
233

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

DOI: 10.2478/rhpp-2013-0016

W 2009 roku „Zeszyty Prasoznawcze” ukazały się w postaci dwóch oddziel-
nych tomów oznaczonych podwójną numeracją. W omawianym okresie, na przeszło 
400 stronach, wydrukowano 22 samodzielne rozprawy, artykuły i notatki. Redakcja 
umieściła je w 4 działach: Rozprawy i artykuły, Media na świecie, Z historii mediów 
oraz Materiały, większość z nich opatrzono streszczeniem w języku angielskim. 
Powyższe publikacje uzupełniono łącznie 9 recenzjami nowych książek polsko- 
i obcojęzycznych, dotyczących zagadnień z zakresu medioznawstwa. 

Pierwszy tom otwiera tekst Pawła Płanety zatytułowany Słowa sztandarowe 
w exposé polskich premierów w latach 1989–2007 (nr 1–2, s. 7–34). Artykuł nawią-
zuje do polskiej tradycji badań nad wartościami w dyskursie publicznym, a zwłasz-
cza do technik opracowanych przez Walerego Pisarka, polegających na badaniu 
słów i wyrażeń sztandarowych jako nośników określonych wartości i antywartości 
w dyskursie publicznym. Autor artykułu odniósł się krytycznie do przemówień pro-
gramowych rodzimych szefów władzy wykonawczej, stwierdzając że są coraz słab-
sze i mają coraz mniejsze znaczenie. Czołowymi mirandami w badanych tekstach 
okazały się: PAŃSTWO, PRACA, EUROPA, NOWOCZESNOŚĆ, REFORMY, 
ZGODA, NARÓD, NAUKA, ŻYCIE, BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE. Mówcy 
akcentowali głównie to, czego (ich zdaniem) w danej sytuacji politycznej, społecz-
nej, socjalnej najbardziej brakowało. P. Płaneta zakończył swój wywód wymownym 
wnioskiem: „Sztuka oratorska w przypadku polskich premierów umiera […]. Jeszcze 
przemówienie Mazowieckiego miało charakter etosowy, było krótkim, selektywnym 
wyznaniem wiary na nowe czasy, a w świadomości społecznej utrwaliły się pewne 

Wanda
MATRAS-MASTALERZ

„Zeszyty Prasoznawcze”
Rocznik 52 (2009), nr 1/2, 3/4

Vol. 52 (2009), 1/2, 3/4



234

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

PRZEGLĄDY  I  RECENZJE

skrzydlate wyrażenia” (nr 1–2, s. 33). Według autora artykułu, z późniejszych prze-
mówień programowych, pozbawionych selektywności, zapewne nikt już dzisiaj nic 
nie pamięta, co spowodowało zmniejszanie się roli exposé we współczesnej polityce. 
Zarówno w przemówieniach rodzimych premierów, jak i w życiu polskich obywate-
li, coraz większe znaczenie zaczęła odgrywać integrująca się Europa. Warunkiem jej 
rzeczywistego, a nie tylko administracyjnego zespolenia stało się istnienie wspól-
nej sfery publicznej. Ale Czy istnieje europejska sfera publiczna? — pyta w tytule 
kolejnego artykułu zamieszczonego w „Zeszytach Prasoznawczych” Rafał Riedel 
(nr 1–2, s. 35–49). I sam sobie odpowiada: tak, bo ogromna i rosnąca część inte-
resów Europejczyków ma charakter wspólnotowy, zakres i intensywność trans-
granicznych interakcji społecznych systematycznie i dynamicznie rośnie, a wraz 
z nimi tożsamościowe poczucie europejskości. Największy defi cyt dotyczy — zda-
niem autora — infrastruktury komunikacyjnej, w tym przede wszystkim mediów 
masowych. Rolę prasowych informacji o przedwyborczych sondażach poparcia dla 
kandydatów w życiu politycznym omówił Robert Szwed, opierając się na anali-
zie blisko 600 tekstów pochodzących z „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” 
z lat 1991–2007 (nr 1–2, s. 74–94). Badania obnażyły liczne niedostatki w zakresie 
prezentacji sondaży, np. ignorowanie danych specjalistycznych dotyczących błędu 
statystycznego czy literalnej treści pytań będących przedmiotem raportu, co utrud-
niało ocenę wiarygodności badań i porównania ich wyników z innymi. Za istotny 
wkład do poznania problemu kształtowania się europejskiej sfery publicznej moż-
na uznać kolejne artykuły wydrukowane w omawianych „Zeszytach…”. Agniesz-
ka Szymańska zrekonstruowała i zestawiła wizerunki wypędzonych na przykładzie 
wybranych publikacji prasowych z lat 1996–2005 w dziennikach: „Rzeczpospoli-
ta” i „Frankfurter Allgemeine Zeitung” (nr 1–2, s. 50–58). W obydwu periodykach 
problematyka wypędzeń postrzegana była w kategoriach problemu historyczne-
go, który w istotny sposób obciążył dzisiejsze relacje polsko-niemieckie. Wyraźna 
różnica pojawiła się natomiast w odniesieniu do jakości jej medialnego wizerunku 
i sposobu jej prezentacji na łamach zanalizowanych pism. W przypadku polskiego 
tytułu temat podejmowany był tylko jako „towarzyszący”, tło bieżących wydarzeń, 
w sposób wyważony i spokojny, zaś w przekazie „FAZ” problematyka ta funkcjo-
nowała samodzielnie z wyraźnym ładunkiem emocjonalnym. Zatem, w przypadku 
niemieckiego dziennika zasadne wydaje się użycie terminu „dyplomacja mediów”, 
ponieważ pismo to w badanym okresie aktywnie wpływało na kształt i przebieg 
dyskursu publicznego w odniesieniu do tej tematyki. W kręgu niemieckich mediów 
pozostaje również artykuł Olgi Dąbrowskiej-Cendrowskiej zatytułowany Bravo, 
Dziewczyna i Fun Club czyli sposób na młodzież (nr 1–2, s. 59–73), w którym autor-
ka omówiła adresowaną do nastolatków aktywność i ofertę wydawniczą dwóch nie-
mieckich koncernów: H. Bauer i Axel Springer Polska w latach 1989–2008. 

Wyniki wnikliwych obserwacji zjawisk medialnych zachodzących poza gra-
nicami naszego kraju znalazły się w artykułach zamieszczonych w dziale Media 



235

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Wanda Matras-Mastalerz   „ZESZYTY PRASOZNAWCZE” ROCZNIK 52 (2009), NR 1/2, 3/4

na świecie. Rozważania rozpoczyna artykuł Rafała Kusia: O telewizji publicznej 
w Ameryce. Historia PBS (nr 1–2, s. 95–109). Autor posługując się bogatą lite-
raturą przedmiotu stworzył szczegółowy zarys historii amerykańskich instytucji 
telewizji publicznej — od pierwszych eksperymentalnych stacji edukacyjnych po 
dzisiejszą sieć nadawców niekomercyjnych, rozsianych po całych Stanach Zjed-
noczonych. Kolejna część tekstu tegoż autora została wydrukowana w następnym 
numerze „Zeszytów Prasoznawczych” i dotyczy głównie zjawiska underwritingu 
jako swoistej formy sponsorowania programów telewizyjnych (nr 3–4, s. 75–87). 
Ciekawym tematem zajęła się również Iwona Merklejn, dokonując próby charak-
terystyki tendencji zmian w kodeksach etyki dziennikarskiej w powojennej Japo-
nii (nr 1–2, s. 110–116). Przywołane dokumenty (a zwłaszcza kodeksy z lat: 1946 
i 2000) odzwierciedlają przemiany zachodzące w społeczeństwie japońskim od 
momentu zakończenia wojny w Azji i na Pacyfi ku do początku XXI wieku. Ustawa 
o dostępie do informacji publicznej (która weszła w życie w Japonii w 2001 roku) 
położyła większy nacisk na „prawo narodu, aby wiedzieć” czyli zasadę jawności 
życia publicznego. 

Dział Z historii mediów rozpoczyna tekst Sylwestra Dzikiego zatytułowany Zło-
ty sen i dwugłowe orły poświęcony pierwszym dniom wolnego Krakowa w relacjach 
prasowych (nr 1–2, s. 117–124). Autor, w związku z dziewięćdziesiątą rocznicą 
odrodzenia Rzeczypospolitej przypomniał, jak ówczesne gazety krakowskie, w pate-
tycznych artykułach, wyrażały swój entuzjazm a jednocześnie nie rezygnowały 
z partyjnych sporów. Z kolei Michał Kaczmarczyk rzeczowo przedstawił począt-
ki prasy, radia i telewizji w Republice Irlandii, wykazując ich swoistą odrębność 
w porównaniu z innymi europejskimi systemami oraz modelem anglo-amerykań-
skim (nr 1–2, s. 125–138). Ciekawe spostrzeżenia znalazły się w tekście Katarzyny 
Byrtek, która porównała czeski kwartalnik emigracyjny z lat 1956–1990, zatytuło-
wany „Svĕdectiví”, z polską „Kulturą” wydawaną w Paryżu (nr 1–2, s. 139–159). 
Autorka użyła także analogii przedstawiając dokonania redaktora naczelnego cze-
skiego periodyku — Pavla Tigrida — z działalnością Jerzego Giedroycia. Część 
artykułową numeru 1/2 kończy analiza porównawcza stron tytułowych sześciu pol-
skich dzienników o zasięgu ogólnopolskim z pierwszego tygodnia stycznia i lute-
go 2009 roku autorstwa Jacka Lindnera (nr 1–2, s. 160–177). W artykule Światy 
przedstawione i przemilczane polskich dzienników znalazły się celne spostrzeżenia 
dotykające różnic w ukazywaniu tych samych wydarzeń politycznych i społecznych 
(np. tragedii w strefi e Gazy, recesji w gospodarce europejskiej, konfl iktu gazowe-
go na linii Moskwa–Kijów) na łamach „Dziennika”, „Gazety Wyborczej”, „Faktu”, 
„Naszego Dziennika”, „Rzeczpospolitej” oraz „Trybuny”.

Zeszyt nr 3/4 rozpoczyna ambitna próba przedstawienia dynamiki rozwo-
ju w Polsce prasy bezpłatnej w latach 1989–2009 autorstwa Ignacego S. Fiuta 
(nr 3–4, s. 7–24). Profesor uwypuklił negatywny wpływ prasy bezpłatnej na kon-
dycję płatnej, spowodowany „ograniczeniami jej możliwości dostępu do budżetu 



236

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

PRZEGLĄDY  I  RECENZJE

reklamodawców, co w konsekwencji hamowało zdolność jej modernizacji i eks-
pansji” (nr 3–4, s. 7). Podobne zarzuty, ale w odniesieniu do prasy w Portugalii, 
wysunęła Ewa Wiśniewska, opisując przeszłość i stan obecny tamtejszego rynku 
prasowego, naznaczonego wielowiekową cenzurą oraz trudną sytuacją ekonomiczną 
(nr 3–4, s. 88–105). Z obserwacji autorki wynika, że „w ostatnich latach widoczna 
stała się żywiołowa ekspansja bezpłatnej, ogólnoinformacyjnej prasy codziennej, 
która osiągając bardzo wysokie nakłady zagraża sprzedaży tradycyjnych gazet płat-
nych, profesjonalnemu dziennikarstwu oraz pluralizmowi” (nr 3–4, s. 105). 

Skuteczną formą zabiegów wydawców prasowych o pozyskanie odbiorców są 
praktykowane przez tabloidy sensacyjne nagłówki, służące jako swoista „przynę-
ta” dla czytelników. Wyniki analizy grafi cznych i stylistyczno-językowych środków 
perswazyjnych stosowanych w „Fakcie” i „Super Expessie” przedstawił Wojciech 
Kajtoch (nr 3–4, s. 25–41). Tytuły artykułów drukowanych w analizowanych dzien-
nikach obfi tują w ekspresywizmy, aluzje, ironie, parodie i presupozycje, zaś język 
świata tabloidów jest uproszczony, niespójny aksjologicznie, „najeżony” stereotypa-
mi. Autor kończy artykuł wymownym wnioskiem: 

W tym świecie wiedza i mądrość nie znaczą prawie nic, a piękno — jeszcze mniej 
i w ogóle stosunkowo nieczęsto się cokolwiek ocenia. To, co się liczy — to samo życie 
i rodzina, na szczęście jednak silniejsze niż przeszkody na ich drodze. Następną ważną 
wartością jest władza i prestiż — chyba jednak dość bliskie i łatwe do zdobycia […]. Nie 
tak trudno też zdobyć następne w kolejności ważne dobro — środki utrzymania. W tym 
miejscu sprawy przestają być jednak proste, a w świecie narasta pęknięcie. No bo prze-
cież jeśli jakoś się żyje, jest kasa, a ci, których szanujemy, nie musieli na prestiż prawie 
wcale pracować, to dlaczego wokół tak mało szczęścia a tak dużo złych ludzi? Chyba 
nie tylko czytelnik tabloidu miałby kłopot z odpowiedzią… (nr 3–4, s. 40–41). 

Swoistym zabiegiem taktycznym przyciągającym czytelników do gazety jest 
zaangażowanie redakcji w ogólnokrajowe dysputy prasowe na tematy bulwersują-
ce opinię publiczną. Prawidłowość tę opisała Urszula Skórka porównując wypo-
wiedzi zamieszczane w „Naszym Dzienniku” i „Gazecie Wyborczej” w 2008 roku 
na temat zgwałcenia czternastoletniej dziewczyny z Lublina i jej prawa do aborcji 
niechcianej ciąży (nr 3–4, s. 174–189). Autorka zauważyła, że zajęcie w danej spra-
wie pryncypialnego stanowiska, zgodnego z linią propagandową redakcji, umacnia 
jej więź z podobnie myślącymi czytelnikami a jednocześnie podnosi atrakcyjność 
periodyku. Media, starając się utrafi ć w gusta odbiorców, dokonują stosownej selek-
cji materiałów, dobierając starannie formy ich prezentacji. Jak stwierdza Agnieszka 
Szymańska — na tym polega właśnie mechanizm akomodacji polityki do logiki 
funkcjonowania mediów, także na poziomie lokalnym. Autorka w swoim artyku-
le przyjrzała się bliżej tematyce wyborów samorządowych z 2006 roku opisywa-
nych na łamach krakowskich dzienników (nr 3–4, s. 42–57). Tematem tych samych 
wyborów samorządowych, tyle że w Gliwicach i Zabrzu, zajął się Tomasz Kowal-



237

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Wanda Matras-Mastalerz   „ZESZYTY PRASOZNAWCZE” ROCZNIK 52 (2009), NR 1/2, 3/4

ski, zwracając szczególną uwagę na problemy polskiej transformacji odbijające się 
w języku kampanii wyborczej (nr 3–4, s. 158–173). Analiza haseł wyborczych skło-
niła autora do wysunięcia krytycznych wniosków na temat postępującej banalizacji 
wykorzystywanych sformułowań, pustosłowia, nadmiaru i niejasności oraz powta-
rzania w hasłach utartych schematów. 

Za sprawą artykułu Magdaleny Steciąg po raz pierwszy na łamach „Zeszytów 
Prasoznawczych” zagościła tematyka prasowego dyskursu ekologicznego (nr 3–4, 
s. 58–74). W tekście zatytułowanym Kryterium adekwatności środowiskowej w nor-
matywnej ocenie terminologii ekologicznej autorka wskazała potrzebę używania 
wyrażeń językowych umożliwiających mówienie o przyrodzie w sposób zrozumia-
ły, precyzyjny i poprawny, a jednocześnie promujący współżycie zgodne z naturą. 
Pozwoli to przełamywać izolację poszczególnych dyskursów i przyczyni się do 
ograniczenia problemów w komunikowaniu na poziomie ogólnym. 

Całkiem inne problemy stoją przed mediami tworzącego się dopiero państwa: 
Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej, opisane kompetentnie i niebezkry-
tycznie przez Siergieja Wiktorowicza Olejnikowa (nr 3–4, s. 110–116). W tym 
powstającym naddniestrzańskim kraju uformował się system medialny, którego 
charakterystyczną cechą jest przewaga mediów państwowych. Dodatkowo, media 
Naddniestrza działają w pewnej izolacji, co przyczynia się do aktywizacji proce-
sów konsolidowania się wszystkich grup etniczno-kulturowych w jedną wspólnotę. 
W 2008 roku w regionie zarejestrowanych było 70 gazet, 30 czasopism, 4 stacje 
telewizyjne i 5 radiowych. 

Świadectwem losów polskich Żydów, którzy w latach czterdziestych wyemi-
growali do Izraela, stał się wydawany tam w latach 1950–1951 tygodnik „Opinia”. 
Według autorki artykułu Elżbiety Kossewskiej periodyk nawiązywał do żydow-
skich czasopism wychodzących pod tym samym tytułem w Polsce przed wojną 
i po jej zakończeniu. Materiały drukowane w języku polskim ułatwiały emigrantom 
przystosowanie się do nowych warunków życia w Izraelu, stanowiły forum wymia-
ny poglądów, głównie politycznych i społecznych. „Opinia”, podobnie jak i inne 
tytuły obcojęzyczne ukazujące się w Izraelu, nie korzystała z usług agencji praso-
wych, „egzystowała na marginesie hebrajskiej opinii publicznej”. Pomimo ciągłych 
problemów fi nansowych, pojawiały się na jej łamach wartościowe felietony i repor-
taże oraz humor (nr 3–4, s. 142–157).

Próbę omówienia bogatej zawartości „Zeszytów Prasoznawczych” za rok 2009 
zakończy przywołanie znakomitego studium Andrzeja Kaliszewskiego na temat 
hybrydycznych i liryzowanych reportaży Stefana Żeromskiego (nr 3–4, s. 121–141). 
Sława literacka autora Przedwiośnia przyćmiła jego pisarstwo publicystyczne, które 
nie doczekało się kompleksowego wydania ani omówienia. Ten twórca liryzowa-
nych, problemowych reportaży, wydrukowanych w 1920 roku w skromnym z pozo-
ru tomiku Inter arma, okazał się prekursorem wielkiego reportażu literackiego, 
gatunku, który w dwudziestoleciu międzywojennym zaczynał w Polsce dopiero się 



238

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

PRZEGLĄDY  I  RECENZJE

kształtować. W ocenie autora artykułu „jego teksty stały się niepowtarzalnymi dzieł-
kami z pogranicza literatury pięknej i rodzajów dziennikarskich” (nr 3–4, s. 141).

Zawartość „Zeszytów Prasoznawczych” wydanych w 2009 roku jest różnorodna 
zarówno pod względem bogactwa treści, jak i formy jej prezentowania. Redakcja 
we właściwy sposób wyważyła proporcje pomiędzy artykułami o charakterze teore-
tycznym, zagadnieniami historycznymi oraz tymi najbardziej aktualnymi z zakresu 
współczesnego medioznawstwa.


