
T. XVII (2014) Z. 3 (35)
ISSN  1509-1074

ROCZNIK
HISTORII  PRASY  POLSKIEJ
 

A Legal Row Between 
the Émigré Polish Daily 

& Soldier’s Daily 
and The Polish Weekly 

(1950–1952)

Instytut Historii
Uniwersytet Opolski

ul. Strzelców Bytomskich 2
PL 45-084 Opole

e-mail: krzysztof-tarka@wp.pl

KEY WORDS:
Polish press in the United Kingdom after 
World War II, Polish political émigrés in 
the United Kingdom after World War II, 

Polish Daily & Soldier’s Daily, Polish 
Weekly

ABSTRACT
In 1950 the editor-in-chief and the 

publishers of Polish Daily & Soldier’s 
Daily sued the Polish Weekly, a magazine 

published by the Polish Embassy in 
London, for libel. In the end, the trial did 
not take place as the two parties reached 
a settlement in 1952. The defendant, ie. 
the Polish Embassy, agreed to pay hefty 

damages.

Spór emigracyjnego 
„Dziennika Polskiego 
i Dziennika Żołnierza” 
z ambasadzkim 
„Tygodnikiem 
Polskim” (1950–1952)

Krzysztof 
TARKA

SŁOWA KLUCZOWE:
Emigracja polska w Wielkiej Brytanii po 
II wojnie światowej, czasopisma polskie 
w Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej, 
„Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, 
„Tygodnik Polski”

ABSTRAKT
W 1950 r. redaktor i wydawcy emigracyjnego 
„Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” 
złożyli w angielskim sądzie pozew 
o oszczerstwo przeciwko „Tygodnikowi 
Polskiemu” wydawanemu przez Ambasadę 
Polski Ludowej w Londynie. Ostatecznie do 
procesu jednak nie doszło, a spór zakończył 
się w 1952 r. ugodą. W zamian Ambasada 
w Londynie musiała jednak wypłacić wysokie 
odszkodowanie.



76

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Streszczenie

W artykule przedstawiono przebieg sporu między emigracyjnym „Dziennikiem Polskim i Dziennikiem 
Żołnierza” a „Tygodnikiem Polskim” wydawanym przez Ambasadę Polski Ludowej w Londynie. W sierpniu 
1950 r. redaktor i wydawcy londyńskiego „Dziennika Polskiego” złożyli w angielskim sądzie pozew o oszczerstwo 
przeciwko „Tygodnikowi Polskiemu”. Poczuli się zniesławieni sugestią, że emigracyjne pismo podżegało do 
wojny, a jego redaktorzy byli wyrzutkami. Polska placówka dyplomatyczna nad Tamizą uważała początkowo, 
iż szanse na wygranie procesu były znaczne. Sprawa stwarzała także potencjalną możliwość jej politycznego 
i propagandowego wykorzystania do zdyskredytowania emigracyjnego pisma. W MSZ również uznano, że nie 
należy iść na żadną ugodę z „Dziennikiem Polskim i Dziennikiem Żołnierza”. Jednak w końcu 1951 r. naczelnik 
Wydziału Brytyjskiego ostrzegał kierownictwo MSZ, że pod względem politycznym proces był nieprzygotowany. 
W konsekwencji w MSZ zapadła decyzja, aby nie nadawać sprawie politycznego charakteru. Na początku 1952 r. 
nieoczekiwanie zdanie zmieniła również Ambasada w Londynie proponując zawarcie ugody i niedopuszczenie 
w ogóle do rozprawy. Ostatecznie na wniosek adwokatów „Tygodnika Polskiego” do procesu nie doszło, a spór 
zakończył się w kwietniu 1952 r. ugodą. W zamian za umorzenie sprawy Ambasada w Londynie musiała jednak 
wypłacić wysokie odszkodowanie.



77

TOM  XVII (2014),  ZESZYT  3 (35)

Krzysztof Tarka    SPÓR EMIGRACYJNEGO „DZIENNIKA POLSKIEGO I DZIENNIKA ŻOŁNIERZA”…

14 sierpnia 1950 roku członkowie fundacji wydającej „Dziennik Polski i Dzien-
nik Żołnierza”: Leszek Kirkien, Witold Czerwiński, Stanisław Baliński, Antoni 
Bogusławski, Tytus Filipowicz oraz jego redaktor naczelny — Tadeusz Horko 
złożyli w angielskim sądzie pozew o oszczerstwo przeciwko „Tygodnikowi Pol-
skiemu”, wydawanemu przez Ambasadę Polski Ludowej w Londynie oraz fi rmie 
Staple Press Ltd. drukującej to pismo. Skarżący twierdzili, że artykuł „Będzie lepsze 
jutro” wydrukowany w numerze z 27 maja miał na celu oskarżyć ich o to, że świa-
domie ogłaszają wiadomości fałszywe, zmierzające do oszukania czytelników, że są 
podżegaczami wojennymi, którzy złośliwie namawiają czytelników do bratobójczej 
wojny, do zabijania rodaków, do rozlewu krwi, i że są godnymi pogardy wyrzutkami 
społeczeństwa i narodu polskiego1. 

Autorem anonimowego tekstu był niejaki Beszel z Birmingham, członek „pro-
krajowego” Polskiego Towarzystwa Kulturalno-Społecznego (oryginał jego listu do 
redakcji „Tygodnika Polskiego” znajdował się w posiadaniu Konsulatu Generalnego 
w Londynie). Przedstawiając swoje wrażenia po lekturze londyńskiego „Dziennika 
Polskiego” i warszawskiej „Trybuny Ludu” pytał: 

A mój cel jaki jest? Taki, jak piszą w „Dzienniku”: żeby pójść i zburzyć to, co mój brat 
[w Polsce — przyp. K.T.] sobie zbudował. Nie, bandytą i bratobójcą nie jestem! […] 
Poznałem błąd, jaki popełniłem, będąc nieświadomy i oszukiwany przez „Dziennik”. 
Przez ludzi, którzy szafują ludzką pracą, ludzkim potem i krwią. Przez wyrzutków spo-
łeczeństwa i narodu polskiego. […] Tu, daleko od kraju, na obczyźnie, nie chcę być 
podżegaczem do wojny z moim bratem, ale chcę być bliski jego idei. Dzielę się moimi 
myślami z Tobą Czytelniku, i pytam się, gdzie lepsze jutro? Gdzie lepsza idea? Czy 
w „Trybunie Ludu”, gdzie czytasz: „Więcej fabryk, więcej domów, więcej szkół”… Czy 
w „Dzienniku”, gdzie czytasz: „więcej nowych czołgów, więcej kul, więcej bomb”…2. 

1 Archiwum Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament III [dalej: AMSZ, D III], z. 9, 
w. 21, t. 270, Szyfrogram A. Morskiego z Londynu do MSZ z 14 VIII 1950 r., k. 100; tamże, Notatka 
A. Szemińskiego dla Ob. Ministra [Z. Modzelewskiego] z 12 XII 1951 r., k. 128. Szerzej na temat 
„Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” zob. J. C h w a s t y k - K o w a l c z y k, Londyński „Dzien-
nik Polski i Dziennik Żołnierza” 1944–1989. Gazeta codzienna jako środek przekazu komunikatów 
kulturowych, Kielce 2008; Dopóki jest „Dziennik” — jestem, red. K. Bzowska, Londyn 2000; K. H r a -
b y k, Emigracyjny „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”. Studium monografi czne, Warszawa 1972 
(do użytku wewnętrznego).

2 „Będzie lepsze jutro”, „Tygodnik Polski” 1950, nr 21, s. 3. Pierwszy numer „Tygodnika Pol-
skiego” ukazał się z datą 16 III 1946 r. Formalnie wydawcą pisma była spółka złożona z urzędni-



78

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Radca Ambasady w Londynie Alfred Morski bardzo optymistycznie przedsta-
wiał szanse wygrania procesu. Zachęcając kierownictwo Ministerstwa Spraw Zagra-
nicznych do podjęcia sprawy twierdził, że podstawa do wystąpienia z powództwem 
była bardzo słaba, a sam proces, gdyby do niego doszło „może nam dać sposobność 
do napiętnowania całej nikczemnej roboty «Dziennika», pomijając już fakt, że nie 
możemy dopuścić, aby nas szantażowano”3.

Naczelnik Wydziału Brytyjskiego w MSZ Andrzej Szemiński nie był już takim 
optymistą. Za niebezpieczne uznał co prawda tylko użycie cudzysłowu w ostatnim 
zdaniu listu, co sugerowało, że był to cytat z „Dziennika Polskiego”. Uważał jednak 
za niewskazane pójście na dowodzenie, że emigracyjne pismo podżegało do wojny, 
a jego redaktorzy byli wyrzutkami. Argumentował, że sprawa nabierze wówczas 
politycznego charakteru, a w tej sytuacji nie wyobrażał sobie, aby tygodnik wyda-
wany przez „czerwoną ambasadę” wygrał przed angielskim sądem z emigracyjnym 
pismem w sprawie o oszczerstwo: „Oczywista — podkreślił — wyboru nie mamy, 
ale nie powinniśmy iść na tzw. dowód prawdy”4.

W opinii adwokata (barristera) wynajętego przez ambasadę przytoczone 
w pozwie fragmenty artykułu z „Tygodnika Polskiego” miały charakter zniesławia-
jący. Choć pozwani nie stali na przegranej pozycji, to biorąc pod uwagę skład sądu 
i sytuację polityczną angielski prawnik wątpił, aby tygodnik wygrał sprawę. Radca 
Morski kolejny raz przekonywał jednak kierownictwo MSZ do wdania się w spór. 
Ostrzegał, że w przypadku rezygnacji z obrony sąd mógłby nakazać wypłatę wyso-
kiego odszkodowania. Twierdził, że nawet w razie przegrania sprawy zasądzone 
odszkodowanie będzie znacznie niższe, a sam proces władze warszawskie mogłyby 
wykorzystać propagandowo. Morski szacował, że koszty obrony wyniosą co naj-
mniej kilkaset funtów5. 

Mimo obaw angielskiego adwokata kierownictwo MSZ uważało, że szanse na 
wygranie procesu były znaczne. Sprawa stwarzała również możliwość jej politycz-
nego wyzyskania. Linia obrony polegać miała na twierdzeniu, że inkryminowane 
ustępy artykułu były częścią listu, otrzymanego od czytelnika, który nadesłał go 
z intencją wydrukowania. Użyte w tekście sformułowania były subiektywnymi 

ków Konsulatu Generalnego w Londynie oraz dobranych emigrantów „prokrajowo” nastawionych, 
którzy tworzyli Radę Obywateli Polskich w Wielkiej Brytanii (Citizen’s Council of Poles in Great 
Britain). W praktyce wspomniana spółka i Rada były fi kcją. W rzeczywistości pismo było wyda-
wane i fi nansowane przez Ambasadę Polski Ludowej w Londynie. Początkowo komitet redakcyjny 
składał się z trzech osób: Bernarda Singera oraz Lameta i Birenholza. W połowie 1949 r. zostali oni 
uznani za trockistów i wyrzuceni z „Tygodnika Polskiego”, a redakcję faktycznie przejęła Ambasada. 
Sprawami pisma kierował wicekonsul Z. Schreiber. Ostatni numer „Tygodnika Polskiego” ukazał się 
24 VI 1950 r., zob. AMSZ, D III, z. 9, w. 21, t. 270, Notatka [koniec marca 1949 r.], k. 45–46; tamże, 
Notatka dla Ob. Ministra z 12 XII 1951 r., k. 128.

3 Tamże, Szyfrogram A. Morskiego z Londynu do MSZ z 14 VIII 1950 r., k. 100. 
4 Tamże, Notatka służbowa A. Szemińskiego z 17 VIII 1950 r., k. 99. 
5 Tamże, Szyfrogram A. Morskiego z Londynu do MSZ z 6 IX 1950 r., k. 101.



79

TOM  XVII (2014),  ZESZYT  3 (35)

Krzysztof Tarka    SPÓR EMIGRACYJNEGO „DZIENNIKA POLSKIEGO I DZIENNIKA ŻOŁNIERZA”…

ocenami autora bądź dopuszczalnymi epitetami politycznymi, zwłaszcza w świetle 
obelg, których londyński „Dziennik Polski” używać miał wobec władz warszaw-
skich czy PTKS6.

Ostatecznie w październiku 1950 roku minister spraw zagranicznych Zygmunt 
Modzelewski po naradach z udziałem dyrektorów Departamentu Prawno-Traktato-
wego Manfreda Lachsa i Departamentu III MSZ Tadeusza Żebrowskiego zdecy-
dował, że nie należy iść na żadną ugodę z „Dziennikiem Polskim i Dziennikiem 
Żołnierza”7. Kierownictwo MSZ, zawiadamiając Ambasadę w Londynie o podjętej 
decyzji i pokryciu kosztów obrony oraz ewentualnego odszkodowania, za konieczne 
uznało jednak powierzenie sprawy adwokatowi zdolnemu do upolitycznienia pro-
cesu. Rozprawę zamierzano wykorzystać propagandowo demaskując „akcję reakcji 
polskiej skierowaną przeciw pokojowi”8.

W odpowiedzi na pozew adwokaci „Tygodnika Polskiego” zażądali bliższego 
wyjaśnienia zarzutów. Sąd 6 listopada 1950 roku wydał nakaz dostarczenia tych 
wyjaśnień przez powoda. Po ich otrzymaniu adwokat pozwanych złożył w sądzie 
formalną odpowiedź na pozew. Obrona argumentowała, że inkryminowany artykuł 
nie był skierowany przeciwko konkretnym osobom, a w szczególności przeciwko 
skarżącym. Zwalczał jedynie poglądy polityczne szerzone przez pewne odłamy emi-
gracji, które reprezentował londyński „Dziennik Polski”. W ten sposób zamierzano 
wykazać, że zarzut ten nie nosi cech obrazy osobistej, a stanowi krytykę poglądu 
politycznego i działalności publicystycznej pewnego ugrupowania politycznego. 
Adwokaci „Tygodnika Polskiego” dowodzili, że wspomniany artykuł był dozwo-
lonym prawnie komentarzem spraw, które w interesie opinii publicznej winny być 
wyjaśnione. W dalszym toku postępowania strona powodowa zażądała szczegóło-
wych wyjaśnień zawartych w odpowiedzi na pozew. Wyjaśnienia te zostały opraco-
wane na podstawie wycinków z „Dziennika Polskiego” i złożone w sądzie w końcu 
grudnia 1950 roku oraz uzupełnione w styczniu następnego roku9.

W ciągu kolejnych miesięcy sprawa tylko nieznacznie posunęła się naprzód. 
Obie strony złożyły w sądzie dokumenty, na których opierać się miał pozew i linia 
obrony. Do rozprawy miało dojść nie wcześniej niż w październiku 1951 roku10. 
Jednak 30 listopada I sekretarz Ambasady w Londynie Romuald Spasowski zawia-
domił MSZ, że termin rozprawy został odroczony do końca stycznia 1952 roku11.

 6 Tamże, Notatka dot. procesu „Tygodnika Polskiego” w Londynie o oszczerstwo z 16 IX 1950 r., 
k. 105–105A.

 7 Tamże, Notatka dla Ob. Ministra z 12 XII 1951 r., k. 128.
 8 Tamże, Pismo dyrektora Departamentu III MSZ T. Żebrowskiego do Ambasady w Londynie 

z 8 XI 1950 r., k. 106.
 9 Tamże, Pismo wicekonsula Z. Petryki do MSZ z 11 I 1951 r., k. 107–107A. 
10 Tamże, Notatka w sprawie obecnego stanu procesu „Dziennika Polskiego” przeciwko „Tygo-

dnikowi Polskiemu”, k. 114.
11 Tamże, Pismo R. Spasowskiego do MSZ z 30 XI 1951 r., k. 122.



80

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Zgodnie z wytycznymi kierownictwa MSZ obrona zamierzała udowodnić, że 
artykuł zamieszczony w „Tygodniku Polskim” pisany był w dobrej wierze i w inte-
resie opinii publicznej oraz nie zniesławiał konkretnych osób, zwłaszcza redakto-
rów londyńskiego „Dziennika Polskiego”, a w konsekwencji nie mógł ich narazić 
na straty majątkowe. Chcąc wykorzystać do maksimum polityczny aspekt pro-
cesu planowano zdemaskować „reakcyjne” oblicze emigracji polskiej odsłaniając 
jej rzekomy zamiar podżegania do wojny i bezustanne napaści kierowane przeciw 
wszystkiemu, co miało związek z Polską. Ciężar dowodowy w procesie spoczywał 
na zeznaniach świadków podczas rozprawy. Według Spasowskiego głównym świad-
kiem obrony powinien być redaktor lub wydawca „Tygodnika Polskiego”, względ-
nie jego zastępca. Problem polegał na tym, że pismo faktycznie było redagowane 
przez pracowników konsulatu i ambasady, czego nie można było ujawnić na pro-
cesie. W tej sytuacji należało znaleźć odpowiednią i politycznie wyrobioną osobę, 
podającą się za przedstawiciela redakcji. Spasowski proponował, aby w tym cha-
rakterze na rozprawie występował Lech Opieliński, były sekretarz PTKS, któremu 
emigranci przypisywali polityczne kierownictwo tej organizacji, w tym także nadzór 
i kontrolę nad „Tygodnikiem Polskim”. Opieliński na stałe mieszkał już w kraju. 
Spasowski obawiał się, że władze brytyjskie mogą mu odmówić udzielenia wizy. 
Z drugiej strony, gdyby Opieliński z tego powodu nie mógł stawić się na rozprawie, 
miałoby to raczej korzystny dla pozwanych wpływ na przebieg procesu. Brytyjski 
adwokat proponował również, aby podczas rozprawy pozwani przedstawili kilka 
osób spośród emigracji, które nie byłyby powiązane z PTKS i zeznałyby, że skład 
redakcji „Dziennika Polskiego” nie był dla nich z nazwiska znany. W ten sposób 
chciał odeprzeć ewentualne zarzuty, co do nieznanego składu redakcji „Tygodnika 
Polskiego”. Drugim kluczowym świadkiem obrony był autor inkryminowanego tek-
stu — Beszel. Podczas rozprawy powinien on oświadczyć, że pisząc list do redak-
cji nie był przez nikogo inspirowany. W chwili napisania swego artykułu Beszel 
był płatnym funkcjonariuszem PTKS w Birmingham. Kilka miesięcy później na 
skutek nieporozumień osobistych z sekretarzem okręgowym PTKS wrócił do daw-
nej pracy w fabryce. Nie zerwał jednak kontaktu z PTKS. Przesłuchiwany przez 
adwokata pozwanych potwierdził, że jest autorem artykułu, który własnoręcznie 
napisał i podpisał. Gotów był również potwierdzić swoje zeznania przed sądem. 
Ze względu na słabe przygotowanie polityczne świadka oraz jego niski poziom 
wykształcenia ogólnego Spasowski obawiał się, że podczas rozprawy adwokaci 
powodów będą starali się zaskakiwać go pytaniami. W celu pewnego przygotowania 
Beszla oraz zorientowania się, co do jego wartości jako świadka zamierzał wezwać 
go na rozmowę do konsulatu. W najbliższym czasie Beszel zamierzał wrócić do 
Polski. Złożył już podanie o repatriację, które zostało jednak załatwione odmownie, 
o czym sam nie został jeszcze zawiadomiony. Spasowski uważał, że w związku ze 
zbliżającym się terminem procesu, sprawa jego wyjazdu do kraju powinna zostać 
zrewidowana. Argumentował, że przebywanie Beszla po procesie na terenie Wiel-



81

TOM  XVII (2014),  ZESZYT  3 (35)

Krzysztof Tarka    SPÓR EMIGRACYJNEGO „DZIENNIKA POLSKIEGO I DZIENNIKA ŻOŁNIERZA”…

kiej Brytanii byłoby niepożądane i ryzykowne. Chcąc zaatakować redaktorów 
„Dziennika Polskiego” podczas procesu ambasada zamierzała również zebrać różne 
kompromitujące informacje dotyczące ich przeszłości politycznej, roli na emigra-
cji i życia prywatnego. Spasowski sugerował, aby w tym celu wykorzystać także 
wiadomości od repatriantów z Wielkiej Brytanii, którzy znali powodów. Prosił 
też ministerstwo o rozpracowanie tez, zgodnie z którymi winna iść argumentacja 
obrony12.

Naczelnik Wydziału Brytyjskiego w MSZ, Andrzej Szemiński, który od początku 
sceptycznie odnosił się do sprawy, oceniał, że pod względem politycznym proces 
był nieprzygotowany. W notatce dla ministra Modzelewskiego alarmował, że Amba-
sada i Konsulat Generalny w Londynie nie zadały sobie nawet trudu, aby poszukać 
odpowiednich materiałów w „Dzienniku Polskim i Dzienniku Żołnierza” sprzed 
27 maja 1950 roku, czyli przed opublikowaniem zaskarżonego artykułu w „Tygo-
dniku Polskim” (z wykazu przesłanego przez Spasowskiego do MSZ wynikało, że 
placówka nad Tamizą przekazała sądowi 11 wycinków z „Dziennika Polskiego”, 
przeważnie były to komentarze „Bywalca”). Szemiński dodał, że Ambasada w Lon-
dynie chciałaby za pośrednictwem obrońców „Tygodnika Polskiego” zaatakować 
oskarżycieli, ale i w tej sprawie na miejscu (w Londynie) nic nie zrobiono. O dostar-
czenie materiałów kompromitujących Spasowski zwrócił się natomiast do MSZ. 
W ocenie Szemińskiego głównym świadkiem obrony powinien być Beszel, autor 
„listu czytelnika”, wydrukowanego w „Tygodniku Polskim”. Naczelnik Wydziału 
Brytyjskiego zgadzał się ze Spasowskim, że należy mu jak najszybciej udzielić 
zgody na repatriację. Poparł również pomysł, aby na proces przyjechał jako świadek 
Lech Opieliński, były działacz PTKS, i wystąpił w roli osoby odpowiedzialnej za 
politykę redakcyjną „Tygodnika Polskiego” w okresie, w którym opublikowany był 
inkryminowany artykuł. Szemiński podzielał opinię Spasowskiego, że zasługuje on 
na zaufanie. Po przyjeździe do kraju Opieliński pracował w „Trybunie Wolności” 
(tygodnik wydawany przez KC PZPR). Szemiński uważał, że prawdopodobnie i tak 
nie dostanie on wizy, co jednak da dobry efekt w sądzie. Zgadzał się także z propo-
zycją londyńskiej placówki, aby obrony podjął się znany brytyjski adwokat Denis 
Nowell Pritt, w przeszłości wyrzucony z Partii Pracy za prosowieckie sympatie. 
Decyzję należało jednak podjąć niezwłocznie, aby Pritt nie zaangażował się w inną 
sprawę13. 

Maksimum tego, co władze warszawskie mogły osiągnąć w razie wygrania 
procesu, to propagowanie w „Tygodniku Polskim” i komunistycznym „The Daily 
Worker” tezy potwierdzonej przez angielski sąd, że emigracyjny „Dziennik Pol-
ski” podżega do wojny. „Tygodnik Polski” (a de facto ambasada) nie musiałby 

12 Tamże, Notatka R. Spasowskiego w sprawie procesu „Dziennika Polskiego” przeciwko „Tygo-
dnikowi Polskiemu” z 7 XII 1951 r., k. 124–127.

13 Tamże, Notatka A. Szemińskiego dla Ob. Ministra z 12 XII 1951 r., k. 128–130.



82

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

również wypłacić znacznego odszkodowania. Jednak wbrew optymistycznym opi-
niom ambasady, w ocenie Szemińskiego szanse na wygranie procesu były bardzo 
mizerne. W tej sytuacji apelował do ministra Modzelewskiego, aby jeszcze raz prze-
myślał sprawę. Nad wypracowaniem najlepszej taktyki zastanowić miał się Wydział 
Polonii i Wydział Brytyjski pod nadzorem Departamentu Prawno-Traktatowego. 
Szemiński sugerował ograniczenie argumentacji obrony do niezbędnego minimum. 
Zdecydowanie sprzeciwiał się przechodzeniu do taktyki ofensywnej, co postulo-
wała Ambasada w Londynie. Chcąc ograniczyć spodziewane straty materialne do 
minimum, uważał, że nie należy dążyć do nagłośnienia sprawy. Argumentował, że 
polityczne rozbudowanie procesu nada tym większą wagę powodom i przyczyni się 
w konsekwencji do zasądzenia wyższej kwoty odszkodowania. Szemiński podkre-
ślił, że „Dziennik Polski” może tylko wygrać na rozszerzeniu procesu: 

W tym wypadku będzie miał całą prasę angielską do dyspozycji dla rozpowszechniania 
wszelkich kłamstw o nas, a ponieważ wszystko to, co się mówi na procesie wolno jest 
drukować bez obawy procesu o oszczerstwo, będą sobie mogli używać ile wlezie. Nasze 
repliki natomiast nigdy nie ujrzą światła dziennego poza „Daily Workerem” i naszym 
biuletynem14.

Jeszcze w końcu grudnia Spasowski zawiadomił MSZ, że sąd nadal nie ustalił 
terminu rozprawy. Spodziewał się, że decyzja w tej sprawie zapadnie w pierwszej 
połowie stycznia 1952 roku. I sekretarz Ambasady w Londynie polecił adwokatowi 
reprezentującemu „Tygodnik Polski”, aby w miarę możliwości nalegał na przesu-
nięcie terminu rozprawy o kilka tygodni. W ten sposób pozwani zyskiwali czas na 
dostarczenie nowych dokumentów. Dodatkowe materiały obrona mogła przedstawić 
do czasu rozpoczęcia procesu, a nawet podczas samej rozprawy. Wymogiem for-
malnym było zawiadomienie strony przeciwnej o ich wprowadzeniu. W praktyce 
późne dostarczenie dokumentów osłabiało jednak ich wartość dowodową. W ocenie 
Spasowskiego nieprzekraczalną datą dostarczenia adwokatom kolejnych wycinków 
z „Dziennika Polskiego” i innych materiałów był 10 stycznia 1952 roku. Opowia-
dając się za sprowadzeniem na rozprawę Opielińskiego zaznaczył, że chodzi nie 
tyle o ukrycie sprawy fi nansowania „Tygodnika Polskiego” przez ambasadę, ale 
o przedstawienie świadka, który jako wydawca był odpowiedzialny za opubliko-
wanie artykułu. Nieprzedstawienie tak istotnego świadka byłoby błędem obrony. 
Istotą procesu było jednak stwierdzenie przyczyny napisania inkryminowanego listu 
i opublikowania go w „Tygodniku Polskim”. Taktyka obrony polegała na przepro-
wadzeniu dowodu, że artykuł napisany był w dobrej wierze, w zamiarze właściwego 
poinformowania opinii publicznej oraz wykazaniu, że nie zniesławiał osobiście 
redaktorów „Dziennika Polskiego” i nie narażał ich na straty materialne. Spasowski 

14 Tamże, k. 130–131.



83

TOM  XVII (2014),  ZESZYT  3 (35)

Krzysztof Tarka    SPÓR EMIGRACYJNEGO „DZIENNIKA POLSKIEGO I DZIENNIKA ŻOŁNIERZA”…

szczegółowo wyjaśniał też kolejne etapy rozprawy. Przypuszczał, że proces będzie 
trwał dwa lub trzy dni15.

Po interwencji naczelnika Wydziału Brytyjskiego kierownictwo MSZ podjęło 
ostatecznie decyzję, aby nie nadawać procesowi z „Dziennikiem Polskim” politycz-
nego charakteru i ograniczyć się do obrony. W sprawie procesu zdanie zmienił rów-
nież Spasowski. Na początku stycznia 1952 roku I sekretarz Ambasady w Londynie, 
który jeszcze niedawno twardo opowiadał się za procesem, stwierdził, że skoro kie-
rownictwo MSZ nie zamierza na sprawie zrobić kapitału politycznego, to należy 
bardzo poważnie rozważyć możliwość zawarcia ugody i niedopuszczenia w ogóle 
do rozprawy. Za takim rozwiązaniem przemawiać miał fakt, że obrona nie miała 
świadków, którym mogła zaufać. Spasowski na poważnie obawiał się też możli-
wości prowokacji ze strony skarżących. Główny świadek obrony — Beszel, choć 
zapowiadał się „dobrze”, mógł ulec presji ze strony emigracji. Realne było też, że 
na proces nie przyjedzie Opieliński. Ambasada miała również „poważne trudności” 
z innymi świadkami. Z drugiej strony skarżący mogli powołać na świadka byłego 
wicekonsula Zygmunta Schreibera, który w końcu 1950 roku opuścił placówkę nad 
Tamizą i innych dezerterów oraz byłego redaktora „Tygodnika Polskiego” Bernarda 
Singera, uznanego za trockistę. Niesprzyjająca była również ogólna atmosfera poli-
tyczna. Spasowski proponował, aby angielski prawnik w imieniu ambasady skontak-
tował się z pełnomocnikiem (solicitorem) fi rmy Staples Press, w której drukowany 
był „Tygodnik Polski”, a ten porozumiał się z kolei z adwokatem powodów i zorien-
tował się, co do możliwości zawarcia ugody. Zależnie od żądań skarżących poro-
zumienie mogłoby obejmować wyłącznie drukarnię, która również była pozwana 
przez „Dziennik Polski”, albo także „Tygodnik Polski”. Już samo wyłączenie ze 
sprawy Staples Press Spasowski uważał za korzystne. Ambasada musiałaby wów-
czas zwrócić drukarni kwotę odszkodowania wypłaconego powodom. Jeszcze przed 
wydaniem pierwszego numeru „Tygodnika Polskiego” ambasada złożyła w drukarni 
list gwarancyjny, zobowiązując się do pokrycia wszelkich szkód, które powstałyby 
w związku z drukowaniem pisma. Po zawarciu ugody między „Dziennikiem Pol-
skim” a Staples Press rozprawę przeciwko „Tygodnikowi Polskiemu” pozwani mogli 
zignorować, nie przedstawiając nawet żadnych świadków. Sam „Tygodnik Polski”, 
który zresztą już się nie ukazywał, był niewypłacalny, a zasądzenie pisma formalnie 
nie obciążało fi nansowo ambasady. Objęcie ugodą nie tylko fi rmy Staples Press, ale 
także „Tygodnika Polskiego” pozwalało uniknąć w ogóle procesu. Według prawnika 
ambasady odszkodowanie na podstawie porozumienia mogło wynieść 2 tys. fun-
tów. Spasowski oceniał, że taka kwota może skłonić „Dziennik Polski” do zawarcia 
ugody, gdyż mimo wszystko wynik rozprawy był niepewny. W depeszy do MSZ 
podkreślił, że w każdym razie rozpoczęcie negocjacji winno wyjść od Staples Press, 

15 Tamże, Notatka R. Spasowskiego w sprawie zbliżającego się procesu „Tygodnika Polskiego” 
z 21 XII 1951 r., k. 142–145; tamże, Depesza R. Spasowskiego do MSZ z 25 XII 1951 r., k. 146.



84

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

gdyż jeśli wyjdzie z naszej strony, to jedynym uzasadniającym ten krok argumentem 
mogą być ograniczone fundusze, co w wypadku zerwania rokowań mogłoby być wyko-
rzystane na rozprawie i skłonić sąd do większego odszkodowania ze strony Staples 
Press, które i tak musiałaby zapłacić ambasada16.

Ostatniej propozycji Spasowskiego sprzeciwił się Departament III MSZ. Argu-
mentowano, że polubowne załatwienie sprawy oznaczało całkowitą kapitulację 
i było równoznaczne z faktycznym uznaniem zarzutu oszczerstwa. Takie rozwiąza-
nie nie gwarantowało również, że fi nansowe koszty ugody będą się istotnie różniły 
od kosztów przegranego procesu. Spasowski nie podał szacunkowych kosztów pro-
cesu, a kwota 2 tys. funtów odszkodowania była całkowicie dowolna i w rzeczywi-
stości mogła się okazać o wiele za niska. Także sprawa ewentualnej stronniczości 
sądu była znana od początku. Poza tym lepiej było być skazanym „niesłusznie”, niż 
dobrowolnie przyznać rację przeciwnikowi. Wątpliwe wydawało się, aby świadkami 
oskarżenia zostali były wicekonsul Schreiber czy redaktor „Tygodnika Polskiego” 
i trockista Singer. Ich ewentualna obecność nie pomogłaby w udowodnieniu, że 
inkryminowany artykuł miał oszczerczy charakter, mogłaby natomiast dać okazję 
do skompromitowania takich świadków w sądzie i opinii publicznej. Opowiadając 
się za kontynuowaniem procesu podkreślono: „szanse ugody przedstawiają się co 
najmniej równie źle jak i procesu. Przegrana w procesie jest jednak dla nas politycz-
nie lepsza do przyjęcia, pomimo groźby, że koszt może być większy”17.

Ostatecznie termin rozprawy odroczony został na drugą połowę kwietnia 1952 
roku, po Świętach Wielkanocnych. Adwokat pozwanych oświadczył, że we wcze-
śniejszym terminie ma inne zajęcia. Skarżący nie chcieli się zgodzić na odroczenie 
sprawy, ale sąd przychylił się do wniosku Pritta. Przełożenie procesu dawało czas na 
ewentualne dołączenie nowych materiałów lub załatwienie sprawy w drodze ugody. 
Spasowski donosił z Londynu, że nieoczekiwanie z inicjatywą ugody wystąpili 
adwokaci Staples Press. Początkowo druga strona odrzuciła możliwość porozumie-
nia. Następnie jednak pełnomocnicy „Dziennika Polskiego” telefonicznie dopy-
tywali się jaka kwota odszkodowania wchodzi w grę. Ze Staples Press otrzymali 
odpowiedź, że sami powinni podać warunki ugody. Angielska drukarnia zwróciła 
się natomiast do ambasady w sprawie wypłacenia 250 funtów tytułem poniesionych 
kosztów18. 

W połowie stycznia 1952 roku o ewentualnym porozumieniu z „Dziennikiem 
Polskim” ambasador Michałowski rozmawiał z przebywającym w Londynie dyrek-
torem Departamentu Prawno-Traktatowego MSZ Lachsem. W spotkaniu wziął 
również udział Spasowski oraz adwokaci Moor i Pritt. Uczestnicy dyskusji za naj-
bardziej pożądane uznali dojście do porozumienia i uniknięcie niebezpieczeństwa 

16 Tamże, Depesza R. Spasowskiego do MSZ z 8 I 1952 r., k. 149.
17 Tamże, Notatka służbowa [b.d., ok. 12 I 1952 r.], k. 150.
18 Tamże, Pismo R. Spasowskiego do MSZ z 18 I 1952 r., k. 153–154.



85

TOM  XVII (2014),  ZESZYT  3 (35)

Krzysztof Tarka    SPÓR EMIGRACYJNEGO „DZIENNIKA POLSKIEGO I DZIENNIKA ŻOŁNIERZA”…

prowokacji oraz rozgłosu w prasie emigracyjnej. Do czasu odpowiedzi ze strony peł-
nomocników „Dziennika Polskiego” wszelkie spekulacje na temat warunków poro-
zumienia były jednak pozbawione realnych podstaw. Pritt uważał, że gdyby doszło 
do rozprawy, to szanse wygrania procesu podzielone były po połowie. Za podjęcie 
się prowadzenia sprawy Pritt żądał 350 funtów oraz dodatkowo po 100 funtów za 
każdy dzień procesu (przewidywał, że sprawa potrwa cztery dni)19.

W kierownictwie MSZ przeważył ostatecznie pogląd, że należy dążyć do ugody 
z „Dziennikiem Polskim”. Na początku kwietnia Spasowski wyjaśniał, że wbrew 
wcześniejszej opinii, polubowne załatwienie sprawy nie może się jednak ograni-
czyć do złożenia oświadczenia przez autora zaskarżonego listu i ewentualnie dru-
karni Staples Press. Według counsela (adwokata) Pritta oświadczenia takie złożone 
przed sądem nie wystarczą, gdyż głównym oskarżonym był „Tygodnik Polski”. 
Fakt, że pismo nie ukazywało się już od dawna, nie zwalniał od złożenia oświad-
czenia w jego imieniu, którego dokonywał wówczas counsel prowadzący sprawę. 
Spasowski przypuszczał, że również oskarżyciele zapewne nie zgodzą się jedynie 
na oświadczenie drukarni i autora listu20.

Zgodnie z procedurą przed rozpoczęciem rozprawy pełnomocnicy obu stron 
mieli złożyć przed sądem uzgodnione uprzednio oświadczenia. Strona skarżąca 
miała przede wszystkim wyrazić zgodę na polubowne załatwienie i wycofanie 
sprawy z sądu. Projekty oświadczeń obu stron, które Moor 10 kwietnia przekazał 
Spasowskiemu, ten uznał za nie do przyjęcia. W ocenie komunistycznego dyplo-
maty projekt oskarżycieli zawierał wręcz prowokacyjne sformułowania pod adresem 
rządu polskiego. Projekt, który w imieniu pozwanych przygotował Moor, zdaniem 
Spasowskiego również był zły, gdyż zupełnie niepotrzebnie zawierał ton zbyt uspra-
wiedliwiający się. W tej sytuacji I sekretarz Ambasady w Londynie naprędce przy-
gotował własny projekt oświadczenia, który według niego powinien być podstawą 
do uzgodnienia ostatecznego tekstu. Moor nie mógł zrozumieć zastrzeżeń Spasow-
skiego i uważał, że między oboma projektami nie ma istotnej różnicy21.

W następnych dniach adwokaci obydwu stron uzgadniali teksty oświadczeń. 
Według Spasowskiego strona przeciwna poszła na poważne ustępstwa. W wynego-
cjowanym ostatecznie oświadczeniu powodów czytamy: 

W dniu 27 maja 1950 r. pozwani wydrukowali i ogłosili w „Tygodniku Polskim” list od 
czytelnika, który to list jest przedmiotem niniejszej skargi. Pozwani, w oświadczeniu, 
które złoży obrońca w ich imieniu, a które znane jest powodom, wyjaśniają, jak doszło 
do ogłoszenia tego listu. Pozwani zapłacili również powodom uzgodnioną sumę tytułem 
odszkodowania wraz z uzgodnioną sumą w odniesieniu do kosztów sprawy. 

19 Tamże.
20 Tamże, Notatka R. Spasowskiego dla MSZ z 10 IV 1952 r., k. 158.
21 Tamże, Pismo R. Spasowskiego do MSZ z 11 IV 1952 r., k. 159.



86

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

W swoim oświadczeniu pozwani stwierdzili, że ogłaszając artykuł stanowiący 
przedmiot skargi nie zdawali sobie sprawy, iż może on być odczytany jako znie-
ważający któregokolwiek z powodów. Redakcja „Tygodnika Polskiego” otrzymała 
artykuł jako list czytelnika i ogłosiła go jako interesujący społeczeństwo polskie 
w Wielkiej Brytanii. Pozwani uznali, że artykuł ten mógł zawierać domniemanie 
stanowiące przedmiot skargi. W zakończeniu oświadczenia czytamy: „Pozwani 
żałują, że artykuł został ogłoszony i przepraszają każdego z powodów, z których 
żadnego nie zamierzali obrazić”. Uzgodniono również, że pozwani (de facto Amba-
sada w Londynie) wypłacą skarżącym odszkodowanie w wysokości 1750 funtów 
plus 700 funtów jako zwrot kosztów postępowania. Koszty własne (honoraria dla 
adwokatów) wyniosły około 750 funtów, kolejne 250 funtów ambasada wypłaciła 
drukarni Staples Press. Łącznie niedoszły proces z „Dziennikiem Polskim i Dzienni-
kiem Żołnierza” kosztował placówkę nad Tamizą 3,5 tys. funtów. Treść oświadczeń 
i kwotę odszkodowania 23 kwietnia zatwierdził wiceminister spraw zagranicznych 
Stefan Wierbłowski. Dzień później oświadczenia przyjęli również pełnomocnicy 
powodów. Jeszcze tego samego dnia Spasowski zawiadomił MSZ o sfi nalizowaniu 
sprawy. W tej sytuacji ostatecznie nie doszło do procesu. Po wypłaceniu odszkodo-
wania sąd na posiedzeniu 25 kwietnia na wniosek pełnomocnika powodów postępo-
wanie umorzył22. 

Trzy lata wcześniej podobnie zakończył się spór działaczy Stowarzyszenia Pol-
skich Kombatantów Oddział Wielka Brytania z „Tygodnikiem Polskim”. W zamian 
za ugodę Ambasada w Londynie musiała wówczas wypłacić emigracyjnej organi-
zacji aż 6 tys. funtów odszkodowania. Po raz kolejny okazało się, że bezpośrednie 
atakowanie emigracji może drogo kosztować reżimową placówkę nad Tamizą.

Bibliografi a

Archiwum Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament III.
„Tygodnik Polski” [Londyn] 1950.
C h w a s t y k - K o w a l c z y k  J., Londyński „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 1944–

–1989. Gazeta codzienna jako środek przekazu komunikatów kulturowych, Kielce 2008.
Dopóki jest „Dziennik” — jestem, red. K. Bzowska, Londyn 2000.
H r a b y k  K., Emigracyjny „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”. Studium monografi czne, 

Warszawa 1972 (do użytku wewnętrznego).

22 Tamże, Depesze R. Spasowskiego z 17, 19 i 24 IV oraz pismo do MSZ z 18 IV 1952 r., k. 162, 
163, 165, 166. Zob. też: tamże, Oświadczenie stron w sprawie Kirkiena i innych przeciwko „Tygodni-
kowi Polskiemu” w Londynie, k. 164–164A.


