
T. XXIV (2021) Z. 4 (64) 
ISSN 1509-1074 

10.24425/rhpp.2021.138328  

The press in the Diaries of 
Michał Römer (Mykolas  

Romeris), 1911–1945.  
Part II: April 1920 –  

February 1945 

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN 
ul. Podchorążych 2 
PL 30-084 Kraków 

(Prof. em.) 
e-mail: panprofessor@op.pl 

https://orcid.org/0000-0002-7626-6118 

KEY WORDS: 
press history in the early 20th century, Polish, 

Lithuanian and Belorusian press scene until 1945, Wilno 
(Vilnius), a political journalist’s diaries, Michał Römer 

(Mykolas Romeris; 1880–1945) 

ABSTRACT  
The press never featured prominently in the private diaries 

of Michał Römer (1880–1945), a Polish-Lithuanian 
academic and politician (and every now and then editor 

and journalist). None-theless the diaries, which he kept for 
34 years, are a veritable mine of information about the 
multilingual press scene in Wilno, especially  between 

1911 and 1915, when he was an important player in that 
field. For the following years and decades, down to 1945, 
his diaries re-main an important sources as he continued 
to watch, analyze and comment, in his own way, on the 
dramatic shifts in Poland’s and Lithuania’s multilingual 
press market, a process driven by political and military 

upheavals of 20th century.  

ROCZNIK  
HISTORII PRASY POLSKIEJ 

Zagadnienia prasowe  
w dziennikach Michała 
Römera z lat 1911–1945. 
Część 2: kwiecień 1920 – 
luty 1945 

Krzysztof  
WOŹNIAKOWSKI 

SŁOWA KLUCZOWE:  
Polska – historia – XX w., Litwa – historia – XX w., 
prasa polska – historia – XX w.,  
prasa litewska – historia XX w., prasa białoruska – 
historia – XX w. 

ABSTRAKT 
W spisywanych przez 34 lata prywatnych dziennikach 
Michała Römera problematyka prasowa nigdy nie 
dominowała, zapiski diarysty (okresowo także redaktora 
i publicysty) mogą zatem stanowić istotne uzupełnienie 
przede wszystkim wiedzy o różnojęzycznej prasie 
wileńskiej lat 1911–1915, czynnie przez autora  
współtworzonej. W latach późniejszych stanowią  
świadectwo bardzo rozległych lektur prasowych  
piszącego, starającego się krytycznie śledzić  
i subiektywnie komentować burzliwe przeobrażenia 
wielojęzycznych gazet i czasopism Litwy okresu  
1920–1945 na tle ówczesnych przeobrażeń  
politycznych, ustrojowych i wojennych.  

https://orcid.org/0000-0002-7626-6118


Streszczenie 
Obejmujące lata 1911–1945 polskojęzyczne Dzienniki polsko‑litewskiego prawnika i publicysty Michała 

Römera (1880–1945) zostały wydane z rękopisu przez Ośrodek „Karta” w 6 tomach w latach 2017–2018. Proble-
matyka prasowa nigdy w nich nie dominowała, niemniej ze względu na liczne powiązania autora z wieloma perio-
dykami różnych czasów (zwłaszcza polskimi i litewskimi) mogą one stanowić także istotne źródło dla historyków 
prasy. Römer m.in. zapisywał informacje o własnej działalności dziennikarsko‑publicystycznej czy redakcyjnej oraz 
oceniał poszczególne periodyki lub pojedyncze publikacje niemal wyłącznie stosując kryterium „krajowości” (całko-
witej równości narodów ziem litewsko‑białoruskich), której to idei był współtwórcą i zagorzałym zwolennikiem, 
uważając jednocześnie Litwę za swoją jedyną ojczyznę, ostro sprzeciwiał się wszelkim tendencjom nacjonalistycz-
nym i klerykalnym, będąc Polakiem bezwzględnie opowiadał się za przynależnością Wilna do Litwy. 

W drugiej części artykułu omawiane są uwagi diarysty o prasie z lat 1920–1945, kiedy to ostatecznie związał 
losy i karierę zawodową z Litwą. Poświęcając się uniwersyteckiej pracy dydaktycznej i naukowej, ograniczył swoją 
aktywność publicystyczną, niemniej pozostał nadal zachłannym czytelnikiem (a także krytykiem) prasy. W okresie 
1920–1939 była to przede wszystkim kowieńska prasa litewska, krytycznie zaś odnosił się do gazet ówczesnej 
Polonii litewskiej, z docierających na Litwę z kłopotami periodyków z terenu Polski (najczęściej wileńskich) 
korzystał nieregularnie. W okresie burzliwych zmian polityczno‑wojennych Litwy okresu 1939–1945 śledził głównie 
ówczesną prasę wileńską wydawaną w różnych językach, a także tę ukazującą się w podziemiu. 

20 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



1. 

Od kwietnia 1920 roku w życiu Michała Römera rozpoczął się nowy rozdział, 
tym razem już konsekwentnie litewski, co oczywiście nie pozostało bez bardzo 
znaczącego wpływu na zapiski w dzienniku i otworzyło nowy rozdział także w prob-
lematyce prasowej. Pełniący poważne funkcje sądownicze i akademickie i cały czas 
bardzo aktywny naukowo diarysta nie miał dostatecznie dużo wolnego czasu, by 
rozbudowywać dziennik tak, jak w latach wcześniejszych, zmienił się także jego 
stosunek do prasy (oczywiście nie przestał jej zachłannie czytywać). Po roku 1920 
traktował gazety i czasopisma przede wszystkim jako źródło wiedzy o krajowych 
i zagranicznych wydarzeniach i — przeważnie — notował uwagi o interesujących go 
wypadkach, natomiast raczej rezygnował z rozbudowanych charakterystyk piszących 
o nich poszczególnych tytułów, poprzestając co najwyżej (a i to nie zawsze) jedynie 
na zwięzłych „etykietkowych” ocenach ogólnych. Poza drobnymi wyjątkami1 

obracał się — z różną intensywnością, także jako autor — w trzech kręgach 
prasowych. 

Pierwszy z nich, bezwzględnie najważniejszy i najobficiej wzmiankowany 
w dziennikach, stanowiła litewska prasa kowieńska, która stała się dla Michała 
Römera głównym punktem zainteresowania i odniesienia. Najwcześniejsze wrażenia 
Römera z kontaktów z prasą niepodległej Litwy Kowieńskiej były wszakże bardzo 
wstrzemięźliwe. W czerwcu 1920 roku zapisał: 

Całe państwo litewskie jest małą prowincją, drobniutkim znikomym skrawkiem Europy, 
głuchym jak jakaś salka na poddaszu wielkiego domu, pełnego ruchu i życia. Życie kipi 
w domu, ale w małej salce nikt by się o nim nie domyślił, gdyby nie jedyne oszklone 
drzwi, przez które niekiedy jakiś odgłos wypadków domowych zabłądzi do środka. Tymi 
drzwiami oszklonymi Litwy jest Kowno, jedyne obecne większe miasto w kraju. Całą 
prasę dla Litwy dostarcza Kowno […], nasze drzwi oszklone, Kowno, przepuszczają 
bardzo skąpo światło. Prasa litewska, dość uboga i oszczędna, w dodatku licząca w prze-
ważnym stopniu na czytelników z ludu, mało oświeconych, dostosowująca się przez to 

1 Z drobnych rozproszonych w dziennikach napomknień wynika, że incydentalnie miewał w ręku 
gazety niemieckojęzyczne z Kłajpedy, rosyjskojęzyczne pisma z Łotwy, okazjonalnie podczas podróży 
zagranicznych czytywał pisma francuskojęzyczne, zdarzało mu się także czytywać radziecką prasę 
rosyjskojęzyczną. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 21 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



samo do poziomu kulturalnie niezbyt wysokiego, przeważnie zaprząta się sprawami 
krajowymi, a więc lokalnymi. Brak jej cech wielkiej prasy politycznej stolic2. 

Z czasem jednak sytuacja znacznie się poprawiła. Ogółem w dziennikach z lat 
1920–1938 wzmiankował (z pewnością nie ogarniając całości) około 35 tytułów 
periodyków litewskich, informacyjno‑politycznych, społeczno‑kulturalnych i literac-
kich, a także popularnych i rozrywkowych, ale prawdopodobnie Römer czytywał 
systematycznie i regularnie tylko niektóre z nich, najbardziej mu bliskie ideowo 
lub najbardziej reprezentacyjne. Do innych sięgał wybiórczo, wśród wymienianych 
w zapiskach były także znane mu jedynie — jak się zdaje — z drugiej ręki i ze 
słyszenia. 

Pozostał wierny części swoich dawniejszych wyborów, przede wszystkim stał 
się systematycznym odbiorcą wznowionego w nowych realiach w Kownie a dobrze 
znanego sobie periodyku „Lietuvōs Žinios” (1922–1940), czytywał regularnie ofi-
cjalny organ rządowy „Lietuva” (1919–1928) i reaktywowane w Kownie także 
poniekąd oficjalne „Lietuvōs Áidas” (1928–1940, z czasem oceniane coraz wyraź-
niej przez piszącego jako „prawicowo‑nacjonalistyczne”), a także periodyk „Social-
demokratas” (1919–1933). Zaglądał także — zdaje się mniej regularnie — do pism 
nieodpowiadających mu od strony ideowopolitycznej, jak np. chrześcijańsko-
‑demokratyczny klerykalny „Rytas” (Poranek, 1923–1936) czy często zmieniające 
tytuły gazety narodowców z kręgu Antanasa Smetony, jak m.in. „Lietuvos Balsas” 
(Głos Litwy, 1921), „Lietuviu Balsas” (Głos Litwinów, 1921 „Tevynės Balsas” (Głos 
Ojczyzny, 1922) i inne. Na ogół jednak zaznaczał w różny sposób swój osobisty 
dystans do punktu widzenia tych gazet w wielu konkretnych sprawach. Z periody-
ków społeczno‑kulturalnych i literackich wzmiankował (bez komentarza lub życzli-
wie) m.in. takie czasopisma, jak „Vairas” (Ster, 1929–1940), radykalnie lewicowy 
antyfaszystowski „Trečias Frontas” (Trzeci Front, 1930–1931), „Naujoji Romuva” 
(Nowa Romuva,1931–1940) czy „Draugija” (z przerwami 1907–1940). Z niektórymi 
z nich okazjonalnie współpracował. Dla relaksu lubił niekiedy zajrzeć do tytułów 
popularnych, a nawet brukowych, takich jak np. gazeta ilustrowana „Sekmadenis” 
(Niedziela, 1929–1940) czy humorystyczny „Kuntaplis” (1933–1940). W dzienni-
kach spotkać można też wzmianki o periodykach prawdopodobnie zdecydowanie 
niszowych i raczej marginalnych, jak np. uznane przez diarystę za faszystowskie 
pisemko „Tautos Valia” (Wola Narodu, 1926–1927) czy wydawany w Kłajpedzie, 
a więc poza zasięgiem władz litewskich, proniemiecki organ grupy Augustinasa 
Voldemarasa „Žygis” (Marsz,1938–1940), nie wiadomo jednak, czy autor dzienni-

2 D IV, s. 59–60, 14 VI 1920 (w dalszym tekście w przypisach stosujemy następujące oznaczenia 
dla kolejnych tomów Dzienników: t. 4: 1920–1930, Warszawa 2018 = D IV; t. 5: 1931–1938, Warszawa 
2018 = D V; t. 6: 1939–1945, Warszawa 2018 = D VI; po skrócie oznaczenia tomu podajemy stronę 
oraz dzienną datę zapisu). 

22 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



ków miał je rzeczywiście w ręce. W segmencie litewskiej prasy kowieńskiej w latach 
20. mieściły się także propagandowe czasopisma polskojęzyczne. W jednym z nich 
— „Litwie” (1920–1922?) — Römer skonstatował gruby nietakt redakcyjny, który 
go oburzył: 

Z wielką przykrością i niesmakiem […] spostrzegłem […] wierszyk dotykający w sposób 
ordynarny i nieprzyzwoity Polaków. W jednym miejscu jest aluzja, że świnie i Polacy są 
sobie pokrewni, w drugim polskość i Polacy utożsamiani są z nieczystością. Jak można 
doprawdy dopuszczać takie rzeczy w gazecie wydawanej po polsku i przeznaczonej dla 
przekonywania obywateli litewskich mówiących po polsku, a więc w ich liczbie niewąt-
pliwie mających się za Polaków, do wspólnej państwowości litewskiej. Takimi metodami 
można ich tylko do Litwinów zniechęcać. Jest to po prostu brak poczucia taktu i elemen-
tarnej przyzwoitości. Nie czytuję „Litwy” stale […]. Gdybym wiedział, że coś podobnego 
może się znaleźć na jednej szpalcie z moim artykułem, nie dałbym artykułu […]3. 

Barwną ciekawostką jest fakt, że około 1930 lub 1931 roku do rąk Römera trafił 
nielegalny organ Komunistycznej Partii Litwy „Tiesa” (Prawda, 1917–1994), w którym 
znalazł się podpisany imieniem i nazwiskiem głoszący pochwałę ruchu komunistycz-
nego emocjonalny list otwarty studentki profesora Michaliny Navikaitė‑Meškauskienė 
(późniejszej znanej działaczki partyjno‑państwowej i publicystki LSRR). Autor dzien-
nika głęboko ujęty szczerością i odwagą piszącej jako ówczesny prorektor usiłował ją 
później chronić przed represjami na uczelni inicjowanymi przez ministerstwo oświaty4. 

Na samym początku 1939 roku w dziennikach diarysta wspomniał o dwóch 
nowszych czasopismach litewskich ocenianych przez siebie jednoznacznie negatyw-
nie. Wydawany w Kłajpedzie „Bendros Žygis” (Wspólny marsz, 1938–1939), organ 
faszyzujących i skrajnie proniemieckich opozycjonistów spod znaku Augustinasa 
Voldemarasa, uznał za „wydawany pod osłoną czynników niemieckich” organ ruchu, 
który „faktycznie i formalnie odrywa Kłajpedę od Litwy”5, a kowieński periodyk 
„Verslas” (Biznes, 1932–1940) za demagogicznie antysemicki i sprzyjający niebez-
piecznym ekscesom chuligańskim6.  

Drugim kręgiem, obecnym w nieporównanie skromniejszej postaci w dziennikach 
z okresu międzywojennego, była czytywana przez diarystę jedynie sporadycznie 
prasa ówczesnej polskiej mniejszości na Kowieńszczyźnie. Michał Römer śledził 
ją bardzo fragmentarycznie, ograniczając się właściwie do takich, zdaje się wyryw-
kowo jedynie przeglądanych, pozycji, jak „Strzecha Rodzinna”/ „Chata Rodzinna” 
(1922–1940) oraz „Dzień Kowieński”/ „Dzień Polski” (1919–1940) i autorsko praw-
dopodobnie z nimi nigdy nie współpracował. Przedsięwzięcia prasowe Polaków 

3 D IV, s. 258, 29 I 1922. 
4 Römer wspominał o tym epizodzie z perspektywy czasu: D VI, s. 224–225, 6 VIII 1940. 
5 D V, s. 13, 11 I 1939. 
6 D V, s. 23, 4 III 1939. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 23 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



Kowieńszczyzny były przez Römera oceniane bardzo krytycznie. O bliżej nieokre-
ślonej gazetce, z którą zetknął się zaraz po przybyciu do państwa litewskiego, noto-
wał z przekąsem: 

Gazetka […] polska poza drukowaniem rozporządzeń rządowych i biuletynów sejmo-
wych […] żyje prawie wyłącznie starymi przedrukami z prasy polskiej, chociaż tenden-
cyjnie w duchu wszechpolskim, ale bardzo oględnie w pozorach dobieranymi, aby się nie 
narazić na represje litewskie. Już to w ogóle obywatele Litwy nie mogą się uskarżać na 
nadmiar informowania ich o wielkich wypadkach światowych […]7. 

Grzecznie, ale zdecydowanie odrzucił (z przyczyn zarówno swego pierwotnego 
zatrudnienia w sądownictwie, jak i niechęci do konserwatywnych sfer ziemiańskich) 
złożoną mu w lipcu 1922 roku propozycję objęcia redakcji „Dnia Kowieńskiego”, 
a samemu periodykowi wydał ocenę miażdżącą: 

Pisemko to, redagowane dotychczas w duchu par exellence endeckim, zresztą strasznie 
bezbarwne, zahukane represjami, które spadały poprzednio na prasę polską, pełni służbę 
publicystyczną w społeczeństwie miejscowym okropnie nędznie i, poza krótkim działem 
wiadomości urzędowych […], zapełnia szpalty wyłącznie informacjami z Polski lub 
o Polsce, przeważnie z wycinków starych spóźnionych gazet polskich. Zadań krajowych, 
poza kroniką kowieńską […], nie porusza wcale, najważniejsze wypadki dotyczące kraju 
pomija zupełnie. 
Dość powiedzieć, że w dniu otwarcia sejmu ustawodawczego, gdy cała prasa kowieńska 
omawiała gorąco ten wypadek wielkiej wagi w życiu państwowym, jedyny organ polski 
„Dziennik Kowieński” nie umieścił nawet wyrazu „sejm” na szpaltach […]. Pismo to jest 
tak redagowane, że mogłoby z równym skutkiem być przeznaczone dla jakiejś kolonii 
polskiej w Afryce. Gdyby w tytule usunąć napis „Kowno” i jeszcze kronikę kowieńska 
z tekstu, to nie można byłoby się domyślić nie tylko, w jakim mieście, ale i w jakim kraju, 
a nawet w jakiej części świata pismo to jest wydawane. Nie wiąże się on w niczym 
z potrzebami kraju i ludności polskiej wewnątrz tegoż, nie odzwierciedla żadnej myśli 
obywatelskiej8. 

Niewiele później wyśmiewał „Strzechę Rodzinną” za głoszenie zapożyczonej 
u Zygmunta Glogera, fałszywej jego zdaniem i ultraszkodliwej, teorii o pochodzeniu 
Polaków litewskich od jeńców z Polski osadzonych w czasach przedhistorycznych 
przez książąt litewskich: 

Brak uświadomienia własnej istoty odrębnej sprawia, że wybitniejsze jednostki z Polaków 
litewskich rzeczywiście bądź się odwracają na ewangelię „odłamu zamieszkałych” i dep-

7 D IV, s. 60, 14 VI 1920. 
8 D IV, s. 74, 22 VII 1920. 

24 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



cząc syntezę — swój kwiat najpiękniejszy Mickiewiczów — zrywają ze swym pier-
wiastkiem litewskim i nacjonalizują się w kierunku polskim, bądź depcząc również tę 
syntezę i zrywając ze swym pierwiastkiem polskim, określają się za „Litwinów mówią-
cych po polsku”9. 

Generalna niechęć do obcej mu ideowo i społecznie prasy polskiej Litwy Ko-
wieńskiej nie stanęła jednak na przeszkodzie ostrego potępienia pogromu instytucji 
polskich Kowna w maju 1930 roku, który objął także chuligański atak młodych 
nacjonalistów litewskich na lokal redakcyjny „Dnia Kowieńskiego”10. Z dezaprobatą 
przyjął też zarządzenia oficjalnych władz państwowych z roku 1935, nakazujące 
wszystkim instytucjom mniejszościowym Litwy używania nazw miejscowości i na-
zwisk wyłącznie w brzmieniu litewskim, co interpretował jako wzbierającą falę 
państwowego nacjonalizmu obozu Antanasa Smetony: 

Prasa lokalna polska (w Litwie) jest w wielkim kłopocie ze względu na zarządzenie 
litwinizacyjne nazw i nazwisk. Nie tylko Kowno musi być przymusowo nazywane Kau-
nasem, i nie tylko Wilno — Vilniusem, a Grodno — Gardinasem, ale także wszystkie 
nazwy lokalne muszą być drukowane wyłącznie w brzmieniu litewskim. Również „Dzień 
Kowieński” nie może się nazywać odtąd w druku „Kowieńskim” itd. Kłopot to i trudność 
nie lada. Radykalna i dość niezwykła! Ale modernistyczna11.  

Trzecim kręgiem prasowych zainteresowań Michała Römera w okresie między-
wojennym była „zakordonowa” prasa Rzeczypospolitej Polskiej — przede wszyst-
kim wileńska (polsko‑, litewsko‑ i białoruskojęzyczna), okazjonalnie także 
warszawska i krakowska. Z tymi wydawnictwami miał diarysta najwięcej kłopotów, 
gdyż napięte stosunki litewsko‑polskie powodowały liczne okresowe ograniczenia 
i przeszkody w przepływie gazet i czasopism przez granicę. Z periodyków z terenu 
RP autor dzienników korzystał głównie podczas osobistych nielicznych prywatnych 
wizyt w Polsce (we wczesnych latach 20.), w 1922 roku przez pewien czas zapewnił 
sobie dla celów służbowych dostawę niektórych dzienników polskich… drogą okręż-
ną przez Wolne Miasto Gdańsk12, pojedyncze numery pism okazjonalnie otrzymywał 
też w korespondencji pocztowej ze znajomymi lub członkami rodziny zamieszkałymi 
w Polsce. W bardzo niestabilnym roku 1920 Römer utrzymywał pewne — także 
osobiste — kontakty z redakcją wileńskiego litewskiego pisma w języku polskim — 
redagowanymi przez Mykolasa Biržiškę „Wiadomościami Wileńskimi” (1920)13, 
w latach następnych sporadycznie raczej czytywał główne dzienniki Wilna: konser-

9 D IV, s. 323, 11 VII 1922. 
10 D IV, s. 630, 23 V 1930. 
11 D V, s. 248, 17 I 1931. 
12 D IV, s. 296, 13 III 1922. 
13 D IV, s. 106, 11 IX 1920; s.122, 5 X 1920. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 25 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



watywne „Słowo” Stanisława Cata‑Mackiewicza (1922–1939) i prorządowy „Kurier 
Wileński” (1924–1939), epizodycznie niechętnie stykał się też z endeckim „Dzien-
nikiem Wileńskim” Jana Obsta (1920–1938). Gdy Ludwik Abramowicz wznowił po 
wojnie wydawanie „Przeglądu Wileńskiego” (1921–1938) i podobno „nieśmiało” 
zwrócił się do Römera o współpracę, ten — mimo wahań i obłożenia obowiązkami 
— wyraził zgodę14. Diarysta również interesował się wydawanym w Wilnie pismem 
litewskich socjaldemokratów emigrantów z grupy Jeronimasa Plečkaitisa „Pirmyn” 
(Naprzód 1927–1930), nie wiadomo jednak, czy znał je z autopsji. Pisał o nim m.in. 
następująco: 

„Pirmyn” jest organem bojowym agitacji emigranckiej, usiłującej wywołać rewolucję 
polityczną czy ewentualnie powstanie, wszakże głównie jest zohydzony tym, że wycho-
dzi w Wilnie za pieniądze, które emigranci otrzymują ze źródeł polskich (jak oni sami 
twierdzą — PPS‑owskich, a jak twierdzi opinia publiczna litewska — rządowych) i że 
cała ta afera jest rzekomo narzędziem intrygi polskiej, wymierzonej przeciwko niepod-
ległości Litwy15. 

Zawsze interesując się również sprawami białoruskimi, tym razem autor dzien-
ników jedynie raz odnotował na jego kartach wileński tytuł białoruski — a miano-
wicie chrześcijańsko‑demokratyczny drukowany czcionką łacińską tygodnik 
„Belarusskaja Krynica” (1919–1940), mimo generalnej niechęci Römera do wszel-
kiej chadecji tym razem powściągliwie pochwalony jako organ ruchu wątłego, ale 
samodzielnego „wolnego od konszachtów z piłsudczykami, niezależnego”16. 

Pozawileńską prasę polską, otrzymywaną i czytywaną bardzo nieregularnie, 
wprowadzał niekiedy do swoich notatek niemal wyłącznie wtedy, gdy zabierała głos 
na temat Litwy i stosunków polsko‑litewskich bądź publikowała bardziej znaczące 
teksty Józefa Piłsudskiego, którego uważał z jednej strony za wielkiego syna Litwy, 
z drugiej — za sprawcę ogromnych krzywd narodu i państwa litewskiego. Przykła-
dowo, w roku 1927 odnotował z oburzeniem dość jednolitą postawę prasy polskiej, 
niemal gremialnie (z wyjątkiem socjalistycznego „Robotnika”) włączającą się w in-
spirowaną i popieraną przez władze warszawskie akcję prześladowania i zamykania 
litewskich szkół i oświatowych instytucji mniejszościowych na Wileńszczyźnie17, 
w roku 1929 z niesmakiem komentował głośny i przedrukowywany przez wiele pism 
artykuł Piłsudskiego Dno oka, wyrażający — jak pisał — „lekceważenie nie tylko 
znienawidzonego sejmu, ale także publiczności” a przy tym nadużywający wulgar-
nego słownictwa18, w roku 1935 z pewnym opóźnieniem, ale za to bardzo życzliwie 

14 D IV, s. 468, 18 III 1925. 
15 D IV, s. 608, 6 IV 1929. 
16 D IV. s. 604, 11 I 1929. 
17 D IV, s. 534–535, 12 X 1927. 
18 D IV, s. 610–611, 19 IV 1929; s. 611–613, 21 IV 1929. 

26 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



odnotował „litewski” numer monograficzny „Wiadomości Literackich”19. W sumie 
jednak, przynajmniej w świetle tego, co utrwalił w zapiskach, gazety i czasopisma 
polskie spoza Wilna stanowiły jego zdecydowanie dalszoplanową lekturę.   

2. 

W latach 1939–1945 Michał Römer nadal przebywał stale na ojczystej Litwie 
(Kowno, Wilno, Bogdaniszki, ponownie Wilno). Szczególnie burzliwe przeobrażenia 
polityczno‑ustrojowe i wojenne kraju połączone z kolejnymi gruntownymi przemia-
nami jego systemu prasowego skłaniają wszakże do wyodrębnienia tego okresu jako 
osobnej całości. Jej zasadniczym wektorem było mające miejsce w grudniu 1939 r. 
przeniesienie się diarysty — wraz z całym jego macierzystym uniwersyteckim Wy-
działem Prawa — z Kowna do przyłączonego już do Litwy Wilna. Fakt ten grun-
townie zmienił podejście Römera do prasy, gdyż, skrajnie odmiennie niż wcześniej, 
diarysta niemal zupełnie przestał czytać periodyki kowieńskie, przerzucił się za to na 
gazety wileńskie, w tym zwłaszcza polskie. Pisał, że w nowych realiach rzadko sięga 
po dawniej ulubione „Lietuvōs Žinios”. Czytywał niekiedy także nową gazetę „Vil-
niaus Balsas” (Głos Wileński, 1939–1941), ale pod adresem tej ostatniej, zwłaszcza 
jej redaktora Rapolasa Mackonisa (Rafała Mackiewicza), formułował ostre zarzuty 
jątrzenia i kreowania patologicznych fobii antypolskich: 

W umysłach młodzieży litewskiej i nawet szerokich kół litewskich w Kownie te rewela-
cje inkwizytora z „Vilniaus Balsas” są przyjmowane jako objawienie ohydy polskiej, jako 
rewelacje rzeczywistej zdrady stanu, gnieżdżącej się w rojowisku polskim w Wilnie20.  

Uzasadniając swoje nowe wybory prasowe, notował w lutym 1940 r.: 

W Wilnie czytuję teraz starannie całą prasę lokalną, zwłaszcza polską […]. Jest to 
przeciwne do tego, co było w Kownie, gdzie czytywałem wyłącznie prasę litewską, 
a prasy polskiej nie czytywałem wcale. Bo tam w Kownie prasa polska […] była czymś 
egzotycznym i dalekim od życia aktualnego, oderwanym, zapatrzonym w daleką Polskę, 
jakąś prasą cudzoziemską, tylko materialnie z miejscem związaną. 
Natomiast tu, w Wilnie, prasa polska jest głosem istotnio lokalnym, głosem czynnika 
społecznego miejscowego, z którym kontakt mam żywy i na który sam mam także 
ambicje pewnego oddziaływania. Waga gatunkowa prasy polskiej jest tu zgoła inna niż 
w Kownie. Tu się czuje, że społeczeństwo polskie jest jednym z bardzo istotnych czyn-

19 D V, s. 247, 12 I 1935. 
20 D VI, s. 187, 21 III 1940. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 27 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



ników społecznych w tej połaci kraju, z którym państwo litewskie w Wilnie się realnie 
zetknęło i z którym państwowość litewska musi się wzajemnie tak czy inaczej ustosun-
kować21. 

Römer miał na myśli trzy ówczesne dzienniki, z którymi zresztą nawiązywał 
wówczas kontakty osobiste i pewną skromną współpracę autorską: kontynuujący 
w nowych realiach swoją egzystencję dawniej sanacyjny „Kurier Wileński” Witolda 
Staniewicza i Józefa Święcickiego, nowo powstałą w pewnej opozycji do tegoż 
„Gazetę Codzienną” (1939–1940) Bolesława Szyszkowskiego i Józefa Mackiewicza 
oraz litewskie polskojęzyczne „Nowe Słowo” (1940) Jonasa Kapočiusa i Kazimierasa 
Umbražiunasa. Wobec obu — do pewnego stopnia skłóconych ze sobą i rywalizują-
cych głównych pism polskich — śledząc je z zainteresowaniem zachowywał jedna-
kowoż pewien dystans wynikający z własnego pojmowania „krajowości”: 

[…] stwierdzam, że to, co w „Gazecie Codziennej”, organie krajowców, mającym kon-
tynuować ideologię Ludwika Abramowicza, pomimo wszelkiego tłumienia przez cenzurę 
się ujawnia, to wartościowanie wszystkiego ostatecznie tylko przez kryterium interesu 
narodowego polskiego. Kryterium narodowe polskie, ale właśnie nie kryterium krajowe. 
Zapewne inne jest rozumienie interesu narodowego polskiego u krajowców „Gazety 
Codziennej”, a inne u demokratów i ekspiłsudczyków „Kuriera Wileńskiego”, ale 
i tam, i tam bożkiem naczelnym jest bądź co bądź polskość i Polska. Natomiast koncepcja 
krajowa w myśl ideologii Ludwika Abramowicza jest z zasady antynacjonalistyczna 
i wysuwająca na czoło kraj jako całość zbiorową, harmonizującą i w równej mierze 
uważająca za „swoją” tak polskość lokalną, jak białoruskość, jak litewskość w ich zu-
żytkowaniu na budowę państwowości Litwy. Tego w „Gazecie Codziennej” nie ma, jak 
nie ma w „Kurierze Wileńskim”22. 

Nieco obawy budziło pierwotnie w Römerze stworzenie litewskiego polsko-
języcznego „Nowego Słowa”. Pisał na ten temat: 

Co do mnie — obawiałem się nie tyle tego, że pismo to będzie posądzane o subwencje od 
rządu, co by niczym strasznym nie było, ani też tego, że będzie wydawane po polsku 
przez Litwinów jako litewskie w języku polskim, bo ostatecznie nic zdrożnego w tym nie 
ma, że grupa Litwinów miejscowych chce oddziaływać na społeczeństwo mówiące po 
polsku […]. Bałem się natomiast tego, że do pisma doczepią się […] neofici litewscy 
kultury polskiej, trawieni ogniem nienawiści do wszystkiego, co polskie, którzy po pol-
sku pluć będą i deptać to, co polskie i co uczuciom polskim drogie […]. 
Jednak z numeru tego pisma, który dziś miałem w ręku, złego wrażenia nie odniosłem. 
Nie znalazłem w nich przejaskrawień antypolskich. Przeciwnie — jest w stosunku do 

21 D VI, s. 174–175, 27 II 1940. 
22 D VI, s. 150–151, 7 I 1940. 

28 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



Polski i Polaków pewna kurtuazja, wycieczek niesmacznych i obraźliwych nie dostrzeg-
łem, a że pismo jest wyraźnie litewskie, niemaskujące się, nieudające polskiego, jeno się 
językiem polskim posługujące — to ujmy pismu nie czyni23. 

Dostrzegał zarazem ogólne aberracje ówczesnej państwowej cenzury litewskiej 
w stosunku do periodyków polskich. Relacjonując poglądy na ten temat Józefa 
Mackiewicza notował: 

[…] ta cenzura jest ślepa i bezwzględna, niedopuszczająca żadnej krytyki ani zastrzeżeń, 
bez których […] wypowiadanie się w duchu pro litewskim miałoby charakter tylko 
zachwycania się bezwzględnego wszystkim, co od Litwinów pochodzi i co przez władze 
litewskie zostało zarządzone24. 

W kwietniu 1940 roku cenzurze rządowej (ale i zauważalnym nastrojom niechęci 
do Polaków) przypisał całkowite przemilczenie przez prasę antypolskich chuligań-
skich ekscesów, które dotknęły polski teatr „Lutnia”: 

Wszyscy Litwini cokolwiek światlejsi i poważniejsi takie elementy i „rozprawy” potę-
piają i oburzają się, ale publicznych wystąpień protestacyjnych i karcących te wybryki 
dotąd nie ma. Prasa litewska milczy, cenzura o tym pisać nie pozwala, organy zaś prasy 
litewskiej w ogóle nie kwapią się do potępiania, aby się nie doczekać zarzutu, że się 
oddały na usługi Polaków i że są niepatriotyczne. Smutne […]. Mnie to jest tak przykre, 
że wstydzę się spotykać z Polakami25. 

Wydarzenia między połową czerwca a sierpniem 1940 roku, które doprowadziły 
do przeobrażeń ustrojowych Litwy w postaci proklamowania ustroju radzieckiego 
i w konsekwencji przyłączenia kraju do ZSRR, oczywiście zmieniły drastycznie 
system prasowy. Michał Römer obserwujący te wszystkie wydarzenia z autopsji 
(początkowo nawet z pewną sympatią, później wzrastająca rezerwą) nie przestał 
oczywiście być zachłannym czytelnikiem nowej, już radzieckiej, różnojęzycznej 
prasy świeżo proklamowanej Litewskiej SRR. Niemniej w dziennikach tego czasu 
poświęcił jej bardzo niewiele uwagi. Zgryźliwie odnotowywał wolty polityczne nie-
których litewskich skrajnych i obsesyjnie antypolskich dziennikarzy nacjonalistów, 
którzy — jak Rapolas Mackonis z „Vilniaus Balsas” — skwapliwie i usłużnie przy-
stosowali się teraz do nowej władzy26. W zasadzie nie wymieniał konkretnych tytu-
łów prasowych, z którymi miał do czynienia. W niewielkiej wzmiance skądinąd 
życzliwie wspomniał o kowieńskim miesięczniku naukowo‑kulturalnym i artystycz-

23 D VI, s. 155, 16 I 1940. 
24 D VI, s. 150, 7 I 1940. 
25 D VI, s. 196, 27 IV 1940. 
26 D VI, s. 222, 4 VIII 1940; s. 281, 11 II 1941. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 29 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



nym „Kultūra” (1923–1941) jako „jedynym, który pozostał niezlikwidowany, ale 
który był zawsze komunizujący, obecnie zaś […] oczywiście komunistyczny”27. 
Czytywał też, zapewne regularnie, wydawaną po polsku nową „Prawdę Wileńską” 
(1940–1941), ale odniósł się do niej w dzienniku jedynie raz, stwierdzając na pod-
stawie własnych doznań widza, że bardzo entuzjastyczna w tej gazecie recenzja 
z szekspirowskiego przedstawienia Dwunastej nocy [= Wieczoru trzech króli] w Pań-
stwowym Polskim Teatrze Dramatycznym w Wilnie (z Hanką Ordonówną i Janem 
Kurnakowiczem) była, jego zdaniem, zdecydowanie przesadna28. W czerwcu 1941 
roku, tuż przed wybuchem działań wojennych, uderzyło go całkowite milczenie 
prasy radzieckiej na temat zagadnień najbardziej nurtujących i przerażających miej-
scowe społeczeństwo, takich jak aktualne relacje niemiecko‑radzieckie oraz szcze-
gólnie drastycznie dotykająca Wileńszczyznę i całą Litwę fala prowadzonych na 
zupełnie niejasnych zasadach przez NKWD okrutnych aresztowań i wywózek. 
Stwierdzał z goryczą i ironią: 

O tym, co wszystkich obchodzi i co zajmuje wszystkie umysły, nie wyłączając czynni-
ków komunistycznych lub im bliskich […], w gazetach ani śladu […], wszyscy się cieszą 
i płoną entuzjazmem i „ja drugoj takoj strany nie znaju, gdzie tak wolno dyszyt czło-
wiek”29.  

Hitlerowska okupacja Litwy, która weszła pod panowaniem niemieckim w skład 
tzw. Ostlandu, kolejny raz gruntownie zmieniła tamtejszy krajobraz prasowy. Römer 
czytał w dalszym ciągu wydawane za zezwoleniem niemieckim gazety i czasopisma, 
o ile były mu dostępne (w czasie pobytów na wsi w dziennikach kilkakrotnie narzekał 
na całkowite niedocieranie tam prasy30), szukając przede wszystkim bieżących zarzą-
dzeń oraz śledząc funkcjonowanie różnych doraźnych współpracujących z Niemcami 
ciał i gremiów, z którymi początkowo łączył nadzieje jeśli nie na restytuowanie nie-
podległości Litwy, to przynajmniej utrzymywanie coraz bardziej szczątkowej samo-
rządności litewskiej w ramach „Ostlandu”, przeważnie jednak nie podawał ich tytułów. 
Pisał zwykle „czytałem w gazetach” lub „prasa podaje”, wspominając — wzmianko-
wane zresztą epizodycznie — jedynie trzy pisma oficjalne: wileńskie „Naujoi Lietuva” 
(Nowa Litwa, 1941) i kowieńskie „Į Laisvę” (Za Wolność, 1941–1942) oraz „Ateitis” 
(Przyszłość, 1943–1944) — periodyki nastawione na kolaborację z Niemcami, skrajnie 
antykomunistyczne i antyradzieckie, antysemickie oraz antypolskie. W zasadzie nie 
odnosił się jednak — poza warstwą ściśle informacyjną — szczegółowiej do ich 
zawartości, jakkolwiek musiała mu być przynajmniej w znacznym stopniu obca. 

27 D VI, s. 243, 3 XI 1940. 
28 D VI, s. 283, 25 II 1941. 
29 D VI, s. 310, 20 VI 1941. 
30 D VI, s. 349, 5 VIII 1941; s. 561, 7 VII 1944. 

30 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



Trafiła mu do rąk także publikowana po polsku „gadzinówka” wileńska „Goniec 
Codzienny” (1941–1944), której prawdopodobnie nie czytywał regularniej, ale która 
go interesowała przede wszystkim ze względu na osobę dobrze mu znanego osobiście 
dziennikarza Józefa Mackiewicza: 

Wyszedł dziś pierwszy numer gazety polskiej „Goniec Codzienny”. Oczywiście pismo to 
jest redagowane w duchu kategorycznie proniemieckim i antyangielskim. Robi wrażenie 
pisma niemieckiego po polsku. Redakcja jest jednak w ręku Polaków, choć z pewnością 
z udziałem Niemców […]. Podpisuje pismo [Czesław] Ancerewicz. Jest to Polak, dzien-
nikarz białostocki, który tu siedział za czasów litewskich i sowieckich w Wilnie. 
Ale, jak się potwierdza, redaktorem zakulisowym za plecami Ancerewicza […] jest 
w tym piśmie polskim Józef Mackiewicz, brat Stanisława Mackiewicza z dawnego 
„Słowa”. Józef Mackiewicz jest dosyć zdolny i ma nawet swoją ideę krajową wielkoli-
tewską, tylko nie narodowo‑litewską i tym się mocno różni od państwowców i nacjona-
listów polskich, którym tylko jednolita narodowo Polska jest w głowie i sercu. Józef 
Mackiewicz jest bardzo ambitny, ambicja jego przekracza mocno jego zdolności, jest też 
nerwowiec, narwany, nawet histeryk i intrygant31. 

Osobiste związki koleżeńskie, czy nawet przyjacielskie, łączyły Michała Römera 
z białoruskim literatem, dziennikarzem i działaczem społeczno‑kulturalnym o wyjąt-
kowo burzliwej, skomplikowanej i pokrętnej biografii Franciškiem Aljachnovičem 
(u Römera: Franciszek Olechnowicz), który zaangażował się w redagowanie biało-
ruskiego wileńskiego pisma kolaboracyjnego „Belaruski Hołas” (1942–1944, ukazy-
wał się w alfabecie łacińskim).Wzgląd na osobiste losy Aljachnoviča (m.in. byłego 
więźnia gułagu), a także komplikację sytuacji Białorusinów w „Ostlandzie” kazał 
diaryście spojrzeć na tę „gadzinówkę” z pewnym zrozumieniem: 

Teraz do jego [Aljachnoviča] „grzechów” antysowieckich przybyło jeszcze to, że jest 
redaktorem „Biełaruskiego Hołasa”, wydawanego oczywiście w duchu arcyniemieckim 
i antysowieckim, jakim jest cały ruch białoruski pod okupacją niemiecką, faworyzowany 
— naturalnie do pewnego stopnia — przez Niemców […] 
Sytuacja ruchu narodowego białoruskiego jest rzeczywiście ciężka. Trzymają się Biało-
rusini Niemców, bo żadnego wyboru nie mają, choć wiedzą, że Niemcy posługują się 
nimi tylko dla pognębienia Polaków i polskości […], przeciwstawiając Białorusinów, 
Litwinów i Polaków jednym przeciwko drugim, a w razie wygranej wojny […] Białoruś 
potraktują tak, jak to dla Niemców będzie dogodne […] jednak w tej chwili Niemcy są 
dla nich jedynym czynnikiem, który umożliwia im jakąś społeczną pracę narodową w ich 
kraju, a zwłaszcza szkolnictwo32. 

31 D VI, 26 VII 1941. Römer odnotował także zastrzelenie uznanego za zdrajcę Czesława Ance-
rewicza przez polski konspiracyjny ruch oporu: D VI, s. 482, 18 III 1943. 

32 D VI, s. 454, 29 XI 1942. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 31 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



W początkach marca 1944 roku Römer bardzo przeżył wiadomość o śmierci 
białoruskiego dziennikarza, zastrzelonego w Wilnie przez radziecki ruch oporu, i ob-
szernie dał temu wyraz w zapiskach33. Autor dzienników nie angażował się w kon-
spirację ani nie utrzymywał kontaktów z żadnym z wielu ogromnie zróżnicowanych 
(i wzajemnie się zwalczających) nurtów antyhitlerowskiego ruchu oporu na Litwie. 
Niemniej, jak wynika z zapisków, trafiały mu się do lektury także nielegalne pisemka 
podziemne. Takim pisemkiem była litewska antyhitlerowska i proaliancka „Nepri-
klausoma Lietuva” (Niepodległa Litwa, 1941–1944), w której Römerowi podobało 
się krytykowanie zachowania się współpracującej z Niemcami litewskiej policji 
i urzędników struktur okupacyjnych i dążenia do znalezienia porozumienia z Polaka-
mi34. Jednoznacznie negatywnie natomiast odniósł się do polskiego dwutygodnika 
AK‑owskiego „Niepodległość” (1942–1944), któremu zarzucał butę i szowinizm 
narodowy:  

W tych dniach trafiła mi do rąk tajna gazetka polska, wydawana w Wilnie pod tytułem 
„Niepodległość” […]. Nie podobała mi się wcale. Oczywiście, jest utrzymana w tonie 
gorącym niepodległościowym polskim, antyniemieckim i opartym na zwycięstwo anglo-
‑amerykańskie. To się rozumie. Ale tchnie imperializmem polskim i jest, zdaje się, nie 
mniej antylitewska, jak antyniemiecka. W tym względzie jest zaczepna i usiłująca nie 
łagodzić stosunki, nie szukać jakichś kontaktów czy porozumienia, ale rozmyślnie jątrzyć 
i przepaść pogłębiać […]. Zdaje się, jak gdyby umyślnie chciało drażnić, upokarzać 
Litwinow i zamykać drogi do nawiązania zwrotu ugodowego. W pierwszej kolejności 
nie podoba mi się sam ton pisemka polskiego, który Polskę i Polaków stawia na jakiś 
piedestał nieskazitelnego honoru, który się nigdy nie splamił najmniejszym kontaktem 
z zaborcą niemieckim. Rozumiem, że w akcji polskiej wzgląd ten musi być w celach 
wzmocnienia ducha podnoszony. Ale to się robi, upokarzając jednocześnie wszystkich 
innych, co rzekomo honoru tego nie mają, w tej liczbie oczywiście także Litwinów […]. 
Z tego chwalenia siebie, z tej adoracji i kultywowania własnej doskonałości, prze-
ciwstawianej podłości innych, bije pycha i drażniące innych uczucie swojej wyższości, 
nawet nie realnej, ale w przechwałce35.  

Ostatnie miesiące życia Michała Römera (sierpień 1944 – luty 1945), spędzone 
zrazu w Bogdaniszkach, a później w Wilnie w związku z powrotem do pracy pro-
fesorskiej na restytuowanym uniwersytecie, upłynęły po wyparciu okupantów nie-
mieckich w realiach odtwarzających się ponownie struktur Litwy Radzieckiej, co 
kolejny raz w czasach trwającej wojny przeorało od podstaw także system prasowy. 
Uwagi w dzienniku słabnącego zdrowotnie (i m.in. mającego kłopoty ze wzrokiem) 
diarysty są jednak już nieliczne. Z nieokreślonymi bliżej „gazetami sowieckimi” 

33 D VI, s. 544, 8 III 1944; s. 566–547, 21 III 1944. 
34 D VI, s. 455, 29 XI 1942. 
35 D VI, s. 454–455, 29 XI 1942; także: s. 455–456, 2 XII 1942. 

32 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



zetknął się już w sierpniu 1944 r. Z jednej strony pokpiwał z ich propagandowego 
wymiaru i bezkrytycznego traktowania przez naiwnych czytelników, z drugiej przy-
znawał im — mimo wszystko — „wielką siłę moralną”36. 

Jak się zdaje, sięgał wówczas raczej po — traktowaną z dystansem — nową prasę 
w języku polskim. W październiku 1944 roku zapoznał się z numerem moskiew-
skiego organu Związku Patriotów Polskich „Wolna Polska” (1943–1946). Niechętny 
Polskiemu Komitetowi Wyzwolenia Narodowego (ale i dystansujący się też od rządu 
emigracyjnego w Londynie), zdecydowanie negatywnie ocenił krytyczne publikacje 
tego periodyku wobec powstania warszawskiego37. Na przełomie grudnia 1944 i sty-
cznia 1945 roku odnotował lekturę wznowionej „Prawdy Wileńskiej” (1944–1948), 
z której dowiedział się o przygotowywanej repatriacji polskiej ludności Litwy. Ab-
solutnie nie zamierzał z niej korzystać, odebrał (po raz drugi w życiu) „paszport 
sowiecki”, ale samo przedsięwzięcie oceniał najsurowiej: 

Ja sam jestem przekonanym zwolennikiem tak zwanej komunii narodowej na ziemiach 
Europy Wschodniej i likwidowania w ten sposób przeklętej sprawy mniejszości narodo-
wych, ale nie taką metodą. Nie to powinno być miarodajne, że ten, kto ma przewagę 
faktyczną siły, sam sobie wybiera jakiś teren, który mu się podoba i wtedy inne elementy 
narodowe musza się z tego terenu wynieść, ale przede wszystkim muszą być określone 
dla poszczególnych narodów‑państw terytoria dokładnie zracjonalizowane, a następnie 
dopiero ma nastąpić komunia. Ale to, co się teraz robi — to pospolita dyktatura siły38. 

Na listopad i grudzień 1944 roku przypadły ostatnie — właściwie wymuszone 
przez okoliczności — kontakty autorskie Michała Römera z prasą. Robiący zresztą 
osobiście na profesorze bardzo miłe wrażenie młodziutki dziennikarz gazety „Val-
stiečių Laikraštis” (Gazeta Chłopska, 1944–1992) w związku z aktualnymi obcho-
dami rocznicy Rewolucji Październikowej poprosił autora dzienników jako uczonego 
o okolicznościową wypowiedź o jej znaczeniu: 

[…] wyraziłem się, że niewątpliwie rosyjska Wielka Rewolucja Październikowa z roku 
1917 jest bardzo wybitnym wypadkiem historycznym, którego skutki oddziałują nie tylko 
na losy narodów, które w tej rewolucji brały udział, ale także na historię świata […]. 
Właściwie myśl moja jest ściśle rzeczowa i politycznie bezbarwna. Stwierdzam bowiem 
tylko fakt niewątpliwy […]. Żałuję jednak […], że nie zafiksowałem […] tej myśli na 
piśmie […] tak, że potem sam w druku mojej myśli nie poznam […]. Komuniści są 
mistrzami propagandy i umieją najbardziej bezbarwną rzecz zabarwić tak, jak to im jest 
na rękę39. 

36 M.in. D VI, s. 566, 1 VIII 1944. 
37 D VI, s. 583, 13 X 1944. 
38 D VI, s. 625, 2 I 1945. 
39 D VI, s. 590–591, 4 XI 1945. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 33 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



Z kolei redakcja ukazującego się już normalnie w Wilnie głównego dziennika 
partyjnego „Tiesa” poprosiła Römera o opinię na temat wojennych okrucieństw 
niemieckich na Litwie. Dla diarysty potępienie zbrodni hitlerowskich na ludności 
cywilnej było oczywiste, uznał jednak, że równoległe przemilczanie analogicznych 
zbrodni radzieckich równałoby się fałszerstwu i niedomówieniu, dlatego zdecydował 
się dać redakcji jedynie ogólnikową i banalną wypowiedź dotyczącą „wszelkiego 
okrucieństwa, któreśmy w tych latach obserwowali”40. 

Ostatni zapis dzienników odnoszący się do prasy pochodził z lutego 1945 roku 
i odnosił się do niezwykle krytycznej oceny licznych i obszernych artykułów, nielu-
bianego przez siebie i uznawanego za słabego i sterowanego człowieka, dziennikarza 
z zawodu, przewodniczącego Prezydium Rady Najwyższej LSRR Justasa Paleckisa 
w nienazwanych bliżej „dziennikach sowieckich litewskich, a czasem także rosyj-
skich”. Artykuły te uważał za wyraz niewątpliwego i szczerego „patriotyzmu 
narodowo‑sowiecko‑litewskiego”, ale jednocześnie za ogromnie uproszczone i prymi-
tywne w mechanicznym i bezmyślnym włączaniu do wrogiego obozu „nacjonalizmu 
litewsko‑niemieckiego” wszystkich elementów nieentuzjastycznie proradzieckich41. 

*** 

W okresie od stycznia 1911 do lutego 1945 roku na kartach dzienników Michała 
Römera pojawiło się około 180 tytułów różnojęzycznych (najczęściej polskich i li-
tewskich, ale także białoruskich, rosyjskich, niemieckich i francuskich) gazet i cza-
sopism, z którymi w tym długim czasie miał w różnym stopniu do czynienia i które 
uznał za warte wzmianki. Oczywiście, nie czytał wszystkich regularnie i jedynie 
z wybranymi z nich współpracował autorsko, też zresztą w różnym zakresie. Zapiski 
diarysty odnoszące się do prasy miały — zgodnie z poetyką dziennika — charakter 
niesystematycznych impresji i uwag odzwierciedlających osobisty punkt widzenia 
autora, często dosadnie wartościujących periodyki i niektórych ludzi prasy, niema-
jących jednak żadnych ambicji systematycznego uporządkowanego oglądu. Römera, 
prawnika o szerokich zainteresowaniach socjologicznych i historycznych, obchodziły 
niemalże wyłącznie aspekty ideologicznopolityczne gazet i czasopism, niekiedy per-
sonalia i wybrane problemy kuchni redakcyjnej (przeważnie związane z cenzurą 
i wewnątrzredakcyjnym doborem tekstów), pozostawał zaś właściwie całkowicie 
obojętny na całe spektrum problematyki ściśle prasoznawczo‑dziennikarskiej, od 
genologii poczynając, a na estetyce i kompozycji periodyków kończąc. Miał względ-
nie trwałe kryteria ocen poszczególnych tytułów i poszczególnych interesujących go 

40 D VI, s. 623–624, 2 I 1945. 
41 D VI, s. 633–635, 8 II 1945. 

34 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 



publikacji oparte przede wszystkim na pojmowanych indywidualnie (niekiedy nawet 
okresowo w opozycji do najbliższych mu współideowców w rodzaju Ludwika Abra-
mowicza) podstawach „krajowości”, a w pierwszej kolejności awersji do wszelkich 
form i odmian nacjonalizmu oraz ucisku narodowego, dewocji i klerykalizmu, otwar-
tości zaś na idee postępowo‑demokratyczne i radykalne. Bliskie mu były ruchy ludo-
we, socjaldemokracja, nie uważał za wroga Związku Radzieckiego ani komunizmu 
(choć po roku 1940 coraz wyraźniej uświadamiał sobie ogromniejący rozdźwięk mię-
dzy wzniosłymi założeniami ideowymi a obserwowaną z bliska drastyczną praktyką 
radziecką, interpretowaną przez niego m.in. jako reinkarnacja wielkorosyjskiego szo-
winizmu). Fascynacją oraz miłością Michała Römera była zawsze Litwa i od gazet czy 
czasopism oczekiwał zrozumienia i akceptacji dla niepodległościowych dążeń Litwi-
nów i państwowych aspiracji państwa litewskiego, z którym się w pełni identyfikował, 
jakkolwiek dostrzegał zagrożenia i aberracje również litewskiego nacjonalizmu, który 
go zresztą jako Polaka także czasami dotykał.  

Prasowe zapiski w dziennikach, niewątpliwie dalszoplanowe z punktu widzenia 
ich całościowej zawartości dotyczącej życia osobistego, zawodowego i ogólnych 
spostrzeżeń autora na różne bieżące tematy, pojawiały się na ich kartach z niejedno-
litą częstotliwością i regularnością. Dla badacza prasy szczególną wartość zdają się 
mieć zwłaszcza te najobfitsze oraz najobszerniejsze z lat 1911–1915, wnoszące bar-
dzo wiele zakulisowych i wewnątrzredakcyjnych szczegółów do znanych dziś dzie-
jów „Przeglądu Wileńskiego”, „Głosu Wileńskiego” i „Kuriera Krajowego”. Notatki 
późniejsze, zwłaszcza po roku 1920, są bardziej zdawkowe i „etykietkowe”, mogą 
służyć przede wszystkim do rekonstrukcji biografii i publicystycznego dorobku Rö-
mera, jego osobistych poglądów oraz naświetlania szerszego kontekstu określonych 
epizodów z dziejów Litwy i Polski (zwłaszcza takich, w których diarysta uczestni-
czył osobiście). Zarazem jednak — chociaż nie wnoszą w zasadzie nowych informa-
cji historycznoprasowych — kreują barwny, ogromnie zróżnicowany i ciągle 
ulegający przemianom kalejdoskop tytułów pierwszej połowy XX w., wśród których 
niebezkrytycznie obracał się mający zawsze własne zdanie uczony prawnik o polskiej 
świadomości narodowej i litewskiej świadomości obywatelsko‑państwowej. 

Bibliografia 

Römer M., Dzienniki, t. I –VI, Warszawa 2017–2018. 
Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, t. III: 1865–1918, wol. I, Warszawa 2000, wol. 

III, Warszawa 2017. 
Jurkowski  R., „Gazeta Wileńska” i „Głos Kijowski” (Z dziejów polskiej prasy radykalno-

‑liberalnej na Litwie i Ukrainie w 1906 roku), „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1987, 
nr 4, s. 59–84. 

Krzysztof Woźniakowski ZAGADNIENIA PRASOWE W DZIENNIKACH MICHAŁA RÖMERA... 35 

TOM XXIV (2021), ZESZYT 4 (64) 



Paczkowski  A., Prasa polska w latach 1918–1939, Warszawa 1980. 
Sawicki  J., Michał Römer a problemy narodowościowe na ziemiach byłego Wielkiego 

Księstwa Litewskiego, Toruń 1998. 
Sawicki  J., „Przegląd Wileński” w latach 1911–1915. Cz. 1–2, „Zapiski Historyczne” 1994, 

z. 4, s. 41–56; 1995, z. 1, s. 30–62. 
Smal ianczuk A., W poszukiwaniu idei narodowej. „Krajowość” początku XX w. jako 

próba ideologii „Polaków litewskich”, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa” 2017, 
nr 49, s. 1–11. 

Solak Z., Między Polską a Litwą. Życie i działalność Michała Römera 1880–1920, Kraków 
2004. 

Zienkiewicz T., Informacje o litewskim życiu kulturalnym w „Gazecie Wileńskiej” (1906), 
[w:] W kręgu kultury litewskiej, red. nauk. W. Piłat, Olsztyn 1991, s. 117–127. 

Žurnalistikos enciklopedija, Vilnius 1997.  

36 ARTYKUŁY I ROZPRAWY 

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 


	Streszczenie
	1.
	 2.
	***
	Bibliografia

