
T. XV (2012) Z. 2 (30)
ISSN  1509-1074

ROCZNIK
HISTORII  PRASY  POLSKIEJ
DOI: 10.2478/v10272-012-0023-9

Polska i niemiecka 
prasa w agitacji 
plebiscytowej 
— z perspektywy 
90 lat*

Joachim

GLENSK

SŁOWA KLUCZOWE
Plebiscyt górnośląski (20 III 1921), agitacja 
plebiscytowa, prasa polska, prasa niemiecka, Wydział 
Prasowy Polskiego Komisariatu Plebiscytowego 
w Bytomiu, „Kocynder” — polskie pismo 
humorystyczno-satyryczne, „Pieron” — niemieckie 
pismo humorystyczno-satyryczne, „Der Weisse 
Adler” — polska gazeta polityczna, „Der Schwarze 
Adler” — niemiecka gazeta polityczna, gadzinówki 
niemieckie, autonomia śląska (15 VII 1920)

ABSTRAKT
Agitację plebiscytową prowadzono przy pomocy 
ulotek, broszur, książek i prasy. Aczkolwiek 
Niemcy dysponowali na Górnym Śląsku ponad stu 
gazetami i czasopismami o łącznym nakładzie około 
pół miliona egzemplarzy, agitacja polska miała 
przewagę w zakresie argumentów historycznych, 
demografi cznych oraz faktem ogromnego zadłużenia 
wojennego Niemiec. Poważnym argumentem za 
optowaniem za Polską był akt uchwalenia 
15 lipca 1920 r. przez Sejm polski autonomii śląskiej. 
Autor zwraca uwagę na wykorzystanie w agitacji 
prasy w języku przeciwnika politycznego, 
tzn. Niemcy wykorzystali gadzinówki, 
a więc gazety i czasopisma w języku polskim 
(np. „Kraj Górnośląski”), zaś Polacy — ponieważ 
Górnoślązaków od 1828 r. obowiązywała pruska 
dyscyplina szkolna — periodyki w języku niemieckim 
(np. „Der Weisse Adler”).

The German and 
the Polish press 

in the Upper Silesian 
plebiscite agitation: 

90 years since

KEY WORDS
Polish-German relations after World War I,

 The plebiscite in Upper Silesia in 1921, 
 The Upper Silesia Autonomy Act of 1920, 
Polish and German propaganda campaigns, 

pro-Polish and pro-German press in both Polish 
and German (Kocynder, Pieron, Der Weisse Adler, 

Der Schwarze Adler) 

ABSTRACT
The plebiscite agitation was carried out by means of 

leafl ets, brochures, books and the press. Although 
the Germans had at their disposal over one hundred 

newspapers and periodicals with the circulation of c. 
half a million copies, the historical and demographic 

arguments gave an edge to the Polish side. The Polish 
propaganda was also quite adept at exploiting fears 
triggered by the crippling war reparations imposed 

on Germany. At the same time it argued that the 
passing of the Upper Silesia Autonomy Act by the 

Warsaw parliament on 15 July 1920 made voting for 
Poland a safe bet. In their propaganda campaigns both 

sides used the opponent’s language, ie. the Germans 
published newspapers and magazines in Polish 

(eg. Kraj Górnośląski), while the Poles — mindful 
of the fact that since 1828 the Upper Silesians had to 
attend Prussian schools — came up with periodicals 

in German (eg. Der Weisse Adler).



30

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Streszczenie

Agitację plebiscytową prowadzono przy pomocy: ulotek, książek, broszur i prasy, ponieważ radio pojawiło się 
dopiero w połowie lat 20., zarówno w Niemczech, jak i w Polsce.
I. Prasa polska:
 I.1.  Wykorzystywano głównie czasopisma i gazety regionalne i lokalne o długoletnim stażu, do których czytel-

nicy zdążyli się już przyzwyczaić.
   Prawie wszystkie wymienione gazety czerpały pełną garścią materiały przygotowywane przez pracow-

ników Wydziału Prasowego Komisariatu Plebiscytowego w Bytomiu, działającego pod kierownictwem 
Edwarda Rybarza.

 I.2.  Specjalnie w celach agitatorsko-propagandowych Polski Komisariat Plebiscytowy zainicjował działalność 
licznych organów prasowych, licząc się z wymogami terenu i poszczególnych środowisk. Na czoło wysunął 
się bojowy, bezkompromisowy „Sztandar Polski”, założony w 1919 r. w Gliwicach pod redakcją Michała 
Kwiatkowskiego. Najcenniejszą pod względem propagandowym przysługę oddał jednak polskiej agitacji 
plebiscytowej „Kocynder”, górnośląskie czasopismo humorystyczno-satyryczne, nader celnie demaskujące 
słabe strony Prusaków. Pismo zaczęło wychodzić 17 czerwca 1920 r. początkowo w wydawnictwie Karola 
Miarki młodszego w Mikołowie, a następnie w Bytomiu.

 I.3.  Niezwykle ważną zdobyczą polskiej agitacji było przechwytywanie niemieckich gazet, w których — na 
ogół — dopiero stopniowo zaczęto ujawniać propolską orientację. Akcja ta rozpoczęła się od zakupienia 
„Oberschlesische Grenzzeitung”, dziennika niemieckiej partii demokratycznej, wychodzącego w Bytomiu 
od 1873 r.

 I.4.  Polacy nie ograniczali się tylko do przejmowania niemieckich gazet o ugruntowanej pozycji; pokuszono 
się o utworzenie nowych, głównie zresztą z myślą o Górnoślązakach, którzy wprawdzie mówili po polsku 
(głównie gwarą), ale nie władali pisanym językiem literackim.

   Największą popularność wśród polskich czasopism wydawanych w języku niemieckim zdobył „Der 
Weisse Adler”, który miał przyczynić się do pogłębienia znajomości Polski wśród na wpół zgermnizowa-
nych  Górnoślązaków. Inicjatorami wydawnictwa byli Józef Alojzy Gawrych oraz rodzina Koraszewskich. 
Nakład tygodnika sięgał 15 tys. egz.; sprzedawano go nawet na ulicach Wrocławia.

II.  Niemcy dysponowali na Górnym Śląsku ponad stu gazetami i czasopismami o łącznym nakładzie ok. pół 
miliona egz. 

 II.1.  Wiodącymi gazetami, zaprawionymi w walce z odradzająca się polskością, były: „Kattowitzer Zeitung” 
(1867–1945), „Oberschlesischer Anzeiger” (zał. 1802, Racibórz), „Oppelner Zeitung” (1864–1935) i „Ost-
deutsche Morgenpost” (zał. 1920).

 II.2.  Wśród liberalnodemokratycnych gazet prym wiodły: „Das Oberschlesische Tageblatt” (zał. 1907, Kato-
wice), „Hindenburger Anzeiger” (1871–1921), „Der Oberschlesiche Wanderer” (zał. 1828, Gliwice) 
i „Bergschlesische Morgenzeitung” (Katowice). Starały się w sposób na ogół rzeczowy i odpowiedzialny 
bronić niemieckiego stanu posiadania.

 II.3.  Do prowadzenia bardziej elastycznej polityki zmuszone zostały gazety centrowe, usiłujące pozyskać dla 
Niemiec poparcie polskich katolików. 

 II.4.  W przeddzień plebiscytu — podobnie jak po polskiej stronie — zaczęto tworzyć tzw. pisma bojowe. 
O utrzymanie dla Niemców górnośląskiego okręgu przemysłowego wyjątkowo gorliwie zabiegała „Ober-
schlesische Landeszeitung”, gazeta wychodząca w Bytomiu od 24 kwietnia 1920 r. Agresywnością wyróż-
niał się „Der Schwarze Adler”, który ukazał się 25 marca 1919 r.

 II.5.  Podjęto również wydawania tzw. gadzinówek, a więc czasopism proniemieckich w języku przeciwnika, 
a więc polskim. 

 II.6.  Z chęci naśladowania świetnego „Kocyndra” zrodził się antypolski „Pieron” (1920–1921, Berlin, Głogó-
wek, Gliwice).

 II.7.  Prasa niemiecka szermowała głównie argumentami ekonomicznymi, tendencyjnie wykazując beznadziejną 
sytuację państwa polskiego. Podkreślano również zasługi Niemiec w cywilizowaniu Górnego Śląska. Prasę 
górnośląską wspierały gazety i czasopisma wrocławskie. Natomiast prasa polska posługiwała się głównie 
argumentami historycznymi i demografi cznymi, gospodarczymi i socjalnymi. Zwracano uwagę na ogromne 
długi wojenne, które Rzesza będzie musiała spłacić. Z perspektywy 90 lat można założyć, że poważnym 
argumentem za optowaniem za Polską był akt uchwalenia 15 lipca 1920 r. przez Sejm polski autonomii 
śląskiej. 



31

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

Niemal każde wydarzenie związane z wyborami czy plebiscytami — a które 
wybory tak naprawdę nie są swoistym plebiscytem? — w głównej mierze opiera 
się o media, chociaż ulotki i broszury odgrywają również pewną rolę. Ponieważ zaś 
w 1921 roku na upowszechnienie radia trzeba było jeszcze poczekać kilka lat, agi-
tacja przebiegała przede wszystkim w prasie. W miarę zaostrzenia się walki plebi-
scytowej, Międzysojusznicza Komisja Rządząca i Plebiscytowa na Górnym Śląsku 
wydawała zakazy kolportowania na obszarze plebiscytowym niektórych czasopism 
ogólnoniemieckich i ogólnopolskich, toteż agitacja przedplebiscytowa toczyła się 
prawie wyłącznie na łamach periodyków regionalnych i lokalnych. Wykorzystywa-
no oczywiście głównie pisma o długoletnim stażu, do których czytelnicy zdążyli się 
już przyzwyczaić i nabrać zaufania. Po polskiej stronie należały do nich: bytomski 
„Katolik” (zał. 1869), „Nowiny Raciborskie” (zał. 1889), „Gazeta Opolska” (zał. 
1890), „Dziennik Śląski” (zał. 1898, Królewska Huta, od 1919 Bytom), „Gazeta 
Robotnicza” (zał. 1891, Berlin, od 1901 Katowice), „Górnoślązak” (zał. 1902, Kato-
wice), „Głos Śląski” (zał. 1903, Gliwice), „Polak” (zał. 1905, Katowice), „Kurier 

* Przy pisaniu artykułu wykorzystano następującą literaturę: J. G l e n s k, Bibliografi a adno-
towana śląskiej prasy plebiscytowej i powstańczej, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1981, nr 2, 
s. 59–77; t e n ż e, Kalendarium śląskiej prasy plebiscytowej i powstańczej, „Wczoraj, Dzisiaj, Jutro” 
1979, nr 2/3, s. 5–18; t e n ż e, Niemiecka prasa polskojęzyczna (tzw. gadzinówki) i polska prasa nie-
mieckojęzyczna na Górnym Śląsku w okresie plebiscytu i powstań, (W 65 rocznicę plebiscytu), [w:] 
Prasa okresu plebiscytu i powstań śląskich, pod red. J. Glenska, Opole 1987 s. 99–147; t e n ż e, Pol-
ska i niemiecka prasa plebiscytowa i powstańcza na Śląsku, „Studia Śląskie” T. 39: 1981, s. 87–148; 
t e n ż e, Polska prasa plebiscytowa na Górnym Śląsku. Przegląd tytułów, „Poglądy” 1981, nr 6, s. 7–8, 
16–17; t e n ż e, Prasa śląska w służbie agitacji plebiscytowej, „Biuletyn prasowy 60 Rocznica Powstań 
Śląskich”, Opole 1981, nr 3, s. 95–100; t e n ż e, Śląska prasa powstańcza i plebiscytowa (wykaz gazet 
i czasopism), „Pomagamy sobie w pracy” 1978, nr 2, s. 34–48; t e n ż e, Względna wolność prasy 
polskiej na Górnym Śląsku w okresie powstań i plebiscytu, „Studia Śląskie” T. 49: 1990, s. 33–78; 
P. D u b i e l, Prasa w walce plebiscytowej na Górnym Śląsku, „Zeszyty Prasoznawcze” 1971, nr 1, 
s. 5–16; K. K o s s a k o w s k a-J a r o s z, Publicystyka na łamach wybranej polskiej prasy na Górnym 
Śląsku w okresie powstań i plebiscytu, [w:] Prasa okresu plebiscytu i powstań śląskich (w 65 rocznicę 
plebiscytu), pod red. J. Glenska, Opole 1987 s. 9–23; R. Vo g e l, Deutsche Presse und Propaganda des 
Abstimmungskampfes in Oberschlesien, Beuthen 1931; W. Z i e l i ń s k i, Czasopiśmiennictwo polskie 
orężem walki o zjednoczenie Górnego Śląska z Polską, [w:] W pięćdziesiątą rocznicę powstań śląskich 
i plebiscytu (1919–1920–1921), Katowice 1971; t e n ż e, Prasa polska w okresie powstań i plebiscytu 
na Górnym Śląsku, „Zeszyty Prasoznawcze” 1981, nr 4, s. 66–73.



32

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Śląski” (zał. 1907, Katowice), katowicka „Gazeta Ludowa” (zał. 1911), opolskie 
„Nowiny” (zał. 1911) i „Nowiny Codzienne” (zał. 1920, Opole). 

Prawie wszystkie wymienione gazety czerpały pełną garścią materiały przygo-
towywane przez pracowników Wydziału Prasowego Komisariatu Plebiscytowego, 
działającego pod kierownictwem Edwarda Rybarza w Bytomiu.

Dzięki dotacjom Wydziału Prasowego, gazetom umożliwiono znaczne pod-
niesienie nakładu. Nie obyło się bez represji. Już na początku maja 1920 r. banda 
niemiecka zdemolowała m.in. drukarnię „Gazety Opolskiej”, a kilkakrotne napady 
na rodzinę Koraszewskich zmusiły długoletniego redaktora do odsprzedania gaze-
ty w listopadzie 1920 r. i opuszczenia Opola oraz przygotowywania pisma z dala 
od szowinistycznej wrzawy. Wzniecony przez orgeszowców dnia 17 sierpnia pożar 
w drukarni socjalistycznej „Gazety Robotniczej” udało się ugasić, lecz na kilka dni 
trzeba było zawiesić wydawanie pisma.

Za ujawnienie i piętnowanie wyjątkowej gorliwości tzw. zielonej policji bez-
pieczeństwa, latem tego roku wytoczono endeckiemu „Polakowi” co najmniej 
9 procesów, zaś w nocy z 30 na 31 sierpnia kompania wojska włoskiego urządzi-
ła w pomieszczeniu redakcji szczegółową rewizję. Od 17 do 31 stycznia 1920 r. 
„Gazeta Ludowa” była zawieszona za zamieszczenie krytycznego artykułu o Reich-
swerze, natomiast 15 czerwca wieczorem został napadnięty redaktor „Gazety”  
Henryk Ciemięga.

Konsolidacja „starej” prasy polskiej, poddana kontroli Wydziału Prasowego, 
skąd cały prawie czas płynęły dyrektywy, doprowadziła do unifi kacji jej politycz-
nej zwłaszcza treści. Od prasy „katolikowej”, poprzez endecką aż po socjalistyczną 
obserwujemy wzrastającą agitację na rzecz przyłączenia Górnego Śląska do Macie-
rzy. Dobierano oczywiście nieco odmienne argumenty, ale żadnemu z tych pism nie 
można było zarzucić braku patriotyzmu.

Specjalnie w celach agitatorsko-propagandowych Polski Komisariat Plebiscy-
towy zainicjował działalność licznych organów prasowych, licząc się z wymogami 
terenu i poszczególnych środowisk. Na czoło wysunął się bojowy, bezkompromiso-
wy „Sztandar Polski” (zał. 1919, Gliwice, Rybnik) Michała Kwiatkowskiego, ściąg-
niętego przez Korfantego aż z Westfalii. Dziennik podawał się za organ Polskiej 
Partii Ludowej, choć był przedsięwzięciem prywatnym. Pismo wychodziło z bez-
płatnym dodatkiem tygodniowym „Ziemia Śląska”. „Sztandar” redagowany był 
na wzór zachodnich „rewolwerówek” — operował mocnymi hasłami, sloganami 
czerpanymi ze słownictwa reklamowego, stosował skuteczne metody zastraszenia 
Niemców. Gazeta uważała się za organ ogólnośląski. Znaczenie jej było tym więk-
sze, że ukazywała się w okolicach pozbawionych gazety codziennej. Walczyła nie-
przejednanie o wyzwolenie Śląska z niewoli pruskiej.

„Sztandarowi Polskiemu” wtórował w Gliwicach „Czerwony Sztandar” (zał. 
1920, Królewska Huta, Zaborze, Gliwice), wykorzystujący nastroje rewolucyjne 
wśród polskich komunistów przeciwko niemieckim magnatom przemysłowym.



33

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

„Gazeta Opolska” wydawała na zlecenie Polskiego Komisariatu Plebiscytowe-
go „Gońca Polskiego” (1920–1921) dla powiatów lublinieckiego i oleskiego oraz 
 „Głogowiankę” (1921) głównie dla okręgu głogóweckiego. „Głogowianka” ukazy-
wała się również w języku niemieckim, z myślą o kobietach zamieszkujących region 
nadodrzański, a szczególnie głogówecki.

Linię polskiej chadecji na Śląsku, której zwolennikiem był również komisarz 
Wojciech Korfanty, reprezentował „Goniec Śląski” (1921–1939, Bytom, Katowice), 
toteż gazetę uważano za półofi cjalny organ Komisariatu. Nakład sięgał 40 tysięcy 
egzemplarzy. 

W tym gorącym czasie powołano do życia wiele czasopism specjalistycznych 
i kulturalno-oświatowych, np. „Głos Polek”, organ Związku Towarzystw Polek, 
wydawany przez Polski Komisariat Plebiscytowy w Bytomiu od 1920 r., przygo-
towujący kobiety śląskie do przełomowej walki narodowej o odzyskanie Górnego 
Śląska. „Głosy znad Odry”, kwartalnik popularnonaukowy Towarzystwo Oświaty 
na Śląsku im. Św. Jacka, wydawany od 1918 r. w Opolu, a od 1920 r. w Miko-
łowie; słusznie uchodzi za pierwsze czasopismo oświatowo-naukowe na Śląsku 
Opolskim.

Odmienne zadanie pełnił młodzieżowy „Harcerz Śląski”, dwutygodnik wyda-
wany w Bytomiu przez Wydział Wychowania Fizycznego Polskiego Komisariatu 
Plebiscytowego w latach 1920–1921. Czasopismem o zbliżonym charakterze było 
„Orędzie Sokole”, organ Związku Sokołów Polskich Dzielnicy Śląskiej, wydawane 
w Bytomiu dla członków związku w latach 1920–1921. Problem sprawności fi zycz-
nej na czoło swych zadań wysunął „Sportowiec”, tygodnik Związku Towarzystw 
Sportowych Okręgu Górnośląskiego wydawany w Bytomiu od 4 sierpnia 1920 do 
kwietnia 1921 r., przekształcony w organ Wydziału Wychowania Fizycznego Pol-
skiego Komisariatu Plebiscytowego. 

Nie mniej demokratyczny charakter miał „Śpiewak Śląski”, organ Związku Ślą-
skich Kół Śpiewaczych, dwutygodnik literacko-muzyczny wydawany w Katowicach 
od 15 listopada 1920 r. do wybuchu wojny. W numerze plebiscytowym redakcja 
zwróciła się do społeczeństwa z apelem o należyte spełnienie patriotycznego obo-
wiązku, co pozwoli na publiczne chóralne zaśpiewanie hymnu Polski. 

Dla innych kręgów czytelniczych wydawany był dwujęzyczny „Inwalida Gór-
nośląski” (1920, Bytom) i „Pracownik Umysłowy” (1920–1938, Królewska Huta, 
Katowice). W miarę zbliżania się daty plebiscytu wzmagała się bojowość prowa-
dzonej na łamach tego pierwszego pisma agitacji. Natomiast „Pracownika Umy-
słowego”, organ Związku Pracowników Umysłowych Zjednoczenia Zawodowego 
Polskiego, wydawano głównie celem zneutralizowania niemieckiej agitacji wśród 
urzędników. 

Z myślą o mieszkańcach wsi powołano do życia czasopisma: „Ognisko Domo-
we” (1920, Katowice), „Przewodnik Wiejski” (1920, Bytom) i „Strzechę Śląską” 
(1920–1921, Bytom).



34

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Pomyślano nawet o mieszkańcach stosunkowo już zgermanizowanego teryto-
rium tzw. Śląska Średniego, gdzie przeważała ludność wyznania ewangelickiego. 
Już od 8 maja 1920 r. zaczęto w Kluczborku wydawać nowy tygodnik w języku 
niemieckim pt. „Der Evangelische Bote”, który wychodził prawdopodobnie tylko 
do 25 grudnia. Prócz problematyki religijno-umoralniającej, starano się ostrze-
gać ewangelików przed propagandą hakatystyczną. Przedrukowano liczne wiersze 
liryczne i religijne, głównie niemieckich poetów XIX w. przychylnych Polsce. Za 
bezpośrednią kontynuację tego przedsięwzięcia prasowego można uważać tygodnik 
„Nowiny Ewangelickie”, organ Towarzystwa Ewangelickiego na Górnym Śląsku, 
wydawany w Kluczborku od 15 stycznia do 5 maja 1921 r. pod redakcją pastora 
Karola Banszela. Problematyka religijna stanowiła tylko dogodne tło dla wzmagają-
cej się agitacji plebiscytowej.

Dla katolików tego mikroregionu wydawano w Kluczborku od 22 maja 1920 r. 
pod redakcją ks. F. Dymka „Tygodnik Katolicki”. W miarę rozwijania się agitacji 
plebiscytowej wybitnie religijny charakter pisma ustępował problematyce patrio-
tycznej.

Dla ludności katolickiej całego Śląska przygotowano kilka kalendarzy, wśród 
których na uwagę zasługuje „Kalendarz Górnośląski na Rok Pański 1921”, zawiera-
jący pozycje o wybitnych walorach agitacyjnych. Wydany w ofi cynie Karola Miarki 
młodszego w Mikołowie pod redakcją Kaspra Wojnara, poświęcony był w całości 
agitacji plebiscytowej, mając za zadanie — jak założyli to sobie wydawcy:

zapoznać Ślązaków z całą Polską, jej najważniejszymi sprawami i bogactwami, Polskę 
z Górnym Śląskiem, jej ludem i skarbami, jakie jego ziemia kryje w swym łonie, aby-
śmy w chwili zjednoczenia znali się i od razu stanowili kochającą się rodzinę.

Najcenniejszą pod względem propagandowym przysługę oddał jednak pol-
skiej agitacji plebiscytowej „Kocynder”, górnośląskie czasopismo humorystycz-
no-satyryczne, nader celnie demaskujące słabe strony Prusaków. Pismo zaczęło 
wychodzić 17 czerwca 1920 r., początkowo w wydawnictwie K. Miarki w Miko-
łowie, a następnie w Bytomiu, powołane później jako organ Polskiego Komisariatu  
Plebiscytowego. Wychodził nieregularnie, lecz najczęściej trzy razy w miesiącu. 
Jego redaktorami byli: Franciszek Miądowicz, a następnie Karol Koźlik. Współpra-
cował z nim Stanisław Ligoń, grafi k „Kocyndra”, a pomagali mu: Kazimierz Grus 
i Maja Berezowska.

„Kocynder” od razu pozyskał sobie sympatię Górnoślązaków, łaknących popu-
larnych, humorystycznych artykułów w gwarze śląskiej. W 1921 r. nakład sięgał 
20 tysięcy egzemplarzy. Pismo przyczyniło się do wytworzenia odpowiedniej 
atmosfery przed zbliżającym się plebiscytem, komentując najbardziej aktualne pro-
blemy. Mniej miejsca poświęcano refl eksjom historycznoliterackim. Rubaszność, 
drapieżność, niewybredny czasem dowcip cechowały większość publikacji, które 



35

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

podporządkowane zostały głównemu celowi — skompromitowaniu i ośmieszeniu 
tzw. pruskich zalet, pruskiego porządku, którymi chełpił się najeźdźca. Nie oszczę-
dzano przywódców niemieckiego życia politycznego i renegatów, zręcznie dema-
skując drobnomieszczańskie zakłamanie. W pracy konstruktywnej doceniano rolę 
poezji.

Niezwykle ważną zdobyczą polskiej agitacji było przechwytywanie niemiec-
kich gazet, w których — na ogół — dopiero stopniowo zaczęto ujawniać propolską 
orientację. Akcja ta rozpoczęła się od zakupienia „Oberschlesische Grenzzeitung”, 
dziennika niemieckiej partii demokratycznej (Deutsche Demokratische Partei), 
wychodzącego w Bytomiu od 1873 r. Dziennik miał już ustaloną pozycję wśród 
niemieckich liberałów na Śląsku, ale w latach 1918–1919 walczył z poważnymi 
trudnościami fi nansowymi. W końcu grudnia 1919 r. F. Hadryan z upoważnienia 
Korfantego nabył gazetę wraz z drukarnią za sumę 620 tysięcy marek od wdowy po 
wydawcy drze Robertcie i od 21 stycznia 1920 r. stała się półofi cjalnym organem 
Polskiego Komisariatu Plebiscytowego, podpisywana przez zecera Hadryana jako 
właściciela. Należały do niej dwie mutacje: „Schwientochlowitzer Zeitung” i „Tar-
nowitzer Tageblatt”. Dopiero po pewnym czasie gazeta ujawniła w pełni swój polski 
charakter; zdobyła dużą popularność — głównie wśród Niemców, którzy nie mieli 
innego dostępu do polskiej prasy. W 1921 r. nakład sięgał 36 tys. egz. Na łamach 
tego dobrze redagowanego dziennika zabierał głos sam komisarz Korfanty.

Równie udane było przejęcie „Kreuzburger Zeitung”, dziennika kluczborskiego, 
będącego organem skrajnie nacjonalistycznej Oberschlesische Volkspartei. Została 
ona zakupiona dnia 1 lutego 1920 r. (wraz z drukarnią) od wydawcy Thielmanna 
przez W. Korfantego za pośrednictwem podstawionego kupca Arnolda Rotheima 
za sumę 600 tys. marek. Dotychczasowy naczelny redaktor „Kreuzburger Zeitung”, 
dr Heinrich Menz, opuścił redakcję, którą powierzono Piotrowi Pampuchowi 
i  Janowi Nikodemowi Jaroniowi; z ramienia Polskiego Komisariatu Plebiscytowego 
pracował w niej Cichy. Zgodnie z zainteresowaniami mieszkańców mikroregionu, 
lokalna gazeta operowała głównie argumentem reformy rolnej, którą Polska zamie-
rzała przeprowadzić. Nie stosowano prymitywnej propagandy, czyniąc z pisemka 
prowincjonalnego periodyk regionalny świadomie poruszający szeroko rozumiane 
problemy społeczne, gospodarcze, kulturalne całego Górnego Śląska. Ukazywała 
istotę konfl iktu polsko-niemieckiego na Śląsku. Niemcy odczuli fakt odkupienia 
pisma przez Polaków jako „ciężki cios dla niemieckiej ludności” Średniego Śląska. 
Gazeta spełniła dobrze zadanie pozyskania dla Polski ludności ewangelickiej powia-
tu kluczborskiego i sąsiadującego z nim namysłowskiego, szczególnie narażonych 
na wynarodowienie. Pod byle pretekstem skazywano jej redaktorów na kary pie-
niężne, prześladując publicznie abonentów i czytelników gazety. Po napadzie nie-
mieckich bojówek 8 maja 1921 r. na drukarnię „Kreuzburger Zeitung”, nastąpiła jej 
likwidacja i przetransportowanie maszyn drukarskich do Polski. Korfanty odsprze-
dał posesję Niemcom, którzy w styczniu 1922 r. przenieśli tu drukarnię założonej 



36

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

tymczasem „Kreuzburger Nachrichten”, chcąc nawet w ten sposób zatrzeć wszelki 
ślad po polskich wydawcach.

Polacy nie ograniczali się tylko do przejmowania niemieckich gazet o ugrun-
towanej pozycji; pokuszono się o utworzenie nowych, przede wszystkim zresztą 
z myślą o Górnoślązakach, którzy wprawdzie mówili po polsku (głównie gwarą), ale 
nie władali pisanym językiem literackim. Przypomnijmy, iż w Prusach obowiązek 
szkolny — ściśle egzekwowany — wprowadzono już w 1828 roku, a więc przecięt-
ny Górnoślązak po pierwszej wojnie światowej władał już biegle w mowie i piśmie 
literackim językiem niemieckim, a w każdym razie potocznym. Dla nich to właśnie 
tworzono w okresie przedplebiscytowym kilka gazet i czasopism. Na przykład dla 
mieszkańców powiatu raciborskiego, kozielskiego i głubczyckiego Polski Komisa-
riat Plebiscytowy wydawał od lutego 1921 r. w Raciborzu pismo pt. „Oberschle-
sischer Wegweiser fűr die Kreise Ratibor, Kosel und Leobschűtz“. Wydawcą był 
Antoni Rostek (inicjator wydawnictwa), redaktorem Antoni Bederski. Z ramienia 
Polskiego Komisariatu Plebiscytowego współpracował z „Drogowskazem” Józef 
Bednorz, ojciec Zbyszka.

Dla socjalistów niedostatecznie władających językiem polskim Emil Caspari, 
przy fi nansowym współudziale Polskiego Komisariatu Plebiscytowego, wydawał 
w Katowicach od 25 lipca 1920 do 29 maja 1921 r. tygodnik Polskiej Partii Socja-
listycznej w języku niemieckim „Arbeiterwacht”, którego głównym zadaniem było 
przeciwstawienie się socjalistycznej „Volkswille”, podburzającej górnośląskich 
robotników przeciwko Polsce. Zwracano w nim uwagę na fakt, że plebiscyt był 
parodią w sytuacji, gdy na obszarze plebiscytowym pozostawał stary aparat ucisku 
wzmagający w dodatku terror. Demaskowano przewrotność niemieckich „niezależ-
nych” socjaldemokratów, którzy bojkotując — w imię walki klasowej — plebiscyt, 
dążyli do utrzymania dogodnego dla nich w gruncie rzeczy status quo.   

Dla członków i sympatyków propolskiej Oberschlesische Volkspartei Polski 
Komisariat Plebiscytowy angażował swe fundusze w cztery przedsięwzięcia praso-
we: „Das Erwachen” (1920–1921, Bytom), „Katholische Volkszeitung” (1918–1934), 
„Oderwacht” (1921, Opole) i „Oberschlesische Post” (1920–1921, Gliwice). 

Poważne zadanie w rehabilitacji kultury polskiej na Śląsku i tępieniu górnoślą-
skiego separatyzmu wypełniał tygodnik „Most”, później „Most — Die Brűcke”. 
Powstał w Gliwicach również z inicjatywy Polskiego Komisariatu Plebiscytowego. 
Zamieszczał materiały w języku niemieckim ze znaczną jednak domieszką tekstów 
polskich. Agitował za opowiedzeniem się w plebiscycie za Polską, krzewiąc m.in. 
znajomość poprawnej polszczyzny. Tygodnik ukazywał się od 26 września 1920 r. 
do 27 marca 1921 r. Chcąc upozorować ścisłą neutralność, redaktorzy — młodzi 
absolwenci gimnazjum w Zabrzu i Uniwersytetu Wrocławskiego — zastrzegli się, 
że ich pismo będzie apolityczne i pozbawione jakiejkolwiek „płaskiej agitacji poli-
tycznej”. Liczba artykułów politycznych była istotnie znikoma, tylko przed samym 
plebiscytem ogłosili apel do tych, którzy w minionych latach przeszli germanizacyj-



37

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

ną nagonkę. Niemcy — zmyleni pierwotnym tytułem pisma (Most oznacza w języ-
ku niemieckim moszcz) — wkrótce zorientowali się o zdecydowanie propolskim 
charakterze tygodnika i zaczęli go bojkotować. 

Największą popularność wśród polskich czasopism wydawanych w języku 
niemieckim zdobył „Der Weisse Adler”, który miał przyczynić się do pogłębienia 
znajomości Polski wśród na wpół zgermanizowanych Górnoślązaków. Inicjatorami 
wydawnictwa byli Józef Alojzy Gawrych — pierwszy wydawca i redaktor — oraz 
rodzina Koraszewskich (Bronisław i jego żona Franciszka). Początkowo pismo tło-
czono w drukarni „Gazety Opolskiej”, od połowy października 1920 r. druk tego 
tygodnika przeniesiono do drukarni „Katolika” w Bytomiu. Czasopismo wychodzi-
ło już od 6 stycznia 1919 do 30 czerwca 1920 r. Nakład tygodnika sięgał 15 tys. 
egzemplarzy; sprzedawano go nawet na ulicach Wrocławia. Wiele uwagi poświę-
cano gospodarce niemieckiej i polskiej. Sporo miejsca zajmowały sprawy lokalne, 
często przejęte z „Gazety Opolskiej”, w której niejednokrotnie tematyka regionalna 
przewijała się wśród zagadnień gospodarczo-politycznych. Po październiku 1920 r. 
odstąpiono od bezpośredniej kampanii politycznej i ostrej walki polemicznej, two-
rząc z „Białego Orła” pierwsze śląskie pismo społeczno-kulturalne redagowane 
w duchu polskim.

Osobną grupę stanowiły periodyki urzędowe, przynoszące zarządzenia władz 
i ich interpretację. Zachowały się niektóre z nich: „Orędownik Komisariatu Plebiscy-
towego” (1920–1921, Bytom), „Orędownik na Miasto Królewską Hutę i Okolice” 
(1920–1921), „Orędownik Powiatu Opolskiego” (1920–1921), „Orędownik Śląski” 
(1920–1921, Królewska Huta), „Verordnungsblatt der Naczelna Władza na Górnym 
Śląsku” (1921, nieregularnik, w miejscach postoju), „Obwieszczenie Gminne dla 
Gminy Załęskiej” (1921–1922).

Mimo znanej sympatii Francuzów do walczących polskich Górnoślązaków, 
musimy uznać za neutralny urzędowy organ Międzysojuszniczej Komisji Rządzącej 
i Plebiscytowej na Górnym Śląsku „Journal Offi ciel de Haute-Silesie”, wychodzący 
nieregularnie w Opolu w języku polskim i niemieckim. Osobno wydawano dziennik 
w języku francuskim dla urzędników i żołnierzy francuskich. „Journal” wychodził 
od 7 marca 1920 (z datą 28 lutego) do 18 czerwca 1922 r. Zawierał działy: Akta 
urzędowe, ustawy, rozporządzenia itp. i Wiadomości urzędowe; relacje są zwięzłe 
i niezaangażowane.

Z myślą o kilkunastu tysiącach żołnierzy francuskich przebywających na Gór-
nym Śląsku również Polski Komisariat Plebiscytowy wydawać zaczął tygodnik 
„Le Messager de Haute Silesie”, tłoczony w mikołowskiej ofi cynie K. Miarki. 
Pisemko wychodziło od 10 listopada 1920 do 21 kwietnia 1921 r. Tygodnik zapo-
znawał Francuzów z rozwojem stosunków polsko-niemieckich na Śląsku i informo-
wał o aktualnych problemach polityki międzynarodowej. Pismo kolportowane było 
również poza Śląskiem, bezstronnie i rzeczowo informując opinię świata o sytuacji 
w naszym regionie.



38

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Bardziej agitatorski charakter miało międzyalianckie wydawnictwo ilustrowane 
„La Haute Silèsie — Upper Silesia — Górny Śląsk”, wydawane w okresie plebi-
scytu przez K. Grusa i A. Romanowicza. Periodyk tłoczono w Drukarni Narodowej 
w Krakowie.

Nie było to jedyne czasopismo wydawane w Polsce z myślą o Górnośląza-
kach. Dla aparatu propagandowego drukowano w Warszawie do chwili prze-
prowadzenia plebiscytu tygodnik Komitetu Zjednoczenia Górnego Śląska 
z Rzecząpospolitą Polską pt. „Dla Górnego Śląska”. Komitet fi rmował również 
„Kronikę Górnośląską”, biuletyn informacyjny o zaletach serwisu prasowego, 
wydawany od 1919 r.

W stolicy ukazywały się również w latach 1920–1921 tygodniki przeznaczone 
dla mieszkańców obszaru plebiscytowego: „Głos Górno-Śląski”, wychodzący od 
3 sierpnia 1920 r. prawdopodobnie do plebiscytu. Bardziej interesujący był tygodnik 
ilustrowany „Wspólna Sprawa”, którego wydawcą był Instytut Gospodarstwa Spo-
łecznego w Warszawie. Artykuły — z których wiele trafi ało na szpalty pism górno-
śląskich — autorstwa znawców problemu, często naukowców, pisane były w tonie 
rzeczowym.

Należy w tym miejscu dodać, że 13 listopada 1920 r. na Górny Śląsk zjechało 
14 dziennikarzy polskich z Warszawy, Poznania, Łodzi, Krakowa i Lwowa celem 
zapoznania się ze stosunkami miejscowymi. W następstwie tego wypadu niektóre 
z pism ogólnopolskich wydały specjalne numery poświęcone prawie w całości pro-
blematyce górnośląskiej.

Natomiast dla Górnoślązaków zamieszkałych głęboko w Rzeszy, którzy mieli 
współdecydować o przynależności Górnego Śląska wydawano tygodnik „Strażnica” 
(w Niemczech), dwujęzyczny „Tygodnik Górnośląski” (1920–1921, Bytom) i „Der 
Oberschlesische Emigrant” (1920–1921, Bytom).

***

Paralelna funkcjonalność niemieckiej prasy plebiscytowej w stosunku do pol-
skich wydawnictw periodycznych tego okresu może wydawać się przesadna, 
skoro Niemcy dysponowali na Górnym Śląsku ponad stu gazetami i czasopisma-
mi o  łącznym nakładzie około pół miliona egzemplarzy jednorazowego nakładu. 
A jednak wiele przedsięwzięć prasowych miało wyraźnie charakter naśladowczy, 
chociażby „Pieron”, będący odpowiedzią na „Kocyndra”, czy „Der Schwarze 
Adler”, kopiujący „Der Weisse Adler”. Przykładów takich znalazłoby się z pewno-
ścią więcej.

 Wiodącymi jednak gazetami niemieckimi na Górnym Śląsku były: nacjonali-
styczne pisma o długotrwałym stażu, zaprawione w walce z odradzającą się polsko-
ścią: „Kattowitzer Zeitung” (1867–1945), „Kőnigshűtter Tageblatt”, „Kreuz burger 
Nachrichten” (zał. 1920), „Oberschlesische Morgenzeitung” (zał. 1920, Katowice), 



39

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

„Oberschlesischer Anzeiger” (zał. 1802, Racibórz), „Oppelner Zeitung” (1864–
–1935), „Ostdeutsche Morgenpost” (zał. 1919). Uderzały one w wypracowany ton 
hakatystyczny, nie dostrzegając Polaków górnośląskich jako prawowitych włodarzy 
tego regionu, nie wątpiąc w decydujące zwycięstwo Niemców podczas plebiscytu. 
Były najczęściej zawieszane przez Komisję Międzysojuszniczą za obraźliwe sfor-
mułowania pod adresem aliantów. 

Odłam pism liberalnodemokratycznych czy „niezależnych” (jak się zwały), 
wśród których poważny wpływ miały: „Das Oberschlesische Tageblatt” (zał. 1907, 
Katowice), „Hindenburger Anzeiger” (1871–1921), „Der Oberschlesische Wande-
rer” (zał. 1828, Gliwice) i „Bergschlesische Morgenzeitung” (Katowice) starał się 
— zwłaszcza przed nasileniem się agitacji plebiscytowej — w sposób na ogół rze-
czowy i odpowiedzialny bronić niemieckiego stanu posiadania.

Do prowadzenia bardziej elastycznej polityki w stosunku do polskich Górnoślą-
zaków zmuszone zostały biegiem wydarzeń gazety centrowe, usiłujące pozyskać dla 
Niemiec poparcie polskich katolików; oscylowały one między koncepcją powoła-
nia do życia neutralnej republiki, poprzez opowiadanie się za autonomią w ramach 
Rzeszy, aż po wyrażenie zgody na samorząd w ramach Prus. Orientację procentro-
wą reprezentowały w mniejszym lub większym zakresie: „Neisser Zeitung” (zał. 
1873), „Der Oberschlesische Kurier” (zał. 1907, Królewska Huta), „Oberschlesische 
Volksstimme” (zał. 1875, Gliwice), „Oberschlesische Volkszeitung”, później „Ober-
schlesische Rundschau”, wreszcie „Oberschlesische Zeitung” (zał. 1904, Bytom) 
i „Oppelner Nachrichten” (zał. 1895).

Bez agresywności, tak znamiennej dla gazet nacjonalistycznych, wypowiadały 
się za linią proniemiecką pisma socjalistyczne, zasłaniające się interesem górnoślą-
skiej klasy robotniczej. Należały do nich przede wszystkim: „Volkswille” (zał. 1916, 
Królewska Huta), „Die Zukunft Oberschlesiens” (zał. 1921, Gliwice) i „Arbeiter-
post” (1919–1921, Gliwice).

Wymienionym pismom sekundował wielkonakładowy (145 tys. egz. nakładu) 
organ Wolnych Związków Zawodowych „Oberschlesisches Gewerkschaftsblatt”, 
wychodzący w Katowicach. Dodatkowym celem była chęć zainteresowania apo-
litycznych Górnoślązaków problematyką neutralną, ekonomiczną i pozyskanie ich 
dla orientacji niemieckiej. 

Wobec braku na Górnym Śląsku pism komunistycznych oraz dla przeciw-
stawienia się wpływom „Czerwonego Sztandaru”, otwarto 10 listopada 1920 r. 
w Gliwicach gazetę pseudokomunistyczną „Kommunistische Arbeiterpost”, która 
otrzymywała materiały redakcyjne od komunistycznego współpracownika komór-
ki prasowej redaktora Dana z Wrocławia. Zasadniczym zadaniem czasopisma było 
wykształcenie w świadomości rewolucyjnej śląskiej klasy robotniczej przekonania, 
że oddanie głosu za Niemcami leży w interesie zwycięstwa komunizmu. W piśmie 
starano się antypolsko nastroić komunistów górnośląskich, wykorzystując zręcznie 
wojnę polsko-radziecką z 1920 roku.



40

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Uczciwsze zamiary miał organ prasowy komunistycznej centrali Freie Arbeiter-
Union wydawany na Górnym Śląsku w latach 1920–1921 przez Antona Jadascha pt. 
„Freie Arbeiter-Union” (Lipiny).

W przeddzień plebiscytu — podobnie jak po polskiej stronie — zaczęto two-
rzyć tzw. pisma bojowe. O utrzymanie dla Niemiec górnośląskiego okręgu przemy-
słowego wyjątkowo gorliwie zabiegała „Oberschlesische Landeszeitung”, gazeta 
wychodząca pod redakcją dra Maksa Blocha w Bytomiu od 24 kwietnia 1920 r. 
do lipca 1921 r. jako organ Niemieckiej Partii Demokratycznej DDP, w nakładzie 
od 2713 (maj 1920) do 144 425 egz. (maj 1921). Powołana w miejsce utraconej 
„Oberschlesische Grenzzeitung”, wyróżniała się wśród innych gazet wielkością 
formatu.

W odmienny ton uderzał „Der Oberschlesier”, tygodnik wydawany w Opolu od 
3 października 1919 r. przez Georga Wenzela, maskujący się jako organ propagujący 
współpracę między Górnoślązakami zarówno niemieckiej, jak i polskiej narodowo-
ści, deklarujący się jako czasopismo niezależne i stojące do dyspozycji wszystkich 
partii i warstw społecznych. Początkowo tygodnik był zresztą wierny swym zało-
żeniom, dopuszczając na swe łamy również publicystów i działaczy o propolskiej 
orientacji. Lansowano dość konsekwentnie nową narodowość — „górnośląską”. 
Zerwał z tradycjami szowinistycznego atakowania wszystkiego co polskie, wypra-
cowując koncepcję tzw. pozytywnej agitacji, która miała na celu ukazanie czytelni-
kom wyższości cywilizacyjnej i kulturalnej Niemiec. 

„Blatt der Heimattreuen des Kreises Oppeln” — to przykład ożywienia nacjona-
listycznej działalności w powiatach. Tygodnik wydawał w Opolu Związek Górno-
ślązaków Wiernych Ojczyźnie od 28 sierpnia 1920 r.

Bardziej wyrównany poziom zdołała utrzymać „Oberschlesische Heimat”, perio-
dyk popularnonaukowy wydawany w Opolu nieregularnie w latach 1905–1926 jako 
organ Górnośląskiego Towarzystwa Historycznego. Pozorowanemu obiektywizmo-
wi pisma zaprzeczały zamieszczane w nim rozprawy historyczne wydobywające 
tendencyjnie przede wszystkim niemieckie tradycje regionu.

Młodych apolitycznych Górnoślązaków starano się zwabić do niemieckich 
klubów sportowych; ideę tę krzewiła w sposób atrakcyjny ilustrowana „Ober-
schlesische Turn-Spiel und Sportzeitung”, wydawana w Bytomiu od 1920 r. przez 
Związek Ćwiczeń Cielesnych dla członków niemieckich towarzystw sportowych. 
Nakład tygodnika sięgał 30 tys. egz.

Przykładem czasopisma młodzieżowego, które zamiast spotęgować w okresie 
plebiscytowym swą agitację, przyjęło postawę wyczekującą był „Der Junge Ober-
schlesier”, tygodnik ilustrowany dla dojrzałej młodzieży katolickiej wydawany 
w Chorzowie. Czasopismo szerzyło wśród młodzieży kult militaryzmu pruskiego, 
zwrócone było przeciw ludom słowiańskim i ich rzekomej niegospodarności, pry-
mitywizmowi. Bogaty serwis zdjęć miał udokumentować oszczerstwa propagandy 
niemieckiej o Polsce. 



41

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

Propagandyści niemieccy nie pominęli bynajmniej w swych staraniach o pozy-
skanie rzeczników utrzymania Górnego Śląska przy Niemcach wzrastającej po 
wojnie i powstaniach rzeszy inwalidów, wydając dla nich w Bytomiu w latach 
1919–1922 tygodniowy organ Związku Inwalidów Wojennych, Wdów i Sierot pt. 
„Der Oberschlesische Kriegsbeschädigte”, od stycznia 1921 r. również w języku 
polskim „Poszkodzony Wojenny Górnośląski“. Przed samym plebiscytem nakład 
sięgał 100 tys. egz.

Wobec niepopularnej, mocno skompromitowanej polityki germanizatorskiej, 
podjęto inicjatywę powołania do życia czasopism proniemieckich w języku prze-
ciwnika, a więc polskim, czyli tzw. gadzinówek, które głosiły na ogół hasła sepa-
ratystyczne i miały za zadanie wpłynąć dezorientująco na czytelników. Należały do 
nich: „Der Bund — Związek” (zał. 1920, Bytom), „Dobra Rada dla Ludu Górno-
śląskiego” (zał. 1920), „Dzwon” (1919–1921, Gliwice, Katowice), „Wola Ludu” 
(1920–1921, Bytom), „Głos Górnośląski” (1920–1921, Bytom–Wrocław), centrowy 
„Poradnik Domowy” (zał. 1919, Królewska Huta) i „Kraj Górnośląski” (1921, Gli-
wice).

Do najbardziej perfi dnych wśród „gadzinówek” można zaliczyć „Kraj Górno-
śląski”, dziennik antypolski wydawany przez Niemców z inicjatywy Centrum 
w Gliwicach w okresie plebiscytu. Pierwszy numer ukazał się 6 stycznia 1921 r. 
Redaktorem odpowiedzialnym był Józef Dziwisch. Mimo że „Kraj” operował moty-
wacją religijną, nie zdołał pozyskać stałych współpracowników. Najczęściej zresztą 
dziennik rozrzucano bezpłatnie. Dążył w sposób przewrotny do zdobycia zaufania 
wśród polskich czytelników, by wykorzystać ten kapitał — jak inne tego typu pisma 
— w przeddzień plebiscytu przeciwko Polsce.

Z chęci naśladowania świetnego polskiego „Kocyndra” zrodził się antypolski 
tygodnik satyryczny „Pieron” (1920–1921, Berlin, Głogówek, Gliwice), z kalkowa-
nia „Der Weisse Adler” — „Der Helfer” (1919, Bytom) i „Der Schwarze Adler” 
(1919–1921, Bytom, Wrocław), odgrywający czołową rolę w antypolskiej kampanii 
propagandowej.

„Der Pieron”, ilustrowany tygodnik satyryczny powołany został do życia zaled-
wie w miesiąc po ukazaniu się „Kocyndra”, 17 lipca 1920 r. Organizatorem pisma 
był dr Rudolf Dammert z Berlina, działający z inspiracji dra Karla Spieckera. „Pie-
ron” specjalizował się w wulgarnych i obcesowych atakach na osobę polskiego 
komisarza plebiscytowego i czołowych działaczy polskich. Mimo iż tygodnik nie 
zdołał zagłuszyć echa, które wywołał „Kocynder”, niemiecka historiografi a dość 
wysoko oceniła „Pierona” na polu umacniania niemczyzny na Górnym Śląsku, cze-
go dowodem jest wydanie kompletu jego numerów w formie książkowej.

„Der Helfer”, tygodnik Wolnego Stowarzyszenia dla Obrony Górnego Śląska 
wydawany był w Opolu od 23 lutego do 31 sierpnia 1919 r. 

Przybrał wybitnie szowinistyczny, antypolski charakter, walcząc w artykułach 
Z polskiego raju, Godzina przeznaczenia Górnego Śląska, Jak będą wyglądać 



42

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

zarobki pod panowaniem polskim ze wzrostem sympatii Górnoślązaków do odro-
dzonej Polski. Za główne zadanie pisma uważano dostarczenie członkom Wolnego 
Stowarzyszenia materiałów służących do walki „z kłamliwymi twierdzeniami wiel-
kopolskiej propagandy”. Ogółem wydano 28 numerów.

„Der Schwarze Adler” to czasopismo antypolskie założone w Królewskiej Hucie 
(po plebiscycie wydawane w Bytomiu) jako kontynuacja formy przeciwstawiania 
się narastającym wpływom polskiego pisma „Der Weisse Adler”. Numer próbny 
ukazał się 25 marca, zaś pierwszy 8 czerwca 1919 r. Odbiegało dość zasadniczo od 
tradycyjnych wzorów pism informacyjnych, poświęcając zdecydowaną większość 
publikacji sprawom plebiscytu. W bardzo agresywnych atakach na stronę polską 
posługiwało się tanią sensacją, co odzwierciedlała również szata grafi czna gazety. 
Podkreślając swe ponadpartyjne stanowisko i deklarując się jako organ wszystkich 
Górnoślązaków wiernych ojczyźnie, czyli Rzeszy, pismo utrzymywało ścisły kon-
takt z centralami propagandowymi w Niemczech, korzystając z ogromnych dota-
cji fi nansowych i mając do dyspozycji sprawnie zorganizowaną sieć kolportażu. 
Szczególnie konsekwentnie zwalczało Polski Komisariat Plebiscytowy, próbując 
podważyć zaufanie do jego działalności, a zwłaszcza do osoby Wojciecha Korfan-
tego, którego przedstawiano nawet jako rosyjskiego szpiega działającego na szko-
dę Niemców, człowieka bez kręgosłupa politycznego i moralnego. Nakład osiągał 
— zależnie od okresowych potrzeb — od 150 do 300 tys. egz., rozdawanych maso-
wo bezpłatnie.

***

Prawie cała prasa niemiecka czerpała materiały — szczególnie natury agitator-
skiej — z licznych ośrodków propagandowych, wśród których wymienić należy: 
1. Ośrodek Prasowy Zarządu Głównego dla Wschodnich Terenów Plebiscytowych 
(Die Pressestelle des Hauptausschusses fűr die Oestlichen Abstimmungsgebiete), 
2. Ośrodek Prasowy Wspólnoty Działania dla Utrzymania Górnego Śląska przy 
Niemczech (Die Pressestelle der Arbeitsgemeinschaft zur Erhaltung Oberschlesiens 
bei Deutschland), 3. Ośrodek Prasowy Zjednoczonych Związków Górnośląskich 
Wiernych Ojczyźnie (Die Pressestelle der Vereinigten Verbände Heimattreuer Ober-
schlesier), 4. Ośrodek Prasowy Okręgu Wrocławskiego Zjednoczonych Związków 
(Die Pressestelle der Bezirksgruppe Breslau der Vereinigten Verbände), 5. Ośrodek 
Prasowy Komitetu Śląskiego (Die Pressestelle des Schlesischen Ausschusses), 
6. Ośrodek Prasowy przy Nadprezydencie (Die Pressestelle beim Oberpräsidenten), 
wreszcie 7. Ośrodek Prasowy Komisariatu Plebiscytowego (Die Pressestelle des 
Plebiszitkommissariates).

Wyjątkowo aktywny w dywersyjnej działalności był ośrodek kierowany przez 
dra Karla Spieckera, ofi cjalnie pełniącego funkcję przedstawiciela Komisarza Pań-
stwa do Spraw Porządku Publicznego (Der Vertreter des Staatskommisar fűr Űber-



43

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

wachung der Őffentlichen Ordnung) z siedzibą we Wrocławiu. W celu usprawnienia 
przekazu informacji utworzono w 1919 r. dwa serwisy prasowe: „Oberschlesische 
Mitteilungen” w Opolu oraz „Polnische Pressestimmen” we Wrocławiu.

Ponieważ z upodobaniem przedrukowywano (w przekładach) krytyczne artyku-
ły z polskiej prasy opozycyjnej, polscy agitatorzy na Śląsku uzyskali w końcu zgodę 
centrali warszawskiej na stonowanie tego samokrytycyzmu w ogólnopolskich perio-
dykach, czego z kolei zaczęli się domagać niemieccy redaktorzy od swoich władz.

Prasa niemiecka szermowała głównie argumentami ekonomicznymi, tenden-
cyjnie wykazując beznadziejną sytuację państwa polskiego, zarówno w życiu 
wewnętrznym, jak i na arenie międzynarodowej. Podkreślano również zasługi Nie-
miec w cywilizowaniu Górnego Śląska, chcąc wykazać, że w razie przyłączenia 
górnośląskiego okręgu przemysłowego do Polski, przemysł i gospodarka na Ślą-
sku podupadną całkowicie. Pisma bojowe posługiwały się niezmiernie uproszczoną 
argumentacją i wulgarnym słownictwem, strasząc „polskimi bandytami” i „polskimi 
awanturnikami”. Ale tego typu propaganda była obosieczna: do tego stopnia zastra-
szono swych ziomków, że wielu Niemców uwierzyło w te oszczerstwa i postanowi-
ło uchylać się od „patriotycznych obowiązków”.

Zręcznie wykorzystano w agitacji plebiscytowej wojnę polsko-radziecką, celo-
wo nie ogłaszając w dwa dni przed plebiscytem komunikatu o zawarciu pokoju.

Prasę górnośląską wspierały gazety i czasopisma Rzeszy, kolportowane na Śląsk, 
ale wobec zawieszenia niektórych przez Komisję Międzysojuszniczą, najbardziej 
zaangażowały się organy prasowe Dolnego Śląska, z urzędu niejako zobowiązane 
do walki o utrzymanie Śląska przy Niemczech. Bez zacietrzewienia, bo z pewne-
go dystansu, broniły konsekwentnie niemieckiego stanu posiadania. Wyróżniały się 
wśród nich: „Das Neue Schlesien” (1918, Wrocław), „Schlesische Heimat” (1921, 
Wrocław), socjalistyczna „Volkswacht” (1890–1933, Wrocław), centrowa „Schle-
sische Volkszeitung” (1879, Wrocław), organ DVP „Breslauer Generalanzeiger”, 
pismo DDP „Breslauer Morgenzeitung” i inne reprezentujące różne orientacje, par-
tie i koterie polityczne. O zaktywizowanie Górnoślązaków mieszkających w głębi 
Rzeszy toczyła boje „Die Oberschlesische Warte” (1920, Duisburg). Tygodnik roz-
dawano głównie bezpłatnie, zwiększając udział przyjezdnych w plebiscycie.

Mimo że ogólny nakład pism niemieckich przewyższał dwukrotnie nakład gazet 
polskich i rozkolportowany był w dużej mierze bezpłatnie, nie wywarł spodziewa-
nego wpływu na Górnoślązaków. 

***

Prasa polska czerpała początkowo informacje z Wydziału Prasowego Podko-
misariatu Naczelnej Rady Ludowej dla Śląska w Bytomiu (3 stycznia — 14 maja 
1919 r.), którym kierował Teodor Tyc, później z Wydziału Prasowego Polskiego 
Komisariatu Plebiscytowego na Górnym Śląsku, którego szefem został Edward 



44

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Rybarz, a zastępcą Teodor Tyc. Sprawami prasy polskiej zajmował się Edward 
Rumun, prasy niemieckiej — Teodor Tyc. W skład Wydziału, jako osobnej jed-
nostki, wchodziła Polska Agencja Telegrafi czna (PAT) i Agencja Wschodnia (AW 
— East Press). Obie te agencje dostarczały także prasie polskiej materiałów infor-
macyjnych z terenu Górnego Śląska. 

Oceniając górnośląską publicystykę okresu powstań i plebiscytu uprawianą na łamach 
omawianych gazet polskich z punktu widzenia […] tzn. od strony wszechstronności 
należy stwierdzić, iż nadążała ona za głównymi wydarzeniami owego czasu, bowiem 
współbrzmiała z podstawowymi problemami politycznymi, gospodarczymi, kultural-
nymi czy obyczajowymi nurtującymi ówczesne społeczeństwo górnośląskie. Redakto-
rzy doskonale wyczuwali zainteresowania i potrzeby odbiorców, do których adresowali 
swoje artykuły. Stąd też ich utwory publicystyczne cechowała olbrzymia siła przekony-
wania. O tym, że ówczesne władze administracyjno-polityczne Górnego Śląska mocno 
obawiały się skutków oddziaływania owej publicystyki na górnośląskich czytelników 
niech świadczą okresowe zawieszanie pism polskich, aresztowania ludzi prasy lub inne 
szykany w rodzaju wstrzymywania dostaw papieru, wzmożonej cenzury czy w końcu 
demolowania przez nacjonalistów niemieckich drukarni gazet polskich1. 

Optymizm — czasem przesadny — prasy polskiej, co do wyniku plebiscytu, 
wpływał deprymująco na nastroje Niemców i przyczynił się w wybitnej mierze 
do paraliżowania niektórych przygotowywanych przez nich akcji, a więc w kon-
sekwencji do zdobycia dla Polski prawie pół miliona głosów. Pomysłowością, 
dokładną znajomością stosunków śląskich i inicjatywą w podejmowaniu aktualnych 
problemów politycznych i potrzeb społecznych propaganda polska przewyższała 
niemiecką agitację. Od połowy 1920 r. wykorzystywała propaganda polska silny 
atut, jakim była uchwalona 15 lipca przez Sejm polski ustawa o autonomii śląskiej. 
Można nawet zaryzykować twierdzenie, że bez tego atutu głosów za Polską byłoby 
znacznie mniej, gdyż wielu Górnoślązaków głosowało nie tyle za wejściem Górnego 
Śląska do Polski, co za przyłączeniem autonomii górnośląskiej do kraju zapóźnione-
go cywilizacyjnie; tzn. oderwaniem się od znienawidzonych Prus z cywilizacyjnym 
dorobkiem, jaki wnieśli w tym regionie Niemcy.

W prasie polskiej znajdujemy liczne akcenty nacjonalistyczne, jednak nie ma 
w niej tego szowinizmu, który cechował niemieckie pisma plebiscytowe, szczegól-
nie te o charakterze bojowym, ziejącym nienawiścią do wszystkiego, co polskie. 
Prasa polska posługiwała się ponadto argumentami historycznymi, gospodarczymi 
i socjalnymi. Często przytaczano dane etnografi czne, powołując się na urzędowe 
statystyki niemieckie i opinie uczonych zagranicznych. Starała się także wpoić czy-
telnikom przekonanie, że rozwój gospodarczy Górnego Śląska jest możliwy jedynie 

1 K. K o s s a k o w s k a-J a r o s z, Publicystyka na łamach…, s. 20.



45

TOM  XV (2012),  ZESZYT  2 (30)

Joachim Glensk   POLSKA I NIEMIECKA PRASA W AGITACJI PLEBISCYTOWEJ…

w połączeniu z Polską. Zwracano uwagę na ogromne długi wojenne, które Rzesza 
będzie musiała spłacić.

***

Z perspektywy dziewięćdziesięciu lat — i z punktu widzenia rodowitego Górno-
ślązaka — wiele prognoz niemieckiej prasy się, niestety, sprawdziło, szczególnie po 
drugiej wojnie światowej, gdy zlikwidowana została autonomia, eksploatacja górno-
śląskiego okręgu przemysłowego nabrała jeszcze bardziej rabunkowego charakteru, 
kosztem środowiska. W okresie realnego socjalizmu ujawniły się takie negatywne 
cechy, jak: złodziejstwo, korupcja, nieuczciwość, oszustwo, akceptowane pijaństwo, 
w sumie stwierdzono brak podstawowych przejawów etyki. Poza tym to, co dla 
przeciętnych Polaków może być pewnym dyskomfortem, z którym trzeba się pogo-
dzić, dla Górnoślązaków — którzy nigdy nie żyli pod zaborami — długoletnia dys-
kryminacja staje się w ich odczuciu dotkliwym jarzmem… Stąd już tylko krok do 
zniecierpliwienia, wewnętrznego protestu, który nie musi, znając charakter tubyl-
ców, ale może — przy sprzyjających uwarunkowaniach — przeobrazić się w otwar-
ty bunt. W tej sytuacji trudno doprawdy wymagać od tych zdesperowanych ludzi 
patriotyzmu polskiego, pochylenia się nad grobami Katynia i Miednoje, wyraże-
nia autentycznego żalu po katastrofi e pod Smoleńskiem, czy pałania uwielbieniem 
do polskiego papieża… Odnotowano nawet dezaprobatę po wejściu Polski do Unii 
Europejskiej, gdyż — jak się spodziewano — Polacy, przez swoje znane narowy, 
popsują tylko Górnoślązakom opinię w Holandii i Niemczech. Pomimo pewnych 
oczywistych różnic między mieszkańcami Katowickiego, którzy okres międzywoj-
nia spędzili w Polsce, a potem żyli pod okupacją hitlerowską, a Opolanami, którym 
okupacja została zaoszczędzona, jedni i drudzy brzydzą się niektórymi polskimi 
inicjatywami, np. entuzjastycznym podejściem do spektakularnych działań Wielkiej 
Orkiestry Świątecznej Pomocy Owsiaka, popularyzującej na dodatek jakąś poniża-
jącą podkulturę. Według Górnoślązaków, trzeba nie mieć wyczucia i kultury, aby 
tego typu działania wynosić poza opłotki kraju z jednoczesnym podkreślaniem, że 
tego rodzaju zachowania będą trwały do końca świata, a nawet dłużej… 

Byłoby szczytem naiwności dopatrywanie się w dziwnej zbieżności dat (formal-
nej likwidacji przez wojewodę śląskiego generała Aleksandra Zawadzkiego auto-
nomii i kapitulacji Festung Breslau 6 maja 1945 r.), zamiaru poszerzenia autonomii 
śląskiej o pozyskany teren, oczywiście z dawną stolicją prowincji, Wrocławiem. Ale 
sprawa jest otwarta, bo sprawność organizacyjna wrocławian, swoista uczciwość, 
nawet widoczna gołym okiem odrębność od ogólnokrajowego bałaganiarstwa, 
i wiele innych cech kwalifi kują Wrocław do odegrania w Polsce roli jeśli nie wiodą-
cej, to z pewnością katalizatora konstruktywnych przemian, stolicy futurologicznej 
autonomii śląskiej, coś na kształt restytuowanej monarchii Henryków, przerwanej 
9 kwietnia 1241 r. najazdem Tatarów.



46

ROCZNIK  HISTORII  PRASY  POLSKIEJ

ARTYKUŁY  I  ROZPRAWY

Oczywiście w środku — między Katowickiem a Wrocławskiem — pozosta-
je Opolszczyzna, gdzie Niemcy zręcznie stworzyli nieformalną autonomię, aby 
powstrzymać wzrastającą emigrację autochtonów. Ale czy po wymarciu pokolenia 
rodłaków, członków Związku Polaków w Niemczech, kresowiacy — z właściwym 
sobie wigorem — byliby w stanie odegrać rolę ich następców?… „Nowa Trybu-
na Opolska” — przez wprowadzenie dodatku dwujęzycznego „Heimat”— czyni 
wszystko, aby w przyszłości (może dopiero w kolejnym pokoleniu) ugruntować 
taką przewrotną opcję polityczną. Bowiem dla wielu zdezorientowanych mieszkań-
ców tego regionu plebiscyt widocznie ciągle jeszcze trwa… Świadczyłaby o tym 
najniższa frekwencja w ostatnich wyborach parlamentarnych w kraju, a na dodatek 
rekordowa liczba nieważnych głosów… Czyżby znani ze swej solidności Opolanie 
nie mieli na kogo głosować?… Warto by to naukowo zbadać. 


