyjne. 
Po raz pierwszy dochodzi do złagodzenia tonu krytycznego dotyczącego polityki 
Dubčeka. 

Rok 1989 nareszcie przynosi zapowiedź zmian. Niemal w każdym z numerów 
możemy przeczytać coś o „przebudowie”. W roku 1989 pojawia się jeszcze jedno 
znamienne słowo: „demokratyzacja”. Dochodzi do zmniejszenia liczby artykułów 
politycznych i ideologicznych, zastąpionych przez artykuły informacyjne. Po raz 
pierwszy od czasów Praskiej Wiosny na łamy „Głos Ludu” przedostają się utwory 
i opinie literatów skazanych po roku 1968 na milczenie31. 

Niemało informacji dociera z Polski. Nie dochodzi już do zakłamywania rzeczy-
wistości ekonomicznej, „Głos Ludu” otwarcie pisze o krytycznej sytuacji polskiej 
gospodarki. Obrady Okrągłego Stołu nie są przez „Głos Ludu” komentowane, publi-

30 O ile w ZSRR jawność i przebudowa były wprowadzane rzeczywiście, w Czechosłowacji do 
zmian nie dochodziło, a czasem można spotkać się z głosami, że przeciwnie — system był bardziej 
wzmacniany, za: http://www.blisty.cz/fi les/isarc/0108/20010813h.html, 14.11.2008 r.

http://www.blisty.cz/fi les/isarc/9911/19991123h.html, 14.11.2008 r.
http://www.konzervativnistrana.cz/sksmain/clanky/texty/priciny_dusledky_03.htm,14.11.2008 r.
http://www.louc.cz/08/1880921.html, 14.11.2008 r.
http://www.eportal.cz/Articles/1085-priciny-a-dusledky-nasi-spolecenske-krize-ii-demokraticka-

perestrojka-totalitniho-komunismu.aspx, 14.11.2008 r.
31 W. P r z e c z e k, Wierzę w potęgę słowa, „Głos Ludu” 1989, nr 2, s. 4.



44

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

kowane są tylko informacje o przebiegu wydarzeń. Zdaniem redakcji powinny one 
przynieść „umocnienie porozumienia narodowego, a w rezultacie demokratyczne 
socjalistyczne państwo oraz impuls do skuteczniejszego rozwiązywania problemów 
gospodarczych kraju”32. Również w ofi cjalnym tonie komentowane są pierwsze czę-
ściowo wolne wybory parlamentarne33. Zwycięstwo opozycji zostało skwitowane 
tylko jednym zdaniem: „nieoczekiwane zwycięstwo opozycji wprawiło w zakłopo-
tanie uczestników okrągłego stołu”34.

Nie można jednak mówić o zupełnym zaniku artykułów propagandowych, 
a jedynie o spadku ich liczby. Nadal na łamach gazety jest obecna polityka zobo-
wiązań i odznaczeń za czyny produkcyjne, powraca zazwyczaj w okresie sztandaro-
wych świąt komunistycznych, np. w rocznicę Wielkiego Października. Był to ostatni 
akord komunistycznej kariery „Głosu Ludu”. W kilka dni później rozpoczyna się 
w Czechosłowacji „aksamitna rewolucja”. Jednak gazeta nie od razu przystąpiła do 
opisywania i relacjonowania wydarzeń z dnia 17 listopada 1989 r. Numer datowany 
18.11.1989 r. nie wspomina o protestach w stolicy. Pierwsze krytyczne informacje 
gazeta drukuje dopiero w cztery dni później w numerze 138. W następnych dniach 
mnożą się apele o zachowanie ładu, rozwagi, przywrócenie spokoju35. Natomiast 
kolejne doniesienia z Pragi, choć nadal utrzymywane w komunistycznym tonie, są 
inne niż kilka lat temu. Antypaństwowe wydarzenia były zawsze ze strony władz 
czeskich atakowane za pośrednictwem mediów. Tym razem w gazecie czytamy, że:

To zrozumiałe, że młoda generacja należy do najbardziej krytycznych obserwatorów 
naszych praktycznych posunięć. Okazuje naturalny entuzjazm i zapał dla sprawy reform 
socjalistycznych. Nic dziwnego, że pragnie aktywnie włączyć się w cały proces, chodzi 
przecież o jej przyszłość […]36.

Od nr 141 publikowane są po raz pierwszy postulaty opozycjonistów, takie jak 
zwolnienie więźniów politycznych czy wolność prasy, natomiast w dziale „Głosy 
ludzi” opinie popierające strajk. Niemniej „Głos Ludu” utrzymuje ton informa-
cyjny, nie komentuje zaistniałej sytuacji. Nr 143 po raz pierwszy przynosi zagra-
niczne doniesienia prasowe o wydarzeniach w Czechosłowacji, jako o pozytywnych 
i przełomowych zmianach37. Numer 154 przynosi informację o wyborze Václava 
Havla na urząd pierwszego demokratycznego prezydenta kraju, drukowany jest jego 
życiorys. W numerze 152 po raz pierwszy został pominięty ostatni komunistyczny 
podtytuł gazety, który brzmiał Pismo Północnomorawskiego KO KPC. 

32 Społeczne oczekiwania, „Głos Ludu” 1989, nr 16, s. 1.
33 Wybory do Sejmu i Senatu w PRL, „Głos Ludu” 1989, nr 66, s.1.
34 Po wyborach parlamentarnych w PRL, „Głos Ludu” 1989, nr 67, s. 2.
35 Apel o ład i spokój, „Głos Ludu” 1989, nr 139, s. 1.
36 Wezwanie do rozwagi i obywatelskiej odpowiedzialności, „Głos Ludu” 1989, nr 138, s 1.
37 Prasa światowa o Czechosłowacji, „Głos Ludu” 1989, nr 143, s. 2.



45

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

4. „Głos Ludu” jako periodyk 
niepartyjny (1990–2012)

4.1. Okres przejściowy (lata 1990–1991)

Niekomunistyczny „Głos Ludu” możemy określić jako gazetę ogólnego zain-
teresowania, ogólnej treści, przeznaczoną dla pewnej grupy czytelników, w tym 
wypadku mniejszości polskiej. Co prawda gazeta przestaje pełnić dotychczasową 
funkcję polityczną i ideologiczną, jednak czasami zdarza się, że dziennikarze pra-
cują pod presją społeczeństwa zaolziańskiego, są podatni na wpływy środowiska.

Wraz z pierwszym numerem gazety w 1990 r. z jej winiety znika hasło: „Prole-
tariusze wszystkich krajów łączcie się!”. Równocześnie pojawia się podtytuł Gazeta 
Polaków w Czechosłowacji. Pod pierwszymi dwoma numerami gazety jako jej 
wydawca podpisało się Rudé Právo, od numeru trzeciego jest to Delta Praha, nato-
miast począwszy od numeru 57. jako wydawca gazety występuje Zarząd Główny 
PZKO.

Początki zdekomunizowanego „Głosu Ludu” były trudne, głównie za sprawą 
kłopotów fi nansowych, oprócz tego liczni czytelnicy zarzucają gazecie, że do tej 
pory nie dokonała samookreślenia wobec nowej sytuacji społeczno-politycznej. 
„Głos Ludu” wyraża zdanie, że najbardziej „wiarygodnym będzie określenie się 
poprzez swoją pracę”38.

W widoczny sposób zmienia się jednak styl prowadzenia gazety. Po latach 
„komunistycznego” uporządkowania gazety, czytelnik zasypywany jest bieżącymi 
informacjami. Bardzo dużo informacji gazeta drukuje o prezydencie Havlu, jego 
wizytach zagranicznych, amnestii, mniejszościach narodowych39, szkolnictwie pol-
skim na Zaolziu. Na kartach gazety przeważają problemy aktualne, o reformach 
w kraju, projektach ustaw, prywatyzacji, wyborach... 

Od samego początku gazeta obrała kurs na polskiego czytelnika, mniejszość 
narodową, sprawy Zaolzia. W krótkim czasie zaczynają dominować informacje 
o nowych polskich organizacjach, PZKO, wyborach i obradach Rady Polaków, zjaz-
dach organizacji polskich w regionie40. Drukowane są również najważniejsze infor-
macje z Polski. 

Gazeta publikuje też sprostowania długo wypaczanej historii. Wielokrotnie na 
łamy gazety powraca sprawa Katynia, później Miednoje. Powraca się do wydarzeń 
Praskiej Wiosny wraz z nowym spojrzeniem. Novum nie spotykanym w historii 

38 Szanowni Czytelnicy!, „Głos Ludu” 1990, nr 15, s. 1.
39 Polityka narodowościowa względem polskiej grupy narodowościowej w Czechosłowacji po roku 

1945 i wyniki jej realizacji, „Głos Ludu” 1990, nr 12, s. 3.
40 Przed zjazdem PZKO, „Głos Ludu” 1990, nr 14, s. 1.



46

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

gazety są artykuły na temat Boga, religii (np. Urojenie, siła, czy Osoba Trójjedy-
nego Boga, 1990, nr 65, s. 3), z okazji wizyty papieża w Czechosłowacji wychodzi 
specjalny szesnastostronicowy numer gazety (nr 48). W zdekomunizowanej gaze-
cie drukowane są wiersze miejscowych i polskich twórców. Cena nowego „Głosu 
Ludu” to osiemdziesiąt halerzy w dni robocze, a 1 korona w soboty. Tytułowa strona 
sobotniego numeru ukazuje się w pomarańczowo-czarnej szacie grafi cznej.

W większości zostały zachowane stare rubryki, chociaż informacje w nich 
zawarte zmieniły swój charakter. W roku 1990 pojawiły się działy: „Z redakcyj-
nej poczty”, później „Z listu do redakcji”, „Jednym zdaniem”, „Depesze z kraju 
i ze świata” (później „Depesze”), „Głosy — opinie — propozycje”, „Z kraju i ze 
świata”, „Dla pań”, „Moda”, „Dobra rada”, „Na działce”, „Gawędy o przyrodzie”, 
„Sztuki tajemne”. Rok 1991 przynosi uspokojenie, nie mamy już wrażenia natłoku 
informacji. Również nieco mniej informacji zamieszcza „Głos Ludu” z kraju, bar-
dziej zwraca uwagę na Zaolzie. Sprawy ogólnokrajowe dotyczą przede wszystkim 
prywatyzacji i lustracji41.

Wzbogacony został dział kultury, a to głównie dzięki dodatkowi literacko-arty-
stycznemu „Pomosty”, który pojawiał się w niektórych sobotnich numerach. Na jego 
łamach prezentowana była poezja miejscowych twórców, propozycje książkowe.

Rok 1991 przynosi pierwsze kapitalistyczne problemy gazety, które dotyczą 
braku fi nansów, o niewłaściwe zarządzanie nimi obwiniają się wzajemnie redakcja 
„Głos Ludu” oraz ZG PZKO. Numery 113 i 114 ogłaszają nawet pogotowie straj-
kowe. Redakcja wini PZKO za podpisanie umowy z Deltapress, która ma zawierać 
uchybienia formalne42, natomiast naczelnemu „Głosu Ludu” Kiedroniowi zarzu-
cano, że w wyniku nieuruchomienia składu komputerowego do określonego terminu 
naraził wydawnictwo na straty fi nansowe. Chwilowo obowiązki redaktora naczel-
nego przejął Jan Rywik. 

W napiętej atmosferze na linii redakcja gazety i jej wydawca od numeru 120. 
następuje zmiana redaktora naczelnego gazety, którym zostaje Marek Matuszyń-
ski. Poza tym Henryk Kiedroń był przez wiele osób uważany za przedstawiciela 
poprzedniego — komunistycznego — wydawcy gazety. W związku z tym dąże-
nia do jego odwołania były widoczne i zrozumiałe od czasów „aksamitnej rewolu-
cji”. Wraz z przyjściem nowego naczelnego zaczynają kiełkować zmiany w stylu 
i języku prowadzenia gazety, dziennikarze zarzucają przyzwyczajenia nabyte w cza-
sach komunizmu.

41 Wyniki lustracji wzmagają emocje, „Głos Ludu” 1991, nr 35, s. 1.
42 Dyrektorka „Deltapress” cofnęła decyzję, „Głos Ludu” 1991, nr 114, s. 1.



47

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

4.2. Współczesny „Głos Ludu” 
(lata 1992–2012)

W 1992 r. wydawcą „Głosu Ludu” została Rada Polaków w Czechosłowacji. Na 
początku na łamach gazety toczyła się batalia pomiędzy Radą Polaków i ruchem 
politycznym Coexistentia — Wspólnota. Drugą zmianą, jaka zaszła w pierwszym 
kwartale 1992 r., była zmiana redaktora naczelnego. Po Marku Matuszyńskim obo-
wiązki te przejął Marian Siedlaczek. Wraz z nowym naczelnym dochodzi do zmian 
w prowadzeniu gazety. „Głos Ludu” zmienia ton i tematykę artykułów, stara się 
dotrzeć do każdego czytelnika, każdego czymś zainteresować. Podejmuje również 
więcej tematów problemowych. Zaczyna oddalać się od defi nicji gazety „żyjącej 
jeden dzień”, a zaczyna przybliżać się swoją tematyką do czasopisma43.

Należność, jaką płaci czytelnik za gazetę, wynosi koronę i pięćdziesiąt halerzy 
za numery wtorkowe i czwartkowe oraz dwie korony za numer sobotni.

Kolejne lata są utrzymywane w podobnym tonie. Wraz z podziałem Czechosło-
wacji na dwa samodzielne państwa od pierwszego numeru roku 1993 dochodzi do 
zmiany podtytułu na Gazeta Polaków w Republice Czeskiej, który obowiązuje do 
dziś.

Poszerzeniu ulega dział literacki, przede wszystkim za sprawą nowych rubryk, 
jak „PuRée kulturalne” poetki Renaty Putzlacher, „Współczesna proza polska”, póź-
niej „Współczesna proza światowa”. Pozostałe rubryki to „Dyskusje — poglądy 
— polemiki”, „Z listu do redakcji”, „Z redakcyjnej poczty”, „Fakty — wydarze-
nia”, „Na marginesie”, „Plotki”, „Nasza ankieta”, „Dla pań”, „Rynek akcji”, „Szum 
tygodnia”, „Z drugiej strony Olzy”, „Nad otwartą książką”, „Z notatnika reportera”, 
pojawia się również rubryka dla dzieci „Głosik”.

W 1994 r. dochodzi do kolejnej zmiany na stanowisku redaktora naczelnego, 
obowiązki po Marianie Siedlaczku przejmuje wraz z nr 44 Władysław Biłko. Cena 
gazety w 1994 r. wynosiła 2 kcz za numer sobotni i 1,50 kcz za numery wtorkowe 
i czwartkowe. Kolejna podwyżka ceny to 1996 r., kiedy wtorkowy numer kosztował 
2 kcz, czwartkowy 3 kcz, a sobotni 4 kcz. Do kolejnej podwyżki dochodzi w 1999 r. 
Sześciostronicowe numery wtorkowe i czwartkowe kosztowały 3 kcz, a ośmiostro-
nicowy numer sobotni 4 kcz.

Pod koniec 1995 roku „Głos Ludu” został uhonorowany medalem „Zasłużony 
dla kultury polskiej”. Zaraz na początku roku doszło do zmiany ceny periodyku. 
Wraz z pierwszym numerem podrożało sobotnie wydanie, które odtąd kosztowało 
dwie korony pięćdziesiąt halerzy; wkrótce podwyżka objęła również numer czwart-
kowy, którego cena ustaliła się na 2 kcz.

43 Tamże, s. 13–14.



48

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

W kolejnych latach dominują tematy znane z lat poprzednich. „Głosu Ludu” 
jako jedyna polskojęzyczna gazeta na Zaolziu stara się dotrzeć do wszystkich grup 
czytelniczych, stąd różnorodność podejmowanych tematów, rubryk.

Lata 2000–2002 nawiązują swym charakterem do poprzednich. Jest to okres, 
w którym na czele gazety pierwszy raz stoi kobieta — Henryka Bittmar (od nr 26. 
z 2000 r.). Zaraz na początku 2000 roku dochodzi do formalnej zmiany nazwy 
wydawcy gazety. Od numeru 20. staje się nim Kongres Polaków. Są to lata, w któ-
rych dochodziło do podnoszenia ceny gazety. W roku 2000 wynosiła ona 3,50 kcz 
za numery wtorkowe i czwartkowe, 5 kcz za numer sobotni. W roku następnym 
cena wzrosła na 4,50 kcz za numer wtorkowy, natomiast ośmiostronicowe numery 
czwartkowe i sobotnie kosztowały 6 koron. W roku 2002 cena za wszystkie numery 
ustaliła się na 6 kcz, natomiast wszystkie numery zaczęły liczyć po równo osiem 
stron.

Od listopada 2001 roku dołączony został dodatek literacko-artystycznego 
„Jemioła” pod redakcją Kazimierza Kaszpera.

W 2003 roku dwukrotnie doszło do zmiany na stanowisku redaktora naczelnego. 
Najpierw, po rezygnacji z tego stanowiska Henryki Bittmar, obowiązki te wypełniał 
Kazimierz Santarius od numeru 62. do numeru 108., od numeru 109. stanowisko 
redaktor naczelnej objęła Danuta Branna.

Kolejne zmiany w 2003 roku to nowe wydawnictwo, którym zostaje spółka 
„Pol-Press” i nowy adresu redakcji, która od numeru 77. przeniosła się z ulicy 
Novinářskiej w Ostrawie do Czeskiego Cieszyna na ulicę Komeńskiego. Ten adres 
redakcji gazety obowiązuje do dziś.

Chociaż pierwsze kolorowe zdjęcia w gazecie pojawiały się sporadycznie 
w numerach świątecznych już od 1998 roku, to jednak na stałe strona tytułowa 
i strona ostatnia sobotniego numeru w kolorze są oczywistością od początku roku 
2004. Wkrótce w barwach zaczynają ukazywać się również strony 4. i 5. sobotniego 
nakładu. 

Od roku 2004 głos zabierali liczni felietoniści, ukazywało się „Freak show” 
Darka Jedzoka, „Marionetki” Haliny Sikory, „U Oldboya” Władysława Sikory, 
„Zapiski z południa” Renaty Putzlacher, „Ad libitum” Mariana Siedlaczka i „Kolce 
bez róży” Izy Kraus-Żur. 

W roku 2005 „Głos Ludu” ukazywał się pod kierunkiem nowej redaktor naczel-
nej, którą została Beata Schönwald (funkcję pełniła do 2008 r.). W ciągu całego 
okresu 2005–2008 pod jej kierownictwem gazeta w dalszym ciągu przynosi podobne 
tematy jak w latach minionych, skupiając się na aktualnych tematach dotyczących 
regionu. Ukazują się również podobne rubryki. W roku 2005 były nimi „Tydzień”, 
„Ciekawostki”, „Znad Wisły”, „U rodaków”, „Głosik”, „Warto wiedzieć”, „Smacz-
nego!”, „Księgarnia Wirthualna”, „Nowości płytowe”, „Z redakcyjnej poczty”, 
„Hyde Park”, „Plotka”, „Pudło”, „Nasza recenzja” dotycząca sztuk teatralnych, 
„Co w terenie”, „Grosz do grosza”, dodatek literacko-artystyczny „Jemioła”, 



49

TOM  XVIII (2015),  ZESZYT  2 (38)

Urszula Kolberová   „GŁOS LUDU” — GAZETA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ NA ZAOLZIU

felietony „Kolce bez róży”, „Marionetki”, „U Oldboya”, „Zapiski z południa” 
i „Freak show”.

Od numeru 41. w roku 2008 zmienia się szata grafi czna gazety, w kolorze uka-
zują się strony pierwsza, czwarta, piąta i ósma nie tylko sobotnich, ale wszystkich 
numerów. Pierwszą stronę zajmują najważniejsze wydarzenia z terenu, dotyczące 
mniejszości, ciekawostki. Strona druga została w całości przeznaczona na wyda-
rzenia z regionu, strona trzecia i czwarta to publicystyka i kultura, na stronie piątej 
znajdziemy poradniki, relaks oraz coś dla dzieci, strona szósta to program telewi-
zyjny, strona kolejna to informator, a na ostatniej stronie przeczytać można o wyda-
rzeniach sportowych.

Od numeru 130. w roku 2008 obowiązki redaktora naczelnego chwilowo wypeł-
niał Jacek Sikora, w związku z podaniem się do dymisji dotychczasowej naczel-
nej Schönwald. Od numeru 135. kolejnym redaktorem zostaje Wojciech Trzcionka, 
który prowadzi również cieszyńską regionalną gazetę internetową „gazetacodzienna.
pl”. Nowy redaktor naczelny wprowadził więcej informacje o zdarzeniach z polskiej 
strony Śląska Cieszyńskiego, większą liczbę reportaży, wywiadów i felietonów44. 
Gazetą kierował do połowy 2010 r., kiedy obowiązki redaktora naczelnego przejął 
Tomasz Wolff.

Obecny skład redaktorski to: Tomasz Wolff jako redaktor naczelny od początku 
2011 r., jego zastępca i redaktor sportowy to Janusz Bittmar, redaktorzy terenowi 
to Jacek Sikora, Danuta Chlup, Magdalena Ćmiel, doradcą ds. reklamy jest Beata 
Schönwald. Obecny nakład to 5 tys. egzemplarzy. Cena — 6 kcz za numer wtor-
kowy i 9 kcz za czwartkowy i sobotni. 

Gazeta ma także swoje strony internetowe, na których można znaleźć zapowie-
dzi i skróty artykułów drukowanych w wersji papierowej, informacje o gazecie, 
archiwum itp. Adres internetowy to www.glosludu.cz

Bibliografi a

C e j n a r  W., Skutecznie wymierzony cios, „Zwrot” 2008, nr 9.
D a n e l  R., Delikatny i twardy (2), „Głos Ziemi Cieszyńskiej” 2001, nr 50.
J a s i c z e k  H., Na Śląsku Cieszyńskim [w:] Polsko-czechosłowackie braterstwo broni, 

Warszawa 1960.
K a s z p e r  K., Od „Szyndziołów” do „Jemioły”, „Głos Ludu” 2002, nr 2.
K e n i g  P., 150 lat prasy polskiej na Śląsku Cieszyńskim, Bielsko-Biała 1998.

44 W. T r z c i o n k a, Trzynastki nie trzeba się bać, „Głos Ludu” 2008, nr 135, s. 2.



50

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

K o l b e r o v á  U., „Głos Ludu” – gazeta mniejszości polskiej na Zaolziu. Zarys problema-
tyki, Ostrava 2009.

K r u m n i k l o w a  W., Polski los, „Karta” 2007, nr 53.
R a s z y k  J., Gazeta o sobie, „Głos Ludu” 1956, nr 156.
S a n t a r i u s  K., Żurnaliści, pismaki, gryzipiórki, „Głos Ludu” 2004, nr 7.
Wspomnienia, rozgoryczenia, rozważania i pytania czyli: Jubileusz „Głosu Ludu” oczyma 

redaktorów, „Głos Ludu” 2005, nr 119.


