
T. XVI (2013) Z. 1 (31)
ISSN  1509-1074

ROCZNIK
HISTORII  PRASY  POLSKIEJ
DOI: 10.2478/rhpp-2013-0015

Contemporary Polish 
opinion-shaping press 

Instytut Bibliotekoznawstwa 
i Dziennikarstwa

Uniwersytet Jana Kochanowskiego
ul. Leśna 16

PL 25-509 Kielce
e-mail: t.mielczarek@poczta.onet.pl

KEY WORDS: 
Polish opinion-shaping press 1989–2012, 

society and culture weeklies, society and politics 
weeklies 

ABSTRACT
This is a survey of the Polish opinion-shaping 

press between 1989 and 2012. As used here, the 
term refers to the society, culture and politics 

segments of the Polish print media. The article 
demonstrates that this part of press market have 

come under the domination of weekly magazines 
with a distinct society and politics profi le. Their 

popularity has led to relative decline of interest in 
the daily press. 

Współczesna polska 
prasa opinii

Tomasz
MIELCZAREK

SŁOWA KLUCZOWE:
Polska prasa opinii, 
tygodniki społeczno-kulturalne, tygodniki 
społeczno-polityczne

ABSTRAKT
Artykuł dotyczy polskiej prasy opinii 
z lat 1989–2012. Autor zalicza do tego segmentu 
polskiego rynku mediów drukowanych prasę 
społeczno-kulturalną i społeczno-polityczną. 
Dowodzi, że segment ten zdominowany został 
przez tygodniki społeczno-polityczne. 
Wobec zaniku zainteresowania gazetami 
analizowana prasa cieszyła się dość dużą 
popularnością.



80

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Streszczenie

Polska prasa opinii w ostatnim dwudziestoleciu ulegała stopniowej ewolucji. Zjawiskiem trwałym i nieodwra-
calnym wydaje się marginalizacja czasopism społeczno-politycznych bazujących na sentymentach do PRL. Nie ma 
też na polskim rynku prasowym wysokonakładowych czasopism społeczno-kulturalnych, a ich funkcje przejęły 
niskonakładowe pisma o małej periodyczności dotyczące konkretnych problemów kultury adresowane do niewiel-
kich i wyspecjalizowanych grup odbiorców.

Rynek zdominowały popularne i kolorowe tygodniki społeczno-polityczne. Większość z nich ukazuje się 
w niemal identycznej formule wydawniczej, a zjawisko to utrwalają dziennikarze i redaktorzy dość dowolnie cyr-
klujący pomiędzy poszczególnymi tytułami. Upodobnianie się prasy społeczno-politycznej o liberalno-lewicowej 
orientacji oraz konkretne wydarzenia polityczne wytworzyły naturalną przestrzeń dla rozwoju takich tytułów, jak 
„Gazeta Polska” i „Uważam Rze”. Choć pisma te mają znacznie uboższą szatę grafi czną i z oczywistych wzglę-
dów polemizują z „Polityką”, „Wprost” i „Newsweekiem”, to pod względem sposobu redagowania i podejmowanej 
tematyki cała grupa niewiele się różni. Współczesna polska prasa opinii koncentruje się przede wszystkim na bie-
żących wydarzeniach społeczno-politycznych, niekiedy odwołuje do historii, w zasadzie nie drukuje fragmentów 
prozy i poezji, a jeśli już podejmuje tematykę kulturalną, to przede wszystkim po to, aby promować twórców bli-
skich redakcjom pod względem ideowym, czy nawet towarzyskim. 

Polska prasa opinii wykazuje się dużą żywotnością. W początkach lat 90. XX w. ukazywało się 5 wysokona-
kładowych pism społeczno-kulturalnych sprzedawanych w ilości znacznie przekraczającej 0,5 mln egz. Prasa ta 
największe tryumfy odnotowała w początkach XXI w. W 2001 r. było 8 czasopism opinii, a sprzedawano ich znacz-
nie ponad 1,2 mln egz. Dziesięć lat później wydawano 9 takich czasopism, a ich łączne rozpowszechnianie płatne 
wynosiło ok. 0,7 mln egz. W 2012 r. tendencja ta uległa załamaniu.



81

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

W ostatnich latach uwidocznił się spadek zainteresowania prasą drukowaną1. 
Dlatego też wszelkie grupy prasy, w tym prasa opinii, które opierały się tej tendencji 
wzbudzały niemałe zainteresowanie2. Wypada jednak zauważyć, że do tego segmen-
tu prasy wielu publicystów i analityków mediów zalicza dość dowolnie, oprócz kla-
sycznych dla tej grupy „Polityki”, „Wprost” i „Newsweeka”, tygodniki przedruków 
(„Angorę” i „Forum”) oraz katolickie tygodniki diecezjalne („Gościa Niedzielnego” 
i „Przewodnik Katolicki”). Ta swoista niefrasobliwość w poszerzaniu zakresu bada-
nego czasopiśmiennictwa, czy też chaos terminologiczny, zmusza do przypomnienia 
raz jeszcze co kryje się pod pojęciem prasy opinii. Analiza najistotniejszych wystę-
pujących w literaturze defi nicji skłania do przyjęcia założenia, że do atrybutów pra-
sy opinii zaliczyć trzeba: unikalny — opiniotwórczy skład zespołu redakcyjnego, 
zdominowanie pisma przez gatunki publicystyczne oraz zawartość, która co prawda 
koncentruje się na kwestiach społeczno-politycznych i kulturalnych, ale odnaleźć 
w niej też można treści literackie3. 

Prasę opinii dzieli się na czasopisma społeczno-kulturalne i społeczno-politycz-
ne. Pierwsze z nich od wielu już lat są w zaniku. Straciły swą rangę i znaczenie 
jeszcze w latach osiemdziesiątych XX w.4 Wyjałowiony rynek stopniowo był zaj-
mowany przez czasopisma społeczno-polityczne, w tym zwłaszcza „Politykę”, któ-
ra w 1989 roku odnotowała rekordowy, liczący 426 tys. egz. nakład. Oprócz niej 
na rynku funkcjonował, początkowo poznański, a następnie stołeczny „Wprost”, 
nakład którego już w nowych warunkach społeczno-politycznych zaczął rosnąć 
i przekroczył 200 tys. egz. Klasyczne czasopisma społeczno-kulturalne, takie jak 
chociażby „Tygodnik Kulturalny” i „Życie Literackie” były natomiast sukcesywnie 
likwidowane. 

1 Szerzej na ten temat w: T. M i e l c z a r e k, Raport o śmierci polskich gazet, Warszawa 2012.
2 Zob. m.in.: V. M a k a r e n k o, Największe tygodniki nadal dołują, „Gazeta Wyborcza” 

z 8.03.2007; M. L e m a ń s k a , Polacy kupili więcej tygodników opinii, „Rzeczpospolita” z 21.03.2011; 
V. M a k a r e n k o, Uważam, rze się dzieje, „Gazeta Wyborcza” z 4.04.2011 oraz portale press.pl 
i wirtualnemedia.pl.

3 Por. zwłaszcza: Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław–Warszawa–Kraków–
–Gdańsk 1976, s. 42, 179 i 186.

4 Szerzej o powodach upadku czasopism społeczno-kulturalnych w latach 80. zob.: T. M i e l -
c z a r e k, Czasopisma społeczno-kulturalne lat osiemdziesiątych XX wieku, „Rocznik Historii Prasy 
Polskiej” t. XI (2008), z. 1–2.



82

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Jak zauważył znawca tego zagadnienia, stopniowo uwidoczniała się ponadto 
zmiana profi lu i zawartości czasopism społeczno-kulturalnych5. Odchodzono od 
tzw. grubego magazynu zawierającego teksty dotyczące zagadnień społecznych, 
politycznych, fi lozofi cznych i ideowych na rzecz czasopism adresowanych do nie-
wielkich i określonych grup czytelniczych. Pisma te w zasadzie funkcjonowały 
jedynie dzięki pomocy różnorodnych sponsorów np. Ministerstwa Kultury i Dzie-
dzictwa Narodowego6 lub Kościoła katolickiego7. Równie niestabilna była sytuacja 
wyspecjalizowanych tygodników i miesięczników dotyczących fi lmu, teatru, rzeź-
by, muzyki, fotografi i oraz tańca, choć niektóre z nich odniosły nawet krótkotrwałe 
sukcesy, jak np. „Machina”, „Rock Power”, czy „Disco Polo”8. 

Z biegiem czasu wydawnicza aktywność twórców kultury, w tym zwłaszcza 
młodszych, przeniosła się do Internetu. Wirtualne pisma, które otrzymały nazwę 
„netzinów”, pojawiły się licznie u schyłku lat 90. XX wieku. Do końca pierwszej 
dekady XXI w. ich ogólna liczba zapewne znacznie przekroczyła tysiąc, były to 
jednak inicjatywy wyjątkowo nietrwałe, a redakcje nie zabiegały przy tym o jakie-
kolwiek formy rejestracji. 

W nowych warunkach ekonomicznych i społecznych nie udawało się też wpro-
wadzić na rynek nowych wysokonakładowych pism społeczno-kulturalnych, czego 
dowodzą np. dzieje wspieranych przez ówczesnego ministra kultury i dziedzictwa 
narodowego Kazimierza Dejmka „Wiadomości Kulturalnych” (1994–1998), czy 
też redagowanej przez Wiesława Myśliwskiego „Sycyny” (1993–1999). Po 1989 r. 
w formule czasopisma społeczno-kulturalnego na dobrą sprawę mieścił się jedynie 
„Tygodnik Powszechny” i do początków XXI w. — „Przekrój”.

„Tygodnik Powszechny” jest pismem katolickim, ale adresowanym przede 
wszystkim do osób świeckich. Tygodnik największą popularnością cieszył się 
w latach 80. XX w. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych znacz-
na część osób związanych z „Tygodnikiem” pełniła istotne funkcje administracyjne 
i państwowe. Triumf pisma był jednak krótkotrwały. Wybory prezydenckie z 1990 r. 
doprowadziły do konfl iktów w obozie „Solidarności”. Niektórzy politycy repre-

5 I. F i u t, Pisma społeczno-kulturalne w latach 1989–2000, „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, 
nr 3–4.

6 Zob. A. T e o d o r c z u k,  M. W y s z y ń s k a, Priorytet dotacji, „Press” 2012, nr 12, s. 10.
7 Instytucje kościelne nie zawsze znajdowały środki na utrzymywanie takich czasopism. Dowo-

dzą tego np. dzieje „Przeglądu Powszechnego” którego ostatni numer wydany na papierze ukazał się 
w grudniu 2012. Pismo zostało zamknięto, bo miało jedynie 120 prenumeratorów. Redakcja zamierzała 
zaznaczać swą obecność na portalu jezuitów Deon.pl. Szerzej o tym: E. C z a c z k o w s k a, Prasa 
katolicka słabnie, www.rp.pl/artykul/913966. htlm?print=tak&p=0 (17.12.2012).

8 Fundacja im. Stefana Batorego naliczyła 192 czasopisma kulturalne, wyodrębniając w tej gru-
pie m.in. 72 periodyki o zasięgu ponadregionalnym, 22 czasopisma wydawane przez mniejszości naro-
dowe i 22 czasopisma dotyczące polityki i społeczeństwa. Ignacy S. Fiut szacował w 2000 roku liczbę 
czasopism społeczno-kulturalnych na około 400 tytułów. Zob. I. F i u t, dz. cyt. oraz Czasopisma kultu-
ralne w Polsce. Katalog 1997/1998, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 1997.



83

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

zentujący ten obóz z inspiracji Jerzego Turowicza utworzyli w Krakowie Sojusz 
na Rzecz Demokracji, z którego wyłoniła się Unia Demokratyczna, a później Unia 
Wolności. W roku wojny na górze, który nie tylko ze względów politycznych był 
dramatyczny dla całej polskiej prasy, nakład „Tygodnika” spadał lawinowo — ze 
100 tys. egz. udało się uratować zaledwie 30 tys. Pismo znalazło się w nowej sytu-
acji, której musiało sprostać. Zespół redakcyjny zasilili nowi ludzie9, podjęto dzia-
łania zmierzające do urynkowienia działalności katolickiego tygodnika. W 1994 r. 
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak — wydawca „Tygodnika Powszechnego” 
— wszedł w spółkę joint venture z trzema największymi katolickimi wydawnictwa-
mi z Francji. Bayard Press, Des Publications de la Vie Catholique i Ouest France 
wykupiły 40 procent udziałów pisma, co pozwoliło zmodernizować redakcję oraz 
podjąć akcję promocyjną. Mimo to nakłady nie uległy istotnemu powiększeniu 
— po 1994 r. „Tygodnik” wychodził w nakładzie 35–60 tys. egz., z czego udawało 
się sprzedawać połowę10.

Jak stwierdził Jacek Żakowski, „Tygodnik Powszechny” wyrósł z tradycji lewi-
cowo-liberalnej, antykomunistycznej oraz katolickiej i personalistycznej. Przed 
1989 rokiem jawił się jako pismo negujące poczynania władz, co podkreślili już 
w 1950 r. Stanisław Stomma i Jerzy Turowicz, pisząc, że „ideał socjalistyczny nie 
jest naszym ideałem”11. Nie brakowało mu też odwagi w głoszeniu opinii niepopu-
larnych wśród środowisk opozycyjnych, nawoływania dla rozsądku i rozwagi, orga-
nicznej pracy dla państwa i narodu.

Po 1989 r. pismo Jerzego Turowicza zamierzało „pogłębiać mentalność polskie-
go katolicyzmu”, choć miało świadomość, że „przepaść, jaka dzieli Tygodnik od, 
powiedzmy, Radia Maryja, jest trudna do pokonania”. Jak już wspomniano „Tygo-
dnik” przyznawał się do bliskich kontaktów z UW, walczył z „koalicją postkomuni-
styczną”, ale też nie opowiadał się za ZChN12.

Ideowa linia pisma nie zawsze zjednywała mu sojuszników. Po 1989 roku zaczął 
wzbudzać kontrowersje nawet wśród środowisk katolickich. Ich wątpliwości naj-
precyzyjniej określił Karol Wojtyła współpracujący z „Tygodnikiem Powszechnym” 
już od 1949 r.13 W liście skierowanym do Turowicza z okazji 50-lecia pisma, Jan 
Paweł II napisał m.in., że „Kościół nie czuł się [przez pismo] dość miłowany”14.

 9 Byli to m.in. twórcy „Brulionu” — Andrzej Stasiuk, Marcin Baran, Marcin Sendecki, Artur 
Szlosarek i Marcin Świetlicki.

10 Wszelkie dane dotyczące nakładów i sprzedaży pism po 1994 r., jeśli nie zaznaczono tego ina-
czej, pochodzą ze Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP).

11 S. S t o m m a, J. T u r o w i c z, Katolicy w Polsce Ludowej, „Tygodnik Powszechny” 1950, 
nr 50.

12 Co jest dla nas najważniejsze. Mówi Jerzy Turowicz, redaktor naczelny „Tygodnika Powszech-
nego”, „Press” 1997, nr 1.

13 Szerzej o tej współpracy zob. Karol Wojtyła i „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta Wyborcza” 
z 16–17.05.1997.

14 List Jana Pawła II do Jerzego Turowicza, cyt. za: „Magazyn Gazety Wyborczej” z 2.06.1995.



84

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Po śmierci Jerzego Turowicza (w 1999 r.) redaktorem naczelnym pisma został 
ks. Adam Boniecki. Nowy redaktor naczelny uznał, że „naszym wymarzonym czy-
telnikiem byłoby duchowieństwo, ale są do nas uprzedzeni”. Wynikało to z faktu, że 
tygodnik „zawsze był pismem mniej grzecznym i pobożnym niż pisma kościelne”. 
Pismo redagowane przez ks. Bonieckiego nadal miało głosić trudne i nie zawsze 
akceptowane przez wszystkie kręgi kościelne prawdy, bo „Tygodnik nie powstał 
dla pieniędzy, ale dlatego że zebrało się kilka osób, które uznały, że mają coś do 
powiedzenia”15.

Pod kierownictwem ks. Bonieckiego pismo zaczęło ulegać stopniowym zmia-
nom. Zewnętrznym tego przejawem było zmniejszenie formatu (od 1 grudnia 
2007 r.), ale dużo istotniejsze były przetasowania personalne. Tygodnik opuścili 
m.in. Jerzy Pilch, Adam Szostkiewicz, Marcin Świetlicki oraz Krzysztof Burnetko, 
a ze starszego pokolenia redaktorów pozostali jedynie Józefa Hennelowa, Krzysztof 
Kozłowski i ks. Adam Boniecki.

W „Tygodniku” pojawiła się Elżbieta Isakiewicz. Wcześniej znana była głów-
nie dzięki bezkompromisowym wypowiedziom zamieszczanym w prawicowej 
prasie. Np. w 1995 r., komentując powołanie Władysława Bartoszewskiego na 
ministra spraw zagranicznych, napisała, że w jego wieku powinien już ziółka 
parzyć, a nie zajmować się polityką. Gdy została jego koleżanką redakcyjną Barto-
szewski poprosił, aby jego nazwisko wykreślić ze stopki redakcyjnej „Tygodnika”. 
Do ks. Bonieckiego wkrótce potem trafi ł list podpisany przez: Józefę Hennelową, 
Krzysztofa Kozłowskiego, Marcina Króla, Mariana Stalę i Halinę Bortnowską. 
Sugerowali oni, aby nie wymieniać ich jako osób wchodzących w skład zespołu 
redakcyjnego, bo nie mają już wpływu na kształt pisma. Niektórzy z nich dekla-
rowali jednak chęć pisywania do „Tygodnika”. Swą decyzję tłumaczyli narastają-
cymi od lat konfl iktami personalnymi. Pierwszy z nich miał miejsce już w 2005 r., 
gdy ks. Boniecki usunął z pisma Krzysztofa Burnetkę za napisanie felietonu do 
„Gazety Wyborczej”. Na znak protestu z funkcji zastępcy red. nacz. zrezygno-
wał wtedy Kozłowski. Ustępujący redaktorzy stwierdzili m.in.: „Nie ma nic gor-
szego dla pisma i jego wysiłków transformacyjnych niż tlący się permanentnie 
konfl ikt polegający na braku zrozumienia i możliwości wzajemnego dopasowa-
nia się”16. 

Według innych opinii pismo pod kierownictwem ks. Bonieckiego stało się zbyt-
nio konserwatywne, czego miały dowodzić często publikowane teksty Zdzisława 
Krasnodębskiego i Andrzeja Zybertowicza. Podejmowano decyzje personalne, 
o których członkowie zespołu dowiadywali się jedynie z redakcyjnych maili, jak np. 

15 A. K l i c h, J. T u r n a u, Nie będziemy grzeczni [wywiad z księdzem Adamem Bonieckim], 
„Gazeta Wyborcza” z 3.12.2007.

16 Cyt za: R. R o m a n o w s k i, O co się spierają w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazeta Wybor-
cza” z 16.01.2008.



85

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

powołanie na zastępcę red. nacz. byłego dziennikarza poznańskiej „Gazety Wybor-
czej” Dariusza Jaworskiego17.

Nie oznaczało to oczywiście, że zmierzający w prawo „Tygodnik” wszystkich 
zadowalał18. Dowiódł tego chociażby ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski. Odesłał on 
przyznany mu przez pismo medal św. Jerzego. Uznał bowiem, że „Tygodnik” zacho-
wuje się dwuznacznie wobec lustracji. Broni abp Józefa Życińskiego, któremu zarzu-
cono współpracę z SB. Ks. Zaleski odesłał też medal dlatego, że jego osoba „nie 
pasuje do innych laureatów owego medalu, czyli do takich autorytetów moralnych, 
jak Adam Michnik, Tadeusz Mazowiecki, Tadeusz Pieronek czy Józef Życiński”19.

Choć w ostatnim dziesięcioleciu „Tygodnik” uległ pewnej metamorfozie, nie 
przysporzyło to mu nowych czytelników. Pismo kupowało w 2012 r. tylko 20 tys. 
osób20, niewiele było w nim reklam i ogłoszeń. Było to równoznaczne z ogromny-
mi kłopotami fi nansowymi wydawnictwa. Żywiono nadzieje, że sytuacja ta ulegnie 
poprawie, gdy w kwietniu 2007 r. znaczną część jego udziałów przejęło ITI. Dzia-
łanie to miało jednak wymiar jedynie symboliczny, a w 2009 r. redakcja wystąpiła 
z apelem do czytelników o wsparcie pisma dobrowolnymi datkami. Udało się tą 
droga uzyskać 580 tys. zł. W końcu 2011 roku ITI przekazała swe udziały Fundacji 
Tygodnika Powszechnego. W tym samym czasie na emeryturę przeszedł ks. Adam 
Boniecki, a nowym redaktorem tygodnika został Piotr Mucharski. Stanęło przed nim 
nie lada wyzwanie utrzymania „Tygodnika” na rynku prasowym. Zadanie to wydaje 
się niezwykle trudne chociażby i dlatego, że audytorium „Tygodnika” z powodów 
generacyjnych nieustannie maleje. Jak pokazują bowiem badania, ponad 60 procent 
czytelników „Tygodnika” stanowią kobiety, a dominują wśród nich osoby w wieku 
powyżej 55 lat (45 procent), o wyższym wykształceniu (60 procent), mieszkańcy 
miast o średnich dochodach.

Pierwotnie do pism społeczno-kulturalnych zaliczano, ukazujący się od 1947 r., 
tygodnik „Przekrój”. Pismo to było jednym z najciekawszych i najchętniej czyta-
nych magazynów społeczno-kulturalnych epoki PRL (w latach siedemdziesiątych 
sprzedawano około 700 tys. egz. „Przekroju”). Po 1989 r. tygodnik należący do 
spółdzielni dziennikarskiej zaczął gwałtownie tracić czytelników. W listopadzie 
1994 roku 40 procent jego udziałów nabyła Orkla Media21. Choć podjęto próby 

17 Szerzej na ten temat m.in. w: C. Ł a z a r k i e w i c z, Wstydu jeszcze nie ma, „Polityka” 2008, 
nr 5 i P. G r u s z y n, Rozstania z „Tygodnikiem”, „Dziennik” z 16.01.2008.

18 Szerzej o ewolucji ideowej pisma po 1989 roku zob. K. B u r n e t k o, A. S z o s t k i e w i c z, 
Małowierni? „Polityka” 2005, nr 42.

19 Cyt za: M. G r a c z y k, Ks. Zaleski chce odesłać medal „Tygodnikowi Powszechnemu”, „Dzien-
nik” z 24.11.2008.

20 Uchwała nr 62/2012 Zarządu ZKDP o wysokości nakładów i dystrybucji tytułów kontrolowa-
nych przez ZKDP w 2011 roku, http://www.zkdp.pl/download/komunikat_2011_2.pdf, (10.12.2012).

21 W.M. K o l a s a, Prasa Krakowa w dekadzie przemian 1989–1998: rynek, polityka, kultura, 
Kraków 2004, s. 183–189.



86

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

zmiany szaty grafi cznej i modyfi kacji zawartości tygodnika, „Przekrój” przy nakła-
dzie około 75 tys. egz. kupowało tylko 50 tys. osób. Dlatego też w 1998 r. Orkla 
zaczęła szukać kupca na swe udziały. Pismem zainteresowała się wtedy Spółdziel-
nia Dziennikarska Polityka, koniec końców trafi ło ono jednak w ręce krakowskiego 
biznesmena Grzegorza Hajdarowicza. Decyzję tę oprotestowała spółdzielnia dzien-
nikarska „Przekroju” — po kilkumiesięcznym sporze wszystkie udziały ponownie 
trafi ły w ręce dziennikarzy. 

W grudniu 1999 r. zadłużony „Przekrój” stał się własnością Michała Sołowo-
wa, który w sierpniu 2001 r. sprzedał tygodnik szwajcarskiemu koncernowi Edi-
presse Polska. Choć w owym czasie pismo miało kilku redaktorów naczelnych, nie 
spowodowało to istotnej zmiany jego formuły — zapatrzone w przeszłość hołdo-
wało starej formule wydawniczej i nie znajdowało zbyt wielu czytelników. Istot-
nych zmian dokonano w „Przekroju” dopiero w 2002 r. Redakcja pisma przeniosła 
się do Warszawy, a tytuł z tygodnika społeczno-kulturalnego zamienił się w perio-
dyk społeczno-polityczny. Intensywna kampania promocyjna, w której istotną rolę 
odegrał wizerunek ówczesnego redaktora naczelnego Piotra Najsztuba22, przyczy-
niła się do znacznego wzrostu nakładu i sprzedaży tygodnika. W 2005 r. wycho-
dził on w nakładzie 160 tys. egz., z czego sprzedawano 88 tys. egz. W kolejnych 
latach sprzedaż pisma jednak sukcesywnie malała. W 2006 r. wynosiła 67 tys. egz., 
a w 2009 r. — 46 tys. egz. W sierpniu 2009 r. nowym właścicielem „Przekro-
ju” został Grzegorz Hajdarowicz, a redakcja ponownie przeniosła się do Krakowa. 
Z pracy w „Przekroju” zrezygnował wtedy redaktor naczelny Jacek Kowalczyk 
oraz jego zastępca Bartek Chaciński23. Nowym szefem pisma został przejścio-
wo Artur Rumianek, a po nim Roman Kurkiewicz. Pod względem edytorskim 
nie dokonał w nim jednak istotnych zmian, ale zmienił formułę ideową pisma, 
bo „dostaliśmy propozycję, żeby robić tygodnik lewicowy”24. Gwałtowna zmiana 
oblicza pisma spowodowała nie tylko spadek sprzedaży, ale i wyminę audytorium 
czytelniczego. W 2010 r. „Przekrój” kupowało 40 tys. osób, w 2011 r. — 33 tys., 
a w lipcu 2012 r. — 20 tys. 

Dlatego też Grzegorz Hajdarowicz powołał kolejnych szefów tygodnika: Zuzan-
nę Ziomecką i Marcina Prokopa25. Zaproponowali oni pismo podejmujące tematykę 
kulturalną, związaną z rynkiem pracy i nowymi technologiami, adresowane do mło-

22 Piotr Najsztub kierował „Przekrojem” od października 2002 roku do czerwca 2006 roku. Zastą-
pił go Mariusz Ziomecki (2006–2007), a następnie Jacek Kowalczyk.

23 R. M a z u r e k, Muszę się przetrzeć w niższej lidze, „Rzeczpospolita” z 20–21.02.2010.
24 Artykuł pożegnalny R. Kurkiewicza opublikowany w początkach października 2012 r. w „Prze-

kroju” cyt. za: Kurkiewicz i Piątek żegnają się z „Przekrojem”, www.wirtualnemedia.pl/kurkiewicz-i-
-piątek-żegna się…, (09.10.2012).

25 W związku z tą zmianą redakcję opuściło 10 dziennikarzy i redaktorów, a ze współpracy 
z „Przekrojem” zrezygnował pisarz Tomasz Piątek.



87

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

dej publiczności. Według różnych opinii kolejne wcielenie „Przekroju” przypomina-
ło „Cogito”, było nijakie, a wydawca „strasznie się miota z koncepcją”26.

Choć lata 90. XX wieku nie były łaskawe dla czasopism społeczno-kulturalnych, 
to jednak czasopisma opinii, za sprawą rozwoju czasopism społeczno-politycznych, 
miały się w miarę dobrze. Jak już wspomniano w 1989 r. ten segment prasy pol-
skiej zdominowała „Polityka”. Po 1989 r. „Polityka” stała się własnością spółdzielni 
dziennikarskiej i ten wyjątkowy status udało się jej utrzymać do dziś27. W począt-
kach lat dziewięćdziesiątych tygodnik gwałtownie tracił czytelników — jego nakład 
wynosił jedynie 130 tys. egz. Tę negatywną tendencję udało się wyhamować dzię-
ki przekomponowaniu pisma oraz zmianie szaty grafi cznej. Od numeru 41(2006) 
z 11 listopada 1995 r. format „Polityki” zmniejszono do A4, wprowadzono koloro-
wy druk, znacznie zwiększono liczbę zdjęć oraz skrócono artykuły. Na efekty nie 
trzeba było długo czekać — już w 1995 r. sprzedaż czasopisma wyniosła 157 tys. 
egz., a sześć lat później — 250 tys. egz. Była to najwyższa sprzedaż, jaką udało się 
osiągnąć tygodnikowi po 1989 roku. W 2004 r. przy nakładzie prawie 300 tys. egz. 
sprzedawano około 190 tys. egz. „Polityki”, a w 2012 r. — 125 tys. egz.

Stabilna sytuacja fi nansowa wydawcy umożliwiła inwestycje. W marcu 2000 r. 
spółdzielnia przejęła miesięcznik „Res Publica Nowa”, a w kwietniu 2001 r. 
„Forum” — tygodnik przedruków z prasy międzynarodowej. W tym samym roku 
redakcja „Polityki” przeniosła się do nowej siedziby w wyremontowanej kamienicy 
przy ul. Słupeckiej w Warszawie.

Tygodnik miał zazwyczaj 106–132 kolumn, z czego około 30 procent stanowiły 
reklamy. Pismo podzielone było na kilka działów (Raport Polityki, Kraj, Gospo-
darka, Świat, Kultura, Historia, Nauka i Społeczeństwo). Wyodrębniono w nim też 
dziewięć stałych rubryk zawierających krótkie informacje polityczne, gospodarcze, 
kulturalne i społeczne. W „Polityce” dominowały artykuły, choć można było w niej 
też odnaleźć reportaże (cykl Na własne oczy) i felietony m.in. Ryszarda Marka 
Grońskiego, Daniela Passenta, Ludwika Stommy i Jerzego Pilcha (do 2006 r.).

Przeciętnie w jednym numerze „Polityki” znajduje się około dwudziestu pięciu 
większych materiałów dziennikarskich — zazwyczaj 30–50 procent ich objętości 
stanowią ilustracje lub grafi ki. Najdłuższy z nich (Raport Polityki) nie przekracza 
siedmiu stron znormalizowanego maszynopisu.

W stopce redakcyjnej „Polityki” umieszczonych jest około osiemdziesięciu 
nazwisk dziennikarzy i współpracowników — przeważają wśród nich osoby, które 
trafi ły do pisma po 1989 roku (m.in. z „Tygodnika Powszechnego”). Byli jednak 

26 Nowy „Przekrój” pod lupą branży, wirtualnemedia.pl/print/nowy-przekroj-pod-lupa-branzy 
(16.10.2012).

27 W początkach czerwca 2012 r. spółdzielcy z „Polityki” uchwalili, że z końcem 2013 r. prze-
kształcą się w spółkę komandytowo-akcyjną. www.ekonomia24.pl.artykul/885104.htlm?print=tak&
p=0 (03.06.2012).



88

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

i tacy publicyści, którzy z „Polityką” związali się jeszcze w początkach tego pisma 
jak Marian Turski, Daniel Passent, czy Andrzej K. Wróblewski28.

Od wielu lat zainteresowania pisma nie ulegają istotnym zmianom, a okre-
ślają je wyżej wymienione rubryki. Niemniej jednak w różnych okresach dzien-
nikarze pisma koncentrowali się na odmiennych zagadnieniach. W początkach lat 
dziewięćdziesiątych najchętniej zajmowano się transformacją sceny politycznej, 
w połowie tej dekady koncentrowano się na gospodarce, a na przełomie wieków 
— nauce i kulturze. W kolejnych latach nieco szerzej pisano o kwestiach historycz-
nych i społecznych. We wrześniu 2008 r. w „Polityce” pojawiła się stała „kronika 
popkulturalna” Kuby Wojewódzkiego. Materiał ten stanowi przegląd różnorodnych 
pseudowydarzeń z życia celebrytów, a pierwsze jego wydanie ozdobiła fotografi a 
Jolanty Rutowicz. Co ciekawe, „kronika” umieszczana jest nie na końcu pisma 
wśród różnorodnych ciekawostek i felietonów, ale wewnątrz każdego numeru29.

„Polityka”, zwłaszcza w epoce PRL, miała dość duży wpływ na polską opinię 
publiczną. Również po 1989 r., mimo znacznego spadku nakładów i czytelnictwa, 
starano się zachować opiniotwórczy charakter pisma. O jego randze i znaczeniu 
świadczyły m.in. zamieszczane w nim wypowiedzi niemal wszystkich ważniejszych 
polityków (polskich i zagranicznych), gwiazd sportu oraz przedstawicieli kultu-
ry. Stała obecność dziennikarzy pisma w mediach elektronicznych przysparza im 
i tygodnikowi znacznej popularności. W drugiej dekadzie XXI wieku pismo jed-
noznacznie opowiedziało się za Platformą Obywatelską. Bliskich związków pisma 
z tą partią polityczną dowodził chociażby fakt, że w 2011 r. uroczystość wręczenia 
dorocznych kulturalnych nagród pisma transmitowała publiczna telewizja, a wzięli 
w niej udział Prezydent i Premier RP. Nie zaskakuje zatem fakt, że „Polityka” sta-
ła się celem ataków różnych środowisk prawicowych. Ataki te nasiliły się zwłasz-
cza przy okazji 50-lecia istnienia pisma. Poświęcona tej rocznicy okolicznościowa 
książka Wiesława Władyki stała się kanwą dla krytycznego tekstu opublikowanego 
w „Rzeczpospolitej”. Autor artykułu zarzucił zespołowi redakcyjnemu oportunizm, 
zatrudnianie w redakcji byłych agentów SB, udział dziennikarzy w sprawowaniu 
władzy, pseudozadziorność publicystyki itp.30

Choć pismo wydawane było przez spółdzielnię dziennikarską, to stosowało 
wszelkie marketingowe zabiegi właściwe współczesnym przedsiębiorstwom pra-
sowym. Jednym z nich jest dołączanie do tygodnika różnorodnych tematycznych 
dodatków. Bywały lata, w których ukazywało się ich nawet dwadzieścia. Wraz ze 
spadkiem sprzedaży tygodnika praktyka ta była coraz częstsza. 

Inną — nieco anachroniczną — formą zdobywania czytelników są Salony Poli-
tyki — otwarte spotkania z publicystami pisma i ich gośćmi. Dziennikarze tygodni-

28 D. P a s s e n t, Wróbel, Andrzej Krzysztof Wróblewski (1935–2012), „Polityka” 2012, nr 3, s. 94.
29 Mea pulpa, czyli kronika popkulturalna Kuby Wojewódzkiego, „Polityka”, nr 38 z 20.09.2008.
30 K. M a s ł o ń, Niewyzerowany licznik „Polityki”, „Rzeczpospolita” z 3.04.2007.



89

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

ka chętnie występowali w telewizji, a trzydzieści stacji radiowych nadawało audycje 
przygotowane przez redaktorów „Polityki”. Od 1993 r. przyznawane są Paszporty 
„Polityki” (nagrody w dziedzinie kultury), a od 2001 r. — stypendia dla młodych 
naukowców (pod hasłem „Zostańcie z nami”)31.

Redakcja pisma co pięć lat przeprowadzała ankiety czytelnicze. Wynikało z nich, 
że w połowie lat dziewięćdziesiątych czytelnicy poszukiwali w tygodniku przede 
wszystkim artykułów o polityce i sprawach społecznych. W kolejnych badaniach 
zmieniono charakter pytań, prosząc czytelników o wskazanie ulubionych rubryk 
— i tak w 2001 r. najpopularniejsze były reportaże i felietony, a w 2005 r. — krótkie 
wiadomości i felietony. Badania pokazały ponadto, że w 1996 r. czytelnicy „Poli-
tyki” określali swe poglądy jako lewicowo-centrowe — popierali SLD (42 procent 
wskazań) i Unię Wolności (26 procent). W 2001 r. preferencje te były bardziej zrów-
noważone i wynosiły odpowiednio: 37 i 32 procent. W ostatnich latach redakcja nie 
przedstawia już wyników takich badań.

Czytelnicy „Polityki” to w większości zamożni mieszkańcy dużych miast; prze-
ważają wśród nich mężczyźni. Jest to w miarę wierne audytorium — w 1996 r. bli-
sko 32 procent respondentów twierdziło, że czyta „Politykę” ponad 20 lat, w 2001 r. 
było takich osób ponad 28 procent, a w 2005 r. — 22 procent. Jedna trzecia czytel-
ników sięgnęła po pismo po 1995 r., po zmianie szaty grafi cznej. Wśród ulubionych 
autorów wymieniani byli Janina Paradowska, Ludwik Stomma, Ryszard Marek 
Groński, Zygmunt Kałużyński, Jagienka Wilczak i Marek Ostrowski32.

W badaniach przeprowadzanych przez redakcję brało udział około 7 tysięcy 
osób (3–4 procent czytelników), ale trudno uznać je za w pełni reprezentatywne, 
bowiem zazwyczaj na takie ankiety odpowiadają najaktywniejsi czytelnicy. Dlate-
go też bardziej miarodajne wydają się dane zgromadzone podczas ogólnopolskich 
badań czytelnictwa. Wynikało z nich, że blisko 60 procent czytelników „Polityki” 
miało wyższe wykształcenie, a około 55 procent stanowili mężczyźni. Potwierdziły 
się ponadto informacje o ponadprzeciętnych dochodach czytelników pisma oraz to, 
że są oni mieszkańcami dużych miast. Czytelnicy „Polityki” chętnie zaglądali też do 
„Wprost” (48 procent) i „Newsweeka” (41 procent)33.

Jak już wspomniano, innym pismem, które można zaliczyć do kategorii prasy 
opinii jest tygodnik „Wprost”. Pierwszy jego numer ukazał się 5 grudnia 1982 r. 
Pierwotny nakład wynosił tylko 30 tys. egz., ale pismo szybko zyskiwało nowych 
czytelników. W 1996 r. przy nakładzie 338 tys. sprzedano 238 tys. egz. — była to 
najwyższa sprzedaż osiągnięta przez tygodnik. W 2005 r. przy nakładzie 278 tys. 
egz. sprzedano 177 tys., a w 2006 r. sprzedaż wynosiła około 145 tys. egz.

31 Mniej hucznie obchodzone są uroczystości związane z wręczaniem najstarszych wyróżnień 
tygodnika — przyznawanych od 1959 roku nagród historycznych „Polityki”.

32 Dane za: „Polityka” 1995, nr 31 i 35; 1996, nr 29; 2001, nr 13 i 2005, nr 41.
33 Magazyn Ekstra, dodatek do miesięcznika „Press” 2005, nr 4.



90

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Losy „Wprost” w ostatnich dwóch dekadach były burzliwe. W styczniu 1991 r. 
Komisja Likwidacyjna RSW przyznała tytuł spółdzielni dziennikarskiej, zastrzega-
jąc jednak, że ta powinna znaleźć współwydawcę (dług pisma wynosił 2,6 miliarda 
ówczesnych złotych). W 1991 r. zawarto porozumienie ze spółką Rok Corporation, 
które obowiązywało do 1993 r., kiedy pismo przejęła Agencji Reklamowo-Wydaw-
nicza Wprost będąca własnością Marka Króla i Lecha Kruszony. Transakcja stała 
się przedmiotem sporu sądowego, Rok Corporation poczuł się bowiem oszukany 
i zażądał blisko 4 milionów złotych odszkodowania. Zatrzymano nawet na krótko 
kierownictwo tygodnika, zarzucając mu matactwo i chęć oszukania byłych wspól-
ników. Te bezprecedensowe poczynania prokuratury odbiły się szerokim echem 
w prasie polskiej i przysporzyły pismu wątpliwego rozgłosu.

Inny, równie poważny spór sądowy pomiędzy ARW a Komisją Likwidacyjną 
RSW zakończył się w 1999 r. W wyniku zawartej ugody za prawo do posiada-
nia tytułu Agencja Wprost wypłaciła Komisji milion dolarów. Wydawnictwo miało 
już w owym czasie ustabilizowaną i pewną sytuację fi nansową — było właści-
cielem czasopisma „Twój Pies”, a w latach 2002–2005 dwutygodnika „Business-
week”. 

Agencją Wydawniczo-Reklamową Wprost kierował Marek Król (w latach 
1988–2006 roku redaktor naczelny pisma). Funkcje wiceprezesów pełnili Piotr 
Gabryel (zastępca redaktora naczelnego, a w 2006 r. redaktor naczelny) i Amadeusz 
Król, który był też dyrektorem generalnym wydawnictwa. Dyrektorem marketingu 
była Paulina Król.

Pod kierownictwem Króla „Wprost” przeciętnie liczył 112–130 kolumn formatu 
A4. Na strukturę pisma składały się następujące działy: Polska, Biznes — ludzie 
— pieniądze, Życie i historia, Nauka i zdrowie, Świat i Kultura. Tygodnik druko-
wał felietony m.in. Macieja Rybińskiego, Bronisława Wildsteina, Tomasza Nałęcza, 
Wacława Wilczyńskiego, Wiesława Kota i Krzysztofa Skiby. W latach dziewięćdzie-
siątych pisywali je także Stanisław Tym, Leszek Balcerowicz i Małgorzata Doma-
galik. Pismo miało też kilka stałych rubryk z krótkimi informacjami. Liczba reklam, 
ilustracji i zdjęć oraz długość tekstów porównywalna była do proporcji przyjętych 
przez „Politykę”.

Według badań zleconych przez redakcję w latach 90. XX w. 85 procent osób 
kupowało „Wprost” regularnie — byli to młodzi czytelnicy, ponad połowa ankie-
towanych nie przekroczyła 45. roku życia. Z ogólnopolskich badań czytelnictwa 
wiadomo, że pod względem demoskopijnym audytorium czytelnicze „Wprost” jest 
podobne, choć nieco młodsze, do czytelników „Polityki”.

W tygodniku czytelników interesowały zarówno sprawy polskie (86 procent 
wskazań), jak i międzynarodowe (83 procent). „Wprost” postrzegano jako pismo 
liberalne (42 procent) i centro-prawicowe (25 procent), bliskie przede wszystkim 
UW (53 procent) i w mniejszym stopniu AWS (11 procent), zaciekle zwalczające 
SLD. Wśród najchętniej czytanych autorów wymieniano Stanisława Tyma, Jerzego 



91

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

Sławomira Maca, Leszka Balcerowicza, Piotra Moszyńskiego, Lecha Falandysza 
i Małgorzatę Domagalik34.

W latach 90. XX w. pismo propagowało przedsiębiorczość oraz rozwój klasy 
średniej. Wiele rozgłosu przynosiło mu coroczne zestawienie stu najbogatszych 
Polaków oraz nagrody im. Stefana Kisielewskiego przyznawane w dziedzinie 
mediów, polityki i biznesu. Tygodnik nadawał też coroczny tytuł Człowieka Roku 
— zazwyczaj politykom zdobywającym w danym sezonie największy rozgłos. 
W następnej dekadzie ideowa linia pisma ewoluowała. „Wprost” przybrał zdecy-
dowanie prawicową opcję i zaczął specjalizować się w rozliczaniu ludzi i epoki 
PRL oraz kwestiach lustracji. Zaatakowano m.in. bpa Jerzego Dąbrowskiego35 oraz 
redaktora naczelnego „Polityki” Jerzego Baczyńskiego36. Szczególnie niebezpiecz-
ny dla pisma okazał się konfl ikt z rodziną Włodzimierza Cimoszewicza. Jego córka 
Małgorzata wystąpiła w 2005 r. w Chicago z pozwem wobec pisma za pomówienia 
zawarte w artykule „Konspiracja Cimoszewiczów” jakoby dzięki pośrednictwu ojca 
dokonała fi nansowych machinacji podczas zakupu akcji PKN Orlen. W związku 
z pomówieniem amerykański sąd nałożył na pismo karę 5 mln dolarów37. Nie dość 
tego, doszło do konfl iktu pomiędzy kapitułą nagrody Kisiela a redakcją „Wprost”. 
W 2008 r. kapituła uznała, że redakcja zbyt daleko odeszła od idei głoszonych przez 
Stefana Kisielewskiego, dlatego też nie przyznała nikomu nagrody jego imienia.

Konfl ikty wywoływane przez redakcję oraz jej nowa ideowa orientacja skło-
niły znaczną cześć czytelników do porzucenia lektury pisma. Jeśli w 2007 r. 
sprzedano 144 tys. egz. tygodnika, to w 2009 już tylko 98 tys. egz. Równie nie-
zadowalająco przedstawiała się ekonomiczna kondycja wydawnictwa. Dlatego też 
w grudniu 2008 r. zmieniono jego władze i rozpoczęto poszukiwanie zagranicznego 
 inwestora38. Ostatecznie w grudniu 2009 r. nowym właścicielem tygodnika została 
Platforma Mediowa Point Group. W owym czasie sprzedawano jedynie 60 tys. egz. 
„Wprost”.

Zmiana właściciela pociągnęła za sobą zmianę składu redakcji. Pismo opuścił 
jego redaktor naczelny Stanisław Janecki (2007–2010) oraz grupa dziennikarzy, 
którzy nie widzieli możliwości pracy w nowych warunkach. Przez ponad rok przy-
gotowywali się do uruchomienia nowego tygodnika. Pismo to pierwotnie miało 

34 Redaktorzy czytelnicy, „Wprost” 1997, nr 13; zob. też „Press” 1996, nr 3.
35 K. W i ś n i e w s k a, „Wprost” lustruje bpa Jerzego Dąbrowskiego, „Gazeta Wyborcza” 

z 9.01.2007.
36 J. B a c z y ń s k i, Moje ostatnie spotkanie z ubecją, „Polityka” 2008, nr 4 oraz Kto i z kim 

współpracował, tamże 2008, nr 5.
37 Z prawomocnego orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 25.01.2012: „Wykonanie tego 

wyroku naruszałoby polski porządek publiczny; sąd nie ocenia jaka kwota byłaby właściwa — ocenia 
jedynie, że ta zasądzona w USA jest rażąco za wysoka”; http://wirtualne media.pl/artykul/marek-krol-
była-wydawca-wprost-nie-musi-placic-gigantycznego-odszkodowania (27.01.2012).

38 V. M a k a r e n k o, Amadeusz Król u sterów AWR „Wprost”, „Gazeta Wyborcza” z 20/21.12.2008.



92

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

wychodzić pod nazwą „Wprost przeciwnie”, ale po decyzji warszawskiego Sądu 
Okręgowego ostatecznie trafi ło do kiosków 24 września 2011 r. pod tytułem „Wręcz 
przeciwnie”. 

Redakcją kierował Jan Piński (we „Wprost” szef działu Polska), a w tygodni-
ku odnaleźć było można teksty: Sławomira Cenckiewicza, Janusza Korwin Mik-
ke, Roberta Leszczyńskiego, Tomasza Terlikowskiego (był zastępcą Pińskiego we 
„Wprost”) i Tadeusza Drozdy. Pismo składało się z działów: Polska, Zagranica, 
Biznes, Nauka, Kultura, Historia. Nie pojawiły się w nim reklamy. Nakład nowego 
tygodnika wynosił 120 tys. egz. Z pierwszego numeru sprzedano ok. 34 tys. egz. 
„Wręcz przeciwnie” wyszedł jedynie w trzech numerach.

Jak uważał Jan Piński nowe pismo

było jedynym w Polsce przykładem w zamierzeniu wysokonakładowego tygodnika opi-
nii, który został od początku i w całości stworzony przez grupę dziennikarzy za ich 
własne pieniądze. Powstał dlatego, że naszym zdaniem brakuje w tym segmencie dobre-
go tytułu, który prezentowałby idee bliskie ludziom ceniącym wolność obywatelską 
i gospodarczą, mającym zarazem rozsądny, nie negujący tradycji naszej kultury, świato-
pogląd w sprawach obyczajowych39. 

Według opinii redaktora naczelnego tygodnik upadł, bo spotkał się z niechęcią śro-
dowisk opiniotwórczych, nawet tych o poglądach prawicowych. 

Odejście z redakcji „Wprost” znacznej grupy współpracowników ułatwiło 
sytuację nowemu redaktorowi naczelnemu Tomaszowi Lisowi. Objął on tygodnik 
w maju 2010 r., zatrudnił nowych dziennikarzy i przekształcił „Wprost” w pismo 
postrzegające kwestie społeczno-polityczne poprzez pryzmat ludzkich — indywidu-
alnych losów. Znakiem fi rmowym nowego „Wprost” stały się wywiady. Udzielali 
ich przede wszystkim politycy reprezentujący poglądy centro-lewicowe. Taka for-
muła pisma dość szybko zdobyła uznanie czytelników. Jego sprzedaż wzrosła do 
ok. 100 tys. egz., choć ZKDP upomniał wydawcę, że do tej kategorii bezprawnie 
zaliczał wszelkie inne formy płatnej dystrybucji. 

Sojusz Lisa z Point Group trwał tylko do lutego 2012 r. Ofi cjalnym powodem 
zwolnienia Lisa było jego zaangażowanie w uruchomienie własnego portalu inter-
netowego wzorowanego na „Huffi ngton Post”. Kilka tygodni później okazało się, 
że Tomasz Lis został powołany na stanowisko redaktora naczelnego „Newsweeka”, 
a wraz z nim przeszła do tego tygodnika dość liczna grupa byłych dziennikarzy 
„Wprost” — m.in. Aleksandra Karasińska, Renata Kim i Ryszard Holzer. Nowym 
redaktorem naczelnym „Wprost” został Michał Kobosko. Wcześniej był on m.in. 
zastępcą redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu” oraz redaktorem naczelnym takich 
czasopism, jak: „Forbes”, „Newsweek Polska”, „Dziennik. Polska-Europa-Świat”, 

39 Defi nitywny koniec tygodnika „Wręcz Przeciwnie”, www.wirtulanemedia.pl (2011.10.17)



93

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

„Dziennik Gazeta Prawna”. Od września 2011 r. był redaktorem naczelnym wyda-
wanego przez Point Group dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska”40.

Nowy „Wprost”, choć nieco zmienił zawartość i utracił największą dzienni-
karską gwiazdę, nieznacznie powiększył swą dystrybucję głównie dzięki tzw. roz-
powszechnianiu poza sprzedażą i wykorzystaniu nośników elektronicznych. We 
wrześniu 2012 r. rozpowszechnianie płatne „Wprost” wynosiło ok. 140 tys. egz.41

Trzecim pod względem stażu polskim tygodnikiem społeczno-politycznym jest 
„Newsweek Polska”. Pierwszy numer tego pisma ukazał się 3 września 2001 r. Jego 
edycję poprzedziła, tak jak w przypadku innych przedsięwzięć wydawnictwa Axel 
Springer, intensywna kompania promocyjna. Szacowano, że koncern tylko w 2001 r. 
na promocję „Newsweeka” wydał około 12 mln złotych. Efekty tych działań zasko-
czyły nawet wydawcę — sprzedano 400 tys. egz. pierwszego numeru pisma i zasta-
nawiano się nad dodrukiem. 

Pierwszym redaktorem „Newsweeka” był, wcześniej zastępca redaktora naczel-
nego „Wprost”, Tomasz Wróblewski. W 2006 r. zastąpił go Michał Kobosko. Pełnił 
on swe obowiązki do 2011 r., kiedy to zastąpił go przejściowo Wojciech Maziarski, 
a następnie — od lutego 2012 r. — Tomasz Lis. Nowy redaktor naczelny zapo-
wiedział redagowanie pisma rzetelnego i krytycznego, zaś sytuację w Polsce opisał 
stosując metaforę mgły, „z której najmocniej przebijają się głosy z marginesów”42.

Pierwsza redakcja „Newsweeka” składała się z byłych dziennikarzy „Wprost” 
oraz „Życia” i „Gazety Wyborczej”. W pierwszym roku edycji „Newsweek” wycho-
dził w nakładzie 492 tys. egz., z czego sprzedawano 325 tys. egz. W 2002 roku 
liczby te wynosiły odpowiednio: 411 i 251 tys. W kolejnych latach zainteresowanie 
pismem zmalało. W 2005 r. miało ono 274 tys. egz. nakładu, sprzedawano 165 tys., 
podczas gdy w 2006 r. sprzedawano już tylko 138 tys. egz.. Czytelników miały 
utrzymać dołączane do pisma „prezenty” — płyty z fi lmami, segregatory z zeszyta-
mi tematycznymi itp.

Chociaż przypuszczano, że tygodnik nie osiągnie sukcesu wydawniczego, 
pozostał na rynku dzięki pozyskaniu nowej grupy czytelników — po „Newsweek” 
sięgnęła bowiem młodzież, która wcześniej nie miała kontaktu z czasopismami spo-
łeczno-politycznymi. Redaktor naczelny tygodnika szacował, że w 2002 roku było 
to około 150 tys. osób. Przypuszczenia te częściowo potwierdziły kolejne badania 

40 Szerzej własną koncepcję „Newsweeka” Michał Kobosko przedstawił w rozmowie z Robertem 
Stępowskim. Zob. M. K o b o s k o, Nie chcemy być „polityczną Vivą”, www.wirtualnemedia.pl/print/
michal-kobosko-nie-chcemy-by… (20.06.2012). 

41 We wrześniu 2012 r. sprzedawano blisko 65 tys. papierowych egz. tygodnika, a rozdano i upo-
wszechniono elektronicznie 52 tys. jego egzemplarzy.

42 Ataki na Króla i Karnowskiego, obrona Tuska i Wałęsy — Tomasz Lis wita się w „News-
weeku”. www.wirtualnemedia.pl/print/ataki-na-króla-i-karnowskiego-… (02.04.2012) oraz T. Wo j -
t a s, Okładki, pozwy i pierwsza liga — Tomasz Lis o „Newsweeku” [wywiad z T. Lisem], tamże 
(05.10.2012).



94

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

czytelnictwa, z których wynikało, że „Newsweek” ma blisko 34 procent czytelni-
ków w wieku 15–24 lat („Polityka” i „Wprost” odnotowywały w tej kategorii wie-
kowej około 20 procent czytelników).

„Newsweek” miał urozmaiconą i barwną szatę grafi czną. Można nawet stwier-
dzić, że to właśnie on narzucił pozostałym tygodnikom sposób komponowania 
numerów, lakoniczność tekstów, sięganie po tematykę związaną z życiem codzien-
nym telewizyjnych gwiazd oraz eksponowanie nacechowanych emocjonalnie zdjęć. 
W „Newsweeku” teksty niezwykle rzadko wykraczały poza objętość dwóch stron 
znormalizowanego maszynopisu, a dłuższe materiały były wzbogacane zdjęciami, 
wykresami oraz grafi ką — zazwyczaj tekst i towarzysząca mu oprawa grafi czna 
miały te same proporcje. 

W tygodniku wyodrębniono następujące działy: Polska, Biznes, Zagranica, Spo-
łeczeństwo, Nauka i Kultura. W piśmie były tylko trzy rubryki krótkich wiadomości: 
Peryskop, Laboratorium i Karnet Kulturalny. Wynikało to zapewne z syntetycznego 
traktowania tekstów umieszczanych w innych działach. Brakowało za to stałych 
felietonów. Kompozycja tygodnika miała zatem ułatwić lekturę, co — podkreślmy 
raz jeszcze — szczególnie spodobało się młodym czytelnikom. Szybko się jednak 
okazało, że młodzież nie miała stałych upodobań czytelniczych. Po okresie fascyna-
cji sprzedaż „Newsweeka” dość szybko zmalała. W 2007 r. wynosiła 138 tys. egz., 
a w 2012 r. — ok. 130 tys. egz.

W grupie pism społeczno-politycznych można też umieścić „Nie”. Niezależ-
nie od etykiet, jakie przypinano temu tygodnikowi i jego redaktorowi naczelnemu, 
pismo to z racji nakładu oraz poruszanej tematyki w latach 90. XX w. pełniło waż-
ne funkcje informacyjne i polityczne. Tygodnik „Nie” powstał jako zaprzeczenie 
nowej polskiej rzeczywistości. Był krytyczny wobec nowych władz, od pierwszych 
swych dni atakował Lecha Wałęsę i Kościół katolicki. Ukazywał różnego rodzaju 
malwersacje i nadużycia towarzyszące procesowi transformacji, odwoływał się do 
społecznej frustracji i obaw przed nieznanym oraz szerzył antyklerykalizm. Odrzu-
cił tradycje polskich pism satyrycznych — operował dosadnym, wulgarnym języ-
kiem oraz obscenicznym humorem i grafi ką. 

Właścicielem tygodnika był Jerzy Urban, a jako wydawca występowała spółka 
Urma, która w początkach lat dziewięćdziesiątych była także współwydawcą mie-
sięcznika „Dziś”. Środki na uruchomienie tygodnika redaktor naczelny pożyczył 
od poznańskiego biznesmena Mariusza Świtalskiego, ale i zarobił dzięki ogromne-
mu powodzeniu swej plotkarskiej książki „Alfabet Urbana”. Pożyczył też od RSW 
papier na pierwsze numery pisma43. „Nie” rozpoczęło swą działalność w 1990 r. 
od 100-tysięcznego nakładu i początkowo notowało 30 tysięcy zwrotów. Po trzech 
miesiącach osiągnięto nakład około 300 tys. egz., a procesy sądowe, jakie wyto-

43 On. Z Jerzym Urbanem rozmawia Teresa Torańska, „Duży Format” (dodatek do „Gazety 
Wyborczej”) z 12.12.2002.



95

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

czono pismu, przysporzyły mu takiej popularności, że w 1995 r. „Nie” drukowa-
no w 730 tysiącach egzemplarzy. Była to górna granica popularności tygodnika 
— w kolejnych latach nakłady i sprzedaż pisma sukcesywnie malały. W 2001 r. 
zweryfi kowany nakład „Nie” wynosił 496 tys. egz., a sprzedaż — 265 tys. egz. 
W 2005 r. wielkości te wynosiły odpowiednio: 252 i 113 tys. egz. U schyłku pierw-
szej dekady XXI w. pismo Urbana nie należało już do ZKDP. Przypuszczano, że 
wydawano je w nakładzie wynoszącym ok. 100 tys. egz., a jego sprzedaż spadła 
poniżej progu opłacalności44.

O swym istnieniu „Nie” przypomniało w 2012 r. wraz z uruchomieniem redak-
cyjnego portalu internetowego. Można jedynie przypuszczać, że tygodnik zyskał 
krótkotrwałe zainteresowanie internautów, lecz z braku stosownych badań, nie wia-
domo czy na trwałe zadomowi się w sieci45.

„Nie” często i wszechstronnie analizowało zakres swego oddziaływania, badało 
audytorium czytelnicze i szukało możliwości rozwoju. Dzięki tym sondażom wia-
domo, że w najlepszym okresie tygodnik czytało około 2,4 miliona osób, a struktura 
społeczna czytelników w zasadzie odpowiadała przeciętnym socjologicznym para-
metrom polskiego społeczeństwa. Badania czytelnictwa prasy z 2005 r. wykazały, 
że odbiorcy „Nie” znacznie się postarzeli — ponad 55 procent z nich przekroczyło 
45. rok życia. Zaskakująco liczni byli za to czytelnicy mieszkających na wsi — było 
ich blisko 25 procent. 

Redaktor naczelny dobitnie podkreślał, że „Nie” odcina się od związków z SLD, 
a wobec tego ugrupowania politycznego „uprawia rzeczową krytykę”46. Urban 
twierdził też, że „Inne czasopisma i gazety twierdzą obłudnie, że są obiektywne. 
Jesteśmy pismem stronniczym, lewicowym, choć irytującym dla liderów SLD”. 
Stwierdził ponadto, że w momencie powoływania „Nie” przypuszczał, że będzie to 
tygodnik polityczny o charakterze satyrycznym, czasopismo wesołe i pełne wygłu-
pów. „Ewolucja poszła w innym kierunku — jesteśmy czasopismem faktów, może 
nawet smutnym ze względu na wymowę tego, o czym piszemy”.

Powodzenie tygodnika „Nie” w pewnym sensie tłumaczyło umiarkowane sukce-
sy innego czasopisma o lewicowej orientacji — „Przeglądu Tygodniowego”. Tygo-
dnik, który powstał w 1982 r., zniknął niebawem z rynku, by powrócić z początkiem 
1994 r. Po wydaniu zaledwie pięciu numerów „Przegląd” znowu zawieszono. Do 
kolejnego wznowienia doszło 13 stycznia 1995 r. — jako wydawca występowa-
ła najpierw Agencja Form Artystycznych Tymoteusz (PZH Universal), a następnie 

44 Szerzej o tym w: M. Wa l a s z c z y k, Wybite zęby Urbana, czyli wzlot i upadek postkomunizmu, 
„Dziennik” z 4–5.09.2008; L. Z a l e w s k a, Zmierzch diabła, „Dziennik” z 4–5.10.2008; G. M a j -
c h r z a k, Jerzy Urban — minister propagandy PRL, „Dziennik” z 7.10.2008.

45 W grudniu 2012 r. w skład zespołu redakcyjnego tygodnika wchodzili: Jerzy Urban (red. nacz.), 
Przemysław Ćwikliński (zastępca red. nacz.), Waldemar Kuchany (zastępca red. nacz.) oraz 11 etato-
wych dziennikarzy. Por.: http://www.nie.com.pl/index.php/redakcja/ (18.12.2012).

46 J. Urban, Od Urbana, „Nie” 1995, nr 47.



96

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Agencja Reklamowo-Wydawnicza Aratus. Kolejne zmiany miały miejsce w 1999 r. 
Dziennikarze weszli w konfl ikt z wydawcą. Opuścili redakcję i założyli za własne 
środki tygodnik „Przegląd”. Edytorem tego pisma zostało Towarzystwo Wydaw-
nicze i Literackie. „Przegląd” redagowali najpierw Helena Kowalik-Ciemniew-
ska, a następnie Jerzy Domański. W skład redakcji wchodzili m.in.: Paweł Dybicz, 
Robert Walenciak, Mirosław Ikonowicz i Bronisław Tumiłowicz. W „Przeglądzie” 
publikowali m.in.: Bronisław Łagowski, Aleksander Małachowski, Tadeusz Zieliń-
ski, Krzysztof T. Toeplitz, Zofi a Kuratowska, Franciszek Ryszka, Andrzej Drawicz 
i Stanisław Lem.

Początkowo pismo drukowano w nakładzie — jak deklarował wydaw-
ca — 50 tys. egz. Najwyższy nakład „Przegląd” osiągnął w 2001 r. — 152 tys. 
egz., z czego sprzedawano 59 tys. Później jednak nakład i sprzedaż pisma malały 
— w 2005 r. wynosiły odpowiednio: 91 i 35 tys. egz., a w 2011 r. sprzedaż wynosiła 
około 22 tys. egz.

Najliczniejszą grupą czytelników tygodnika stanowiły osoby w wieku powyżej 
54 lat — 36 procent. Tak jak w przypadku czytelników innych pism o orientacji 
lewicowej w zasadzie ograniczali oni swą lekturę do jednego tytułu prasy opinii.

Niepowodzeniem zakończyła się inicjatywa wydawania innego lewicowego 
tygodnika — „Fakty”. Pierwszy numer tego pisma pojawił się w lutym 1997 r. 
w nakładzie 200 tys. egz. Tygodnik ten w pewnym sensie wzorował swą szatę gra-
fi czną na magazynie popularnonaukowym „Focus”47, ale miał charakter społeczno-
-polityczny i zamierzał konkurować z „Polityką” oraz „Wprost”. Wydawcą pisma 
była spółka Post Scriptum założona przez Leszka Millera. Początkowo w jej skład 
wchodził Skarb Państwa (17 procent udziałów) oraz Węglokoks i Ciech. Wobec 
ataków, jakie spadły na wydawcę, struktura spółki szybko uległa zmianie. W maju 
1997 roku Skarb Państwa sprzedał swe udziały, a do spółki weszły inne prywatne 
przedsiębiorstwa branży chemiczno-paliwowej.

Redaktor naczelny Artur Howzan deklarował, że pismo nie zwiąże się z żadną 
partią polityczną, a „Fakty” „z woli właścicieli — udziałowców spółki Post Scrip-
tum — zajmą pozycję neutralną politycznie”. Wręcz odżegnywano się od treści 
politycznych, argumentując, że „tylko 9 procent Polaków deklaruje żywe zaintere-
sowanie polityką”48. Mimo to konkurencyjne tygodniki i prasa codzienna doszuki-
wały się tych związków, przypominając, że zespół redakcyjny składał się głównie 
z dziennikarzy byłego „Przeglądu Tygodniowego”, a Howzan pełnił ważne funkcje 
w PZPR49.

47 Polskie wydanie tego pisma ukazuje się od 27.09.1995. Wydawcą magazynu był niemiecki kon-
cern Gruner + Jahr, a od kwietnia 2013 r. Burda International.

48 A. H o w z a n, Drodzy Czytelnicy: Dajemy Wam „Fakty”, niech bronią się same, „Fakty” 1997, 
nr 1.

49 Zob. m.in. „Rzeczpospolita” z 28.02.1997; G. L i n d e n b e r g, Fakty w Gaciach, „Press” 1997, 
nr 3; Nagie Fakty, „Wprost” 1997, nr 12.



97

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

„Fakty” wychodziły pomiędzy lutym 1997 r. a marcem 1998 r. w nakładzie oko-
ło 200 tys. egz., z czego sprzedawano 50–70 tys. Pismo było defi cytowe i kiedy 
władzę przejęła AWS, tygodnik — pozbawiony wsparcia Skarbu Państwa — został 
zlikwidowany50.

Innym pismem społeczno-politycznym otwarcie akcentującym sympatie ideowe 
był „Ozon”. Tygodnik ten powołało kilka osób prywatnych (m.in. Janusz Palikot) 
oraz polskich podmiotów gospodarczych 21 kwietnia 2005 r. Początkowo zakła-
dano, że neutralny „Ozon” będzie unikać relacjonowania politycznych i ekono-
micznych afer. Prezesem spółki wydawniczej został Jan Dybczyński, a redaktorem 
naczelnym Dariusz Rosiak. Pierwsze numery „Ozonu” wydano w nakładzie około 
500 tys. egz., lecz sprzedano zaledwie 70 tys. Po wydaniu trzynastu numerów zmie-
niono kierownictwo redakcji — prezesem wydawnictwa został Michał Jeżewski, 
a redaktorem pisma wywodzący się z „Frondy” Grzegorz Górny. W tym momencie 
tygodnik przybrał centro-prawicowy profi l i zyskał konkretnego adresata — miała 
nim być młodzież z pokolenia Jana Pawła II. W „Ozonie” pojawiły się teksty m.in. 
Roberta Tekieli i Jadwigi Staniszkis. Mimo to pismo nie osiągnęło sukcesu. Choć na 
jego uruchomienie i kampanię promocyjną wydano ponoć 25 mln zł, „Ozon” zniknął 
z rynku w lipcu 2006 r. Jego ostatnie numery znajdowały około 40 tysięcy nabywców. 

Klęska „Ozonu” dowiodła, że w połowie pierwszej dekady XXI w. nie wystę-
powało autentyczne zapotrzebowanie na prawicowy wysokonakładowy tygodnik 
opinii. Na dobrą sprawę tę optykę prezentowały w owym czasie jedynie „Tygodnik 
Solidarność” i „Gazeta Polska”. Przypomnijmy, że „Tygodnik Solidarność” pojawił 
się w 1981 r., a pierwsze numery tego pisma redagowane przez Tadeusza Mazo-
wieckiego upowszechniano w nakładzie pół miliona egzemplarzy. Po 1989 r. pismo 
redagowali m.in. Jarosław Kaczyński (do 1992 r.), Andrzej Goldberg i Jerzy Kło-
siński (od 2002 r.). Zainteresowanie tygodnikiem nieustannie malało. Nakład spadł 
zapewne do 20 tys. egz., z czego sprzedawano połowę.

Nieco większe nakłady miała ukazująca się od 1993 r. „Gazeta Polska” Piotra 
Wierzbickiego. Tygodnik ten wydawany jest przez Niezależne Wydawnictwo Pol-
skie. Pierwotnie pismo wychodziło w nakładzie wynoszącym około 50 tys. egz., 
z czego sprzedawano około 20 tysięcy. W 2005 r. „Gazetę” przejął Tomasz Sakie-
wicz, gdy sprzedaż pisma wynosiła jedynie 10 tys. egz.51 W skład NWP weszła spół-
ka Srebrna założona przez byłych działaczy Porozumienia Centrum. Był to podmiot 
powiązany z PiS, a kierowany przez Kazimierza Kujdę. Wydaje, oprócz „Gazety 
Polskiej”, miesięcznik „Nowe Państwo” (deklarowana sprzedaż 20 tys. egz.), saty-
ryczny miesięcznik „Pinezki”52 oraz prowadzi portal Niezależna.pl (100 tys. odwie-
dzin dziennie).

50 M. J a n i c k i, Nagie Fakty, „Polityka” 1998, nr 16.
51 T. B u t k i e w i c z, Wojna o kasę i władzę w „Gazecie Polskiej”, „Dziennik” z 13.05.2009.
52 S. M i z e r s k i, Humor patriotów, „Polityka” 2011, nr 24.



98

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Do 2009 r. sprzedaż „Gazety Polskiej” wahała się w granicach 25 tys. egz. Szyb-
ki wzrost zainteresowania pismem nastąpił po katastrofi e smoleńskiej. W 2010 r. 
sprzedawano przeciętnie 50 tys. jej egz., a w 2012 r. — 65 tys. egz. Pismo suge-
rowało, że za katastrofą lotniczą stoją Rosjanie, w jakimś stopniu wina też ciąży 
na członkach PO, a zwłaszcza Premierze i Prezydencie RP53. Znaczna część arty-
kułów publikowanych w tygodniku bazowała na materiałach IPN. Krytycy pisma 
zauważali ponadto, że gdy u władzy było PiS w tygodniku reklamowały się fi rmy 
państwowe54.

Powodzenie „Gazety Polskiej” skłoniło środowiska prawicowe do uruchomienia 
kolejnego wysokonakładowego tygodnika opinii. Pismo to zatytułowane „Uważam 
Rze. Pisane inaczej” wprowadzone zostało na rynek 7 lutego 2011 r. praktycznie bez 
żadnej promocji. Publikowali w nim m.in.: Bronisław Wildstein, Robert Mazurek 
i Igor Zalewski, Piotr Semka, Rafał Ziemkiewicz, Michał i Jacek Karnowscy, Piotr 
Zaremba, Janusz Rolicki, Igor Janke. Część materiałów redakcyjnych przygotowy-
wano we współpracy z dziennikarzami „Rzeczpospolitej”.

Redaktorem naczelnym pisma został Paweł Lisicki, a jego zastępcą Michał Kar-
nowski. Pod względem ideowym i politycznym „Uważam Rze” w zasadzie powie-
lało sympatie „Rzeczpospolitej”. 

Pierwotnie cena pisma wynosiła jedynie 1,9 złotego, by w trzecim miesiącu edy-
cji wzrosnąć do 2 złotych 90 groszy, co i tak stanowiło tylko 60 procent ceny kon-
kurencyjnych tygodników. W listopadzie 2011 roku „Uważam Rze” przy nakładzie 
ponad 242 tys. egz. sprzedawało 131,6 tys. egz., a zatem wyprzedziło najbardziej 
popularną w tym segmencie „Politykę” o ok. 1,5 tys. egz.

Niezależnie od tych sukcesów dalsze losy „Uważam Rze” zostały przesądzone 
w styczniu 2011 roku. Wtedy to z kierowania funduszem inwestycyjnym Mecom 
— właścicielem Presspubliki, a zatem i „Uważam Rze” zrezygnował David Mont-
gomery. Mecom ogłosił swą nową strategię, która zakładała skoncentrowanie się 
na prasie regionalnej. Można jedynie przypuszczać, że wkrótce potem rozpoczęły 
się rokowania Mecomu z Grzegorzem Hajdarowiczem. Jak już wiemy był on też 
właścicielem Grupy Gremi wydającej tygodnik „Przekrój” i miesięcznik „Sukces”. 
Planował zintensyfi kować działalność prasową, a nawet stworzyć przedsiębiorstwo 
wydawnicze, które zamierzał wprowadzić na giełdę papierów wartościowych.

Informacja o tym, że kupił on wszystkie brytyjskie udziały w Presspubli-
ce, zarówno dla konkurentów, jak i analityków rynku była dużym zaskoczeniem. 
Wartość transakcji opiewała na 80 milionów, a ponadto Hajdaranowicz kupił, za 
55 milionów złotych, udziały strony rządowej. 

Choć przypuszczano, że nowy właściciel zmieni linię ideową tygodnika Haj-
darowicz konsekwentnie dementował te spekulacje. Podkreślał, że jedyne co chce 

53 J. A d e r m a n, Obsługa naziemna, „Gazeta Wyborcza” z 20.04.2011.
54 C. Ł a z a r k i e w i c z, Partia GP, „Polityka” 2011, nr 19.



99

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

udoskonalić w Presspublice, to — jak stwierdził — wykorzystanie nowych tech-
nologii55. Niezależnie jednak od tych zapewnień środowiska prawicy obawiały się, 
że zostaną pozbawione jednego z najistotniejszych kanałów artykulacji politycznej. 
Dlatego też publicyści „Rzeczpospolitej” i „Uważam Rze” napisali do Hajdarowicza 
list, w którym domagali się pozostawienia na stanowisku dotychczasowego redakto-
ra naczelnego. List otwarty napisali ponadto prezes SDP Krzysztof Skowroński oraz 
wiceprezesi Stowarzyszenia Agnieszka Romaszewska-Guzy i Piotr Legutko. Stwier-
dzono w nim, że pisma Hajdarowicza „są dziś ważnym fi larem debaty publicznej. 
Sukces obu tytułów jest efektem pracy zespołów dziennikarzy i publicystów. […] 
Szanując Pana prawa właścicielskie apelujemy o umożliwienie kontynuowania pra-
cy redakcji w obecnym składzie.”

W ironicznym oświadczeniu przesłanym do redakcji portalu wirtualnemedia.pl 
Hajdarowicz życzył autorom listu, aby SDP pod nowym kierownictwem „wróciło 
do czasów świetności, z epoki Stefana Bratkowskiego, kiedy to było głosem zdro-
wego rozsądku dla środowiska dziennikarskiego.” Nowy właściciel dziękował też 

za troskę i chęć pomocy w prowadzeniu mojego wydawnictwa. Liczę, że w kolejnych 
listach znajdę konkretne biznes plany pozwalające sfi nansować działalność Presspubliki. 
Widząc, jak autentyczna jest Państwa troska o losy „Rzeczpospolitej” i „Uważam Rze”, 
proszę również, bez wahania, zabiegać o dotacje i reklamodawców, którzy pomogą nam 
zrealizować nasz wspólny cel, jakim jest rozwój wydawnictwa56.

Zawieszenie broni pomiędzy redakcją i wydawcą trwało jedynie do listopada 
2012 r. Gdy Hajdarowicz dokonał politycznych porządków w „Rzeczpospolitej” 
przeciwko jego decyzjom zaprotestował Paweł Lisicki57. Wydawca odwołał z funk-
cji redaktora naczelnego „Uważam Rze” zarzucając mu udzielenie wywiadu dla 
portalu wpolityce.pl (serwisu braci Michała i Jacka Karnowskich), zezwolenie na 
publikowanie w tygodniku tekstów Cezarego Gmyza oraz niedostateczne konkuro-
wanie z debiutującym dwutygodnikiem „W sieci” Michała Karnowskiego58. Wraz 
z Pawłem Lisickim odeszło z „Uważam Rze” ok. 30 publicystów i dziennikarzy 
— m.in. Piotr Gabryel i Bronisław Wildstein59. 

55 M. L e m a ń s k a, Mam dla Presspubliki plan działania, „Rzeczpospolita” z 1.07.2011.
56 Hajdarowicz dziękuje za troskę. Może załatwicie reklamodawców, wirtualnemedia.pl/artykul/

hajdarowicz (25.10.2011).
57 Z „Rzeczpospolitej” usunięto m.in. Cezarego Gmyza za niewiarygodny tekst o odkryciu na 

szczątkach prezydenckiego samolotu śladów trotylu, co sugerowało dokonanie zamachu na Lecha 
Kaczyńskiego.

58 O tej grupie dziennikarskiej zob. też: M. J a n i c k i, G. R z e c z k o w s k i, Trybuni ludu, „Poli-
tyka” 2012, nr 50.

59 Nadto byli to m.in.: Sławomir Cenckiewicz, Cezary Gmyz, Piotr Gontarczyk, Jerzy Jachowicz, 
Igor Janke, bracia Karnowscy, Piotr Kobylarczyk, Waldemar Łysiak, Robert Mazurek, Maciej Paw-
licki, Marek Pyza, Agnieszka Rybak, Piotr Semka, Łukasz Warzecha, Igor Zalewski, Piotr Zaremba, 
Rafał Zawistowski, Rafał A. Ziemkiewicz i Piotr Zychowicz.



100

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Odchodzący dziennikarze wydali stosowne oświadczenie polityczne60 i rozpo-
częli wydawanie w końcu listopada 2012 r. nowego tygodnika pt. „W Sieci”, któ-
ry zarówno pod względem grafi cznym, jak i zawartości był swoistą kontynuacją 
ich wcześniejszego czasopisma61. W tym samym czasie redakcję „Uważam Rze” 
przejął Jan Piński wraz z byłymi dziennikarzami „Wprost”. Na łamach pisma poja-
wili się publicyści wywodzący się Kongresu Nowej Prawicy, Młodzieży Wszech-
polskiej i Narodowych Sił Zbrojnych. O nowej koncepcji pisma trudno jest jeszcze 
cokolwiek powiedzieć, choć pewne jej elementy zarysował Jan Piński w wywiadzie 
udzielonym „Rzeczpospolitej” oraz portalowi wirtualnemedia.pl62.

Dokonując przeglądu czasopism, którym można nadać miano prasy opinii 
wypada zauważyć, że do tej grupy zalicza się też kilkanaście niskonakładowych 
czasopism społeczno-politycznych wydawanych przede wszystkim przez niewiel-
kie wydawnictwa lub organizacje pozarządowe. Czasopisma te zwykle nie zamiesz-
czają reklam, a utrzymują się dzięki sprzedaży egzemplarzowej i subsydiom osób 
prywatnych. Średnie nakłady tych pism wynoszą około 3 tysięcy egzemplarzy, 
a sprzedaż — około 2 tysięcy. Były wśród nich m.in. katolickie miesięczniki „Znak” 
i „Więź”, „Res Publica (Nowa”), konserwatywne krakowskie „Arka”, a następnie 
„Arcana”, „Dziś” Mieczysława Rakowskiego63, „Debata” Wiesława Walendziaka, 
lewicowo-liberalna „Krytyka Polityczna”, „zdroworozsądkowy” jak sama się okre-
śliła redakcja „Magazyn Obywatel”, liberalno-konserwatywny „Najwyższy Czas”, 
konserwatywno-prawicowe „Nowe Państwo”, „Opcja na Prawo”, „Pismo Poświę-
cone Fronda” czy liberalny kwartalnik „Przegląd Polityczny”.

Podsumowując powyższe informacje stwierdzić można, że prasa opinii w ostat-
nim dwudziestoleciu ulegała stopniowej ewolucji. Zjawiskiem trwałym i nieodwra-
calnym wydaje się marginalizacja czasopism społeczno-politycznych bazujących 
na sentymentach do PRL. Nie ma też na polskim rynku prasowym wysokonakła-
dowych czasopism społeczno-kulturalnych, a ich funkcje przejęły niskonakładowe 
pisma o małej periodyczności dotyczące konkretnych problemów kultury adresowa-
ne do niewielkich i wyspecjalizowanych grup odbiorców.

Rynek zdominowały popularne i kolorowe tygodniki społeczno-polityczne. 
Większość z nich ukazuje się w niemal identycznej formule wydawniczej, a zja-
wisko to utrwalają dziennikarze i redaktorzy dość dowolnie cyrklujący pomiędzy 
poszczególnymi tytułami. Takie pisma, jak „Polityka”, „Wprost” czy „Newsweek” 

60 Tekst tego oświadczenia w: Redakcja „Uważam Rze”: tygodnik pozostaje niezależny i odważny. 
www.wirtualnemedia.pl/print/redakcja-uwazam-rze-tygodnik… (12.11.2012).

61 Pierwszy numer pisma „W sieci” kierowanego przez Jacka Karnowskiego ukazał się 26 listo-
pada 2012 r. w nakładzie 150 tys. egz. Cena egzemplarzowa tego czasopisma wynosiła 2 zł 90 gr. 

62 Por. rozproszone informacje z grudnia 2012 r. umieszczone na portalach branżowych: „Press”, 
wirtualne media oraz „Rzeczpospolita” z 1–15.12.2012.

63 Szerzej o tym piśmie w: K. Wa s i l e w s k i, „Dziś. Przegląd Społeczny” jako źródło informacji 
o transformacji systemowej w Polsce, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” t. 4/15, z. 2, s. 105–118.



101

TOM  XVI (2013),  ZESZYT  1 (31)

Tomasz Mielczarek   WSPÓŁCZESNA POLSKA PRASA OPINII

nie dość, że odwołują się do podobnych wartości i zajmują tą samą problematyką, 
to mają podobną szatę grafi czną i operują coraz bardziej lapidarnymi oraz emo-
cjonalnymi tekstami. Nieobce im jest dziennikarstwo śledcze oraz coraz szersze 
wzbogacanie zawartości różnego rodzaju emocjonalnymi zdjęciami i ikonografi ką. 
Zewnętrzna atrakcyjność takiej prasy opinii przemawiała zwłaszcza do najmłod-
szych czytelników, którzy nie wiązali się jednak z konkretnym tytułem na stałe. 
Zjawisko to wydają się potwierdzać spektakularne, choć krótkotrwałe sukcesy 
„Newsweeka” i „Przekroju”.

Trudno też nie dostrzec, że pisma te zabiegają o tych samych czytelników. Powo-
duje to ostrą rywalizację pomiędzy zespołami redakcyjnymi, a redaktorzy naczelni, 
nawet podczas publicznych wypowiedzi, nie mogą powstrzymać się od złośliwości, 
a niekiedy inwektyw, kierowanych wobec konkurentów.

Upodobnianie się prasy społeczno-politycznej o — przyjmijmy umownie 
— liberalno-lewicowej orientacji oraz konkretne wydarzenia polityczne wytworzyły 
naturalną przestrzeń dla rozwoju takich tytułów, jak „Gazeta Polska” i „Uważam 
Rze”. Choć pisma te mają znacznie uboższą szatę grafi czną i z oczywistych wzglę-
dów polemizują z wymienioną wcześniej trójką, to pod względem sposobu redago-
wania i podejmowanej tematyki cała grupa niewiele się różni. Współczesna polska 
prasa opinii koncentruje się przede wszystkim na bieżących wydarzeniach społecz-
no-politycznych, niekiedy odwołuje się do historii, w zasadzie nie drukuje fragmen-
tów prozy i poezji, a jeśli już podejmuje tematykę kulturalną, to przede wszystkim 
po to, aby promować twórców bliskich redakcjom pod względem ideowym, czy 
nawet towarzyskim. 

Polska prasa opinii wykazuje się dużą żywotnością. W początkach lat 90. XX w. 
ukazywało się 5 wysokonakładowych pism społeczno-kulturalnych („Tygodnik 
Powszechny”, „Przekrój”) i społeczno-politycznych („Polityka”, „Wprost”, „Nie”) 
sprzedawanych w ilości znacznie przekraczającej 0,5 mln egz. Prasa ta najwięk-
sze tryumfy odnotowała w początkach XXI w. W 2001 r. było 8 czasopism opinii 
(„Polityka”, „Wprost”, „Nie”, „Przegląd”, „Gazeta Polska”, „Newsweek”, „Tygo-
dnik Powszechny”, „Przekrój”), a sprzedawano ich znacznie ponad 1,2 mln egz. 
Dziesięć lat później wydawano 9 takich czasopism: „Politykę”, „Wprost”, „Nie”, 
„Przegląd”, „Gazetę Polską”, „Newsweeka”, „Tygodnik Powszechny”, „Przekrój” 
i „Uważam Rze”. Ich łączne rozpowszechnianie płatne wynosiło ok. 0,7 mln egz. 
Dane z października 2012 r. zdają się sygnalizować zatrzymanie tej pozytywnej 
tendencji, a ubytki czytelników papierowych wersji 8 podstawowych dla tej grupy 
tygodników w żadnej mierze nie rekompensują internauci64.

64 W październiku 2012 r. sprzedano łącznie 643 tys. egz. „Polityki”, „Uważam Rze”, „Newsweek 
Polska”, „Wprost”, „Gazety Polskiej”, „Przeglądu” i „Tygodnika Powszechnego”. Było w tym ok. 
11 tys. elektronicznych kopi.



102

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Stabilna sytuacja prasy opinii wyda się jeszcze bardziej spektakularnym sukce-
sem jeśli odniesiemy ją do kondycji całego polskiego rynku prasowego. Rynek ten, 
z powodu presji mediów elektronicznych, w tym zwłaszcza Internetu, nieustannie 
maleje. Szczególnie dramatyczna wydaje się sytuacja prasy codziennej. Jest przy 
tym swoistym paradoksem, że porażki dzienników przekładają się w pewnym sensie 
na sukcesy prasy opinii. Te dwie grupy prasy nie są w stanie konkurować z Interne-
tem w szybkości dostarczania informacji. Mogą zatem specjalizować się w komen-
towaniu rzeczywistości. Jest to podstawowe zadanie prasy opinii, a jej nadal wysokie 
czytelnictwo dowodzi, że z tego zadania wywiązuje się w miarę dobrze. 


