
T. XXV (2022) Z. 4 (68)
ISSN 1509-1074

10.24425/rhpp.2022.143255

The Pall Mall Gazette and the
'New Journalism': The fallout

in the Polish press

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
w Lublinie

Plac Marii Curie-Skłodowskiej 5
PL 20-031 Lublin

e-mail: krzysztof.stepnik@umcs.pl
https://orcid.org/0000-0003-4172-231X

KEY WORDS:
British press and Polish press in the 19th century,
The Pall Mall Gazette, investigative journalism,

William Thomas Stead (1849–1912),
Edmund Naganowski (1853–1915)

ABSTRACT
The article examines the reception in Polish press of a
series of articles published in The Pall Mall Gazette in

1885 exposing the widespread practice of child
prostitution. The publication caused a huge scandal and
led to changes in British criminal law and the rise of
investigative journalism (dubbed 'New Journalism').

ROCZNIK
HISTORII PRASY POLSKIEJ

„Pall Mall Gazette”
i nowe dziennikarstwo.
Recepcja w prasie polskiej

Krzysztof
STĘPNIK

SŁOWA KLUCZOWE:
„Pall Mall Gazette”, nowe dziennikarstwo; William
Thomas Stead, prasa polska XIX w., Edmund
Naganowski

ABSTRAKT
Artykuł przedstawia recepcję w prasie polskiej skandalu
ujawnionego przez „Pall Mall Gazette” w 1885 roku.
Zdemaskowanie skali i zasięgu prostytucji dziecięcej
doprowadziło do zmian w ustawodawstwie brytyjskim
i zmian w prasie, czego efektem był rozwój „nowego
dziennikarstwa”.

https://orcid.org/0000-0003-4172-231X


Streszczenie
Artykuł przedstawia recepcję w prasie polskiej skandalu ujawnionego przez „Pall Mall Gazette” w 1885 roku.

Zdemaskowanie skali i zasięgu prostytucji dziecięcej doprowadziło do zmian w ustawodawstwie brytyjskim i zmian
w prasie, czego efektem był rozwój „nowego dziennikarstwa”. Autor przedstawił wypowiedzi na temat tego skandalu
wyrażone w komentarzach, artykułach i listach publikowanych w polskich dziennikach i tygodnikach. Scharakte-
ryzował również postawy zajęte wobec spektakularnych działań podejmowanych przez „Pall Mall Gazette” i jej
redaktora, W.T. Steada. Ponadto uznał za szczególnie ważne listy z Londynu polskiego korespondenta Edmunda
Naganowskiego, który w jednym z nich szczegółowo i obrazowo opisał wizytę w biurach „Pall Mall Gazette” i swoje
osobiste spotkanie ze Steadem.

6 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



The Maiden Tribute of Modern Babylon to tytuł cyklu artykułów opublikowa-
nych w lipcu 1885 roku przez londyńską popołudniówkę „Pall Mall Gazette”1, której
redaktorem był William Thomas Stead. Materiały prasowe przedstawiały demaska-
torski proceder obrazujący skalę i zakres prostytucji dziecięcej. Wstrząsnął on bry-
tyjską i światową opinią publiczną, nadwerężając mit słynnej z purytanizmu Anglii.
Radykalizm działań Steada rozbijał konwencje obowiązujące w prasie, wywołując
burzliwe polemiki i kontrowersje. Metoda prowokacji i gry na sensację doprowadziły
w efekcie do uznania, że PMG realizuje model „nowego dziennikarstwa”2. Ów model
polegał na tym, że — korzystając z wolności słowa, które symbolizował Hyde Park
— wyspiarskie gazety w jeszcze większym stopniu stawały się graczem politycznym,
czyli dosłownie „czwartą władzą”. Spektakularna kampania PMG doprowadziła do
zmian w przepisach prawa i sposobie prowadzenia polityki publicznej3, a wiwisekcja
tkanki społecznej, włącznie z posługiwaniem się skalpelem prowokacji, stała się
nową metodą pracy dziennikarza. Można w tym dostrzec analogię do działań ofice-
rów Armii Zbawienia, którzy swoją misję realizowali w dołach społecznych wypeł-
niających niszę ostatecznej nędzy. Mówiąc inaczej — by pozostać przy użytej
metaforze — wykonywali prace właściwe społecznej chirurgii.

Celem artykułu jest opisanie skandalu i reperkusji, jakie on wywołał, czego
świadectwem były liczne komentarze, felietony i korespondencje publikowane na
łamach pism od połowy lipca do połowy sierpnia 1885 roku. Przedstawiona zostanie
zawartość treściowa wziętych pod uwagę tekstów, wybranych z reprezentatywnej
próby dzienników i tygodników ukazujących się na terenie trzech zaborów. W kon-
kluzjach sporo miejsca poświęci się kwestii linii aprobaty i dezaprobaty w prasie

1 Dalej w skrócie PMG.
2 Jako pierwszy tego określenia użył znany krytyk literacki i publicysta społeczny M. Arnold

w roku 1887, zajmując zresztą stanowisko krytyczne wobec działań Steada. Zob. Ph.M. Guerty, For
God and Country: W.T. Stead and the Beginnings of the New Journalism in Victorian Britain 1883–
1885, Boca Raton, Florida 1997, s. 1–2 i P. March, The influence of Congregationalism on the New
Journalism of W. T. Stead, 1870–1901, London 2019, s. 30–33.

3 Zob. G. Wendel in, A Rhetoric of Pornography: Private Style and Public Policy in „The
Maiden Tribute of Modern Babylon”, „Rhetoric Society Quarterly” 2012, nr 4, s. 375–396.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 7

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



polskiej wobec kampanii wytoczonej przez PMG, a także towarzyszącym tej linii
pewnym kontekstom politycznym i społecznym.

Tematu podjętego przez autora niniejszego artykułu dotychczas nie opracowano,
więc wypełnienie luki wydaje się niezbędne. Owa luka kontrastuje z naukowymi
opracowaniami XX-wiecznych i współczesnych mutacji „nowego dziennikarstwa”
i „nowego nowego dziennikarstwa”4, powiązanymi z nie do ogarnięcia literaturą
przedmiotu odnoszącą się do tych pojęć. Zatem autor postrzega pracę jako przypom-
nienie i opis epizodu związanego z reakcją prasy polskiej na pierwszy manifest
„nowego dziennikarstwa”.

Komentarze odnośnie do demaskatorskiego cyklu PMG umieszczano na ogół
w stałych rubrykach przeglądowych, przeważnie eksponowanych na pierwszej stro-
nie pisma, noszących tytuł w rodzaju Przegląd polityczny, Wiadomości polityczne,
Nowiny polityczne lub w stałych rubrykach informacyjnych i felietonowych. Bazo-
wały one na doniesieniach telegraficznych i dotyczyły spraw bieżących, ujmowanych
w szerszych kontekstach. Rubryka była po prostu sylwą. Do tego dochodziły opinie
zawarte w felietonach, artykułach wstępnych i korespondencjach. W sumie niezbęd-
na będzie rekonstrukcja treści wyrażonych w odniesieniu do PMG i ich interpretacja
w reprezentatywnym spectrum tytułów ówczesnej prasy polskiej, przy czym bardziej
interesować nas będą komentarze niż same informacje.

W „Czasie” pojawiała się najpierw informacja o skandalu londyńskim, a po
dziesięciu dniach komentarz na ten temat. Informacja zamieszczona została w rubryce
Telegramy własne „Czasu”, z lokalizacją: Londyn, 13 lipca5. Mowa w niej o wzbu-
rzeniu we wszystkich warstwach ludności, o przebiegu kampanii i o tym, że wraże-
nia, które wywołała, „nie da się zataić”, tym bardziej że jej następstwem mogą być
procesy karne. „Gazeta Lwowska” odniosła się do kwestii w rubryce Sprawy zagra-
niczne, pisząc, że motywem działań PMG była „konieczność sanacji skorumpowanej
moralności publicznej”, i przedrukowała tekst telegramu za „Czasem”6.

„Czas” opatrzył swój komentarz tytułem Skandal londyński7. Na jego partię
wstępną składają się obszerne cytaty z „ostrzeżenia” opublikowanego w PMG 4 lipca
1885 r. Wobec możliwości niewejścia pod obrady billu poprawkowego do ustawy

4 Zob. np. najnowsze artykuły E. Żyrek‑Horodyskiej Dziennikarstwo immersji w perspektywie
zwrotu afektywnego, „Media — Kultura — Komunikacja Społeczna” 2021, nr 17, s. 61–78 oraz
„Wszystko za Everest” Jona Krakauera w kontekście głównych założeń Nowego Nowego Dziennikar-
stwa”, „Media Biznes Kultura” 2021, nr 1, s. 51–65. Wzmianka w jednym zdaniu o tym, że prekursorem
reportażu wcieleniowego (w wariancie dziennikarstwa uczestniczącego) był W.T. Stead, pojawia się
w haśle „reportaż wcieleniowy” opracowanym przez I. Adamczewską, „Zagadnienia Rodzajów Li-
terackich” 2017, z. 4, s. 177. Tamże syntetyczny zarys historii nowego dziennikarstwa z odniesieniami
polskimi oraz szereg dystynkcji genologicznych.

5 Telegramy własne „Czasu”, „Czas” 1885, nr 157 (14 VII).
6 Sprawy zagraniczne, „Gazeta Lwowska” 1885, nr 158 (14 VII).
7 Skandal londyński, „Czas” 1885, nr 166 (24 VII). Niepodanie nazwiska czy kryptonimu autora

oznacza dalej, że tekst nie został podpisany.

8 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



karnej, podnoszącego wiek dysponowania swoją osobą dziewcząt z 13 lat do 16 lat,
PMG postanowiła ogłosić sprawozdanie osobnej tajnej komisji śledczej, dokumen-
tujące „widok strasznego obrazu zbrodniczego szerzenia się modnego występku”,
które dla czytelnika będzie „historią przejścia przez rzeczywiste piekło”. W dniu
ukazania się pierwszego artykułu redakcja PMG przeżyła prawdziwe oblężenie,
nie nadążając ze zwiększonym popytem na ten dziennik (zabrakło nawet papieru
drukarskiego). Dzień po dniu publikowano artykuły „opowiadające z cyniczną,
straszną otwartością” o „zepsuciu nowożytnego Babilonu”. Komentator „Czasu”
nie wchodzi w szczegóły i pomija przykłady nadużyć opisanych w tych artykułach,
uciekając się do potocznego toposu „tego nie da się opowiedzieć, to przekracza
ludzką wyobraźnię”. Pisze więc, że o treściach doniesień PMG „trudno zaiste dać
choćby słabe wyobrażenie czytelnikom, nieprzyzwyczajonym do takiej strawy du-
chowej”, gdyż przewyższają one opisy nawet w najbardziej wyuzdanym piśmiennic-
twie Francuzów i Włochów8. Zatem odsłonięte zostały infernalne obrazy dna
moralnego w purytańskiej (protestanckiej) Anglii, na których widok „czytelnik pol-
ski”, czyli ściślej prenumerator konserwatywnego „Czasu”, może się tylko wzdrygać.

W tym jednak ukrywa się psychologia drugiego dna. Albowiem takie wymode-
lowanie czytelnika nie tylko „chroni” go przed zapoznaniem się z konkretnymi przy-
kładami zła (z pominięciem tezy społecznej, mówiącej o tym, kto korzysta z usług
niepełnoletnich dziewcząt), ale również podskórnie wszczepia mu przekonanie, że
rewelacje PMG szokują bardziej niż obsceniczne produkcje Francuzów i Włochów.
W przywołanej frazie „cyniczna, straszna otwartość” uderza wysunięcie na czoło
przymiotnika doskonale mieszczącego się w wersetach dyskursu konserwatywnego.
A towarzyszy temu dyzgust związany z opisem oblężenia redakcji PMG nie przez
— jak dotychczas — roznosicieli, czyli „wcale porządnych chłopaków”, ale „indy-
widua” i „tłum prawdziwie katylinarnych postaci”. Jakby zło roznoszone po świecie
obrało sobie siedzibę w PMG. To podświadomy symbolizm, ilustrujący mechanizm
przeniesienia i wyparcia. Jest on też widoczny w podkreślaniu przez komentatora, że
jednym z najgorszych skutków artykułów PMG pozostaje to, że — „widząc bezkar-
ność postępowania” tego dziennika — treści przez niego podawane powtarza prasa
brukowa, ilustrując je „obrzydliwymi” ilustracjami.

Inną taktykę przyjął konserwatywny „Kurier Warszawski”, zajmując jednak sta-
nowisko zbliżone do „Czasu”. Komentarz zawarty w rubryce Przegląd polityczny
rozpoczyna myśl podkreślająca, że treści artykułów zamieszczonych w PMG są
„według przyjętych zwyczajów” niemożliwe do ich publikacji w formie drukowa-
nej9. Zatem redakcja londyńskiego dziennika złamała tabu prasowe do tego stopnia,
że dotychczas żadna redakcja europejskiego pisma nie odważyła się powtórzyć
owych treści dosłownie nawet we fragmentach. Londyński korespondent „Neue Freie

8 Tamże.
9 Q., Przegląd polityczny, „Kurier Warszawski” 1885, nr 201 b (23 VII).

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 9

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



Presse” podjął próbę streszczenia doniesień PMG, nie mając jednak odwagi nawet
wybiórczo je zacytować, gdyż według niego „nic podobnego od czasu wynalezienia
sztuki drukarskiej nie drukowano” i przekroczone zostały „wszystkie dotychczas
obserwowane prawidła i zasady orzekające o tym, co w piśmie publicznym, prze-
znaczonym dla ogółu publiczności, drukować można”10. Czytelnik więc wpada
w konfuzję. Jego wyobraźnia nie ogarnia tak gorszących treści artykułów PMG, gdyż
odmalowano w nich sceny, w porównaniu z którymi teksty „swawolnych pisarzy
włoskich i francuskich” przypominają historyjki dla dzieci. W zakończeniu krótkiego
komentarza bazującego na korespondencji „Neue Freie Presse” mówi się tym, że
PMG postanowiła zmusić parlament do uchwalenia jeszcze w sesji bieżącej billu
przesuwającego granice pełnoletniości dziewcząt. W ostatnim zdaniu komentator
„Kuriera Warszawskiego” stawia pytanie, czyby tego celu nie dało się osiągnąć
„za pomocą może mniej drastycznego środka”, a z drugiej strony, czy „zgorszenie”
wywołane przez artykuły PMG nie stanie się jej zasługą, jeśli wskutek ich publikacji
przyspieszone zostanie uchwalenie billu.

Jeszcze inną taktykę przyjął „Dziennik Poznański”, który nie zamieścił własnego
komentarza, lecz w rubryce korespondencji przedrukował doniesienie z Londynu (nie
określając źródła informacji), osądzające PMG jako „skandaliczne pismo” przedsta-
wiające „bez ogródek obraz niemoralności”11. Pismu grozi proces karny, a policja
zakazała jego kolportażu. Zatem „Dziennik Poznański” zamieścił wybrany z materia-
łu agencyjnego tendencyjny komentarz pozostającego w antagonizmie względem
PMG jakiegoś dziennika angielskiego.

„Kurier Poznański” postąpił najzupełniej podobnie jak „Dziennik Poznański”,
w rubryce korespondencji przedrukowując informację z Londynu i wybierając tylko
inne jej źródło12. To tekst z telegramu „Czasu” z 14 lipca, lecz redakcja o tym nie
wspomina13. Za to zwraca uwagę aprobatywne zdanie zamieszczone w rubryce
informacyjnej „Kuriera Poznańskiego” o PMG jako piśmie, które w kontekście
„ohydnych rewelacji londyńskich” trafnie zauważyło dwulicowość protestantów
oburzonych oddawaniem dziewcząt do klasztoru, ale nie losem „ofiar występku”14.
Ważnym politycznym kontekstem dla tej aprobaty była akcja wydalania poddanych
rosyjskich i austriackich z Prus, co przez polską opinię publiczną odbierano jako

10 Tamże.
11 „Dziennik Poznański” 1885, nr 158 (15 VII).
12 „Kurier Poznański” 1885, nr 159 (16 VII).
13 Inna sprawa, że telegramy własne „Czasu”, „Kuriera Warszawskiego” czy innych pism były

przeważnie materiałami pozyskanymi z agencji telegraficznych, stanowiąc dobro wspólne, do którego
nie można było sobie rościć praw autorskich. Przymiotnik „własny” stanowił wyrażenie konwencjo-
nalne, sugerujące posiadanie źródła informacji (korespondenta) za graniczą. Tymczasem treść telegramu
była właśnie cudza i ją się tylko przedrukowywało.

14 „Kurier Poznański” 1885, nr 181 (10 VIII).

10 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



działania antypolskie. Prasa poznańska przyjęła linię przeciwdziałania „propagandzie
protestanckiej” i „antypolskiej agitacji” wywołanej tą sprawą.

W „Wieku”, gazecie ukazującej się w Warszawie, komentarz zamieszczono w ru-
bryce Przegląd polityczny15. Rozpoczyna go kilka zdań informacji odnoszących się
do artykułów PMG opisujących „ohydny” proceder frymarczenia dziewczętami. Na-
pisano je na podstawie śledztwa przeprowadzonego przez tajną komisję, a dokumen-
tację zgromadzono w specjalnym archiwum. Komentatora nie do końca jednak
gorszy to w tej sprawie: „Ostatecznie podobnych rozmiarów skandalu dawno, może
nigdy, Europa nie widziała, a żaden dziennik również dawno takiego interesu nie
zrobił na tych artykułach jak „Pall Mall Gazette”16. Podwoiła ona bowiem nakład
i sprzedała prawa do przekładu paryskim i brukselskim wydawcom. Zatem działania
podjęte przez PMG są najzupełniej skalkulowane i mają na celu wzgląd biznesowy.
W tej perspektywie — według komentatora — należy oceniać powołanie komisji
mającej zbadać wiarygodność doniesień PMG, składającej się głównie z hierarchów
protestanckich i katolickich oraz prominentnych osobistości, takich jak lord major
Londynu. Dziwić może tylko to, że redakcja PMG czyni zastrzeżenie, że dokumenty
dostarczone przez nią owej komisji nie mogą być podstawą do wytoczenia komu-
kolwiek procesu kryminalnego. Ostatnie zdanie puentuje dosadnie stanowisko ko-
mentatora: „Do czegóż więc ma prowadzić cała ta chryja, z taką ostentacją
podniesiona?”17. To pytanie retoryczne, ale zdecydowanie oceniające kampanię
PMG jako akcję biznesową, która sensację potrafiła przerobić na interes, czyli pod-
wojenie nakładu pisma.

„Nowa Reforma” swój komentarz zamieściła w rubryce Przegląd polityczny18.
Opisano w nim motywy kierujące redakcją PMG mające na celu wywarcie wpływu
na opinię publiczną i Izbę Gmin oraz wzgląd na skuteczność prowadzonej przez
nią kampanii. Komentator cytuje fragment artykułu PMG, w którym mówi się
o istotnej roli w zainicjowaniu przez nią działań prezesa stowarzyszenia opieki
nad młodymi dziewczętami oraz przywódcy Armii Zbawienia (w końcu lipca
prasa donosiła, że generał William Booth na walnym posiedzeniu tej organizacji
w Londynie oświadczył, iż to z jego inspiracji PMG wszczęła swoją kampanię).
Komentator podaje informację, że w numerze PMG z 10 lipca wspomina się
o powołaniu specjalnego komitetu mającego na celu sprawdzenie faktów pod-
anych przez ten dziennik. W zakończeniu stwierdza, że kwestia, którą zajęła się
PMG, „jest dziś niezmiernie ważną dla każdego większego miasta”, lecz brakuje
tu rozwinięcia tej myśli19.

15 Przegląd polityczny, „Wiek” 1885, nr 159 (22 VII).
16 Tamże.
17 Tamże.
18 Przegląd polityczny, „Nowa Reforma” 1885, nr 159 (16 VII).
19 Tamże.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 11

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



„Kurier Lwowski” — jako pismo o charakterze ludowo-demokratycznym — nie
zignorował gorącego tematu, poświęcając mu dwa odrębne komentarze. W pier-
wszym zwięźle zapoznano czytelnika z przebiegiem „sprawy skandalicznej”20. Ze
względu na towarzyszące jej zgorszenie rząd wydał zakaz kolportażu PMG i nakaz
aresztowania kolporterów. Ale wywarło to skutek odwrotny. Kampania dyskredyto-
wania pisma, mająca na celu jego upadek, doprowadziła w efekcie do tego, że
prowadzona przez nie akcja „nabrała już charakteru ogólnego, narodowego”. Ko-
mentarz kończy stwierdzenie, że PMG „jest jednym z najważniejszych dzienników
politycznych w Anglii i że należy się temu pismu prawdziwe uznanie za to odważne
wystąpienie”21. W kolejnym komentarzu owo uznanie zostaje jeszcze bardziej pod-
kreślone22. Przeprowadzono w nim bowiem atak na „urzędowych i półurzędowych
obrońców korupcji”, którzy uosabiając „obłudę i świętoszkostwo angielskie”, usiło-
wali zdyskredytować redaktora PMG jako człowieka, który „kocha się w skandalach
i rozkoszuje w błocie” (czyli jest muckrakerem, lecz to metaforyczne określenie
powstało w późniejszej epoce)23. Poradził on sobie świetnie z przeciwnikami
w tym „bogobojnym kraju obłudy”. To naturalnie peryfraza zbudowana na nośnym
wówczas stereotypie Anglika jako hipokryty, ale produktywność w tym komentarzu
określeń typu „świętoszkostwo” i „obłuda” mówi cokolwiek o ich antyklerykalnej
konotacji. Pozytywnym skutkiem kampanii jest bill — podniesienie wieku dziewcząt
podpadających pod sytuację uwiedzenia. „Times” powątpiewa w skuteczność tego
prawa, lecz — jak podkreśla komentator — „niezawisła prasa” traktuje je jako
świadectwo opamiętania się i krok do moralnej melioracji Anglii24. Dodaje jednak,
że samo prawo nie wyruguje olbrzymich dysproporcji społecznych, przepaści między
milionerami a córkami nędzarzy. Anglia będzie stopniowo rozwiązywać problem
korupcji moralnej, gdyż jest to kraj bogaty w inicjatywy charytatywne. W konkluzji
komentarza napisano: „Dla zmiany dysharmonii społecznej potrzeba może jeszcze
wieków, ale to, co tylko w danych warunkach zrobić się da, bezwzględnie będzie
zasługą męża [Steada], który jeden przeciw milionom obłudników podnieść śmiał
głos swój w obronie niewinności”25. Dodać trzeba, że „Kurier Lwowski” informował
w roku 1885 i 1886 o przebiegu uwięzienia Steada (z powodu zakupu nieletniej
w celach prowokacji, co obecnie dałoby się sklasyfikować jako przykład dzienni-
karstwa wcieleniowego) oraz o spektakularnej akcji przedsięwziętej przez Armię
Zbawienia, mającej na celu jego uwolnienie (petycję do królowej podpisało
200 000 sygnatariuszy).

20 Zepsucie Londynu, „Kurier Lwowski” 1885, nr 193 (15 VII).
21 Tamże.
22 W obronie niewinności, „Kurier Lwowski” 1885, nr 201 (23.07).
23 Tamże.
24 Antyteza: „Times” — „niezależna prasa” jest absurdalna. „Times” był rzeczywiście niezależ-

nym dziennikiem, z którego stanowiskiem politycznym liczyć się musiał nawet rząd brytyjski.
25 Tamże.

12 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Ludowo-narodowy „Orędownik” zamieścił opinię o odkryciach PMG, zajmując
stanowisko aprobatywne dla działań tej gazety26. Czytelnik poznańskiej gazety do-
wiedział się, że „ludność uczciwą” wzburzyły informacje o „handlu dziewczętami do
celów niemoralnych” i sprzedaży „fresh girls” w cenie rynkowej od 15 do 25 funtów
szterlingów27. Chciano zakazać druku tych demaskatorskich artykułów i zabronić ich
kolportażu, ale skutek był odwrotny.

„Gazeta Radomska” w rubryce Wiadomości polityczne naszkicowała atmosferę
panującego w Londynie „niesłychanego wzburzenia umysłów”, ożywionych dyskusji
w klubach i spekulacji odnośnie do możliwości eskalacji „potwornych wieści”28.
W tym kontekście kluczowe jest pytanie o losy PMG, która, według komentatora,
przestanie wychodzić, jeśli nie doprowadzi do „radykalnego rozwiązania” wszczętej
przez siebie sprawy. Redakcja powróciła do gorącego tematu, publikując w tej samej
rubryce obszerny komentarz, zdecydowanie opowiadający się po stronie PMG29.
Tekst świetnie konfrontuje się z komentarzami „Czasu” i „Kuriera Warszawskiego”.
Pewne tylko elementy są podobne, zwłaszcza zaś prewencyjne wytłumaczenie, że
„niepodobieństwem jest przytaczać in extenso wykryć „Pall Mall Gazette”, ani nawet
najdrobniejszych szczegółów”, gdyż każdy z nich raziłby poczucie moralności
ludzkiej30. Obrazy „haniebnej rozpusty” nasuwają skojarzenia z sodomą i gomorą,
Babilonem i Rzymem oraz współczesnym Paryżem, który obecnie został prze-
licytowany przez „wstydliwy i pełen pruderii Albion”. Zacytowane jest tylko ostrze-
żenie redakcji PMG, i na tym kończy się podobieństwo do przywołanych organów
prasy konserwatywnej. Albowiem topika lamentacyjna (oburzenie na haniebny pro-
ceder) zmierza w kierunku uznania dla tych, którzy mieli dość odwagi, by zedrzeć
z oblicza świętoszków „larwy obłudy”. A towarzyszy temu pochwała PMG, która
wykryła „wstrętne rozpustnicze zbrodnie”, wyręczając policję i prokuraturę. Można
powiedzieć, że było to odważne wkroczenie obywateli w sferę władztwa politycz-
nego, tym bardziej że parlament i rząd odrzuciły wszelkie dotychczasowe naciski
płynące ze strony opinii publicznej. W przeciwieństwie do „Czasu”, który w jednym
zdaniu scharakteryzował Steada jako fanatycznego purytanina literalnie stosującego
się do nakazów Biblii (w piśmie ultramontańskim nie oznaczało to bynajmniej
pochwały), komentator „Gazety Radomskiej” wychwala go jako znakomitego pub-
licystę, obywatela o „nieposzlakowanej prawości”, „wzorowego ojca rodziny”
i „czystej krwi purytanina”31. Zaszczytnych epitetów jest więcej, a składają się
one na obraz ideomana, zakrawającego nawet „na pewien rodzaj don Quixota

26 Nowiny polityczne, „Orędownik” 1885, nr 157 (14 VII).
27 Tamże.
28 Wiadomości polityczne, „Gazeta Radomska” 1885, nr 57 (18 VII).
29 Wiadomości polityczne, „Gazeta Radomska” 1885, nr 60 (29 VII).
30 Tamże.
31 Tamże.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 13

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



w szlachetnym i wyższym pojęciu tego typu”32. Doskonale poradził on sobie z do-
borem współpracowników w przedsięwziętej przez siebie i skutecznie przeprowa-
dzonej akcji. Odsłoniła ona skandal, który policja starała się zatuszować, do czego
zabrała się gorliwiej niż za przeciwdziałanie przestępczości. I jak pisze komentator:
„Niech ten fakt sam siebie komentuje!”33.

Felietonista „Dziennika Łódzkiego” wyraził opinię na temat skandalu londyń-
skiego w konwencji ironii34. Oto przodująca cywilizacyjnie Anglia, zadziwiająca
cały świat dziełami geniuszu ludzkiego, postanowiła uszczęśliwić go skandalem
przewyższającym dotychczasowe wyobrażenia o Paryżu jako stolicy rozpusty.
I gdyby nie „gadulstwo” PMG i język tej „plotkarki” (konotacja magla), sprawa
by nie ujrzała światła dziennego. A tak Anglicy jak zwykle uzyskali przodownictwo
w najzupełniej niespodziewanej dziedzinie. Z Londynu felietonista przenosi się na
podwórko łódzkie. Ironia ustępuje miejsca powadze. Temat Haraczu dziewic koja-
rzy mu się z założonym w Warszawie towarzystwem opieki nad matkami i dziećmi
oraz z łódzkim towarzystwem dobroczynności. W swojej działalności organizacje
pomocowe cierpią na brak środków materialnych, upada wiele inicjatyw charyta-
tywnych. Felietonista stwierdza, że wszędzie w dużych miastach występują warunki
i okoliczności podobne do tych spotworniałych w organizmie „molocha londyń-
skiego”, z tym że zło ujawnia się w nich „w sposób bardziej pokątny i na mniejszą
skalę”.

Zbliżony pogląd wyraził Chorąży (Stefan Godlewski) redagujący rubrykę Spraw
bieżących w dwutygodniku „Niwa”35. Ocenił on skandal odsłonięty przez PMG jako
kompromitację na cały świat „słynnego dotąd z purytanizmu Albionu”36. Ale i wWar-
szawie — zauważa — „choć nie tak bezczelnie i nie w takim zakresie” prosperu-
je handel żywym towarem i kwitnie prostytucja, widoczna nawet w miejscach
publicznych37. „Procederzystki” i „stręczycielki” nie ukrywają swojego zawodu,
a nawet szukają rozgłosu. Złota młodzież wręcz szczyci się korzystaniem z usług
domów publicznych. Redaktor podkreśla zalety moralne Steada, uznając jednak, że
jego inicjatywa związana była z interesami politycznymi obozu radykalnego, o czym
świadczą oskarżenia PMG odnoszące się do księcia Walii i króla Belgów.

Opinie wyrażone na łamach „Dziennika Łódzkiego” i „Niwy” w najmniejszym
stopniu nie są oryginalne, jednakże zwracają uwagę odniesieniami skandalu londyń-
skiego do partykularza polskiego, stanowiąc dość ogólne świadectwo refleksji
nad handlem żywym towarem publicysty łódzkiego i warszawskiego. Wywołały je
publikacje PMG, lecz niezależnie od nich o prostytucji i „białych niewolnicach” jako

32 Tamże.
33 Tamże.
34 Sarmaticus [Ł. Kościelecki], Z tygodnia, „Dziennik Łódzki” 1885, nr 170 (15 VIII).
35 Chorąży [S. Godlewski], Sprawy bieżące, „Niwa” 1885, z. 255/262, s. 290–292.
36 Tamże.
37 Tamże.

14 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



problemie społecznym w prasie polskiej lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
XIX wieku pisano nadzwyczaj wiele38.

„Przegląd Tygodniowy”, poważny organ warszawskiego pozytywizmu, na do-
niesienia płynące z Londynu zareagował nadzwyczaj szybko, poświęcając im ob-
szerny artykuł wstępny39. W porównaniu z ociągającymi się z komentarzem
„Kurierem Warszawskim” czy „Czasem” pismo wydawane i redagowane przez Ada-
ma Wiślickiego wykonało zdecydowany manewr uderzeniowy, przedstawiając opinii
publicznej własny punkt widzenia na skandal odsłonięty przez PMG. „Przegląd
Tygodniowy” był daleki od radykalizmu, lecz ów skandal zdawał się współgrać ze
sprawami od lat opisywanymi w publicystyce Świętochowskiego czy Prusa. Pozy-
tywizm stanowił przecież moralną reakcję na niesprawiedliwość społeczną, uznając
filantropię, a nie walkę klas za właściwą receptę postępowania, anachroniczną w wa-
runkach potęgujących się drapieżnych instynktów kapitalizmu, lecz nie do końca,
gdyż o tę receptę zdawał się upominać, mówiąc metaforycznie, wiatr przywiany
z Wysp Brytyjskich. Anglia wciąż uchodziła za kraj uciekający się w regulacjach
społecznych do powolnych zmian w przepisach prawa40, asekurowanych przez goto-
wość klas wyższych do niesienia pomocy ubogim warstwom ludności. W tym czasie
Armia Zbawienia była fenomenem samoorganizacji moralno-społecznej, podziwia-
nym przez opinię publiczną na Wyspach i na całym świecie. Artykuł rozpoczyna
jeden wyraz: „Shocking!”, rozwijany potem nie tyle przez niedowierzanie, lecz przy-
jęcie do wiadomości, że taki niebywały skandal wydarzył się w kraju przepełnionym
hipokryzją i pruderią na pokaz. Jest to przywołanie powszechnie funkcjonującego
stereotypu, z czego autor zdaje sobie sprawę, dodając, że Anglicy oprócz wskaza-
nych wad posiadają szereg zalet godnych naśladowania przez inne narody. Niemniej
Albion jest krajem największych sprzeczności społecznych, a nędza i pijaństwo lon-
dyńczyków są powszechnie znane. Już niemal pół wieku przedtem Engels wydał
dzieło o historii klasy robotniczej w Anglii, w którym pisał, że klasa ta, wydziedzi-
czona z ludzkiej godności i wstydu, ma „jeden jeszcze towar do sprzedania — swe
córki”41. Moloch kapitalistyczny żywi się nie tylko potem robotników, ale i pożera
ciała dziewcząt. Lecz — jak pisze autor — zwykła prostytucja, wobec niebywałego
rozpasania pozbawionej wszelkich hamulców klienteli, już nie wystarcza:

38 Zob. K. Stauter‑Hals ted, The Devil’s Chain: Prostitution and Social Control in Partitionited
Poland, Ithaca and London 2015. Tu teza, że problem „białego niewolnictwa” dotykał Polskę ze
szczególną siłą (s. 117) oraz liczne odwołania, świadczące o tym, że gazety polskie dość szczegółowo
opisywały kręgi handlarzy ludźmi. Tamże podkreślona rola PMG w zwróceniu uwagi także prasy
polskiej na handel żywym towarem. Rzeczowo udokumentowała zjawisko, o którym mowa
J. Sikorska‑Kulesza w książce Zło tolerowane. Prostytucja w Królestwie Polskim w XIX wieku,
Warszawa 2004.

39 E. P. [E. Przewóski], Cnotliwy Albion, „Przegląd Tygodniowy” 1885, nr 29, s. 395–396.
40 Na przykład w 1885 r. prawo głosu uzyskali mężczyźni korzystający z opieki społecznej.
41 Tamże.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 15

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



Rozpustnicy londyńscy wynaleźli nowy, nader modny sport w tym kierunku— gwałcenie
młodych dziewcząt, dzieci od lat ośmiu do piętnastu […]. Sport ten kwitnie od dość
dawna w stolicy nad Tamizą i zdołał wytworzyć już nader rozgałęzioną i wielce złożoną
organizację na swe potrzeby42.

Mówiąc współczesnym językiem, organizacja, o której wspomniano, to organi-
zacja pedofilska. Terminy „pedofilia”, „pedofil” nie występują w ówczesnym dys-
kursie prasowym, lecz „sport” (w tym kontekście chodzi o oskarżycielskie
określenie) odnosił się do gwałtu na dzieciach, „bezbronnych ofiarach zbydlęcenia
i wyzysku”. Autor opisuje losy trzykrotnego odrzucenia przez Izbę Gmin prawa
podwyższającego niepodlegający penalizacji wiek prostytutek oraz zabiegi komitetu
pod przewodnictwem Beniamina Scotta, mające na celu wywalczenie tego prawa.
Komitet wszedł w kontakt z PMG, istniejącą od piętnastu lat gazetą, zmieniającą
swoje barwy politycznie i obecnie będącą dziennikiem opozycyjnym. Dalej następuje
opis energicznej, tajnej i dyskretnej akcji gazety, której efekty zostały upublicznione,
uzupełniony obszernymi cytatami z „ostrzeżenia” oraz wypowiedzią jednego
z uczestników tej akcji, który zakwalifikował jako zbrodnię:

„1) Sprzedaż, kupno i gwałcenie dzieci. 2) Dostarczanie dziewic. 3) Podstępy,
używane względem kobiet uczciwych, przy użyciu środków zbrodniczych, dla
wciągnięcia ich do występku. 4) Międzynarodowa frymarka kobietami. 5) Okrucień-
stwa, gwałty i zbrodnie przeciwko naturze”43.

„Szczegółów niepodobna tu nam powtarzać” — pisze autor jakby w zgodzie
z konwencją obowiązującą nie tylko w konserwatywnej prasie polskiej, lecz już
przywołany cytat świadczy o tym, że sama klasyfikacja przybliżała zawartość treś-
ciową artykułów PMG. Ponadto jednak przywołano pewne „szczegóły”, opisane
„jak w protokole sądowym”, w tym o dzieciach sprzedawanych przez rodziców
za 3 funty szterlingi czy o funkcjonowaniu „domów występku”, które nie były tylko
zwykłymi domami publicznymi. Skuteczność publikacji PMG była nadzwyczajna,
a „faryzeusze” — jak pisze autor artykułu — przerzucali odpowiedzialność za
wywołanie skandalu na gazetę pod pozorem siania przez nią zgorszenia. Artykuł
kończy zdanie:

Potęga opinii publicznej w Anglii jest wielką — nie ulega też wątpliwości, że sprawa
podniesiona w sposób tak śmiały i stanowczy zostanie należycie wyświetloną i że znajdą
się środki, zdolne pohamować szacownych lordów i innych zwolenników szlachetnego
sportu w tej barbarzyńskiej zabawie […]44.

42 Tamże, s.1.
43 Tamże, s.2.
44 Tamże, s.2.

16 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Korespondencja Teodora Tomasza Jeża, datowana na lipiec 1885 roku, również
porusza sprawę skandalu i wywołanego przez nią „shockingu w stopniu najwyż-
szym”45. Znany i szanowany polski pisarz i publicysta, osiadły w Szwajcarii, po-
dziela punkt widzenia PMG, doceniając, że gazeta „podniosła zasłonę i ukazała
gnojowisko ludzkie, pomiot robactwa postaci człowieczej, dzicz gorszą, aniżeli zwie-
rzęcą” i wydobyła na światło dzienne „materiał pornograficzny najobrzydliwszy,
najwstrętniejszy, najhaniebniejszy, jaki sobie jeno wyobrazić można”46. Korespon-
denta zastanawia jednak fenomen tej demaskacji, skoro sprawa była tajemnicą poli-
szynela, a związane z nią praktyki opisywała literatura francuska, pisarze klasy Zoli
czy Maupassanta. Krytycy się zżymali, lecz publiczność chętnie czytała „dokumenty
społeczne” ubrane w szatę literacką, zawierające treści pornograficzne. I nikogo to
nie oburzało. Korespondent nie odnosi jednak swojego wywodu do literatury angiel-
skiej ani do publikacji demaskujących stosunki społeczne na Wyspach. Konstatuje
tylko, że „odkrycia skandaliczne” beletryści francuscy przedstawiają w formie lite-
ratury pięknej, a PMG „wypchnęła je naprzód brutalnie”. Naturalny dla prasy bry-
tyjskiej takt w opisie sprawy doprowadziłby zapewne do stopniowego uspokojenia
opinii publicznej, lecz powołanie komisji śledczej składającej się z dygnitarzy Koś-
cioła anglikańskiego i katolickiego ekshumowało skandal. Widocznie — domyśla się
korespondent — duchowni uznali, że Anglii zagraża niebezpieczeństwo większe niż
to zrządzone przez jej ostatnie niepowodzenia wojenne i dyplomatyczne.

Wymowa komentarza zamieszczonego w „Prawdzie” — redagowanej przez
Świętochowskiego jako bojowy organ pozytywizmu warszawskiego — zgodna jest
z treściami artykułu zamieszczonego w „Przeglądzie Tygodniowym”, może tylko
z gwałtowniej wyrażoną filipiką przeciwko hipokryzji wyspiarzy47. Oto po publika-
cjach PMG upadł dogmat o czystości moralnej Brytyjczyków, szydzących sobie
dotychczas z rozluźnienia obyczajów we Francji. To tak — obrazowo pisze komen-
tator — jakby wypłynęły na powierzchnię ścieki wielkiego miasta, odsłaniające
„bezbrzeżne morze rozpusty londyńskiej”. Wyspiarze, „którzy od wieków nawykli
kłamać przed sobą i przed zagranicą”, nagle poczuli się tak, jakby znaleźli się w ol-
brzymim bagnie, tym bardziej że rozpusta stała się udziałem najwyższych warstw
społecznych. Komentator niejako z satysfakcją opisuje „zacnych lordów”, unurza-
nych w błocie, oburzonych i przerażonych artykułami PMG, domagających się, by
wytoczono jej proces o „obrazę moralności”. Lecz — i to jest podobne do opinii
wyrażonej w „Przeglądzie Tygodniowym” — niejeden mąż zasiadający w Izbie
Gmin czy Izbie Lordów drży na samą myśl o wszczęciu takiego procesu. W komen-
tarzu podkreślono zasadniczą różnicę zachodzącą między prasą pornograficzną a pra-
są demaskującą bagno moralne. „Handlarze zgorszenia” sprzedają swój produkt

45 T.T. Jeż, Ze świata, „Przegląd Tygodniowy” 1885, nr 32, s. 423–424.
46 Tamże.
47 Zdarta maska, „Prawda” 1885, nr 31, s. 361–362.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 17

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



„zaczerniony rozpustą”, prawdziwi „obywatele kraju” zaś zdzierają maski obłudy,
przykładają „rozpalone żelazo do rany” po to, by uleczyć chorobę społeczną. Misja
PMG zakończyła się sukcesem, co skutkowało wzrostem jej powagi wśród tytułów
prasy londyńskiej i skalą czytelniczego na nią popytu. Komentator nie przywołuje
żadnego fragmentu z artykułów PMG, cytując tylko za jednym korespondentów
barwny opis tłumu oblegającego redakcję PMG w celu zdobycia egzemplarza pisma,
tak cennego, że będącego przedmiotem spekulacji. Policja musiała przywracać po-
rządek, ale w końcu i ona zaczęła ułatwiać „sprzedaż najnieprzyzwoitszych artyku-
łów, jakie kiedykolwiek wydrukowano”48.

O wiele łagodniejszy w wymowie, w porównaniu z tygodnikami pozytywistycz-
nymi, jest rubrykowy komentarz zamieszczony w „Tygodniku Ilustrowanym”49. Mó-
wi się w nim o nadzwyczajnej poczytności PMG i podziale opinii publicznej na dwa
obozy oraz o konieczności przeprowadzenia urzędowego śledztwa w sprawie przez tę
gazetę upublicznioną. Ten proces się odbędzie, chociaż komentator stwierdza, że na
przeszkodzie w jego wszczęciu stoi charakter angielski, „osobliwa mieszanina pie-
tyzmu z hipokryzją”. Przyznaje jednak, że w społeczeństwie brytyjskim tkwi nadal
energia moralna, która za pośrednictwem duchowieństwa i stowarzyszeń publicznych
i prywatnych wyzwoli w klasach wyższych poczucie etyki mogące oddziaływać na
klasy niższe. To ciekawa i dość abstrakcyjna uwaga: moralność ma być wszczepiana
od góry; to punkt widzenia akurat odwrotny od reprezentowanego przez Armię Zba-
wienia, która przeniknęła do najohydniejszych zaułków Londynu w celu wyciągnięcia
ludzi ze skrajnej nędzy. W konkluzji dwie sprawy zwracają uwagę: przypisanie re-
dakcji PMG wywołania skandalu, mitygowane uznaniem dla efektów jej działań:
„Jakiekolwiek można mieć zdanie o postępku dziennika, trzeba jednak przyznać, że
nigdy potęga prasy, słusznie nazwanej czwartą władzą państwową, nie wywołała
reform większej doniosłości”50. „Potęga prasy”, „czwarta władza” (przed I wojną
światową mówiono też o „szóstym mocarstwie”) oraz jak w „Przeglądzie Tygodnio-
wym” „potęga opinii publicznej” to słowa klucze, poprzez które wyraża się podziw
dla dziennikarstwa brytyjskiego, zdolnego do wywierania wpływu na system prawny
państwa i politykę publiczną. Sklasyfikować by można te określenia jako fundamen-
talne dla „nowego dziennikarstwa” w wersji prezentowanej przez PMG.

Szczególnie ważna dla sprawy PMG wydaje się korespondencja Edmunda S. Na-
ganowskiego opublikowana w „Kłosach”51. Naganowski mieszkał na stałe w Londynie
od 1875 do 1903 roku, skąd nadsyłał korespondencje drukowane w licznych pismach
polskich, w tym w „Kłosach”, „Gazecie Lwowskiej”, „Przeglądzie Powszechnym”,
„Bibliotece Warszawskiej” i „Dzienniku Polskim”. Należał do najbardziej wnikliwych

48 Tamże.
49 Ze świata obcego, „Tygodnik Ilustrowany” 1885, nr 134, s. 52.
50 Tamże.
51 E.S. Naganowski, Listy z Anglii de omnibus rebus et quibusdam aliis, „Kłosy” 1885, nr 1051,

s. 126–127.

18 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



obserwatorów i komentatorów wydarzeń politycznych, społecznych i kulturalnych
w Wielkiej Brytanii. Był wybitnym znawcą Londynu opisywanego przezeń jako Mias-
to Księgi (globalnej cyrkulacji książki) i stolica informacyjna świata, „miasto redakcji”
i „miasto archiwalne świata”52. Publikował artykuły w prasie brytyjskiej, w tym
w „Standardzie”, „Daily Chronicle”, „Pall Mall Gazette” oraz „Review of Reviews”.
Uchodził za zdeklarowanego anglomana, autora powieści o znamiennym tytule Anglia
wszechmożna, drukowanej w odcinkach w roku 1890 w „Gazecie Lwowskiej”.
Wzmianki o Naganowskim, jego rodzinie i pracy jako korespondenta pism londyń-
skich i osiedleniu się przezeń we Lwowie po 28 latach pobytu w Londynie pojawiały
się w dziennikach krakowskich i lwowskich53.

Korespondencję w „Kłosach” rozpoczyna opis niezwykłego poruszenia angiel-
skiej opinii publicznej artykułami opublikowanym przez PMG. Wywołana przez lon-
dyńską popołudniówkę reakcja — ocenia Naganowski — przewyższyła nawet
wrażenie wywołane przed dziewięciu laty o okrucieństwach w Bułgarii popełnianych
na słowiańskiej ludności przez Turków. Sam korespondent pisze, że lektura tych
artykułów przepełniła go nieznanym mu wcześniej nowym rodzajem smutku połą-
czonym z „odrazą śmiertelną do zbrodni”. Według niego, opinia publiczna podzieliła
się na dwa obozy: ogromną większość wraz ze znakomitościami Kościoła anglikań-
skiego i mniejszość, na którą składają się ludzie niewierzący w możliwość popełniania
takich nikczemności i ludzie winni tego stanu rzeczy. Korespondent skłania się ku
stanowisku uznania wiarygodności artykułów PMG, zwłaszcza wobec tego, że opinia
publiczna wiedziała z publikowanych w prasie doniesień policyjnych i raportów pla-
cówek konsularnych o zorganizowanych na międzynarodową skalę szajkach handlarzy
„białymi niewolnicami”. W Anglii powstało nawet towarzystwo mające na celu za-
hamowanie tego procederu. Niemniej w samym Londynie kwestia moralności pu-
blicznej odsłoniła groźne oblicze w sytuacji narastającego antagonizmu położenia
mieszkańców w najbiedniejszych wschodnich i najbogatszych zachodnich dzielnicach
tego miasta. Potworniejące ubóstwo, rozpasane najtańszymi trunkami, prowadzi do
zbydlęcenia ludzi opuszczonych nawet przez Kościół anglikański. Mówiąc współ-
czesnym językiem, to sytuacja skrajnego wykluczenia ze społeczeństwa jego margi-
nesu. Lecz rozkład moralny dotyczy też wyższych sfer społecznych, co widać
w tolerancyjnym modelu wychowania młodzieży kładącym ekscesy seksualne na karb
grzechów młodości oraz w upadku powagi salonu. Polscy komentatorzy artykułów
PMG pisali o hipokryzji Brytyjczyków, która właśnie została zdemaskowana, a Na-
ganowski, świetnie poruszający się w różnych sferach społecznych Londynu, stwier-
dził wręcz, że w londyńskich salonach od dawna nie ma „narodowej pruderii”.

52 E.S. Naganowski, Gawędy Londyńskie, „Gazeta Lwowska” 1890, nr 237 (16 X).
53 „Czas” 1885, nr 205 (10 IX); „Kurier Polski” 1890, nr 129 (11 V); „Słowo Polskie” 1903, nr

133 (wyd. poranne) (20 III). Zob. też artykuł A. Budrewicz Kultura literacka Anglii końca XIX wieku
w relacjach Edmunda Naganowskiego, „Napis”, Seria XXVII (2021), s. 190–207.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 19

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



Towarzystwo „górnych dziesięciu tysięcy” patrzy z niesłychaną pogardą na klasy
niższe, a świadomość, że wszystko mu wolno, wywołuje to, co stanowi obecnie
przedmiot gigantycznego skandalu. Korespondent przywołuje świadectwo szokujące-
go dla Polaka tonu rozmowy salonowej i nieskromnych ubiorów kobiet z dobrego
towarzystwa. Ponieważ jednak mogłoby owo świadectwo uchodzić za jednostronne
i przypadkowe, przywołuje soczystą zawartość książki Society in London54, w której
opisany został upadek salonu brytyjskiego, jego permisywizm, silenie się na oryginal-
ność, pobłażanie dla awanturnictwa, kompletny brak harmonii w doborze rzekomej
śmietanki. Gości zaprasza się dla efektu i przyjmuje się ich z obłudą; salon staje się
ogrodem zoologicznym, siedliskiem bezbrzeżnego cynizmu i tolerancji dla rozpusty.
Partie zacytowane ze wzmiankowanej książki zajmują znaczną część korespondencji,
co zapewne czytelnik „Kłosów” mógł uznać za ciekawe jako nowość wydawniczą,
której treści korelują się z londyńskim skandalem. W zakończeniu mamy powrót do
tematu. Mowa w nim o powszechnym wzburzeniu i „wstydzie narodowym” wywo-
łanym przez artykuły opisujące zbrodnie „współczesnego Babilonu” i szerzącej się
agitacji skierowanej przeciwko „straszliwym okrucieństwo londyńskich minotaurów”.
W tej agitacji przoduje Armia Zbawienia, a jej działalność Naganowski opisuje z uzna-
niem, podpierając się opiniami prymasa Kościoła anglikańskiego i katolickich kardy-
nałów Manninga i Newmana. To korporacja religijna dosłownie i praktycznie
realizująca hasło: „Sacra res miser!”55.

Szczególne znaczenie ma odcinek Gawęd londyńskich autorstwa Naganowskiego
opublikowany w „Gazecie Lwowskiej”56. Bodaj po raz pierwszy pojawia się w nim
termin „nowe dziennikarstwo”, którego „apostołem”, w myśl określenia korespon-
denta, jest Stead, a organem PMG. Nowe dziennikarstwo przejęło amerykańskie
doświadczenie bezpardonowej dociekliwości, wyrażające się w haśle „wiedzieć
o wszystkim”, ale z odrzuceniem — jak to ujmuje Naganowski — „yankesowego
szachrajstwa, czelności i przekupstwa”. Istota „programu” Steada polegać ma na
przesłaniu etycznym: rozpowszechniać można najbardziej nawet drażliwe informa-
cje, pod warunkiem że są autentyczne i poparte dowodami, „a czynić to w imię
prawości, czystości i dbałości społeczeństwa o swą nieskazitelność”. Cały świat
pamięta — przypomina korespondent — o „słynnej serii piekielnych obrazów”,
znanych pod tytułem Haraczu (Maiden Tribute), których publikacja zmusiła parla-
ment do przegłosowania poprawki do prawa kryminalnego. W dalszej partii tekstu

54 Society in London. By a Foreign Resident [T.H.S. Escot t, G.W. Smalley], London 1885.
55 Naganowski opisał z autopsji funkcjonowanie schroniska dla bezrobotnych zorganizowanego

przez Armię Zbawienia w dzielnicy Kings Cross w Londynie, podczas całodziennego w nim pobytu. To
dobry przykład dziennikarstwa klasyfikowanego obecnie jako dziennikarstwo immersji, opisujące do-
świadczenie przeniknięcia reportera do interesującego go środowiska. Listy londyńskie. III, „Dziennik
Polski” 1891, nr 40 (9 II).

56 E. Naganowski, Gawędy londyńskie, „Gazeta Lwowska” 1890, nr 16 (22 I); lokalizacja:
Regents Park, 15 stycznia[1].

20 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



jego autor przedstawia szkic politycznych zapatrywań Steada, którego zalicza do
radykałów idealistów owładniętych ideą światowego pokoju, „apostoła, utopisty,
filantropa i humanitarnego bicza Anglii”.

Naganowski opisuje następnie okoliczności związane z osobistym poznaniem
redaktora PMG, w siedzibie tej redakcji. Otóż opublikował on w PMG list będący
polemiką z artykułem wstępnym Steada57, otrzymując wkrótce potem odeń prywatny
list, w którym napisał, że w ogóle nie zgadza się z Naganowskim, ale zaprasza go
w celu przeprowadzenia z nim interview. W odpowiedzi polski korespondent złożył
wizytę w siedzibie redakcji, której widok go zaskoczył. Potęga dziennika ukazują-
cego się w codziennych sześciu edycjach i półmilionowym nakładzie wyraźnie kon-
trastowała z pełnym nieporządku pokojem i fizjonomią jego gospodarza:

Goła podłoga była czarną od brudu i kurzawy; pod jedną ścianą stało żelazne łóżko
w nieładzie; pod inną stosy dzienników; przy oknie ogromny stół niepokryty, zaszargany
plamami atramentu — na nim przybory do pisania i talerz z resztami śniadania; wreszcie
krzeseł parę, tandetna umywalnia, mapy i dwa brudne okna, wychodzące na jakiś mur
czarny tuż zaraz. Czekałem bodaj pięć minut. Drzwi się otwarły z hałasem i do pokoju
wpadł, wbiegł, skoczył wysoki mężczyzna w zaniedbanym ubraniu, z rozczochranymi
kędziorami czarnych włosów i brody, dużymi i niespokojnymi oczami, piwnej barwy
i ognistej bystrości. Szczegół ten jeszcze: Stead jest z wyglądu brzydki, absolutnie
brzydki i ma długie zęby żółte, wystające spod wargi; dwa przednie czernieją nieobec-
nością. W całości — typ bożka motłochu skończony58.

Opis przebiegu „konwersacji”, jaką odbyli dwa panowie, jest równie humorys-
tyczny, gdyż biegający po pokoju z rękami w kieszeniach Stead niemal nie dał
swojemu gościowi dojść do słowa. Tak wygląda i tak się zachowuje — konstatuje
Naganowski — „filar angielskiego dziennikarstwa”, z którym liczą się wszystkie
stronnictwa polityczne i arystokratyczne salony. Dalej następuje bardzo obszerna
prezentacja pierwszego numeru tylko co założonego przez Steada prestiżowego mie-
sięcznika „Review of Reviews”, a przypisek redakcji „Gazety Lwowskiej” wyjaśnia,
że specjalnym jego referentem w odniesieniu do prasy polskiej ma być właśnie
Naganowski. Ideowy program tego miesięcznika, wyłuszczający bardzo szczegóło-
wo jego program i pragmatykę, szczegółowo opisuje polski korespondent w odcinku
Kroniki londyńskiej opublikowanym w „Bibliotece Warszawskiej”59. W zakończeniu
stwierdza z żalem, że jako polski korespondent „Review of Reviews” otrzymał tylko
egzemplarze zaledwie trzech polskich pism periodycznych, z których jedno zażądało
całorocznej prenumeraty. Naganowski nie pisze tego wprost, lecz ten żałosny, ma-

57 E. Naganowski, A Polish View of Russia in Poland, „Pall Mall Gazette” 1888, no. 7324 (6 IX).
58 E. Naganowski, Gawędy londyńskie, „Gazeta Lwowska” 1890, nr 16 (22 I).
59 Kronika londyńska, „Biblioteka Warszawa” 1890, t. 2, s. 219–221.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 21

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



łostkowy odzew stanowił dowód na kompletne niezrozumienie przez polską prasę tak
znakomitego kanału informowania o niej świata, jaką stworzył miesięcznik zamie-
rzony przez Steada na miarę organu globalnej komunikacji medialnej.

Stanisław Jan Czarnowski traktowany jest przez współczesnych medioznawców
jako jeden z pierwszych profesjonalnych znawców i badaczy prasy polskiej i świato-
wej60. Przebywając w Londynie, Czarnowski przeczytał słynny artykuł PMG prze-
tłumaczony przezeń jako Danina dziewic w nowoczesnym Babilonie, którego
zawartość streścił, cytując jego fragment oraz podzielając moralne oburzenie skan-
dalem wyrażone w korespondencji Teodora Tomasza Jeża opublikowanej w „Prze-
glądzie Tygodniowym”61. Niezwykle szczegółowo opisał swój dzień pobytu
z wtorku 14 lipca 1885 r.: wczesne śniadanie w hotelu, nabycie egzemplarza
PMG, odwiedziny w redakcji „Standarda”, zwiedzanie Natural History Museum,
spożycie obiadu, podziwianie występu Adeliny Patti w operze Carmen Bizeta. Czar-
nowski pisze, że władze miejskie i policyjne zabroniły kolportażu PMG w śródmieś-
ciu Londynu, a mimo to nakład tego dziennika rozszedł się błyskawicznie, także na
prowincji. Zatem to tylko konstatacja, a nie obserwacja z autopsji. Rozczarowywać
może to, że autor pamiętnika poprzestał na wrażeniach lekturowych odnoszących się
do skandalu londyńskiego, nie próbując wniknąć w jego atmosferę choćby poprzez
wejście w rozmowę z kioskarzem, policjantem czy hotelowym lub restauracyjnym
gościem. Odwiedził redakcję „Standarda”, ale nie podszedł do siedziby PMG. Jed-
nakże autor pamiętnika nie występował w roli korespondenta i nie zachowywał się
w tym dniu jako ktoś, kto miał za zadanie napisać relację przeznaczoną do druku.

Pamięć o demaskatorskiej roli PMG i introdukcji przez nią nowego dziennikar-
stwa nie była trwała, a jej nośnikiem okazywało się w istocie nazwisko Steada, które
stale pojawiało się w polskiej prasie. Jako przykłady tej pamięci można przywołać
kilka artykułów opublikowanych w innych okolicznościach i czasie. Jeden dotyczy
PMG i osoby jej redaktora62. Według jego autora, Stead nie był wyrafinowanym
dżentelmenem, gdyż cechował go prowincjonalny fanatyzm i „ferwor purytański”.
Lecz z drugiej strony okazał się śmiałym nowatorem, uciekającym się do chwytów
amerykańskiej reklamy i propagandy Armii Zbawienia, z którą sympatyzował. I, jak
puentuje autor: „On to wprowadził do dziennika swego system interviewowania
i sensacyjnych sprawozdań, wtajemniczania publiczności w kwestie prywatne, po-
stawił anegdotę na miejsce zasady”63.

60 T. Mielczarek, Medioznawstwo polskie. Ludzie — Instytucje — Nauka, Kielce 2021, s. 109–
112.

61 Pamiętniki Stanisława Jana Czarnowskiego. Wspomnienia z trzech stuleci XVIII, XIX i XX,
Warszawa 1923, t. 3, z. 17, s. 25–27.

62 M.E. Nekanda‑Trepka, „Pall Mall Gazette”. Epizod z dziejów dziennikarstwa angielskiego
(Dokończenie), „Świat. Dwutygodnik Ilustrowany” 1893, nr 5, s. 198.

63 Szereg tego typu opinii na temat Steada powielają współczesne opracowania naukowe. Nie
znaczy to, że są niesłuszne, lecz mają one wyjątkowo czytelną naturę toposów.

22 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



„Przegląd Kościelny” przypomniał zasługi Steada w zdemaskowaniu „zbrodni
moralności, popełnianych na dzieciach” i o moralnym wsparciu, jakiego mu wów-
czas udzielił kardynał Manning64.

Śmierć Steada w katastrofie Titanica odnotowała prasa polska, a tygodniki
„Świat” i „Prawda” poświęciły temu dziennikarzowi i „apostołowi pokoju” okolicz-
nościowe artykuły. Korespondent londyński „Świata” stwierdził, że redaktor PMG
wybitnie przyczynił się do rozwoju dziennikarstwa angielskiego w ostatnim czter-
dziestoleciu. Podniósł bowiem znak (był sygnalistą) „nowego dziennikarstwa”, lecz
z powodu swojej silnej osobowości znalazł się poza nim65. W „Prawdzie” napisano
o zmarłym, że był „królem dziennikarzy” prowadzącym rozliczne kampanie praso-
we. Wynalazł review jako nowy gatunek dziennikarski. Okazał się propagatorem
pokoju i zasad równości; myślał o świecie w sposób globalny, o czym świadczy
założone przez niego słynne pismo „Review of Reviews”. Zostawił po sobie pamięć
„jednej z najczystszych postaci w dziejach świata”66.

Konkluzje

Reakcja prasy polskiej na doniesienia dotyczące PMG była nadzwyczaj inten-
sywna. Przyjmowała na ogół formę repetycji treści informacji agencyjnych, których
zagęszczenie wymuszało wręcz na redakcji zajęcie stanowiska. Odkrycia tej gazety
wykraczały nawet poza ramy wydarzeń odbieranych jako skandaliczne, dlatego ich
opis wymagał użycia odpowiedniego języka, w sposób naturalny czerpiący z topiki
lamentacyjnej, nasyconej właściwą jej hiperboliczną leksyką. Taktyka komentarza
przyjęta przez polskie dzienniki i tygodniki była zróżnicowana, zależna od prezen-
towanej przez dane pismo linii politycznej, dla której główną oś stanowiła dość
względna opozycja: konserwatyzm — liberalizm, niewlewająca się w kanały partyj-
ne. W Królestwie Polskim nie funkcjonowała ani jedna partia polityczna, więc użycie
terminu „stronnictwo liberalne”, jak to czynił Prus mianujący się jego adherentem,
odnosiło się nie do ugrupowania politycznego, lecz do pewnego odłamu opinii pu-
blicznej, postępowego. W Warszawie „politykiem” mógł być tylko dziennikarz zaj-
mujący się sprawami międzynarodowymi. W roku 1885 Galicja uchodziła za kraj
zdominowany przez konserwatyzm, w dzielnicy pruskiej zaś, zwłaszcza w Poznaniu,
postawa oporu przeciw germanizacji wytworzyła wśród Polaków postawę konserwa-

64 „Przegląd Kościelny”, t. 9, styczeń–czerwiec 1906, s. 52. To sprawa tylko marginalnie odno-
towana w jednym z odcinków artykułu Kilka zdań o potrzebie działalności społecznej duchowieństwa,
którego autorem był ks. K. Zimmermann.

65 M.G–r, Dziennikarz‑spirytysta. W.T. Stead. Kartka pośmiertna, „Świat” 1912, nr 20, s. 9–10.
66 L. Brunn, Przyjaciele ludzkości. I. William Thomas Stead, „Prawda” 1912, nr 31, s. 7–8.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 23

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)



tyzmu narodowo-katolickiego. Zatem „konserwatyzmy” „Kuriera Warszawskiego”,
„Czasu” czy „Dziennika Poznańskiego” różniło położenie polityczne ziem polskich,
w których ukazywały się te gazety. Poza tym w Królestwie ciągle miał znaczenie
pozytywizm i takie jego organy, jak „Przegląd Tygodniowy” i „Prawda”, wykazujące
wrażliwość na nierówności społeczne, lansujące filantropię i przeciwstawiające się
idei walki klas.

Londyński skandal wywołał znaczącą reperkusję w przedzielonej kordonami
prasie polskiej. Głównie była to reperkusja moralna, lecz przeprowadzona przez
PMG kampania stawiała także pytania dotyczące splotu sensacji i polityki, dopusz-
czalnych granic stosowania prowokacji przez prasę i o praktykę odgrywania poli-
tycznej roli przez wydawców i redaktorów gazet. Dziennikarstwo brytyjskie
— w sytuacji wolności słowa — już z tej racji polityczne, zdolne było nie tylko
do demaskowania skandali, ale i nawet do obalania rządów67. Dziennikarstwo pol-
skie, w przeciwieństwie do wyspiarskiego, uchodziło zaś najzupełniej za nic niezna-
czące wobec „czwartej władzy”68, władzy zaborczej posługującej się kagańcem
cenzury. „Czas” nie mógł być polskim „Timesem”, a „Prawda” wolnym organem
wypowiadania się w kwestiach politycznych, choć jej redaktor używał pseudonimów
„Liber” i „Poseł Prawdy”. Tym bardziej interesujące jest to, że w kontekście reakcji
na doniesienia PMG prasa polska mimowolnie ujrzała się w zwierciadle prasy bry-
tyjskiej, nie okazując zresztą — od razu trzeba to stwierdzić — swojego skrajnie
nierównego wobec niej statusu. Tym samym wypowiedzi na temat PMG, także po
1885 roku, można potraktować jako przyczynek do samoświadomości dziennikar-
stwa polskiego, przywiązanego do idei posłannictwa społecznego i respektowania
warunków realnej polityki. Były też inne powody zainteresowania skandalem lon-
dyńskim, zwłaszcza zaś pytania o prostytucję dziewcząt w Warszawie i w Łodzi
podnoszone rzadko i nadzwyczaj ostrożnie. Na końcu odnotować trzeba użycie
w polskiej prasie terminów „nowe dziennikarstwo” i „czwarta władza”.

67 Syntetyczny wizerunek historyczno‑politycznego obrazu prasy brytyjskiej w XIX i XX wieku
prezentuje politologiczna książka A.T. [Tadeusza] Lutosławskiego O propagandzie, opublikowana
w Londynie w 1942 roku. „Times”, jak w niej zaznaczono, „odnosił się do rządu, jak do kogoś
równego” (s. 37), a znane na całym świecie tytuły prasy londyńskiej stanowiły ważny czynnik upra-
wiania bieżącej polityki. A nie mógł się on odbywać bez bezpardonowej walki oraz pogoni za skan-
dalem i sensacją. I tak, powstała w 1875 r. PMG, „od razu wyróżniła się swoimi rewelacjami na temat
sprawy akcji kanału sueskiego”, a późniejszy jej redaktor Stead „wprowadził po raz pierwszy do prasy
londyńskiej posmak amerykańskiej sensacji” (s. 40).

68 Za to okazała się „wszystkim” dla społeczeństwa polskiego, czyli dobrem politycznym, jakim
było utrzymywanie ponaddzielnicowej komunikacji.

24 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Bibliografia

Adamczewska I., Reportaż wcieleniowy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” LX (2017),
z. 4.

Budrewicz A., Kultura literacka Anglii końca XIX wieku w relacjach Edmunda Naganow-
skiego, „Napis” Seria XXVII (2021).

Guerty Ph.M., For God and Country: W.T. Stead and the Beginnings of the New Journalism
in Victorian Britain 1883–1885, Boca Raton, Florida 1997.

Lutosławski A.T., O propagandzie, Londyn 1942.
March Ph., The influence of Congregationalism on the New Journalism of W.T. Stead, 1870–

1901, London 2019.
Mielczarek T., Medioznawstwo polskie. Ludzie — Instytucje — Nauka, Kielce 2021.
Pamiętniki Stanisława Jana Czarnowskiego. Wspomnienia z trzech stuleci XVIII, XIX i XX,

Warszawa 1923, t. 3, z. 17.
Sikorska-Kulesza J., Zło tolerowane. Prostytucja w Królestwie Polskim w XIX wieku,

Warszawa 2004.
Society in London. By a Foreign Resident [Escot t, Thomas Hay Sweet and Smal ley,

George Washburn], London 1885.
Stauter-Hals ted K., The Devil’s Chain: Prostitution and Social Control in Partitioned

Poland, Ithaca and London 2015.
Wendel in G., A Rhetoric of Pornography: Private Style and Public Policy in „The Maiden

Tribute of Modern Babylon”, „Rhetoric Society Quarterly” 2012, Vol. 42 (4).
Żyrek-Horodyska E., Dziennikarstwo immersji w perspektywie zwrotu afektywnego, „Me-

dia — Kultura — Komunikacja Społeczna” 2021, nr 17.
Żyrek-Horodyska E., „Wszystko za Everest” Jona Krakauera w kontekście głównych

założeń Nowego Nowego Dziennikarstwa, „Media Biznes Kultura” 2021, nr 1.

Krzysztof Stępnik „PALL MALL GAZETTE” I NOWE DZIENNIKARSTWO... 25

TOM XXV (2022), ZESZYT 4 (68)


	Streszczenie
	Konkluzje
	Bibliografia

